FRANSCHE HOUDING!
IN. ONS LAND
DE KRACHT VAK HIT GEBED
Groote Dijkbreuk aan het
Albertkanaal te Viersel
.35'JAAR. N'15,
I DE POPERINCENAAR I
SANSEN-VANNESTE f
WEEKBLAD: 50 CENTIEMEN.'
KATHOLIEK NIEUWS-, NOTARIEEL- EN AANKONDIGINGSBLAD. - VERSCHIJNT WEKELIJKS
HERDERLIJKE BRIEF VAN
Z. Exc. Mgr LAM1ROY, Bisschop van Brugge
Di- SCHACHT
INTERNATIONAAL OVERZICHT
DE BELGISCHE ERKENTELIJKHEID TEGENOVER
HET BRITSCHE VORSTENPAAR
Voor de
Katholieke Hoogeschool van Leuven
Uitbreiding der Gezinsvergoedingen tot
de Werkgevers en
niet- loontrekkenden
■■■BBBBflBBBBaBBBBBBBBflBBBflBBEBIBBBBBB&BBBBiaaiBflflflflflaBBBB
Honderden hectaren landerijen onder water gezet
DE NIEUWE VICE-PRESIDENT
VAN NATIONAAL SPANJE
TE VIERSEL BIJ ANTWERPEN IS HET ALBERTKANAAL
OP 50 METERS BREEDTE DOORGEBROKEN
WEST-VL. RADIO-OMROEP
VASTENUITZENDINGEN
TREKKING
VAN DE BINNENLANDSCHE
LEENING 1932
WE ZENDEN ONS BLAD
ZONDAG TVÏAART 1938»
g Uitgever
POPERINGE
j Telefoon Nr 9. Postch. Nr 155.70 1
ABONN EMENTSPRIJS
VOOR 1 JAAR (per post)
j§ Binnenland 25.fr- H
f Belgisch Kongo 45.fr. i
Frankrijk 45.fr. g
Alle andere landen 65.fr. g
g Medewerkers zijn verantwoordelijk voor
hun artikels.
^iiiHainuiuiiuuiuiiufimnmuHi'.uiiumiiiiiiiimnmiKnuauudiowHau.^
ZVPEBIHBSHUB
''llliife
TARIEF VOOR BERICHTEN:
a,
Kleine berichten per regel IJS fr.
I Kleine berichten (minimum) 4.fr.
12 fr. toel. v. ber. m. adr. t. bur.
Berichten op 1" bl. per regel 5.fr.
I Berichten op 2' bl. per regel 2.50 fr.
Berichten op 3» bl. per regel 1.50 fr.
I Rouwber. en Bedank, (min.) 7.fr.
Te herhalen aankondigingen
orijs op aanvraag,
j Annoncen zijn voorat te betalen en
I moeten tegen den Woensdag avond
1 ingezonden worden. Kleine be-
S richten tegen den Donderdag noen.
^luiiiuutmiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiüiiiiiuiuiiiiHuiimiujiiiiiiimiiminflMh^
ZEER LIEVE BROEDERS.
In zijn wereldbrief over de rampen die
het gansche menschdom teisteren, en de
dwingende noodzakelijkheid voor d? vol
keren om tot God terug te keeren schreef
onzs Heilige Vader de Paus vóór enkele
jaren: "De kwalen van onzen tijd kunnen
enkel nog door vasten en bidden genezen
worden».
Vroeger hebben wij U het gebod van
het vasten uiteengezet. Hsden zullen wij
trachten U beter te doen verstaan wat
bidden is. waarom en hoe gij bidden moet;
welke de kracht is van het gebed en welke
hulu en sterkte gij erin vinden zult voor
gansch uw christelijk leven.
WAT BIDDEN IS.
Wat bidden is, hebt gij geleerd, Z.L.B.,
tl uw catechismus, dat kleine boekje van
uw eerste schooljaren, waarin de korte in
houd te vinden is van alles wat een chris
ten mensch moet weten of doen om zalig
te worden. Dit is en blijft ten slotte toch
de hoogste wetenschap. Wat zal TT al 't
overige baten, indien gij uw ziel niet zalig
maakt?
Het gebed nu, zegt de catechismus, is
een samenspraak met God, waardoor wij
aan God de begeerten onzer harten te
kennen geven.
Een samenspraak met God! Wij mogen
spreken tot den. Heer en Meester over alles!
Hemel en aarde zijn het werk zijner han
den. zegt de psalmist. Hij heeft alles ge
maakt van niets; Hij bewaart alles; Hij
richt alle wezens naar hun eigen doel
einde: Hij weet alles; Hij kent al onze
ellenden, al onzen nood en nochtans lui
stert Hij naar onze stem en spreekt tot
ons indien onze ziel maar luisteren wil. om
ons verstand te verlichten, onzen wil te
sterken, ons troost in het hart te spreken.
Omdat het gebed een samenspraak is,
wordt dus eerst en vooral aandachtigheid
gevergd. Wanneer wij spreken, weten wii
tot wien wij het woord richten en wij
denken aan hetgeen wii zeggen willen.
Gereedgemaakte aanroepingen of fo; mu
les opzeggen, zonder ook maar eenigzins
te letten op de woorden die men uit
spreekt of op den zin ervan, en zonder
hst inzicht God te vereeren, is nog geen
bidden.
Luistert naar de vermaning van den H.
Geest: "Bereid uw ziel, voordat gij bidden
gaat, en wees niet als iemand die God op
de proef stelt». Wie zich zelfs niet een
oogenblik voorbereidt, om zich in Gods
tegenwoordigheid te stellen, en dus zonder
eenige aandacht woorden opzegt, bidt in
werkelijkheid niet en doet aan God veeleer
smaad aan den hij Hem eer toebrengt.
Met recht en reden zegde de H. Chrysos-
tomus: «Wanneer wij zelve niet eens hoo-
ren wat wij aan God vragen, mogen wij
dan ook niet vragen dat hij ons zou aar.-
hooren». Verdient dus nooit het verwijt
van den Profeet: «Dit volle eert mij met
de lippen, maar zijn hart is verre van
mij".
In hst gebed mogen wij aan God de
begeerten onzer harten te kennen geven.
Hoevelen echter begrijpen die woorden
heel en al verkeerd, omdat hun gedachten
enkel staan op tijdelijke zaken. Zij vra
gen maar alleen stoffelijke goederen,
gezondheid, rijkdom of eerbe wijzingen en
nooit verheffen zij hun hart tot God,
om Hem te aanbidden en te loven; meer
nog. wanneer de Heer al hun ijdele be
geerten voldaan heeft, vergeten zij zelfs
Hem te bedanken.
En nochtans heeft de goddelijke Mees
ter zelf ons willen leeren wat wij bsgee-
xen en vragen moeten, in dit heerlijk ge
bed des Hiseren, het «Onze Vader»; het
volmaaktste gebed, dat bestaat, zegt de
H. Thomas van Aquino, omdat wij er
alles in mogen vragen wat wij begeeren
kunnen, en nog wel in de rangorde volgens
dewelke wij alles begeeren moeten.
Het eerste dus wat wij dienen te vra
gen en te begeeren, is dat de naam van
God zou geheiligd worden, dit is, zooals de
catechismus leert, dat God, door ons en
alle menschen zou mogen gekend, ge
diend en geëerd worden.
Daarna vragen wij voor ons zelf, doch
op de eerste plaats eeuwige goederen,
namelijk dat ons toekoms zijn Rijk, dat
wil zeggen dat God in onze harten zou
heerschen door zijne genade en wij eens-
daags met Hem eeuwig zouden gelukkig
mogen zijn.
Daartoe moeten wij zijn heiligen Wil
volbrengen, en wij vragen dit te mogen
deen zoo volmaakt mogelijk, zooals de
engelen in den Hemel.
Dan enkel smeken wij om ons dage-
lijksch brood, om alles wat wij ncodig
hébben voor onzen geestelijken of tijde-
lijken nood.
Omdat wij echter God zoo dikwijls reeds
vergramd hebben, vragen wij rog vergif
fenis voor onze zonden en belooven ook
vergiffenis a.an diegenen, die ons misdaan
hebben. Bewust van onze zwakheid vra
gen wij daarbij dat de bekoringen van
ons zouden verwijderd worden en smeeken
eindelijk om verlost te worden van alle
kwaad, dat ons naar ziel of naar lichaam
zou kunnen hinderen.
Bidden is dus op de eerste plaats God
Joven en aanbidden en ook betrouwen op
zijn Goedheid en Barmhartigheid Zoo
leerde Jezus ons bidden, en zoo doet ook
de H. Kerk haar priesters en kloosterlin
gen bidden in het heilig officie, dat eerst
en meest Is God loven en danken door de
verdienste van en in verseniging met
Christus, onzen Heer.
vergadering, ook van godsdienstigen aard,
mag ooit of ergens de vrome geloovigen
van die overwegingen weghouden.
Daar immeers kunt gij best U leeren
oefenen in het inwendig gebed; daar zult
gij beter Jezus leeren kennen, en bijzon
derlijk Hem beter leeren beminnen om
den moed te hebben uw plicht te doen
gansch uw plicht als christen mensch,
altijd en overal.
De H. Paulus bekent aan de Corinthiërs
dat gansch zijn wetenschap bestaat in deze
twee woorden: Jezus, de gekruisigde. En
inderdaad deze kennis volstaat om tot
de christelijke volmaaktheid, om tot de
hoogste volmaaktheid te komen.
Het kruis is immers als een boek met
bloedige letters geschreven, dat allen,
jongeren en o-uderen, onge. etterden en ge
leerden, kunnen lezen en verstaan, en
waarin iedereen de hoogste wetenschap
•leeren kan, de wetenschap van de liefde
Christi, die volgens het woord van den
Aoostel, is «de vervulling van gansch de
Wet» en «de hand van de volmaaktheid.»
WAAROM MOETEN WIJ BIDDEN?
Waarom moeten wij bidden Z.L.B.?
Een eerste reden is dat God het zoo ge
wild en bevolen heeft. Het is zijn klaar
uitgesproken gebod op vele plaatsen van
onzs heilige boeken, en de apostelen heb
ben dan ook herhaaldelijk ditzelfde gebod
aan de eerste geloovigen voorgehouden
«Volhardt in het gebed», zegt de H. Pau
lus: «bidt zonder ophouden».
Een tweede reden is dot wij schepselen
Gods zijn, het werk zijner handen, zoo
dat wij ten opzichte van onzen oppersten
Heer en Meester, maar een enkel, maar
een louter «niet» zijn, zooals wij het zoo
schoon bekennen in ons Morgengebed. Wij
zijn niets en we kunnen niets, zoowel in de
natuurliike als in de bovennatuurlijke
orde. «Zonder mij», zegde uitdrukkelijk
Jezus tot zijn leerlingen, «kunt gij niets».
Zoolang een mensch sterk en gezond is,
zoolang fortuin en geluk hem toelachen,
denkt hij wel soms dat hij niets en nie
mand noodig heeft, zelfs God niet. Maar
het uur slaat vroeg of laat voor iedereen
waarop wij onzs zwakheid, onze onmacht,
ons «niets zijn» overweldigend gevoelen;
dan moet ook de hoogmoedigste bekennen,
al is het nog aan zichzelf alléén, dat hij
een onbenullig wezen is, niets en nog niets
en in 't geheel niets, zooals de Navolging
Christi zoo treffend zegt.
Doch, jawel, wij hebben toch iets dat
het onze is, het onzs geheel en al, name
lijk het kwaad dat wij bedreven hebben,
door misbruik dan nog van het bestaan, de
vermogens en ds krachtsn, die God ons
heeft geschonken en die hij ons voort be
waren moest, terwijl wij tegen Hem op
stonden. Daarom ook leerde de goddelijke
Meester ons vragen niet enkel om ons
dagelijksch brood, maar tevens en on-
iraddelijk daarna, om vergiffenis voor
onze zonden van alle dagen.
Het gebed is dus noodig omdat het Gods
heilige Wil is dat wij zouden bidden, en
omdat wij zoo nietige schepselen zijn vóór
zijn opperste Majesteit. Het is nochtans
niet noodig om onzen nood bekend te
maken aan Hem, die alles kent: «Uw
Vader weet wat gij noodig hebt. ook
vooraleer gij bidt», zegde de Zaligmaker.
God moet niet onze ellende leeren ken
nen, maar wij moeten leeren erkennen
dot wij geheel en al van Hem afhangen;
nochtans mogen wij niet denken dat ons
gebed iets veranderen zal, of iets ver
anderen kan, aan de schikking en voor-
schikking van God over ons en alle din
gen, die van alle eeuwigheid is vastgesteld.
Daarin ligt volstrekt niet een onoplos
bare moeilijkheid en evenmin een reden
om te meenen dat ons gebed zou nutteloos
zijn, aangezien alles wat God wil, onver
anderlijk is vastgesteld. Inderdaad het
gebed, ons gebed, maakt deel uit van die
orde, die door God van alle eeuwen, in
zijne ondoorpeilbare Wijsheid werd be
paald; «Wanneer wij dus bidden», zegt
de H. Thomas van Aquino, vragen wij
niet dat die goddelijke schikkingen zou
den veranderd worden, maar wij bidden
om datgene te bekomen wat God beslist
heeft te verwezenlijken, om reden van
het gebed dat wij zullen doen».
Vervolg rn slot aanstaande weck.
IBBBBEBBBaaflZBEBBBBflBaBflBBBEl
DE OPVOLGER VAN
FRANKRIJK VEERT OP.
De rede van Hitier, de veranderde
verhoudingen tusschen Duitschland
en Oostenrijk en niet het minst, de
vervanging van Eden door Lord Ha
lifax in het Foreign Office hebben
begrijpelijkerwijze in Frankrijk een
enorme weerklank gevonden. Iedereen
kreeg den indruk, dat het gedaan was
met het Fransche baas-spelen. Het
militair verbond met Rusland, meen
de men, ook in Fransche binnenland-
sche middens, had Frankrijk op het
achterplan geschoven. Gedaan met de
Fransche prestigepolitiek, gedaan met
de onvoorwaardelijke vriendschappen
van buitenlandsche mogendheden, ge
daan met de arrogante taal tegen
over Duitschland, enz.
Men kon zich verwachten aan jere
miaden, aan zelfverwijt, aan beschul
digingen aan het adres van Engeland.
Van dat alles niets. Al mocht men
van de zijde van Flandin, nuchtere
taal hooren, die de politiek van het
verleden verkeerd oordeelde en aan
raadde van koers te veranderen en
een tegemoetkoming met Italië en
Duitschland na te streven, deze wijze
van redeneeren was allesbehalve wel
kom. Er was eerder een algemeene
heropveering, die het duidelijk bewijs
leverde dat de Fransche natie zich
gekrenkt voelde en deze reactie uitte
zich door zeer kordate taal, waarbij
het hoofdaccent gelegd werd op de
militaire macht van Frankrijk, die
zooals beweerd werd die van Duitsch
land nog overtreft, waarbij met een
tikje wreveligheid gewezen iverd op de
talrijke vrienden van Frankrijk en
vooral op Rusland, die een formida
bele krijgsmacht vertegenwoordigt
Verder krijgt men het duidelijk ge
voel, dat er vooralsnog van een toe
nadering met Duitschland geen spra
ke kan zijn, dat integendeel Duitsch
land de vijand blijft, hoofdzakelijk
omdat Duitschland een autoritaire
Staat is die de democratie en dus de
huidige Staatsvorm van Frankrijk be
dreigt.
HET VERDWIJNEN VAN
VRIEND EDEN.
Hoe opvallend de Fransche pers en
de politieke redevoeringen ook alle
mogelijke aanleiding vermijden waar-
mm
door Engeland zou kunnen een ver
wijt gedaan worden om de verrassen
de nieuwe koerswending, toch voelt
men diep de teleurstelling om de be
noeming van Lord Halifax. Dit blijkt
onder andere duidelijk uit de hulde
die bij herhaling gebracht werd aan
Eden. Hij was zeker de man die op
onverhoopte wijze de Fransche poli
tiek hielp zegevieren. Alle initiatieven
gingen onder zijn bewind uit van
Fransche zijde en Engeland deed niets
anders dan beamen en bijtreden. Zulk
een politiek inoest noodzakelijk de
fierheid van den Engslschman raken.
Als Chamberlain, nu Halifax in zijn
plaats benoemd heeft, dan is het wel
licht niet zoozeér om zooals men heeft
meenen te moeten besluiten een uit
gesproken pro-Duitsche politiek te
voeren, dan wel om meer onafhan
kelijkheid aan den dag te leggen te
genover Frankrijk waarvan de poli
tiek een toenadering tusschen de vier
groote West-Europeesche mogendhe
den radicaal in den weg stond.
Frankrijk weet dat, en hoe sterk
men ook wel eens dezer dagen de na
druk gelegd heeft op de militaire
macht van Rusland en op de mindere
macht van Duitschland, toch willen
de Franschen door roekeloosheid nog
niet de kostbare steun van den Brit
missen. En zoo heet het, dat Enge
land, wat men ook zegge, de vriend
van Frankrijk blijft en dat Chamber
lain is un grand ami de la France
TEGENOVER DUITSCHLAND.
Er was een tijd, dat ten overstaan
van Duitschland met een zekere goed-
jonstigheid uitgepakt werd. Het was
de tijd van de vriendschap tusschen
Streseman en Briand, toen slechts
over de vrede gesproken werd, toen
Duitschland nog in de Volkenbond
zetelde, toen Duitschland totaal ver
zwakt uit de oorlog getreden, zich de
geheele proceduur van Versailles liet
welgevallen, Zoo'n Duitschland was
argeloos en ongevaarlijk.
De dictatuur van Hitier, werd ech
ter zeer slecht onthaald in Frankrijk,
niet zoozeer om de dictatuur zélf, niet
zoozeer om de nieuwe ideologie van
het Derde Rijk, dan wel omdat inge
zien iverd, dat dit de rechtstreeksche
weg beteekende waardoor Duitschland
zich kon heropwerken, door de ver
nietiging van het Verdrag van Ver
sailles. Het is alsof Frankrijk nooit
een sterk Duitschland naast zich zal
dulden. Dat heeft de geschiedenis
reeds zoo dikwijls bewezen. Het is als
een fataliteit, die op West-Europa
drukt en waaraan de Franschen zich
als aan een bijgeloof hechten. De
kracht en het zelfbeioustzijn, die de
rede van Hitier kenmerkten hebben
in Frankrijk een zeer onwillig gehoor
gevonden, niettegenstaande de Feuh-
rer voor de zooveelste maal beweer
de, dat er geen territoriale kwesties
tusschen de twee landen bestonden.
Duitschland. is thans de vijand meer
dan ooit en dat werd expleciet uitge
sproken in de Fransche Kamer met
de woorden: «De verdediging van
Frankrijk ligt aan de Rijn.».
VERDERFELIJKE POLITIEK.
Hetgeen ive reeds bij herhaling sug
gereerden, namelijk dat er tusschen
Rusland en Frankrijk plannen ge
broeid worden om Duitschland te
breken in zijn opgang door een pre
ventieve oorlog, vinden we thans be
krachtigd door een paar zeer duide
lijke redevoeringen, namelijk deze
van de Belgische Minister van Bui
tenlandsche Zaken, de Heer Spaak,
voor de Raad van de Belgische Werk
liedenpartij en deze van Oud-Minis
ter Flandin voor het Fransche Par
lement. Beide wijzen op het gevaar
van de eensgezinde politiek van de
tweede en derde internationale om
een blok te vormen van de democra
tische Staten, die zou gebruikt wor
den om de autoritaire Staten aan te
vallen in een oorlog, ten einde de to
tale ineenstorting van de democratie
te vermijden. Dit is een zeer gevaar
lijke geest die vooral in Frankrijk
heerscht, waar te dien opzichte ge
zegd werd, dat dit land wel voor de
vrede was, maar niet de vrede ten
alle prijze, dat het zijn kracht des
noods ook door de oorlog zou bewij
zen.
Wij zijn blij te vernemen, dat gezel
Spaak, hier niet mee accoord gaat;
wij zouden het bij ons overigens niet
anders dulden.
(Verboden nadruk.) ROSKAM.
IBBBBBBBBBBIBBBBBBBBflBBBBBBBBBIBBBBBSBBBBflflBBBBBBaBBBBflBBBBBIflBBBBIUIBflBBIBlBBBBflBBBa
De Heer Sop terug epgenor^eu in den schoot der Rechterzijde
NAAR HERSTEL DER EENDRACHT ONDER DE KATHOLIEKE PARLEMENTSLEDEN
Tot riogtoe, Z.L.B., hebben wij biizcrder
voor ©ogen gehad het uitwendig of monde
ling gebed, dat bestaat uit aanroepingen
of formules, zooals het «Onze Vader», het
«Wees Gegroet», de psalmen of de lita-
ïïlën. Daarnevens kennen wij nog het in
wendig gebed, dikwijls overweging "ge
noemd, dat ook wel een samenspraak is
met God, maar niet meer met uitgespro
ken woorden.
Het is veeleer een stil en innig onder
houd, als van hart tot hart, waarin de
ziel, verlicht door het geloof, Gods onein
dige Volmaaktheid» zijn Wijsheid, zijn
Almacht» zijn Goedheid, zijn Barmhartig
heid, al zijn liefdewerken en zoo meer,
overdenkt om den Heer beter te mogen
beminnen en zdjn heilige Wet stipter te
kunnen onderhouden.
Gij begrijipt gemakkelijk hoezeer dit
inwendig gebed de aandacht onderhoudt
en voedt bij het mondgebed en hoe nood
zakelijk het ook is om oprecht kristelijk
te kunnen leven.
Daarom vragen wij met bijzonderen
aandrang, Z.L.B., bij het begin van den
vastentijd, dat gij de overwegingen over
het bicter lijden van O.H.J.C., die in al
onze kerken worden voorgehouden, met
dieoe godsvrucht en talrijk zoudt bijwo
nen.
Deze lijdensmeditaties zijn altijd door
om gelaevig volk beschouwd geworden als
<i« groote godsdienstige oefening van dezen
heiligen tijd. zóó moet het ook blijven en
niet één andere plechtigheid, niet ééne
WALTER FUNK
die als Minister van Economische Zaken
Dokter Schacht opvolgt in het Reichs-
ministerie.
DE BESLUITEN VAN DE
BIJZONDERE KOMMISSIE
In ons laatste nummer konden wij
reeds melden dat er veel kans toe bestond
dat het geschil H. Sap-Rechterzijde van
de Kamer, in afzi-en-baren tijd, een oplos
sing in den gunstigen zin zou krijgen.
Deze week is dit 'bewaarheid geworden.
Dinsdag 11. vergaderde de -bijzondere
kommissie welke was aangesteld om de
mogelijkheid van den terugkeer van den
H. Sap tot de Rechterzijde te onderzoe
ken. H. Vind-evogel die uit de Kommissie
was getreden omdat nog geen vergadering
was bel-egd geworden, werd verzocht terug
zijn plaats in te nemen, verzoek waarop
hij ingegaan is.
De Kommissie is het eens geweest om
aan de rechterzijde eenvoudig voor te
stellen den H. Sap te beschouwen als deel
uitmakend van de Rechterzijde.
In de parlementaire kringen werd in-
t-ussehen gezegd dat het Directorium van
de K.V.V. op deze wederopening heeft
aangedrongen, evenals Senator Van Coil-
lie, Voorzitter van de arrondissements-
organisatie uit Roeselare-Tielt en Geeste
lijkheid uit West-Vlaanderen
DE RECHTERZIJDE BESLUIT OOK
EENDRACHTIG DEN HEER SAP
TERUG UIT TE NOODIGEN
Na de vergadering van de bijzondere
Kommissie kwam de gansche Rechterzijde
samen om verslag te hooren van wege de
bijzondere Kommissie over het geval Heer
Sap en een besluit te treffen. De leden
der Rechterzijde waren -bijna voltallig
aanwezig.
In den loop der zitting gaf Heer de
Kerckhove d'Exaerde, Voorzitter van de
Bijzondere Kommissie, lezing van de be
sluiten der Kommissie, waarin wordt
voorgesteld den H. Sap terug op te nemen
in den schoot der Rechterzijde. De Voor
zitter der Kommissie zou tevens verklaard
hebben den H. Sap telefonisch te hebben
gesproken over de aan gang zijnde pro
cessen en toestemming te hebben verkre
gen dat hij bij eventueele goedkeuring
dezer besluiten, zou afzien van verdere
gerechtelijke actie tegen zijn collega's van
de Rechterzijde. Met den H. Baillon, door
den H. Sap vervolgd wegens uitlatingen
o-p een meeting, zou een overeenkomst
worden betracht.
Even vóór 1 uur was de vergadering af-
geloopen. De H. Rob. De Man bevestigde
aan de journalisten wat hier voorafgaat
IBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBHEIBa
VOLKSVERTEGENWOORDIGER
HEER SAP
Brusselsche juwelier* ziet men Kier een zilveren repliek voltooien van de leper-
scKe Hallen, welke weldra zal aangeboden worden aan den Koning en de Koningin
van Engeland, al* bewijs van dankbaarheid voor de diensten welke Groot Brittanie
aan bet Belgische volk heeft bewezen.
en voegde er aan toe dat de Rechterzijde
de voorstellen der Kommissie heeft goed
gekeurd en de H. Sap dus terug in de
Rechterzijde wordt opgenomen. Er werd
verder nog vernomen dat -geen voorwaar
den werden gesteld aan den H. Sap.
De H. Carton de Wiart, Voorzitter der
Rechterzijde, bevestigde ook dat de H.
Sap met instemming van alle aanwezigen
terug werd opgenomen in den schoot der
Rechterzijde en dat hij' zijnerzijds er in
heeft toegestemd alle rechtsvervolging te
gen zijn collega's te staken.
DE MEDEDEELING GEDAAN
NAMENS DE RECHTERZIJDE
Namens de Rechterzijde van de Kamer
werd Dinsdag de volgende mededeeling'
gedaan
Het besluit van de commissie ge
last met een onderzoek van het geval
Sap luidde:
De bijzondere commissie belast door
de rechterzijde met het onderzoek van
het geval Sap,
Verlangend de beste eendracht te
zien heerschen onder de leden der rech
terzijde, drukt den wensch uit dat de
H. Sap wederom zou opgenomen wor
den in den schoot der rechterzijde.
«MET ALGEMEENE STEMMEN
werd dit besluit aangenomen door de
commissie en daarna door de rechter
zijde die den H. Sap zal uitnoodigen om
opnieuw deel te nemen aan de verga
deringen van de rechterzijde.
DE PROCESSEN VAN DEN H. SAP
De H. Sap had, na zijns uitsluiting uit
den schoot der Rechterzijde, een reeks
processen ingespannen tegen Katholieke
politieke personaliteiten, wegens hun uit
latingen tegenover den H. Sap tijdens de
vergadering der Rechterzijde. Tegen H.
Baillon werd eveneens een proces inge
spannen wegens dezes uitlatingen over
den H. Sap in een mesting.
Zooals hierboven wordt gemeld blijkt
dus dat deze processen thans zullen in
getrokken worden.
Met -< De Standaardzijn wij het eens
waar dit blad schrijft
EEN KORT SLOTWOORD
Hiermede is na elf maanden een stukje
geschiedenis der parlementaire rechter
zijde afgesloten, dat in meer dan één op
zicht pijnlijk en hachelijk is geweest. De
uitsluiting' van den H. Sap, in de be
roerde omstandigheden die onze lezers,
bekend zijn (interpellatie over zekere ge
dragingen van de Nationale Bank, tij
dens het rampspoedig Eerste Minister
schap van M. Van Zeeland) heeft de ka
tholieke partij zware schade berokkend,
en aanzienlijke opspraak en ontsteltenis
teweeggebracht bij de katholieke Vlaam-
sche openbare m-eening. Tusschen volk en
politiek had deze uitsluiting de kloof nog
vergroot.
Dit alles behoort nu tot het verleden,
en wij verheugen er ons over dat de paden
weer geëffend zijn voor eendracht. In het
algemeen verheugen wij er ons tevens
over dat de geest heeft overwonnen die
neigt naar een verbreeding der katholieke
eendracht en samenwerking, en dat de
enge geest van uitsluiting en zelfvermin
king ondergaat.
Het was Dinsdag een goede dag voor de
katholieke Vlamingen en voor de katho
lieken in het algemeen.
BELANGRIJKE VERGADE
RING VAN HET DIRECTO-
RIUM VAN HET BLOK DER
KATHOLIEKEN
Besjrreking over sociale en eco
nomische hervormingen, bescher
ming van het vrij initiatief en
over den financieelen toestand.
Het politiek komltee van het Blok der
Katholieken van België, vergaderde Za
terdagvoormiddag onder Voorzitterschap
van de HH. Verbist en Hoyois.
Benevens de leden van het Directorium
waren nog aanwezig de Kath. Ministers
Pierlot, Marck, du Bus de Warnaffe, De
Smet, de Staatsministers HH. Van Over-
bergh en Carton de Wiart, en de HH. oud-
Ministers Heyman, De Schrijver en Cro-
ckaert.
De vergadering had een zeer breede ge-
dachtenwisseling over den politieken toe
stand. Aan de pers werd na de vergade
ring volgende belangrijke dagorde mede
gedeeld:
DAGORDE:
Het Directorium van het Blok der Ka
tholieken van België,
wenschend bij te dragen tot de verze
kering van de nationale welvaart en van
den -binnenlandsche-n vrede, in den recht-
matigen eerbied van personen, families
Zie vervolg op 2» blad.
IBBBBBBBBfli
Zooals bekend is, wordt, op de twee
eerste Zondagen in den Vasten (dit jaar
op 6 en 13 Maart) een gcldomhaling ge
daan in al de kerken en openbare kapel
len van het land, ten voordecle van de
Leuvcnsche Universiteit.
De Katholieke Hoogeschool van Leu
ven is de roem der Belgische Katholieken
in heel de wereld.
Katholieken steunt mildde Katholieke
Universiteit heeft uwe vrijgevigheid noo
dig.
Het aanstaand in werking treder. dei-
Wet van, 10 Juni 1937, waarbij het stelsel
der gezinsvergoedingen is uitgebreid tot
de werkgevers en niet-loontrekkenden is
voor vele zoogezegde neutrale bonden en
beroepssyndicaten een gelegenheid hun
activiteit naar dit terrein te verleggen,
eenerzijds om hun eigen politieke gezind
heid en specifieke levensbeeechouwing te
dienen, anderzijds om misschien hierin
middelen te vinden, om hun syndicale ac
tiviteit te steunen.
Ben bewijsstaving voor dit laatste kan
misschien wel gevonden worden in het
feit, dat nu reeds bijdragen geïnd werden
voor het eerste halfjaar 1938, zonder de
Koninklijke Besluiten af te wachten, die
de modaliteiten van uitvoering moeten
vastleggen en het juist barema der bij
dragen dienen te bepalen. Wij willen dus
de aandacht er op trekken nog geen en
kele bijdrage te storten of post-kwijting
desaangaande te voldoe», vermits noch
bepaalde uitvoering is geregeld, noch het
juist te betalen bedrag bekend is.
Buiten de doeleinden, die er met het
oog op de voor hen zoogezegde idealen
worden nagestreefd, is wel het hoofddoel
de Katholieken af te brengen van het
echte en eenige standpunt, hetwelk in het
vraagstuk der gezinsvergoedingen moet
worden ingenomen.
In zake godsdienst, gezin, cpvoecing,
zedelijkheid, enz. is de uitvoering van de
nieuwe compensatiewet van het allergioot-
ste belang. In deze aangelegenheid, even
als in zake onderwijs en in zake mutua-
listische ziekteverzekering is de zedelijke
verplichting identiek de zelfde. De zede
lijke waarde dezer wet zit evenveel in het
grondprinciep, dat erin verwekt is gewor
den en dat ervan d schoonste wet maakt
die de Belgische sociale wetgeving heeft
daargesteld, als in de manier waarop zé
door de uitvoeringsorganismen zal wor
den toegepast.
Eerst en vooral moet deze nieuv e en
voorname sociale aangelegenheid in het
licht der Katholieke princiepen worden
ingezien en dan geldt maar één ar. tv oord
voc. Katholieken, vie ze ook zijn en tot
welken stand ze behooren: KATHOLIE
KEN SLUITEN AAN BIJ KATHOLIf KE
ONDERLINGE KASSEN VCOR GE
ZINSVERGOEDINGEN EN BIJ GEEN
ANDEREN.
Inlichtingen over aansluitingsvoonvaar-
den kunnen steeds bekomen worden bij
de Christelijke Onderlinge Compensatie
kas voor Gezinsvergoedingen, Msir 24 te
Antwerpen of bij haar plaatselijke terte-
genwoordigers.
Te Viersel waren Donderdag morgen
arbeiders bezig aan het aanleggen van
den duiker der Molenbeek, die onder het
Albertkanaal moest gebracht worden. De
twee einden moesten aaneengekoppeld
worden, toen een der schutplaten weg
schoof. Dit had tengevolge dat een ont
zaggelijke massa water vrij spel kreeg en
een groote bres sloeg in den dijk van het
kanaal.
De waterstroom was zoo geweldig dat
in korten tijd honderden hectaren lan
derijen en bosschen onder water werden
gezet. Talrijke huizen en hoeven stonden
omringd door het water en een paniek
deed, zich voor onder de bewoners.
Rond den middag had de geul reeds
een breedte van 30 meter en werd ge
vreesd voor nieuwe dijkbreuk. Op zekere
plaatsen bereikte het water alsdan reeds
een hoogte van 1,50 m. Gelukkiglijk zijn
totnogtoe geen persoonlijk® ongelukken
gemeld. Tal van dieren zijn echter om
gekomen.
Zieken moesten uit huizen worden ge
haald en verder naar het droge gebracht.
All® weerbare mannen van net omlig
gende werden opgeroepen, om aan het
reddingswerk van de bevolking te helpen.
De Rijkswacht zorgde voor cien orde
dienst, wijl de Dienst van Bruggen en
Wegen, terstond geniesoldaten deed ko
men om. pogingen aan te wenden de bres
te stoppen, maar daaraan viel niet te
denken.
Het water in het kanaal daalde met
1,50 m. op een uur tijds, op een lengt®
van 25 km., tusschen twee sluizen.
Het is een ware ramp voor de scheep
vaart, die nu langs een grooten omweg
moet worden omgeleid. Denkelijk zal men
het gedeelte van het Albertkanaal aldaar
moeten laten volledig leegloopen voor-
GENERAAL DE GORDANA
Vice-President en Minister van Buiten
landsche Zaken in Generaal Franco's
gouvernement.
■SHBaBHBM&iSRBaBaMBHHHHaaBBEBB&BBBaafl
Honderden hectaren welden, landerijen en ontelbare woningen werden door het
water overweldigd. Hier geven we een zicht van de bres, links het overstroomde
land en recht* het per»pectief van het kanaal.
aleer de definitieve herstellingswerken t«
kunnen uitvoeren.
Er waren drie schepen met materiaal
op het kanaal, voor de werker, aan den.
duiker. De drie schepen zijn de bres door
gegaan en staan daar ergens nu in de
velden.
's Namiddags werden drie pontons naar
de bres gebracht om ze er te laten zinken.
's Avonds had de bres reeds een bres Jté
van 50 meter bereikt.
Het zal nog lang duren vooraleer alles
weer in orde is.
RADIOREPORTAGES UIT TIELT
Over enkele maanden, bereidt de stad
Tielt zich er op voor, op grcotscheepsche
wijze hare toewijding tot het H. Hart van
Jezus uit te spreken. In het programma
van deze voorbereiding komen de speciale
Vastenplechtigheden voor, eiken Zondag
van den Vasten, te 14.30 uur. De orde de
zer plechtigheden is: Solemneele Vespers,
Miserere, meerstemmig Lof onder leiding
van den E. H. Knudde, Lijdensmeditatie
door Z. E. P. De Clippele, Jesuiet: «Lief
dekoning en Lijdenskoning».
De W.V.R.O. zal, van uit de decanale
Kerk te Tielt, de reportage verzekeren,
eiken Zondag te 15 uur, van het Lof en
de Lijdensmeditati:.
DE PAASCH-ACTIE
VAN HET MANNENVERBOND
Het Mannenverbond voor Katholieke
Actie, bisdom Brugge, heeft als leuze voor
zijne Paasch-Actie: In 1938, terug naar
de Communiebank
Eiken Zondag van den Vasten, te 20
uur, zal het Mannenverbond optreden
voor de micro van de W.V.R.O., met een
speciale uitzending tijdens dewelke een
der mannen het woord zal voeren.
Op Zondag 6 Maart: Heer Jan Holvoet,
uit Kortrijk: Geen waarheid buiten Je
zus
Op Zondag 13 Maart: Heer Jozef Pyck,
uit Torhout: Noch orde, noch vrede bui
ten Jezais
Op Zondag 20 Maart; Heer Armand
Felix, uit Oostende: «Geen leven buiten
Jezus
Op Zondag 27 Maart; Heer Godfried
Thiers, uit RoeselareWij vinden Jezus
in de Kerk
Op Zondag 3 April: Heer Jozei Roose
uit WingeneHij geeft ons zijn leven,
terug in de Biecht».
Op Zondag 10 April: Heer Luciaan De-
schodt, uit Poperinge: «Hij geeft ons
zichzelf in de Heilige Communie
Op Zondag 17 April: Z. E. H. Kan.
Dubois: Vreugde om den teruggevonden
Jezus
sBBaBsaBiBBBHBBBBaBBBaaaaaia
Vrijdag had te Brussel de 72,! trek
king plaats van de Binnenlandsche Lce-
ning 1932.
Lot 216.279 wint 250.000 frank.
25 Loten zijn uitkeerbaar tegen
25.000 FRANK.
19484 104001 104132 106357 116564 11733a
140865 145773 14605.3 161716 162513 163646
171177 175051 178505 209883 211278 231773
232769 248642 253866 257471 262239 274298
282918
Elke definitieve obligatie van de uitge
komen reeksen heeft recht op een tiende
van het lot.
iGBBBBaBBBBBBBBBBBBBBBaaSBBB
TREKKING
DER LOTENLEENING 1921
De 138° Trekking.
Dinsdag morgen heeft in de Nationale
Bank te Brussel de 138" trekking plaats
gehad van de lotenleening 1921.
R. 073.497 Nr 13 wint 500.000 fr.
De andere obligaties van die reeks zijn
terugbetaalbaar niet 250 frank.
IBBBB9BBBBBBBBBBBBBBBBS1BBBB9
in Belgie, van nu tot einde jaar, aan wie
ons xendt in postzegels of stort op post*
checkrekening 155.70 van V. San«en-Van»
nest©, Drukker» Poperinge, de som
21 FRANK.
Uit Frankrijk: 37,80 fr. (Belg. geld).
Uit Amerika: 54,60 fr. (Belg. geld}*