FRANSCHE HOUDING! IN. ONS LAND DE KRACHT VAK HIT GEBED Groote Dijkbreuk aan het Albertkanaal te Viersel .35'JAAR. N'15, I DE POPERINCENAAR I SANSEN-VANNESTE f WEEKBLAD: 50 CENTIEMEN.' KATHOLIEK NIEUWS-, NOTARIEEL- EN AANKONDIGINGSBLAD. - VERSCHIJNT WEKELIJKS HERDERLIJKE BRIEF VAN Z. Exc. Mgr LAM1ROY, Bisschop van Brugge Di- SCHACHT INTERNATIONAAL OVERZICHT DE BELGISCHE ERKENTELIJKHEID TEGENOVER HET BRITSCHE VORSTENPAAR Voor de Katholieke Hoogeschool van Leuven Uitbreiding der Gezinsvergoedingen tot de Werkgevers en niet- loontrekkenden ■■■BBBBflBBBBaBBBBBBBBflBBBflBBEBIBBBBBB&BBBBiaaiBflflflflflaBBBB Honderden hectaren landerijen onder water gezet DE NIEUWE VICE-PRESIDENT VAN NATIONAAL SPANJE TE VIERSEL BIJ ANTWERPEN IS HET ALBERTKANAAL OP 50 METERS BREEDTE DOORGEBROKEN WEST-VL. RADIO-OMROEP VASTENUITZENDINGEN TREKKING VAN DE BINNENLANDSCHE LEENING 1932 WE ZENDEN ONS BLAD ZONDAG TVÏAART 1938» g Uitgever POPERINGE j Telefoon Nr 9. Postch. Nr 155.70 1 ABONN EMENTSPRIJS VOOR 1 JAAR (per post) j§ Binnenland 25.fr- H f Belgisch Kongo 45.fr. i Frankrijk 45.fr. g Alle andere landen 65.fr. g g Medewerkers zijn verantwoordelijk voor hun artikels. ^iiiHainuiuiiuuiuiiufimnmuHi'.uiiumiiiiiiiimnmiKnuauudiowHau.^ ZVPEBIHBSHUB ''llliife TARIEF VOOR BERICHTEN: a, Kleine berichten per regel IJS fr. I Kleine berichten (minimum) 4.fr. 12 fr. toel. v. ber. m. adr. t. bur. Berichten op 1" bl. per regel 5.fr. I Berichten op 2' bl. per regel 2.50 fr. Berichten op 3» bl. per regel 1.50 fr. I Rouwber. en Bedank, (min.) 7.fr. Te herhalen aankondigingen orijs op aanvraag, j Annoncen zijn voorat te betalen en I moeten tegen den Woensdag avond 1 ingezonden worden. Kleine be- S richten tegen den Donderdag noen. ^luiiiuutmiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiüiiiiiuiuiiiiHuiimiujiiiiiiimiiminflMh^ ZEER LIEVE BROEDERS. In zijn wereldbrief over de rampen die het gansche menschdom teisteren, en de dwingende noodzakelijkheid voor d? vol keren om tot God terug te keeren schreef onzs Heilige Vader de Paus vóór enkele jaren: "De kwalen van onzen tijd kunnen enkel nog door vasten en bidden genezen worden». Vroeger hebben wij U het gebod van het vasten uiteengezet. Hsden zullen wij trachten U beter te doen verstaan wat bidden is. waarom en hoe gij bidden moet; welke de kracht is van het gebed en welke hulu en sterkte gij erin vinden zult voor gansch uw christelijk leven. WAT BIDDEN IS. Wat bidden is, hebt gij geleerd, Z.L.B., tl uw catechismus, dat kleine boekje van uw eerste schooljaren, waarin de korte in houd te vinden is van alles wat een chris ten mensch moet weten of doen om zalig te worden. Dit is en blijft ten slotte toch de hoogste wetenschap. Wat zal TT al 't overige baten, indien gij uw ziel niet zalig maakt? Het gebed nu, zegt de catechismus, is een samenspraak met God, waardoor wij aan God de begeerten onzer harten te kennen geven. Een samenspraak met God! Wij mogen spreken tot den. Heer en Meester over alles! Hemel en aarde zijn het werk zijner han den. zegt de psalmist. Hij heeft alles ge maakt van niets; Hij bewaart alles; Hij richt alle wezens naar hun eigen doel einde: Hij weet alles; Hij kent al onze ellenden, al onzen nood en nochtans lui stert Hij naar onze stem en spreekt tot ons indien onze ziel maar luisteren wil. om ons verstand te verlichten, onzen wil te sterken, ons troost in het hart te spreken. Omdat het gebed een samenspraak is, wordt dus eerst en vooral aandachtigheid gevergd. Wanneer wij spreken, weten wii tot wien wij het woord richten en wij denken aan hetgeen wii zeggen willen. Gereedgemaakte aanroepingen of fo; mu les opzeggen, zonder ook maar eenigzins te letten op de woorden die men uit spreekt of op den zin ervan, en zonder hst inzicht God te vereeren, is nog geen bidden. Luistert naar de vermaning van den H. Geest: "Bereid uw ziel, voordat gij bidden gaat, en wees niet als iemand die God op de proef stelt». Wie zich zelfs niet een oogenblik voorbereidt, om zich in Gods tegenwoordigheid te stellen, en dus zonder eenige aandacht woorden opzegt, bidt in werkelijkheid niet en doet aan God veeleer smaad aan den hij Hem eer toebrengt. Met recht en reden zegde de H. Chrysos- tomus: «Wanneer wij zelve niet eens hoo- ren wat wij aan God vragen, mogen wij dan ook niet vragen dat hij ons zou aar.- hooren». Verdient dus nooit het verwijt van den Profeet: «Dit volle eert mij met de lippen, maar zijn hart is verre van mij". In hst gebed mogen wij aan God de begeerten onzer harten te kennen geven. Hoevelen echter begrijpen die woorden heel en al verkeerd, omdat hun gedachten enkel staan op tijdelijke zaken. Zij vra gen maar alleen stoffelijke goederen, gezondheid, rijkdom of eerbe wijzingen en nooit verheffen zij hun hart tot God, om Hem te aanbidden en te loven; meer nog. wanneer de Heer al hun ijdele be geerten voldaan heeft, vergeten zij zelfs Hem te bedanken. En nochtans heeft de goddelijke Mees ter zelf ons willen leeren wat wij bsgee- xen en vragen moeten, in dit heerlijk ge bed des Hiseren, het «Onze Vader»; het volmaaktste gebed, dat bestaat, zegt de H. Thomas van Aquino, omdat wij er alles in mogen vragen wat wij begeeren kunnen, en nog wel in de rangorde volgens dewelke wij alles begeeren moeten. Het eerste dus wat wij dienen te vra gen en te begeeren, is dat de naam van God zou geheiligd worden, dit is, zooals de catechismus leert, dat God, door ons en alle menschen zou mogen gekend, ge diend en geëerd worden. Daarna vragen wij voor ons zelf, doch op de eerste plaats eeuwige goederen, namelijk dat ons toekoms zijn Rijk, dat wil zeggen dat God in onze harten zou heerschen door zijne genade en wij eens- daags met Hem eeuwig zouden gelukkig mogen zijn. Daartoe moeten wij zijn heiligen Wil volbrengen, en wij vragen dit te mogen deen zoo volmaakt mogelijk, zooals de engelen in den Hemel. Dan enkel smeken wij om ons dage- lijksch brood, om alles wat wij ncodig hébben voor onzen geestelijken of tijde- lijken nood. Omdat wij echter God zoo dikwijls reeds vergramd hebben, vragen wij rog vergif fenis voor onze zonden en belooven ook vergiffenis a.an diegenen, die ons misdaan hebben. Bewust van onze zwakheid vra gen wij daarbij dat de bekoringen van ons zouden verwijderd worden en smeeken eindelijk om verlost te worden van alle kwaad, dat ons naar ziel of naar lichaam zou kunnen hinderen. Bidden is dus op de eerste plaats God Joven en aanbidden en ook betrouwen op zijn Goedheid en Barmhartigheid Zoo leerde Jezus ons bidden, en zoo doet ook de H. Kerk haar priesters en kloosterlin gen bidden in het heilig officie, dat eerst en meest Is God loven en danken door de verdienste van en in verseniging met Christus, onzen Heer. vergadering, ook van godsdienstigen aard, mag ooit of ergens de vrome geloovigen van die overwegingen weghouden. Daar immeers kunt gij best U leeren oefenen in het inwendig gebed; daar zult gij beter Jezus leeren kennen, en bijzon derlijk Hem beter leeren beminnen om den moed te hebben uw plicht te doen gansch uw plicht als christen mensch, altijd en overal. De H. Paulus bekent aan de Corinthiërs dat gansch zijn wetenschap bestaat in deze twee woorden: Jezus, de gekruisigde. En inderdaad deze kennis volstaat om tot de christelijke volmaaktheid, om tot de hoogste volmaaktheid te komen. Het kruis is immers als een boek met bloedige letters geschreven, dat allen, jongeren en o-uderen, onge. etterden en ge leerden, kunnen lezen en verstaan, en waarin iedereen de hoogste wetenschap •leeren kan, de wetenschap van de liefde Christi, die volgens het woord van den Aoostel, is «de vervulling van gansch de Wet» en «de hand van de volmaaktheid.» WAAROM MOETEN WIJ BIDDEN? Waarom moeten wij bidden Z.L.B.? Een eerste reden is dat God het zoo ge wild en bevolen heeft. Het is zijn klaar uitgesproken gebod op vele plaatsen van onzs heilige boeken, en de apostelen heb ben dan ook herhaaldelijk ditzelfde gebod aan de eerste geloovigen voorgehouden «Volhardt in het gebed», zegt de H. Pau lus: «bidt zonder ophouden». Een tweede reden is dot wij schepselen Gods zijn, het werk zijner handen, zoo dat wij ten opzichte van onzen oppersten Heer en Meester, maar een enkel, maar een louter «niet» zijn, zooals wij het zoo schoon bekennen in ons Morgengebed. Wij zijn niets en we kunnen niets, zoowel in de natuurliike als in de bovennatuurlijke orde. «Zonder mij», zegde uitdrukkelijk Jezus tot zijn leerlingen, «kunt gij niets». Zoolang een mensch sterk en gezond is, zoolang fortuin en geluk hem toelachen, denkt hij wel soms dat hij niets en nie mand noodig heeft, zelfs God niet. Maar het uur slaat vroeg of laat voor iedereen waarop wij onzs zwakheid, onze onmacht, ons «niets zijn» overweldigend gevoelen; dan moet ook de hoogmoedigste bekennen, al is het nog aan zichzelf alléén, dat hij een onbenullig wezen is, niets en nog niets en in 't geheel niets, zooals de Navolging Christi zoo treffend zegt. Doch, jawel, wij hebben toch iets dat het onze is, het onzs geheel en al, name lijk het kwaad dat wij bedreven hebben, door misbruik dan nog van het bestaan, de vermogens en ds krachtsn, die God ons heeft geschonken en die hij ons voort be waren moest, terwijl wij tegen Hem op stonden. Daarom ook leerde de goddelijke Meester ons vragen niet enkel om ons dagelijksch brood, maar tevens en on- iraddelijk daarna, om vergiffenis voor onze zonden van alle dagen. Het gebed is dus noodig omdat het Gods heilige Wil is dat wij zouden bidden, en omdat wij zoo nietige schepselen zijn vóór zijn opperste Majesteit. Het is nochtans niet noodig om onzen nood bekend te maken aan Hem, die alles kent: «Uw Vader weet wat gij noodig hebt. ook vooraleer gij bidt», zegde de Zaligmaker. God moet niet onze ellende leeren ken nen, maar wij moeten leeren erkennen dot wij geheel en al van Hem afhangen; nochtans mogen wij niet denken dat ons gebed iets veranderen zal, of iets ver anderen kan, aan de schikking en voor- schikking van God over ons en alle din gen, die van alle eeuwigheid is vastgesteld. Daarin ligt volstrekt niet een onoplos bare moeilijkheid en evenmin een reden om te meenen dat ons gebed zou nutteloos zijn, aangezien alles wat God wil, onver anderlijk is vastgesteld. Inderdaad het gebed, ons gebed, maakt deel uit van die orde, die door God van alle eeuwen, in zijne ondoorpeilbare Wijsheid werd be paald; «Wanneer wij dus bidden», zegt de H. Thomas van Aquino, vragen wij niet dat die goddelijke schikkingen zou den veranderd worden, maar wij bidden om datgene te bekomen wat God beslist heeft te verwezenlijken, om reden van het gebed dat wij zullen doen». Vervolg rn slot aanstaande weck. IBBBBEBBBaaflZBEBBBBflBaBflBBBEl DE OPVOLGER VAN FRANKRIJK VEERT OP. De rede van Hitier, de veranderde verhoudingen tusschen Duitschland en Oostenrijk en niet het minst, de vervanging van Eden door Lord Ha lifax in het Foreign Office hebben begrijpelijkerwijze in Frankrijk een enorme weerklank gevonden. Iedereen kreeg den indruk, dat het gedaan was met het Fransche baas-spelen. Het militair verbond met Rusland, meen de men, ook in Fransche binnenland- sche middens, had Frankrijk op het achterplan geschoven. Gedaan met de Fransche prestigepolitiek, gedaan met de onvoorwaardelijke vriendschappen van buitenlandsche mogendheden, ge daan met de arrogante taal tegen over Duitschland, enz. Men kon zich verwachten aan jere miaden, aan zelfverwijt, aan beschul digingen aan het adres van Engeland. Van dat alles niets. Al mocht men van de zijde van Flandin, nuchtere taal hooren, die de politiek van het verleden verkeerd oordeelde en aan raadde van koers te veranderen en een tegemoetkoming met Italië en Duitschland na te streven, deze wijze van redeneeren was allesbehalve wel kom. Er was eerder een algemeene heropveering, die het duidelijk bewijs leverde dat de Fransche natie zich gekrenkt voelde en deze reactie uitte zich door zeer kordate taal, waarbij het hoofdaccent gelegd werd op de militaire macht van Frankrijk, die zooals beweerd werd die van Duitsch land nog overtreft, waarbij met een tikje wreveligheid gewezen iverd op de talrijke vrienden van Frankrijk en vooral op Rusland, die een formida bele krijgsmacht vertegenwoordigt Verder krijgt men het duidelijk ge voel, dat er vooralsnog van een toe nadering met Duitschland geen spra ke kan zijn, dat integendeel Duitsch land de vijand blijft, hoofdzakelijk omdat Duitschland een autoritaire Staat is die de democratie en dus de huidige Staatsvorm van Frankrijk be dreigt. HET VERDWIJNEN VAN VRIEND EDEN. Hoe opvallend de Fransche pers en de politieke redevoeringen ook alle mogelijke aanleiding vermijden waar- mm door Engeland zou kunnen een ver wijt gedaan worden om de verrassen de nieuwe koerswending, toch voelt men diep de teleurstelling om de be noeming van Lord Halifax. Dit blijkt onder andere duidelijk uit de hulde die bij herhaling gebracht werd aan Eden. Hij was zeker de man die op onverhoopte wijze de Fransche poli tiek hielp zegevieren. Alle initiatieven gingen onder zijn bewind uit van Fransche zijde en Engeland deed niets anders dan beamen en bijtreden. Zulk een politiek inoest noodzakelijk de fierheid van den Engslschman raken. Als Chamberlain, nu Halifax in zijn plaats benoemd heeft, dan is het wel licht niet zoozeér om zooals men heeft meenen te moeten besluiten een uit gesproken pro-Duitsche politiek te voeren, dan wel om meer onafhan kelijkheid aan den dag te leggen te genover Frankrijk waarvan de poli tiek een toenadering tusschen de vier groote West-Europeesche mogendhe den radicaal in den weg stond. Frankrijk weet dat, en hoe sterk men ook wel eens dezer dagen de na druk gelegd heeft op de militaire macht van Rusland en op de mindere macht van Duitschland, toch willen de Franschen door roekeloosheid nog niet de kostbare steun van den Brit missen. En zoo heet het, dat Enge land, wat men ook zegge, de vriend van Frankrijk blijft en dat Chamber lain is un grand ami de la France TEGENOVER DUITSCHLAND. Er was een tijd, dat ten overstaan van Duitschland met een zekere goed- jonstigheid uitgepakt werd. Het was de tijd van de vriendschap tusschen Streseman en Briand, toen slechts over de vrede gesproken werd, toen Duitschland nog in de Volkenbond zetelde, toen Duitschland totaal ver zwakt uit de oorlog getreden, zich de geheele proceduur van Versailles liet welgevallen, Zoo'n Duitschland was argeloos en ongevaarlijk. De dictatuur van Hitier, werd ech ter zeer slecht onthaald in Frankrijk, niet zoozeer om de dictatuur zélf, niet zoozeer om de nieuwe ideologie van het Derde Rijk, dan wel omdat inge zien iverd, dat dit de rechtstreeksche weg beteekende waardoor Duitschland zich kon heropwerken, door de ver nietiging van het Verdrag van Ver sailles. Het is alsof Frankrijk nooit een sterk Duitschland naast zich zal dulden. Dat heeft de geschiedenis reeds zoo dikwijls bewezen. Het is als een fataliteit, die op West-Europa drukt en waaraan de Franschen zich als aan een bijgeloof hechten. De kracht en het zelfbeioustzijn, die de rede van Hitier kenmerkten hebben in Frankrijk een zeer onwillig gehoor gevonden, niettegenstaande de Feuh- rer voor de zooveelste maal beweer de, dat er geen territoriale kwesties tusschen de twee landen bestonden. Duitschland. is thans de vijand meer dan ooit en dat werd expleciet uitge sproken in de Fransche Kamer met de woorden: «De verdediging van Frankrijk ligt aan de Rijn.». VERDERFELIJKE POLITIEK. Hetgeen ive reeds bij herhaling sug gereerden, namelijk dat er tusschen Rusland en Frankrijk plannen ge broeid worden om Duitschland te breken in zijn opgang door een pre ventieve oorlog, vinden we thans be krachtigd door een paar zeer duide lijke redevoeringen, namelijk deze van de Belgische Minister van Bui tenlandsche Zaken, de Heer Spaak, voor de Raad van de Belgische Werk liedenpartij en deze van Oud-Minis ter Flandin voor het Fransche Par lement. Beide wijzen op het gevaar van de eensgezinde politiek van de tweede en derde internationale om een blok te vormen van de democra tische Staten, die zou gebruikt wor den om de autoritaire Staten aan te vallen in een oorlog, ten einde de to tale ineenstorting van de democratie te vermijden. Dit is een zeer gevaar lijke geest die vooral in Frankrijk heerscht, waar te dien opzichte ge zegd werd, dat dit land wel voor de vrede was, maar niet de vrede ten alle prijze, dat het zijn kracht des noods ook door de oorlog zou bewij zen. Wij zijn blij te vernemen, dat gezel Spaak, hier niet mee accoord gaat; wij zouden het bij ons overigens niet anders dulden. (Verboden nadruk.) ROSKAM. IBBBBBBBBBBIBBBBBBBBflBBBBBBBBBIBBBBBSBBBBflflBBBBBBaBBBBflBBBBBIflBBBBIUIBflBBIBlBBBBflBBBa De Heer Sop terug epgenor^eu in den schoot der Rechterzijde NAAR HERSTEL DER EENDRACHT ONDER DE KATHOLIEKE PARLEMENTSLEDEN Tot riogtoe, Z.L.B., hebben wij biizcrder voor ©ogen gehad het uitwendig of monde ling gebed, dat bestaat uit aanroepingen of formules, zooals het «Onze Vader», het «Wees Gegroet», de psalmen of de lita- ïïlën. Daarnevens kennen wij nog het in wendig gebed, dikwijls overweging "ge noemd, dat ook wel een samenspraak is met God, maar niet meer met uitgespro ken woorden. Het is veeleer een stil en innig onder houd, als van hart tot hart, waarin de ziel, verlicht door het geloof, Gods onein dige Volmaaktheid» zijn Wijsheid, zijn Almacht» zijn Goedheid, zijn Barmhartig heid, al zijn liefdewerken en zoo meer, overdenkt om den Heer beter te mogen beminnen en zdjn heilige Wet stipter te kunnen onderhouden. Gij begrijipt gemakkelijk hoezeer dit inwendig gebed de aandacht onderhoudt en voedt bij het mondgebed en hoe nood zakelijk het ook is om oprecht kristelijk te kunnen leven. Daarom vragen wij met bijzonderen aandrang, Z.L.B., bij het begin van den vastentijd, dat gij de overwegingen over het bicter lijden van O.H.J.C., die in al onze kerken worden voorgehouden, met dieoe godsvrucht en talrijk zoudt bijwo nen. Deze lijdensmeditaties zijn altijd door om gelaevig volk beschouwd geworden als <i« groote godsdienstige oefening van dezen heiligen tijd. zóó moet het ook blijven en niet één andere plechtigheid, niet ééne WALTER FUNK die als Minister van Economische Zaken Dokter Schacht opvolgt in het Reichs- ministerie. DE BESLUITEN VAN DE BIJZONDERE KOMMISSIE In ons laatste nummer konden wij reeds melden dat er veel kans toe bestond dat het geschil H. Sap-Rechterzijde van de Kamer, in afzi-en-baren tijd, een oplos sing in den gunstigen zin zou krijgen. Deze week is dit 'bewaarheid geworden. Dinsdag 11. vergaderde de -bijzondere kommissie welke was aangesteld om de mogelijkheid van den terugkeer van den H. Sap tot de Rechterzijde te onderzoe ken. H. Vind-evogel die uit de Kommissie was getreden omdat nog geen vergadering was bel-egd geworden, werd verzocht terug zijn plaats in te nemen, verzoek waarop hij ingegaan is. De Kommissie is het eens geweest om aan de rechterzijde eenvoudig voor te stellen den H. Sap te beschouwen als deel uitmakend van de Rechterzijde. In de parlementaire kringen werd in- t-ussehen gezegd dat het Directorium van de K.V.V. op deze wederopening heeft aangedrongen, evenals Senator Van Coil- lie, Voorzitter van de arrondissements- organisatie uit Roeselare-Tielt en Geeste lijkheid uit West-Vlaanderen DE RECHTERZIJDE BESLUIT OOK EENDRACHTIG DEN HEER SAP TERUG UIT TE NOODIGEN Na de vergadering van de bijzondere Kommissie kwam de gansche Rechterzijde samen om verslag te hooren van wege de bijzondere Kommissie over het geval Heer Sap en een besluit te treffen. De leden der Rechterzijde waren -bijna voltallig aanwezig. In den loop der zitting gaf Heer de Kerckhove d'Exaerde, Voorzitter van de Bijzondere Kommissie, lezing van de be sluiten der Kommissie, waarin wordt voorgesteld den H. Sap terug op te nemen in den schoot der Rechterzijde. De Voor zitter der Kommissie zou tevens verklaard hebben den H. Sap telefonisch te hebben gesproken over de aan gang zijnde pro cessen en toestemming te hebben verkre gen dat hij bij eventueele goedkeuring dezer besluiten, zou afzien van verdere gerechtelijke actie tegen zijn collega's van de Rechterzijde. Met den H. Baillon, door den H. Sap vervolgd wegens uitlatingen o-p een meeting, zou een overeenkomst worden betracht. Even vóór 1 uur was de vergadering af- geloopen. De H. Rob. De Man bevestigde aan de journalisten wat hier voorafgaat IBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBHEIBa VOLKSVERTEGENWOORDIGER HEER SAP Brusselsche juwelier* ziet men Kier een zilveren repliek voltooien van de leper- scKe Hallen, welke weldra zal aangeboden worden aan den Koning en de Koningin van Engeland, al* bewijs van dankbaarheid voor de diensten welke Groot Brittanie aan bet Belgische volk heeft bewezen. en voegde er aan toe dat de Rechterzijde de voorstellen der Kommissie heeft goed gekeurd en de H. Sap dus terug in de Rechterzijde wordt opgenomen. Er werd verder nog vernomen dat -geen voorwaar den werden gesteld aan den H. Sap. De H. Carton de Wiart, Voorzitter der Rechterzijde, bevestigde ook dat de H. Sap met instemming van alle aanwezigen terug werd opgenomen in den schoot der Rechterzijde en dat hij' zijnerzijds er in heeft toegestemd alle rechtsvervolging te gen zijn collega's te staken. DE MEDEDEELING GEDAAN NAMENS DE RECHTERZIJDE Namens de Rechterzijde van de Kamer werd Dinsdag de volgende mededeeling' gedaan Het besluit van de commissie ge last met een onderzoek van het geval Sap luidde: De bijzondere commissie belast door de rechterzijde met het onderzoek van het geval Sap, Verlangend de beste eendracht te zien heerschen onder de leden der rech terzijde, drukt den wensch uit dat de H. Sap wederom zou opgenomen wor den in den schoot der rechterzijde. «MET ALGEMEENE STEMMEN werd dit besluit aangenomen door de commissie en daarna door de rechter zijde die den H. Sap zal uitnoodigen om opnieuw deel te nemen aan de verga deringen van de rechterzijde. DE PROCESSEN VAN DEN H. SAP De H. Sap had, na zijns uitsluiting uit den schoot der Rechterzijde, een reeks processen ingespannen tegen Katholieke politieke personaliteiten, wegens hun uit latingen tegenover den H. Sap tijdens de vergadering der Rechterzijde. Tegen H. Baillon werd eveneens een proces inge spannen wegens dezes uitlatingen over den H. Sap in een mesting. Zooals hierboven wordt gemeld blijkt dus dat deze processen thans zullen in getrokken worden. Met -< De Standaardzijn wij het eens waar dit blad schrijft EEN KORT SLOTWOORD Hiermede is na elf maanden een stukje geschiedenis der parlementaire rechter zijde afgesloten, dat in meer dan één op zicht pijnlijk en hachelijk is geweest. De uitsluiting' van den H. Sap, in de be roerde omstandigheden die onze lezers, bekend zijn (interpellatie over zekere ge dragingen van de Nationale Bank, tij dens het rampspoedig Eerste Minister schap van M. Van Zeeland) heeft de ka tholieke partij zware schade berokkend, en aanzienlijke opspraak en ontsteltenis teweeggebracht bij de katholieke Vlaam- sche openbare m-eening. Tusschen volk en politiek had deze uitsluiting de kloof nog vergroot. Dit alles behoort nu tot het verleden, en wij verheugen er ons over dat de paden weer geëffend zijn voor eendracht. In het algemeen verheugen wij er ons tevens over dat de geest heeft overwonnen die neigt naar een verbreeding der katholieke eendracht en samenwerking, en dat de enge geest van uitsluiting en zelfvermin king ondergaat. Het was Dinsdag een goede dag voor de katholieke Vlamingen en voor de katho lieken in het algemeen. BELANGRIJKE VERGADE RING VAN HET DIRECTO- RIUM VAN HET BLOK DER KATHOLIEKEN Besjrreking over sociale en eco nomische hervormingen, bescher ming van het vrij initiatief en over den financieelen toestand. Het politiek komltee van het Blok der Katholieken van België, vergaderde Za terdagvoormiddag onder Voorzitterschap van de HH. Verbist en Hoyois. Benevens de leden van het Directorium waren nog aanwezig de Kath. Ministers Pierlot, Marck, du Bus de Warnaffe, De Smet, de Staatsministers HH. Van Over- bergh en Carton de Wiart, en de HH. oud- Ministers Heyman, De Schrijver en Cro- ckaert. De vergadering had een zeer breede ge- dachtenwisseling over den politieken toe stand. Aan de pers werd na de vergade ring volgende belangrijke dagorde mede gedeeld: DAGORDE: Het Directorium van het Blok der Ka tholieken van België, wenschend bij te dragen tot de verze kering van de nationale welvaart en van den -binnenlandsche-n vrede, in den recht- matigen eerbied van personen, families Zie vervolg op 2» blad. IBBBBBBBBfli Zooals bekend is, wordt, op de twee eerste Zondagen in den Vasten (dit jaar op 6 en 13 Maart) een gcldomhaling ge daan in al de kerken en openbare kapel len van het land, ten voordecle van de Leuvcnsche Universiteit. De Katholieke Hoogeschool van Leu ven is de roem der Belgische Katholieken in heel de wereld. Katholieken steunt mildde Katholieke Universiteit heeft uwe vrijgevigheid noo dig. Het aanstaand in werking treder. dei- Wet van, 10 Juni 1937, waarbij het stelsel der gezinsvergoedingen is uitgebreid tot de werkgevers en niet-loontrekkenden is voor vele zoogezegde neutrale bonden en beroepssyndicaten een gelegenheid hun activiteit naar dit terrein te verleggen, eenerzijds om hun eigen politieke gezind heid en specifieke levensbeeechouwing te dienen, anderzijds om misschien hierin middelen te vinden, om hun syndicale ac tiviteit te steunen. Ben bewijsstaving voor dit laatste kan misschien wel gevonden worden in het feit, dat nu reeds bijdragen geïnd werden voor het eerste halfjaar 1938, zonder de Koninklijke Besluiten af te wachten, die de modaliteiten van uitvoering moeten vastleggen en het juist barema der bij dragen dienen te bepalen. Wij willen dus de aandacht er op trekken nog geen en kele bijdrage te storten of post-kwijting desaangaande te voldoe», vermits noch bepaalde uitvoering is geregeld, noch het juist te betalen bedrag bekend is. Buiten de doeleinden, die er met het oog op de voor hen zoogezegde idealen worden nagestreefd, is wel het hoofddoel de Katholieken af te brengen van het echte en eenige standpunt, hetwelk in het vraagstuk der gezinsvergoedingen moet worden ingenomen. In zake godsdienst, gezin, cpvoecing, zedelijkheid, enz. is de uitvoering van de nieuwe compensatiewet van het allergioot- ste belang. In deze aangelegenheid, even als in zake onderwijs en in zake mutua- listische ziekteverzekering is de zedelijke verplichting identiek de zelfde. De zede lijke waarde dezer wet zit evenveel in het grondprinciep, dat erin verwekt is gewor den en dat ervan d schoonste wet maakt die de Belgische sociale wetgeving heeft daargesteld, als in de manier waarop zé door de uitvoeringsorganismen zal wor den toegepast. Eerst en vooral moet deze nieuv e en voorname sociale aangelegenheid in het licht der Katholieke princiepen worden ingezien en dan geldt maar één ar. tv oord voc. Katholieken, vie ze ook zijn en tot welken stand ze behooren: KATHOLIE KEN SLUITEN AAN BIJ KATHOLIf KE ONDERLINGE KASSEN VCOR GE ZINSVERGOEDINGEN EN BIJ GEEN ANDEREN. Inlichtingen over aansluitingsvoonvaar- den kunnen steeds bekomen worden bij de Christelijke Onderlinge Compensatie kas voor Gezinsvergoedingen, Msir 24 te Antwerpen of bij haar plaatselijke terte- genwoordigers. Te Viersel waren Donderdag morgen arbeiders bezig aan het aanleggen van den duiker der Molenbeek, die onder het Albertkanaal moest gebracht worden. De twee einden moesten aaneengekoppeld worden, toen een der schutplaten weg schoof. Dit had tengevolge dat een ont zaggelijke massa water vrij spel kreeg en een groote bres sloeg in den dijk van het kanaal. De waterstroom was zoo geweldig dat in korten tijd honderden hectaren lan derijen en bosschen onder water werden gezet. Talrijke huizen en hoeven stonden omringd door het water en een paniek deed, zich voor onder de bewoners. Rond den middag had de geul reeds een breedte van 30 meter en werd ge vreesd voor nieuwe dijkbreuk. Op zekere plaatsen bereikte het water alsdan reeds een hoogte van 1,50 m. Gelukkiglijk zijn totnogtoe geen persoonlijk® ongelukken gemeld. Tal van dieren zijn echter om gekomen. Zieken moesten uit huizen worden ge haald en verder naar het droge gebracht. All® weerbare mannen van net omlig gende werden opgeroepen, om aan het reddingswerk van de bevolking te helpen. De Rijkswacht zorgde voor cien orde dienst, wijl de Dienst van Bruggen en Wegen, terstond geniesoldaten deed ko men om. pogingen aan te wenden de bres te stoppen, maar daaraan viel niet te denken. Het water in het kanaal daalde met 1,50 m. op een uur tijds, op een lengt® van 25 km., tusschen twee sluizen. Het is een ware ramp voor de scheep vaart, die nu langs een grooten omweg moet worden omgeleid. Denkelijk zal men het gedeelte van het Albertkanaal aldaar moeten laten volledig leegloopen voor- GENERAAL DE GORDANA Vice-President en Minister van Buiten landsche Zaken in Generaal Franco's gouvernement. ■SHBaBHBM&iSRBaBaMBHHHHaaBBEBB&BBBaafl Honderden hectaren welden, landerijen en ontelbare woningen werden door het water overweldigd. Hier geven we een zicht van de bres, links het overstroomde land en recht* het per»pectief van het kanaal. aleer de definitieve herstellingswerken t« kunnen uitvoeren. Er waren drie schepen met materiaal op het kanaal, voor de werker, aan den. duiker. De drie schepen zijn de bres door gegaan en staan daar ergens nu in de velden. 's Namiddags werden drie pontons naar de bres gebracht om ze er te laten zinken. 's Avonds had de bres reeds een bres Jté van 50 meter bereikt. Het zal nog lang duren vooraleer alles weer in orde is. RADIOREPORTAGES UIT TIELT Over enkele maanden, bereidt de stad Tielt zich er op voor, op grcotscheepsche wijze hare toewijding tot het H. Hart van Jezus uit te spreken. In het programma van deze voorbereiding komen de speciale Vastenplechtigheden voor, eiken Zondag van den Vasten, te 14.30 uur. De orde de zer plechtigheden is: Solemneele Vespers, Miserere, meerstemmig Lof onder leiding van den E. H. Knudde, Lijdensmeditatie door Z. E. P. De Clippele, Jesuiet: «Lief dekoning en Lijdenskoning». De W.V.R.O. zal, van uit de decanale Kerk te Tielt, de reportage verzekeren, eiken Zondag te 15 uur, van het Lof en de Lijdensmeditati:. DE PAASCH-ACTIE VAN HET MANNENVERBOND Het Mannenverbond voor Katholieke Actie, bisdom Brugge, heeft als leuze voor zijne Paasch-Actie: In 1938, terug naar de Communiebank Eiken Zondag van den Vasten, te 20 uur, zal het Mannenverbond optreden voor de micro van de W.V.R.O., met een speciale uitzending tijdens dewelke een der mannen het woord zal voeren. Op Zondag 6 Maart: Heer Jan Holvoet, uit Kortrijk: Geen waarheid buiten Je zus Op Zondag 13 Maart: Heer Jozef Pyck, uit Torhout: Noch orde, noch vrede bui ten Jezais Op Zondag 20 Maart; Heer Armand Felix, uit Oostende: «Geen leven buiten Jezus Op Zondag 27 Maart; Heer Godfried Thiers, uit RoeselareWij vinden Jezus in de Kerk Op Zondag 3 April: Heer Jozei Roose uit WingeneHij geeft ons zijn leven, terug in de Biecht». Op Zondag 10 April: Heer Luciaan De- schodt, uit Poperinge: «Hij geeft ons zichzelf in de Heilige Communie Op Zondag 17 April: Z. E. H. Kan. Dubois: Vreugde om den teruggevonden Jezus sBBaBsaBiBBBHBBBBaBBBaaaaaia Vrijdag had te Brussel de 72,! trek king plaats van de Binnenlandsche Lce- ning 1932. Lot 216.279 wint 250.000 frank. 25 Loten zijn uitkeerbaar tegen 25.000 FRANK. 19484 104001 104132 106357 116564 11733a 140865 145773 14605.3 161716 162513 163646 171177 175051 178505 209883 211278 231773 232769 248642 253866 257471 262239 274298 282918 Elke definitieve obligatie van de uitge komen reeksen heeft recht op een tiende van het lot. iGBBBBaBBBBBBBBBBBBBBBaaSBBB TREKKING DER LOTENLEENING 1921 De 138° Trekking. Dinsdag morgen heeft in de Nationale Bank te Brussel de 138" trekking plaats gehad van de lotenleening 1921. R. 073.497 Nr 13 wint 500.000 fr. De andere obligaties van die reeks zijn terugbetaalbaar niet 250 frank. IBBBB9BBBBBBBBBBBBBBBBS1BBBB9 in Belgie, van nu tot einde jaar, aan wie ons xendt in postzegels of stort op post* checkrekening 155.70 van V. San«en-Van» nest©, Drukker» Poperinge, de som 21 FRANK. Uit Frankrijk: 37,80 fr. (Belg. geld). Uit Amerika: 54,60 fr. (Belg. geld}*

HISTORISCHE KRANTEN

De Poperinghenaar (1904-1944) | 1938 | | pagina 1