Naar het einde van den Oorlog in Spanje
IN ONS LAND
Allen in de K.V.V.
Groote Volksvergadering K.Y.V.
oeder en Zoon
nERAANPASSING
ie Eéne Katholieke Partijformatie
Buitengewoon
Katholiek Partij-
Congres te Brussel
op 9 en 10 April
BIJ EEN
JUBELGOUWDAG
KATHOLIEKE VLAAMSCHE VOLKSPARTIJ
r
ZONDAG 3 APRIL 1938.
10 BLADZIJDEN: 50 CENTIEM.
35» JAAR. Nr 11
DE POPERINGENAAR
v'"- SANSEN-VANNESTE
KATHOUEK NIEUWSNOTARIEEL- EN AANKONDIGINGSBLAD- VERSCHIJNT WEKELIJKS
de geestelijke waarden terug op het vopr-. voor vetl verstand!
En als wij marcheerenü!
INTERNATIONAAL OVERZICHT
Minister Be Man
liet de Financiën in "Plan,,
MODERNE DUITSCHE AUTOBAAN-T REIN
ALLE KATHOLIEKEN
ALLE VLAMINGEN
Hoe willen wij macht verwerven...
wanneer de Katholieke Vlamingen versplinterd liggen 7
Op Zondag 3 April, te 17 uur
in den Katholieken Kring, POPERINGE
voor hel Gewest POPERINGE
SprekerH. Adv. VANDEKERCKHOVE
KATHOLIEKE VLAMINGEN, bouwt met ons uit:
De Krissen en YBnamsche Politiek
SLUIT AAN BIJ
JI3-0 Uitgever
POPERINGE
•Iefoon Nr 9. Postch. Nr 155.76.1
ABONNEMENTSPRIJS
VOOR 1 JAAR (p«rpo.t)
Binnenland 25.—
Belgisch Kongo 45.
fr.
fr.
Frankrijk 45.fr.
Alle andere landen 65.fr.
Uedewerkm ii)u verantwoordelijk
IIIIIK
ironiemiR
TARIEF VOOR BERICHTENt
Kleine berichten per regel 1.25 fr.
Kleine berichten (minimum) 4.fr.
2 fr. toel. v. ber. m. adr. t bur.
I Berichten op 1« bl. per regel 5.fr.
j Berichten op 2" bl. per regel 2.50 fr.
Berichten op 3» bl. per regel 1.50 fr.
Rouwber. en Bedank, (min.) T.fr.
Tc herhalen aankondigingen?
orijs op aanvraag.
Annoncen zijn voorat te betalen en
moeten tegen den Woensdag avond
ingezonden worden. - Kleine be-
richten tegen den Donderdag noen.
^iiivtiumiuuuiuiiuuuiiiiiuiiiiiitiimitiuuittiiitiiHfliinuituHuuiiintifa^
Een oogenblik heeft Maria haren Zoon haar. Het la bij mirakel dat ze zelf niet
Htw,! den Kruisweg moed Ingeblazen en
■11 blijft bil het kruis staan. Stabat mater.
De Joden roepen: «Kom af van het
kruis
Maria roept niet: «Kom af». Eerder
geggen hare blikken: Blijf hangen: vol
trek het grooteche werk der verlossing, Ik
hen met U
Ben ander moeder zou zeggen: Ik kan
het niet meer zien, draag mij wegMaria
niet, wil alles zien gebeuren; het is de
wil van den Vader die zijn Zoon niet
spaart uit liefde voor de menschen... Zij
ook pleegt haar offer, medeverlosseres.
Veronderstelt een man die naar het
schavot wordt geleid. Hij wordt onder ge
wapende macht naar de markt gebracht.
Niemand is er bij van zijn familie. Ieder
zou zich schamen. Welke schande: Pu
blieke tentoonstelling. ...En hier wijzen
ze naar een vrouw:. Dat is zijn moeder
Zij is niet- beschaamd. Zeker voelt zij diep
de vernedering', zeker klopt haar hart van
angst voor het vreeselijk oogenblik.
Moest iemand onder de familie van den
veroordeelde daar feitelijk zijn, het ware
nog zijn moeder. Alleen een moeder ware
bekwaam dien stap te doen, die schaamte
te lijden.
Zulke moeder zou roepen door de me
nigte: «Mijn zoon is niet plichtig». Zij
zou hem verdedigen, pleiten beter dan een
advokaat, pathetisch optreden en hem in
haar armen tegenhouden op 't moment
dat de beulen hem willen losrukken. Ja,
't is de moeder van den veroordeelde.
Hier staat ook de Moeder van de ter
dood verwezene, zij roept niet: Mijn Je
zus is onschuldig, ik heb de bewijzen in
hand.En zij kan het bewijzen. Zij pleit
niet; zij komt niet tusschen. Zij weet. dat
Hij belast en beladen is met de zonden
der wereld en zij laat het gerecht zijn
koers volgen. Zij rukt haar Zoon niet uit
de armen der beulen, zij maakt de touwen
niet los, zij trekt de nagels niet uit.
Zij geeft haar Zoon, zij offert Hem. Eh
dat is veel meer.
Zij bidt haar Katvan. Nazareth.
Zij moet daar zijn, zij kan niet anders
dan daar zijn. Neen. Maria is niet thuis
gebleven. Een moeder verlaat haar ster
vend kind niet. Zij kan niets doen voor
haar kind. En de menschen spotten met
«■■■BBBBBBBBBBBBBBBBBaBBBBEEflBIBBBBSEBBBBBBBBBBBBBBBBBBBB
ttitiiittimtitiiiiütiiriiiiiiiniiiiraiiiinniiiiiiittiitiiiiiuiuiiHiiiiiiiiiiiiiKiiuuiitiiiiuiiiiaiiiiiiiiH.
sterft. Haar hart is verscheurd.
Zij lijdt zooveel als ze bemint. En dat
is niet weinig.
O Moeder, geef mij voor vijf minuten
uw hart, uw moederhart, uwe compassie,
maar ook uwen moed.
Wie is de mensch die niet weenen zou?
Daar staat de Moeder, de Moeder zon
der kind.
IK BEN DE BEUL.
Zoo beminde de Heer zijn goede Moe
der Maria en Hij heeft haar het lijden
niet gespaard.
Klaag niet over uwe kleine miserietjes,
't spreken niet weerd vergeleken bij het
groot leed van Calvarië.
«Koningin der Martelaren», idealizee-
ren wij. Maar wat was de werkelijkheid?
Indien ik per ongeluk een kind zou om
verrijden, doodelijk kwetsen, hoe pijni
gend en beschamend ware het niet voor
de moeder van dit kind te verschijnen.
En had ik bij toeval ook de moeder ge
kwetst die haar kind aan de hand hield.
Ik zou meer dood dan levend zijn.
Is het mijn geschiedenis niet? Vrijwil
lig heb ik den Zbon en de Moeder ge
kwetst.
Wanneer een moordenaar voor het lijk
van zijn slachtoffer gebracht wordt, negen
keer op tien, zinkt hij ineen, heeft hij
een zenuwdepressie.
En daar t'ende de kerk is de Piëta.
Daar draagt een moeder het lijk van haar
zoon op haar knieën; van dien zoon, dien
ik, zondaar, gedood heb onder hare oogen,
niet per toeval. Dat is mijn werk. Ben
ik niet gegeneerd, beschaamd, waarlijk er
in gedaan. En zij verwijt mij niet. Zij
zegt mii niet: «Waar heb ik dat ver
diend? Wat heb ik u misdaan? Gij hebt
mijn Zoon en mij gemarteld...Neen.
Zij noemt mijMijn zoonIndach
tig het laatste woord, het testament van
't kruis: «Moeder ziedaar uw zoon».
En zij omhelst mij feeder, alsof ik haar
kind was, zij omarmt den beul van haar
kind en, den folteraar van haar eigen
moederhart.
Zoover kan moederliefde gaan.
Waar blijft onze kinderliefde?
A. B.
Sinds vijftien jaar ben ik niet meer
naar de kerk geweest, tenzij voor de offe
rande in de begrafenissen. Dit jaar ech
ter houd ik mijn Paschen. En lederen
Zondag zal ik weer naar de Mis gaan. Ik
west wel dat mijn ouwe maats zullen gek
scheren... En van achter de gordijntjes
mij al kommeerend zullen gade slaan...
's Avonds in de café's zal men mijn geval
driftig bespreken... «Als de duivel ver
oudert, wordt hij eeremijtzegt men...
Maar 't kan me niks schelen! Ik wil met
vrij geweten handelen. Ik ben nu de veer
tig voorbij en ik heb nagedacht...
Van alle kanten hooren we: Men moet
plan plaatsen. Men moet de zedelijkheid
in de wereld herstellen.Iedereen is over
tuigd van de diepe waarheid dezer woor
den. Maar voor velen zijn het maar woor
den. Heeft de geestelijke revalorisatie er
bate bij,, dat duizenden deze woorden
herhalen? Ik ken buiten de Kerk geen
enkele inrichting vaar men de volwasse
nen op zedelijke verplichtingen wijst. Ik
ken geen maatschappij waarvan de leden
verplicht zijn regelmatig hun gedrag te
onderzoeken, en de uitroeiing van hun
fouten te betrachten. Waartoe dient het
dan buiten de Kerk te razen over zede
lijke verbetering?
Ik heb er genoeg van!!!
Zonder het periodisch onderzoek, dat de
kerk ter gelegenheid van Paschen eischt,
is het menschelijk geweten slechts een
machine, die nooit gerevisionr.eerd
wordt... Ons geweten wordt als vervuild
gereedschap... En daarmee wil men de
wereld verbeteren!
Hoe kan een stad proper worden, indien
elk voor zijn deur niet vaavt???
Wie het mij door de neus wrijft dat ik
miijii Paschen houd, dien zal ik antwoor
den:
Ofwel kan het U niet schelen de wereld
te zien vervallen in een onbewoonbaren
chaos... en dat is gewis geen bewijs van
zedelijkheidsgevoel bij U.
Ofwel zijt ge ermee bekommerd er. be
geert ge een vurige geestelijke herleving...
maar indien gij zelfs niet vermoedt, waar
alleen het heelmiddel te vinden is, pleit
Nu is de keus aan U...
Volgens mij, moet alle geraas dat ik te
hooren zal krijgen, wijken voor deze groo-
te waarheid: een leer die zoo wonderwel
beantwoordt aan de behoeften van het
menschdom, kan niet valsch wezen.
Men zal mij opwerpen dat er zooveel
naam-katholieken zijn, zoovelen die niet
leven volgens hunne princiepen,...
Dat weet ik alles «aal... Maar ik beoor
deel geen particulier gevallen... Ik be
oordeel systemen!!! Welnu, met een zoo
gezegd wetenschappelijk systeem, zonder
geloof en leekenmoraal, beeft men eer
aardig wereldje gemaakt. Gij zelf wenscht
een zedelijke herleving... Uw systeem is
bankroet! Laten wij dan het systeem van
Christus herstellen... en heelemaal, tot
aan de biecht... en de communie...
IK HOUD MIJN PASCHEN.
«■■■■■■■■■■BBBBBBBBBBBBIBBIBBIBBBBBBBBBBBIBBBUBBBBBBBBB
Zooals gemeld, lieeit op Zaterdag 9 en
Zondag 10 April het buitengewoon Ka
tholiek Partijcongres plaats te Brussel.
ZATERDAG 9 APRIL, TE 14,15 U.
(Zaal «Patria», Broeckstr., 23, Brussel).
1. - INLEIDENDE TOESPRAAK door
den Voorzitter der K.V.V.a) de wer
king van K.V.V.; b) Terugblik op liet
Congres van October 1937c) Concen
tratie.
2. - DE GROOTE HERVORMINGEN
EN DE ROL VAN DEN STAAT. Ver
slag door den H. Fr. Van Cauwelaert,
Minister van State. Bespreking.
3. - DE VERPLICHTE VERZEKE
RING TEGEN DE WERKLOOSHEID.
Verslag door den H. Aug. Cool, Hoofd-
secretaris van het Algemeen Christen Vak
verbond. Bespreking.
ZONDAG 10 APRIL, TE 10 UUR
(Zaal PatriaBroeckstr., 23, Brussel).
DE VOORNAAMSTE PROBLEMEN
DER OPENBARE GEZONDHEID.
Verslag door den H. j.J. De Clercq, Se
nator.
a) De openbare hygiëne; b) de gezond
heidzorg (.voorbehoedende geneeskunde)
en inzonderheid het Nationaal Werk voor
Kinder welzijn; c) de rol van den Staat
in den strijd tegen de sociale ziekten en
zijn verhouding tegenover de groote na
tionale liga's en werken welke dit doei
beoogen; d) de orde der geneesheeren en
apothekers; e) de arbeidersvacanties en
de speelpleinen.
ZONDAG 10 APRIL, TE 14,30 U.
(Zaal «Empire», Sainctelettepl, 18, Bruss.)
GROOTE MASSAVERGADERING,
(waarop alle Katholieken worden uitge-
hoodigd.
1, - Stemming der besluiten.
2. - Redevoering door den H. Giovanni
Iloyois, Voorzitter der Parti Catholique
Social. «Wat de Katholieke Partij van de
Regeering verwacht.
3. - Redevoering door den H. Hendrik
Marck, Minister van Verkeerswezen: «De
Regeering aan het werk.
4. - Redevoering door den H. Hubert
Pierlot, Minister van Landbouw: «Wat
de Regeering van de Katholieke Partij
.verwacht.
5. - Slotredevoering door den H. Alf.
Verbist, Voorzitter der Kath. Vlaamsche
Volkspartij: «Naar een schooner toe
komst.
IBIBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBB
PE ZIJT OVER ONS BLAD TEVRE
DEN 1 NA LEZING, SCHUIF HET
|N HANDEN VAN EEN GEBUUR OF
VRIEND. ZOO STEUNT GE ONS.
DOE HET ZONDER UITSTEL,
DANK EROM,
Iedereen kent de Ka jotters, jonge boe
ren, Middenstanders. Maar weinigen ken
nen de Katholieke Studentenaktie, wei
nigen van de buitenstaanders althans. De
K. S. A. is nochtans niet de minst belang
rijke Katholieke Jeugdorganisatie.
Vooral de jongens uit de K. S. A wor
den de hoop der toekomst In Vlaanderen.
Zij worden eensdaags in het werkelijke
leven, de eenstukkige kerels, de mannen
met een rotsvaste overtuiging, de trouwe
voorvechters van de kerk in dit land. Zij
worden de echte leiders van hun volk, die
het weer wakker schudden, en doen vech
ten voor de hernieuwing van Vlaanderen
in Christus. Zij aanvaarden den strijd
van het geloof, tegen het nieuwe heiden
dom, voor den bloei der kerk tegen den
massa-afval.
Die bew,: ging moet gij dan naderbij
leeren kennen, op 24 April te Roeselare.
Daar zult ge hun geestdrift hooren
weerklinken in hun lied, daar hoort gij
hun veroviïringswil dreunen in hun stijl
volle marsch. Op dien Jubelgouwdag, den
tienden Gouwdag sedert haar stichting
en ontstaan in West-Vlaanderen, defileert
de K. S. A. voor haar Bisschop om hem
trouw te zweren. Vooral de ouders van
onze klaroeners en hemieuwers moeten
daar aanwezig zijn om hun eigen jongens
te zien voorbijetappen.
Onthoudt die dag: 24 April a.s. te
Roeselare!
Wie zijn ze die stappen geestdriftig en
[koen,
Met wapprende vlaggen en bitse klaroen?
De JEUGD!
Zondag 24 April, Beloken Paschen: de
West-Vlaamsche Katholieke Studenten
actie houdt haar tienden Gouwdag, haar
JUBELGOUWDAG.
Vier duizend studenten in wit-blauw
kerke-uniform marscheeren door de stra
ten van de oude Bodenbachstede. Het
Christus leger defileert voor zijn bisschop.
Die betooging moogt ge niet missen,
U moet hooren den eed van trouw aan
Christus door de bloem van Vlaanderens
jeugd gezworen! Naar Roeselare dus, den
24 April!!!
Ouders, die jongens hebt in de K. S. A.,
zoudt gij kunnen thuisblijven?
Uw Jongens deflleeren voor hun Bis
schop.
Uw jongens belijden hun trouw aan
Paus en Bisschop en Kerk.
Uw jongens toonen aan Vlaanderen,
wat de reddende hemieuwers zijn. Zoudt
gij dit willen missen???
Ouders, uw eigen jongens verwachten
U, heel de West-Vlaamsche K. 6. A. ge
meenschap verwacht U, en alle vrienden
van de K. S. A. te Roeselare op Zondag
24 April, Beloken Paschen! H
SNELLE VORDERINGEN.
De aandacht voor de internationa
le gebeurtenissen wordt zoozeer op
Groot-Duitschland en op de binnen-
landsche evolutie van Tsjechoslova-
kije gevestigd, dat zelfs de groote vor
deringen, die het leger van Generaal
Franco tijdens de laatste dagen ge
maakt heeft, betrekkelijk weinig be
langstelling wekken. En nochtans
heeft uit dien hoek, meer gevaar ge
dreigd dan uit Centraal-Europa. Zelfs
thans is er reden om waakzaam te
zijn. De onrust die in Frankrijk
heerscht, krijgt een alarmeer end ka
rakter en de krijgsverrichtingen in
Spanje, hebben er een geweldige te
rugslag gekend.
Voor iedereen staat het vast, dat de
oorlog zeer snel naar het einde na
dert. De geweldige cpmarsj, dan de
nationalisten op het Aragonfront en
het binnendringen in Katalonie, wij
zen op de ineenstorting van het roode
leger. Na bijna twee jaar strijd, waar
bij om zeggens voortdurend stelling
op stelling, stad voor stad, moest prijs
gegeven worden, kan de moraal geen
stand houden, ook al werkt de pers
nog zoo opbeurend en verduikt ze nog
Zoo goed de nederlagen.
In Katalonie wordt het ergste ge
vreesd voor een opstand. De eensge
zindheid tusschen de verschillende
groepen die deel uitmaakten van het
Frente Popular is noot zeer stevig
geweest. Het is trouwens een bond
genootschap dat slechts door de nood
der omstandigheden kon in stand ge
houden worden. In de jaren die de
burgeroorlog zijn voorafgegaan, was
de groote meerderheid van de links
georienteerde arbeiders aangesloten
bij anarchistische organisaties. De
zucht naar losbandige vrijheid is den
Spanjaard eigen en dat moet leiden
tot uitspattingen, zooals dit overdui
delijk blijkt uit de talrijke krijgstoch
ten uit het verleden en uit de vele
revoluties, waarvan Spanje getuige is
geweest. Tijdens de burgeroorlog, heb
ben deze anarchisten zich slechts on
willig een zekere tucht laten opleg
gen. Eens dat ze zich zullen be
wust zijn, dat alles verloren is, zal het
lieve leven beginnen. Nu reeds trek
ken de roode troepen ordeloos terug.
toestand, die se-
vgn Chautemps
l is en de labiliteit
leder oogenblik mag men zich te Bar
celona aan de algemeene ontredde
ring en aan de ergste baldadigheden
verwachten.
Nog is de oorlog niet geëindigd,
maar alles doet vermoeden dat het
tweede jaar van de oorlog niet volle
dig zal zijn (17 Juli 1938).
DE ONTSTELLENDE TOESTAND
IN FRANKRIJK.
De onbehaaglijk
dert het Keengaa,
niet meer geweke
van de regeering Pfbxn, hebben de
Fransche crisis ee.% veër'ttcuut karak
ter gegeven. Alles krijgt een wanhopig
karakter. De Staatsfinanciën zijn in
de war. Het prestige is naar de vaan
tjes. Ook de beslissingen dreigen wan
hopig te worden. Aldus blijkt uit de
weekbladen Cyrano en Gringoi-
redat Blum en Paul Boncourt op
14 Maart beslist hadden om de repu
blikeinen te helpen door het toezen
den van enkele regimenten Fransche
soldaten. De vergadering van den Hoo-
gen Raad van Landsverdediging had
volgens deze bladen een zeer woelig
karakter, daar de Minister van Lands
verdediging Deladier met de beslissing
niet accoord ging. Toen Blum en Bon
court toch bij hun standpunt bleven
dreigde Generaal Gameling, stafover
ste, en talrijke generaals met ontslag
en met publicatie van de reden van
hun ontslag. Nog bleven ze bij hun
beslissing. Maar de tusschenkomst van
Engeland gaf den doorslag. Niet al
leen zou het Frankrijk niet volgen,
maar het dreigde zelf met een breuk.
Hiervoor heeft Blum tenslotte ge
zwicht. Hiermee is eens te meer de
groote verzwakking van de Fransche
macht in het daglicht getreden. Zon
der Engeland is het machteloos.
Doch meteen weten we dat Blum
gehandeld heeft, onder de druk van
de door de communisten opgezweepte
massa. Is het niet ellendig, dat uit
pure demagogie, het belang van het
land geofferd wordt, voor de onbe
redeneerde eischen van de arbeiders
massa.
De communisten hebben hun doel
bereikt. Ze hebben door hun dubbel
zinnige houding en hun politiek van
ordestoring, het land gereed gemaakt
voor de revolutie, waaruit zij hopen
de Sovjetstaat in Frankrijk te vesti
gen.
ENGELAND.
Groot-Britanje vertoont zich weer
in zijn wondere soepelheid. Het pro
testeert, het treedt op, het dreigt,
doch niet tot het wanhopige toe. De
«Timeshet officieuse Kngelsche blad,
erkent dat de toestand voor de regee
ring van Barcelona onhoudbaar gewor
den is. Engeland past thans reeds zijn
politiek aan om niet alles te verbrod
dén met de toekomstige Spaansche
Staat en om zijn groote economische
belangen in de Spaansche mijnen te
vrijwaren.
Met het verrassende haast worden
de Italiaansch-Engelsche besprekin
gen geleid, nadat ze sedert meer dan
een jaar voorbereid werden. Italië be
toont zich sterke partij, ook al ver
wacht het belangrijke flnancieele
hulp vanwege zijn concurrent. Het
weet dat zijn hulpverleening aan
Franco het een zeker invloed ver
zekert in de Spaansche buitenland-
sche politiek van de toekomst. Ander
zijds is zijn vriendschap met het aan
zienlijk versterkt Duitschland een
niet minder belangrijke troef in zijn
handen.
Engeland van zijn kant vraagt wel
de terugtrekking van de Italiaansche
vrijwilligers uit Spanje. Mussolini be
looft zulks, doch op voorwaarde dat
de andere landen hem voorgaan. In-
tusschen is weeral zooveel tijd gewon
nen en voor het oogenblik zal geko
men zijn om een beslissing te treffen
zal de Spaansche tragedie waar
schijnlijk een einde genomen hebben.
Natuurlijk zal de bespreking eindi
gen met de erkenning van de verove
ring van Ethiopië, waartegen het zich
zoo verzet heeft. Zoo wordt Engeland
zelf verplicht de politiek van de Vol
kenbond te veroordeelen. Het zal zich
echter wel wachten de erkenning van
het Italiaansch keizerrijk langs Ge-
nève te bekrachtigen.
Met het eindigen van de Spaansche
burgeroorlog, zal nog een haard van
oorlogsgevaar verdwijnen. We blijven
echter zeer bezorgd voor de toestand
in Frankrijk.
(Verboden nadruk.) ROSKAM.
fiBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBIBBBBBBBBRBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBUIBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBI
Hoe Minister Soudan het tekort
van 1.800 milbioen wil aanvullen.
De nieuwe Minister van Financiën is er
nu eindelijk in geslaagd vast te stellen
hoeveel het tekort bedraagt op de be
grooting van 1938. Dit tekort bedraagt
niet min dan 1 milliard 80O millioen frank.
Hoe de H. Soudan zinnens is dit tekort
aan te vullen heeft hij uiteengezet aan
een correspondent van het dagblad La
Métropole
Hier nu de inzichten van den H. Sou
dan:
180O millioen heeft hij noodig om het
tekort te dekken;
Door bekrimpingen en bezuinigingen
van allen aard hoopt hij dat enkel 1.200
millioen door nieuwe belastingen zullen
moeten worden gedekt; intusschen heeft
hij een nieuw onderzoek ingesteld;
Hij hoopt op een vermindering van de
werklooshe'd -r; -remtrent zal hij zaken
lieden raadplegen;
Door verscherping van de kontrool
hoopt hij. 200 millioen te vinden inzake
weelde- en overdrachtsaks, zonder aan
iets te moeten raken. Alleen zouden een
tiental beambten daarvoor moeten wor
den aangesteld;
De inning aan de bron der weeldetaks
zou moeten herzien zijn;
Hij zal evenwel ontwerpen doen voor
bereiden alsof hij 1800 millioeni zou moe
ten vinden. Naar mate bezuinigingen zul
len gevonden worden zal hij dan in de
mate van het mogelijke in de opgemaakte
ontwerpen wegsnoeien;
Hij zal ook doen nagaan of door het
aanbrengen van een banderol op de fles-
schen van alcohol, geen opbrengsten kun
nen gevonden worden;
Es scherper toezicht op de inkomst
aangiften van de beoefenaars van vrije
beroepen (geneesheeren, advokaten, enz.)
zal onoeten worden bekomen.
Minister Wauters tracht
bezuinigingen te vermijden.
Minister Wauters, naar de Socialisti
sche lijnrichting, zoekt reeds te ontko
men aan de merkelijke bezuinigingen
welke zouden kunnen gevonden worden in
zijn begrooting van Volksgezondheid.
Om zijn kredieten te kunnen handha
ven, heeft hij er nu op uitgevonden dat
allerlei) Socialistische vereenigingen, elk
op hun toer, hem een afvaardiging stu
ren om profest aan te teekenen tegen de
voorgenomen bezuinigingen. En telkens
wordt dan groot gewag gemaakt van die
bezoeken.
De ontwerpen van Minister Soudan
bijna klaar?
Naar verluidt zou de H. Soudan bijna
""■ammiiF-»1 mm mm sun
klaar zijn met zijn ontwerpen en zouden
deze reeds besproken worden in den Ka
binetsraad van Vrijdag 1 April.
De nieuwe belastingen zullen dus April-
visschen zijn, maar daarbij nog echte.
Het hadde beter anders geweest.
Zullen eindelijk de Coöperatieven
ook lasten moeten b'etalen?
Het schijnt wel dat ook een belasting
op het zakencijfer der coöperatieven
overwogen wordt.
Dat de Socialisten zich hiertegen hard
nekkig verzetten is begrijpelijk.
Het zou ons in ieder geval verwonderen
moest die belasting doorkomen.
Wat heeft Minister De Man dan in
Financiën uitgericht
HIJ LIET Z3 IN PLAN
Dit Is een vraag die door Het Nieuws
van den Dag wordt gesteld.
In een artikel gewijd aan het begroo-
tingetekort is dit blad niet malsch voor
den H. Da Man, die de Financiën in
planliet, en drukt zich hierover als
volgt, uit:
Dat M. Soudan van den toestand niet
op de hoogte was is te verstaan, maar dat
de regeering moet erkennen dat zij op
zulke schaamtelooze wijze door haren mi
nister van Financiën om den tuin werd
geleid, is wat al te kras. Het gezag van
den Eerste Minister moet hier leeiijk in
gebreke gebleven zijn. De socialistische
pers zelf moet bekennen dat Minister
Soudan verplicht geweest is een grondi
ge studie te doen van geheel het finan
cieel vraagstukWat heeft De Man dan
wel in Financiën uitgericht? Men denkt
hier aan een der noodzakelijkste hervor
mingen van den Staat: de persoonlijke
verantwoordelijkheid der ministers, die
wegens klaarblijkelijk wanbeheer in be
schuldiging zouden moeten kunnen ge
steld worden. De Man mag van geluk
spreken dat die hervorming nog niet is
doorgevoerd. Hij heeft er bovendien mis
bruik kunnen van maken om een reeks
hervormingen van kredietnationalisatie en
geleide ekonomie door te voeren, welke ons
de oogen uit het hoofd kosten.
De Rechterzijde van den Senaat
vraagt herziening van de buiten
gewone begrooting en afschaffing
van den Dienst voor Ekonomisch
Herstel.
Woensdag 1L vergaderde de Rechter
zijde van den Senaat om den financieelen
toestand te bespreken en de aan te ne
men houding ten opzichte van de Bui
tengewone Begrooting.
De bespreking wees uit dat de Rechter
zijde een herziening van de Buitengewo
ne Begrooting en de afschaffing van den
Dienst voor Ekonomisch Herstel vraagt.
Ten slotte werd een motie met algemee
ne stemmen aangenomen, waarin, beslui
ten in dien zin. werden opgenomen.
«o»
DE SOCIALISTISCHE MINIS
TER DEL ATT RE WILDE EEN
GESCHENKJE VAN W.000.000
GE VEN AAN DES YNDIKA TEN
De syndikale werkloozerikassen moeteó,
naar de bestaande reglementen, 15
van den werkloozensteun uitkeeren, uit
eigen middelen.
Naar verluidt werd sedert een tiental
jaren dergelijke uitkeering niet gedaan
maar werd het verschuldigd bedrag een
voudig weg overgeschreven op de bereke
ningen der syndikale werkloozenkassen.
Dsze schuld nam. begrijpelijker wijze
steeds toe en zou thans ongeveer 400 mil
lioen bedragen.
De Socialistische Minister Hr Delattre,
die een ontwerp op de verplichte verzeke
ring tegen werkloozensteun heeft moeten
opmaken, had erin voorgesteld gewoon
weg die 400 miliicen schulden te schrap
pen.
Gelukkiglljk zijn de andere ministers
daarmede niet kunnen akkoord gaan, mee-
nende dat 's lands financiën thans niet
te best zijn om dergelijke geschenkjes te
deen, en heeft de Kabinetsraad geweigerd
op Minister Delattre's voorstel in te gaan.
NAAR ELECTRIFICA TIE DER
SPOORLIJN
AMSTERDAM-BR USSEL
H. Marck, Minister van "Verkeerswezen,
heeft een bezoek gebracht aan Amster
dam, en heeft er gesprekken gevoerd met
talrijks hoogstaande Nederlandsche per
sonaliteiten.
Naar wordt gemeld heeft Minister
Marck besprekingen gevoerd met zijn
Nederlandschen collega omtrent de elec-
tiiflcatie van de spoorlijn Amsterdam-
Brussel en voor een sneller verkeer tus
schen Eindhoven en Eelgië.
IN DE KOOLMIJNNIJVERHEID
De beheerraden der koolmijnen hebben
bekend gemaakt dat zij zinnens waren een
loonsvermindering van 5 toe te passen.
De mijnwerkers hebben zich hiertegen
verzet en onderhandelingen worden thans
gevoerd door leden van de Regeering om
tot een vergelijk te geraken.
LA JUSTICE SOCIALE
HOUDT OP TE VERSCHIJNEN
Na het 43' nummer heeft La Justice
Sociale het nieuw blad gesticht door den
H. Jean Bodart, opgehouden te verschij
nen.
Het blad zal wellicht te kostelijk zijn
komen te staan voor den H. Bodart, want
het papier kost tegenwoordig zeer duur.
(Zie vervolg op 3bladJ
IBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBMBBBBBHBBBBBMBBBBBBBflBBBgUllialBBBHBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBIBB
Op de Internationale Autotentoonstelling te Berlijn ziet men dezen autotrein die bestemd werd om den dienst op de Reichs-
wegen te ondernemen. BOVEN: Aan de auto is een remoreque vastgehecht met een doorloopenden gang. ONDER:
Een zicht in de rijkversierde autotrein die voor lange reizen gewis een goeie verbetering is om gemakkelijk en aangenaam
groote reizen te ondernemen.
De K.V.V. Is een politieke beweging,
die zich niet beperkt tot een gemeente
of een provintie, maar die werkt over
het terrein van de heele staat.
De staat is een vereeniging van
menschen levend op een bepaald
grondgebied om onder het gezag van
regeerders hun tijdelijke welvaart te
bereiken, dit is om in de tijdelijke
orde zoo schoon mogelijk mensch te
worden door onderlinge samenwer
king en ordening van deze samen
werking.
De politiek is de kunst om dit men-
schelijk samenleven en samenwerken
in de staat zoodanig te ordenen dat
die schoone mensch hier werkelijk op
aarde tot stand komt.
We beleven een tijd waarin de staat
op een altijd verdergaande wijze
doordringt in de aangelegenheden en
de bedrijvigheid van de privaatperso
nen, waarin de inmenging groeiende
is. In de sociaal-economische orde is
dit tusschenkomen van de staat ver
schrikkelijk geworden. Ook op het ge
bied van de geestelijke bedrijvigheid
groeit deze Inmenging: zie het onder
wijs en de opvoeding. De lichamelijke
opvoeding dreigt ook gemonopoliseerd
te worden door het ministerie van
volksgezondheid.
Nu is de staat een groot woord om
in deze beteekenis te beduiden de
dragers van de macht, de regeerders.
De staat is de organisatie van de
maatschappij; de regeerders zijn de
fyzische organen. Maar die regeer
ders zijn gewone menschen.
Het is derhalve van bijzonder be
lang te weten wat die regeerders-
machthebbers denken over de mensch
en over de maatschappij.
Wat denken ze over het doel van
's menschen leven, over de ziel van
de mensch, over de werkelijke betee
kenis van dit leven?
Wat denken zij over de natuurlijke
rechten van de mensch? Over de fa
miliegemeenschap gebouwd op liefde
en onverbreekbaarheid van de huwe
lijksband? Over de dorpsgemeen
schap, de beroepsgemeenschap, over
de volksgemeenschap, over de inter
nationale gemeenschap?
Wat denken zij over het ontstaan
van de maatschappij? Is ze een
machine of een organisme? Komt
de maatschappij na het individu of
gaat ze voor het individu of moet in
dividu en maatschappij een harmo
nisch geheel vormen?
Want de meening die de macht
hebbers bezitten over de aangehaalde
vragen zullen tot uiting komen in de
wetgevende of bestuurlijke maatrege
len die ze treffen over het heele land.
De katholieken nu hebben de op
vattingen van liberalen en van socia
listen omtrent mensch en maatschap
pij te bekampen, omdat ze valsch zijn.
Voor een liberaal is de mensch vol
komen vrij. Hij zelf is een kleine
Godheid, waarvoor de staat moet wij
ken. De liberaal verwerpt datgene
wat hij met zijn rede (rationalisme)
niet kan achterhalen; hij is vrijden
ker en haat het geloof. De mensch
moet andersom goed zijn, philantroop,
humanistisch; maar dit beperkt hu
manisme zonder horizont verkleint de
mensch.
De liberaal is de moordenaar van
elke gemeenschap; hij snijdt de ge
meenschap uit het samenleven.
Voor een socialist (ik bedoel een
zuivere marxist, en niet de brave man
die in het socialisme verdwaald is ge
raakt) moet de mensch ook het ge
loof haten, alleen de rede en de tech
niek en de machine bevrijdt de
menschheid: vrijdenkerij (verwant
schap met de liberalen).
Voor een socialist bestaat ook het
beperkt humanisme en de beperkte
philantropiemeer confort voor de
arbeider en de proletaar. Alle oriën
tatie op de eeuwigheid is uitgescha
keld.
De socialist vertoont een' derde ge-
meene trek met de liberaal: hij ook
is de moordenaar van de gemeen
schap. Geen familiegemeenschap en
onverbreekbare huwelijksband, maar
de vrije liefde met kinderenproductie
ten bate van de staat. Geen beroeps
gemeenschap, maar klassenstrijd.
Geen volksgemeenschap, maar de
roode internationale over alle gren
zen. Geen internationale gemeen
schap, maar de internationale van
de haat en van de revolutie.
We zien thans enkele kenteringen
onder de druk van de nood der tijden
en van het gezond verstand.
Maar geen katholiek kan deze stel
lingen aankleven.
WAT TE ZEGGEN VAN HET V.N.V.
EN VAN HET VERDINASO?
Beide bewegingen streven ernaaf
om de katholieke wereldbeschouwing
ten grondslag te leggen van hun po
litiek programma. Daarom vinden WO
veel geloofsgenooten terug ln dezè
kleine formaties.
Maar tegen het nationalisme van
het V.N.V. (en hier dient terloops op
gemerkt dat het V.N.V. verkeerd doet
met het monopool van het natie*
nalisme op te eischen, want elk0
V.N.V.er is nationalist, akkoord, ma;
elke nationalist ls geen V.N.V.er, dl;
tei verre) kan dit worden opgeworpen!
1. Het heeft de achijn dat he
katholieke dient gehandhaafd in hu:
stellingen omdat het een national^
traditie is ln Vlaanderen. Wat de prl*
mauteit van het nationale zou orrt»
sluiten. Ten andere uitlatingen ahï
er is map»- EEN trouw, de trouw aan
het volk /an R. T. wijst in dien ziif.
Welnu niet omdat het ln de traditié
ligt dient de katholieke godsdienst
hier te heerschen, maar omdat hij de
waarheid ls.
2. Het V.N.V. Is voorstaander van
een politiek katholicisme. De ka
tholieke actie bekijken ze scheel en
donker; die actie is nutteloos. Maal'
de politiek primeert, de staat zal ons
katholiek maken. Alsof de staat het
recht heeft de menschen te dwingen
katholiek te zijn.
3. Het V.N.V. beklemtoont het
autoritaire in de politiek, en bekampt
de autoriteit in het geestelijke. Op dit
laatste gebied zijn ze liberalen van
het zuiverste allooi.
4. Het V.N.V. pakt uit met het
beginsel; een volk, een staat, alsof dit
een beginsel was van het natuurrecht;
wat volstrekt verkeerd is.
5. Op de voorgrond van de V.N.V.-
mentaliteit staat het gevoel, de drang,
het irrationeele. De koninklijke redo
wordt er op de zolderkamer gelogeerd.
Toch is, door het verschaffen van
Inzicht aan velen die met het V.N.V.
sympathiseeren, mogelijkheid dat deze
de gezonde levens- en godsdienstige
verhoudingen terugvinden.
Het Verdinaso kan ook gerust punt
2 en 3 voor zijn rekening nemen.
De waarheid ls dat de persoonlijke
vorming van de mensch door de ka
tholieke actie moet samengaan met
een politieke werking door een orga
nisme dat in de politiek staat, om
deze twee krachten te doen samen
werken aan eenzelfde doel: volwaar
dige menschen te vormen in Vlaan
deren.
De K.V.V. is dit politiek organisme,
dat naast de katholieke actie het pu
bliek leven wil omscheppen tot dit
christelijk cultuurmilieu waar elke
mensch mogelijkheid vindt en steun
om zijn menschwaardig leven ln de
tijdelijke orde te leven.
De K.V.V. omdat ze politiek is steunt
op machtsverovering. Want de macht
ligt aan de wezenheid van de politiek.
Hoe wilt U macht verwerven in het
staatsbestel, wanneer de katholieke
Vlamingen versplinterd liggen?
OPWERPING: DE K.V.V. IS NIET
VLAAMSCH GENOEG
Zij bekwam de Vernederland-
sching van het onderwijs, van het be
stuur, van het gerecht.
Zij bekwam laatst de verwezen
lijking van de kuituurraden.
Zij bekwam zelfstandige acade
miën.
Zij ls Vlaamsch-nationaal in
haar programma.
Zij stelt het volk vóór den staat.
Wanneer bepaalde hervormingen
geen resultaat hebben, dan ligt de
schuld bij de Vlamingen zelf. Bij U
en mij. Want laten we eerlijk beken
nen dat wanneer we Grammens hoo
ren, wij allen laf geweest zijn. En
denk nu niet dat het K.V.V.ers wa
ren; ook het V.N.V. lijdt aan deze
volksziekte. Een voorbeeld: Wat
doet Bert D'Haese in de taalgrens-
commissie? Afwezig zijn om geen ver
antwoordelijkheid op te nemen. Even
goed als de Heer F. Van Cauwelaert.
Laten de Vlamingen aaneengesloten
in de K.V.V., die ruimte biedt voor
elke Vlaamsche strekking, opmarchee-
ren, en die macht veroveren in het
staatsleven, die ons toelaten zal om
het gemeenschapsleven van ons volk
zoo in te richten dat het beantwoordt
aan de diepe kommer in ons: ieder
mensch in dit land door het milieu
te vormen tot een gave persoonlijk
heid. K.V.V.er.
Lid van het Directorium "JEUGD FRONT"
op godsdienstigen
socialen en nationalen
grondslag.