Bijblad opgesteld door de leiding van 't Mannenverbond voor K. A.
Waarom dit bijblad
Lijst van Scholen Beroepen
Wetenswaardigheden voor Ouders
Bijzonderste soorten van Scholen
en welke beroepen men er leert
1
m
Parochiale Geestelijkheid of tot de Plaatselijke Leiding van het Mannenverbond voor K.A.
Studiebeurzen en Leeningen
Wat Paus Pius XI in zijn Wereldbrief
over de opvoeding der Jeugd
daarover schrijft
Jezus zegt tot alle menschen,
ook tot de ouders
Een woord van Z. Exc. Mgr Lamiroy
tot alle Katholieke Ouders
Voor alle verdere inlichtingen, Raad en Hulp, wend U tot de
10
Liberalen over
neutrale scholen
Wee den mensch die ergernis geeft; alwie een dezer
kleinen die in Mij gelooven verergert, 't ware hem be
ter dat hij met een molensteen aan den hals
't diepste der zee verdronken werd
m. - TECHNISCHE SCHOLEN.
Volledige inlichtingen kunnen gevonden worden in de volgende
uitgaven van het Mannenverbond voor Katholieke Actie.
Te verkrijgen bij de plaatselijke leiding M. V.
Ouders, staat uw meesterschap niet af
IN RUSLAND eischt men het kind op in naam van den Staat voor
de goddelooze school;
IN MEXICO eischt men het kind op in naam van den Staat voor
de socialistische school;
IN DUITSCHLAND éischt men het kind op in naam van den Staat
Voor de natiónaal-socialistische school
IN ONS LAND eischen zij die hopen meester te worden, uw kind
op voor de neutrale school. Eens meester vervangen zij het woord
neutraal, door een ander; lijk in Rusland, Mexico, Duitschland.
Tabel met den leeftijd van studeerende Jongens
rt
d
Tabel voor den leeftijd van Studentinnen
a 2
Het Is niet voldoende, dat er gods-
dienstonderricht verstrekt worde op-
dat een school goed genoeg zij om i
door katholieke kinderen te worden
bezocht. Daartoe immers wordt vol-
strekt vereischt, dat alle onderricht
en leering, en geheel de schoolin-
richting, d. w. z. meesters, program
en boeken voor alle slag van onder-
wijs, met den waren christelijken
geest door en door bezield zij onder
de leiding en het moederlijk toe-
zicht der Kerk.
Wij hernieuwen en bevestigen dus
de voorschriften van het kerkelijk
gebod, waardoor het bezoeken van
scholen, welke voor katholieken en
niet-katholieken zonder onderscheid
toegankelijk zijn, onvoorwaardelijk
aan katholieke kinderen verboden
wordt; het mag enkel naar het voor-
zichtig oordeel van den Bisschop ge-
»duld worden, in goed bepaald om-
standigheden van plaats en tijd, en
mits bijzondere waarborgen. Ook de
school, waar de voorschriften van
ons heilig geloof afzonderlijk aan
katholieke kinderen ivorden onder-
wezen, doch waar de meesters zelf
niet katholiek zijn, en hun lessen
geven aan katholieke en niet-katho-
lieke kinderen samen, kan geenszins
worden geduld.
Uittreksel
van de Pauselijke Encycliek
over de Opvoeding der Jeugd.
PAUS PIUS XI.
Eens dat de kinderen de lagere
school hebben uitgedaan, stellen
veel ouders zich de vraag: voor
wat en waar wil 'ik nu mijn kind
verder laten studeeren.
We hebben gemeend dat het zeer
nuttig kan zijn voor hen eens een
lijst te bezitten van scholen en on
derwijsgestichten, van dewelke ze
kunnen verzekerd zijn dat hun kin
deren daar een degelijke opleiding
zullen ontvangen.
Wat begeert g'e immers voor uw
kind dat ge wilt laten voortstu-
deeren?
Het is maar al te klaar: dat het
terecht komt in een onderwijsmid-
den waar het benevens een volle
dig-kristelijke opvoeding, ook de
vereischte studies zal kunnen doen
en voltooien 'om later een passende
positie te kunnen veroveren in de
maatschappij.
Vele wegen staan open voor de
toekomst: niet alle kinderen zijn
geroepen tot hetzelfde beroep. Dat
zal zeer dikwijls verschillen vol
gens den stand der familie en niet
minder volgens den bijzonderen
aanleg van het kind.
We hebben dan ook gemeend,
katholieke ouders, U te kunnen
van dienst zijn door U, hier, een
lijst op te geven van onderwijsge-
legenh&den, van verschillenden
graad en allerhande soort: op deze
wijze kunt gij een keus doen die
overeenkomt met het belang uwer
kinderen.
"Uit de opgave van deze me
nigvuldige onderwijs gelegenheden
zult ge kunnen uitmaken dat deze
keuze niet zóó beperkt is als men
soms geneigd is te denken en dat
in ons kristélijk onderwijs vele
wegen zijn welke leiden naar eene
goede toekomst voor uwe kinde
ren.
8 I. HET FONDS DER MEESTBE-
GAAFDEN
DOEL: Het Fonds der Meestbegaafden
heeft als doel aan. de kinderen die bij
zonder begaafd en van minder bedeelden
stand zijn, de hulpmiddelen te verschaffen
om hun studiën na de lagere school voort
te zetten.
De begunstigden van het Fonds, wan
neer zij de hun aangeboden hulp aan
vaarden, gaan de zedelijke verplichting
aan, later de terugstorting te doen, wan
neer hun middelen dit toelaten.
DE UITLEZINGSOOMITEITEN onder
werpen de kandidaten aan een onderzoek,
loopende over hun lichamelijken toestand,
hun verstandelijken aanleg en hun be
kwaamheid op onderwijskundig gebied.
PRACTISCHE INLICHTINGEN.
Bijzonder begaafde jonge lieden (jon
gens en meisjes) wier ouders weinig ge
goed zijn, kunnen hulp bekomen bij het
Fonds der meestbegaafden, om alle voort
gezette studiën te doen: middelbare, nor
male, technische en artistieke studiën,
welke ook de aard weze (openbaar of pri
vaat) van de schoolinrichtingen waar die
geschieden, op voorwaarde dat het onder
wijs ernstig is.
De aanvragen om toelagen te bekomen,
moeten uitgaan van de ouders en bezorgd
worden met een aangeteekenden brief,
vóór 15 Maart:
a) aan de burgemeesters, voor de ge
meenten afhankelijk van de gemeentelijke
fondsen. Dit zijn de steden: Brugge, Kort-
rljk, Moeskroen, Oostende en Roeselare.
b) aan den Goeverneur der Provincie,
voor deze afhankelijk van het Arrondis
sementsfonds.
De verzoekschriften moeten aanduiden:
den aard der studiën, de school waar het
kind de leergangen zal volgen (hoewel de
vrijheid ook na deze verklaring volkomen
gewaarborgd blijft), alsmede aanduiden
of het al dan niet inwonend leerling zal
zijn.
De aanvraag moet elk jaar vóór 15
Maart hernieuwd worden.
N. B. Voor meer uitgebreide inlich
tingen over het Fonds der meestbegaaf
den en de leeningen van den Bond der
kroostrijke Gezinnen, zie het Bisschop
pelijk Schoolreglement en Vade Mecum
voor schoolbesturen(Brugge 1938)
8 II. STUDIEFONDSEN VAN DEN
BOND DER KROOSTRIJKE GEZINNEN
De voorschotten toegestaan door het
Studiefonds zijn LEENINGEN; deze wor
den uitsluitend voorbehouden voor de ge
zinnen met ten minste 4 kinderen in le
ven; ze zijn bestemd om aan de hoofden
van deze gezinnen een aanvullenden fi-
nancieelen bijstand te verleenen, om hun
de voortzetting van de studiën hunner
kinderen (jongens of meisjes) te helpen
bekostigen.
De BEHEERRAAD van het Studiefonds
alleen is bevoegd o. m. om de begunstig
den aan te wijzen en het maximum be
drag der leeningen te bepalen,
Worden van het voordeel der leeningen
UITGESLOTEN: alle studiën, waarvan
het aantal uren zoo beperkt is, dat de stu
dent te gelijker tijd een winstgevend be
roep kan uitoefenen.
De jonge lieden die moeten blijven zit
ten, kunnen geen aanspraak maken op
een leening.
LEENINGSMODALITEITEN.
De ontleeners verbinden zich de leenin
gen terug te betalen, zoodra zij daartoe in
staat zijn, zonder nochtans dat de duur
der leening een maximum termijn van
20 jaar moge overschrijden, te rekenen
van den oorsprong der leening; en gedu
rende welk termijn de minimum, som,
ieder jaar te betalen, vastgesteld is op
70 fr. per 1000 fr. geleend kapitaal.
Deze som is per zesmaandelijksche helf
ten te betalen, op 15 April en 15 Oktober
van elk jaar.
De aanvraagsformulieren moeten, be
hoorlijk ingevuld en onderteekend, recht
streeks naar het Studiefonds, 125 Troon-
straat, Brussel verzonden worden; en dit
ten laatste op 15 Juni, voor het volgend i
schooljaar.
MlEBBHHMSBaaW&SllSSS.&a»
Omdat de christelijke scholen
godsdienstige menschen vormen
trachten de vrijzinnigen de kinde
ren weg te trekken uit de christe
lijke scholen. Ouders gedenkt uw
plicht. Zend uw kinders alleen
IPSP" naar christelijke scholen "TSS2
iBBBBBBflBBflflBBBMEBBBflBBBSBBB
m
ft*
Wij beoogen in deze lijst volstrekt geen
volledigheid in de opgave van de bestaan
de scholen, vooral niet van scholen buiten
West-Vlaanderen.
I. - MIDDELBAAR ONDERWIJS.
Veel menschen weten wel dat er ver
schillende soorten van middelbaar onder
wijs bestaan, maar weten misschien min
der goed tot welke beroepen die verschil
lende soorten van middelbare studiën de
best-geschikte voorbereiding zin.
1. LATIJNSCHE STUDIËN zijn noodig
om daarna, voort te leeren, hetzij voor
priester, missionaris of pater, hetzij voor
geneesheer, advokaat, notaris, veearts,
apotheker of leeraar aan de hoogste klas
sen van middelbaar onderwijs; men kan
na de la-tijnsche klassen ook voort studee
ren. voor ingenieur, ofwel voor hoogere
handels-, consulaire of koloniale loopba
nen, of aan de brouwersschool of de mi
litaire school.
Voor jongens zijn de colleges genoeg 'be
kend; ze hebben alle de volledige latijn-
sche klassen, uitgenomen Diksmuide,
Nieuwpoort, Torhout en Blankenberg^.
De meisjes kunnen gaan naar:
Kortrijk, O. L. Vr. van Vlaanderen;
leper, Rousbrugge Damen;
Roeselare, Grauwe Zusters (slechts 3 J.)
Tielt, Gesticht H. Familie;
Oostende, St Jozefslyceum, Kaaistraat;
Brugge Hemelsdaele;
Eekloo, O. L. Vr. Ten Doom;
alsook naar O. L. Vr. Waver, Tuinhout en
Heverlee (bij Leuven).
2. MODERNE MIDDELBARE STUDIËN
(8 jaar), met handelsafdeeling en we-
tensch. afdeeling, zijn bist geschikt om
handelaar of nijveraar te worden, om te
leeren voor rekenplichtige of bureelbe-
diende in banken of handelshuizEn of fa
brieken, of voor te bereiden voor examens
voor staatsbedieningen (post, ij'zerweg,
belastingen, enregistrement, enz.); zij be
reiden ook om voort te studeeren voor
ingenieur, of aan hoogere handels-, con
sulaire of koloniale scholen, brouwers-
school, militaire school, enz.
Voor jongens vindt men die volledige
moderne humaniora in het college van
Kortrijk, Oostende en Brugge St Leo, als
ook te Brugge bij de Broeders Xaverianen
en te Kortrijk bij die Broeders Christel,
scholen.
De meisjes vinden die in de hierboven-
vermelde scholen.
3. MIDDELBARE SCHOLEN (de laag
ste ,3 jaar van de vooTgaar.de, soms met
een 4* jaar erbij) bereiden voor tot kan
toorbedieningen, rekenplichtige, boekhou
der, enz.
Voor jongens bestaan die in de colleges,
die de volledige moderne studiën niet heb
ben, alsook (externaat alleen) te Kortrijk
Broeders Vandaele, Heist-aan-zee, Broe
ders Xaverianen, en te Roeselare Vrije
middelbare jongensschool Arme Kiaren-
straat.
Voor meisjes bestaan dergelijke middel
bare scholen in menigvuldige meisjespen
sionaten, die hierboven nog niet genoemd
werden, in hun afdeeling middelbaar on
derwijs.
II. - NORMAAL ONDERWIJS.
Er zijn hier sommige soorten van be
roepen en scholen, die door de menschen
BBBBBBBBBmBBBBBBBHflEflBEDIBBBBBBBBBflBBBBBBBBBBBBBlBflBBKIflHBflBBBBBflBBSflBflflBflBflBfllflBSBB
niet genoeg gekend zijn. Daar zijn im
mers:
1. LAGERE NORMAALSCHOLEN, waar
men leert voor lager onderwijzer (es)die
dat diploma hebben, kunnen benoemd
worden in gelijk welke lagere scholen.
Voor jongens noemen we Torhout, St Jo
zefsgesticht, alsook St Niklaas (Oost-Vl.),
bisschop'pelijke jongensnormaalschool.
Voor meisjes bestaan onder meer:
Tielt, Gesticht H. Familie;
Eekloo, O. L. Vr. Ten Doorn;
St Amandsberg, O. L. Vr. Visitatie;
Ronee, Zusters van Barmhartigheid.
2. BEWAARNORMAALSCHQLEN, waar
meisjes leeren voor bewaarschoolonderwij
zeres. In W.-Vl. bestaat er geen enkele,
wel te
Eekloo, O. L. Vr. Ten Doorn;
St Amandsberg, O. L. Vr. Visitatie.
3. MIDDELBARE NORMAALSCHO
LEN, waar ze leeren voor regent of regen
tes, die leeraars of leerares worden aan
middelbare scholen, of aan normaalscho
len, of aan vakscholen (algemeene vak
ken).
Voor jongens bestaan zulk geen scholen
in West-VI. Men kan gaan naar Antwer
pen, kathol, normaalsch., Minderbroeder
straat (priesters) of naar Brussel, St Tho
masgesticht, Nieuwland (Broeders Chris
telijke Scholen).
Voor meisjes bestaat er één school In
W.-Vl., andere'buiten W.-Vl.:
Tielt, Gesticht H. Familie;
Eekloo, O. L. Vr. Ten Doorn;
ook te O. L. Vr. Waver, Turnhout en He-
verlee.
4. NORMAALSCHOLEN VOOR RE
GENTES - LANDBOUWHUISHOUDKUN-
DIGE; die worden dan leerares aan hoo
gere of middelb. of rondreizende land-
bouwhuishoudscholen
Berlaar (bij Lier), Zusters H. Hart;
Heverlee (bij. Leuven), Inst. H. Hart.
5. NORMAALSCHOOL VOOR HAN
DELSREGENTES, om leerares te worden
in handelsvak'ken, of ook wel hoogere be
diende bij groote handelshuizen:
Brugge, Sint Jozefshandelsschool voor
meisjes, Zilverstraat.
6. NORMAALSCHOLEN HUISHOUD
KUNDIGE REGENTES, om leerares te
worden in huishoudkunde in bereepsscho-
len en leerwerkhuizen
Brugge, Vakhuishoudschool, Oude Zak;
Kortrijk, Zusters van Liefde, Fort-Plein.
7. NORMAALSCHOOL BEROEPSLEE-
RAR/ES, die leerares worden in knippen,
confectie, borduurwerk, hoedenmaken, sier-
bsroeps- of modeteekenen, of kantwerk
in de 'beroepsscholen en leerwerkhuizen:
Brugge, Vakhuishoudschool, Oude Zak;
Brugge, KantnormaaLschool, Baliestraat.
Hieronder verstaat men al die scholen,
die meer rechtstreeks en praktisch willen
voorbereiden tot een of enkele wel be
paalde beroepen of ambachten, hetzij in
het handels- en bediendenleven, hetzij in
den land- en tuinbouw, hetzij in het nij
verheids- en huishoudleven.
IV. - SOCIALE SCHOLEN.
Deze scholen zijn nog bijna totaal on
bekend aan veel menschen, omdat de be
roepen waartoe zij bereiden veel te weinig
gekend zijn: het beroep van leider of se
cretaris van allerlei tnaatsohappelij'ke
werken, het beroep van maatschappelijk
assistent bij allerlei werken (private of
openbare) van sociale hulp en sociale
voorzorg, het bercep van verpleegster of
van aangestelde bij allerlei private of
openbare gezondsheidswerken.
Het is nochtans zeker, met de ongemeen
groote uitbreiding die deze verschillende
werken nemen, dat in de eerstkomende
jaren zeer veel dergelijke plaatsen zullen
openkomen, en zeer velen dus langs daar
zullen kunnen een bediening vinden.
Als de Katholieke Ouders hun
kinderen aan een school toever
trouwen om ze te laten opvoeden,
moet deze VOLLEDIG Katholiek
zijn.
(Uit de Decreten van het 5® Provinciaal
Concilie van Mechelen 1937.)
Ill*
I. - MIDDELBAAR ONDERWIJS
(Jongens en Meisjes)
Ouders zult gij de schuld zjjn door
de keus van een neutrale school,
dat uw kind God Vergeet
en vrijzinnig wordt?
Zal de neutrale school Vlaanderen overrompelen s>. 5 Fr.
Waarheen met uw kinderen? Prijs 5 fr.
en in de Volksbrochuur Naar welke scholen Prijs 1 fr.
(BBBIBBBBBaBBBBBXBHBBBBBBBIBBBnBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBa
OUDERS STAAT UW MEESTERSCHAP NIET AF.
1. Latijnsche klassen bereiden
tot geen enkel speciaal beroep, maar
alleen om daarna hetzij aan de
universiteit voort te leeren voor ge
neesheer, advokaat, notaris, veearts,
apotheker en leeraar aan de hoogi
ste klassen van middelbaar onder
wijs, hetzij, als ze er roeping toe
hebben, in het Seminarie, of hij de
Missionarissen, of in een klooster,
priester te worden.
2. Moderne humaniora berei
den hun studenten voor;
a) tot handelaar, nijveraar, enz.;
b) tot rekenplichtige of bureel-
bediende in banken, handelshuizen,
fabrieken
c) tot Staatsposten (mits exa
mens) in de bureelen van post, sta
tie, belastingen, enregistrement, ka
daster (landmeter), enz.
d) om verdere studiën te doen
van wis- en natuurkunde, iii£enieuï|
van alle graden, landbouwingenieur,
ingenieur-architect, of ook in hoo*
gcr handels- of consulair onderwijs,
koloniale school, bromrerijscliool,
krijgsschool.
3. - Middelbare scholen, die over*
eenkomen met de laagste drie jaa<
van de moderne humaniora, berei*
den voor tot allerlei kantoorbedie*
ningen. b. v. rekenplichtige, hulp*
rekenplichtige. boekhouder, steno-
dactvlo. De meeste middelbare
scholen voor meis jes leeren er ook
kleermaken, snijden, huishouding
hij.
4. Middelbare Handelsscholeni
zijn meer gespecialiseerd in liet op*
leiden tot handelsbedieningen, all
rekenplichtige, handelscorrespon*
dent, bankbediende, ook tot lecraat
in technisch handelsonderwijs.
II. - NORMAALONDERWIJS
(Jongens en Meisjes)
1. Regente(sse)nscholen, of
middelbare normaalscholen. Men
leert voor leeraar (es) aan de mid
delbare scholen, aan de normaal
scholen, of aan de technische scho
len (algemeene vakken).
2. Lagere normaalscholen.
Men leert voor onderwijzer of on
derwijzeres aan de lagere scholen.
3.Bewaarnormaalscholen (meis
jes). Daar kunnen ze bewaar
schoolonderwijzeres worden.
4. Normaalscholen (meisjes)
leidend tot het beroep van
REGENTES LANDBOUWHUIS-
HOUDKUNDIGE: worden leerares
aan hoogere of middelbare (ook
rondreizende) landbouwhuishoud*
scholen
HANDELSREGENTESwordej
leerares in de handelsvakken 01
handelsheroepsscholen, of ook w
hooger bediende hij groote han
delshuizen
HUISHOUDKUNDIGE REGEN*
TES: worden leerares in huishoud*
kunde op de middelbare en lage*
re beroepsscholen, leerwerkhuizen,
enz.
BEROEPSLEERARES, aan be*
roepsscholen en leerwerkplaatsen]
in knippen, confectie, borduurwerk,
hoedenmaken, sierteekenen, be*
roeps- en modeteekenen, kantwerk,
III. - TECHNISCH ONDERWIJS
De Strijd (liberaal weekblad
leper 16-6-34) schrijft:
Wil men van zijn kinders vrij
zinnige lieden maken, beginne men
eerst met ze aan vrijzinnige scho
len toe te vertrouwen. En inzon-
der de liberalen, die mogen enkel
ÉÉN school kennen, de eenige
waar ieder zijn gedacht wordt ge
ëerbiedigd.
Leve de officieele school
Scholen die in elke klas twee uur
per week godsdienstles hebben,
maar de andere 30 of 50 uren
neutraal zijn, zijn slechte scholen.
uiiiiiiiiiiuiiiiiiiaiuii
Alleen een school die heel de
week christelijk 'is in alle lessen
en heel de opvoeding, is een
goede school.
d
a
<u
u
O
0
'Sl
trt
'5 -a
V-*
.2
VH
.2
G
*d
UI
-3
0
Hoogere
Technische School
Nrs 64, 65, 67
1 «5
O
O O
u
CJ 0
b/) <0
O ja
O CJ
ct
C
y,
-C
u
(A
L.
al
d
w
u
4>
13
O
d
0 d
u.
G fcO
O
d
s
3
V W
d
K
By
u
2
G o>
Middelbaar nor
Onderwijs
•3
'A
d
a 2
d
2
d 3
d
S Q
a,
0
n—I
t-4
<L>
bfl
d
♦4
éi
-ë -3
WH
Latijnsch
Moderne
U
<u G
1°
fc/3
d
0
w-g
d
K
3 j.
1® j.
4 j.
2® j.
5 j.
3» j.
6 j-
j.
7 j.
2® j.
3® j.
8 j.
v».
H';
9 j.
4« j.
f?'
10 j.
5® j.
11 j.
6® j.
7® j.
12 j.
1« Mb.
7® Vb.
7® Vb..
13 j.
8° j.
2® Mb.
6® Lat.
6®
14 j.
3® Mb.
5® Lat.
5®
Vb. j.
1® j.
2®
3® j.
4® j.
15 j.
4® Lat.
4®
1® j-
16 j.
3® Lat.
3®
2® j.
17 j.
Poësis
2®
3' j.
Vb.,].
1®
2® I.
Vb. j.
18 t.
Rhetor.
1®
4® j.
1» j.
i® j.
19 i.
2» j.
3® j.
1® J.
2® j.
3® j.
'20 j.
2® j.
3® j.
21 f.
3 y.
4 j.
5 j.
j.
7 j.
8 j.
9 j-
10 j
11 j
12 j
13 j.
14 j,
13 j,
16 j.
17 j.
18 j
19 j.
20 j.
.2
'3
O
O
G
0
G*
d
s
G
d.
6'
Normaalonderwijs
Landb.
ond.
n.'uulels-,
Huishoud- ca
Beroepsonderw.
JS
0
CA
CA
rG
CJ
CA
KJ
GJ
.2
O
UI
hi}
d
£5
"(LJ
*3
-3
3
w
<D
3
B
t»
•d
T3
13
u
T3
T3
S
u
O
A
L*
CJ
0J
CA
hO
4J
CJ
u
CJ
0
u.
H-ï
3
O
H
yt
3
u 3*
<u
OA
u
CJ
1®U.
2® 3. j.
3®Lj.
1® j.
2® j.
3» j.
4" j.
s* i-
6® j.
7® j.
1» Mb.
1®
1®
8® j.
2® Mb.
6® LaL
6®
1
3° Mb.
5®
5®
Voorb.
Voorb.
2®
2®
1*
49
4®
1®
1®
3®
3®
2*
3®
3®
2®
2®
Voorb.
1®
4®
3«
Poësis
2®
3®
3®
Voorb.
2®
1®
4«
1®
Rhetor.
1®
4®
1®
2®
J
j
3®
1
1
2®
1
1
2®
1 3®
1
1®
1
"u a
•3
d Q
o>.
ux
i*
2»
3*
1. Landbouw- en tuinbouw
scholen (jongens)leiden op tot
bedrijfsleider in den landbouw en
landbouwmekaniek, groenselier, ho
venier, boomkweeker, fruitkweeker,
bloemist, hoenderkweeker, tuinar
chitect, teeltoverste, planter, zaad
handelaar, enz.
2. Dag-, avond- en Zondagvak-
en beroepsscholen, nijverheidsscho
len, leerwerkhuizen voor jongens
leiden op tot: schrijnwerker, meu
belmaker, beeldhouwer,- steenkap
per, metaalbewerker, ijzergieter,
paswerker, metaaldraaier, autoher
steller, motorist, electrieker, bas-
cuulmaker, autogeenlasscher, let
terzetter, boekbinder, drukker, we
ver, meestergast-wever, garnierder,
kleermaker, schilder, schoonmaker,
brood- en pasteibakker, bouwkun
dig teekenaar, gewapend betonwer*
kcr, spoorwagenhouwer, scheep3*
jongen, stuurman, kapitein der zee-
visscherij, scheepsinotorist, diamant*
bewerker, juwelier, horlogemaker.
3. Dezelfde voor meisjes.
Zij leiden op tot kant- en kunst*
werkster, kleermaakster, linnen*
naaister, snijster, borduurster, hoe*
denmaakster, sierteekenen, beroeps*
of modeteekenen, huishoudster,
(naaien, koken, wascli, strijken*
kuischen), hotelhoudster of pen*
sioenhoudster, bontwerkster, boek*
houdster, rekenplichtige, steno-dac*
tylo, bureelbed.iende, horlogemaak*
ster, graveerster, boekbindster.
4. Conservatoriums (muziek),
en academiën (teekenen, schilderen*
beeldhouwen).
IV. - SOCIALE SCHOLEN
1. Scholen voor verpleegsters
en vroedvrouwen leiden op tot hos
pitaal-, kliniek-, sanatorium-, pre-
ventoriumverpleegsters, verpleeg
sters ten huize, ofwel tot sociale
verpleegster bij mutualiteiten, kin
derwelzijn, scholen, private instel
lingen, ofwel tot vroedvrouw.
2. Sociale hoogeschool en so
ciale vakscholen leiden op tot lei
ders van sociale organisaties, maat*
schappelijk assistent(e) in rijks-*
provincie of gemeentedienst, of in
dienst van fabrieken, scholen, tot
arbeid(st)ers, secretarissen van mu*
tualiteiten, syndikaten, coöperatie*
ven, afgevaardigden bij werk va#
kinderbescherming en alle soortett
van dergelijke bedieningen bij open*
hare besturen of bij private ver*
eenigingen.
V. - SPECIAAL HOOGER ONDERWIJS
Benevens seminariën voor pries
ters of paters, en universiteiten;
henevens de rijksmarineschool, de
krijgsschool, noemen wij
1. Hoogere technische scholen,
waar ze de noodige diploma's halen
voor het beroepvan technisch in
genieur in industrieele scheikunde,
in werktuigkunde (speciaal moto
ren), in electricitcit.
2. Hoogere school voor brou
werij, waar ze worden: technisch
ingenieur in de scheikunde van de
voedingsnijverheid, of ingenieur
brouwer, of meesterbrouwer.
3. Handelshoogescholen, die
leiden tot bestuursposten in handel,
financiën, consulaire en koloniale
loopbanen, tot leeraar aan bandels-
scholen.
4. Hooger instituut voor kunst
leidt op tot architect, ondernemer*
kunstschilder, beeldhouwer, kunst*
smid, glasschilder, drukker, boek*
binder, fotograveur, heliograveur.
5. Instituut voor kerkmuziek
leidt op tot organist en kapelmees*
ter in de groote kerken en stc*
den (1).
(1) Wie wil weten waar al die soorlel
van scholen hier in Wcst-Vlaanderen zijfli
hoeveel ze kosten, aan welken leeftij»
men er moet naartoe gaan, hoelang me»
moet leeren voor die verschillende beroe
pen; kan dat alles vinden in een brocliur»
«Waarheen met mijn kinderen?», te be
stellen in de Centrale Katholieke Actie.
Lccnstraat, Roeselare (5,40 fr. storten op
postrekening van het adres Nr 441111).
IIIIIIIHII1IIIIII
Vorming zonder godsdienstig en geest als grondslag, al is rt
nog zoo schoon vernist, is barbaarschheid.
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiffliiiiiiiiiri