In ons Land OP EEN VISCHBAK naar IJSLAND Een 35-tal geraamten ontdekt te Moordschote Van Vijand... tel Klant I Versüopïen wilt gij genesess LEERRIJKE REPORTAGE De Vischbak en De Bemanning DE RADIO'S ROODE VRIJWILLIGERS UIT SPANJE TERUGGEKEERD DE VORMING VAN SCHEPENCOLLEGES MOND- EN KLAUWZEER Bij de Eerste Communie van Prins Boudewijn, Hertog van Brabant DE JONGSTE FOTOS ONZER KONINGSKINDEREN IN DE KAMER HET INDEXCIJFER MET DRIE PUNTEN GESTEGEN HET CONGRES VAN HET KATHOLIEK BLOK DisEfscSte en Fransche soldaten üq s— V - /Mv* Voedt Uw huid 's rechts me4 PuroS Wie ©MS per postkaart door JEF VAN WYNSBERGHE -< DE VLAMINGEN EN DE KON. MILITAIRE SCHOOL Slaap Uw verkoudheid weg met Dampo (VERVOLG) Volgens schatting zal de opbrengst der radio-taksen voor het jaar 1939 het ko kette sommetje van 89.193.000 fr. bedra gen, tegen 62.100.000 fr. dit jaar. Er wordt dus een meerder-opbrengst voorzien van meer dan 27 millioen. De verhooging van de taks is daarop natuurlijk van invloed. Op het einde van dit jaar berekent men voor ons land een 1.115.000 posten. Dit cijfer geeft een gedacht van de popu lariteit van de radio in België. Zaterdagavond, 19 November 11., kwam te Brussel-Zuid een trein toe met roode Marxistische vrijwilligers die terugkwa men van den burgeroorlog in Spanje. Veel Socialisten en. Kommunisten wachtten den trein af. De mannen werden door de Marxistische menigte begroet met gebalde vuisten en oproerige kreten. M. en Mevr. Vandervelde en andere lieden van zijn kliek waren aanwezig. Bij de aankomst van den trein riepen de jonge mannen uitbundig, vol blijd schap cm terug te zijn. Uit den trein stapten Brunfaut, Relecom, alsook Mej. Huysmams, dochter van dien Burgemeester van Antwerpen, die de mannen aan de Spaansche grens waren gaan afhalen. Er waren 283 vrijwilligers terug mee. Allen waren in burgerkleedij. Vijf der mannen brachten een Spaansche vrouw mee. Op de vraag of ze blij waren terug te zijn, verklaarden zij in der haast na tuurlijk wijl enkelen voorzichtig bij voegden dat zij liever gebleven waren tot de eindoverwinning. De mannen hadden op allerlei fronten gevochten en bij hun vertrek kreeg een ieder hunner 309 Fransche frank mede. In een Marxistisch lokaal werd daarna een roode meeting gehouden, voorgezeten door de patronVandervelde, en waar aan Socialisten en Kommunisten deel namen,. Bij de spreekbeurten, gehouden door Belgische roode voormannen, steeg herhaaldelijk gedempte rumoer op in de zaal en harde woorden moesten geuit worden om stilte verkrijgen. In het Socialistisch Volkshuis werd in den avond de terugkeerende mannen dan nog een «banket» aangeboden. Te Antwerpen werd thans een akkoord bereikt tusschen Socialisten, Katholieken en Liberalen, en het Bestuursakkoord werd reeds onderbeekend. De Socialisten krijgen de burgemeesterszetel en twee plaatsen van schepen, de Katholieken drie zetels van schepen en de Liberalen twee. Volledige schoolgelijkheid wordt gewaar borgd. Te Meenen werd eveneens een akkoord bereikt tusschen Katholieken en Libe ralen. In da Oostelijke provincies van het land valt een vertraging van de uitbreiding van het mond- en klauwzeer vast te stel len gedurende de week van 14 tot 20 No vember. Elders is er weinig verandering. Hieronder de getallen per provincie, met tusschen haakjes die der vorige week: IB Van l!nk« naar rechts: Prins Albert, Prinses Josephine-Charlotte en Prins Boudewijn. Nieuw» Aantal haarden gemeenten Antwerpen 53 (89) 32 (35) Brabant 50 (51) 41 (45) West-Vlaanderen 283 (290) 99 (81) Oost-Vlaanderen 150 (156) 80 (68) Henegouwen 41 (31) 34 (27) Luik 343 (448) 126 (126) Limburg 79 (100) 47 (57) Luxemburg 154 (185) 53 (44) Namen 36 (41) 23 (31) 1189 (1388) 535 (515) DE VLUCHT DER DUITSCHE JODEN In de Kamer werd Dinsdag 11. het vluchtelingenvraagstuk besproken, naar aan leiding van de massa Duitsche Joden diie hun land willen ontvluchten en die ten deele ons land: trachten binnen te dringen. Mevr. Blume, Soeialisbe, stelde de Duit sche wreedheden tegenover de Joden aan isizBE&saauBBBEaacssisiasaaBsa die kaak en vroeg dat al het mogelijke zou gedaan worden om de Duitsche-Joodsehe vluchtelingen te helpen. Heer Pholien, Minister van Justitie, be toogde dat de vluchtelingenkwestiie met bezorgdheid .wordt gevolgd. België tracht al het mogelijke te doen op internatio naal en humanitair gebied. In Oogst reeds kwamen 1.250 vreemde lingen ons land binnen, lieden van wier verleden men niets afwist. Allen kwamen uit Duitschland. Van dan af werd besloten al de vreemdelingen die over onze gren zen kwamen zonder geldige papieren uit te drijven. Alsdan was noch sprake van Sudetenvraagstuk, noch van andere ge beurtenissen die zich in Duitschlanid zou den voordoen. Van terugdrijving zal afgezien worden zoo de openbare orde zulks zal toelaten. Joodsche vluchtelingen werden onder gebracht te Merksplas en Marnefïe. Toe lating -werd gegeven om 250 kinderen van Duitsehe Joden op te nemen, ten titel van proef, van begin. België treedt het minst streng op van al de West-Europeesche landen en is bereid deel te nemen aan elke internationale actie ben voordeele der vluchtelingen. H. du Bus de Warnaffe schandvlekte op zijn beurt de Duitsche anti-Joodsche uit spattingen, maar een massa-inwijking van Duitsche Joden is een werkelijk gevaar voor ons land en Brussel en Antwerpen worden overstroomd. Te Aarlen en Spa zijn reeds relletjes geweest. Ontelbare Jo den doen onze neringdoeners een onrecht vaardige concurrentie aan. De nationale ekonomie mag niet in gevaar worden ge bracht. Het hart, maar ook de rede moet spreken in het vluchtelingenvraagstuk. Vervolgens bestempelde H. Max, Libe raal, de gebeurtenissen In Duitschland tegen de Joden als een vernedering voor de menschheid en een achteruitgang van eeuwen in de beschaving. Er moet worden bijgedragen tot het herstel van het ge pleegd onrecht. H. Horward. Rexist, verklaart eveneens de Duitsche Jodenvervolging te schand vlekken. maar het vluchtelingenvraagstuk mag geen kiesmanceuver worden. Heer Romsée, VI. Nat., stelt vast dat België een veel te klein land is om iets voor de Duitsche Joden te doen. Slechts de groote landen kunnen zulks doen. De verdediging der Joden wordt hier het meest gevoerd door lieden die nooit het minst protesteerden tegen de kerkvervol gingen in Rusland, Mexiko en Spanje. Menschelijkheid en gastvriiheid is goed, maar de verantwoordelijkheid tegenover de eigen volksgemeenschap moet op den voorgrond blijven. Op 15 November bedroeg het indexcijfer voor ons land 772 tegen 769 voor de maand October. Het Directorium van het Katholiek Blok vergaderde Donderdagnamiddag on der voorzitterschap van den Heer Hoyois. De Heer Verbist had zich laten veront schuldigen. De vergadering was gewijd aan de voor bereiding van het Congres van heden Zondag, dat over twee bijzondere kwes- tiën zal handelen: «de algemeene poli tiek en de financieele toestand jÉN? - W* - n Wat na 20 jaar nog aan den verschrikkelijken oorlog herinnert. Zooals onze lezers reeds langs de bla den vernomen hebben, zijn ontzaglijke weiixni aan gang aan de vaart Ieper- IJzer ®e vooral vanaf de beruchte brug der Drie Grachtente Noordschote naar Sbeenstrate toe. Dit tot het ver- breeden van het kanaal en tot het recht trekken der te groote krommingen welke de bedding biedt. De oevers worden ver sterkt en verbreed, ook wordt een mili taire dijk of verdedigingslinie aangelegd. De reusachtige werken zijn reeds fel op geschoten. Doch sinds Juni heeft men er eerst over de brug van de Drie Grachten geraamten ontdekt van Duitsche soldaten. Enkele weken later, langs den anderen kant der brug, vond men er van Duitsche en Fransche. Thans ontdekt men er bijna dagelijks, zoodat het getal reeds tot 35 gestegen is. Voor een paar dagen ontdekte men twee Duitschers, welke hoogst waar schijnlijk zullen kunnen vereenzelvigd worden, gezien men het plaatje vond met het nummer van het bataljon waartoe ze behoorden, alsook het matrikuulnum- mer. Bij een Duitsch geraamte vond men een klein r&ad spiegeltje waarop langs de keerzijde 4e beeltenis prijkte van HH. Majesteiten Koning Albert en Koningin Elisabeth, een ander werd aangetroffen waarbij een Rozenkrans en twee medail- lies lagen. Gewoonlijk rond de geraam ten vindt mer- lappen goed, zocdat men duidelijk en met zekerheid kan zeggen tot welke nationaliteit ze behooren. De Duit schers worden gemakkelijk erkend door de grijze stof en den rooden kraag hun ner uniformen, ook aan de schoenen en de knoopen der jassen. De Franschen zijn te onderscheiden door de roode lappen illinner broeken. Bij de geraamten vindt men ook gewoonlijk geweer, bajonnet, gordelriem, voorzien van kogels, enz. De geraamten liggen slechts op een halven meter diepte onder de groene gras zode. Iets wat zonderling aandoet, is dat de geweren der Duitschers bijna allen aan getroffen worden zonder de culasse ook het meerendeel der bajomietben zijn gebroken, zoodat we denken te mogen aannemmen, dat de jongens, welke daar gevonden worden, gevochten hebben met het blanke wapen of in andere woorden, met de bajonnet op het geweer. Deze stel ling wordt nog gestaafd door het feit, dat men gewoonlijk de Fransche soldaten vindt op heel korten afstand van de Duitsche. De militaire dienst van Brugge, aan gesteld. tot het wegnemen dezer geraam ten, komt tweemaal per week ter piaats, en nog denzelfden dag worden de slacht offers der gruwelijke wereldramp ter- aardebesteld. De Fransohe op het militair krijgskerkhof St Charles, gehucht Potyze (leper). De Duitsche op het krijgskerkhof van Komen-ten-Brielen, Thans is men 20 jaar na de gruwelijke wereldmoordpartij en men doet nog tal rijke dergelijke ontdekkingen. Men denkt binnenkort de Belgische zone te bereiken, waar onze piotten, vooral crue Vlaainsche jongens, hunne -jonge levens lieten. Toen we daar aan de boorden van den rustigen Ijzer, deze akelige beelden van dood en vernieling voor onze cogen zagen, gingen onze gedacht-n onwillekeurig mede met den IJzerstrocm naar Diksmuide en nu stond het nog veel vasber in ons brein en in ons hart, de léus welke in vier talen op de pijlers van het machtige IJzerkruis zijn aangebracht; «Nooit meer Oorlog». Zondag 13 November heeft Z. K. H. Prins Boudewijn, Hertog van Brabant, zijn Eerste H. Communie gedaan in de kapel van het kasteel te Laken. Prins Boudewijn werd geboren op het kasteel van Stuivenberg op 7 September 1930, als tweede kind van Prins Leopold en Prinses Astrid en is dus acht jaar oud geworden. EEN INTIEME DOCH INDRUK WEKKENDE PLECHTIGHEID OP HET KASTEEL TE LAKEN OPGELUISTERD DOOR IIET KNAPEN KOOR VAN SINT-ROMEOUTS De plechtigheid der Eerste Communie van E. K. H. Kroonprins Boudewijn, die wegens de ongesteldheid van den Prins enkele dagen diende uitgesteld, ging Zon dagmorgen door in de kapel van het kas teel te Laken. Het H. Misoffer werd op gedragen door Mgr* Colle, aalmoezenier van het Hof, die aan den Prins de Eerste H. Communie uitreikte. Het altaar was prachtig versierd met witte chrysanten en de kapel vertoonde een weelde van palmen en sierplanten. De plechtigheid werd enkel 'bijgewoond door Z. M. den Koning, H. M. Koningin Elisabeth, Prinses Josephine-Charlotte, Prins Albert en enkele Hofdignitarissen, waaronder de Groot-Maarschalk. EEN PLECHTIG LOF 's Namiddags te 5 uur werd in dezelf de kapel door Mgr Colle een plechtig lof gezongen, opgeluisterd door het Knapen koor van Sint-Rombouts, van Mechelen, onder leiding van Z. E. Kan. J. Van Nuffel. Deze plechtigheid werd bijgewoond door H. M. Koningin Elisabeth, Kroonprins Boudewijn, Prinses Josephine-Charlotte, Prins Albert en enkele dignitarissen. Het Knapenkoor voerde uit: het Be- nedictus van Arth. Meulemans, Domi- ne, non sum dignus van Gust. Nees, het «Tota pulchra es» van Marinus de Jong, en het Tantum Ergovan Kan. J. Van Nuffel. Tusschenin voerde de organist Flor. Peeters volgende zijner compositiën uit: Prseludium Kinderbedeen Toc- catovoor orgel. De plechtigheid werd besloten met de uitvoering van een gelegenheids Eerste Communielied van J. S. Bach. De tekst ervan is- de volgende: O zoete smaak der Hemelspijze O mannadauw en honigraat, Zonnelicht waarin m'n ziele baadt! O dageraad vol zaligheden. Hier rust ik aan uw zij, Hier bloeit de schoonste Mei, Jezus, in m'n harte blij. O zoete smaak der Hemelspijze, O mannadauw en honigraat, Zonnelicht waarin m'n ziele baadt! De God en Heer van al 't geschapen, Wien hoort alleen de kroon, Verkiest m'n schamele woonst, Jezus, en mijn hart tot troon. Stippen we verder aan dat op het pro gramma volgend chronogramme voor kwam: ASTRIDA TTJA MATRE JUVANTE PROFICIAS PRINCEPS, UT FILIUS REGIS ELECTUS. (Met de hulp van Uwe Moeder Astrid, groei op, Prinsje, als een uitverkoren zoon van den Koning). EEN INTIEME ONTVANGST Na afloop van de plechtigheid werden Kan. Van Nuffel, Kan. Brossns, directeur van het Sint-Rombouts' Collgee, die de zangertjes zijner school vergezelde, Flor. Peeters, EE. HH. Braeckelmans en Eykans, repetitors van het Knapenkoor, alsmede de zangertjes zelf aan Z. K. Hoogheid Prins Boudewijn, Hertog van Brabant, en aan de leden van de Koninklijke Familie voorgesteld. Aa de zangertjes werden in een der za len van het kasteel versnaperingen aan geboden. Tijdens deze ontvangst onder hielden H. M. Koningin Elisabeth en Prins Boudewijn zich op de meest hartelijke wijze met Kan. Van Nuffel, Kan. Brosens, de repetitors en de zangertjes. Deze laat- sten waren bij hun terugkeer te Mechelen, waar ze door hun ouders werden opge wacht, ten zeerste opgetogen over de gul hartige ontvangst en de groote eer die aan het Knacenkoor en het Sint-Rombouts' College werd aangedaan met dit privaat Koninklijk familiefeest te mogen opluis teren. want zij wordt er zoo zacht en schoon, zuiver en gezond door. Doe dit 1 of 2 x per week. Ook alle huidonzuiverheden, zooals vetwormpjes, vlekjes, pukkels, en uit slag verdwijnen er door. Tube 12 fr. Doos 7,50 fr. en 4 fr. In alle Apotheken. IBSBEBBBBBBBBBBBBBBHaBCBBHBaBBIBBBBuIBBSEBaiBBBIBBBflBBBBBBBaiB ZONDERLING SAMENTREFFEN Zondag 11. kwamen een vier vijf hon derdtal Duitschers leper en de front- streek bezoeken. Een gezelschap dezer, be staande uit vier personen, bestelde aan de statie te leper een taxi. Ze zouden de Crete van Paasohendale gaan bezoeken. De menner van de auto, zekere L. L„ uit leper,Oud-Strijder, Vuurkruiser en Oorlogsverminkte, voerde zijn 'klanten ter bestemming. Gekomen aan den overweg te Passchendale moest de taxi stoppen, de klanten stapten af en een levendige bespreking ontstond tusschen de vier haal stilzwijgend aanhoord had en die door al deze bijzond^criieden zekerheid had gekregen, dat hij wel deze vierde per soon was op wien de Duitseher gemikt had, richtte zich tot zijn oud-krijgsgevan gene met de volgende woorden: Zoudt ge nog den persoon erkennen welke u ge vangen heeft genomen? «Ik denk van ja», antwoordde deze. Wel ihij staat voor uzegde de ge leider. De Duitseher, als van de hand Gods geslagen, werd vaalbleek, en een oogen- Duitscliers. Twee ervan hadden den slag J blik van drukkende stilte heerschte. Deze werd gebroken door een kwinkslag van een Duitseher. Doch het gesprek scheen niet al te 'best mser te vlotten. IN HEEL DE WERELD nemen millioenen verbrui kers met veel bijval do van Passchendale meegemaakt. De geleider-oud-strijder uit leper, die in de Belgische rangen had gestreden en ook den slag van Passchendale had mede gemaakt, en die de Duitsche taal kent, werd nieuwsgierig en naderde het gezel schap. Het gesprek ging verder: «We lagen (de Duitschers) met ons peloton van 25 man, den 23 September 1918, dezen datum ral ik nooit vergeten, in een loopgracht hier op deze plaats. Vier uren aan een stuk vuurde de vijand (de Belgische ar tillerie) op ons. Ze lagen enkele passen voor ons en we wisten zelfs niet of het Engelschen of Amerikanen waren of tot welke nationaliteit ook ze behoorden. Van onze 25 man bleven we nog met zes over na den verwoeden overval en verovering der Belgen in hun eerste offensief. Als razend van schrik, schoten we in het wilde rond. Ik mikte op de vierde, loste twee schoten, doch trof hem niet. As een ■bezetene kwam de kloekgebouwde Belg op mij aangerend en zou mij de schedel met het geweerkolf gekloven hebben, in dien ik niet de armen in de hoogte ge stoken en Kameraad geroepen had. Ik werd dus gevangen genomen, en had mijn leven gered. De taxivoerder, die tot dan toe het ver- een postabonnement vraagt voor 1939, zal van nu tot einde 1933 ons blad per post KOSTELOOS tehuis besteld worden. AUTO MET SLEEPWAGEN IN DE GRACHT TE GELUVELD en bevelen ze aan omdat zij do werking der spijsver tering en der darmen regelen Do flesch van 25 korrels 5 fr. 50; 50 korrels, 9 fr. In alle apotheken DE AUTO EN DE SLEEPWAGEN IN DE GRACHT. Zondag avond" rond 5 uur, kwam Heer Gerard Lebbe, landbouwer cp De Groote Heerlijkheidte Poperinge, met zijn auto en sletpwagen terug van de peerdenkoer- sen van Kortrijk. In de sleepwagen was het koerspeerd Queny Guy», tosbehoo- rend aan Heer Eylvain Vandromme van pcpcringe. Ter hoogte van het Gehucht Zandb- bsrggrondgebied O-eluveld, waar de weg een geweldige kromming vertoont, moest i.ij afsteken voor een auto, welke langs den rechterkant der baan stond. Door den motregen was de baan glad en door de lichte helling, duwde de sleepwagen, welk# met het koerspaard geladen was. tegen den auto, zoodat deze van den weg afweek, de tramriggels opbolde en van den drie imeter hoogen barm naar beneden stuikte. Door de koelbloedigheid van den menner, bleef de auto recht, doch de aan hangwagen kantelde. Niemand der inzit tende personen werd gekwetst. Het koers paard, dat een groote waarde vertegen woordigde, kon uit zijn neteligen toestand bevrijd worden, ook zonder letsel. isBBjasaiassEsasEaaiBBaffiaai&BB Door de PACHA Cichorei! Met een lekker tasje blij, Hoog den moed, HOUDT U GOED, Wij staan met den marconist op het achterdek, tusschen de twee reddingsboot jes. De mannen van dek staan op den neus van de boot of onder de brug, de handen in de zakken, de oogen strak voor zich uitstarend. Wij zijn nu reeds een tijdje de vaargeul door, en in volle zee. Vóór ons ontvouwt zich het panomara van het achteruitdrijvende' Oostende, de nu verlatene badstad. Wij bespeuren sierlijke en dikwijls on beduidende villa's, enorme hotels, den hoogdravenden onregelmatigen bouwstijl van het Kursaal. Wij zien nog de opeen volging der zuilen van de gaanderij, het doodsche verlaten Palace, de twee slanke torens van de Sint Pieters- en Pauluskerk en de hooge rille vuurtoren die zich helder afteekenen tegen den donkeren eentonig grijzen lucht. Wij mijmeren -uit... In verbeelding zoeken wij den bekenden weg doorheen deze rijkemansgebouwen... Wij weten dat zij meestal gedurende ne gen maanden van het jaar onbewoond staan, stofferig vuil wordend, wachtend op de zomermaanden met hun woelige pracht van trotsche weelde. Wij weten dat achter die hooge ruime er» kostbare gebouwen vuile volkskwartie ren liggen, waar Winter en Zomer, het heele jaar door, 't gewone volk ook het visschersvolk werkzaam en woelig kri oelt, leeft en neert in duistere door ouder dom versleten woonsten. Daar ergens kronkelen krochtstraatjes, waar nu nog in onze twintigste eeuw heele huisge zinnen moeten huizen in één keldertje, op één zolderdak, in een eenig slaapvertrek... Wat een tegenstelling!... Wat een onlogische verdeeldheid!... Wij vragen ons af: zouden de mannen op het dek, den marconist nevens ons, ook deze tegenstelling zien? Zouden zij haar wellicht sterker dan ons aanvoelen?... of zijn zij er zoo sterk mee opgegroeid dat zij haar als een natuurlijk verschijnsel bekij ken, zonder er de wezenlijke beteeken's van te begrijpen? A We snuiven de zoutige zeelucht ln... We hooren de machines zoemen in het ruim, in snelle regelmaat, gesmeerd zacht, zonder het minste geklop of gekras. We zien het grijs-blauwe water: in brsede streep waar onze boot passeerde; dicht 'bij ons: wit cpenroliënd met kleine spettering; verder weg: zacht deinend in 't helder tot 't donkere grijs-blauwe kleu rengamma; oneindig ver: in donkere ef fenheid, .grensloos één met den enormen koepel-horizont. We zien een zestal meeuwen achter de boot mee vlerken: klapwiekend opstijgen, in snellen vaart neerglijden, bijwijlen schreeuwend om wat voedsel. Aan de kim doezelt de duinenlljn weg... Nu strekt ten allen kante de oneindig heid zee en lucht. Wij zijn toen op verkenning gegaan: wij wenschten een duidelijker idee van het schip, een eerste kennismaking met het werk van het personeel. De boot is de oude Sardiuspas in 1926 te Beverley, in Engeland, gebouwd, voor de groote Kingstonfirara van Hull. In 192S kon de Oostendsche Reederij er voor een prijsje de hand opleggen. Daarmede bekwam zij de grootste en het best toege ruste vischvaartuig van België voor de zeer verre reizen der groote vischvangst. Het schip werd herdoopt met den naarn Christ Mahlman en werd te Oostende bij de zeevaartpolitie ingeschreven onder het nummer O. 163. Uit de officieele papieren blijkt dat het schip 142 voet lengte en 24 voet breedte meet. Het heeft op den kop 12 voet diep tegang en achteraan 18 voet. Zijn vermo gen is 336 scheepston bruto, waarvan 130 ton aan vischruim is gereserveerd. Een stoommachine van 600 P. K. geeft de boot een flink gehouden gemiddelde snelheid van 9 it 11 'knoopen, die zoonoodig tot 12 kan opgedreven worden. Om de marineketel de noodige gemiddelde span ning van 200 L. B. S. per vierkante inch te kunnen geven, moeten er in de drie vuren negen a tien ton kolen per 24 uur verstookt worden. Een eenvoudige verme nigvuldiging leert ons, dat er voor ons reisje van drie weken minstens twee hon derd ton kolenprovisie moet medegenomen worden. Bij navraag vernamen wij dat 130 ton kolen in den koolboenkel kunnen, 70 ton in den sp'areboenkel en ruim 50 ton in de zijboenkels. De boot is alleen met de kolenprovisie reeds bij de afreis zwaar geladen. Doch daar komen nog bij: zestig ton ijs, die moeten meegenomen worden om den ge vangen visch versch te kunnen bewaren, 17.000 liter zoet water, olie, levensmiddelen, vischmateriaal, enz... enz... De machine, die te midden onderaan in het ruim stevig vaststaat, is het kloppen de hart van de vischboot. Zoolang dè.t hart in orde is kan men met het werk vooruit; zoodra er iets niet in orde is met dat hart is het werk in gevaar; van zoo haast dèt hart stil valt is het amen en uit met het werk. De machine staat onder de rechtstreek- sche verantwoordelijkheid van een be voegden werktuigkundige, die bijgestaan wordt door twee stokers en een trimmer. Ieder stoker werkt twaalf uren per dag: de eerste stoker van 1 uur 's nachts tot 7 uur 's morgens, en 'van 1 uur 's middags tot 7 uur 's avonds; de tweede stoker ge durende de andere uren. De van wacht zijnde stoker moet de vuren onderhouden en ieder uur de machine smeren. De trimmer moet gedurende de gansche reis de kolen aangooien, zoodat ieder sto ker er steeds een voldoende voorraad vlak bij zich heeft. De trimmer werkt even eens minstens twaalf uren per dag: hij trekt de wacht op samen met den eersten stoker, en leert aldus het werk van stoker. De machinist zelf, meesternoemen ze hem op de boot, is eigenlijk dag en nacht in de weer. Wij overdrijven geens zins als wij zeggen dat hij gemiddeld 18 <V o ÉWjKjvcu£\ X» oW ola/vj. oi t HA. nSiWi -CLCC-Vt (fciürtrt O00 uren per dag aan het werk is. Want het is de meesterdie regelmatig moet nagaan, moet onderzoeken, of al de deelen van het machine perfekt in orde zijn, opdat het stalen gedrocht met een chrometrische re gelmaat voorzien weze van stoom en olie, en aldus alle bewegingen naar de -bepaal de regeling zuiver zou uitvoeren, uur na uur, dag en nacht, onafgebroken, weken aan één stuk. De «meester» moet eigenlijk ten allen tijde overal bij zijn: hij kijkt immers ook de groote windas op het dek na; de dyna mo achter de brug; alle deuren, luiken... heel het ijzerwerk. Hij heeft geen vaste rusturen: hij slaapt zeer onregelmatig, nu eens midden den dag, aleens 's avonds of 's nachts. Wanneer hij slaapt, wanneer wie ook slaapt op de boot, dan wordt dien slaap door de anderen gerespekteerd: dan worden geen grapjes uitgehaald! Op de brug, op het dek en in het ruim verken de 'kapitein, de stuurman, de vier matrozen, de twee lichte matrozen en de loopjongen. In de keukenarbeidt de kok, en in de chartroom werkt de mar conist. De loopjongen, een flinke jongen van zestien jaar, vaart reeds een paar jaar op IJsland mee. Als weesjongen van een Bel gischen visscher, kreeg hij zijn theoreti sche opleiding, van zijn 1' tot zijn 12" jaar, in de «IBIS», de kweekschool van de visscherij, welke in 1906 door Zijn Ko ninklijke Hoogheid Prins Albert van België te Oostende opgericht werd, ten gunste van de weezen der zee. De loopjongen op een vischbak heeft geen gemakkelijk, geen luiaardsbaantje. De Mousse zooals ze hem in visschers- taal heeten, is van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat in de weer: hij helpt den kok, hij kuischt het logist van de officie ren, hij houdt de chartroom rein, op de visscherij moet hij op het dek de matro zen helpen om zich aldus stilaan praktisch en grondig in alle matrozen-aktiviteit te bekwamen. Na een gunstige proefperiode van één h twee jaar, wordt hij op advies van den kapitein tot lichten matroos bevordert. De Lichte Matrozen zijn doorgaans 16 18 jaar oud. Praktisch moeten zij hetzelfde werk van de matrozen verrich ten: gedurende den overtocht de wacht optrekken en sturen onder toezicht van den stuurman, de vischnetten helpen in orde brengen en mede herstellen, het ko per poetsen en 't schip reinigen; op de vis scherij visch helpen ophalen, gutten was- schen en in 't ruim gooien; in het ruim: de neergegooide visschen opvangen, ze den stuurman aangeven, het ijs kappen, enz... Na een paar jaar kan de Lichte matroos op gunstig advies van den kapitein tot matroos bevordert worden. Zijn werk blijft hetzelfdedoch zijn loon verdubbelt bij na. Matrozen die eenigszins een goede theo retische opleiding genoten en zich verder in de vischvangst- en zeevaartkunde we ten op te werken, kunnen na zes jaar praktische arbeid zich voor de Rijks-Zee vaartkommissie aanbieden voor het exa men van StuurmanDit examen dat over theoretische en praktische vakkennis gaat is door een Koninklijk Besluit ver plicht voor alwie «stuurmanwil worden, De Stuurman doet praktisch gespro ken hetzelfde werk van de matrozen. Doch hij is verantwoordelijk voor het binnen brengen van goed bewaarden visch. Daar om zal hij den visch persoonlijk in het ruimi in 't ijs leggen. Hij krijgt de werk- orders van den kapitein, welke hij aan de matrozen en lichte matrozen overmaakt. Hij waakt op de goede uitvoering van de- DE CHRIST MAHLMANSTEVE NT NAAR HET VERRE NOORDEN, ONZEKERE DAGEN TE GEMOET. ze orders, en Is bij ontsteltenis van den kapitein diens plaatsvervanger. De Kapiteinis de ziel, de groote baasvan de boot, van de expeditie. Hij draagt de verantwoordelijkheid van da boot, hij regelt den dienst. Hij krijgt van de reederij opdracht visch te halen van bepaalde vischgrondenIJsland, Spaan sche kust, Witte Bank, Witte Zee, of el ders. Doch het worat aan zijn eigen ini tiatief, aan zijn eigen ervaringen en da inlichtingen welke den marconist hem kan bezorgen, overgelaten de preciese visch gronden te bepalen waar gevischt zal. wor den. Hij duidt de te volgen routes aan. Hij beveelt alle personeel op de boot. Pre cies om al deze groote verantwoordelijk heden eischt de Belgische Wet dat ieder vischbootkapitein drager weze van een ka piteinsdiploma, dat afgeleverd werd door de Zeevaartkommissie. Men kan dit di ploma, spijts alle theoretische kennis slechts bekomen na zes jaar aktief geva ren te hebben, en op een behoorlijke wij» het bewijs te hebben geleverd dat men én theoretisch én praktisch een boot over den Oceaan kan besturen, dat men in be paalde gevallen .precies weet wat er t« doen is, en ten slotte dat men degelijk op de hoogte is van de geheele visscherijbe- drijvigheid. De kok wordt door den kapitein aan geworven: deze man heeft slechts twes goede hoedanigheden te 'bezitten: 1. een meester te zijn in de burgerskeuken; 2. tegen het ruwe zeeleven bestand te zijn. Last not least: de «marconist». Slechts de grootste vischbakken kunnen zich de luxe van een marconist permitteeren. Op de minder groote visc'hbooten móet de kapitein marconistspelen... hoe goed of hoe slecht zulks ook gaat, zooals het uit het verloop van deze reportage aller duidelijkst zal blijken. De marconistde gjede marconist, moet benevens een degelijke technischs opleiding, jarenlange ervaring, ook ver schillende vreemde talen machtig zijn. Voor IJsland moet hij zich minstens in het Engelsch, het Duitsch en het Fransch ■behoorlijk kunnen uitdrukken. Over het hoogst rendeerende werk van den marco nist zullen wij ten gepaste tijde uitwijden. Terloops mag echter nu reeds gezegd wor den dat hij op den viscbak l et gemakke lijkste leventje heeft, dat ecchter daarom nog geenszins benijdenswaardig mag ge noemd worden. De kapitein, de machinist, de stuurman en de marconist vormen het officieren korps op den vischbak. (Nadruk verboden) ('t Vervolgt) JEF VAN WYNSBERGHE. 'BBBBBBBSiJEEBHBBüiBSjfl&BHUËJSB Voor het toelatngsexamen in de Ko ninklijke Militaire School, hebben zich dit jaar 628 kandidaten aangemeld, waaron der 126 de proeven in het Nederlandsch hebben afgelegd. In de afdeeling artillerie-genie zijn 17 Vlamingen en 78 Walen geslaagd; in af deeling infanterie-ruiterij Vlamingen en 111 Walen. Werden aanvaard: 13 Vlamingen en 57 Walen in de afdeeling artillerie-genie en 19 Vlamingen en 51 Walen in afdeeling infanterie-ruiterij. Kandidaten, die in het Fransch h«t examen hebben afgelegd en de Neder- landsehe taal machtig zijn, zijn verzocht geworden de leergangen in de Koninklij ke Militaire School in het Nederlandsch te volgen. Heel wat leerlingen hebben reeds het voorstel aanvaard. De Vlaamische kadetten van St Truideil hadden voor de afdeeling artillerie-genie vijftien kandidaten; 11 zijn in het examefl gelukt (7 aangenomen en 4 aanneembaar) voer de afdeeling infanterie-ruiterij zijn 18 Vlaamsche kadetten geslaagd (14 aan genomen en 4 aanneembaar en 1 mislukt. In de school voor onderofficieren-kan didaten-onderluitenants te Namen, zijn in heb eindexamen gelukt: 81 Walen en 37 Vlamingen, afdeeling infanterie; 7 Walen in de afdeeling ruiterij; 13 Walen en 8 Vlamingen in de afdeeling artllerie; 2 Walen en 1 Vlaming in de afdeeling ver voerwezen. Keus onder 200 FONOPLATEN bij J. Delbaere, Gasthuisstr», 39, Poperinge, V Avonds, aangewend... 's Morgens reeds opgeknapt. Pot 10 fr. Doos 5 fr. Ja alk Apotheken,

HISTORISCHE KRANTEN

De Poperinghenaar (1904-1944) | 1938 | | pagina 2