Poperingenaar DRIE KONINGEN Rusland 1017-1938 Messina slachtoffer van een der grootste rampen De Landbouwers en de Land bouwtentoonstellingen Vergadering van den Katbtlieben Gargersbend Ge Tiett A. V. V. K. V. AAN AL ONZE LEZERS EN LEZERESSEN van «r*r POPERINGENAAR DE HALLE GEO. MBBSsaaaiaBüssB 150 LIJKEN VAN DUITSCHE SOLDATEN EN LIJKEN VAN FRANSCHE SOLDATEN GEVONDEN TE WIJTSCHATE Bijv. van Zondag 1 Januari 1939 Cud-Minister Sop goes list woord over 's Lands Financiën EEN AARDBEVING WELKE NIET MINDER DAN 84.000 MENSCHENLEVENS KOSTTE STALINE REDE VAN OUD-MINISTER SAP IN NOORD- EN OOST-AFRIKA ITALIAANSCHE EISCHEN KAREL MARX >3, Zalig Nieuwjaar! Beste menschen! Zóó roep ik U toe(Lit jaar! Veertien maal zond ik die wenschen. Bij 't begin van elk nieuw jaar! 'k Wensch U, wat gij wenscht te vinden, 'k Spreek in name van ons blad, Die zijn Lezers mint, als Vrinden, In ons Land, in Dorp, en Stad! Blijft gezond van lijf en zinnen. God houde U goed en sterk! Wilt uw Vlaanderland beminnen, Volk en Taal en Kunst en Werk! Na den wensch gaan w'U beloven, Eerlijk en uit ganscher hart, 'n Schoon weekblad met daarboven Nog twee kleuren, groen en zwart! Alles zullen we vertellen, Over Koning, Congo, Land Vlaamsche eischen gaan we stellen, Willen Vlaamsch in Vlaanderland! Nieuwe Foto's, alle weken, Over Oorlog, Missie, Zee! 't Is daarbij immer gebleken, Dat we strijden voor den vreê! Sport, Muziek, Tooneel verklaren, Dat krijgt ge naar uwen tand! Jong gehuwden, die gaan varen. Die leest g'in den Burgerstand! Oudjes doen we nog verjongen! Jongverliefden leeren wat!... Vlaamsche Vrienden, onbedwongen, Koopt en propageert ons blad! Nieuwjaar 1539. IBBSBBflBBBBSBSgBEBBSIlSSBSBBB ÏS3S3BBBSE Elk jaar, toen ik de Tentoonstelling var. landbouwmachines, meststoffen, zaaizaden en land/bouwproducten doorwandel, doe ik steeds de volgende bemerking: Zeker, de meerderheid der stands zijn van gewichtig belang voor de landbouwers en voor allen die een beroep uitoefenen in betrekking met den landbouw. Deze tentoonstelling wordt aandachtig bezocht door een zeer groot getal belanghebbenden, gebeurlijke koopeTs, aan wien de deelnemers bereid willig volledige inlichtingen verstrekken, raad geven en... voorstellen doen van ver koop. Maar is de verhouding der Belgische landbouwers, die de tentoonstelling be zoeken, ingericht door de Société de Mé- oanique et d'Industrles Agricolesvol doende? Stellig, het getal bezoekers neemt toe van jaar tot jaar, maar Ik ben de meening toegedaan dat dit getal nog grocter, nog veel grooter zou moeten zijn. Indien men beschouwt dat er in ons land ten minste 600.000 volwassen personen zijn die zich uitriuitelijk bezig houden met den land bouw en dat zij gedurende het uitoefenen van hun beroep b. v. gedurende 40 ja ren een tiental malen deze tentoonstel ling zouden moeten bezoeken, zou men een getal bereiken van 125.000 landbouwers, die, elk jaar, deze tentoonstelling zouden moeten bezoeken. Hierbij dienen nog gevoegd de scholen van het platteland, de landbouwlnstltuten, de landbouwhulshoudschoten, de tijdelijke landbouwscholen, de grondeigenaars, de handelaars In landbouwmachines, mest stoffen, zaaizaden en andere landbouw producten, alsook nog de groote massa der stedelijke bevolking die, wat men er ook van zegge, toch belang stelt in het econo misch en sociaal leven op den buiten. Het totaal getal der bezoekers zou aldus ten minste 250.000 moeten bedragen. Daar de tentoonstelling gewoonlijk acht dagen duurt, zouden er aldus ongeveer 30.000 be zoekers moeten defileeren, per dag! Waar schijnlijk is men ver var, dit getal? Een agent van den propagandadienst van een zeer belangrijk organisme in be trekking met de landbouwers zegde mij onlangs het volgende: «Wanneer ik een groot getal toehoorders wil hebben op de voordrachten die Ik houd. kondig ik een tombola aan...Zou het nolig zijn zul ke list te gebruiken om de onverschüd- gener toe te brengen de tentoonstelling te bezoeken? Of zouden de belanghebben de firma's meer gepast vinden de rt-ls te betalen van mogelijke klienten? Belache lijk zuilen dg eenen zeggen; droef zullen anderen antwoorden. ZOO is het echter. In feit, waarom zouden de landbouwers, met hun gezande beoordeeling, niet beter hun ware belangen begrijpen, zonder daartoe toevlucht te nemen tot listen die de klanten, ten slotte, zouden betalen? Ik verklaar nederig dat ik elk jaar her haaldelijk naar de tentoonstelling ga, te Heysel. De eerstkomende tentoonstelling zal plaats hebben van 12 tot 19 Februari. Doe zooals ik doe: neem nota van die da gen. Gij zult er u niet over beklagen. Gij zult er veel leeren en u op de hoogte hou den van de verbeteringen aan de land bouwmachines gebracht. Ik verzeker u dat ik er mij goed bij bevind zulks te doen. LOUIS DELMÉE, Lee raar bij de Provinciale School voor Kuituur en Veeteelt, van Henegouwen, tc Aat. IBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBB I tl H LI Uitgever Sansen-Vanneste, Poperinge. - Tel. 9 Bij het ploegen werd op de hofstede der Wed. J. Desomer te Wijtschate een kuil blootgelegd niet lijken. De opgravingsdienst van Brugge werd verwittigd die een totaal van 42 Duitsche soldaten opdraafde. .De ongelukkige oor logsslachtoffers lagen in rijen bijeen en alles duidde aan dat ze daar begraven waren geweest. Verdere opzoekingen werden gedaan en 6 lijken werden nog gevonden bij W. Trève, alsook een 8-tal Fransche solda ten waarvan eenige nog konden vereen zelvigd zijn. Nu komt R. Vansteenkiste, toen hij bij het ploegen op een schedel stootte, een grooten kuil te ontdekken vol lijk#n van Duitsche soldatenpeilingen op een S-tal nieters vaneen gedaan deden bestatigen dat minstens een honderdtal lijken van Duitsche soldaten daar bedolven liggen; de lijken liggen er allen dooreen. Zoo- dra het weder dit toelaat zal tot de ont graving overgegaan worden om de lijken naar een Dnitsch kerkhof over te brengen. Geen een der Duitsche gesneuvelden kon vereenzelvigd wordenze droegen een zinken naamplaatje maar de tijd heeft deze plaatsjes doen wegkankeren. Gruwelijke vondst en dat 20 jaar na den oorlogI In honderden families zal dit nieuws alweer een pijnlijke herinnering bijbrengen aan de geliefden, verdwenen zonder ooit nog nieuws te geven 1 God spare ons van oorlog! Herodes was van langsom wreeder; hoe ouder, hoe wreeder. Toen hij vernam dat mannen uit verre landen gekomen waren om den pasgebo ren Koning der Joden te huldigen, was hij ontsteld. Waarom vreezen voor een kind? Achterdochtig van natuur gelijk alle dwingelanden, vreesde hij voor zijn troon en had hij een spionnendienst In regel. Listig en sluw als hj was, meende hij ook die Oosterlingen te kunnen verschat ken. Hij ontbood hen, ontving ze wel en zei; Gaat en doet nauwkeurig navraag naar het kind en als gij het gevonden hebt, meldt het mij, opdat lk ook het ga aanbidden Aanbidden? HIJ verheugde zich erom die wijzen wat wijs gemaakt te hebben. 't Is wel aanbiddendat gij zegt, Herodes, terwijl gij een moordplan op touw zet? Het kind was nog zoo klein en reeds werd het vervolgd. Herodes loech In zijn baard: «Hoe fltn heb lk toch de zaak ineen bestoken. Ha l die naïeve mannen uit het Morgenland! Hij was zeker van zijn slag, hij had geen gehe'me politie of detektieven meer noodig. Alles was ln de minste punt'es voorzien en geregeld, alles, uitgenomen hetgeen feitellfk zou gebeuren. De men9chelijke rede bolt altijd entwaar te kort. De mensch wikt, God beschikt. God lacht met zi'n vijanden, HIJ heeft altijd 't laatste woerd. Arme menschen- verstand. Herodes heeft ln z!1n helsch nlan de hoogere macht niet meegerekend, die met een zandeken het raderwerk der duivelsche machien kan stopzetten. Door een slmpelen droom en er zijn men'chen die alle nachten droomen werden de drie Koningen gewaarschuwd En ze vonden het interessanter langs den zelfden weg niet terug te keeren en al- zoo de gelegenheid te hebban andere paysngente zien. De tyran was teleur gesteld. TWEEDE BEDRIJF. Vorst Herodes vond dat die mannen zoolang wegbleven, en, toen hij ongedul dig zijn dienaars zond om hun den over eengekomen protokol te herinneren, wa ren de drie Koningen al ver uit de voeten. De vos was bedrogen. De heerschzuehtig Herodes ontstak in woede. Razend besloot hij een bloedige wraakneming, niet op de drie Koningen, maar op het onschuldig kind. Hij had al vele moorden op zijn kerfstok, zelfs van dichte familie; hij zou ook niet voor een kindermoord terugdeinzen. Het Kind moest het beaeuren, het kind zijn der rekening. De heilige familie lag in een zaligen slaap gedompeld. Daar verschenen nog misschien in Jozefs droom de geschen ken, die de vereerende bezoekers hadden nagelaten. De geur van welriekende myrrhe en wierook wasemde nog binnen de muren. Jozef droomde van die gelukkige ston den, toen een engel hem ontwekte: Sta op, neem het kind en zijne moeder me: u en vlucht naar Egypte, en blijf aldaar tot dat ik het u zeggen zal. Want Herodes wil het kind zoeken om het te dooden Geen ultroepingsteeken vanwege Jozef; hij dramatiseerde niet, maakte geen scène; de heiligen nemen niets tragisch op. Jozef fcritikeerde niet; Waarom moe ten wij vluchten? Zend liever de tien pla gen van Egypte op het lijf van Herodes Jozef zei misschien. «Het kind is geko men om de wereld te redden. Het zal zich zelf en ons ook kunnen redden». Neen, blindelings zal Jozef gehoorza men. zonder uitstel het bevel uitvoeren. De engel vroeg niet eerst: Zijt gij nog moe? Een gebiedende toon, een imperatief zoo kategoriek mogelijk; 's nachts in de duis ternis, en de engel sprak niet over ver- hulswagens. Nu als ge niet veel meu bels hebt en geen wijnkelder, moet ge geen gecapitonneerde wagens hebben, Oud-Stri'ders die zoo menigmaal 's nachts insliepen, verdoken in het hooi of het strooi op dilte of in de schuur en wak ker werden geblazen: Aleste!verstaan best den toestand en het onbehaagli.% gevoelen. Da piotten rousoeteerden Waarom ons derangeren 's nachts? Er is geen haast erbij; laat ons eens onzen tuk uitslapen Het heil werd in de vlucht gezocht. De heilige familie zal 's nachts vertrekken met den lanteem aan den diessel, gelijk een uitgeschudde of een s'-chte hetaalder, la cloche de bois zooais de Franschen zeggen. En een houten klokke houdt geen leven. OP REIS. Het H. Schrift laat dikwijls het inte ressantste raden. Jozef stond op, nam het kind en zijne moeder en begaf zich op reis. Eet evangelie verteit dat zoo bondig en eenvoudig alsof die emigratie heel natuur lijk scheen. Er was geen oogenblik tijd te verliezen. Alle moment kenden Kerode's soldaten in de streek patrouilleeren en de klink van de deur in hand r.emen en het zwaard zwaaien. De heilige familie maakte zich uit de voeten. Eet was geen reis, eerder een vlucht met den angst van elk uur: Zul len ze ons niet achterhalen? Welke avonturen zullen we zoo al tegenkomen? Het Is het raadsel van den Egyptischen Sphinx. Een sprong in 't onbekende. Jozef vraagt zich niet af: Zal ik ginder werk vinden; hoe aan mijn brood gera ken? 9. HIJ wist dat vroeger in Egypte een andere Jozef woonde, een onderko ning die zonder I» speculeeren ln graan, minister van bevoorrading was voor een heele bevolking ln de magere Jaren van de crisis. Indien God zorgde voor een heel volk van afgodendienaars, wat zou Hij niet doen voor zijn heilige familie? Zij zouden wel entwaar een huizeken vinden niet te hoog van steke en van pacht. Jozef zat er niet mee ln, niet meer dan het ezeltje dat meer distels knabbelde dar. haver ln de rusturen. Het ezeltje zag er mager uit lijk Iemand die op regiem staat, maar het deed zijn best. Vooruit! Wat God bewas1* wel be waard. Als ze gerucht hoorer meenen ze dat de vijanden hun op de hielen sitter. En het ezeltje heeft geen. changement de vltesse ter contrarie het ls de helft van tijd koppig en sluit zijn frein De sublieme karavaan trekt voorbij de woestijn. Maria voelt de punt van dat zwaard waarvan Simeon sprak. De vluch telingen binst den oorlog ondervonden ook wat het was. Stelt u in 't kas zegeen ze te Poperinge. «Al gelijk God wilis het gedtalogeerd gebed van Jozef en Maria. Fiat! Als men Jezus met zich heeft ls het ner gens ballingschap. Het Kindje mag reeds ju peerdeken doen op den rug van een levend ezeltje, geen uit de bazar. Het lacht. In al heur miserie lacht Maria ook terug op 't Kindje. God lacht met Herodes. Alleen Herodes kan niet lachen. Woe dend laat hij alle klnders vermoorden en de moeders weenen omdat ze er niet meer zijn. Wat kwaad deden die schaapjes? Geen zierelken. De uitwijkelingen landen aan. Hun be trouwen op God is duurzaam als die oude Pyramieden der Pharao's, van verre zicht baar. Wie op God betrouwt ls nooit bedrogen. De menschen ln Egypte zien algauw roet wien ze te doen hebben. Jozef is een fraaie man, en Maria mist het nieten ze jeunen hun den penning. Zoo verdient hij een goên boterham. Voor den eenen mag hij een tafel timme ren, voor den anderen een kleerkasse of een schapra t'hoope slaan. En St Jozef moest niet gaan doppen. Herodes stak de moor. Op het cadran der geschiedenis slaat Gods uur. Het KincHe leefde nog, dat naar Si meon's profetre het licht zou zijn voor de heidenen. Daar te midden dat heidendom, verstond Maria die voorzegging. God die eens aldaar Mozes redde uit het water, God die eens zijn volk redde van de Egyp tische slavernij, tal ook zijn Zoon gave en gezond naar 't vaderland terugbrengen, naar Nazareth, hun land van belofte. A. B IBBBBBBBBBS8BBSBBBBBBBBBBBBBBEïï®BEaBBBBBB32SB2Bï£!ESB3EïBïBBIBBBBBlBBBBBBBBBlBBBlBBBBB Door de socialistische revolutie onder i staan itusschen Kerk en Communisme, leiding van Kerenski, in Maart 1917, wordt het Tsarisme in Rusland omver geworpen, maar het is geen Jaar later of hij zelf moet vluchten voor de bolsjewiki die in den nacht van 6 op 7 November 1917 de twee de revolutie te Moskou uitroepen. De re volutie slaagt buit en de verwachtingen van Lenine zelf, dank zij het organisatorisch talent van Trotsky die er toe komt zijn volk te groepeenen, te beheerschen en m een bepaalde richting te leiden. Een zicht op de puinen van Messina. Wie het tegenwoordige Messina kent, de prachtige stad met hare 180.000 inwo ners, zal waarschijnlijk 28 December 1.1. nog wel eens hebben teruggedacht aan een der grootste rampen welke de wereld ooit troffen. liet was inderdaad over 30 jaar dat den morgen van 29 December het gerucht ver spreid werd dat een vreeselijkc aardbeving Messina had geteisterd en dat men zich nog geen rekenschap kon geven van het aantal ongelukkigen die bij de ramp om het leven gekomen waren, noch van de reusachtige schade welke door het nood lottige natuurverschijnsel was veroorzaakt geworden. Te dien tijde telde Messina, het zoo Xtti&fliilc geteisterde Messina met minder dan 120.000 inwoners, waarvan er niet min der dan 84.000 de schrikkelijke ramp met het leven betaalde, 'n Algemeene rouw verspreidde zich over Italië en da heelc wereld deelde in dien rouw en ieder deed wat bij vermocht om de ongelukkigen en hunne geteisterde stad hulp te bieden. Niet alleen Messina werd echter door die aardbeving geteisterd, maar ook de steden Gioja, Palmi en Regio di Calabria die aan de overzijde geheel van de wereld werden weggevaagd. Nooit heeft men na dien God zij lof nog een zoo- vree- selijk schouwspel bijgewoond, nooit werd de aarde door een dergelijke ramp nog getroffen. Bij velen zal de ramp van Messina al hoewel reeds zoolang - 50 jaar gele den, nog versch in het geheugen liggen. de huidige heerscher over het U.R.S.S.-gebied. Men streed voor vrijheid en ontvoog ding. Men wilde absoluut veriest worden van den harden knoet der oppermachtige Tsaren. Nochtans terwijl den strijd nog volop aan gang is, drie maanden na het uitbreken der tweede revolutie, is er een dictator ln Rusland die zich niet het minst gelegen laat aan. de eischen van het volk, 't is Lenine. Het volk wil de Consti tuante samenroepen. Lenine zegt neen en 't is neen. Is het er tijdens deze 20 Jaar op verbeterd? Verre van daar! Is er schrikwekkender dictator denkbaar dan den huidig regeerenden blceddorstlgen Staline? Beschouwen wij de zaken eens op een onbevooroordeelde wijze en onderzoeken wij eens dat er ln Rusland ca 20 Jaar communisme verbeterd ls. Wij nemen aan dat het Rusland van heden niet meer het zelfde ls als dat van vóór 20 Jaar, want Staline ook heeft de eer een revolutie ge leid te hebben. Geen revolutie geleid te hebben. Geen revolutie van een paar we ken of maanden maar een revolutie die langzaam maar zeker de geesten en toe standen moest omvormen, een revolutie die, alhoewel er geen legers tegen mekaar ln het harnas gejaagd werden toch niet zonder bloedvergieten kon voltrokken wor den. Veertien jaar na Lenlne's dood (21 Jan. 1924) blijft er van zijn verwezenlij kingen slechts bitter weinig over. Men zou haast geneigd zijn het' communisme van Staline te bsschouwen als een nieuw soort fascisme, alhoewel hij nog Immer een we reldrevolutie nastreeft, een shrwe anti godsdienstige propaganda voert, en nog steeds de leer van Lenine en Marx als dé blijde boodschap doet doorgaan, spijts de ernstige afwijkingen op bepaalde punten. I. RUSLAND EN DE GODSDIENST Is de godsdienstvervolging sedert het verdwijnen van Ler.Ine geluwd? Verre van daar, Staline ook heeft zijn deel ln het aantal verbrande kerken, en de 2609 pries ters die in 1937 werden aangehouden, ver bannen of gedood staan op rekening van den vrijheidsgezinder!dictator. Wij geven grif toe dat den schijn verwekt wordt alsof er geen vette zou be- Lenire's boeken bevatten teksten die het communisme als een trouw en dankbaar kind der Kerk willen doen doorgaan, maar schijn en werkelijkheid zijn zoo ver van elkander gelegen dat er geen vergissing mogelijk ls voor hem die onbevooroordeeld wil oordcelen. De huichelarij gaat zoo ver dat men er niet voor terug schrikt de communisten aan te zetten zich godsdienstig te toonen om alzoo gemakkelijker ingang te vinden bij de christen bevolking. Mgr. Szeptyncki schrijft hierover het volgende: Uit Moscou kwam het bevel aan alle communisten van gansch de wereld Het hoofdbestuur van Moscou beveelt aan al de communisten zich te gedragen als ware christenen, als gedoopten. Ze moeten biechten en ter H. Tafel naderen, zich aansluiten bij de broederschappen en de christelijke instellingen, en als de beste christen werken en zich voordoen, om doel matig op deze wijze de christenen te be driegen en te verleiden(Doeumentatie- ranport A. C. W. 25 Juli '37) Laag en lafhartig om van te gruwen! De grondwet van de U. S. S. R. schijnt, ook afbreuk te hebben gedaan met de godsdienstvervolging. Art. 124 wordt im mers besloten als volgt Om aan de bur gers de gewetensvrijheid te waarborgen, ls in de Sov'et-Uriie ce Kerk van den Staat gescheiden...».» Bittere ironie, als er nergens toelating verleend wordt om tot een Kerk te beboeten. Godsdienst en godsvrucht, diep in het hart gedragen, zorgvuldig verstopt in de ondoorgrondba arbeid der menschelijke gedachten, is in Rusland toegelaten maar wee hem die er ook maar de minste be lijdenis aan ~eeft. EL RUSLAND EN KET KAPITALISME Waar Lenine en Marx het sociaal-eco nomisch communisme beschrijven ver werpen rij alle privaat-eigendomsrecht, en brengen zij een overheerlijke lofzang aan het proletariaat door het verketteren van alle stelsels die maar eenigszins naar ka pitalisme ruiken. Een theoretisch com munismedat na 4 jaar zijn onmacht moest 'bekennen als oen door den hon gersnood van 1921-22 verplicht was een nieuwe economische politiek in te voeren. Door deze politiek werd het weer toege laten een klein persoonlijk bezit te héb ben, handel te drijven voer eigen rekening b ank verrichtingen er. geld verhandelingen te doen. De weg voor het kapitalisme was weer geopend. Men heeft niet reel Jaren moeten wachten of Rusland, dat be* de- mokratlsch bind moest zijn bij uitstek, wordt geregeerd door een hyper-kapitalis me dat zijn. weerga niet kent in Europa. De Staat met zijn funktlonaxissen, bu reaucraten en postjesbekleeders heeft de meest rendeerer.de fabrieken in handen, en geven de Soviet-overheden de kans een aristocratisch-kapitalistisch leven te lel den. De levensduurte is op ongelooflijke wijze gestegen en zelfs de werklieden die een normaal hoog loon verdienen, beschik ken over een koopkracht die onder een rechtmatig gemiddelde staat. Rusland heeft een nieuwe aristocratie geschapen die op vele punten verder van het volk verwijderd staat, en pijnlijker aandoet dan deze on der het Tsarendom. Hl, HEEFT DE RUS EEN VADERLAND? Volgens Marx en lenine Riet. daar het gedacht van Vaderland volgens hen een kapitalistische uitvinding ls en de inter nationale revolutie in den weg staat. Staline denkt er anders over. Hij gaat er' mse akkoord dat ai de arbeiders op de ge- heele wereld maar één vaderland hebben en dat vaderland ls Rusland. Voor dit Va derland moet de arbeider kunnen sterven, hij moït er fier over zijn, hij moet het met woord en daad verdedigen. Waar blijft dan de internationale gedachte ln het communisme als al de aandacht ge trokken wordt op een klein deeltje van den aardbol: Rusland. Met die nieuwe vader landse!» gedachte gaat ook een sterk mi- litarsime gepaard. Hoe zier ook het com munisme in het buitenland op anti-mili taristische en pacifistische gronden steunt, toch is het communisme van Staline sterk-militair, Ja zelfs oorlogszuchtig. De geestdrift voor het leger wordt door de dagelijkse!» pers en door de jeugdtijd schriften voortdurend gevoed. Wat te den ken van uitlatingen als volgt: De Russen moeten zich van kop tot teen wapenen om Op uitnoodiging van den Katholieken Burgersbosd van Tielt heeft oud-minister Sap, Maan la namiddag, ln de groote zaal van het Gildhofvan Tielt, een zeer be langwekkende -ede gehouden over den po- Utieken toestand en de financieele en eco nomische politiek van de regeering. Ondanks het bijtende win terweder was de belangstel ling zeer groot en het aantal toehoorders kon op nage noeg 800 man geschat wor den. Talrijke over heden van "Helt en ommeland waren er aan wezig. Zi' zijn in-lP trede werd oud-S minrtar Sap Ie~||| vendig toege-»:; juicht. Wfi De vergade-lp ring werd ge opend door d: Voorzitter var den Burgers bond, die den1 Hr Sap hartelijk verwelkomde als zijnde vertrouwensman van de Burgers en Mid denstanders van Tielt. Meteen herinnerde Hr "'an Luchene aan 'ie gebeurtenissen voorgevallen sedert de jongste redevoering van den Hr Sap te Tielt. BEZUINIGINGEN. DE STRT^ tttcoo»»en XWEE POLITIEK EN. Oud-minister Sap houdt alsdan eene uitvoerige rede over de financieele, eco nomische en politieke crisis. In zijn rede gaf Hr Sap een klaren kijk op onzen finar.cieelen toectand en stelde gansch het land voor zijne verantwoorde lijkheid Inzake de financieele toekomst, met dewelke ook onafscheidbaar h3t di- lemn- vsrdt ge-te!d: terug naar den voor spoed of naar de faljiet. Terug naar den voorspoed: Om uezen weg terug af te leggen ls er moed noodig, omdat iedereen, zal moeten berusten in de onvermijdelijke offers, wel ke door het gezond verstand inzake de po litiek van tering naar nering worden op gelegd. Naar de faljiet: daartoe leidt onvermij delijk de huidige politiek van fmanclee.e avonturen; van chronisch begrootlngste- kort; van altijd maar hoogere uitgaven zonder gelijkloopende inkomsten; van steeds hoogere belastingen. Daar valt nu te kiezen tusschen het ge zond verstand en het avontuur. Dit laatste ls de wsg der gemakzucht en der struisvogelpolitiek van hen, die bang zijn voor het gevaar, dat zij wel zien, maar dat zij den moed niet hebben met doel matige middelen af te weren. Verkiezen zij een nieuwe devaluatie met alle noodlotti ge gevolgen van inzinking en ontredde ring, waarvan toch de geringe man het eerste slachtoffer zal zijn, zooals de onder vinding der vorige devaiuaties en rente- omzetting heeft geleerd? Het gezond verstand gebiedt dat alle uitgaven herleid worden binnen de perken der financieele mogelijkheid. Als men maar 100 fr. bezit, dan steekt men zich niet voor 1.000 fr. ln de schuld. Maar, om die poli tiek te voeren moet er afgezien worden van alle demagogie en moet er bewijs van bur gerdeugd en burgermoed gegeven worden. Men moet den durf hebben de maatrege len te treffen, welke misschien tijdelijk of fers opleggen, maar welke uiteindelijk teu goede komen aan heel de gemeenschap eu aart elk in 't bijzonder. Het is onmogelijk in het huidig avon tuur te volharden. Immers, 450 miljoen de- flciet voor 1937 843 miljoen tekort voor 1938; onvermijdelijk deficiet van 500 mil joen voor 1939; waar gaat dergelijke toe stand ons leiden in 1940? Daar is geen an dere uitweg dan de bankroet. En dan? Algemeene verarming, ln de eerste plahis met de nijpendste noodge- volgen voor de arbeiders en de midden standers. Onverbiddelijk dringt zich dan op: be- flBBBBflBBBBBSaBaaSgSHBSBSBBSIflSBBaBBBBaaBBBSBElSaSSÜEHiiü^aa zuinigen. Men schreeuw® dan niet over deflatie. Hij if seen voorstander van deflatle- politiek, en is accoorff met de; Ijeer Spaak waar deze zegde: Deflatleoolitlïfc is een politiek die «f systematisch naar streeft de loonen, da wedden, de ouderdomspensioenen, den werkloozensteun en de tusechenkomst ta de sociale wetten te verminderen. Die po rtiek, zegde de Heer Spaak, is definatief door het land veroordeeld, we willen er niet van, nooit zullen we er onzen toe- vlucht toe nemen... Met vergelijkende tabels aan de hand bewees de Hr Sap dat bezuinigingen kun- nen doorgevoerd word°n op heel wat an dere posten dan op het levensminimum van de wedden, Iconen en pensioenen. Willen wij den toestand redden, vervolgd# spreker, dan hoeft er teruggekeerd tot d« rtreng<-te politiek van bezuinigingen, zon der aanslag op de sociale wetgeving, doch met aanpassing van de uitgaven op d# beschikbare kredieten. Ts dat het do-1 van de volmacht, wolk# !de huidige regeering gaat vragen? Zoo Ja, j dan kunr.en wij hepen orv een betere toe komst. Zoo niet, dan hollen wij naar d« falfiet. De regeering ls voor de keuze gesteld en het parlement zal zijne verantwoordelijk heid moeten opnetmn. OVER DE OPSTOP ""TNG DER WERKLOOSHEID betoogde Hr Sap nog o. m.: We zijn niet onmachtig en er kan zeker meer en doel matiger worden gedaan dan zulks tot nu het geval is. In zake oplossing van de werkloosheid ls de Regeering in gebrek# gebleven, t Is niet aan te nemen dat over al, plaatselijks, zooveel kleine nuttige wer ken die zender veel kosten zouden kunnen uitgevoerd worden, blijven liggen terwijl 290 099 werkloazen met gekruiste armen riaan. 't Is niet aan te r.emen dat de land bouwers, b. v. hun werk niet gedaan krij gen terwijl, nevens hun deur. w?rkloozen gaan doppen. (Uitroepen: ZEER WEL, ZEER WEL?) AANGAANDE DE BURGOS-KWESTIE wees Hr Sap op de groote meerderheid van het land die dsze oplossing eischt. BETREFFENDE DE MILITAIRE VERDEDIGING ls hij voorstander van een degelijke uit rusting, doch men mag niet in overdrij vingen vallen en men moet binnen de per ken van de financieele mogelijkheden blijven. Cok schetste de H. Sap verder een LANDBOUWPOLITIEK zooals zij a A. dient te worden gevoerd. De Hr Sap besloot dan zijn rede als volgt: Boeren, 't is toch zeker niet voor niet dat gij, uw ouders, uw grootouders, sedert 1839 arm geleefd en hard gewerkt hebt om dan toch eindelijk een menschenwaardig bestaan te veroveren. T Is dan toch zeker niet voor niet dat ge nu harder dan ooit moet werken en zuiniger dan ooit moet leven om toch door deze crisis heen ta geraken. Boeren, zult ge door gemis aan reactie, door gemis aan werkelijke en dur vende samenwerking, de vruchten van een eeuw afbeulend werd laten verloren gaan en er lijdzaam in toestemmen dat men u nog lager op de maatschappelijke lad der doet afdalen? En gij burgers, die met kleine en beperk, te middelen, met den last van talrijke ge zinnen, met onvoldoenden steun en plaats ruimte, niettegenstaande harde mededin ging, in een midden waar voor niemand veel overvloed was u toch hebt kunnen naar omhoog werken of ten minste hebt kunnn star.d houden; gij burgers die door uwe opvoeding, door uw kermissen, door den lastigen strijd van T leven waarin g» gewikkeld zijt, meer en beter dan ande ren ziet dat we den berg afrei: :n en dat ge als stand dreigt uitgeschakeld te wor den, zult ge door gebrek aan reactie, door lijdzaam toezien, de gebeurtenissen verder tegen U laten ontwikkelen? En gij, werklieden, die in de laatste ja ren zoo prachtige veroveringen hebt ver wezenlijkt, zult ge die ook ln gevaar laten ■brengen doordat in deze kxists de verant woordelijke regeerders de ncodlge en har de maatregelen niet kunnen of durven treffen om iedereen boven water te hou den? Zie vervolg op 5" blad. Duitscber van geboorte, en stichter Van bed moderne socialisme. Hij stierf te Londen 55 jaar geleden. de democratie te verdedigen tegen het alom-dreigende fascisme. Het leger van de Sovjet-Unie ls het leger van arbeiders en boeren die durven strijden voor de red ding van het proletariaat. Rusland is om ringd met fascistische landen; het mag zich niet laten ondedrukken, maar moet de voordeelen van de communistische re volutie vrijwaren tegen om 't even wie Zoo doende ls Staline de sterkste verdedi ger van den Vrede... »l (Richten April '38). IV. RUSLAND EN ZIJN JEUGD Na 20 Jaap- communistische regiem ls er bij de jeugd ln Rusland wel veel veran derd, Het is niet meer de opgezweepte jon ge kracht van Ir. den tijd der bloedige re volutie, maar wei een communistisch ge vormde levenscel voor het roode Rijk. Een jeugd die niets meer afweet ri bet vo rige regiem, die opgegroeid ls ln de steeds herhaalde gedachte dat het vroeger tijd perk een hel was en dat het nieuwe re giem het paradijs ls voor het jong leven. Een godsdienstig idee heeft noodt hun op voeding doorstraald, Integendeel al wat godsdienst of godsdienstigheid was werd stelselmatig aangevallen of minstens toch geweer. Kunst en kuituur buiten Rusland bestaat voor haar niet, de aangeleerde ge schiedenis werd zorgvuldig gewikt en ge wogen zoodat deze. enkel ten titel van propaganda voor het communisme kan worden beschouwd, de objectiviteit ls ver te zoeken, ja, onvindbaar. Die Jeugd nu komt stilaan op het voorplan te staan, en verwerpt met de onbezonnenheid die eigen is aan elke jonge kracht, de andere regeer ders die zij aanziet als afvalligen en laf- hantigen die de leer van Lenine hebben laten verwateren. Volgens sommigen zou er in Rusland re;ds een Jeugd bestaan die zich gansch afscheidt varj. de goddelooze revolution- naire politiek van Staline. Die jeugd zou den godsdienst, waarvan men haar nooit sprak, als vanzelf hebben weergevonden, zij zou zich interesseeren aan de cultuur Deze plaats geeft ons een kl&r# kijk op de gebieden omtrent de welke Italië nieuwe eischen heeft gesteld. Eerstens hebben wij een l aart van de MiddeUandscbe Zee en om ringende landen en gebieden. flier eischt Italië dat Frank rijk geen versterking zou oprich ten op het eiland Korsika, betoo- gers eischten zc;f# het geheelo eiland op. Vérders wil 1 talie nog grondigs wijzigingen te Tunis, dat onder Franseb beheer staat, maar waar tienduizenden Italianen wonen. Italië wil, als minima eisch, dat deze Italianen een bijzonder recht statuut wordt gegeven, en als ma xima eisch, de toekenning van Tu nis aan Italië, van de christelijke landen en. ontdekt heb- gegroeid en door vele jongeren ontdekt Zie vervolg hiernevens. worden.» Onze tweede kaart geeft ons een duidelijk overzicht van de water verbinding tusschen de Middc. aad.- sche Zee en den Inüischen Oceaan. Vooreerst wil 1 talie medezeggen schap over het Kanaal van Suez, dat thans onder Engelsch-Fransch beheer staat. Italië wil niet meer zoo Boog» dcortochtarechten beta len. Verders stelt Italië eiscben om trent Djibouti, de haven die best verbinding geeft met Abessinië en vanwaar een spoorlijn loopt naar Addis-Abeba. De» spoorlijn wordt hier op de» kaart ook aangegeven. Italië houdt voor dat bet Itaiiaansch wordt en in de haven zelf een actie trafiek naar Abessinië tegengewerkt gevoerd wordt tegen Italië. Italië wil op lijn minst groote» vrijheid van handelen in de haven, en op zijn hoogst het overdragen van het gan- sche Fransche gebied. Italië wil ook ia bet bezit gesteld worden van de aandeelen die de Negus had in ge noemde spoorlijn. uraBMBMBBBaHSBBBHgaHaRSBaiBasssaisBaaBaBsaBaiaasszsa ben dat di vaderlandsliefde voor een ech ten Rus zonder godsdienst cn christelijk?' zedelijkheid niet denkbaar ls. Deze jeugd staat wel ln de rangen van de KomsomoF, doch laat zich heeleaiaal niet winnen dooi de oud-geworden communistische Idealen. Op deze jeugd wordt door de uitwijkelin gen een groote hoop gesteld. Bet is wer kelijk moeilijk uit de soms tegenstrijdige birichten de waarheid te achterhalen, doch wij meenen dat de kerkvervolging in Rusland voortduurt, zich sterker neg ontwikkelt maar dat daartegenover de godsdienstige gedachten nog niet zijn uit- BYEN ITAt-

HISTORISCHE KRANTEN

De Poperinghenaar (1904-1944) | 1939 | | pagina 3