OP EEN VISCHBAK NAAR IJSLAND Het overlijden van den H.Vader De Btegeeringscrisis in ons Land SOLDAAT POETS UW TANDEN LEERRIJKE REPORTAGE WEL TE RUSTE! Bij het verscheiden van Z. H. Paus Pius XI door JEF VAN WTNSBERCHE Heiligverklaringen door Pius XI Een lange lijst Het werk van den grooten Paus De Militaire overheid en het Roode Kruis zorgen voor hetere tand* en mondhygiëne. Voor eiken soldaatEen tube tandpasta en een lieven glimlach. Bericht can onze Lezers IN ENKELE REGELS VERVOLG VAN BLAD) Hel ter vereering opgebaard stoffelijk ©verschot van Z. H. Paus Pius XI in de Sacramentskapel van St-Pietersbasiliek. Den Zondag defileerden reeds honderd- duizsnde personen voor het lijk van Pius XI, in de St Pieterskerk. Maandag werd het lijk nog tentoongesteld van 8 tot 17 uur en den Dinsdag tot 's middags, De geloovigen sliepen tot op de trappen vap de St Pieterskerk om dan toch de kerk binnen te geraken des anderendaags. Men schat dat meer dan een millioen ge loovigen een laatste hulde brachten aan den hooge Afgestorvene. Geruischloos, In drukwekkend, togen zij in eindelooze rijen voor het lijk van Paus Pius XI. Het voorbijschuiven van die honderd duizenden was een niet te overtreffen be tuiging van liefde. Dinsdag middag werden de deuren dan gesloten en van dan af mocht niemand meer de kerk binnen. Duizenden stonden nog te wachten op het plein. DE BEGRAFENISPLECHTIGHEDEN VAN Z. H. PAUS PIUS XI EEN EENVOUDIGE TOCH ONTROERENDE PLECHTIGHEID In den namiddag dan van Dinsdag heeft het Vatikaansch Kapittel dat alle kanunnikken van St Pieter bevat, verga derd in de sacristie om zich van daar naar de Sacramentskapel te begeven. De stoet van kanunnikken werd voor afgegaan door het Kruis. Aan den kop van den stoet stapte de kanunnik bis schop. Dan volgde Kardinaal Pacelli, aartspriester van de basiliek in rouwge waad met witten mijter. De edelwachten, die aan weerszijden van de katafalk de wacht hielden, verwij' derden zich bij de aankomst van de ka- nunnikken die het Miserereaanhie ven, en een laatste maal het stoffelijk overschot van den Heiligen Vader zegen den. Dan werd het lijk gelicht door de se diarrien de lijkstoet zette zich in be weging. Die stoat bestond uit de kanun nikken omringd door edelwachten en Zwitsersche wachten en door kloosterlin gen die flambouwen droegen. Dan volgden de verwanten van den Paus, de prelaten en de edellieden van fiet Vatikaansch Hof. Op den doortocht knielden de talrijke gencodigden die toegang hadden verkre gen in de basiliek. De Kardinalen droegen paarse gewaden. Alle leden van het diplomatiek korps waren tegenwoordig alsmede de leden van den Romeinschen adel. Het stoffelijk overschot van den Paus Werd neergezet tussehen het altaar van de belijdenis en liet altaar van de kathe draal. De laatste lijkgebeden werden ge zongen. Een kanunnik zegende de drie dubbele lijkkist, wijl een andere het Rogito bad en een korte lijkrede hield. Dit deed Mgr Bacchi, die de verdiensten van den Paus opsomde alsmede de voor naamste gebeurtenissen tijdens het pon tificaat van Pius XI. DE KISTING VAN HET LIJK Daarna werd het lijk gekist. Het li chaam van Paus Pius XI werd neergelegd in Cl kist van cypreshout met zijde ge stoffeerd. Op het deksel van die kist is een kruisbeeld van eikenhout ingewerkt. Kardinaal Bocca, aartsbisschop van Bolcgna, oudste der Kardinalen dcor Paus Pius XI benoemd, bedekte het lichaam van den Paus met een grooten rooden sluier .en plaatste eveneens in de kist een verzegeld perkament, dat ingesloten is in een cylinder van ijzer en waarop de voor naamste leiten tijdens het pontificaat worden opgesomd. Die eerste kist werd toegenageld. Zij werd dan geplaatst in een looden kist, die vier kwintalen weegt. Op het deksel van die kist is een doodskop gegraveerd boven twee gekruiste beenderen. Ook de wapens van den Paus zijn op dit deksel gegra veerd. Die kist werd gesoldeerd en ge plaatst in de derde kist van olmenhout. Die kist is gemaakt uit gebeeldhouwd hout en vertoont de wapens van den Paus. De kisten werden gemerkt met de was ten zegels van den Kardinaal-kamerling en van den kamerheer. DE LAATSTE TOCHT Daarna zette de stoet zich wederom in beweging. De Kardinalen defileerden voor de kist tussehen een dubbele haag van pauselijke soldaten. Als de stoet de lijkkist was voorbijgegaan, werd de kist door de sampietrinie op een rolwagentje voort geduwd wijl gewijde psalmen werden ge- tongen. Da bisschoppen, die brandende kaarsen droegen, daalden den trap naar de crypte af, waar het stoffelijk overschot van den Paus werd bijgezet in een voorloopigen grafkelder. Later zal het lijk geplaatst worden in een graf in de crypte, waar de Paus zelf zijne plaats gekozen heeft naast den Hei ligen Vader Pius X en tegenover Kardi naal Merri del Val. DE GANSCIIE WERELD BRACHT PAUS PIUS XI EEN GROÖTSCHE ROUWHULDE Uit alle landen der wereld en bijna door alle Staten werd nulde gebracht aan Z. H. Paus Pius XN bij zijn afsterven. De gansche H. Kerk betreurt in Hem een welbeminden en glorierijken Opper herder en Vader. Maar na de hulde gebracht door de H. Kerk is deze gebracht door de menigte geloovigen die het lijk van den H. Vader kwamen groeten in de Vatikaansche basi liek wellicht nog de innigste van alle andere. Staatshoofden en Regeeringen van om zeggens alle staten betuigden hun rouw beklag. Onze Vorst deed bij Mgr. Micara zijn ïouwdeelneming uitdrukken, onmiddellijk na het vernemen van 's Pausen overlij den. De Prins van Piernont en Graaf Ciano gingen .et lijk van Paus Pius XI een laatste maal groeten. Mussolini maakte zijn rouwbeklag en verklaarde dat het afsterven van Paus Pius XI een groot verlies was voor de Kerk en voor de Ita- liaansche Natie. In de Fransche Kamer en Senaat werd een openlijke hulde gebracht en de zit tingen van beide wetgevende Kamers wer den geheven nadat de Regeering zich bij de woorden van hulde had aangesloten. Hitier maakte ook zijn rouwbeklag over aan den Pauselijken Nuntius te Berlijn. De Engelsche pers bracht een groote hulde aan Paus Pius XI, een «verdedi ger van de menschheid De Voorzitters van Kamer en Senaat van Italië gingen het stoffelijk overschot van den H. Vader groeten. De Koning van Engeland zond een te legram van rouwbeklag aan Mgr Pacelli. Het Kongres der V. S. van Amerika schorste zijn zitting nadat een laatste hulde werd gebracht aan de afgestorven H. Vader. Alle leden aanhoorden deze hulde al rechtstaande. Ook van wege de Protestantsche en Joodsche hoogere overheden werd een laatste hulde gebracht aan de afgestorven H. Vader. Het Belgisch Hof evenals het Italiaansch Hof besloot den rouw te dragen bij dit overlijden voor den duur van acht dagen. In alle Katholieke kerken der wereld werden diensten gecelebreerd voor Z. H. Paus Pius XI. In veie landen werden, ten teeken van rouw, de vlag halftop geheschen aan alle openbare gebouwen. De Nederlandsche Kamer en Regeering brachten ook een hulde aan Paus Pius XI. Zelfde gebeurde in Luxemburg. Hr Negrin, hoofd van de Spaansche Roode Regeering zond een telegram van rouwbeklag. De hulde van dien man die aan het hoofd staat van een Regeering die duizenden priesters en kloosterlingen heeft laten vermoorden, moet wel als on beschaamd aanzien worden. Na de bijzetting in de crypte werden de geloovigen toegelaten er te defileeren per groepjes van 20 personen. Seminaristen van alle rassen lossen zich af bij de doo- denwake in de crypte. DE VERKIEZINGEN VAN EEN NIEUWEN PAUS HET CONCLAAF ZOU OP 1 MAART EEN AANVANG NEMEN. Nu Paus Pius XI is overleden dient een nieuwen Paus gekozen. De opvolger van de afgestorven H. Vader moet worden aangeduid door het Conclaaf dat binnen enkele dagen zal moeten geopend worden.. Dit Conclaaf moet gehouden worden op zijn vroegst 15 dagen en op zijn laatst 18 dagen na het verscheiden van den Paus. Naar verluidt zal het gehouden worden op I Maart. Iutusschen is het Kardinaal Pacelli die de zaken der Kerk beheert, hierin bijge staan door een college van 3 Kardinalen. Het H. Conclaaf van Kardinalen dat een opvolger van Paus Pius XI moet kie zen telt thans 62 leden, waarvan 35 Ita lianen, 6 Franschen, 9 Spanjaarden, 3 Amerikanen, 4 Duitschers, 1 Pool, 1 Tche- cko-Slowak, 1 Engelschman, 1 Argentijn, 1 Belg, 1 Braziliaan, 1 Canadees, 1 Hon gaar, 1 Ier, 1 Portugees en 1 Syriër. Intusschen worden alle voorbereidin gen getroffen voor het Conclaaf. De datum waarop dit gehouden wordt werd door Paus Pius XI zelf verlaat om toe te laten dat alle Kardinalen over de gansche wereld verspreid den tijd zouden hebben tijdig te Rome toe te komen. Twee en zestig vertrekken worden in ge reedheid gebracht en gemeubileerd. Het Conclaaf kan geldig een nieuwen Paus verkiezen van het oogenblik dat meer dan de helft van de Kardinalen aan wezig zijn. Een Conclaaf duurt tot een meerderheid van 2/3 der stemmen gevon den wordt voor een kandidaat. Voor de Pausen Gregorius XV, Julius II en Eugeen IV duurde het Conclaaf slechts een dag. Dit dat Paus Pius XI verkoos duurde 4 dagen, dit van Gregorius XVI, in 1830, duurde 53 dagen en dit van Paus Benedictus XIV, in 1740, duurde niet min dan zes maanden en 2 dagen, en gaf aan leiding tot 368 stemmingen. Binst al dien tijd hadden de Kardinalen niet de minste betrekkingen met de buitenwereid. Binst hét Conclaaf leven de Kardinalen afgezonderd van de wereld. Alle deuren van de vertrekken waar het Conclaaf ge houden wordt zijn van buiten gegrendeld. Voor de verkiezing van het Pausschap worden twee derden der geldige stemmen vereischt. Heeft de nieuw gekozene zijn instemming betuigd dan maakt hij on middellijk bekend welken haam hij als Paus zai dragen. Geen enkele wet verbiedt dat ook niet een katholieke man, die niet verdacht wordt van ketterij of sidonie, tot Paus te kiezen, ook al is hij een leek. Het is ook niet vereischt dat de nieuwe Paus een Italiaan weze. Sederteeuwen evenwel, sedert Paus Urbanus VI werden alleen Kardinalen tot Paus verkozen. Het is ook heel lang gele den dat een niet-Italiaan Paus is geweest. De verkiezing gaat door in groote nauw keurigheid en plechtigheid. Wanneer geen enkele kandidaat de ver- eischte twee derden der stemmen heeft behaald worden de briefjes samen met nat strooi in een oven verbrand. De walmende rook hierdoor ontstaan, die opstijgt uit den schoorsteen boven de Sixtijnsche ka pel, verkondigt aan de menigte die-te wachten staat, dat nog geen nieuwe Paus werd verkozen. Wanneer dan eindelijk een kandidaat verkozen wordt worden de stembriefjes verbrand zonder stroo noch hooi, zoodat slechts een dun blauw wolkje opstijgt uit den schoorsteen, en dan weet de wach tende menigte dat een nieuwe Paus is ver kozen. De gekozene wordt onmiddellijk gehuld in de Pauselijke gewaden en ontvangt hij de hulde van de Kardinalen, dit alles ge paard met groote plechtigheid, en van op de Middenlogia van de St Pietersbasiliek wordt aan het volk medegedeeld Wij hebben een hieuwen Pausen wordt zijn naam verkondigd. Spoedig verschijnt daarop de nieuwe Paus zelf op het balkon om voor de eerste maal de zegen Urbi et Orbite geven. Naar alle waarschijn lijkheid zal de Radiopost van het Vati- kaan aanstonds na de kiezing den nieu wen Paus bekend maken. Daarna wordt de nieuwe Paus op een prachtigen draagstoel naar de St Pieters kerk gedragen waar een grootsche gods dienstige plechtigheid plaats grijpt. Wie nu de nieuwe Paus zijn zal kan niet worden voorspeld. Wachten wij dus geduldig de uitspraak van het H. Conclaaf af, om hierop antwoord te geven. DE GROOTE ENCYCLIEKEN VAN PIUS XI QUAM PRIMAS van 11 Dec. 1925, over Christus' Koningschap; MISERENTISSIMUS REDEMPTOR V. 8 Mei 1928 over het algemeen eerher stel aan 't H. Hart van Jezus; MENS NOSTRA van 20 Dec. 1929, over de geestelijke afzonderingen; DIVINI ILLIUS MAGISTRI» van 11 Dec. 1929, over de christelijke opvoe ding; IX. Wel te ruste! zeg ik zachtjes. Dan is het stil... heel stille zeifs. Dat wordt nu mijn eerste nacht op een vischbak. Ik doe me even geweld aan om er aan te denken, om te vinden, diep in mezelf, wat daaraan nu speciaals is. De kooi die voor mij als op maat sclüjnt gemaakt te zijn? Het feit dat ik nu eens een nacht zonder lakens zal slapen? Het vreemde, geen eigen kamertje te hebben, om er zich ie ontkleeden, om er zich eens rustig te onttrekken aan de blikken en het gezelschap van wie ook? Vreemd... In feite komt bier op den vischbak me alles heel gewoon, hoogst natuurlijk voor. Ik verbeeld het me even anders: dat ik niet genoodzaakt zou zijn mijn broek, vest, jas, boord en das aan denzelfden wandliaak van een mede passagier te hangen; dat ik over een per soonlijke, kleine maar komfortabele ka juit zou beschikken; of dat ik minstens een eigen lampje zou hebben ln mijn citrcenkist, om naar hartelust wat te kun nen lezen in minstens gedeeltelijke af zondering.. Meer bizonders kan ik me nu niet In denken. Zelfs dat komt me nog onge- wenscht voor; het geeft me een onprettig gevoelen, het geeft me den Indruk dat alles dan veel minder natuurlijk zou zijn, dat het dan als 't ware een gevernist visschersleven zou worden, gemonteerd voor één of ander dandy-film, die wel de uiterlijke verzorging geeft, maar waaraan de ééne ware, de echt kloppende ziel van 't groote visschersleven ontbreekt. Er moet niets veranderen! Het is goed zoo! Best! Thuis en op de passagiersboot zijn we aan veel te veel fikfakjes gewoon, die er allemaal ragfijn op berekend zijn ons zoete illusies te verschaffen, die formidabel toch! ons tot ontevredene, luilakkige kreaturen omvormen. Thuis willen we toöh een zacht veerend breed bed! Hier liggen we praktisch gespro ken op harde planken, gekneld tusscnen planken. Ik probeer hier mijn knieën wat naar mijn kin op te trekken... te ver geefs: ik moet languit gestrekt blijven liggen. Ook dan nog wanneer ik me ge weld aan doe om 't mij wat gemakkelijker te maken, om vrij te komen van die af mattende fakirhouding. Thuis eischen we toch kraak heldere lakens! Hier hebben wij vreemde oude dekens over on2e bloote voeten, weidra over onzen kin, misschien straks in den slaap streelend over onze lippen. Dekens die, wie weet waar opgeborgen lagen. De kens, waaronder wie weet wie gelegen en geslapen heeft. Dekens... laten we het eer lijk bekennen, die er heel wat minder degeljk uitzien als dezen die thuis voor 't strijken gebruikt wordt. Hier kan er geen kwestie zijn van fat-maniertjes of fat-verwenningen. Geen chi-chic! Wat is 't? Een deken dient toch om het lichaam, dat van zware en knellende kiee- dingsstukken is verlost, tegen de nachte lijke koude te beschutten? Welaan dan, die visschersdekens hier zullen mij tegen de nachtelijke koude beschutten. Waarcon heb ik dan te chicaneeren over duizend en één onnoozelheden. Wanneer ik een pa tisserie binnen ga, aan een tafeltje plaats neem, mij een koffie met gebakjes bestel... dan vraag ik de juffrouw toch ook niet: Juffrouw zijn de gebakjes uit propere bloem gebakken? Kan u me verzekeren dat er geen muis in genesteld heeft? Noch kakkerlakken? Kan u mij garandeeren dat melk, water en suiker welke ervoor gebruikt werden, vrij van ziektekiemen waren? Vertel me eens of den pastei bakker zeer reine handen had toen hij die gebakjes in vorm bracht! Was zijn adem toen niet vies, ziekelijk? Bah! Hoe misselijk zooiets in te denken! Dat is het leven toch onmogelijk maken! Dan kan men werkelijk in niets geen vertrouwen meer hebben! Dan kan Je wel iedere sekonde de politie opbellen en haar vragenHeer Kommissaris, bent u er absoluut zeker van dat ik ongehin derd over straat kan? Dat ik geen gek zal ontmoeten die in een waanzinsvlaag mij een vllemscherp mes tussehen de schouderbladen zal stooten? Bent u er ab soluut zeker van dat geen enkel straat plekje, geen enkel gevelstukje dynamiet bevat dat op het uur H. van één of an deren anarchist 'n heele wijk in de lucht zal laten stuk springen? Zooiets denken is getuigenis geven van te veel zenuwen, of minstens van te ge voelige zenuwen. Zulke achterdocht is het eerste visum om in een krankzinnigen gesticht terecht te komen. Dan kan Je den barbier, die je aan 't scheren is, even goed wantrouwen: stel je even voor dat de vent het een moment los in 't hoofd krjgt alles is toch mogelijk en je dan met 't vliemscherpe mes rats dis keel doorsnijdt, ir.plaats van je zwijgend 't vel glad te trekken. Stel je voor... Hoe je de zaken ook begint te bekijken en fe draaien, je hebt het werkelijk nog benijdenswaardig in de citroen-kist op den vischbak, en de harde planken waarop Je ligt, de oude dekens die je als dekking kreeg, hebben minstens op evenveel goed gelovigheid van je recht als het gabakje dat je in een fijne zaak verorbert, als den vreemden man die je toelaat je te scheren en die je op den hoop toe r.og betalen moet. Wij... wij trekken de oude dekens wat hocgsr over den borst! Nee... zoo is hét plat op den rug toch niet langer uit te houden. Wij werken ons op de rechter zijde. Nu liggen we toch even wat gemak kelijker! Nu hebben wij tevens een kijk door de bijna Heelemaal dicht geschoven deurtjes van de alkoof. Wij zien den mar conist zitten lezen. Wij zier. aan de zol dering, tegen de electrische lamp de mandjes eieren hangen, en een stuk spek. We zien door de half openstaande alkoven den kok liggen, met de krul uit zijn mou stache... Vreemd, zoo'n slapend man! Wat meer vooraan, bijna vlak over mij, ligt de loopjongen: wenkbrauwen, neus en lippen dicht samengetrokken... Ik haal diep adem... Ik wil niet verder denken... Ik wil slapen, slapen en mezell vergeten in het onbewuste... Ik wil sla pend gelukkig zijn... Ik sluit de moeë oogen. Nu voel ik beter 't rollen van den bak: hij ligt nu diep op den kop, komt dan heel... heel langzaam recht, om plots met een snok achterover te schokken, en dan geweldig naar links over te hellen, weer diep op den kop te liggen, dan wie gend even op zijn rechterflank te liggen. Onafgebroken, steeds hetzelfde: op den kop. achteraan, links, rechts... Maar ieder rolling is verschillend van de voorafgaan de, is anders dan de volgende. Het schom melen en deinen heeft nu, bij kalme zee, wel een regelmatig rythme. Maar ieder moment houdt toch eigen verrassingen voor: een snok, een dieper helling, een vlugger op- en neerdansen... steeds onver wachts. De machlenes tokkedokken ln vlugge maat... Wij hebben onze armen, met breeden elleboog, beschermend onder ons hoofd gelegd, om te voorkeum dat wij nog met 't hoofd onzacht te0en de houten zijwan den van onze citroenklst zouden aan- stooten... Rollen... rollen... Je krijgt er een suf gevoelen van: het hoofd wordt zwaar, de ledematen doen zich voelen. Wat is het? Is de alkoof te precies gepast, of moet ik het nog gewoon worden. Rollen... rollen... rollen... Mijn hoofd draalt stilletjes mee... ge noeglijk!... 't Is me nu precies alsof ik op een kermisschuitje tjoster, met toeë oogen en dat ik hoog in de lucht hang, even nog... roef, en met 'n vaart nu naar be neden schiet, dan- langzamer achterwaarts omhooge ga... daar ook even- in de lucht blijf hangen... dan weer naar -beneden vaar, schichtig snel... weer omhooge, dan weer even blijven hangen, opnieuw in 'n vaart omlage, t dermaal achterwaarts omhooge, weer even blijven hangen... weer in een geweldigen zwier omlaag... Maar bevreemdend: ook sterk hellend naar rechts, en dan naar de linkerzijde... Almaardoor opnieuw... almaardoor ver der... Zonder één minuut oponthoud... zonder één keer te kunnen op zijn effen ■komen... Allee... vooruit... balanoeeren, balan- ceeren!... Nog!... Nog!... Nog!... Nog één en twintig dagen en nachten lang!... Al tijd maar balanoeeren!... Allee!... daar gaan we nog steeds in goeden vaart... Balanoeeren! Balan-ceeren! Straks misschien nog wat geweldiger! Nog wat wilder! Nog wat waanzinniger! Want stiller kan het niet! Stiller mag het niet! Er moet vaart in het kermisbootje zitten! Er moet getjoeterd worden, zoodat alwie voorbij komt, blijft staan kijken... en meeroept: Allee! Allee! (Wordt vervolgd). (VERVOLG) OPENBARE VERKLARING VAN VLAAMSCIIE PARLEMENTSLEDEN Acht Vlaamsche Parlementsleden, de Katholieken Fr. Van Cauwelaert, Ver bist, Orban en Maes, alsmede vier So cialisten, de HH. Huysmans, Vermey'.en, Eekeiers en Anseele, hadden de koppen bij elkaar gestoken en een verklaring opgesteld, die wij als volgt beknopt kun nen samenvatten: De benoeming van Dr Martens tot Lid der Kon. VI. Academie voor Geneeskun de werd gedaan met instemming van de meest gezagrijke Vlaamsche vooraan staanden. Deze benoeming werd goedge keurd door gansch Vlaanderen. Een wet van amnestie werd gestemd, zij moet worden toegepast. Bij het uitblijven van een loyale en integrale amnestie wordt het kwaad niet geheeld. Door de amnes tie-wet toe te passen heeft de Regeering haad grondwetteiijken plicht vervuld. Hierom dient de Regeering bewonderd. Het debat over het verleden moeten ge sloten worden. De groote meerderheid van de Vlamin gen stonden vijandig tegenover het acti visme, maar nog een grootere meerder heid oordeelt nu dat er geen reden be staat om thans gevolgen te verbinden met oorlogsfeiten. Een verscheurd Vlaan deren beteeknt een verscheurd België. Het activisme is slechts het uitvloeisel geweest van een eeuw verdrukking van Vlaanderen. Die voor deze verdrukking verantwoordelijk zijn, klommen op tot de hoogste posten van eer en gezag, wijl de Vlamingen tegen overtreding van de wetten aangeklaagd, vervolgd en gestraft werden. Vlaanderen kan dit niet aan vaarden. De uiteenzetting van den Heer Mun- deleer strookte niet met de waarheid. Aan de Walen wordt niet gevraagd dat zij de benoeming van Dr Martens zouden aanzien als een verheugend feit, maar als een Vlaamsch feit. Het is een feit waarvoor de Vlamingen de voile verant woordelijkheid op zich nemen. Vlamin gen moeten hun cultuurproblemen zelf een oplossing geven. Waalsche cultuur problemen eischen ook aalsche oplossin gen. Wat behoort tot de aalsche bescha ving, behoort de Walen. Op dit terrein blijven de Vlamingen afzijdig. Zelfde houding dient te worden aangenomen door de Walen. Noch Vlamingen noch Walen dienen elkanders cultuur niet te belemmeren. Het slot der verklaring luidde dan als volgt: Wij hopen dat zij zullen gedenken het geduld dat de Vlamingen hebben ge toond gedurende de vele tientallen jaren van een verdrukking welke voor Vlaan deren de kultureele dood beteekende, welke voor België een schande was, en welke het ware Wallonië nooit gewild heeft. VLAAMSCHE SOCIALISTEN EN VLAAMSCHE LIBERALEN VERGADEREN AFZONDERLIJK Opvallende feiten zijn ongetwijfeld ook nog dat zoowel de Vlaamsche Libe ralen als de Vlaamsche Soicalisten van Kamer en Senaat elk een afzonderlijke vergadering hebben belegd. De liberale Vlaamsche gekozenen keur den een dagorde goed waarin zij hun meening uitten dat de taalwetten eerlijk dienen te worden toegepast, dat de am- .iifliiaiiBHniiBaiBHaninaiBiiHiiHHHHHiiEaiMiinaniaEMHiiiiiiiiHniBHiHiHHHinAi&HHBniaMannnHHBBasaBiiiH «CASTI CONNUBIIvan 31 Dec. 1930, over het rein huwelijk; QUADRAGESIMO ANNO van 15 Mei 1931, over de Sociale Orde; LUX VERITATIS. van 25 Dec. 1931, over het Concilie van Ephese en de Moeder Gods; AD CATHOLICI SACERDOTII van 20 Dec. 1935, over het Priesterschap; «VIGILANTI CURA» van 29 Juni 1936, over de zedelijke verheffing der film. to» We laten hier thans de voornaamste uitspraken van Z. H. den Paus volgen: In 1923 werden o. m. Zalig verklaard: De H. Theresia van het Kindje Jezus en Robertus Bellarminus, S. J.; In 1924 werden geen Zalig- of Heilig verklaringen uitgesproken. Op 17 Mei 1925 volgde de Heiligverkla ring van de Gelukzalige Theresia van het Kindje Jezus. Op 21 Mei 1925: Heiligverklaring van Petrus Canisius, S. J. Op 31 Mei 1925 Heiligverklaring van den Gelukzaligen J. M. Vianney, pastoor van Ars. Op denzelfden dag volgde de Heilig verklaring van den Gelukzaligen Joan nes Eudes, alsmede van Bernadette Sou- birous. Op 22 Juli: Zaligverklaring van Jul. Eymard, stidhter der Paters van het) H. Sacrament. Op 16 Mei 1926: Zaligverklaring van And. Hub. Fournet. Op 2 Juni 1929: Zaligverklaring van Don Bosco. Op 16 Juni 1929: Zaligverklaring van Claude de la Colombière, S. J. Op 15 Juni 1930: Zaligverklaring van Conrad van Parzham. Op 29 Juni volgde de Heiligvrklaring van den Gelukzaligen Robertus Bellar minus, S. J. Op 16 Dcember 1931 werd de H. Alber- tus de Groote, O. P., tot de eer der altaren verheven. Op 14 Mei 1933: Zaligverklaring van Gemma Galgani. Op 8 December 1933: Heiligverklaring van Bernadette Soubirous. Van de heiligverklaringen in 1934 ver meiden we nog: De heiligverklaring van Don Bosco en van Koenraad van Parzham. In 1935 (19 Mei): volgde de Heiligver klaring van John Fisher en van Thomas More, terwijl op Paaschdag van het vorig jaar drie nieuwe heiligen tot de eer der altaren werden verheven, nl.: een Marte laar uit Polen, de H. Andreas Bobola, S. J., die op 17 Mei 1657 door de Kozak ken op allerwreedaardigste wijze om het leven werd gebracht. Verder werden op Paaschdag van het vorig jaar heilig verklaard een Minder broeder uit Spanje: de Horta en de H. Joannes Leonard!, de stichter van een kloostercongregatie die op 19 Oktober 1609 te Rome is overleden. Pius XI was ongetwijfeld een man van studie. Vanaf zijn Jeugd degelijk ge schoold, had hij het groote geluk zijn theologische studies te doen ten tijde van Leo XIII. Dit was toch het groote tijd perk der heropleving van de theologische wijsbegeerte. Hij kende daar als leer meesters de Paters Liberatore, Kleutgen, Mazella en Belarinl, vooraanstaande geesten op gebied van de wijsbegeerte. Als bibliothecaris van de Ambroslaan- sche en Vatikaansche bibliotheken, had hij ruimschoots de gelegenheid om zijn wetenschappelijke kennis uit te breiden, en daar kreeg hij ook dien nuchteren kijk op menschen en gebeurtenissen die hem later zooveel nut zou opleveren. Een zijner geliefkoosde spreuken was dan ook: Historia Magistra Vitaede geschiedenis is de leermeesteres van het leven. De bestudeering van de geschiedenis kweekte bij hem de eigenschap, van zoo'n groot nut voor een Paus, om de gebeur tenissen tot him juiste waarde te herlei den. Onlangs nog wees hij hierop, erbij voegend dat zoo bitter weinig menschen iets uit het verleden trachten te leeren. Als bibliothecaris ook, kwam hij in aan raking met de grootste wijsgeeren der wereld die hem leerden hoogschatten. Ook de reizen, die hij van ambtswege on dernam, waren voor hem van groot nut. Hij leerde vreemde talen spreken, een kennis die hem later zeer van pas zou ko men bij het ontvangen van de groote en talrijke bedevaarten. Wanneer Zijne Hei ligheid de geloovigen uit verre landen in hun taal toesprak, maakte dit een gewel digen indruk op hen. Buiten de vrije uren, die hij aan het uitoefenen van zijn priesterlijk ambt wijdde, voornamelijk aan jeugdwerken, trad hij weinig op in het openbaar. Hij leefde als in een observatiepost, van waar hij de wereld als van uit de hoogte leerde kennen en schatten. Zoodoende werd zijn benoeming tot Apostolisch Visitator van Polen een zware last, omdat Hij zich nu als man van studia en wetenschap met diplomatieke en politieke vraagstukken moest gaan bezighouden. Dit vertrek naar Polen, was voor Achilles Ratti, als zoon ook een zwaar offer. Hij liet in Italië zijn oude moeder ziek achter, en zou ze ten slotte niet meer levend terugzien. Dan volgde het leven zijn loop. Hij werd Nuntius, Kardinaal en Aartsbisschop totdat het conclaaf hem lij 1922 tot de pauselijke waardigheid riep. Op 6 Fe bruari verkozen greep de plechtige Paus- kroning op 12 Februari 1922 plaats. Het waren zware oogenblikken voor den nieuwen Paus. De wereldoorlog was wel geëindigd, maar de sociale en economi sche gevolgen begonnen zich duchtig te laten gevoelen. En de lijdende mensch heid keerde zich tot den nieuwen Paus die reeds zooveel blijken van wijsheid en bemiddeling had gegeven. De eerste oogenblikken van Zijn Pausschap wezen trouwens reeds op het ideaal dat Hij zich had gesteld: vrede brengen en doen voortduren in Christus. Zijn drie voorgangers op den troon van Petrus hadden hun eersten zegen gege ven vanaf het binnenbalcon der Sint Pie terskerk, doch Pius XX betrad het buiten- balcon. In een boodschap aan de wereld legde Hij daarna dit nieuw gebeuren uit. Hij wilde zijn zegen schenken, niet alleen aan de personen op het Sint Pietersplein aanwezig, niet alleen aan Rome en Italië, doch aan alle landen en volkeren, met den wensch en de boodschap dat de alge- meene wereldvrede door eenieder zoo vu rig verlangd, zou heerschen. In Zijn Kerstboodschap van 1922 ont vouwde Zijne Heiligheid het programma van Zijn Pausschap: Hij wilde de Vrede van Christus in het Rijk van Christus. Gedurende zeventien jaren heeft het zichtbaar opperhoofd van de H. Kerk met een ijzeren wilskracht aan de uitwerking van dit programma gearbeid. De uitwerking van dit programma ge beurde op twee wijzen: Vooreerst herinnerde Hij de stervende volkeren de grondslagen die de vrede en orde moesten brengen ln gemeenschap en staat. Zoo verschenen jaar op jaar de Pauselijke Brieven, waarin Hij als grond oorzaak van alle kwaad het laïcisme aan- kloeg, dat de godsdienst trachtte weg te vagen uit de samenleving. De Vader van alle geloovigen toonde aan hoe men de familie, de staat, gemeenschap en econo misch leven weer opnieuw moest door drenken van geestelijke princiepen, zoo men de huidige samenleving op een hoo- ger peil wilde brengen. Daar alleen toch, waar Christus en Zijn voorbeelden wor den nagevolgd, kan vrede en eendracht heerschen. Door het sluiten van een reeks concor daten heeft Pius XV ook metterdaad aan het Vredeswerk gearbeid. Want, vrede, orde en ware beschaving werden ook be dreigd door innerlijke twisten en moei lijkheden in de verschillende landen, door de mentaliteit van Kulturkampfdie heerschte. Concordaten en andere over eenkomsten van geestelijken aard waren de krachtigste middelen om tot innerlijke vrede te komen en orde en beschaving te verhoogen. Zoo is bijv. het accoord door Zijne Hei ligheid met Italië "gesloten van zeer groot belang, zoowel van uit geestelijk als po litiek standpunt bezien. De moeilijkheden tussehen Kerk en Staat gerezen, sinds de Pauselijke staten aan de Kerk ontnomen waren, werden zoo opgelost en de Itali- aansche katholieken zagen hun gewetens vrijheid door den Italiaanschen staat ge waarborgd. De overeenkomsten van La- teranen waren een groote stap vooruit tot het bevestigen van den vrede. Het Romeinsch vraagstuk toch, had aan de Katholieke Kerk in Italië zware slagen De inspanning van het Belgische Roode Kruis tot verbetering van de openbare ge zondheid is spreekwoordelijk geworden. Het baart dus ook geen verwondering, dat het Roode Kruis gedacht heeft aan de verbetering van den gezondheidstoestand van de soldaten. De militaire overheden, bewust van het groote belang van een hygiënische mond- verzorging van den soldaat, hebben beslo ten aan eiken militair onder de wapens een tandenborstel uit te reiken. Deze overhandiging zal nog nuttiger gemaakt worden door een opvoedende voordracht. Bij deze gelegenheid heeft het Belgische Roode Kruis de gelukkige gedachte op gevat aan eiken soldaat een tube tand pasta, gratis geleverd door de firma Col gate, uit te deelen. Deze uitdeeling van tandenborstels en een tube tandpasta heeft thans in de Mahieu-Kazerne te Oostende plaats ge had. De ijverige lokale sektie van het Roode Kruis was vertegenwoordigd door den Heer Eugène Devreese, ondervoorzitter, den Secretaris, den Heer Victor Van Houtte en den Heer Boonen. Na een opvoedende voordracht door dokter Van Belle werd aan de vertegen woordigers van elke eenheid een aantal kostelooze tandpasta-tubes uitgedeeld. Dit initiatief van het Belgische Roode Kruis, gesteund door de fabrikanten van de bekende Colgate-Tandpasta, dié ge heel en al voldoet aan de vereischten die men kan stellen aan een volmaakt hygië nisch produkt, is een lofwaardige poging om den jongen soldaat de gewoonte van mond- en tandvèrzorging éigen te maken. Deze opvoeding beteekent een belangrijke stap voorwaarts in het streven naar bete re volkshygiëne. Een tandenborstel en een tube tandpasta worden thans uitgereikt aan eiken soldaat. (Beslissing van de militaire overheden en het Roode Kruis van België). Een prachtig bewijs van de kwaliteit van Colgate-tandpasta, die bij deze officieele uitdeeling behoort! Wij bieden U een kosteloos staal aan van de Colgate-tand pasta, welke thans aan de soldaten wordt uitgereikt. Het is voldoende ons uw naam eu adres op te geven, met bij voeging van 0,50 fr. in postzegels voor verzendingskosten, liet staal zal U kosteloos toegezonden worden. Het adres voor de aanvraag is: Colgate, Cantersteen, 47, Dienst N» 48, te Brussel. toegebracht, maar dat niet alleen, gansch de wereld leed in zekere mate onder deze voortdurende vijandigheid. Onder de regeering van Paus Pius XI verhoogde ook het aantal diplomatieke vertegenwoordigingen van het Vaticaan van 28 tot 37. De toekomst zal uitwijzen wat groote voordeelen dit verduurzamen van de betrekkingen tussehen Vaticaan en groote en kleine mogendheden heeft meegebracht. Pius XI was de Paus van de verzoening. Verzoening met de afgescheurde kerken, door overal toe te geven waar het moge lijk was, alleen onverzettelijk op gebied van beginselen. Verzoening tussehen de standen door Zijn Encycliek Quadragesimo Anno Verzoening door Zijn Vaderlijke tus-, schenkomst in innerlijk verscheurde lan den. Hij was ook de onvermoeibare strijder van Christus. Geen priester heeft zooveel gepredikt als Zijne Heiligheid. Hij wees de geloovi gen op het groote nut van de moderne wetenschap en haar toepassingen om de uitbreiding van het Christi-rijk te bevor deren. Bij het verscheiden van dezen grooten Paus, ontvalt ons katholieken een groot en nobel voorbeeld, maar zijn woorden en daden blijven in ons hart cn in onze wer king gegrift. Pius XI was de vaandeldra ger van het geestelijke dat overal het materialisme overwint. Hij weerlegde metterdaad de thesis als zouden alleen groote bewapeningen het recht en de vre de kunnen waarborgen. Zijn voorbeeld heeft school gemaakt en veel navolgers gevonden, doch elke christen, dien naam waardig moet als eenig doel bezitten: rechtvaardigheid en vredelievendheid. Dan zal de groote wensch, het groote ideaal van dezen Zichtbaren Plaatsver vanger van Christus die heden naar Zijn Meester is weergekeerd, verwezenlijkt worden. Dan zal de vrede weer opnieuw tussehen de menschen heerschen, en deze vrede, geboren uit rechtvaardigheid en broederliefde, zai de vruchtbare grondslag zijn voor de economische en sociale or dening en de herleving van onze christe lijke beschaving. nestiewet een voldongen feit is waar mede dient rekening gehouden, maar aanschouwen niettemin de benoeming van Dr Martens een grove dwaling, al hoewel deze benoeming geen aanleiding geven mag tot verdere gevaarlijke tegen stellingen tussehen Walen en Vlamingen en dat andere vraagstukken meer drin gend zijn. De Vlaamsche Socialisten waren de meening toegedaan dat er nu geen spraak meer kan zijn van het ontslag van Dr Martens en de eisch werd gesteld tot splitsing van het Ministerie van Openbaar Onderwijs. SENATOR PIERLOT POOGT EEN NIEUWE REGEERING TE VORMEN HIJ STUIT OP LIBERALE ONWIL NAAR EEN TWEELEDIGE REGEERING? Dinsdag morgen 11. werd Heer Pierlot, Senator en oud-Minister, geroepen op het Paleis van den Koning en kreeg \an den Vorst opdracht de mogelijkheid na te sporen om een nieuwe Regeering sa men te stellen. De Heer Pierlot begon onverwijld po litieke besprekingen met allerlei poli tieke personaliteiten. Al spoedig ont moette hij allerlei moeilijkheden. Het meest nog stuitte hij op liberale onwil, die maar niet de benoeming van Dr Mar tens tot het verleden willen laten behoo- ren. De liberale kleingeestigheid werd voortgezet en zelfs werd medegedeeld dat zij zouden voorstellen de zaak Martens te onderwerpen aan een soort eereraad. Daarmede zouden de Vlamingen geen genoegen kunnen nemen; de benoeming is een voldongen feit, waarop niet meer terug te keeren valt. Hiermede was de Heer Pierlot weeral in een straatje zonder einde en hij toog naar het kasteel te Laken om den Ko ning op de hoogte te brengen van den toestand en om ontlasting van cle gege ven opdracht te verzoeken. Koning Leo pold III heeft de Heer Pierlot verzocht zijn besprekingen voort te zetten en nieuwe pogingen aan te wenden. Aldus wordt verwacht dat gezien den liberalen onwil, de Heer Pierlot zal uit zien tot het vormen van een tweeledige Regeering, met Katholieken en Socialis ten alleen. HET VLAAMSCHE VRAAGSTUK OP DEN VOORGROND De houding der Fraternellen, Vuui - kruisers en Liberalen heeft dus niet aea gewenschten uitslag bekomen, namehjic het ontslag van Dr Martens, maar heeit wel het tegenovergestelde teweeg bracht van vat die lieden eischen. ra plaats van de eenheid van het land te bevorderen heeft hun actie enkel tot ge volg gehad dat de tweespalt tussehen Vlamingen en Walen heel wat scherper is geworden en dat het Vlaamsche vraag stuk op den voorgrond werd gebracht, en de oplossing ervan dringend is ge worden. De eenheid onder de Vlamingen werd erdoor fel bevorderd, wat ons ten zeerste verheugt. Zoo mogen wij verwachten dat van Vlaamsche zijde, zoowel vanwege de Ka tholieken als van de Socialisten, de split sing van het Ministerie van Openoaar Onderwijs en de eerlijke toepassing der taalwetten zal geëischt worden vooraleer medewerking zal worden verleend aan een nieuwe Regeering. Vlaanderen wil volledige cultuurzelf standigheid. Vlaanderen wil ook Grammens uit het gevang. De nieuwe Regeering zal voor groote moeilijkheden worden gesteld. Benevens het Vlaamsche vraagstuk dient ook nog een oplossing gezocht voor de financieels en ekonomische moeilijkheden die nij pend zijn en die dringende maatregelen eischen. Over deze crisis kunnen wij ten volle bijtreden bij wat De Standaard o m. schrijft, namelijk onder volgende be woordingen. De Liberalen blijven dus de zand bank van het nationale leven, zij blijven de nationale tweespalt aanvuren. Het land zal streng oordeelen over deze aanmatiging van de Liberalen. Zij zijn verantwoordelijk voor de verdere beschadiging van het nationale leven, en voor al de gevolgen hiervan. Het geheele Vlaamsche land, eensge zind, 't is te zeggen de vijf achtsten van België, eischt vastberaden het doodeen voudig behoud van Dr Martens als lid van de Koninklijke Vlaamsche Akade- mie voor Geneeskunde. Voor de Vlamin gen is dat geval al verouderd en voorbij gestreefd, er bestaat geen geval Martens meer, net is al lang opgelost. De verpiet- terende meerderheid van het land moet haar wil hebben, niet de dictatuur van de kleine en onbeduidende parti de la France. De Liberalen mogen doen wat ze wil len, de Vlamingen blijven onbewogen op hun stuk. En een pacificatie van het op gewonden Vlaamsche land is slechts mo gelijk mits omvangrijk Vlaamsch pro gramma. De nieuwe Regeering zal den uitbouw van Vlaanderen's cultureele zelfstandig heid moeten voortzetten; de officieels eentaligheid van het Vlaamsche land in alle besturen en overheidsdiensten rr.et alle konsekwenties moeten toepassen; Grammens er direct uitlaten, met am nestie voor zijn medewerkers. Dat ook in het leger de wettelijke vervlaam- sching flink en algeheel zal moeten wor den ingevoerd. Dat de splitsing der be sturen logisch zal moeten gepaard gaan met gelijkheid en eventalligheid voor het rijkspersoneel. Dat van nu af en strenge pariteit zal worden in acht genomen tussehen de Vlaamsche en de Waalsche vertegenwoordigingen in alle raden en commissies. En om te beginnen in de re geering zelf. En dan is er nog het algemeen pro gramma van financieel herstel dat alle aandacht verdient. En het noodzakelijke behoud van de richting van ons buiten- landsch beleid. VERLOOP DER CRISIS OP DONDERDAG LL. Donderdag heeft Minister Pierlot zijn onderhandelingen voortgezet. Opnieuw werden de Liberalen gepolst maar zij willen op geenerlei wijze in een nieuwe Regeering treden zoolang de be noeming van Dr Martens niet ongedaan wordt gemaakt. Bij enkele Katholieken komt er ook een zekere tegenstribbeling tot uiting om deel te nemen aan een tweeledige Regeering, dus met de enkele medewerking van de Socialisten. Door La Nation Beigeen La Libre Belgique werden nieuwe geschiedenissen opgedischt welke binst den oorlog zouden zijn gebeurd en die betrek hebben op Dr Martens. In die bladen werd namelijk be weerd dat Dr Martens Belgen zou ver klikt hebben aan de Duitschers, feiten die tot nog toe niet ten zijnen laste werden gelegd. Bij zekere Katholieken heeft dit ook aarzeling teweeggebracht en zou men wenschen dat eerst een onderzoek worde ingesteld over deze aangeklaagde feiten. Een oplossing van de regeermgscrisis is dus nog niet in hflt verschiet. iHsnaaEBBïinaüafSBgiBiacfóuaBEDia In Zwitserland heerscht de griep op geweldige wijze. Te Zurich telde men 1600 gevallen op een dag. Fabrieken kouden slechts op beperkte krachten werken en talrijke scholen werden gesloten. Aan c:e leden van den Zwitserschen spoorweg werden kininetabletten uitgedeeld als be- hoedingsmiddel tegen de griep. Té St Martin bij Boulogne, heeft een vrouw, moeaer van 8 kinderen, haar man gedood met bijlslagen omdat hij steeds dronken was en haar en de kinde ren sloeg. Het twaalfjarig dochtertje haal de de bijl voor moeder.

HISTORISCHE KRANTEN

De Poperinghenaar (1904-1944) | 1939 | | pagina 7