KERSTDAG A De Oorlog in Europa Kerstmis over de Wereld En waar de Sterre bleef stille staan!... Bloedige gevechten geleverd in Finland ZWARE LUCHTGEVECHTEN BOVEN DE NOORDZEE Talrijke schepen gekelderd De Duitsche Pcaketboot "Colombus,, van 32.000 ion vergaan Zwerversbede bij de Krib ZONDAG 24 DECEMBER 1939 .10 BLADZIJDEN: 50 CENTIEM.. mammm W JAAR. N' S POPERINGENAAR EEN POSTABONNEMENT 1940 IN BELGIE KOST: 1 Jaar 25,frank. 6 Maanden 13,50 frank. 3 Maanden 7,frank. KATHOLIEK NIEUWSNOTARIEEL- EN AANKONDIGINGSBLAD. - VERSCHIJNT WEKELIJKS h DE ABONNEMENTSPRIJS VOOR 1940 IS VASTGE STELD ALS VOLGT: Een Kerstdag zonder sneeuw is geen Kerstdag In hei hooge Koorden bereiken de Russen de Noorsche grens cAan al onze Cezers en Cezeressen Katlg en Vreêvol cJCerslfeest HET VERLOOP DER GEBEURTENISSEN DAG NA DAG Op Vrijdag 15 December Zaterdag 16 December 25 December, 12 ure middernacht Uitgever: Sansen-Vanneste, Poperinge. Telefoon N' 9. Poetch. N® 155.79. Alle Medewerkers zijn verantwoordelijk voor kun artikels TARIEF VOOR BERICHTEN» Qewone berichten per regel Kleine berichten (minimum) 2 fr. toel. v. ber. m. adr. t. bur. Berichten op 1® bi. per regel Berichten op 2® bi. per tegel Berichten op 3® bl. per regel Rouwber. en Bedank, (min.) 1,25 fr. 5,fr. S,— fr. 2,50 fr. 1,50 fr. 7,- fr. Tc herhalen aankondigingen: prijs op aanvraag. Annoncen zijn vooraf te betalen en moeten tegen den Woensdag avond ingezonden worden. Kleine be richten tegen den Donderdag noen. IN T LEGER. «Entwaar...» aan 't Albcrtkanaal, op een verre gehucht bulten al Gods heiligen, we mogen niet zeggen waar, Jiggen ze... «ergens», i Er ls een boereknecht bij, en die (Vindt zijn leven niet onplezierig en I zelfs confortabel, er is een beenhou- wersgast, die best de rabakols ver kent, een schilder die patatten schelt, een gargon-coiffeur die den leegaard scheert, un fils a papa die klaagt over de W.C., een wever die het langdra dig vindt, een kruidenier die zijn sol de telt, een bankbediende die gewoon was aan de centrale verwarming en de eene valling na de andere betrapt, ook een brankardier die anderszins in civiel professor is in een college, enz... Ze zullen Kerstdag vieren en réveil- lon houden. De boerin gaf een kalkoen, maar de boer mocht het niet weten. Die kalkoen, zeiden de piotten, is ten an deren met den afval van onze keu ken gevet. «We kunnen toch niet trakteeren op zulken keer met kouden café en soldatenbeschuitzei de kok... En elk zorgde voor entwat. Er kwamen pakjes in van alle kanten Er was couque de Dinant van de Werkende Bie Lutti's, er was saucisse de Bou logne, er kwamen Brugsche mokken, enz., een heele menu, meer dan hun vrouwen en kinders zouden krijgen thuis. En ze gaan 't al broederlijk deelen. De brankardier kon den embargo heffen op eenige flesschen Pommard van uit den kelder der pastorij, die ónder water stond. Maar, had hij ge- zeid: Mannen, het is niet genoeg te zorgen voor het ravitaillement van het lichaam, we mogen ook onze ziel niet vergeten en er is Nachtmis in de hofsteê. De mannen peinzen op thuis, op den Kerstboom en de Nachtmis in de pa rochiekerk. Er wordt dezen avond geen arm Vlaamsch verteld en op het uur dat ze anderszins al ronken onder de sarge, is alles stil. Stille Nacht, alles wacht. Het is niet spectaculair maar toch zoo aandoenlijk. Et dire qu'on était si ben a s'mai- son zucht de soldaat van de Wals pass. In de groote boerekeuken is er een altaar opgericht en de priester-bran- kardier doet de Nachtmis. Adeste! wordt gezongen. De Wale geeft het af«II est né le devin en fant, Het wordt een hemel in die binnen kamer. Papier d'armenie brandt voor wierook. Vurig bidden allen. De Consecratie is een ware Kerst mis, ze verstaan het diep. De groote gebeurtenis neemt plaats waarvan de oorlogsbulletijnen niet ge wagen: «Vrede binst den oorlog.». Zij communiceeren. Hier vindt Jezus opnieuw eenvoudige schapen... men- schen van goeden wil. In de frontlijn en zone van de dood vieren zij een blijde geboorte van een kind dat in alle talen Jezusheet, De priester houdt een korte aan spraak: «Op een Kerstdag klaagde de H. Hieronymus omdat hij niets had om te geven aan het Kind Jezus. Daar liet zich een stem hooren: Hierony mus weet gij niet wat gij mij geven kunt? Geef mij uw zonde.». Solda ten, mijne vrienden, gaat te biech ten. Wij weten niet wat geven, Jezus, we brengen U onze zonden, ons sol datenpaksken. En dan verder... KEUKENSERMOEN. Er was geen plaats voor hen in de rijke huizen. Wij voelen nu beter aan den lijve de armoe maar ook het geluk van Bethlehem. Wanneer wij zullen weerekeeren in ons stalleken zullen wij niet meer klagen. Sint Jozef, de brave man. was ook werkloos. Hij had een hoop comman- den en moest alles in plan laten op risico zijn klanten te verliezen en zijn affairens ten onder te zien gaan. Wij weten nu ook beter wat het is. Hij vond geen kantonnement. En geen huis te hebben valt zwaar. Overal aan te kloppen en overal wei gering hooren. Deze dagen met onze natte voeten betrappeld, was ons strooi als een messing. Wij hebben uren vari verveling be leefd in ons kasteel-der-trek-gaten. Peinst gij, beste jongens, dat Jozef en Maria daar versch strooi vonden te Bethlehem? En als ze moesten vluchten naar Egypte dat was ook iets, daar waren ze ook niet gelogeerd gelijk prinsen. ITerodes vervolgde hen. Herders! gar- de-a-vous! dat was een geassureerde brokke, een soort van Hitler in zijn tijd. Maar Jezus heeft hem toch over leefd en overwonnen. Wij zijn hier te Bethlehem, we knie len gelijk de herders, vol geloof en betrouwen voor dat Goddelijk Kindje dat op ons glimlacht. Wij zijn er geer- ne bij. We klagen en rouspeteeren dat we een beesteleven hebben. Ja, 't is waar. Maar de H. Familie had het niet beter dan wij, ter contrarie. Een oud Kerstlied luidt: «Op het strooi slaapt een God.». Maria was arm, ze had geen maarte. Daar brandde geen continu. En dat Kindeken, hoe geerne gezien ook, was geen bedorven en vertroe teld suiker-Kindje. Wij die nevens den koeistal slapen weten nu ook wat het is verwarmd worden door den adem der dieren in de armzaligste grot. We wisten het reeds in de boeken en van te hooren prediken, maar zoo lang ge zelf op strooi niet ligt, weet gij niet hoe hard het is, niet waar, kameraden? Heilige Jozef, gij die het groot lot niet gewonnen hebt in uwen tijd, maar in uw miserie toch gelukkiger waart dan een millionair, leer ons, arme piotten, te vreden zijn, omdat wij christenen zijn en Jezus hebben bij ons. Waak over ons huisgezin, gij weet wat het is hoofd te zijn van fa milie, bescherm onze kinders, die op dit uur hun gebed met het onze ver eenigen. Lief Kindje Jezus, geef ons uw Kerstvrede! Waarom is uw krib zoo hard En waarom lijdt ge reeds smart? Waarom in die koude grot? Is dat uw lot? In mijn armen rust voortaan Zie mijn hart; neem het aan. A. B. ABONNEMENTSPRIJS VOOR 12 MAANDEN: 25 Frank 9 Belgas 9 Belgas 9 Belgas 13 Belgas In Belgie Belgisch Kongo Frankrijk Holland Alle ander Landen 1 Belga 5 Belgische franken. Onze abonnementsprijs blijft de zelfde van 't vorige jaar. We rekenen erop dat al onze Abonneiiten ons zullen trouw blij ven en danken ben hierbij bij voor baat. DE UITGEVER. VOOR DE SOLDATEN j geven wij voor 1940 Abonnementen aan den verminderden prijs van 5 fr. per 3 maanden. De eerste koude dagen hebben over Midden-Europa de Kerststemming meege bracht. Zwitser and staat opnieuw in volle pracht «Weihnacht» af te wachten. Maar dit jaar zal die ..Weihnacht» niet meer dezelfde zijn als verleden jaar... toch b'ijft de vredestemming in de natuur.., sneeuw zette haar landschap in feesttooi... alles was er kalm, in eebte vreêvolle Kerststemming. KERSTNACHT AAN DEN IJZER (Schilderij van Sam. De Vriendt - Stadsmuseum Diksnluide.) In de nog zoo verschbakken stad Diksmuide werd voor enkele jaren op het stadhuis een museum ingericht waar ge tal van kurieuze oorlogsherin neringen uit den «laatsten» oorlog '14-*18 kunt bewonderen. Uren en uren kunt ge er u bezig houden... tot ge ten slotte belandt ln een der laat ste zalen waar ge plots blijft stilstaan voor een zeer eenvoudig doch diep aangrijpend tafereel van Samuel De Vriendt, den stillen kunstbroer van Joe English zaliger. Het schilderij stelt voorKerst nacht aan het front. Het ls een mo ment uit dezen heiligen nacht gedu rende de wreede oorlogsjaren. Uit de loopgraven stijgen van weers zijden de zachte Kerstliederen op. Geen schot meer. Heilige stilte. Aan een geweer een witte zakdoek als vre- desvlag. Een Duitsch aalmoezenier brengt een geschenk naar onze solda ten een heerlijke Monstrans ln de pulnen ontdekt. Daar zitten ze, alle bei geknield in den donkeren nacht, met rondom hen de mizerie van dood en vernieling... Want tusschen den Duitscher en den Piot ligt het Godde lijk Kerstkindeke te stralen ln deze duisternis. Gebogen over dit hemelsche wichtje zit de eene vijand naast den anderen. Alle wrok verzwond. De gebalde vuisten vielen open om de handen te vouwen tot een gebed. Het is of de onzichtbare Kerstengelen hun paradijselijke pastorale neurien «Vrede op aarde aan de menschen van goeden wille! Daar staat ge vóór, mijmerend... Vrede!... En waarom plooit dien pein- selijken Kerstlach op uw gelaat tot een bitteren trek van harde ontgoo cheling? Vrede!... We hebben het uitgekre ten, in letters van graniet gekapt op het IJzermonument, een boogscheut hier vandaan «Nooit meer oorlog! De wereld davert van het oorlogs geweld. En 's avonds ja, op den heiligen avond van Kerstnacht als gij naar de wondere leizekes van Kerstnacht, naar weidsche Kerstko ren en wondere Gloria's zit te luiste ren, komt uw kleinste broekvent en geeft bij toeval een duw aan den ra- dloknop... Ge springt gebeten recht... Maar te laatDaar roept de radio reeds in alle talen...Zooveel sche pen getorpedeerd Honderd vermis ten De vijand verloor vijftig doo- den Bom ontploft Vliegmachines neergeschoten Militaire eer bewe zen aan de dooden die ten grave wer den gedragen!... enz. enz. En een klein sikkepitje van een golflengte verder gaat het nog steeds Vrede aan alle menschen, die van goeden wille zijn!... Ge zoudt uw kleinen papvent ln plaats van een lap om de ooren liever een frank voor zijn spaarpot geven nog nooit hebt ge dieper de bittere tegenstellingen van dezen tijd aange voeld... Wat hebben wij immers van dezen Vrede gemaakt! Twee duizend jaar geleden klonk deze roep over de aarde. Vijftien eeuwen heeft het oude avondland Europa geleefd en geteerd op de leer van het Heilige Kerstekin- deke. Doch deze verlichte eeuw wilde een Vrede bouwen zonder Hem, die aan de wereld den eenigen Vrede bracht. Op de lippen dezer groote mannen lag steeds het woord: «Vrede!»... Doch zij weerden met wonderen schroom den naam, den stedehouder, den godsdienst van Hem, dien wij wél nog durven noemen: «Onzen Lieven Heer Jezus-Christus, den Vorst des Vredes! Arme verdoolde wereld met zijn Volkenbond en zijn Vredesoffensie ven... Arme Vredesapostelen, die op zand bouwden. Arme Wijzen uit het Westen die de Ster niet zien wilden, die den hemel van 't mensche.lijk droomen en be- geeren hebt gevuld met nieuwe ster ren van allesoverschitterende rasver heerlijking, met de steeds onafwend bare Poolster van 't communisme, met den zelf genoeglijken glans van eigen belangen en zelfzucht... Om de wondere Sterre van Kerst nacht te dooven. Doch nutteloos! Op dezen hooghei ligen dag wijl de Kerstklokken luiden, wijl zooveel keerskes branden om het zoete Kerstkindeke en de moeders de blozende smoeltjes van hun kleuters heffen tot het serene gelaat van het Jezuldndje, schouwt de wereld naar het Zenith van ons diepste denken; de heldere Sterre van den Kerstdag. De wereld weet en gelooft wel meer dan ooit dat er geen Vrede komt zoo lang deze Sterre niet over de wereld staat in haar onberoerde en onge schonden klaarheid. Dat de grooten der aarde dan maar naar het Kerststalletje gaan als wel eer de drie Wijzen, en offeren: Goud, Wierook en Myhrre. Het Goud dat thans dag op dag bij miljarden wordt vergooid, het weze geofferd aan het Kerstkindeke, aan de duizenden armen die huilen van grooten honger... De Wierook die ze dag op dag hun eigen zelf, hun eigen gedachten en eigen natie toezwaaien, zwaaien ze die het Kerstkindeke toe; Glorie aan God in den Hooge. De Myhrre, geur van deugden, offer van menschen met onbesmette han den, offer van ootmoed en waarheid... Treedt aan in het purper van uw hooge majesteit moderne Wijzen uit dit dwaze Europa.., Treedt aan en offert: Goud. Wierook en Myhrre. Treedt aan en zingt met ons deze zachte Vlaamsche Kerstleis ze ls goed en geurt als een antiek beelde ken van hout: En waar de sterre bleef stille staan, daar zijn ze alle drie binnen gegaan. Treedt aan! Ook uw moeder heeft U als gelukkige dreumes Kerstlied jes geleerd. Treedt aan, en neemt dit lieve lachend Vredesdlchtje, draagt het naar de fronten, en legt het tus schen de strijdende volkeren, als op dit schilderij van onzen Samuel De Vriendt och! hangt toch een copie ervan in uw werkkamers! Dan zal het eeuwenoude Kerstlied, dat eenmaal over de zachte weiden van Bethleëm weerklonk, voor ons geen droom meer zijn, geen zoete le gende, geen onbereikbare toekomst muziek, doch milde en machtige wer kelijkheid: Vrede aan alle menschen die van goeden Wille zijn! L. J. IMf -<0>- ZWARE GEVECHTEN IN FINLAND. LUCHTGEVECHT BOVEN DE NOORDZEE. In Finland werden zeer bloedige ge vechten geleverd, bijzonderlijk bij Salla waar duizenden Russen zouden wegge maaid zijn geweest. Een nieuw Russisch offensief wordt verwacht in het Noorden. Tolvajaervi werd gebombardeerd en in vuur en vlam gezet. In de Karelische landengte werden talrijke Russische tanks vernield. Bij Tolvajaervi werden twee Rusische regimenten bijna totaal uitge roeid. Het blijkt dat de Russen slechts hun troepen van de tweede reserve in linie hebben gesteld in Finland en zijn beste soldaten houdt op een ander punt van de grens. De Russen maakten nog maals gebruik van gas. Finland betaalde nogmaals de afkorting op zijn oorlogsschuld aan Amerika. Was hington verklaarde evenwel dat dit geld zou gebruikt worden ten bate van Fin land. Engeland zal groote hoeveelheden wa pens zenden naar F'lnland. Te Lausanne hadden ook betoogingen teven Rusland plaats. OP HET WESTERFRONT strijd on der verkenners. Engelsche bommenwerpers vielen Duit sche eilanden aan, waar basissen voor watervliegtuigen zijn aangelegd. Een vin nig luchtgevecht had plaats. Naar de Duitschers werden 10 van de 20 Engel sche vliegtuigen neergeschoten en moest slechts een Duitsch vliegtuig landen op zee. Naar de Engelschen werden vier Duitsche en drie Engelsche vliegtuigen vernield. Het D. N. B. meldt dat in Turkije een leger bestaande uit 400.000 Franschen, 80.000 Engelschen en 500.000 Turken wordt op de voet gebracht om den strijd tegen Rusland aan te binden. OP ZEE vergingen andermaal verschei dene schepen. De Noorsche boot «Foina» liep op een mijn en zonk; er zijn talrijke vermisten. Het Duitsch schip «Dussel- dorf» werd door de Engelschen gepraaid en in beslag genomen. Een andere Duit sche boot, de «Adolf LeonhardU werd door de Duitsche bemanning zelf tot zin ken gebracht toen Engelsche oorlogsbo dems opdaagden. Uit Londen wordt nog het verlies ge meld dat twee andere Engelsche en een Grleksche boot omkwamen. In Engeland kwamen de eerste ma rinesoldaten uit New-Foundland toe wijl Australië 10.400 vliegers voor Engeland zal opleiden. REDE VAN GRAAF CIANO. IN FINLAND LIJDEN DE KUSSEN SCHROMELIJKE VERLIEZEN. FINLAND NOG STEEDS BEREID TE ONDERHANDELEN. Voor de Italiaansche Kamer heeft Hr Ciano, Italiaanse!» Minister van Buiten- landsche Zaken, een zeer belangrijke re de gehouden waarin hij een uiteenzetting gaf van de Italiaansche buitenlandsche politiek. Deze rede kwam op volgende punten neer Italië blijft het akkoord met Duitschland getrouw. Italië blijft ook het anti-kommintern-pakt getrouw. Ita lië houdt er niet aan een neutraal Bal- kanblok op te richten. Italië blijft waak zaam tegenover het Kommunisme. Italië blijft steeds bereid ieders vredespoging te steunen, houdt zijn eigen eischen ge stand, blijft altijd bereid te strijden voor zijn belangen zoowel te water, te lande als ln de lucht. Zie vervolg »p vijfde blid. Kerstmis ls het feest van arm en rijk, van christen en ongeloovlge. Meer nog dan eenig ander kerkelijk feest, heeft het feest van de Geboorte weerklank gevon den origeloovige of heldensche mid dens. K .-stmts is voor allen het feest van den hrJskrlng geworden, het feest van vrede en goedheid. Daarbij en daarrond zijn schoone gebruiken ontstaan. Voor ons christenen blijft het stalleke het mid denpunt van het feest, maar daarnaast is ook de gewoonte om een kerstboom in de hulskamer te planten en op te sieren in voege gekomen. Wel is deze gewoonte niet in alle lan den Ingeburgerd. In Duitscliland is ze algemeen, in Ne derland ook. In Engeland echter siert men de huis kamer op met mistel, alhoewel daar ook de kerstboom ln voege is gekomen. De kerstboom werd echter pas ingevoerd aan het hof door den Prins-gemaal Albert, uit het vorstelijk geslacht van Coburg, echtgenoot van Koningin Victoria van Engeland. De Engelschman houdt echter nog het meest aan zijn misteltak, op Kerstavond verlooft hij zich onder dien tak, een gebruik dat door den zooge- naamden kus onder den mistel bezegeld wordt. Ook kent men in Engeland zekere kerstgerechtende plumpudding en den kalkoen, die aldaar de meer Duitsche kerstmisgans vervangt. Zoo worden in Londen alleen gedurende de Kerstdagen meer dan 30.000 kalkoenen opgesmuld, die niet alleen in Engeland gekweekt wor den, maar uit Italië, Rusland en Servië ingevoerd worden. Er is nu echter veel kans dat er veel kalkoenen op het appel zullen ontbreken met dien oorlog. In de Universiteit van Oxford grijpt ook een origineele kerstprocessie plaats, op 25 De cember. Zij is echter niet voor ledereen toegankelijk, want de processie wordt in de eetzaal der Universiteit gehouden. Als de rector en de professoren in de met marentakken versierde zaal vereenlgd zijn, treedt de rij der studenten binnen, waar van er twee den kop van een everzwijn, liggend op een zilveren schaal, dragen. Met feestelijk gezang wordt de spijs dan aan den rector voorgezet, die de laurler- Och laat mij rusten Heer, Na 't lange en treurig zwerven, Mijn handen hebben 't koud, Mijn voeten doen zoo'n pijn; Och laat mij knielen hier. En alles wil ik derven Als Ik de weelde ken Eén stond bij U te zijn. Ik heb geen schatten, Heer, Geen goud om U te geven, Ik ben een zwerver maar Belaan met leed en smart; Mijn eenigste geluk Was steeds voor U te leven. En 'k offer dit U op Met 't arme zwervershart. Mijn Jezus ln uw krib Aanhoor mijn schaamle bede, Mijn Schepper en mijn God Die kind geworden zijt. Ik vraag ootmoedig U In d'heil'ge Kerstnachtvrede: Daar blijve in mijn gemoed Geen schaduw bitterheid. Geen bitterheid voor hen Die mij eens deden lijden. Die mij de bete broods Niet gaven langs de baan, Die zonder liefdewoord Mij verder lieten schrijden, Door regen, sneeuw en kou Den zwerver lieten gaan... REYNOLD. en rozemarijnblaadjes aan de studenteil uitdeelt. In Frankrijk wordt het kerstfeest uit-» bundiger gevierd, of liever werd het ge7 vierd, want ook dit jaar zal daar de oor'J log de kerstviering aan banden legged?' Daar wordt Kerstmis ln de groote steden vooral gevierd door middel van een ré-, veillon. Men komt dan rond middernacht in het restaurant bij elkaar om dan tof in den vroegen morgen te '--■en en te drinken en plezier te maken c i dan met zwaar hoofd en ledige beurs huiswaarts te keeren. Parijs vertoont bij den réveil- Ion een merkwaardigen eetlust. Volgens eene, reeds verscheidene jaren geleden door het beheer eener koophal gepubli ceerde statistiek, werden ervoor ingekocht: 189.698 kgr. gevogelte, 8.308 stuks wild, 200.000 kgr. bloedworst, 70.000 kgr. boter, 297.700 pond visch, 28.700 pond mosselen en kreeften, 2.000 pond wijngaardslakken en 76.000 pond visschen en oesters. In Frankrijk heeft het kerstfeest niet zoo zeer een huiselijk karakter, maar nood gedwongen zullen onze zuiderburen er dit jaar ook toe moeten overgaan. In Zweden ruikt alles, spreekt alles vaq Kerstmis. Dwars over de straten zijn transparanten gespannen, die God Jul >-i d. w. z. Vroolijk Kerstfeestlaten schitj teren. De vensters en deuren der maga zijnen zijn versierd met dennengroen erv lampjes, heerlijk verlichte kerstboomen staan op de openbare pleinen. Zelfs autobussen die door de straten rijden, zijij met groen en licht versierd en de bestuur^ der is verkleed als boeman. En Kerst mis wordt daar intiem gevierd rond dè eeuwig groene den. In Spanje heeft men tusschen aller hande gebruiken, het bereiden van het kerstgebak Turon de almendras uit amandelen, honing en suiker. In Amerika vindt ook het kerstfeest steeds ruimer verspreiding, maar de kerst boom wordt daar vervangen door 'n soort altijd groene boom, die eveneens vol ge hangen wordt met lichtjes en geschen ken. In Ierland vormt het religieuze gebeu ren de hoofdschotel van het feest, als we het zoo mogen zeggen. Op kerstavond, blijft het licht in het venster ontstoken, en wordt de deur niet gegrendeld, opdat het heilig Paar, dat in dien nacht 'n on derkomen zoekt, niet vergeefs zal klop pen. Evenals in de Germaansche landen, zegt men ook daar, dat in den Kerstnacht de bijen gonzen en de beesten ln den stal met elkaar spreken. In Italië, zijn er enkele schoone ge bruiken. Wel is er niet zoozeer sprak# van een huiselijk Kerstfeest, wel vindt men daar alleen de kerstboom In hotels en winkels, maar de groote kerken en basilieken trekken daar veel volk op Mid dernacht. En in de Franciscanerkerk Ar ea Ccelite Rome komen van Kerstmis tot Driekoningen scharen kinderen, dis mogen preekenvoor den Bambino. Iedereen komt onder de bekoring van die mooie vrijmoedige kinderen, die zich vol liefde tot het Jezuskindje keeren. In Servië viert men het Kerstfeest heel plechtig. Hier bekleedt de eik de plaats van den kerstboom. De boom wordt voor de hut neergezet om dan door met hand schoenen bekleede handen naar binnen gedragen te worden. Op den haard moet dan de boom langzaam verkolen, op een klein stukje na, dat ln het voorjaar een goeden oogst moet aanbrengen. Op Kerst avond eet men geroosterd varkenvieesch. en als men uit de kerk is teruggekomen voor de kerstviering, wordt de kerstkoet aangesneden. Zoo viert men het Kerstfeest over heei de wereld. Overal heeft het feest eigen aardige of schoone gebruiken doen ont staan, ln de Noorsche landen, b.v. zet men in den Kerstnacht een korenschoof buiten, opdat ook de vogels warmte en voedsel vinden ln den Heiligen Nacht. Wij christenen, wij moeten de schoonste ge bruiken in eere houden de H. Mis van Middernacht, de schoone kerstviering thuis, ln den gezelligen familiekring, roept ons naar de MIddernachtmis, waar Kris- tus, den Zaligmake»-, opnieuw over on« aarde zijn Vrede aan de menschen van goeie wilkond maakt. Zoowel in de grootste kathedralen als in de kleinste dorpkerkje» rallen talrijke geloovigen de Middernachtmi* gaan bijwonen om één en denzelfden Vrede-God te gaan aanbidden. Inniger dan ooit zullen de gebeden om vrede ten hemel op atijgen, nu vooral in deze zoo kritiache tijden. Heer, maak dat al onze jongen» gaaf en gezond naar ziel en lichaam terugkeerenzal menig moeder in deia atilien nacht tot het Kerstkindje vragen. Waren allen vereenigd rond die kribbe^ nooit zouden zo mekaar uitmoorden.

HISTORISCHE KRANTEN

De Poperinghenaar (1904-1944) | 1939 | | pagina 1