President Roosevelt stelt een persoonlijk vertegen woordiger aan bij 't Vntikonn Dl DRIJVEND! M IN STALEN MANTEL LANDBOUWBELANGEN Het avontuur mn tie eiloui§ Sheid,, frif sija leis naar Argentinië VADER IS MET NIEUWJAAR IN VERLOF GEKOMEN Twee groote treinrampen in DuitschEand mankt er de Reis mee naar NEW-YORK Pens Pins XII ütrMiff ®@n bezeek n i@ Knikranschc W@rs!@n Jonge Nieuwpoortnaar, aan boord werk zaam, verhaalt ons liet vastloopen der boot aan d® Zuid-Engelsclie kmt. VRAAG aan uw BRIEFDRAGER EEN POSTABONNEMENT OP DIT BLAD. SAMENGETELD 295 DOODEN EN 128 GEWONDEN 136 DOODEN TE GENTHIN 93 DOODEN BIJ FRIEDRICHSHAFEN Een Sooden bu'sje slootte tegen den scheepswand en onherroepelijk verzonk het schip in de diepte Efovenversperrieigen van drie cf vier rijen mijnen 3JI' 9" KE! 13 EEN EEN1CE REPORTAGE. De Vorsteipe m Liaisierriike ontvasigst JA ENKELE REGELS Vergadering der Legercommisie van den Senaat Tusschenkomsl van Senator Sobry KNAAPJE VERDWIJNT ONDER HET IJS EN WERD DOOD BOVENGEHAALD TE NIEUWPOORT DOODELIJK ONGEVAL TE PASSCHENDALE EEN VROUW VALT, LOOPT SCHEDELBREUK OP EN STERFT WOiliDSOi VEILIGHEID Door President Roosevelt werd de H. Myron Taylor, een bekende personaliteit in de V. S. van Amerika, benoemd tot zijn persoonlijken vertegenwoordiger bij bet. Vatikaan. Deze benoeming bcteekent evenwel niet een hervatting van de diplomatieke be trekkingen tusschcn Washington en het Vatikaan. Toch is deze benoeming een gebeurte nis van groot belang en is zij V/el een eersten stap tot een hervatting van di plomatieke betrekkingen. Deze benoeming houdt op het ccg een samenwerking om den vrede te bewerken. Aan deze benoeming wordt dan cok in de internationale middens een zeer groote beteekenis gehecht. Hr Roosevelt heeft ook een persoon lijken vertegenwoordiger benoemd bij den Federalen Raad der Kerken van Ameri ka en bij den Rabbijn Cyrus Adiet, pre sident van het Jocdsche theologische se minarie. Hr Roosevelt zond ook een persoonlij ken brief aan den H. Vader. In talrijke bladen wordt eon gemeen schappelijk vredssactie van hst Vatikaan en van President Roosevelt, zelfs ook van den Koning van Italië, in het vooruit zicht gesteld. A Hr Myron Taylor, die protestant is, miek tijdens den oorlog 1914-1918 deel uit van de Kommissie Hoover, belast met de bevoorrading van de bezette Landen. Thans benoemd als persoonlijken verte genwoordiger van President Roosevelt bij het Vatikaan, legde hij aan de pers vol gende verklaring af Ik ben ten hoogste vereerd door het besluit van President Roosevelt mij be noemende tot zijn persoonlijken verte genwoordiger bij het Vatikaan. Het voor uitzicht van besprekingen over den vrede met Fans Pius XII is hartversterkend. Geen andere zaak bestaat er die wij zoo zeer verlangen te dienen en dit met al onze middelen. Ik ben dubbel verheugd omdat deze gelegenheid tot dienstbetoon mij geboden wordt door den Godsdienst, die hoeksteen waarop de beschaving en de dierbaarste verlangens van den mensch rusten en moeten rusten en die de eind- triomf moet behalen op de machten van het kwaad. /let Belgisch vrachtschip de «Louis Sheid» waarop de 25-jarige Pierre Moerman van Nieuwpoort als vierde machinist werkzaam was. We zien Het hier vastge'oo- pen op de rotsen van de Engelsche kust. In artikel hierboven vindt U aï'e weder varen door den «Louis Sheidbeleefd op zijn lange reis naar Argentië en terug. MACHINIST OP HET SCHIP LOUIS StlEID Zaterdag in den avond kwam Pierre Moerman ongedeerd van zee thuis bij zijn familie, die woont op de Coupe Gorge teNieuwpoort. Sinds de radio het ongeluk had geseind dat het Belgisch koopvaardijschip Louis Ikheidwas overgekomen aan de Zuid kust van Engeland op 7 December laatst leden, kenden de ouders geen rust meer. iWat zou er geworden zijn van hun zcon?... (Dat was de bange vraag van elk oogen- jblik. De geburen ook waren zeer bekom merd en bespraken druk het weinige jfieuws dat door pers en radio was me degedeeld. Maar hoe aangrijpend was het oegen- blik toen de zoon de deur van het vader huis openstiet en in de armen van vader eYt moeder viel, die weenden bij dit ont roerend weerzien. Jffc- Sinds vijf jaar reist Pierre Moerman gp lange vaart. Deze jongeling is nu 24 filar. Het was de vierde reis op Buenos pares die hij meemaakte als vierde ma- fchlnist aan boord van de Louis Sheid idle toebehoort aan de zeevaartmaatschap- Pij Armements Deppe van Antwerpen. DE LAATSTE ZEEREIS luit YY» of Op 16 September was de Louis Sheid de haven van Antwerpen vertrokken fiiiet volle lading. De oorlog op zee was reeds in volle gang en al vaarde het schip [onder Belgische vlag en stond er op de vWanden in groote letters Belgiëge schilderd, toch was de tocht niet zon- ïier gevaar, te meer daar vooral Duitsche [schepen de vaart tusschcn Europa en iWLienos Aires verzekerden. PNtOp 11 Oktober kwam men veilig ter bestemming aan en een maand lang bleef ijïiën in de hofdstad van Argentinië. Op J),: November lichtte men anker om terug ti'aar het vaderland te keeren met een groote lading graan en maïs. De vaart verliep kalm. Alles was wel aan boord. Kapitein Van Kweeckelberghe voerde het commando. kt* Het was eenzaam op de kalme zee. Waar men voortijds veel vaartuigen ontmoette, Mfras de trafiek nu onbenullig geworden. Maar één keer kwam een Fransch oor logsschip van naderbij kijken doch liet Louis Sheidonverhinderd door. Men bunkerde te Madeira en verder reis- men door naar het Kanaal toe. De maand December was reeds begonnen en do bemanning voelde dat men Europa en dm Winter in 't gemoed vaarde. -9 HET DRAMA OP ZEE 't Was op Donderdag 7 December. Ik lpg te bed zoo verhaalde ons de geredde zeevaarder De eerste machinist kwam k' oppen en mij wakker maken. We moe ten drenkelingen oppakken riep hij. Sef- ft ns stond geheel onze bemanning op dok. Er kwamen twee reddingsbooten naar ons schip gevaren. Het waren pas sagiers van den Hollandschen boot Ta- j andoen die op weg was van Antwerpen naar Batavia. jS® Door welke oorzaak de ontploffing op 'don o Tajandoengeschiedde, weet men (n et juist. Al de passagiers en verschei dene matrozen van de bemanning be- kV inden zich te bed wanneer de vreese- Jjike ontploffing plaats had te 5.15 uur morgens in de volledigste duisternis en IJ een ijskoude temperatuur. Daar de "bot zoo rap zonk hadden de passagiers èen tijd gehad om zich warm te kleeden. waren in slaapkleederen en pyjama rilden van kou. Rondom het zin kend wrak was het een zee van vuur. De Jie die op de watervlakte dreef was in :ind geschoten. De reddingsbooten slaag- fh erin aan dien vuurpoel te ontsnap- n. Onder de passagiers bevonden zich ,Vjif vrouwen en twee jongens van 13 en 6 jaar oud. L Een Italiaansche boot kwam ook hulp Jbl 3den en nam 63 personen aan boord p aar ze werden cp den Louis Sheid Overgebracht. Rs Wij stonden onze kleederen. onze de- kens. onze bedden af en aan al de gered- Qcn werden de beste zorgen verleend. Wij konden de reis voortzetten en naderden .tegen den avond in volle duisternis de ^Zuidkust van Engeland. IÏET NOODSEIN VAN DE «LOUIS SHEID» S. G. S.... We zitten vast aan den grondzoo klonk opeens de noodkreet van het Belgisch vaartuig. Onze boot was op een zandbank geloopen nabij de En- gelsche kust. 't Was omstreeks half zeven in den avond. Te Weymouth werd seffens het noodsein opgevangen. De Engelsche kust is ter plaatse van Thurlestone zeer rotsachtig. De diepte varieert zeer sterk en er zijn veel zandbanken. Op een zeker oogenblik kwam de Louis Sheidweer vlot om dadelijk opnieuw op de rotsachtigen grond weer vast te loo- pen. Elk oogenblik dreigde het vaartuig met zijn zware lading graan door te bre ken. Gelukkig was de zee niet woelig en was ze na vele dagen storm tot rust ge komen. Te vier uur 's morgens begon de redding en deze duurde tot tien uur. Eén voor één werden de opvarenden langs een ka bel met de broekboei aan land getrok ken want geen enkele reddingsboot kon de Louis Sheid omwille van de rots achtige kust benaderen. Men lag vast rechttegenover het Groot Links Hotel te Thurlestone waar weldra alle opvarenden goed ontvangen en te slapen werden gelegd, want vele waren sinds meer dan vier en twintig uren aan 't werk. De redding had en kalm verloop. Alleen de drenkelingen van de' Tajadoen be leefden nogmaals veel schrik en vreesden opnieuw het ergste. In Engeland genoten allen een zeer goed onthaal. Veel photo's werden geno men en kustbewoners waren vol belang stelling komen kijken.. Op 13 December vertrokken 37 man naar Londen en met de maalboot via Fol kestone keerden ze naar Oostende terug, in gezelschap van de geredde bemanning van de Rosa «toebehoorende aan de Mij. Hermans van Brugge die eveneens aan den ondergang van hun vaartuig waren ont snapt. Men hoopt althans neg de «Louis Sheid te kunnen redden en weer vlot te brengen, hetgeen van hoogst belang is voor onze handelsvloot, vooral in dezen moeilijken tijd waar het vraagstuk van bevoorrading zich zoo scherp stelt.». In ons laatste nummer deelden wij reeds mede dat op Donderdagavond ?i Dec. te Genthin, bij Maagdenburg, in Duitschland, twee sneltreinen waren op elkaar gebotst en dat reeds 70 dooden uit de puinen van de wagons waree gehaald. Na volledige opruiming van die puinen werd vastgesteld dat niet min dan 196 personen den dood vonden bij die ramp, en dat 100 anderen werden gewond. De oorzaak van de ramp zou te wijten zijn aan de verduisteringsmaatregelen. Op den volgenden avond, dus van Vrij dag 22 December, had een nieuwe trein ramp plaats in Duitschland, en wel tus- schen de stations van Marksdorf en Kluf- xan. bij Friedrichshafen, waar de snel trein van Friedrichshafen naar Radolfzol op een goederentrein botste. Deze ramp eischte eveneens een hooge tol. Niet min dan 99 personen lieten hier het leven, wijl er 28 werden gewond. De stationoversten van Marksdorf tti .van Kluffaa werden aangehouden. Een eenvoudig maar treffend beeld van iets dat z'cH met Nieuwjaar in veel, ja, gew-'dig vee! Huilen afspelen zal. Vader is in verlof gekomen en aanhoort aandachtig, ka'm in den zetel geze'an, de mooie Nieuwjaarsbrief door zijn dochtertje hem voorgelezen. Ja, heel zeker tusschen de zooveel andere wenschen die de kleine voor liaar lieven Pa uiten zal komt er één in voor, die geen enkel kind tot zlki vader-so'daat verreten zai: «Vader, liefste Vader en je kleine lieve Treesje zal mooi en veel den goeden God bidden opdat Pa vlug naar huis zou mogen terugkeeren bij Ma om voor mij te zorgen.Diep mooie svensch die wel niemand nalaten zal met een een mooi gebed te bezegelen. IBnBnsaBBBnBaaHnnBBSEnfiSHEaBaiasaaaasaSSBBBBSBBanBBSBaaSSBSIBBSnSBSaSBiBBEaBaBaaaaBaaa Ja - ,nf ff den de z.g. mijnenleggers gebezigd; mén spreekt, voor de, groptere eenhe den, zooals b. v. den Britschen bodem Adventure van mijnkruisers Ook de duilcbooten zijn er op inge richt, mijnen te leggen. De z.g. mijn- versperringen bestaan uit mijnen, die worden geplaatst met een tiisschen- ruimte van 30 tot 50 meter. Ten einde het mijngevaar zooveel mogelijk te gen te gaan beschikken de groote zee mogendheden tegenwoordig over fiot- tieltjes mijnenzoekers. Deze werken samen met de mijnenvegers, dikwijls bestaande uit kleine schepen, niet grooter dan trawlers. MI J NVERSPERRINGEN VOOR DEN INGANG VAN HAVENS Ten einde te voorkomen dat vreem de oorlogsschepen en vooral duikboo- ten onverhoeds een haven binnen dringen, neemt men in den oorlog zijn toevlucht tot het leggen van mijnver- Óo onze foto zien we kommandan!: Sam ijn cL la»tsfe hand leggen aan het gevaar- I sperringen voor de havens en de mon- Iijk werk. Zeer voorzichtig verwijdert men den ontsteker m den c-.derk-nt v.-n dingen van rivieren. Deze Versperrin- de mijn. 't is een koneren buis vrn 25 cm. lang. vraer'n 251 "ram ver- gen bestaan Uit drie Of vier rijen mij- borgen zit. Deze springstof dient om «Ie andere 2?) kgr. springstof, die de mijn achter elkaar, Welke Cp Verschil- eg bevat tct ontploffing te brengen. Meer dan ooit houdt de open- ha re meening zich bezig m.el den nieuwen schrik der zeeën, de drijvende mijnen, welke in de laatste weken zoo talrijke offers aan scheven en schepelingen liehhen geëiseht. Dit is het grootste gevaar, dat thans de schepen van alle zeevarende naties, zonder onderscheid, bedreigt: de drij vende mijn. Het komt slechts zelden voor, dat een schip, hetwelk in aan raking komt met een mijn, nog een haven weet te bereiken. Dit zijn wel de meest helsche machines, welke de menschelijke geest heeft bedacht in den strijd ter zee: onzichtbare sluip moordenaars. WAARUIT BESTAAT EEN 3MIJN? Uit een stalen bol van ongeveer 80 tot 100 cm. middellijn, waarvan het bovenste deel met lucht is gevuld, zoo dat de mijn niet kan zinken. Uit dezen stalen bol steken drie of meer lcoden buisjes. Hierin bevinden zich glazen buisjes, welke gevuld zijn met chroom- zuur, zink en kool. Heeft nu een schip het ongeluk, met een dezer uitsteek sels in aanraking te komen, dan buigt het looden buisje om, met het gevolg dat het glazen buisje breekt en de inhoud zich vermengt. Hierdoor ont staat een galvanische stroom, die door middel van een electrischen ontste ker die zich in de onderste helft van de bol bevindende ontplofbare stof fen tot explosie brengt. Uit de gede tailleerde berichten in de bladen weet men, welke ontzettende gevolgen deze ontploffing heeft. Passagiers van het ongelukkige s.s. Simon Bolivar - (op het einde van November 1.1: cp een mijn geloopen en daarna onmiddellijk gezonken» weten te vertellen, dat het schip door het geweld der ontploffing letterlijk omhoog gedrukt werd. Blijk baar werd dit schip aan de orderzijde door een mijn geraakt, hetgeen een nog sterker effect te weeg brengt dan een mijn, die het schip van terzijde raakt. HOS MIJNEN WORDEN VERANKERD Wanneer de mijnen overboord wor den gezet, zijn zij voorzien van een kabel van bepaalde lengte met een soort anker, zocdat zij blijven liggen op de plaats, waar zij zijn neergelaten. Over het algemeen is deze kabel zoo lang. dat de mijnen enkele meters on der de oppervlakte van het water han gen. Vooral bij stormachtig weder, zooals i:i de afgeloopen weken, kan het zeer licht gebeuren, dat zij wor den losgeslagen en cp drift gaan. Dit zijn de mijnen, die aan onze kusten aanspoelen en den meesten tijd on schadelijk kunnen worden gemaakt, voordat zij onheil aanrichten. Ook gebeurt het dat zij door de woedende zeebaren zoo hard op de kust gewor pen worden dat ze ontploffen, zoo was het het geval over enkele weken te Koksijde waar omzeggens alle ruiten zich in een straal van 500 nieter be vindende, totaal stuk geslagen werden wat aldus een geweldige schade aan richtte in onze dichtbijgelegen mooie badplaats. Blijven zij evenwel cp hun plaats onder water In zee hangen, dan le veren zij een doodelijk gevaar op zoo wel voor schepen met geringen dieD- gang, die er met de kiel overheen schuren, als voer grootere schepen, die ze aan stuurboord of aan bakboord raken. Voor het leggen van de mijnen wor- Hler Hebben v/e bet cluiJe'ijlc bee'd van een r.og ontplofbare zeemijn. Onder be- merkt men de mijn die eens lo van Haar anker jubt met da voelhorens Hoven wa ter steekt. Boven: het uitwerksel van een ontploffende mijn. lende diepten zijn afgesteld, zoodat zoowel de grootere oorlogsschepen als de kleinere vaartuigen en de duikboo- ten de versperring niet straffeloos kunnen passeeren. Natuurlijk worden in dergelijke versperringen doorgan gen opengelaten, waarvan de ligging zorgvuldig geheim wordt gehouden. Intusschen is gebleken dat het voor een goed zeeman niet onmogelijk is, zich deze route in het hoofd te pren ten door de bewegingen der in- en uitgaande schepen zorgvuldig gade te slaan, ofschoon het wel tot de zeer groote uitzonderingen zal blijven be- hooren, dat dit voorkomt. In het al gemeen kan men aannemen dat ver sperringen van dien aard voldoende zijn, om verrassingen van de zijde van vijandelijke oorlogsbodems te voor komen. (Nadruk verboden Hierboven Hebben we zoo een elcctro- mekanieke mijn die onschadelijk werd ge maakt. Nevens het zware ijzeren omhulsel der mijn zelf hebben we de losgeschroefde kap op wiens randen de iooden voelho rens zijn aangebracht. Gansch vooraan zien we die voelhorens met daarneven den lontaansteker (die lange staaf) die het dynamiet tot ontploffing brengen moet. Dit is de mijn die aanspoelde, enke'e we ken geleden, bij de Pier te Bïankenberge. Als bij onder ontplofte deze bom niet, want duidelijk cm zien is hoe een der voeihorens door het heen en weergeklots der golven en 't stuiken ervan op 't zand gekromd is. Hier zien we de aangespoelde mijn met daarneven de Pier. iSBBSBaaaaoBsaaaissBssaaaiaBiBBaBfiHSBUfiaBiiü^iBBBisu^iMa^sK^iBsaaasaBsisissiBBHBüasiaaaasBüiaBB t 'W Ja., beste Leëers, vanaf toekomende week beginnen we een reportage van een reis naar Amerika met de Alex van OpstalDe laatste reis van de Alex van Opstaldie in zijn terug reis den grond werd ingeboord.' We sporen U allen aan die reis mede te maken... In ons blad na tuurlijk, want tegenwoordig is het op zee niet meer pluis. We hebben de heenreis uit Antwerpen Op Zee Te New-York De Wereldtentoonstelling - Terug inschepen en: de boot verdwijnt in de golven. Maar allen zijn gered! Ja, dai alios loost U vanaf toekomende weck in ons blad! «0> Te Gent werd een wisselagent aan gehouden. Hij werd in faling verklaard. De man zou een tekort hebben van drie millioen. De zeer bekende Nederlandsche vlieg tuigbouwer Fokker is overleden te New- York, in den ouderdom van 49 jaar. Een vliegtoestel van de lijn Egypte- Eageland is in de Middellaudsche Zee gestort. Vijf reizigers zijn vermist Zes andere medereisenden werden opgepikt- Te Antwerpen reed een heerenauto in een dok, op dezelfde plaats waar enkele weken geleden en auto uit Lier in het water terecht kwam. De drie inzittenden waaronder een vader en zoon die van de jacht terugkeerden, kwamen om in hun wagen. Een Italiaansch vliegtuig op rreg van de Canarische Eilanden naar Spanje is te Mogador, (Fr. Marokkoten plet ter gestort. Wegens den mist was het vliegtuig verplicht een noodlanding te ma ken en is aldus tegen rotsen terechtgeko men. De bemanning werd verkoold. Te Brussel was een 82 jarige vrouv/ gaan slapen, voorzien van een brandende kaars. Ongelukkig deelde zij met de kaars het vuur mede aan haar beddegoed er- stond haar bed dra in vuur en vlam. De ongelukige werd levend verbrand. De H. Vader heeft Donderdag mor gen 11. een bezoek gebracht aan het Ita liaansche Hof, als tegenbezoek van dit door de Italiaansche Vorsten op het Vati kaan gebracht enkele dagen geleden. Langs den weg die den Pauselijken stoet volgde stonden tienduizenden Ro meinen geschaard die bij het voorbijtrek ken vair de H. Vader Hem uitbundig toe juichten. Achttien autowagens vormden dezen stoet. Overal waren de huizen rijkelijk be- vlagd en versierd. Voor de St-Pieterskerk, aan de grens scheiding van Vatikaan en Rome, ston den langs de eene zijde de Pa-selijke Wachten opgesteld, langs de andere zijde Italiaansche troepen. Op de symbolische grens werd de eer geboden en Italiaan sche overlieden heetten de H. Vader wel kom op Italiaansch grondgebied. Een adres van hulde werd afgelezen- Tot aan het Quirinaal bleef het een uitbundig toejuichen van de toegestroom de massa bij liet voorbijtrekken van den H. Vader. Alle klokken van Rome, van de ruim 800 kerken in stad, waren aan het luiden gegaan. Bij .de aankomst op het Quirinaal werd de eer geboden en speelde een muziek kapel. Op de eere trap werd de IL Va der afgewacht en welkom geheeten door den Koning-keizer en de Koningin van Italië, de Prinsen van 't Koninlijk Huis, Graaf Ciano en talrijke andere hoog- waardigheidbekleeders. Daarop volgde 'n audiëntie in de troon zaal. Na afloop van deze audiëntie moch ten de leden van het gevolg van den Paus en van den Koning de zaal weer binnentreden en hield de H. Vader een toespraak. In Zijn korte toespraak op het Quiri naal heeft de Paus het wijs beleid van fSSa&SBBflBBSSSXaEZBBSB&BSSSBXSaHBE de Italiaansche regeerders gehuldigd dia Italië buiten den oorlog hebben gehou den. Hij wenschte dat die behouden vrede Italië zou maken tct een sterke en geërbiedigde natie en ook een spoorslag zijn zou tot het tot standkomen van ver standhoudingen tusschcn de volkeren ten einde een nieuwe orde te verkrijgen; wel ke men echter vruchteloos zou zoeken buiten de koninklijke paden van recht vaardigheid en kriste'ijke liefde. j Daarna schreed de stoet tot cis voor kamer waar afscheid werd genomen. Da Vórsten en Prinsen vergezelden de H. Vader tot beneden den eeretrap waar de H. Vader terug in zijn auto stapte en te rug reed naar het Vatikaan, steeds mid den een geestdriftige menigte. Het was een vorstelijke en luisterrijk# ontvangst. i Aan dit bzoek. en bijzonderlijk door de Italiaansche bladen, wordt een groote be teekenis gehecht. Deze doen uitschijnen dat Vatikaan en Italië dicht bij elkaar staan, dat de H. Vader de Italiaansche politiek goedkeurt en dat dit bezoek weer om heeft doen uitschijnen dat beiden» doel is de vrede te betrachten. In ieder geval kan vastgesteld -worden dat een nauwe samenwerking is tot stand gekomen tusschen Vatikaan en Italië. Wat ons moet verheugen is dat liet ge zag van het Hoofd der Katholieke Kerk met den dag verhoogt en allengerhand aller blikken naar Rome worden getrok ken. DE DTJCE ZAL EVENEENS. DOOR DEN PAUS WORDEN ONTVANGEN Uit Rome wordt nog gemelsl dat ook Mussolini een bezoek brengen zal a^n de H. 'Vader, denkelijk op 5 Januari e.k., dit ter gelegenheid van de- 10e verjaring van het afsluiten van het Verdrag van Lateranen dat de verzoening tusschen Kerk en Staat voor gevolg had. Op Woensdag 27ste dezer kwam deze Commissie bijeen in aanwezigheid van Kolonel Gilbert, Kabinetshoofd van den Minister van Landsverdediging, dis weer houden was door eene kabinetsvergade ring. Aanvankelijk werd de strategische posi tie van ons leger breedvoerig besproken. Daarop werden allerhande kwesties be handeld, in verband met de mobilisatie. Senator Sobry nam ruimschoots deel aan de bespreking en stelde o.m. volgende vragen 1. - Vervangt het lanöbouwvertoï het gewoon verlof? De ondervinding heeft geleerd dat sol daten die begin dezer maand hebben kun nen genieten van een landbouwvei'lof, daardoor beroofd bleven van hun gewoon maandverlof. De Heer Kolonel, na daarop bevesti gend te hebben geantwoord, wees er «BSsaaaQasEsasssaBBsaaBasoiasa Woensdag nammiddag, 27 Dec., om streeks 3 uur, niettegenstaande het dooi- weder sinds twee dagen begonnea was, wareix een groep jongens aan het spelen op het ijs van den vijver gelegen achter de huizen van den Theo Goedhuyswijk en vlak nabij de fabriek van de Litopone. Nadat ze eerst wat geslierd hadden op het smeltend ijs van de onderstaande weide daarnevens, probeerden de knapen een gevaarvol tochtje op den. diepen wa terpoel. Op een gegeven oogenblik beproefde de kleine Marcel Vereycken over 't brooze ijs te slieren. Plots kwam hij op een broos punt en zakte in 't water. Onmiddellijk liepen zijn kameraden weg en kwamen om hulp roepen in de iiaastbijgelegen huizen. De vader van den verongelukte, wonen de nr 5 in de Theo Goedhuyswijk, kwam afgeloopen. Hij zag zijn zoon nog drie maal om hulp roepen daar ver in 't ijs. De werklieden van de Litopone trachten eerst met ladders en lange persen hulp te bieden doch vruchteloos. De jongen was onder de ijskorst verdwenen. Mldder- wijl was de Rijkswacht en de Politie commissaris bij de plaats van het onge luk gekomen. Een groots menigte toeschouwers stond eveneens op den oever van den grooten put. Er werd door P. Verbrugge een boo tje bijgehaald en op het brooze ijs gezet. Het ijs werd open gehakt en zoo kon men ter plaats vareix waar Marcel Vereyck'-'i verdronken was. Na eenlge oogenblikken werd het lijkje bovengehaald en naar het doodenhuisje van het St-Janshospi- tsal vervoerd. Men was reeds één uur bezig met de peilingen. De jongen is leerling van de Lagere Afdeeling, vierde studiejaar van het St- Bernarduscollege en was elf jaar oud. Hij heeft nog een broer en een zustertje. Op het oogenblik van het ongeluk was zijn mosder op reis. Men begrijpt lice geweldig het droevige nieuws de ouders heeft gepakt. Zaterdagmorgen had de begrafenis plechtigheid plaats. nochtans op dat deze kwestie thans vail dichter bij wordt onderzocht en dat in verband met de slechte weergesteltenis- sen, waardoor de landbouwverlofgangsr» practisch niets hebben kunnen verrich ten, ten eersts meer soepelheid zal wor den aangewend, en verders zoo sposdig mogelijk de landbouwverloven opnieuw, zullen worden ingeschakeld. 2. - Is het waar dat da militairen dio het gewoon maandverlof van 5 dagen splitsen in 3 of 1 maal, vanaf het derde verlof zelf dc irëinkosten moeten betalen? Terwijl de Heer Kolonel daarop be vestigend antwoordde, wees Spreker dan op de ongerijmdheid van dezen maatre gel, zich er op steunende dat esnerzijds de Nationale Maatschappij der Belgisch» Spoorwegen voor deze verlofgangers geen grootere onkosten te dragen heeft en anderzijds de economie van het land groo- telijks te winnen heeft bij de splitsing der verloven. De gegrondheid dezer opmerkingen in ziende, beloofde de Kolonel de bijzondere aandacht van den Minister daarop te zullen trekken. 3. - Wanneer zuilen de opgccischle paarden cn voertuigen werkelijk worden uitbetaald? De Kolonel scheen er over verwonderd te zijn dat deze kwestie nog niet defini tief was geregeld en legde den nadruk er op dat zulks in ieder geval zonder ver der uitstel zal geschieden. Op aandrxngen van Spi eker werd dcor het Kabinetshoofd nog meegedeeld dat de opsporing der drachtige merries thans geëindigd is. Verscheidene landbouwers kregen hur.no drachtige merries terug, doch andere ble ven nog steeds hoopvol er op wachten. Uit dit antwoord blijkt dus dat alle verdere hoop te dien opzichte ijdel zal blijven. Voor wie geen voldoening kreeg ligt de oorzaak in het feit ofwel dat hunne merries niet drachtig waren ofwel dat ze verworpen hebben of zelfs bezweken zijn. Ten slotte werd ln deze vergadering besloten tot de ontvankelijkheid van een wetsvoorstel, strekkende tot de niet af houding van het huurgeld bij de uitbeta ling van de opgeeischte paarden en voer tuigen. Senator Sobry werd tot verslaggever daarvan aangeduid. IBBBaBBBBSBBBBBHSBBSBBaSIBSBB Zondag 11. heeft de genaamde Sinaev® Emma, oud 54 jaren, echtgenoote van Edmond Soenen, wonende Molenstraat, alhier, een ergen val gedaan. Dr Vermeu len stelde vast dat de ongelukkige een schedelbreuk had opgeloopen en werd dan ook bij hoogdringendheid naar O. L. Vr. Gasthuis te leper overgebracht, waar zij reeds des avonds om 10 uur den geest gaf zonder tot kennis te zijn gekomen. Donderdag had dan ook de plechtig® begraving plaats onder groote deelneming van de bevolking. Aan de echtgenoot en c'e 96 jarige oud» moeder van het slachtoffer onzo innig» deelneming in hunnen droefheid. vooi .Uw kostbaarheden en waardepapieren, wanneer U plaatst in een brandkast gehuurd bij de Kredietbank. De staal- en betonconstructie van onze kofïers en kofferkeldeis schept een zekerheid die op geen andere wijze geëvenaard kan worden. .'"iW,Y-'-m.j Matige huurprijzen.

HISTORISCHE KRANTEN

De Poperinghenaar (1904-1944) | 1939 | | pagina 2