President Roosevelt stelt
een persoonlijk vertegen
woordiger aan
bij 't Vntikonn
Dl DRIJVEND! M IN STALEN MANTEL
LANDBOUWBELANGEN
Het avontuur mn tie eiloui§ Sheid,,
frif sija leis naar Argentinië
VADER IS MET NIEUWJAAR IN VERLOF GEKOMEN
Twee groote
treinrampen in
DuitschEand
mankt er de Reis mee naar
NEW-YORK
Pens Pins XII ütrMiff ®@n bezeek
n i@ Knikranschc W@rs!@n
Jonge Nieuwpoortnaar, aan boord werk
zaam, verhaalt ons liet vastloopen der boot
aan d® Zuid-Engelsclie kmt.
VRAAG aan uw BRIEFDRAGER
EEN POSTABONNEMENT OP
DIT BLAD.
SAMENGETELD 295 DOODEN
EN 128 GEWONDEN
136 DOODEN TE GENTHIN
93 DOODEN
BIJ FRIEDRICHSHAFEN
Een Sooden bu'sje slootte tegen den scheepswand
en onherroepelijk verzonk het schip in de diepte
Efovenversperrieigen van drie cf vier rijen mijnen
3JI' 9"
KE! 13 EEN EEN1CE REPORTAGE.
De Vorsteipe m Liaisierriike ontvasigst
JA ENKELE REGELS
Vergadering der Legercommisie van den Senaat
Tusschenkomsl van Senator Sobry
KNAAPJE VERDWIJNT
ONDER HET IJS EN WERD
DOOD BOVENGEHAALD
TE NIEUWPOORT
DOODELIJK ONGEVAL
TE PASSCHENDALE
EEN VROUW VALT,
LOOPT SCHEDELBREUK OP
EN STERFT
WOiliDSOi VEILIGHEID
Door President Roosevelt werd de H.
Myron Taylor, een bekende personaliteit
in de V. S. van Amerika, benoemd tot
zijn persoonlijken vertegenwoordiger bij
bet. Vatikaan.
Deze benoeming bcteekent evenwel niet
een hervatting van de diplomatieke be
trekkingen tusschcn Washington en het
Vatikaan.
Toch is deze benoeming een gebeurte
nis van groot belang en is zij V/el een
eersten stap tot een hervatting van di
plomatieke betrekkingen.
Deze benoeming houdt op het ccg een
samenwerking om den vrede te bewerken.
Aan deze benoeming wordt dan cok in
de internationale middens een zeer groote
beteekenis gehecht.
Hr Roosevelt heeft ook een persoon
lijken vertegenwoordiger benoemd bij den
Federalen Raad der Kerken van Ameri
ka en bij den Rabbijn Cyrus Adiet, pre
sident van het Jocdsche theologische se
minarie.
Hr Roosevelt zond ook een persoonlij
ken brief aan den H. Vader.
In talrijke bladen wordt eon gemeen
schappelijk vredssactie van hst Vatikaan
en van President Roosevelt, zelfs ook van
den Koning van Italië, in het vooruit
zicht gesteld.
A
Hr Myron Taylor, die protestant is,
miek tijdens den oorlog 1914-1918 deel
uit van de Kommissie Hoover, belast met
de bevoorrading van de bezette Landen.
Thans benoemd als persoonlijken verte
genwoordiger van President Roosevelt bij
het Vatikaan, legde hij aan de pers vol
gende verklaring af
Ik ben ten hoogste vereerd door het
besluit van President Roosevelt mij be
noemende tot zijn persoonlijken verte
genwoordiger bij het Vatikaan. Het voor
uitzicht van besprekingen over den vrede
met Fans Pius XII is hartversterkend.
Geen andere zaak bestaat er die wij zoo
zeer verlangen te dienen en dit met al
onze middelen. Ik ben dubbel verheugd
omdat deze gelegenheid tot dienstbetoon
mij geboden wordt door den Godsdienst,
die hoeksteen waarop de beschaving en
de dierbaarste verlangens van den mensch
rusten en moeten rusten en die de eind-
triomf moet behalen op de machten van
het kwaad.
/let Belgisch vrachtschip de «Louis Sheid» waarop de 25-jarige Pierre Moerman
van Nieuwpoort als vierde machinist werkzaam was. We zien Het hier vastge'oo-
pen op de rotsen van de Engelsche kust. In artikel hierboven vindt U aï'e weder
varen door den «Louis Sheidbeleefd op zijn lange reis naar Argentië en terug.
MACHINIST OP HET SCHIP
LOUIS StlEID
Zaterdag in den avond kwam Pierre
Moerman ongedeerd van zee thuis bij
zijn familie, die woont op de Coupe
Gorge teNieuwpoort.
Sinds de radio het ongeluk had geseind
dat het Belgisch koopvaardijschip Louis
Ikheidwas overgekomen aan de Zuid
kust van Engeland op 7 December laatst
leden, kenden de ouders geen rust meer.
iWat zou er geworden zijn van hun zcon?...
(Dat was de bange vraag van elk oogen-
jblik. De geburen ook waren zeer bekom
merd en bespraken druk het weinige
jfieuws dat door pers en radio was me
degedeeld.
Maar hoe aangrijpend was het oegen-
blik toen de zoon de deur van het vader
huis openstiet en in de armen van vader
eYt moeder viel, die weenden bij dit ont
roerend weerzien.
Jffc- Sinds vijf jaar reist Pierre Moerman
gp lange vaart. Deze jongeling is nu 24
filar. Het was de vierde reis op Buenos
pares die hij meemaakte als vierde ma-
fchlnist aan boord van de Louis Sheid
idle toebehoort aan de zeevaartmaatschap-
Pij Armements Deppe van Antwerpen.
DE LAATSTE ZEEREIS
luit
YY» of
Op 16 September was de Louis Sheid
de haven van Antwerpen vertrokken
fiiiet volle lading. De oorlog op zee was
reeds in volle gang en al vaarde het schip
[onder Belgische vlag en stond er op de
vWanden in groote letters Belgiëge
schilderd, toch was de tocht niet zon-
ïier gevaar, te meer daar vooral Duitsche
[schepen de vaart tusschcn Europa en
iWLienos Aires verzekerden.
PNtOp 11 Oktober kwam men veilig ter
bestemming aan en een maand lang bleef
ijïiën in de hofdstad van Argentinië. Op
J),: November lichtte men anker om terug
ti'aar het vaderland te keeren met een
groote lading graan en maïs. De vaart
verliep kalm. Alles was wel aan boord.
Kapitein Van Kweeckelberghe voerde het
commando.
kt* Het was eenzaam op de kalme zee. Waar
men voortijds veel vaartuigen ontmoette,
Mfras de trafiek nu onbenullig geworden.
Maar één keer kwam een Fransch oor
logsschip van naderbij kijken doch liet
Louis Sheidonverhinderd door.
Men bunkerde te Madeira en verder reis-
men door naar het Kanaal toe. De
maand December was reeds begonnen en
do bemanning voelde dat men Europa en
dm Winter in 't gemoed vaarde.
-9 HET DRAMA OP ZEE
't Was op Donderdag 7 December. Ik
lpg te bed zoo verhaalde ons de geredde
zeevaarder De eerste machinist kwam
k' oppen en mij wakker maken. We moe
ten drenkelingen oppakken riep hij. Sef-
ft ns stond geheel onze bemanning op
dok. Er kwamen twee reddingsbooten
naar ons schip gevaren. Het waren pas
sagiers van den Hollandschen boot Ta-
j andoen die op weg was van Antwerpen
naar Batavia.
jS® Door welke oorzaak de ontploffing op
'don o Tajandoengeschiedde, weet men
(n et juist. Al de passagiers en verschei
dene matrozen van de bemanning be-
kV inden zich te bed wanneer de vreese-
Jjike ontploffing plaats had te 5.15 uur
morgens in de volledigste duisternis en
IJ een ijskoude temperatuur. Daar de
"bot zoo rap zonk hadden de passagiers
èen tijd gehad om zich warm te kleeden.
waren in slaapkleederen en pyjama
rilden van kou. Rondom het zin
kend wrak was het een zee van vuur. De
Jie die op de watervlakte dreef was in
:ind geschoten. De reddingsbooten slaag-
fh erin aan dien vuurpoel te ontsnap-
n. Onder de passagiers bevonden zich
,Vjif vrouwen en twee jongens van 13 en
6 jaar oud.
L Een Italiaansche boot kwam ook hulp
Jbl 3den en nam 63 personen aan boord
p aar ze werden cp den Louis Sheid
Overgebracht.
Rs Wij stonden onze kleederen. onze de-
kens. onze bedden af en aan al de gered-
Qcn werden de beste zorgen verleend. Wij
konden de reis voortzetten en naderden
.tegen den avond in volle duisternis de
^Zuidkust van Engeland.
IÏET NOODSEIN VAN DE
«LOUIS SHEID»
S. G. S.... We zitten vast aan den
grondzoo klonk opeens de noodkreet
van het Belgisch vaartuig. Onze boot was
op een zandbank geloopen nabij de En-
gelsche kust. 't Was omstreeks half zeven
in den avond. Te Weymouth werd seffens
het noodsein opgevangen. De Engelsche
kust is ter plaatse van Thurlestone zeer
rotsachtig. De diepte varieert zeer sterk
en er zijn veel zandbanken.
Op een zeker oogenblik kwam de Louis
Sheidweer vlot om dadelijk opnieuw op
de rotsachtigen grond weer vast te loo-
pen. Elk oogenblik dreigde het vaartuig
met zijn zware lading graan door te bre
ken. Gelukkig was de zee niet woelig en
was ze na vele dagen storm tot rust ge
komen.
Te vier uur 's morgens begon de redding
en deze duurde tot tien uur. Eén voor
één werden de opvarenden langs een ka
bel met de broekboei aan land getrok
ken want geen enkele reddingsboot kon
de Louis Sheid omwille van de rots
achtige kust benaderen.
Men lag vast rechttegenover het Groot
Links Hotel te Thurlestone waar weldra
alle opvarenden goed ontvangen en te
slapen werden gelegd, want vele waren
sinds meer dan vier en twintig uren aan
't werk.
De redding had en kalm verloop. Alleen
de drenkelingen van de' Tajadoen be
leefden nogmaals veel schrik en vreesden
opnieuw het ergste.
In Engeland genoten allen een zeer
goed onthaal. Veel photo's werden geno
men en kustbewoners waren vol belang
stelling komen kijken..
Op 13 December vertrokken 37 man
naar Londen en met de maalboot via Fol
kestone keerden ze naar Oostende terug,
in gezelschap van de geredde bemanning
van de Rosa «toebehoorende aan de Mij.
Hermans van Brugge die eveneens aan den
ondergang van hun vaartuig waren ont
snapt.
Men hoopt althans neg de «Louis
Sheid te kunnen redden en weer vlot te
brengen, hetgeen van hoogst belang is
voor onze handelsvloot, vooral in dezen
moeilijken tijd waar het vraagstuk van
bevoorrading zich zoo scherp stelt.».
In ons laatste nummer deelden wij
reeds mede dat op Donderdagavond ?i
Dec. te Genthin, bij Maagdenburg, in
Duitschland, twee sneltreinen waren op
elkaar gebotst en dat reeds 70 dooden uit
de puinen van de wagons waree gehaald.
Na volledige opruiming van die puinen
werd vastgesteld dat niet min dan 196
personen den dood vonden bij die ramp,
en dat 100 anderen werden gewond.
De oorzaak van de ramp zou te wijten
zijn aan de verduisteringsmaatregelen.
Op den volgenden avond, dus van Vrij
dag 22 December, had een nieuwe trein
ramp plaats in Duitschland, en wel tus-
schen de stations van Marksdorf en Kluf-
xan. bij Friedrichshafen, waar de snel
trein van Friedrichshafen naar Radolfzol
op een goederentrein botste. Deze ramp
eischte eveneens een hooge tol. Niet min
dan 99 personen lieten hier het leven,
wijl er 28 werden gewond.
De stationoversten van Marksdorf tti
.van Kluffaa werden aangehouden.
Een eenvoudig maar treffend beeld van iets dat z'cH met Nieuwjaar in veel, ja, gew-'dig vee! Huilen afspelen zal. Vader
is in verlof gekomen en aanhoort aandachtig, ka'm in den zetel geze'an, de mooie Nieuwjaarsbrief door zijn dochtertje
hem voorgelezen. Ja, heel zeker tusschen de zooveel andere wenschen die de kleine voor liaar lieven Pa uiten zal
komt er één in voor, die geen enkel kind tot zlki vader-so'daat verreten zai: «Vader, liefste Vader en je kleine lieve
Treesje zal mooi en veel den goeden God bidden opdat Pa vlug naar huis zou mogen terugkeeren bij Ma om voor mij te
zorgen.Diep mooie svensch die wel niemand nalaten zal met een een mooi gebed te bezegelen.
IBnBnsaBBBnBaaHnnBBSEnfiSHEaBaiasaaaasaSSBBBBSBBanBBSBaaSSBSIBBSnSBSaSBiBBEaBaBaaaaBaaa
Ja - ,nf ff den de z.g. mijnenleggers gebezigd;
mén spreekt, voor de, groptere eenhe
den, zooals b. v. den Britschen bodem
Adventure van mijnkruisers
Ook de duilcbooten zijn er op inge
richt, mijnen te leggen. De z.g. mijn-
versperringen bestaan uit mijnen, die
worden geplaatst met een tiisschen-
ruimte van 30 tot 50 meter. Ten einde
het mijngevaar zooveel mogelijk te
gen te gaan beschikken de groote zee
mogendheden tegenwoordig over fiot-
tieltjes mijnenzoekers. Deze werken
samen met de mijnenvegers, dikwijls
bestaande uit kleine schepen, niet
grooter dan trawlers.
MI J NVERSPERRINGEN
VOOR DEN INGANG VAN HAVENS
Ten einde te voorkomen dat vreem
de oorlogsschepen en vooral duikboo-
ten onverhoeds een haven binnen
dringen, neemt men in den oorlog zijn
toevlucht tot het leggen van mijnver-
Óo onze foto zien we kommandan!: Sam ijn cL la»tsfe hand leggen aan het gevaar- I sperringen voor de havens en de mon-
Iijk werk. Zeer voorzichtig verwijdert men den ontsteker m den c-.derk-nt v.-n dingen van rivieren. Deze Versperrin-
de mijn. 't is een koneren buis vrn 25 cm. lang. vraer'n 251 "ram ver- gen bestaan Uit drie Of vier rijen mij-
borgen zit. Deze springstof dient om «Ie andere 2?) kgr. springstof, die de mijn achter elkaar, Welke Cp Verschil-
eg bevat tct ontploffing te brengen.
Meer dan ooit houdt de open-
ha re meening zich bezig m.el den
nieuwen schrik der zeeën, de
drijvende mijnen, welke in de
laatste weken zoo talrijke offers
aan scheven en schepelingen
liehhen geëiseht.
Dit is het grootste gevaar, dat thans
de schepen van alle zeevarende naties,
zonder onderscheid, bedreigt: de drij
vende mijn. Het komt slechts zelden
voor, dat een schip, hetwelk in aan
raking komt met een mijn, nog een
haven weet te bereiken. Dit zijn wel
de meest helsche machines, welke de
menschelijke geest heeft bedacht in
den strijd ter zee: onzichtbare sluip
moordenaars.
WAARUIT BESTAAT EEN
3MIJN?
Uit een stalen bol van ongeveer 80
tot 100 cm. middellijn, waarvan het
bovenste deel met lucht is gevuld, zoo
dat de mijn niet kan zinken. Uit dezen
stalen bol steken drie of meer lcoden
buisjes. Hierin bevinden zich glazen
buisjes, welke gevuld zijn met chroom-
zuur, zink en kool. Heeft nu een schip
het ongeluk, met een dezer uitsteek
sels in aanraking te komen, dan buigt
het looden buisje om, met het gevolg
dat het glazen buisje breekt en de
inhoud zich vermengt. Hierdoor ont
staat een galvanische stroom, die door
middel van een electrischen ontste
ker die zich in de onderste helft van
de bol bevindende ontplofbare stof
fen tot explosie brengt. Uit de gede
tailleerde berichten in de bladen weet
men, welke ontzettende gevolgen deze
ontploffing heeft. Passagiers van het
ongelukkige s.s. Simon Bolivar - (op
het einde van November 1.1: cp een
mijn geloopen en daarna onmiddellijk
gezonken» weten te vertellen, dat het
schip door het geweld der ontploffing
letterlijk omhoog gedrukt werd. Blijk
baar werd dit schip aan de orderzijde
door een mijn geraakt, hetgeen een
nog sterker effect te weeg brengt dan
een mijn, die het schip van terzijde
raakt.
HOS MIJNEN WORDEN VERANKERD
Wanneer de mijnen overboord wor
den gezet, zijn zij voorzien van een
kabel van bepaalde lengte met een
soort anker, zocdat zij blijven liggen
op de plaats, waar zij zijn neergelaten.
Over het algemeen is deze kabel zoo
lang. dat de mijnen enkele meters on
der de oppervlakte van het water han
gen. Vooral bij stormachtig weder,
zooals i:i de afgeloopen weken, kan
het zeer licht gebeuren, dat zij wor
den losgeslagen en cp drift gaan. Dit
zijn de mijnen, die aan onze kusten
aanspoelen en den meesten tijd on
schadelijk kunnen worden gemaakt,
voordat zij onheil aanrichten. Ook
gebeurt het dat zij door de woedende
zeebaren zoo hard op de kust gewor
pen worden dat ze ontploffen, zoo was
het het geval over enkele weken te
Koksijde waar omzeggens alle ruiten
zich in een straal van 500 nieter be
vindende, totaal stuk geslagen werden
wat aldus een geweldige schade aan
richtte in onze dichtbijgelegen mooie
badplaats.
Blijven zij evenwel cp hun plaats
onder water In zee hangen, dan le
veren zij een doodelijk gevaar op zoo
wel voor schepen met geringen dieD-
gang, die er met de kiel overheen
schuren, als voer grootere schepen, die
ze aan stuurboord of aan bakboord
raken.
Voor het leggen van de mijnen wor-
Hler Hebben v/e bet cluiJe'ijlc bee'd van
een r.og ontplofbare zeemijn. Onder be-
merkt men de mijn die eens lo van Haar
anker jubt met da voelhorens Hoven wa
ter steekt. Boven: het uitwerksel van
een ontploffende mijn.
lende diepten zijn afgesteld, zoodat
zoowel de grootere oorlogsschepen als
de kleinere vaartuigen en de duikboo-
ten de versperring niet straffeloos
kunnen passeeren. Natuurlijk worden
in dergelijke versperringen doorgan
gen opengelaten, waarvan de ligging
zorgvuldig geheim wordt gehouden.
Intusschen is gebleken dat het voor
een goed zeeman niet onmogelijk is,
zich deze route in het hoofd te pren
ten door de bewegingen der in- en
uitgaande schepen zorgvuldig gade te
slaan, ofschoon het wel tot de zeer
groote uitzonderingen zal blijven be-
hooren, dat dit voorkomt. In het al
gemeen kan men aannemen dat ver
sperringen van dien aard voldoende
zijn, om verrassingen van de zijde van
vijandelijke oorlogsbodems te voor
komen. (Nadruk verboden
Hierboven Hebben we zoo een elcctro-
mekanieke mijn die onschadelijk werd ge
maakt. Nevens het zware ijzeren omhulsel
der mijn zelf hebben we de losgeschroefde
kap op wiens randen de iooden voelho
rens zijn aangebracht. Gansch vooraan
zien we die voelhorens met daarneven den
lontaansteker (die lange staaf) die het
dynamiet tot ontploffing brengen moet.
Dit is de mijn die aanspoelde, enke'e we
ken geleden, bij de Pier te Bïankenberge.
Als bij onder ontplofte deze bom niet,
want duidelijk cm zien is hoe een der
voeihorens door het heen en weergeklots
der golven en 't stuiken ervan op 't zand
gekromd is. Hier zien we de aangespoelde mijn met daarneven de Pier.
iSBBSBaaaaoBsaaaissBssaaaiaBiBBaBfiHSBUfiaBiiü^iBBBisu^iMa^sK^iBsaaasaBsisissiBBHBüasiaaaasBüiaBB
t 'W
Ja., beste Leëers, vanaf toekomende
week beginnen we een reportage van
een reis naar Amerika met de Alex
van OpstalDe laatste reis van de
Alex van Opstaldie in zijn terug
reis den grond werd ingeboord.'
We sporen U allen aan die reis mede te maken... In ons blad na
tuurlijk, want tegenwoordig is het op zee niet meer pluis.
We hebben de heenreis uit Antwerpen Op Zee Te New-York
De Wereldtentoonstelling - Terug inschepen en: de boot
verdwijnt in de golven. Maar allen zijn gered!
Ja, dai alios loost U vanaf toekomende weck in ons blad!
«0>
Te Gent werd een wisselagent aan
gehouden. Hij werd in faling verklaard.
De man zou een tekort hebben van drie
millioen.
De zeer bekende Nederlandsche vlieg
tuigbouwer Fokker is overleden te New-
York, in den ouderdom van 49 jaar.
Een vliegtoestel van de lijn Egypte-
Eageland is in de Middellaudsche Zee
gestort. Vijf reizigers zijn vermist Zes
andere medereisenden werden opgepikt-
Te Antwerpen reed een heerenauto
in een dok, op dezelfde plaats waar enkele
weken geleden en auto uit Lier in het
water terecht kwam. De drie inzittenden
waaronder een vader en zoon die van de
jacht terugkeerden, kwamen om in hun
wagen.
Een Italiaansch vliegtuig op rreg
van de Canarische Eilanden naar Spanje
is te Mogador, (Fr. Marokkoten plet
ter gestort. Wegens den mist was het
vliegtuig verplicht een noodlanding te ma
ken en is aldus tegen rotsen terechtgeko
men. De bemanning werd verkoold.
Te Brussel was een 82 jarige vrouv/
gaan slapen, voorzien van een brandende
kaars. Ongelukkig deelde zij met de kaars
het vuur mede aan haar beddegoed er-
stond haar bed dra in vuur en vlam. De
ongelukige werd levend verbrand.
De H. Vader heeft Donderdag mor
gen 11. een bezoek gebracht aan het Ita
liaansche Hof, als tegenbezoek van dit
door de Italiaansche Vorsten op het Vati
kaan gebracht enkele dagen geleden.
Langs den weg die den Pauselijken
stoet volgde stonden tienduizenden Ro
meinen geschaard die bij het voorbijtrek
ken vair de H. Vader Hem uitbundig toe
juichten.
Achttien autowagens vormden dezen
stoet.
Overal waren de huizen rijkelijk be-
vlagd en versierd.
Voor de St-Pieterskerk, aan de grens
scheiding van Vatikaan en Rome, ston
den langs de eene zijde de Pa-selijke
Wachten opgesteld, langs de andere zijde
Italiaansche troepen. Op de symbolische
grens werd de eer geboden en Italiaan
sche overlieden heetten de H. Vader wel
kom op Italiaansch grondgebied. Een
adres van hulde werd afgelezen-
Tot aan het Quirinaal bleef het een
uitbundig toejuichen van de toegestroom
de massa bij liet voorbijtrekken van den
H. Vader.
Alle klokken van Rome, van de ruim
800 kerken in stad, waren aan het luiden
gegaan.
Bij .de aankomst op het Quirinaal werd
de eer geboden en speelde een muziek
kapel. Op de eere trap werd de IL Va
der afgewacht en welkom geheeten door
den Koning-keizer en de Koningin van
Italië, de Prinsen van 't Koninlijk Huis,
Graaf Ciano en talrijke andere hoog-
waardigheidbekleeders.
Daarop volgde 'n audiëntie in de troon
zaal. Na afloop van deze audiëntie moch
ten de leden van het gevolg van den
Paus en van den Koning de zaal weer
binnentreden en hield de H. Vader een
toespraak.
In Zijn korte toespraak op het Quiri
naal heeft de Paus het wijs beleid van
fSSa&SBBflBBSSSXaEZBBSB&BSSSBXSaHBE
de Italiaansche regeerders gehuldigd dia
Italië buiten den oorlog hebben gehou
den. Hij wenschte dat die behouden
vrede Italië zou maken tct een sterke en
geërbiedigde natie en ook een spoorslag
zijn zou tot het tot standkomen van ver
standhoudingen tusschcn de volkeren ten
einde een nieuwe orde te verkrijgen; wel
ke men echter vruchteloos zou zoeken
buiten de koninklijke paden van recht
vaardigheid en kriste'ijke liefde. j
Daarna schreed de stoet tot cis voor
kamer waar afscheid werd genomen. Da
Vórsten en Prinsen vergezelden de H.
Vader tot beneden den eeretrap waar de
H. Vader terug in zijn auto stapte en te
rug reed naar het Vatikaan, steeds mid
den een geestdriftige menigte.
Het was een vorstelijke en luisterrijk#
ontvangst. i
Aan dit bzoek. en bijzonderlijk door de
Italiaansche bladen, wordt een groote be
teekenis gehecht. Deze doen uitschijnen
dat Vatikaan en Italië dicht bij elkaar
staan, dat de H. Vader de Italiaansche
politiek goedkeurt en dat dit bezoek weer
om heeft doen uitschijnen dat beiden»
doel is de vrede te betrachten.
In ieder geval kan vastgesteld -worden
dat een nauwe samenwerking is tot stand
gekomen tusschen Vatikaan en Italië.
Wat ons moet verheugen is dat liet ge
zag van het Hoofd der Katholieke Kerk
met den dag verhoogt en allengerhand
aller blikken naar Rome worden getrok
ken.
DE DTJCE ZAL EVENEENS. DOOR
DEN PAUS WORDEN ONTVANGEN
Uit Rome wordt nog gemelsl dat ook
Mussolini een bezoek brengen zal a^n de
H. 'Vader, denkelijk op 5 Januari e.k.,
dit ter gelegenheid van de- 10e verjaring
van het afsluiten van het Verdrag van
Lateranen dat de verzoening tusschen
Kerk en Staat voor gevolg had.
Op Woensdag 27ste dezer kwam deze
Commissie bijeen in aanwezigheid van
Kolonel Gilbert, Kabinetshoofd van den
Minister van Landsverdediging, dis weer
houden was door eene kabinetsvergade
ring.
Aanvankelijk werd de strategische posi
tie van ons leger breedvoerig besproken.
Daarop werden allerhande kwesties be
handeld, in verband met de mobilisatie.
Senator Sobry nam ruimschoots deel
aan de bespreking en stelde o.m. volgende
vragen
1. - Vervangt het lanöbouwvertoï het
gewoon verlof?
De ondervinding heeft geleerd dat sol
daten die begin dezer maand hebben kun
nen genieten van een landbouwvei'lof,
daardoor beroofd bleven van hun gewoon
maandverlof.
De Heer Kolonel, na daarop bevesti
gend te hebben geantwoord, wees er
«BSsaaaQasEsasssaBBsaaBasoiasa
Woensdag nammiddag, 27 Dec., om
streeks 3 uur, niettegenstaande het dooi-
weder sinds twee dagen begonnea was,
wareix een groep jongens aan het spelen
op het ijs van den vijver gelegen achter
de huizen van den Theo Goedhuyswijk
en vlak nabij de fabriek van de Litopone.
Nadat ze eerst wat geslierd hadden op
het smeltend ijs van de onderstaande
weide daarnevens, probeerden de knapen
een gevaarvol tochtje op den. diepen wa
terpoel.
Op een gegeven oogenblik beproefde
de kleine Marcel Vereycken over 't brooze
ijs te slieren. Plots kwam hij op een broos
punt en zakte in 't water. Onmiddellijk
liepen zijn kameraden weg en kwamen
om hulp roepen in de iiaastbijgelegen
huizen.
De vader van den verongelukte, wonen
de nr 5 in de Theo Goedhuyswijk, kwam
afgeloopen. Hij zag zijn zoon nog drie
maal om hulp roepen daar ver in 't ijs.
De werklieden van de Litopone trachten
eerst met ladders en lange persen hulp
te bieden doch vruchteloos. De jongen
was onder de ijskorst verdwenen. Mldder-
wijl was de Rijkswacht en de Politie
commissaris bij de plaats van het onge
luk gekomen.
Een groots menigte toeschouwers stond
eveneens op den oever van den grooten
put. Er werd door P. Verbrugge een boo
tje bijgehaald en op het brooze ijs gezet.
Het ijs werd open gehakt en zoo kon men
ter plaats vareix waar Marcel Vereyck'-'i
verdronken was. Na eenlge oogenblikken
werd het lijkje bovengehaald en naar
het doodenhuisje van het St-Janshospi-
tsal vervoerd. Men was reeds één uur
bezig met de peilingen.
De jongen is leerling van de Lagere
Afdeeling, vierde studiejaar van het St-
Bernarduscollege en was elf jaar oud.
Hij heeft nog een broer en een zustertje.
Op het oogenblik van het ongeluk was
zijn mosder op reis. Men begrijpt lice
geweldig het droevige nieuws de ouders
heeft gepakt.
Zaterdagmorgen had de begrafenis
plechtigheid plaats.
nochtans op dat deze kwestie thans vail
dichter bij wordt onderzocht en dat in
verband met de slechte weergesteltenis-
sen, waardoor de landbouwverlofgangsr»
practisch niets hebben kunnen verrich
ten, ten eersts meer soepelheid zal wor
den aangewend, en verders zoo sposdig
mogelijk de landbouwverloven opnieuw,
zullen worden ingeschakeld.
2. - Is het waar dat da militairen dio
het gewoon maandverlof van 5 dagen
splitsen in 3 of 1 maal, vanaf het derde
verlof zelf dc irëinkosten moeten betalen?
Terwijl de Heer Kolonel daarop be
vestigend antwoordde, wees Spreker dan
op de ongerijmdheid van dezen maatre
gel, zich er op steunende dat esnerzijds
de Nationale Maatschappij der Belgisch»
Spoorwegen voor deze verlofgangers geen
grootere onkosten te dragen heeft en
anderzijds de economie van het land groo-
telijks te winnen heeft bij de splitsing
der verloven.
De gegrondheid dezer opmerkingen in
ziende, beloofde de Kolonel de bijzondere
aandacht van den Minister daarop te
zullen trekken.
3. - Wanneer zuilen de opgccischle
paarden cn voertuigen werkelijk worden
uitbetaald?
De Kolonel scheen er over verwonderd
te zijn dat deze kwestie nog niet defini
tief was geregeld en legde den nadruk er
op dat zulks in ieder geval zonder ver
der uitstel zal geschieden.
Op aandrxngen van Spi eker werd dcor
het Kabinetshoofd nog meegedeeld dat
de opsporing der drachtige merries thans
geëindigd is.
Verscheidene landbouwers kregen hur.no
drachtige merries terug, doch andere ble
ven nog steeds hoopvol er op wachten.
Uit dit antwoord blijkt dus dat alle
verdere hoop te dien opzichte ijdel zal
blijven.
Voor wie geen voldoening kreeg ligt
de oorzaak in het feit ofwel dat hunne
merries niet drachtig waren ofwel dat ze
verworpen hebben of zelfs bezweken zijn.
Ten slotte werd ln deze vergadering
besloten tot de ontvankelijkheid van een
wetsvoorstel, strekkende tot de niet af
houding van het huurgeld bij de uitbeta
ling van de opgeeischte paarden en voer
tuigen.
Senator Sobry werd tot verslaggever
daarvan aangeduid.
IBBBaBBBBSBBBBBHSBBSBBaSIBSBB
Zondag 11. heeft de genaamde Sinaev®
Emma, oud 54 jaren, echtgenoote van
Edmond Soenen, wonende Molenstraat,
alhier, een ergen val gedaan. Dr Vermeu
len stelde vast dat de ongelukkige een
schedelbreuk had opgeloopen en werd dan
ook bij hoogdringendheid naar O. L. Vr.
Gasthuis te leper overgebracht, waar zij
reeds des avonds om 10 uur den geest
gaf zonder tot kennis te zijn gekomen.
Donderdag had dan ook de plechtig®
begraving plaats onder groote deelneming
van de bevolking.
Aan de echtgenoot en c'e 96 jarige oud»
moeder van het slachtoffer onzo innig»
deelneming in hunnen droefheid.
vooi .Uw kostbaarheden en waardepapieren, wanneer U
plaatst in een brandkast gehuurd bij de Kredietbank. De staal- en
betonconstructie van onze kofïers en kofferkeldeis schept een
zekerheid die op geen andere wijze geëvenaard kan worden.
.'"iW,Y-'-m.j Matige huurprijzen.