BESTE UITWERKING ElöS'tx'ijdLirxgr van Herik <fc ander Oxxlr.r'ULici FIJNGEMALEN KAINIET ZEER FIJN GEMALEN Openbare Verkooping 82, Naamschestraat, Brussel. Voor beter Spoorverkeer uit Poperinge GROOT 18 Ha. 20 A. 54 Ca. Société Commerciale des Engrais Potassiques, BIJGEVOLG (IN ORIGINALE ZAKKEN VAN 50 KGR.) Overslag Vrijdag 3 Mei 1940 TE LANGEMARK NOTARIEËLE VERKOOPINGEN Antwoord van het Schepencollege. Nieuwe Zondagtreinun van een schoone en welhehouwde Antwoord van het Beheer der Belgische Spoorwegen aan het Schepencollege van Poperinge op brief hier verleden week overgedrukt. en voor er voor Poperinge, 13 April 1940. schiedt, is het ongeoorloofd. We geven heden het antwoord door het Beheer der Spoorwegen aan het Schepencollege toegezonden alsook de opmerkingen op dit schrijven door ons Stadsbestuur aan het Spoorbe- heer overgemaakt. Die toestand moet veranderen en we hopen wel dat het Spoorbeheer de rechtmatigheid der uitgebrachte klachten zal aanveerden. Donderdag 18 dezer werd ons mededeeling gegeven van volgende wijzigin gen die in voege komen met Zondag 21 April: WIJZIGINGEN OP DE LIJN IEPER-OOSTENDE PIETERS te RENINGE CASSIERS te POPERINGE. WOONHUIS MET HOF groot 5aren. aaanraHrainnuMBnniBHn BUURMANS te VEURNE. ZAAILAND ZAAILAND WOONHUIS de GRAVE te Loo e- J. VAN CAILLIE te Brugge. Gebruikt door M. Achiel Boone, met pacht voor een jaar van 19.800 franken ’s jaars (lasten inbegrepen). Verdeeld in 10 koopen. Recht van samenvoeging. om 2 1/2 uÊr nanoen, te IEPER, in het “Hótel du Nord„ bij M.Joseph De Crock, Statiestraat. ZIE PLAKBRIEVEN MET PLAN. KERKFABRIEK VAN ZANDVOORDE-BIJ-IEPER HEERENHUIS WOONHUIS MET HOF 5 AD LOO EEN WOONHUIS GEMEENTE PROVEN Kantoor van den NOTARIS R. VAN DEN BOOGAERDE te Beselare LIJN ABEELE-POPERINGE-IEFER A A MEUBELS EN MENAGIEGOEDEREN. EEN WOONHUIS-WINKEL met medegaande gebouwen en volgens kadaster sectie B, Nr 232 C, 2 a. 40 ca. onder bebouwde grond, koer en hof. VANHEE te ZONNEBEKE en DEVOS te RUMBEKE. ZAAILAND EN WEIDE in één blok. WOONHUIS TE STAVELE, nabij Stavelehoekje, ter noordzijde der Notelaardreef. ALB. LAUWERS te YPER. GEMEENTE ADINKERKE, langs de Cromfortstraat, ZAAILAND EN WEIDE groot 8 hectaren 20 aren 90 centiaren. Gebruikt zonder geschreven pacht door Camille Vandenbussche mits 6.150 frank ’s jaars, boven de lasten. ALB. LAUWERS te YPER. De aanklacht tegen de slechte spoorverbindingen en de onmensche- lijke vervoerwijze uit Poperinge, door ons Schepencollege gericht aan het Beheer der Belgische Spoorwegen en die we hier verleden week overdruk ten, werd met genoegen in stad en streek gelezen en elk wist er nog wat bij te vertellen. Zooals het vervoer van reizigers thans op de lijn Poperinge-Ieper ge- WOENSDAG 24 APRIL 1943 om 3 uur zeer stipt nanv.ldag, te Oostvletercn, ter herberg St-Sebas- tiaangehouden door M. Riem, ten overstaan van den Heer Vrederechter van het tweede kanton leper, WOONHUIS MET HOF staande en gelegen te Oostvleteren, Kasteelstraat 8, groot onder bebouwden grond en hoving volgens kadaster sek- tie A, Nrs 632a eu 633a, 11 a. 11 ca., en volgens titel 11 a. 22 ca., palende tot half de Helledreef en de Kasteelstraat. VAN EECKE te POPERINGE. GEMEENTE ADINKERKE ZAAILANDEN ALB. LAUWERS te YPER. MEUBELWINKEL SCHRIJNWERKERIJ GEBROEDERS STEVENS IEPER POPERINGE BESTE ZAAILANDEN en WEIDEN, waarvan eenige aan zien mogen worden als BOUWGRONDEN •Bij Kanadeesch Monument, makende den hoek met steenweg leper-Poelkapelle en steenweg van Langemark naar Zonnebeke. WEIDE DELAHAYE te WOUMEN. OPENBARE VERKOOPING van TWEE BESTE HOFSTEDEN EN TWEEWOONST 1BBBBBBBBBBBBBBBBBBBBEBBBBBB CAMERLYNCK te Passchendale. ,5i Om uit onverdeeldheid te scheiden. 1. A. V. UIT DER HAND TE KOOP Om uit onverdeeldheid te treden. 5.39 uur; kadast V. <o> 3. BERICHT AANBESTEDING UIT TER HAND TE KOOP V. 2. - REIZIGERS OPEENGEPAKT. V. V. V. A. 1. - DEFICITAIRE LIJN - BESPARIN GEN. Met genoegen vernemen wij dat de bij- taks van 3 fr. zal afgeschaft worden voor de reizigers die van 3* naar 2" klas over stappen. Dat is een goede maatregel. (1) 5. - VELOS EN KINDERRIJTUIGEN. leper Roeselare Poperinge leper Roeselare leper V. A. V. A. V. A. V. A. 17.12 18.31 19.06 20.09 Trein 8.59 9.12 9.20 10.05 Abeele Poperinge Poperinge Brandhoek Vlamertinge leper 8.49 8.58 9.15 9.19 9.23 9.28 6.07 6.12 6.17 6.21 6.24 6.33 18.29 uur; 19.10 uur; 19.56 uur; 20.06 uur. -<a> 9.26 uur; 9.30 uur; 9.34 uur; 9.39 uur. 8.49 uur; 8.54 uur; 8.58 uur; 9.02 uur. 10.19 10.25 10.30 10.36 10.40 10.45 10.51 10.58 14.05 14.12 14.17 13.36 13.41 13.49 WOONHUIS (Bungalow) twee soorten water en elektriciteit, met beplanten groentenhof. Inlichtingen 53a, Reningelststeenwcg, Poperinge. 12.25 13.10 Trein 13.14 13.27 V. A. V. A. Trein 16.17 16.58 Trein 17.05 17.20 6.22 6.27 6.31 6.36 6.44 6.49 6.56 7.02 7. 3 7.39 KS 19.10 20.08 20.22 21.31 A. V. Poperinge Brandhoek Vlamertinge leper A. A. V. A. V. A. HOFSTEDE A. V. A. A. V. A. leper V. Vlamertinge Brandhoek Poperinge A. Studiën van de Notarisien THEVELIN te MEESEN en VIAENE te AARSELE. Studiën van de Notarissen Zandvoord# NIEUWE TREINEN VANAF 15 AFRIL 1940. Kantoor van den Notaris DEEREN te Roesbrugge-Haringe. (1) Mogen we het Beheer der Spoor maatschappij doen opmerken dat de boe- te-taks van 3 fr. nog geeischt werd aan een reizigster die met koepon 3e klas Poperinge verliet op Maandag 11. 15 dezer, met trein van 15.52 en te leper over stapte in 2e klas vaa trein 559. Hoe komt dat? 9.31 9.37 9.43 9.51 9.57 10.03 10.08 10.14 10.19 10.27 10.32 11.05 er aansuiting Mijnheer Met dank uw geëerd schrijven van 1” dezer ontvangen in antwoord op ons schrijven van 18“ Maart. Wij danken U voor de aandacht waar mede Gij ons schrijven hebt willen onder zoeken. Wij houden er echter aan op ons schrij ven terug te keeren, omdat wij met uwe uiteenzetting en het besluit dat U waar schijnlijk meent er te mogen uit trekken, niet kunnen akkoord gaan. 7. - REIS NAAR BRUGGE. Voor de heenreis naar Brugge hebben we in den morgen,vgoede verbindingen langs leper-Kortemark-Torhout. Jammer dat we daarvoor driemaal moeten veran deren. Voor de reis Brugge-Poperinge is geen goede verbinding in den dag. Wie uit Brugge vertrekt te 11.52 uur en de reis per spoor of autobus wil afleg gen, komt te leper aan te 13.24 uur en mag wachten tot 15.36 uur, om te 15.49 uur te Poperinge toe te komen. Dat is 4 uur op weg om 60 km. af te leggen. INSTEL: Woensdag 24 April 1940 TOESLAG: Woensdag 8 Mei 1940 telkens te 2 u. namiddag, in de herberg *t Schuttershofbij M. Hil. Parmentier te Westroozebeke, van Gemeente Westroozebeke, Dorp. Een Sterkgebouwd en Geriefvol 'Laatst bewoond door Juffrouw Leonie Deriemaecker. Ingenottreding tegen betaling der koop som en kosten. Sleutel bij M. Hilaire Parmentier. 0,50 Instelpremie. Kantoor van den Notaris cn vr1 Mijnheer Demaret, Beheer der Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen, Leuvensche weg 17, Brussel. OP MAANDAG 29 APRIL 1940 om 2% ure namiddag. ten Stadhuize te Loo, bij Julien Matthyl, OPENBARE VERKOOPING in een enkelen zitdag, van Gemeente Hoogstede. 1. 63 AREN 10 CENTIAREN -1 bekend wijk A, Nr 607a. 2. -79 AREN 69 CENTIAREN kadastraal bekend wijk A. Nr 580. Beide perceeleti gelegen te Hoogstad#» Linde, langs den steenweg van Hoog» stade-Linde naar Beveren-IJzer, tusschei de Linde en St-Eloi. In gebruike door Hcnri Sticker van pacht met 1 October 1941. »BBSaS3Ea3E3SiSa5ESSi3ÏJ35B33M Studie van den Notar's de GRAVE te Loo. Mijnheer, Wij hebben de eer U ontvangst te mel den van uw brief van 18 Maart, gericht aan den Heer Directeur Generaal. Ieder der aangehaalde punten werd met de meeste aandacht onderzocht. Vooreerst dient aangestipt dat de lijn Kortrijk-Hazebroek een deficitaire lijn is, waardoor wij verplicht werden de exploi tatie op een meer economische basis in te richten. 1» REIZIGERS OPEENGEPAKT. Het invoege stellen van een reeks Bros- selmotortreinen met eenige klasse was een gevolg van die herinrichting. Het ge beurt in de huidige omstandigheden dat sommige van die motortreinen licht over bevolkt zijn. Wanneer zulke toestand verergert en een chronisch karakter krijgt, worden er steeds maatregelen getroffen om een ge paste ontdubbeling in. te leggen. 2“ RECHTSTREEKSCHE VERBINDING MET KORTRIJK. Sedert 15 Maart zijn de drieledige mo tortreinen 542 - 549 - 554 - 559 op de sectie leper-Poperinge vervangen door Brossel rijtuigen. Wij willen toegeven dat het overstappen te leper ongewenscht is voor de klienteel, doch dit licht onge mak beteekent een. merkelijke bezuini ging voor de Maatschappij. Er dient ten andere aangestipt dat de drieledige mo tortreinen niet geschikt zijn om omnibus dienst te verzekeren, terwijl het wensche- lijk is dat Vlamertinge en Brandhoek eveneens bediend worden. Wij hebben onderrichtingen gegeven om de bijtaks van 3 fr. niet te innen telkens de reiziger geen gelegenheid heeft om vanaf het vertrekstation in 2“ of 1» klasse te reizen. De Brossel «-treinen zijn geschikt om 80 reizigers te vervoeren. In ons bijgevoegd schrijven van 29 Maart stipten wij fcet geval aan van twee reizen naar leper op één Zondag, de eene reis met 140 reizigers, de tweede reis met 132 reizigers. Nog een staaltje: Woensdag namiddag dezer week, vertrok het treintje 2539 te 15.52 uur uit Poperinge volgepropt met reizigers als opgelegde sar dienen. Hoeveel er juist waren, was moeilijk te zeggen, maar zeker wel 140- 145. En 15 reizigers vrouwen en bejaarde personen die dat gedrum niet vermogen bleven in de statie beteu terd het vertrekkend treintje nazien, en mochten hier in de statie een uur en drie kwart wachten op den volgenden trein. Die overbelasting brengt voor de reizi gers veel ongemak mede, bijzonderlijk voor het reizen met kinders en ouderlin gen. Daarbij is bet heel gevaarlijk een rijtuig zoo te overbelasten. Veiligheid is toch ook iets waar het Beheer der Spoorwegen fier op gaat: het behoort dus voor de veiligheid der reizigers te zorgen. Een taxivoerder is strafbaar wanneer hij zijn voertuig overbelast. Zijn de wetten dienaaangaar.de niet door iedereen te onderhouden? INSTEL: MAANDAG 29 APRIL 1940 OVERSLAG: MAANDAG 13 MEI 1940 om 2 ure ’s namiddags, ter herberg Victor Ponsaerts, te Dik». muide (Lindekens), van SCHOON EN GERIEFLIJK te Diksmuide, IJzerlaan Nr 9, met 1 are 63 centiaren, kad. sectie Bi palende de gemeenteschool cn andere. Ledig en ongebruikt. y2% IiLtelpremie. 0lBBRa»6B«aBBBeaasBS39Ksi9iv Studiën van de Notarissen het mag niet dat de reizigers uit eigen land onze streek niet kunnen bereiken, door de onmogelijkheid of de moeilijkheid van verkeer. Het zou ons genoegen doen wildet GIJ onderzoeken of het mogelijk is hieraan eenige verbetering te brengen. Voor de terugreis Brugge-Poperinge ’s avonds, is de verbinding verbeterd met de nieuwe uurregeling vanaf 15“ Maart. A Mogen we nog volgende verbeteringen voorstellen die mits heel geringe bijko mende kosten aan menig reiziger veel gemak zouden geven: VOORSTEL TOT VERBETERING AAN REIZIGERSDIENST TUSSCHEN IEPER EN POPERINGE, In den Voormiddag. Trein 474 komt te leper toe te 8.49 uur. Die trein zou moeten doorloopen naar Op MAANDAG 22 APRIL 1940, t« 10.30 uur, in het Gemeentehuis te Proven, vóór het College van Burgemeester en Schepenen, openbare aanbesteding van: ELECTRISCHE INRICHTING der in opbouw-zijnde Gemeente lijke Jongensschool aldaar. Stukken ter inzage in het Gemeente huis te Proven en bij Bouwmeester Omer Carpentier, lepersteenweg, Poperinge, al waar te koop tegen 20 frank. «BBBBBSBEBBBESIBaBBEBBBBBEZWl OPENBARE VERKOOPING van EEN SCHOON EN GERIEFLIJK met verdieping, inrij, aanhoorigheden en tuin, gelegen te Alveringem, Nieuwstr. Nr 175, inhoudende in oppervlakte 10 a. 66 ca. Beschikbaar een maand na den toeslag. Te bezoeken den Dinsdag en Donder dag van iedere week, van 2 tot 5 ure. INSTEL: VRIJDAG 26 APRIL 1940 TOESLAG: VRIJDAG 10 MEI 1940 telkens om 2 J4 u. ’s namiddags, ter herberg «De Tramstatie», bij M. De- queker te Alveringem, Dorpplaats. y2 c/o Instelpremie. SBBBaBBBaBEBBBBQBBBBBBBBBBBUMBSBBBBBBBBBHaBBBBaBBBBBflBU Brussel, 1 April 1940. Mijnheer Sanseir Schepen te Poperinge. ’s Zondags TT 2536 bis D. leper Vlamertinge Poperinge TT 2537 bis D. Poperinge Vlamertinge leper De reizigers voor verder dan leper, ge lieven af te reizen met TT 2537, om 13 u. 5L Wij kunnen uw bewering niet aanvaar den, als zouden Velos en kinderrijtuigen enkel aangeboden worden ’s morgens en ’s avonds, en dat we daarvoor over vol doende stoomtreinen beschikken. Wij hebben op de lijn Poperinge-Kort- rijk twee stoomtreinen in heel den dag: een stoomtrein die uit Poperinge ver trekt ’s morgens te 6.23 uur, een stoomtrein die uit Poperinge ver trekt ’s namiddags te 17.38 uur. Personen die op reis gaan met kinders vertrekken doorgaans niet ’s morgens te 6 uur. Later in den dag is er geen gelegen heid meer een kinderrijtuig mede te nemen. Personen met kinders en rijtuig moeten voor de terugreis te 17.30 uur vertrekken of kunnen geen weg meer. Voor velos is uw bewering nog min ge grond. Zooals gezegd komen telken jare veel vlashandelaars per spoor met hun fiets mede te Poperinge, doen er hun ronde te velde, om dan ’s avonds per spoor terug af te reizen. Nu kunnen zij dat niet meer. Handelaars kunnen hier in den mor gen niet toekomen met hun fiets; en toe risten zijn wel heel den dag op gang, bijzonderlijk van nu voort in het zomer en verlofseizoen. De Vlaamsche Bergen zijn een aan gename wandeling. Niet iedereen be schikt steeds over een heelen dag. Per spoor tot Poperinge, dan per fiets naar de Bergen of door de Hoppestreek, dan ’s avonds per spoor terug naar huis, was het verzet van velen. Nu kan dat niet meer. We zijn toch niet in een eeuw van achteruitgang? Nu het toerisme-seizoen aanbreekt, en nu toeristen en trekkersdoor de om standigheden om zeggens verplicht zullen zijn in eigen land te blijven, zou het Beheer van Spoorwegen moeten zorgen om toeristen en reizigers eenig gemak te geven. Dit is voor Poperinge-Ieper eene bron van inkomsten; onze Toeristen streken zullen reeds genoeg te lijden heb ben door het gebrek aan Vreemdelingen; We zijn er volledig mede akkoord dat nu meer dan ooit besparingen moeten gedaan worden waar dit kan, maar het Belgisch Spoornet vormt een geheel en het tijdelijk deficiet van één lijn mag enkel ingezien worden in het kader der algeheele exploitatie. De lijn Kortrijk-Hazebrouck was mis schien wel een deficitaire lijn, maar wij betwijfelen het of zij dit nu nog is: Het gedeelte Abeele-Hazebrouck is weg gevallen; een deel treinen zijn afgschaft; groote treinen zijn vervangen door Bros sel «-motortreinen met éénige klasse; een groot deel personeel is afgeschaft en heel zeker- is dit nu geen deficitaire lijn meer, en mag er wel aan de reizigers wat meer gemak gegeven worden. Trein V. 7.10 A. 7.23 Autobus Autobus V. 7.30 A. 8.15 OPENBARE VERPACHTING bij inschrijving, met onmiddellijke ingenottreding, 'van een gelegen ter Dcrppt van en dienstig voor nering. Inschrijving te sturen, per aangetceken- clen brief met de melding «Verpachting van Kerkegoedvóór 25 April 1940, aan den Heer Remi Legrand, Voorzitter der Kerkfabriek te Zandvoorde. Het lastencohicr is verkrijgbaar ter Pastorij. De toewijzing zal openbaar geschieden op ZONDAG 28 APRIL, in de Pastorij, te 11 ure. WBBBiasaflflBBBS3BEB»3»aBaSHII DOOR STERFGEVAL OVER TE NEMEN TE LANGEMARK RECHTSTREEKSCHE VERBIN DING MET KORTRIJK. Wij betreuren dat de drieledige motor treinen niet kunnen doorloopen tot Pope ringe. Het is zeker een groot ongemak voor de reizigers uit Poperinge zoo dik wijls te moeten overstappen. In den zomer is dat niet zoo erg, maar in den winter kan dat toch niet, en we hopen wel dat gij die zaak nog verder zult willen onder zoeken en zoo mogelijk onze reizigers daar in voldoening zult kunnen geven. Wat wij vragen is toch maar met de drieledige motortreinen twee reizen leper-Poperinge en terug per dag. 4. - AFGESCHAFT. OP DINSDAG 30 APRIL 1949, om 3 ure namiddag, ten Stadhuize te L< bij Julien MatihyA OPENBARE VERKOOPING in een enkelen zitdag, van: met stal en aihaukelijkheden en 48 ca. grond en erve, staande te Loo, langs des steenweg naar de Rabbelaerc, kadastraal bekend wijk C. Nr 363<j. Seffens aanslag. aBBBBEB»SBEK2S3S33Ea3a33iaBai Trein 1183 wordt gewijzigd als volgt: leper Boezinge Langemark Poelkapelle Westroozebeke Staden St. Jozef Kortemark Kortemark Torhout Torhout Oostende (Te Torhout is Brugge). 3“ VELOS EN KINDERRIJTUIGEN. In algemeenen regel biedt zulkdanig Vervoer zich aan ’s morgens vroeg of ’s avonds. De klienteel beschikt alsdan over stoomtreinen. Het gebeurt zelden dat er overdag rijwielen of kinderrijtui gen aangeboden worden; het vermeerde ren van stoomtreinen, is dus niet gewet tigd. v. A. V. 4“ REIS NAAR ROESELARE. De verbindingen Poperinge-Roeselare moeten beschouwd worden met inacht neming dat de treindienst tusschen leper en Roeselare aangevuld is door een auto busdienst. Degelijke verbindingen Poperinge-Roe selare: leper Poperinge Het spreekt vanzelf dat niet alle trei nen van de lijn Roeselare-Ieper in on middellijke aansluiting kunnen zijn met de treinen der lijn Poperinge-Kortrijk. Andere belangen komen in het gedrang, zooals de aansluitingen te Roeselare of het feit dat er bezwaren zijn tegen het verhoogen van het oponthoud te leper. 5“ REIS NAAR BRUGGE. De terugreis Brugge-Poperinge kan als volgt geschieden: Brugge Kortrijk Kortrijk Poperinge Deze verbindingen vergen slechts 2 maal verandering van trein, namelijk te Kort rijk en te leper, wat niet overdreven is. Wij veroorloven ons uwe aandacht te trekken op het feit dat wegens de bui tengewone omstandigheden, sedert begin September een reeks beperkingen moes ten toegepast worden op gansch het net. Het zal volstaan een vergelijking te ma ken met de meeste andere lijnen om zich te overtuigen dat de lijn Kortrijk-Pope- ringe een der meest gevrijwaarde is ge bleven. Hoogachtend. Namens de Maatschappij: Bij machtiging, Demaret. Trein 11.39 11.52 Trein 11.59 12.40 TERUG ROESELARE-POPERINGE: Autobus Autobus 6.35 7.20 Trein 7.31 7.44 Treinen 554 en 559 loopen met de groote driewagen-motorrij tuigen door tot Pope ringe. Dus de trein die uit Kortrijk vertrekt te 14.56 uur loopt door tot Poperinge en komt er toe te 15.49. En de trein die uit Poperinge vertrekt te 15.52 uur loopt door tot Kortrijk-Brus- sel zonder veranderen. A Dat zijn reeds een paar wijzigingen die verbeteringen aanbrengen, maar we hopen dat het Spoorbeheer verbeteringen in hierboven overgedrukte brief voorge steld, zal willen onderzoeken en naar het mogelijke toepassen. Trein 3698 wordt gewijzigd als volgt; Poperinge Brandhoek Vlamertinge teper leper Zillebeke Houtem Komen Komen Kortrijk A Trein 1174 wordt gewijzigd als volgt! Kortemark St. Jozef Staden Westroozebeke Poelkapelle Langemark Boezinge leper Met aansluiting voor Poperinge. MAANDAG 22 APRIL 1940 Om 2 uur namiddag (zomeruur), ten huize van M. Albert Vandaele, te Beveren( IJzer)-Oostcappel, VENDITIE VAN 2. Om 5 uur namiddag, ter herberg bij M. Maurice Lejeune, te Beveren/lJzer-Oostcappel, OPENBARE VERKOOPING van Gemeente Beveren( IJ.)-Oostcappel Eigendom van M. Albert Vandaele. Aanslag met de geldtelling, «WBBBSBBBBBBBBBBBeBBBBMBB» Studiën van de Notarissen OP WOENSDAG 24 APRIL 1940 om 2 y2 uur nanoen, te Yper, in ’t «Hótel de France», Statiepl., OVERSLAG VAN Gemeenten Locre en Dranoutre, tegen de Koenraadmeerschenstraat, 3 HECTAREN 35 AREN Gebruikt zonder geschreven pacht door René Verdru mits 1.500 fr. ’s jaars, boven de lasten. Ingesteld 80.000 fr. MBBBBBBBBQSBIBfiSlBBBBBaBBflBn De trein vertrekt dus voortaan uit Po peringe te 9.15 uur in plaats van te 8.59 uur. De reizigers die met den tram toe komen zullen dus aansluiting hebben. A Trein TT 2528 wordt gewijzigd als volgt: leper Vlamertinge Brandhoek Poperinge Poperinge Abeele met 6 aren 90 centiaren bebouwden grond, erf en land, Eertijds bewoond door Vrouw Wed. Duflou-Verhaeghe, thans onbewoond. UBBBBBBBBBBBBBaiBBBBBBBBBBBB Kantoor van den Notaris OP DINSDAG 30 APRIL 1940 om 2 y2 uur nanoen, te Yper, in het «Hotel Skindies», Statiepl. OVERSLAG VAN EEN BLOK WELGELEGEN .Verdeeld in 5 koopen. Afzonderlijk ingesteld, zij samen 255.000 fr. (Zie plakbrieven met plan.) tBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBSBBBB Kantoor van den Notaris OPENBARE VERKOOPING van een Onvergeld bewoond en gebruikt door den medeverkooper M. Jerome Dezeure tot 1 Mei aanstaande. SBBBBEBB8IBSISB39K3BB9SE9BBB9BB Kantoor van den Notaris OP DONDERDAG 25 APRIL 1940 om 2 y. uur nanoen, te Yper, in het Hótel de France Statieplaats, INSTEL MET PREMIE van Zwartenhoek, langs den ijzeren weg van Veurne naar Duinkerke, GOEDE EN WELGELEGENE groot 6 hectaren 66 aren 9 centiaren. Eén blok uitmakende. Gebruikt zonder geschreven pacht te weten Ha.: 5-46-41 door Joseph De Burch- grave mits 4.500 fr. ’s jaars, boven de lasten Ha.: 1-19-68 door de Wed Cottry mits den geventileerden pachtprijs van 780 fr. ’s jaars, boven de lasten. Dit al verdeeld in 4 koopen. OVERSLAG: Donderdag 9 Mei 1940. (Zie plakbrieven met plan.) IBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBSBIE3EBB Kantoor van den Notaris speciaal gebouwd voor den stiel. Tegen Statie. In volle werking. Machienom zaag, schaaf- en boormachien (combinéc), groot bankscheurmachien, werkbanken en groote hoeveelheid handalaam, alles slecht» drie jaar in werking. Gebouwen met langdurige pacht. Seb fens in genottreding. Groote hoeveelheid hout, schoon en droog, vrij van overname. Dagelijks zichtbaar van 9 tot 18 uur e» ’s Zondags voormiddag. Inl.: VANDAMME, Meubels, Stati* Langemark. OKKASIE LANDBOUWMACHIENENi Pikmachien, Maaimachien, Driescharrefc Vettéstrooiers, Ressorteegde, Braakni*’ chien 6 en 8 reken, Aardappehnachi#* Boterkeerns, Landrol, eaï. Poperinge als volgt: leper V. Vlamertinge Brandhoek Poperinge Die trein neemt te Kortrijk de reizigers van Brussel (V, 6.50), Gent (V. 7.21), Door nik (V. 7.18); en dan zouden de reizigers voor Poperinge kunnen doorrijden; nu moeten zij te leper 1 uur wachten. De terugkeer zou als volgt kunnen ge schikt worden: Poperinge Brandhoek Vlamertinge leper A. Die trein zou te leper aansluiting geven voor Brussel en ons toelaten er te 11.49 toe te komen. Zelfde «Brossel «-motor en zelfde per soneel zou den dienst kunnen verzekeren; nu moeten ze toch te leper wachten. Aansluiting Tram - Trein. ’s Morgens komen te Poperinge toe: te 9.05 uur een tram uit Veurne; te 9.10 uur een tram uit Diksmuide. De trein naar leper met daar aanslui ting voor Kortrijk en voor Oostende is echter te Poperinge vertrokken te 8.59 uur en de reizigers die te Poperinge met die trams toekomen moeten hier wachten tot 10.43 uur. Moest uit Poperinge hierboven voorge stelde trein vertrekken te 9.26 uur, dan zouden de reizigers die met den tram toe komen, aansluiting hebben voor leper- Kortri j k- Gent-Brussel. In den namiddag. Verlenging tot Poperinge van TT 439. 17.50 uur; 17.55 uur; 17.59 uur; 18.03 uur. Die trein zou te Kortrijk aansluiting nemen van Brussel (V. 15.50)nu moeten de reizigers 1 uur te leper wachten. Vertrek uit Poperinge. 18.34 uur; 18.38 uur; 18.42 uur; 18.47 uur. Die trein zou aansluiting geven Brussel met vertrek uit Kortrijk te 20.10 uur. Nu moeten de reizigers daarvoor te 17.38 uur uit Poperinge vertrekken en 1 uur te leper wachten. Ook deze dienst zou met zelfde Bros sel «-motor en zelfde personeel kunnen geschieden. Er is dus enkel kwestie van eenige kilometers leper-Poperinge en terug wat met een Brossel «-motorrijtuig toch niet te kostelijk moet komen, en dit zou een schoone verbetering zijn. Treinen TT 2532 vertrekkend te leper te 9.40 uur en TT 2542 vertrekkend, te leper te 18.48 uur zijn dagelijks overbe last; het doorrijden tot Poperinge volgens hierbovengaande voorstel zou die treinen ontlasten en heel wat klachten vermijden. Wil ons over onze lange uiteenzetting verontschuldigen. Wij zijn ervan over tuigd dat voor U de regeling moeilijk is, maar we weten ook dat uw Beheer steeds het mogelijke doet om de reizigers gemak te verschaffen. Wij rekenen er dus op dat Gij onze vragen welwillend zult onderzoeken en in de mate van het mogelijke eraan voldoe ning geven, en met dank bidden wij U, Mijnheer, onze achtingsvolle groeten te willen aanvaarden. Voor het College van Burgemeester en Schepenen, V. Sansen, Schepen. IBBaBBBBBEaBBSESaB3£SBflBBEBSBBlBBBBBBBBIBaEaBGBB3KB3BBBBB tóe Uurregeling met 21 April 1940 OPENBARE VERKOOPING van EENE SCHOONE EN GOEDE gelegen te Dranouter, wijk De Bonte Katdoorsneden door den keiweg leidende van de Eikelstraat naar de Leliestraat, gekadastreerd .sec tie D, Nrs 508/m en 508/n, groot 82 area 95 centiaren. Vrij van gebruik. Instelpremie 0,50 Overneming van boomen, taillie, afslui ting en ‘beton schuilplaats. ZITDAGEN INSTEL: MAANDAG 6 MEI 1940 in de herberg St-Arnould te Nieuwkerke, OVERSLAG: MAANDAG 13 MEI 1940 in de herberg St-André te Nieuwkerke, telkens om 3 uur namiddag. Inlichtingen ter studie van voornoent- de Notarissen. IBSEB&B&SSaaESBBQXaBBBESISn Kantoor van den Notaris te Moorslede, Tuimelaarhoek, met eene gezamenlijke oppervlakte van 25 hectaren 17 aren 74 centiaren. GEBRUIK: De tweewoonst is in huur gehouden door de Heeren Henri Huyghebaert cn Henri Vandekandelacre, mits 720 fr. per jaar, ieder, vervallende 1 Oktober. De eene hofstede, groot 16 ha. 2 a. 44 ca., is gebruikt door den Heer Alois Depuydt- Cneut, mits 12.500 fr. per jaar, valdag 1 Oktober. De pacht werd opgezegd voor 1 Oktober 1938; de andere, groot om trent 9 ha., is in huur gehouden door M. Camiel Talpe-Cneut, mits 6.000 fr. per jaar, valdag 1 Oktober. Verdeeld in koopen volgens plan op de plakbrieven. y Instelpcnning te winnen. Voorbehoud van samenvoeging. ZITDAGEN: INSTEL: DINSDAG 30 APRIL 1940 OVERSLAG: DINSDAG 14 MEI 1910 telkens om 2 y2 uren namidag, in de herberg «Den Anker», bij Wed. Jules Calmeyu-Latruwe te Passchendaele, Plaats. Ten overstaan van de Heeren Vrede rechter en Greffier des kantons Passchen daele, cn met de pleegvormen der wet van 12 Juni 1816. Plan en lastencohicr te bezichtigen bij bovengemelde Notarissen. Studie van den Notaris 6. - REIS NAAR ROESELARE. In uw schrijven zegt Gij: «De verbin dingen Poperinge-Roeselare moeten be schouwd worden met inachtneming dat de treindienst tusschen leper en Roese lare aangevuld is door een autodienst». Dat is te betwisten en in alle geval moeten die diensten dan aan elkaar aan gepast worden om de reizigers zooveel mogelijk gemak te geven. Bij aankomst te leper moet men de statie uit en 3-400 meters ver naar den autobus; ’t zelfde te Roeselare. Vroeger kwamen in beide steden de autobussen de statie ingereden. Zou dat nu niet meer kunnen? Dat loopen van trein naar autobus is niet zoo erg voor wie jong en wel te been is, maar voor wie reist met kinders, of voor ouderlingen, en bijzonder in slecht weder, is het toch een armzalig iets. Het feit blijft echter waar dat per spoor op heel den dag bij héén- en'terugreis Poperinge-Roeselare, er enkel één goede verbinding is. In uw schrijven van 1“ April geeft Gij eenige goede verbindingen per trein en autobus, in den morgen. In den namid dag echter laten deze ook te wenschen; het is waarschijnlijk wel daarom dat Gij er niet over spreekt. Destijds konden we regelmatig in om trent één uur naar Roeselare. Waarom zou dat nu niet meer kunnen? En de werklieden die naar Roeselare of verder moeten. Het is de werklieden thans onmogelijk te gaan werken naar Frankrijk. Roeselare en omstreken is een middenpunt van veel nijverheid. Een deel onzer werklieden die thans werkloos zijn en niet beter vragen dan te werken, zouden daar misschien wel hun broodwinning vinden maar zij kunnen er niet geraken. Roeselare is 30 km. van hier en het is voor ons de buitenwereld, gezien de onmogelijke ver keersverbindingen. Om naar Roeselare te gaan werken moet men: te Poperinge vertrekken ’s mor gens te te leper na 28 minuten wachten vertrekken te 6.20 uur; aankomen te Roeselare te 7.01 uur; Laat ons veronderstellen dat de werk- df?g te 16.30 uur eindigt. Dan moet de werkman: te Roeselare vertrekken te hij komt te leper toe te een trein is daar vertrokken te 19.04 uur; en hij mag wachten tot en komt te Poperinge toe te Dus moi t een werkman die in Roeselare werkt o i 30 km. afstand van hier dagelijks o.n 5 uur ’s morgens uit zijn huis en komt er ’s avonds na 8 uur terug: 15 uren op gang om 8 uren te werken. Misschien zult Gij opwerpen dat er wei nig of geen werklieden uit Poperinge naar Roeselare gaan om te werken. Moet dat U verwonderen, Mijnheer de Bestuur der, met zulke verbindingen? En toch zijn er; en die menschen ver trekken telken morgen te 5.39 uur; en als ze ’s avonds te 19.10 uur te leper toekomen zien ze meermalen den trein naar Poperinge aanzetten, en mogen daar nog uur wachten. Bestaan er zulke wantoestanden rond Brussel, Mijnheer de Bestuurder? Op onze rechtmatige klacht over ver binding met Roeselare antwoordt Gij Die dienst is aangevuld door autobus dienst Wij vragen UMogen de werklieden met hun weekabonnement gebruik maken van den autobusdienst?

HISTORISCHE KRANTEN

De Poperinghenaar (1904-1944) | 1940 | | pagina 4