Een Koninklijk Geschenk! Hoever staat het met den Oorlog f Op den drempel der verzoening Italië met Griekenland in oorlog 1 Nu de Zleltjesklok luidt over zooveel graven. H KATHOLIEK NIEUWS-, NOTARIEEL- EN AANKONDIGINGSBLAD. - VERSCHIJNT WEKELIJKS. Aïgemeene Mobilisatie en staat van beleg in Griekenland ITALIAANSCHE TROEPEN RUKKEN GRIEKENLAND BINNEN Ita'Êe eischte bepaalde strategische punten in Griekenland te mogen bezetten voor den duur van den oorlog, dit als waarborg voor zijn vei ligheid en de neutrali teit van Griekenland. De Italianen tot 70 Kilometer in Griekenland binnen gerukt DE GRIEKSCHE REGEERING VERWERPT DE ITALIAANSCHE EISCHEN BOODSCHAP VAN DEN GRIEKSCHEN KONING Vlaamsche Doodem ring PAKKETTEN VOOR KRIJGSGEVANGENEN 1 Een Postabonnement van nu tot einde 1940 kost 4,50 frank kfji SB I ZONDAG 3 NOVEMBER 1940. WEEKBLAD: 50 CENTIEMEN 37* JAAR. Nr 4<U «DE POPERINGENAAR» Uitgever Sxnsen-Vanneste, Poperin"e. Telefoon Nr 9. Postch. Nr 155.70. EEN POSTABONNEMENT 1940 IN BELGIE KOST: 3 Maanden 7.frank 6 Maanden 13,50 frank 1 Jaar 25,frank Alle UeJnretkeri tim vrrnnt-xonrdrliih voo» kun artikels. TARIEF VOOR BERICHTENi Kleine berichten 1,50 fr. Gewone en Notar. 1,25 fr. In Stadsnieuws 2,00 fr. Rouwberichten 10,00 fr. Te herhalen aankondigingen: prijs op aanvraag. Annoneen zijn vooraf te betalen en moeten tegen den Woensdag avond ingezonden worden. Kleine be richten tegen den Donderdag noen. IIos was het mogelijk dat in «zul ken tijd Z. E. H. Dr Cyr. Verschaeve ZIJN Jesus schreef! Ge moet u vensters en uw huis rluiten, pe moet U heelem^al afzon deren. ge moet U in uw kluize te rugtrekken om dat boek te lezen, te lezen om die Jesus-figuur in U op te nemen. In zulken tijd! Wat doet het goed abstractie te maken van al het rumoer, van al het gerucht boven en rondom U; van den grooten strijd en van de vele kleine, heel kleine gevechten die de kleine menschen bij ons onder me kaar leveren... Wat doet het goed dat boek in handen te nemen en te verteren! Zulk boek leest ge niet, om dat ge niet kunt. We weten immers wat veelal voor ons lezenbetee- kent; het verslinden van een boek; in één hap!... of gulzig zooals trek honden. Maar dat boek! Ge meent misschien dat ik een be oordeeling schrijven wil, of aan kri tiek wil doen? Daar is geen snraak van; om de eenvoudige reden dat ik niet kan. Als ge voor een kathedraal staat gebruikt ge geen meter om na te gaan of er nergens iets een milimeter uit den haak staat. Maar ik wil U wel mede- deelen wat ik aan dat boek beleefd heb in «zulken tijd». Nu MOEST het verschijnen. We moeten ons nu eens kunnen afzonderen, in de kluize kunnen bin nengaan; de dagelij ksche regel en andere miseries kunnen vergeten en ons weer mensch gevoelen. Wat een koninklijk geschenk dat Jesus-leven van Verschaeve! Ge vergeet de heele wereld buiten TJ, ge leeft dat leven meê van Jesus, dn Heiland. Ge voelt U verlost wor den door Hem. Nooit heb ik dat in een enkel boek aangevoeld; en toch hebben we geen tekort aan Passie verhalen. aan «Levens van Jesus», aan meditatieboeken over het Evan gelie. Zoo roerend, zoo pakkend, zoo aan grijpend is dat «Drama Christi». Verschaeve houdt van Rubens, meer dan van de primitieven. In zijn «Dra ma Christizien we dat glorierijk coloriet van Rubens, dat Rubensge- weld, die Rubenskracht. Wij beleven dat leven Christi. We leven met Jesus midden ziin volk; in het H. Land, het belofteland. Zooals nooit iemand heeft Verschaeve ons leeren kennen dat volk zelf, de leiders van dat volk, die macht-koorts van dat vólk dat de Gods-belofte droeg. Nooit heeft ie mand zoo aanschouwelijk, zoo waar het beeld weergegeven van den God- Mensch. Soms slaat gij het boek toe, rillend van ontroering. De bekeering van Maria Magdalena. de storm op het meer, de verheerlijking op Ta bor, de heele Passie... zijn tafereelen die ge nooit meer vergeet. En boven alles dat éénig-moole beeld van Je sus. We zien en tasten zijn godde lijkheid, we leeren zoo diep te kijken in zijn menschelijke natuur. Uit dat heele boek stroomt de liefde tot den Heer, stroomt die liefde. Het is geen bron, het is een stroom, een gewel dige stroom die alle oevers blank wil zetten, alle zielen meerukken willen naar die zee van Liefde die Christus is. Nooit voelden we 't priesterhart van Verschaeve kloppen als in dat boek. Een koninklijk geschenk voor dat volk dat, hoe verdeeld het ook moge zijn, nog zoo diep geloovig, nog zoo vroom is; bij wien de liefde tot den Heer nog in het bloed zit. Een meditatieboek! En dat mag wel in dubbelen zin! Zco 'n diep menschenkenner ls Verschaeve. Dat mochten we zoo dik wijls ervaren. Maar in zijn Jesu3 heeft Verschaeve ons een meester werk geschonken van zielkunde. Bi] sommige Evangelie-verhalen, die ge zoo wel kent, zoo dikwijls gelezen hebt of hoordet uitleggen, zijt ge verrast wanneer ge Verschaeve's com mentaar leest: als van zelf stemt ge met hem in «het kon niet anders ja, alzoo is het gebeurd De strijd om het volk, om de mas sa... Palmen Zondag en de veroor deeling bij Pilatus; dat is zoo men- schelijk juist, zoo menschelijk waar! De liefde van Maria Magdalena, de liefde van Joannes die met den dag naar Jesus toegroeit als een bloem naar de zon; de koude berekening van Judas, de tak die hoe langer hoe meer verdort en verdroogt tot hij van zelf afkraakt. En boven alles de Lief de, de menschelijke en goddelijke liefde van den Chrtetus, immer stij gend tot de Heer teerft... Een boek is het om bij te knielen, wanneer ge leest en overweegt. Niemand ls er die zich zelf niet te rug vindt onder al degenen met wie de Heer in betrekking kwam, niemand die, aan de hand van Verschaeve, niet in zich zelf kan schouwen. Jf Een koninklijk geschenk! Te gepasten tijde. Inderdaad, NU moest het verschijnen. Ik wenschte dat alwie thans in het openbaar leven staat in Vlaanderen een kleine retraite begon, zich in zijn kluizeterugtrok met Ver- Verschaeve's «Jesus»... en mediteer de! Wat hebben we allen, wie we ook zijn, veel klein-menschelijks af te leggen. We zijn, Goddank, geen Jo den, maar we hebben van Fariseeërs en Saduceeërs iets... afgedeeld. Liefde voor mekaar, liefde voor Vlaanderen, IN de Liefde tot den Christus. Ook dat kunnen we over wegen in Verschaeve's Jesus Een heid en eendracht in die Liefde tot den Heer. Heeft Verschaeve ons niet HET boek geschonken dat in waar heid Vlaanderen redden kan? Een koninklijk geschenk. W. VAN WESTLANDT. aaSSaSBHElBBBSE2B3BïEES3S£E RIJKSKANSELIER HITLER HAD EEN ONTMOETING MET MAARSCHALK PETAIN. NIEUWE BIJEENKOMST VAN FUHRER EN DU CE TE FLORENT1E. ITALIAANSCHE VLIEGTUIGEN NAMEN OOK DEEL AAN DE AANVALLEN OP ENGELAND. VAN ZATERDAG 26 OKTOBER TOT MAANDAG 28 OKTOBER KENDE LONDEN 87 UUR ONAFGEBROKEN LUCHTALARM. HET TIENDE GROOTSTE SCHIP TER WERELD. EMPRESS OF BRITAIN TOT ZINKEN GEBRACHT OMVORMING DER FRANSCHE REGEERING. HEER LAVAL WORDT MINISTER VAN BUITENLANDSCHE ZAKEN. DE DUITSCHE EN ITALIAAN SCHE LEGERBERICHTEN Vrijdag 25 Oktober: Tengevolge de weersomstandigheden werd de bedrijvigheid in de lucht beperkt tot enkele verkenningsvluchten, bij de welke bommen werden geworpen op Lon den en een fabriek in Midden-Engeland. In den nacht werden nogmaals bommen geworpen op Londen. Britsche schepen poogden de Vlaamsche kust te naderen, maar zij werden verdreven. Britsche vliegtuigen poogden Berlijn aan te vallen. Slechts enkele toestellen slaagden erin de hoofdstad te bereiken. Brandbommen werden o. m. geworpen op woonwijken. Enkele kleine branden wer den veroorzaakt. Door het spoedig in grijpen van de daartoe aangestelde dien sten konden deze branden gebluscht worden. Op een enkele plaats werd een nijverheidsinstelling getroffen. Een Duitsch vliegtuig wordt vermist. Uit Rome wordt gemeld dat Britsche troepen een vooruitgeschoven post der Italianen, op 25 km. ten Oosten van Sidi-el-Barrani hebben aangevallen, maar werden afgeslagen, een doode achter latend. Nog andere posten werden aan gevallen. Énkele Britten werden gevan gen genomen, de anderen op de vlucht gedreven. (Zie vervolg 2" bl.) ISSESB3BI3EaS3E3aBBBB9IESSaESflXI3SHSEHDRIIBHIBI3BHIBBIBll LAVAL DOOR HITLER ONTVANGEN We hebben Terleden week al melding gemaakt over het onderhoud dat den Fuhrer had met den Heer Laval. Ook deze week spreken we er in Hoe ver #*aat het met den oorlogover. Hier zien we het eerste oogenblik dsr samen komst: Hitier reikt de band aan Laval, ten teeken van welkom. INTERNATIONAAL OVERZICHT DE ONTMOETING HITLER-PÉTAIN. De samenkomst van Hitler met den grijzen Maarschalk Retain, in een klein stadje van het bezette Frank rijk, heeft niet alleen belangstelling en ook ontroering gewekt in Frank rijk zelf, maar ook in geheel Europa. De belangstelling vindt zijn grond in het feit dat de twee Staatleiders, heel zeker bouwsteenen zullen aange bracht hebben voor het nieuwe huis waarin de Europeesche volkeren hun intrek zullen nemen en dat het aan deel van Frankrijk bij het groote werk, wellicht thans reeds zal uitge stippeld geworden zijn. De ontroering werd gewekt door de wijze waarop Hitier zijn gast heeit behandeldNiet als een smadelijk vernederd overwonnene, maar als een man die in zich nog draagt al het prestige van het eenmaal groote Frankrijk, zoo werd Maarschalk Pé- tain, vriendelijk door den leider van het huidige Europa vergezeld tot aan zijn auto. Maarschalk Pétain, de man van den wereldoorlogheeft gecomfereerd met Reichskanzler en Reichsprasident Hitier, de eenvoudige Gefreiter die tusschen 1916-1918 in de modder van de Iepersche en Leieslagvelden in dienst van zijn land stond. Zij heb ben wellicht met bitterheid gedacht aan al den wrok en den haat die over verschillende oorlogen heen. die twee groote volkeren, het Fransche en het Duitsche tegen mekaar hebben ge voeld: zij zullen met droefheid ge dacht hebben aan al het leed dat doorstaan werd, aan het bloed van miljoenen jonge menschen, dat thans pas in de verzoening van de twee volkeren een symbolische waarde ver krijgt. Voor het eerst, na drie bloedige oorlogen in 1870-71. 1914-18 en 1939- '40 hebben Frankrijk en Duitschland wellicht den weg gevonden om ge meenzaam de toekomst in te gaan, en in Europa een vrede te vestigen, die steviger zal zijn, dan al deze die tijdens de laatste eeuwen werden in gesteld. DE FRANSCHE VREDE. Dat een dergelijke verzoening niet mogelijk was tusschen 1918 en 1939, is te wijten aan de wijze waarop de Fransche vrede na den wereldoorlog werd opgebouwd. De Fransche leiders en vooral Clemenceau, De Tijger meenden dut-een vrede'In Europa slechts mogelijk was door een opper heerschappij van Frankrijk op het Kontinent en door de vernietiging MAARSCHALK PÉTAIN Hoofd der Fransche Staat. van Duitschland, dat steeds weer deze hegemonie bedreigde. Deze opvatting steunde op totaal verkeerde premissen. Zulk een ver houding was slechts mogelijk, indien Frankrijk werkelijk bekwaam was om op kordate wijze leiding te ne men ten voordeele van geheel Euro pa en zoo het die leiding met het noodige gezag en de noodige macht kon handhaven. De onderwerping van het Duitsche volk was ook dan slechts mogelijk of zelfs gerechtvaardigd, in dien het een minderwaardig volk gold. zooals men het ons te dikwijls heeft willen doen gelooven, en zoo dit volk werkelijk de innerlijke kracht miste om ooit weer op te staan. Welnu het is al heel spoedig geble ken dat Frankrijk door innerlijke twisten verdeeld, niet de zedelijke kracht bezat om Europa te leiden, evenmin als het Duitsche volk zwak of minderwaardig was. De natuur heelt zich hierin gewro ken. De decadentie heeft in Frankrijk de ineenstorting gebracht, terwijl de jeugd en de kracht, aan Duitschland de mogelijkheid hebben gegeven om weer recht te ver-en en het juk van de verdrukking cf te schudden. DE ERKENNING VAN DE WERKELIJKE VERHOUDINGEN. De oorlog van 1939-40 is noodig geweest om de Franschen te toonen welke de eigenlijke machtsverhoudin gen in Europa,waren. Pas thans kun nen ze zich tfewüst zijn van hunne machteloosheid en van de omvang van hun nederlaag. Daarom ook is thans de verzoening mogelijk daar Frankrijk afstand doet van zijn Europeesche hegemoniale ambities. Le Nouveau Journalvan 28 jl. heeft zulks goed ingezien wanneer hij schriift: Op het divlomatische plan treden de Fransche leiders min stens op met de gerustheid van den geest, waarvan zij alleen genieten, die niets meer te verliezen hebben. In het bizonder, worden zij niet meer beziggehouden met de bijgedachte van een beheersching van Europa, zelfs niet onrechtstreeks, noch met de hoop van een controle over Europa DE LAST VAN DE ZEGEPRAAL. Het moeten sterke beenen zijn die de weelde kunnen dragen zegt een Vlaamsch spreekwoord. Met een klei ne variante zou hetzelfde kunnen ge zegd worden van de overwinning. Frankrijk is uit den wereldoorlog meer verzwakt getreden dan Duitsch land, omdat het vooral in zijn bevol kingskracht getroffen werd. Frank rijk was reeds in 1914 een land dat achteruitging op het gebied van de bevolking. Meer dan een millioen jon ge mannen in de volle kracht van het leven zijn gesneuveld en de achter uitgang van de geboorten is er des te sterker door gevoeld geworden. Frankrijk was biologisch te zwak om de zegepraal te dragen. Thans is het van dien last van de zegepraal be- vrPd. Dezelfde Nouveau Journaldrukt zulks heel treffend uit in volgende bewoordingen: De last van de zegepraal is geval len van de schouders van Frankrijk, 'dat te zwak geworden was om die te dragen. En bij de beweging die het deed, om nog een laatste oogopslag te werpen naar deze verpletterende last, heeft de erfgenaam van veertig koningen en drie keizerè, vandaag den blik van den overwinnaar ontmoet. Daar ze getreden zijn uit de sombere fictie waarin ze gewikkeld waren in deze tijdspanne tusschen twee oorlo gen, hebben deze twee eeuwige tegen strevers mekaar wederzijds en vrije lijk kunnen bewonderen voor de eer ste keer. Nog beschikt Frankrijk over reser- ven aan krachten, nog beschikt het over eeuwen ervaring en over de er fenis van de vele begaafde genera ties, die haar gevormd hebben. Deze zullen in de eerste plaats moeten die nen voor een geestelijk en stoffelijk herstel van Frankrijk zelf en daarna pas zal onze Zuiderbuur zijn waardig aandeel kunnen nemen in de Euro peesche samenwerking. (29-10-40.) (Nadruk verboden.) ROSKAM. mmÊÊÊsÈÊm..- HEER METAXAS Minister-President van Griekenland. Sedert etteliike weken was er reeds wrijving ontstaan t"sschen Italië en Griekenland en talrijk reeds waren de incidenten ontstaan op de Grieksch-Al- banessche grms. Vervolgingen van ze kere Albaneezen verblijvende in Grie kenland hadden steeds olie od het vuur gegoten en de pro-Engelsche houding van Griekenland was wel de grootste oorzaak van dezen gespannen toestand. Zondag jl. werd ru van uit Rome ge meld dat den avond voordien een nieuw zwaar incident zich had voorgedaan aan de Grieksch-Albaneesche grens. Een Grieksche gewapende bende zou nsmelijk enkele Albaneesche grensposten hebben aangevallen met handgranaten en g?- wèervuur. De Grieken, die op Albaneesch grondgebied waren doorgedrongen, wer den teruggedreven, zes gevangenen ach terlatend. Aan Albaneesch? zijde vielen twee dooden en drie gewonden. Te Porto Edöo ontploften ook drie bom men in de nabijheid van de verblijfplaats van den Koninklijken Italiaanschen Stad houder. Van Italiaansche züde werden deze vco—a'len met de grootste belangstelling ge-c]ed. Maandag 29 Oktober, te 3 uur tn den ochtend, maakte de Italiaansche Gezant te Athene een nota over aan de Grieksche Regeering. In deze nota werd vastgesteld dat Grie kenland een houding had aangenomen die niet strookte met de vrlendschappe- lilke betrekkingen onder buurstaten en m-t de verplichtingen welke de neutrali teit oplegt. Herhaaldelijk moest de Ita- liaans»he Regeering wi'zen oo deze ver plichtingen en tegen d- verkrachtingen ervan protesteeren. Toch liet de Griek sche Regeerlng toe dat de Eneglsche vloot gebruik maakte van de Grieksche wate ren en havens, de bevoorrading van het Ercslsch vlieewezen begunstigde en een militaire inlichtingsdienst gericht tegen Italië dulde. Verder wees deze nota erop dat Ithlië de bewijzen heeft waarbij een akkoord zou bestaan dat Griekenland zekere stra tegische punten ter beschikking zou stel len van een mogendheid welke in oorlog is met Italië. Griekenland heeft ook steeds gepoogd onrust te stichten aan de Alhaneesche grens. De Grieksche neutraliteit bleek alleen nog in schijn te bestaan. De verantwoor delijkheid hiervan weegt op Engeland. Het doeleinde der Grieksche Regeering was van het Grieksch gebied een basis op te richten voor oorlogsdoeleinden te- g-n Italië, of zulks ten minste te dulden. Dit kon tot een gewapend konflikt leiden welke Italië steeds heeft willen vermijden. Daarom heeft de Italiaansche Regee ring, als waarborg der Grieksche neutra liteit en als waarborg voer de veiligheid van Italië, besloten te elschen enkele stra tegische punten in Griekenland te mogen bezetten, dit voor den duur van den oor log. Dsze eisch blijkt slechts van defen sief karakter. Mocht evenwel op deze eisch niet worden ingegaan en weerstand worden geboden, dan zal des? weerstand met wapengeweld worden gebroken. De Grieksche Regeering z*l dan de verant woordelijkheid der gevolgen hiervan moe ten dragen. Aldus de Italiaansche nota. PRESIDENT METAXAS VER KLAARDE DEZE EISCHEN ALS EEN OORLOGSVER KLARING TE AANZIEN Door het Grieksche Nieuwsagentschap werd daarop een boodschap van Presi dent Metaxas van Griekenland aan het Grieksche Volk bekend gemaakt, waarin deze verklaarde dat het Maandagmorgen Italiaanscïie eischen tot afstand van grondgebied werden gesteld en dat hll aan aen Italiaanschen Gezant hierop neeft verklaard dat hij die eiach als een Ita liaansche oorlogsverklaring beschouwde. De boodschap besloot met een oproep tot den strijd. Door den Koning van Griekenland werd daarop een boodschap totkgtGriek- WE NADEREN ALLERZIELENDAG en overal in 't land begeven de blo ed verwan (en ach naar de kerkhoven waar ze de grafsteden hunner afgestorven dierbaren gaan versieren. Bloemen en andere praal voorwerpen versieren, maar geen beter sierend voor de afgestorven dan een innig gebed en een vurig Heilig Misoffer. GEORGE II Koning van Griekenland. sche volk gericht, waarin hij zijn volk tot den oorlog oproept. ALGEMEF-NE MOBILISATIE EN STAAT VAN BELEG IN GRIEKENLAND AFGEKONDIGD Uit Athene werd nog gemeld dat de al- gemeene mobilisati?, evenals de staat van beleg, over gansch het land werd afge kondigd. De volledige verduistering van alle steden werd geboden. ITALIAANSCHE TROEPEN RUKTEN GRIEKSCH GRONDGEBIED BINNEN Naar berichten uit Rome hebben zich opnieuw talrijke incidenten voorgedaan' op de Grieksch-Albaneesche grens. Ge wapende Grieksche benden doken hier en daar op aan de grens om dan weer ach-, ter den oneffenheden van het terrein te verdwijnen. Jonge Grieksche studenten' betoogden aan de grens tegen Italië. Door' een vreemd vliegtuig werden van on groote hoogte vlugschriften uitgeworpen boven Albaneesch grondgebied, waarin de Albaneezen aangezet werden tot den opstand. DE WEERSLAG OP DE LANDEN VAN DEN BALKAN De nieuwe uitbreiding van den oorlog in Europa heeft een groote weerslag ge had in de verschillende landen behoo- rende tot den Balkan. Van Hongaarsche en Roemeensche zijde werd de houding van Itaiië goedgekeurd. Uit Belgrado, hoofdstad van Zuid-Slavië, Werd gelogenstraft dat mobilisatie of an dere oorlogsmaatregelen in het land wer den getroffen. Het Italiaansch-Grieksch geschil wordt in Zuid-Slavië betreurd, daar beide landen vriendschappelijke be trekkingen onderhielden. Men blijkt even wel overtuigd dat Italië geen vijandelijke inzichten koesterde tegenover Grieken land. maar genoodzaakt werd dezen stap te doen ingevolge de ontwikkeling van den oorlog in de Middellandsche Zee. In- tusschen wenscht Zuid-Slavië in den oor log niet te worden betrokken en in vrede te blijven leven, .vervolg op 2e blad. Allerzielen, dag der dooden. Zielt in 't vrome Vlaanderen, waar ze al zoo veel eeuwen met zulken deemoed hun dierbare dooden hebben herdacht, en er voor gebeden, omdat nergens ter wereld het gijloof aan de onsterfelijkheid dieper In 't volk zit dan hier. Reeds in de oudste kerken werden de namen der overledenen op diptieken of twee-bladen gelezen en er voor gebeden in de Mis. Reeds in de jaren 600 waren in de Li turgie afzonderlijke Missen voor den sterfdag, derden dag na de begrafenis, achtsten en dertigsten. Bisschop Notger was in ons land de eerste die het Allerzielenfeest instelde, rondom de jaren 1000, in zijn prinsbis dom Luik. De 3 Missen werden reeds voor 2 eeuwen in enkele Zuidersche bisdom men gecelebreerd, met toestemming van den Paus. Gedurende den wereldoorlog heeft Benedictus XV, om een reden, die ook meer dan ooit op deze tijden toepas selijk zijn, dit schoone gebruik over de heele Kerk uitgebreid: «Uit medelijden met de zoo talrijke menschenscharen, die in den bloei des levens, op het slagveld een ontijd'^en dood sterven En zoo l-.jeft deze Paus, die zoozeer het einde van den wereldoorlog verlangde, ons allen, die thans rouwen om onze dier bare gesneuvelden en om de gevallenen, ons, christenen, het beste middel gewe zen om al de arme oorlogsslachtoffers te eeren en te 'dienen: het gebed van Aller zielen 1 In deze dagen dat ook de natuur haar stille begankenis ondergaat, werden reeds al eeuwen en eeuwen de gedachten der menschen naar de goede dooden gebracht. In vervlogen eeuwen, waarin nog veel fantazij en bijgeloof rond de doodenher- denking geweven werden, waren de volks gebruiken rond dezen feestdag zeer tal rijk. Velen meenden dat de zielen uit het Vagevuur terugkwamen om op het kerk hof en rond hun vroegere woonplaats te dwalen. Daarom mocht geen waschgoed 's nachts blijven buiten hangen of moch ten de koeien niet op d© wei. Van vele oude gebruiken uit vervlogen eeuwen is weinig overgebleven. T? Hoel bestond een fondatie waarbij op dezen dag een brood- deeling gedaan werd aan de armen. Te Brugge schonk hst Ambacht der Kleermakers aan 13 arme lieden een nieuw kleed. Gezelle noemt voor dezen dag nog allerlei benamingen, zooals: Al- derheiligenmesse, Aldersentenmesse, Al- derzielenavond, Alderwinterdag. Od dezen dag is er begankenis t,e Diest en te Dendermonde. Te Nederzwalm gaat men beewegen tegen zenuwziekten. En toekomenden Zondag gaat de alombe- kende Kaarskensprocessie te Scherpen- heuvel uit. waar ze haarskes planten langs den weg. Ook in 't volksleven drong dit feest ln. Vandaag is het bezoekdag aan de kerk hoven. Het gebruik van het doen branden der kaarsen is algemeen in de christene lan den. In Limburg legde men een strooien kruis op het graf der overledenen van het voorbije jaar. Nadien werden thuis pannekoeken gebakken. Op vele plaatsen ook ging een processie uit rond het kerk hof en werden er daar op de vier hoeker de vier evangeliën gezongen. Op St Kilda in Engeland bakt men driehoekige haverkoeksn. in Rome aman- delkneken, in Frankrijk doodenkoeken. In Nappls viert men het Allerzielenfeest door 't hranden van het Leano Santo het heilig hout. M°n brandt dit hout langs straten die leiden naar het Campo Santo: onderwijl bedelen de armen om een opoffering. En wie weten wil hoe Vlaanderen dood en begankenis beleeft, leze Kerkhof blommen van Gezelle. Wij mogen ons niet door bitterheid la ten afwenden van den schoonen kant die ook de dood bezit... Voor wie heel zijn teven trouw was in ziin harde doch heerlijke liefde, voor wie binst zijn leven iemand gelukkig maakte en iets deed voor zijn huis en volk. voor wie leerde offeren, is het zacht in het stervensuur terug te kijken, en gelukkig en gelaten te sterven: Mijn leven was goed. Hoe zegt Boutens weer zoo kame raadschappelijk Alle schoon dat de aard kan geven blijkt een pad dat tot u voert, en alleen is leven leven, als het tot den dood ontroert. En daar Is meer! Wij allen toch geloo* van dat er nog lets is na dit arme ki ankO leven, hoe ge 't u ook voorstellen moogt»] Wij allen getuigen met Gezelle: En ik geloof in egn beter leven dan dit leven van de dood. Dat zij allen dan. die ons zijn voorger i, dit gaan, dit pad en dit leven van vrede vin*, den. De doodsklok roept tot biduien op. voert ons weg naar het hemelsche land van verlangen, dat we wenschen voor onza dierbare afgestorvenen en ook voor onze arme afgesloogde zielen, zooals Gez§lift bad: Laat morgen, avond al dat heenmoet, hen entreden laat uw oneindig licht mij zien in 't Vaderland! Dan zal ik vóór... o neen. niet vóór uw ooeen, maar naast U, nevens U, maar in U bloeien zaan, zoo gij mij, schepselken, in 't leven wilt gedegen, zoo in Uw eeuwig licht me gij laat binnengaan. Heer laat ze binnengaan, allen d!e vteV len ln dezen oorlog die het arme Europa werd opgedrongen. Heer, barmhartigheid voor effen dia vielen. L. J. IN NOVEMBER. DECEMBER EN JANUARI Het Roode Kruis van Belgie deelt ons mede. dat volgens In structies van de Duitsche Over heid, de Belgische krijgsgevan genen in Duitschland mogen ont vangen als volgt: IN NOVEMBER A. - Beroepsniilitairen: Van 1 tot 15 Nov.: 1 pak van 5 kgr.; van 16 tot 30 Nov.; 1 pak van 1 kgr. B. - De militairen die niet van beroep zijn: 1 pak van 1 kgr. IN DECEMBER Af te geven vóór 13 December. A. - Voor de beroepsmilitairen: 1 pak van 1 kgr. B. - De militairen die niet van beroep zijn: 1 pak van 5 kgr. - 1 pak van 1 kgr. IN JANUARI Af te geven vóór 15 Januari. A. - Voor de beroepsmilitairen: 1 pak van 5 kgr. - 1 pak van 1 kgr. B. - Voor de militairen die niet van beroep zijn: 1 pak van kgr. N. B. De pakketten mogen droge worst en salami bevatten. voor vie de re «om stort op postcheclc- rekening 155.70 van V. Sansen-Vanneste, Uitgever, Poperinge. Voor de personen die ons nu een abon nement vragen en waar wij het bedrag per post moeten doen ontvangen, moeten wij dit bedrag met 1 fr. (onkosten) ver- hoogen. sssEaBBBaHMmaiBi&BHflHaBMRBaazsansBsaHatf DE OORLOG IN HET VERRE OOGSTEN Mtff! J5T 3**, u A vdÊÊm IS VÊtÊÊ3Ê^%^^SSlati Een Chïneesche knaap draagt alle dagen water naar de ttad Ttehungking, drie maanden lang door de Japaansche luchtvloot gebombardeerd werd, «a than, al, een groot, puinhoop uitziet.

HISTORISCHE KRANTEN

De Poperinghenaar (1904-1944) | 1940 | | pagina 1