KERSTDAG! De verrassing van Vschy DE WEEK IN ONS LAND Van Nizza naar de Dorpskerk Winferlialpl De Abonnementsprijs voor 1941 Hoe ons Volk vroeger Kerstmis vierde De Bokkenrijders Tegenover ikzucht». EEN NIEUW MENGELWERK KATHOLIEK NIEUWS-, NOTARIEEL- EU AANKONDIGINGSBLAD. - VERSCHIJNT WEKELIJKS. i I GEEN NACHTMIS OP 1 KERSTMIS 1 HET AANTAL OORLOGSSLACHTOFFERS IN ONS LAND AAN ON7F CORRESPONDENTEN GROOTE MIJNRAMP IN ROEMENIE REEDS MEER DAN I 65 MILJOEN GESTORT I VOOR WINTERHULP Het vrome Vlaanderen Kort Kerstverhaal ZATERDAG 21 DECEMBER 1940.1 WEEKBLAD: 50 CENTIEMEN- - 37* JAAR. N 47. «DE POPERINGENAAR Uitgever Sansen-Vanneste, Poperinee. Telefoon Nr 9. Poitch. Nr 155.70. EEN POSTABONNEMENT 1940 IN BELGIE KOST: 3 Maanden 6 Maanden 1 Jaar 7,— frank 13,50 frank 25,frank All* Utdrmtrkert tint verantwoordelijk voor hun artikels. TARIEF VOOR BERICHTEN» Kleine berichten 5 fr. Aankondigingen p. r. 2 fr. In Stadsnieuws p. r. 3 fr. Rouwberichten 10 fr. Tc herhalen aankondigingen prijs op aanvraag. Annoncen rijn vooraf te betalen er I moeten tegen den Woensdag avond 1 ingezonden worden. Kleine be- richten tegen den Donderdag noen. 'Iiiü:l!iIii;il!lllllll!lllll!l!IllltlIUHHItll(ll!lllllllNHnmillUltI!HmHti!!m!lllllllllllll!lllimtini uir.uiüiiiiiüHiiiiiitiiHiiitiiHuiHitiiiiiiuiiuiuaiitiiiiiiiiiiiiiiiüiiiiinitiiiiinHniiHitniinHn muiittitinitiititmtiiiHiiiiuiüH Stille nacht, heilige nacht. Sterren ontelbaar, bleeke mane schijn op zilver-witte sneeuw. Dat alles is poëzie, of fantasie. Maar dat in die winternacht de Heiland gebo ren werd in dien stal, kraal of krocht, te Bethlehem, en door Maria in een krib werd gelegd; dat is rauwe, ruwe werkelijkheid en... goddelijke waarheid Gemoedelijker feest bestaat er niet; gemoedelijker feest is niet denkbaar, 't Zijn niet de kleine kinderen alleen die hunkeren naar dat feest, naar het kribbeken, naar de herders, naar den os en den ezel en den hoog-gerugden dromedaris die met de wijzen uit het Oosten aanloopt. Was dat alles geen... goddeli,!":' waarheid, het zou het al lerschoonste, allerzuiverste, heerlijk ste... sprookie zijn. Maar we weten beter; wij GELOOVEN. Ja, we heb ben meer zekerheid omtrent dat god delijk gebeuren dan over het feit dat de zon boven onze hoofden staat. Want dat is gelooven! Gemoedelijk feest? Wanneer we op Kerstavond of on Kerstdag zelf rond den Kerstblok of den Kerstboom ver zameld zijn, de kleine keerskens of lichtjes branden bii het stalleken dat on een kast of tafel staat, dat stalle ken. d° groote kinderschat! Kerstdag, het groot familiefeest! Waar vader en moeder even denken dat oo': hun kinderen de broertjes en ns-es ziin geworden van het Kribbe- kind; vrder en moeders-kinderen maar ook Gods-kinderen door het epopee!. Want daarom was het toch dat dit kleine Kind te Bethlehem ge baren werd om ons te... verlossen. Maar die gedachte is misschien wel minder gemoedelijk! Gemoedelijk blijft het Kerstfeest. Er ligt iets van het Kerst-mysterie in de huiselijke Kerstviering. Maar er is veel meer: Hoe lieten de groote meesters hun inbeelding werken? Hoe gingen zij in hun vroom, kinderlijk geloof dat Kerstgebeuren op doek brengen? Hoe wordt thans nog, in wonder-teere tee- keningen en schilderijen Kerstdag bezongen? Dat Kleine Kind; die Heilige Moe der-Maagd, Engelen en herders en dis... gemoedelijke Sint Jozef? Maar! Wanneer Franciscus van Assisië over Kerstdag en het Kerst-mysterie sprak, dan weende hij dat hij er bij snikte! Hij had in de bergen van Umbrië een stal en een kribbe ge timmerd, met... levende beelden en in de nacht had hij de schamele bergbewoners, jagers en herders, saamgeroepen. En zoo gemoedelijk, zoo hartelijk sprak de heilige. Hij de «Poverello», de arme. zooals de Italia nen hem noemèn: Hij, de heilige... Havelooze, zooals Heinrich Federer hem noemt! De heilige Havelooze, die niets, maar niets bezat, de verloofde van «trouwe Armoede»; en toch zoo rijk was aan liefde voor dat Kribbe- kind en voor alle menschen... om wille ve dat Kribbekind. Dat Kind bezat alles, hemel en aar de, want het is God zelf. Dat Kind verliet alles, alles; vond niets dan een dood-arme moeder en een krib. Maar toch; het bewaarde dien goudschat zijner liefde, zijner goddelijke liefde tot ons. De heilige Havelooze! De groote na volger van het Kribbekind dat de groote Habenichts, de groote Have looze werd om onzentwille! Kerstdag is het feest van de godde lijke Armoede. Aan de afgrond-diepte van die Ar moede leeren we weten de afgrond diepte van Gods Liefde. Er is minder gemoedelijkheid vast aan armoede? Daarom vergeten we wel, als 't Kerstdag is, te denken aan die god delijke Armoede. We houden wel van een klein kind, dat zoo lief monkelen kan. Maar aan... arme kinderen den ken we liever niet. Men noemde Franciscus een dwaas, dien jongen minnezanger, die rijk dom en leutige gezellen verliet om de Armoede achterna te loopen. Men noemde hem arm van geest, dien wonderen dichter van het Zonnelied! IMaBSSiBütiaanHaHUHHHHHB WINTERHULP EN ONZE KRIJGSGEVANGENEN In aansluiting met onze mededeeling over de paketten voor onze krijgsgevan genen kannen wij thans meiaen, dat 21.000 koili's door Wmternulpnaar Duitschland werden gestuurd. Onze sjidaten in Duitscnland, wier fa milieleden niertoe de miadeien niet beza ten en die nog geen enkei paket ontvin gen, zullen aldus ter geiegenneid van Kerstmis arie reepen chocolade, 3 pakjes sigaretten, 1 doos nonfituur, 1 doos lever pastei en 2o0 gr. suiasr ontvangen. Ook aan de nelgisciie krijgsgevangenen, in franarijK geïnterneerd, ueeft WIN TERHULP koili's gestuurd. Omdat hij den geest van Armoede predikte... met woord en... daad, zoo als het Kribbekind dien geest van Armoede predikte in zijn krib; zoo als de Heer dien geest van Armoede predikte; «Zoekt eerst het rijk Gods», en dien geest van Armoede zalig noemde; Zalig zijn zij die arm zijn van geest. Bij het kribbeke moeten we thans op beêvaart, wij, grooten. Wij hebben zooveel te vragen van dat Arm Kind. Wij hadden zooveel en we had den... niets. Wij zochten geld, genot, gemak; wij vonden er misschien. Wij zochten eere en we vonden er misschien. Het heele leven was een Jacht om het goed te hebben, een jacht naar meer en naar beter; zonder dien geest van Armoede, 't Werd alles geldberekening en geldbelegging. En we hadden zooveel tekort! In vele moderne en ultra-moderne villas en Homes had een or kaan het dak weggeblazen en de grondvesten aardig doen schudden, zonder dat de Inwoners er iets van wisten. Door zoovele spleten regende het binnen; van zoovele gewone woonsten stond de kap scheefgetrok ken, zonder dat men er acht op gaf. Er was genot, gemak, comfort, er was overvloed en luxe, maar er was... on- voldaaheid en... oneenigheid! Men leefde naar buiten, niet naar binnen. Er was iets tekort. Zoo ging het onder families, veete, diepe vijandschap om wille van een... erfdeel! Zoo ging het in de lieele samenle ving: klassenhaat en klassenstrijd en 't heele gebouw stortte in. Er was niets dan onvoldaanheid en oneenig heid: overal was het zelfde tekort. Wat het Kribbekind zeggen wilde, dat liet het aan zijn boodschappers over. Die boodschap droegen de En gelen over de weiden van Bethlehem. Ieder jaar met Kerstdag, iederen dag onder de Mis wordt die boodschap herhaald. Geeft al dat andere, genot, gemak, eer, overvloed in ruil voor wat dat Kribbekind, en dat Kribbekind al leen U geven kan... PAX! den Chris tus-Vrede! En waar nu in guren wintertijd zoovele gezinnen armoede en honger en koude lijden... durft in de oogen kijken van dat arme Kribbekind. Het vraagt "U het Godsdeel voor ziine ar men. Zoo leeren we den geest van armoede kennen en waardeeren! W. VAN WESTLANDT. INTERNATIONAAL OVERZICHT KEER LAVAL Archief De Pofrrl.trnaar LAVAL MAAKT PLAATS VOOR FLANDIN. Vichy heeft ons een verrassing ge bracht, die veel gissingen heeft doen ontstaan en veel stof tot nadenken geeft. Van Laval vernemen we thans dat hij als Minister van Buitenlandsche Zaken vervangen werd door Flandin en zelfs kort daarna gevangen geno men werd. Geheel het geval zon viet het op zien gebaard hebben, die het nu ken de, moest er werkelijk e-n stevige grond geweest zijn tegen Laval, iets in den aard van een schandaal, waar- De nieuwsbladen hebben verward g g nieuws gemeld over Kerstmis. Hier H volgt de juiste toedracht: {I De Heilige Vader Pius XII heeft §f iil aan de Bisschoppen van die landen, jg g waar lichtdemping tegen luchtaan- g g vallen voorgeschreven is, macht ver- g leend om de Nachtmis van Kerstdag fg jjg te celebreeren tegen den avond van s24 December. Om in die Avondmis g g te Communie te mogen gaan, zouden g 3de geloovigen sedert vier uren nuch- g g ter moeten zijnen ze zouden 's f| g anderendaags niet mogen Communi- g ceeren. H De Bisschoppen van Belgie heb- g hen met reden beslist di- gunst g g NIET te gebruiken. j EuMiiimninHmiii[tti!tnHHMHniiBiwtu'HtHii!iwt!iMwmBM<wt»ainiuaiWi^ DE KOLONIALE FONDSEN TER BEURS GENOTEERD De noteering van de aandeelen van de koloniale maatschappijen, welke hun be drijvigheid uitoefenen in Belgisch Kongo, werd thans hervat. Maandag en Dinsdag jl. werd overge gaan tot voorloopige noteeringen, ten einde een basis vast te stellen voor de verdere verhandelingen der waarden. Een groot deel der aandeelen werden genoteerd en bereikten koersen welke merkelijk hooger waren dan deze van vóór 10 Mei jl. De verhandelde titels blijven evenwel geblokkeerd in de banken. Bij deze kun nen alle verdere inlichtingen bekomen worden. CONTROLE OVER HET VER VOER VAN LEVENSMIDDE LEN IN DE TREINEN Luidens een pas verschenen onderrich ting van de N.M.B.S. is het aan de amb tenaren van het Ministerie van Landbouw en Voedselvoorziening voortaan toegela ten toezicht uit te oefenen in de reizi gerstreinen, alsmede in alle inrichtingen van den spoorweg. Deze controle mag evenwel den spoor wegdienst niet hinderen, dit is: geen ver traging aan de treinen of ook geen ver sperring aan den uitgang der stations veroorzaken. Het zijn de stationschefs en de hoofd wachters, gelast met het toezicht over de tremen, die in bepaalde gevallen te oor- deelen hebben of ja dan neen van een voorgenomen controle moet worden af gezien." VERPLICHTE GOEDKEURING DER BOUWPLANNEN BIJ DEN WEDEROPBOUW Ten einde een zekere eenheid te he komen in het architecturaal uitzicht van de geteisterde gebouwen, die terug wor den opgebouwd, en om te beletten dat onooglijke constructies het licht zouden zien, heeft de Commissaris-Generaal voor 's Lands Wederopbouw besloten, dat het verleenen van kredieten aan geteisterde eigenaars afhankelijk zal worden gesteld van het voorleggen der plannen van het nieuwe gebouw en de goedkeuring hier van. Ofschoon deze maatregel alleen maar geldt voor gehouwen waarvan de herstel lingskosten 25.1XX) fr. overtreffen, is het te hopen dat hij een heilzamen invloed beginnen we vanaf aanstaande week. Wat we gekozen hebben? Zeker iets dat in den smaak 'zal vallen van al onze I.egers. Ja, 't is iets eigenaardigs. Alles wordt in dit mooie boek be handeld. Huiselijke liefde tusschen man en vrouw, kinder liefde en de genegenheid der beide kinderen ondereen die, omdat vader 't deugdzame pad ontweken had, daarom heel wat ontberingen moeten lijden en tenslotte toch... Maar ja, alles mogen we onze Lezers niet voorpra ten, alle nieuwsgierigheid zou er bij venoren zijn. Dit zuilen onze Lezers kunnen volgen in 't prachtboek roman van ECREVISSE. Een echt Vlaamsch werk van een Vlaamschen Schrijver die 't Ylaamsche leven weergeeft van enkele honderden jaren gele den toen onze kalme gewesten soms zoo geweldig opgeschrikt werden door ingebeelde weerwolven, vermomde dievenbenden en andere onheilen. «DE BOKKENRIJDERS» is een dergelijke volks roman flink doorweefd met eerlijke liefde die ten slotte tegen tal van schier onmogelijke omstandig heden toch nog zegepraalt! u zal uitoefenen en een wederopbouw in schoonheid bevorderen. DUUR VAN DEN ARBEIDSDAG BIJ DE NATIONALE MAAT SCHAPPIJ DER BELGISCHE SPOORWEGEN Krachtens de wettelijke bepalingen mag de gemiddelde duur van den Ar beidsdag niet meer dan 8 uur bedragen. Met het doel de productie en het ren dement van het personeel der Nationale Maatschappij van Belgische Spcorwegen te verhoogen, heeft de Wshrmacht-Ver- kehrs-Direetion besloten het maximum van den gemiddelden dagelijksehen diensttijd van het Spoorwegpersoneel op 9 uur te brengen. Een bijzondere vergoeding wordt aan het betrokken personeel voor deze ne gende werkuur uitbetaald. Het departement van Binnenlandsche Zaken houdt zich bezig met het opmaken van de lijst der soldaten en burgers die omgekomen zijn, tijdens de krijgsverrich tingen in 1940. Het spreekt vanzelf dat het departe ment in deze taak op groote moeilijkhe den stuit, te meer dat talrijke personen, die nu als vermist worden beschouwd, op dit oogenblik nog kunnen verblijven in Frankrijk, Zwitserland of Spanje. Men weet bovendien dat vele soldaten over gebracht werden naar Marokko. Tot he den heeft het departement zekerheid over 4.300 officieren en soldaten en 4.600 ge- doode burgers. Men hoopt binnenkort een volledige lijst te kunnen geven. in hij zou gemengd geweest zijn. Maar van dat alles niets. Er blijven ten gunste van Laval slechts de lo vende artikelen uit de pers van voor een paar maanden natrillen. De eenige uitleg die aan het geval gegeven wordt is deze van een paleis revolutie. Dus een soort Siaat'sarecp, waarbij iemand van het tooneel ver dwijnt, met zijn aanhang of zijn vrienden om plaats te maken voor iemand anders. Het is een typisch Fransch ver schijnsel. De geschiedenis van Frankri-'k w'*st herhaaldelijk op dernelijke gebeurte nissen. Hiermee loordt het bewijs ge leverd. dat te Vichy nog lang geen stabiele verhoudingen heerschen. En hoe zou het ook anders kunnen. Het is reeds verschillende iaren. dat de Fransche politieke opinie heen en weer gezweept wordt, onder allerlei mekaar kort opeenvolgende regeerin- nen. Vooral de volksfrontregeerina heeft een malaise verwekt waaruit Frankrijk nooit meer is kunnen op staan. FRANKRIJK IS NOG ZIEK. Frankrijk is nog ziek van de ge weldige storm, dis het in de maand Juni overrompeld heeft. De verplet tering is zoo gewéldig cis ze kort is geweest. Het kan zich zoo moeilijk bewust worden dat het als Europee- sche eerste rang smog endheid van vóór enkele maanderi, thans herleid is tot een verslagen lund dat voor de twee derden bezet is. Er zijn gezonde tendensen aan het werk, onder den vorm van vernieu wing en van aanpassing, maar de ziektekiemen die heondermijnden zijn nog lang niet uitgeroeid. De eth- nologische verzwakking, de cuder- domverschijnselen drukken zwaar, en de ontreddering van den oorlog, ook de aanvallen op het koloniaal bezit, moeten een onbehaaalijks stemming scheppen in Frankrijk. Voeg daarbij nog de scherpe tegenstelling van een bezet en een onbezet Frankrijk en het wordt begrijpelijk, dat deze ab normale verhoudingen, abnormale re acties moeten verwekken. Zoo alleen kunnen we de verande ringen in het Kabinet van Vichy be grijpen. Wellicht zal de geschiedenis eens meer helderheid op deze episode werpen. Thans is het moeilijk om ze goed te begrijpen. FLANDIN. Van Laval had men minstens uat kunnen getuigen, dat hij reeds vroe ger geijverd had voor een toenade ring met de asmogendlieden. We her inneren ons nog heel duidelijk, dat ten tijde van de Abessynische oorlog, Laval te Genève de sancties tegen Italië trachtte te ontzenuwen. Door zijn ontreden werd de toepassing der sancties verschillende maanden uit gesteld en toen xe T&Ar werkelijk in voege kwamen hadden ze grootendeels hun kracht verloren. Daarom was Laval ook nu bruikbaar. Flandin, die in zijn plaats treedt, HEER FLANDIN Archief De Poperingenaar Aan al onze inzenders doen wij voor de twee eerstkomende weken een dringende bede ons hun bijdra gen minstens een dag vroeger dan naar gewoonte in te zenden. Kerstdag en Nieuwjaar komen im mers op een Woensdag, wat ons noopt het werk voor deze twee weken te verhaasten. Alleen met aller medewerking zal ons blad in deze beide weken op tijds kunnen verschijnen. Hierop re kenen wij dan ook en danken op voorhand. 51 DO0DEN EN 30 VERMISTEN In de koolmijn van Lupeni, Zevenbur gen, in Roemenië, heeft er zich een ge weldige brand voorgedaan, veroorzaakt door een dsfekte mijnlamp. Slechts na vier uur kon de brand gebluscht worden. 51 Mijnwerkers kwamen bij deze ramp om, wijl er 3 zwaar en 12 licht werden gewond. heeft zich tijdens de laatste maan den en zelfs jaren herhaaldelijk doen onmerken, door zijn redevoeringen. Hij waarschuwde de Fransche bevol king voor de oorlogsbestrevingen. Hij pleitte voor een samenwerking met Duitschland er. vooral in den laatsten tijd heeft hij ten desle het doek ge licht over de onverantwoordelijke lei ding van de Fransche regeering, die tenslotte tot den oorion geleid heeft. Hij is een reaalpolitieker met veel gezag. Wellicht zal hij het vertrou wen winnen van de Fransche bevol king. waaraan het zoo'n aroote be hoefte heeft. 17-12-40. (Nadruk verboden.) ROSKAM. JMMpiniiiiiniiiiiiiiiiiiimiiiiiiifliiiiiiinniiiiiiiiiwiiiimiiiiimmiimiiiDmiiiii^ g!!l!l!llllllllll!!!l!llil!:!!!l!l!!!!!lllll!!lllllll!llllll!!llll!!l!l!l!!!i;!lllllll!!IIIUIIlllllllf g Nog maar pas geleden konden wij g melden dat tot dusver meer dan veer- g fg tig miljoen frank door Winterhulp g g werd opgehaald. jj§ Een week later slechts was dit g §g cijfer reeds gestegen tot meer dan g h 65 miljoen frank, en nog beschikt g g het Centraal Uitvoerend Komiteit 3 niet over alle gegevens. II Het laat geen twijfel dat ook dit g g bedrag reeds verre overschreden is. g g En tot degenen die hun storting g g op basis van het financieel plan nog g g niet deden, zeggen wij: «Volgt het g g voorbeeld van hen die U voorafgin- g g gen! Toont dat ons volk. ook uit g g eigen, vrijen wil zijn noodlijdenden g g weet te helpen 1 iiiitiiiïitiiiitiwmBiiBniiitiiniüiiiiuiuuitBifliiiiiiMiiiiiiinmHfüüiHt'tiüiHmiM'HiwarrimHiüimiuit'Mi-'iij.HHiuii;:: Spijts oorlogswee en oorlogsrouw mo gen wij niet vergeten dat de Kerst vreugde, die altijd ons volk verheugde, ook in dezen tijd niet mag worden ver waarloosd. Mocht het oproepen van het vroegere Kerstbeeld er u hartig toe aanzetten. Vreugde was er, heel dsn lande door, want, zoo zingt een veertiendeeuwsch gedichtje: Ons is geboren een kindekyn noch claerer dan die sonne Met Kerstavond begon het feest in den huisslijken haard. De kerstblok, door grootveder gezegend, wordt in 't bijzijn van alle huisgenooten ontstoken met denappels. Kaarsen en lampen worden uitgedoofd. Heerlijk vlamt en sprankelt het kerstvuur den heelen nacht door. In den vreedzamen gloed van 't warme licht zitten allen bijeen en moeder vertelt voor de kleinsten het steeds nieuwe verhaal van den heiligen Kerstnacht. Vertelsels van grootouders zaliger komen voor den dag en soms wordt er een heel zoet kerstliedje gezongen, dat als een gebed klinkt uit simpelschoone harten. O, die oude kerstvooizekes! Ze leggen zoo klaar als zonnelicht de harten open van onze voorouders. Eeuwen en eeuwen zijn ze oud en nog ken ik er weinig van de nieuwste die mooier zijn. Want zoo vol stille simpelheid als de Kerstnacht zelve, kinderlijk als 't wichtje op zijn handsvolletje stroo, oprecht en ongekun steld als het heele doen en laten, van onze oudvlaamsche menschen. Elders werd op den Kerstavond het kerstkribbetje opgeslagen. Kouten en kar tonnen herders, schaapjes en koningen houden er de eerewacht om, kaarskens vlammen er rond en kinderen knielen en zingen er bij, verrukkelijk blij als andere kerstengeltjes. Het was de Heilige Franciscus die in de 15* eeuw het eerste krihbetle liet op timmeren te Greccio in Italië. Al zijn broederkes en de menschen uit de nabu rige dorpen kwamen er henen met lich tende fakkels, zoodat de heuvels in lich tende deining vurig afgeteekend stonden in den heiligen nacht. Dit tooneel van schocne devotie viel in den volkssmaak en waar ook Franciscus' navolgelingen trokken, daar werden vrome kerstkribbe tjes opgetimmerd. Ons volk houdt van beelden en printjes waarop het lustig kij ken kan. Daarom is dit gebruik nog in eere gebleven onder onüalk. In de jaren 1700 bouwden de Francis canen eerst een Kerststalletje in Frank rijk, cp verzoek van den beroemden kar dinaal Mazarin. Wellicht is het dan ook naar hier overgekomen. In de groote Vlaamsche steden was het soms een echt om best in 't stalletjes timmeren en ver sieren. De menschen trokken er dan met hun kleinen op uit om de schoonsten uit te zoeken. In de laatste tijden kreeg de kerstboom hier en daar ook burgerrecht. De Duit- schers en Noordervolken gaan er vooral tuk op. We weten nog hoe de Duitschers met een voorbeeldige ontroering te zingen zaten rond den glinsterenden kerstboom. ZOEKT G'IETS t'huren of te koopen, Zoekt g' een meid, 'n plaats of wat? Zoekt niet langer... piaatst nog heden 'n Kleine ZOEKERin ons blad. caasaEazziüSM&BfiasaaBEBBK&saasscaBiaasaaaBüBaaBaaBSflHBBidaiJtasaBasiiaasKiaBBaiiaB^BBMBjadaai Eric en Hilda! Hij was professor, zij leerares. Moderne menschen, intellectueelen. Ze hadden een lief huis aan de rand van de stad; een luchtig huis, met alle comfort. Voor de kerk waren ze getrouwd. Van godsdienstige praktiekan hielden ze niet, maar daar was nog iets als familie-tra ditie, nog iets als welvoegelijkheid. De pastoor, een brave oude man, had hen ondervraagd en ze hadden zich behoorlijk uit den slag getrokken ze hadden im mers da les in godsdienst gevolgd! Bij 't slot had de vrome man gesproken over de schoonheid, en heerlijkheid van een christelijk gezin. Die pastoor is een dichter en filosoofhad Erie gezegd, wanneer zs weer op straat waren. Dat was nu zes jaar geleden. Nette menschen, Eric en Hilda! Ze hadden geen viieg kwaad gedaan, ze hielden hartelijk van mekaar, maar hadden aan elkander genoeg. Hun huis was gezellig, precies iets voor hun beiden! Daar konden ze zich ongestoord aan hun eigen liefhebberij wijden, na de vele uren op de school, hielpen elkander. Nu en dan 's naar 'n scuouwburg of naar de bioscoop en onder de verlofdagen vlogen zij als jonge vogels de wereld in. Vooral met het Kerstverlof. Ze vonden het beide zoo verdrietig thuis met die vacantie. Vooral Nieuw jaardag was onuitstaanbaar, met die vrienden en andere visites! Dan maar op reis, vooral dan maar! Zoo waren ze naar Nizza getrokken, 't jaar daarop naar Zwitserland, dan Christmasgaan vieren te Londen en een Weihnachtnaar Duitschland. DOVER VAN O? DE FRANSCHE KUST ONDER VUUR GENOMEN Of het aangenaam was! Weken konden ze samen over hun reis praten en beiden hadden ze een album met de mooie fotos van hun reis. Alleen te Nizza hadden ze niet eens aan Kerstdag gedacht... 't was daar immers nooit winter! Uit Engeland hadden ze een takje hulste meegebracht, enkele Christmas- kaarten en de herinnering aan pudding en heerlijke liksur. In Duitschland was het weerom anders geweest. Van daar kwam immers het stemmige Stille Nachten dat mooie lied had toch indruk gemaakt, al werd het in het hotelgezongen. De zee van Jicht om den Kerstboom waren ze even min vergeten. In Zwitserland was het misschien wel het mooist geweest. Daar waren ze 's morgens uit hun slaap gewekt geweest door het beieren van de klokken uit een klein kerkje in de bergen. In die ijle lucht zongen de klokken een zilveren lied. Ze hadden het kerkje gezien aan de flank van een berg en in t manelicht het berg volk zien opstijgen, over de blauw-witte sneeuw. Jammer dat men dat niet foto- grafeeren kon... 1939! Kerstdag! Waar moesten Eric en Hilda nu de wijk nemen? Wat zou dat een saaie triestige vacan tie worden! Ge kunt toch den heelen tijd niet binnen blijven. Sneeuw lag er nu hier even veel als in Zwitserland. Als ze nu eens in den vroegen morgen naar een dorpkerkje trokken. Kwestie van toeris ten-stemming! Zoo landden Eric en Hilda in een dorpkerkje. Erg bizonders was dat niet een tochtje van vijf kilometer. En niets bizonders in die kerk. Honder den menschen schoven aan, aan de Com muniebank. De pastoor zong de herder- kensmis; honderden menschen zongen liet Gloria en het Credo mee. Ja toch... bij het kribbeken brandden ontelbare lichtjes; aan de offerande het Adeste fldelis en na cs Mis een mooi Kerstlied. (Vervolg op 2* blad.) Dat is wel een van de mooiste herinne ringen die ik van 1914-1913 bewaard heb. Het volksgeloof vertelde wondere din gen van den schoonen nacht: te midder nacht houden os en ezel een praatje, ver zonken klokken luiden lang en hel door den nacht, en standbeelden draaien hun koppen om; de hellewagen bolt door de sombere luchten en kaarsjes worden ont stoken. noten in 't vuur geworpen om er een voorzegging in te zien. De Kerstmis, die om bijgaande mis bruiken werd afgeschaft in vele kerken, was het middenpunt van de heele feest viering. Zooals ge ze kunt zien gaan, met warme mantels en groote sjerpen aan, op plaatjes en schilderijen, zoo trapten de menschen het af in bonte groepjes, be lust op 't zien van het rijkveriichte krib betje en op 't hooren zingen van een nagelnieuw kerstliedje. In sommige kerken bestonden er zeer kleurige en eigenaardige volksgebruiken. Zoo schrijft G Celis in rijn kalender: Te Tongeren kwamen vóór de Midder- nachtmis drie kinderen in het wit ge kleed als Engelen, het blijde nieuws der geboorte ean het volk verkondigen. Zij stonden vóór het koor en zongen: Van daag is de Koning des Hemels geboren, enz. Glorie aan God in den hooge en vrede aan de menschen van goeden wil. Nadat de priester het Evangelie, waarin de geboorte van Jezus verhaald wordt, had gezongen, hief het volk het Te Deum aan, terwijl al de klokken be gonnen te luiden. Hoe moesten daar de zielen niet zin deren van hoogon jubel in dezen stillen nacht Na de Kerstmis keerden ze huiswaarts en vierden feest: eierbrood, wafels, kerst- koeken door 't kindek? Jezus gebracht, of wat ook, werden lekker binnen ge smuld, want ze vervulden maar de woor den van het oude deuntje: Fn als het Kinneke is geboren, dan gaan we eten. drinken en vroolijk zijn Immers alle kunstenaars uit den Vlaamschen lande hebben hun bovenste best gedaan om Kerstdag t? verheerlij ken. Noem de oude liedjeszangers die met hun vedel langs de wegen liepen, noem onze beste schilders uit de vroegste en de huidige tijden, en g? zult verrast staan over het mooie dat ze rond het schoone Kerstgebeuren lieten afspelen. D? Vlaamsche menschen voelden zich zoo thuis in dit verhaal, dat ze 't lieten afspelen in hun eigen streke. 't Stalletje van Bethleëm werd voor hen, een arme boerenschure; zij voelden zich zelf de herdertjes die naar 't krib» betje liepen: Sie, wy brengen U saemea een soet wit lammeldjn boter, melk en saene voor uw lief mondekija Na, na, na, kindje teer sus. sus en kryt niet meer, doet uw kleen" ooghskes toe sy syn van 't kryten moe! Zeg me eens, konden ze 't schooner" zeggen die goeie menschkens? Ze lieten Sint Jozef achter water gaan in de Leie dis toegevroren was. En de gulle Sint sloeg er een lochteke in met zijn oude toebakdoozePrachtig! Schildert Breu ghel niet de volksoptelling onder Keizer Augustus, waar Maria en Jozef heen- tegen, midden een joelend Vlaamsch dorp? En hoe vertelde Felix Timmermans dat weer in zijn Kerstekindeke in Vlaan deren! De kerstbloemen spelen links en rechts nog een niet te misprijzene rol. Vooral^ worden bij ons de hulstetak en de maren-" tak gebruikt. De oude Germanen vierden vroeger een grootsch Joelfeest of winter feest. Maar enkele gebruiken uit dit Joelfeest zijn overgegaan naar Kerstdag, die er een christelijke beteekenis wist aan te geven. De marentak met zijn ver rassend groen en witte bessen in den stroeven en dorren wintertijd, werd dooi de Germanen als iets wonderbaars aan zien. Druïden, hun priesters, sneden den marentak met goudn sikkei af, wijdden hem en gebruikten hem als onheilwerend teeken in hun leven en woningen. In de middeleeuwen werd de marentak ge bruikt tegen tooverij. Nu verbeeldt de marentak de vreugd in dit koude tij, lijk de marentak die blij en groen te lachen staat op den dorren eik. IEBBSBEXBBBBBBBBBBBBBBBBBBBB OP DEN DAG VAN ZIJN THUIS- KEER KRIJGT EEN DUFFEL- SCHE KRIJGSGEVANGENE EEN DRIELING TEN GESCHENKE Dagelijks komen tot groot genoegen van jong en oud vele krijgsgevangenen terug. En of ze gul ontvangen worden! Zoo kwam één dezer dagen ook de Heer K. De Bruyn zijn woning op de Wilson- plein opzoeken. Zijn vrouwtje heeft hem uitermate gul onthaaldimmers den dag na zijn terugkeer yvas de H. De Bruyn vader geworden van een schattigen... drie ling. Lie 4f'e meisjes en de moeder ver- keeren in uitstekende gezondheid. DE BEVOLKING VAN DUINKERKEN Voor gansch de onmiddellijke omgeving van Duinkerken, heeft men tijdens een onlangs gehouden optelling slechts 22.810 zielen geboekt, terwijl er voor den oorlog niet minder dan 511.009 geteld werden. Hier volgen de officieele cijfers: Duin kerken 12.020 (tegen 33.900)Rosendaël 2.240; Coudekerke-Branche 2.016; St-Pol- aan-Zee 968; Malo-Baden 735; Kleine Syuthe 849; de andere gemeenten 3.992. V*n op de Fransche kust wordt de haven van Dover om de heurt onder sterk kanonnenvuur genomen. Hierboven ont ploffingen voor de havengeul die gansche het landschap met dikke rookwolken vervullen. Sedert verleden jaar is het gazetpapier aanzienlijk in prijs gestegen, en nog steecis kunnen de papierfaDrieken ons geen prijs waaroorgen voor papier te leveren in 1941. Anderzijds moet het Postbeheer tegen einde dezer maand de abonnementsprijs voor 1941 doen ontvangen. In deze omstandigheden hebben de Uitgevers van weekbladen ln V/est-Vlaanderen oesioten VOORLOOP1G DEZELFDE ABON NEMENTSPRIJS VAN VERLEDEN JAAR te laten ontvangen, doch moest een nieuwe prijsverhoogmg van het gazetpapier ons dwin gen ook onze prijs per nummer te verhoogen, aan zullen wij in den loop van het jaar onze Abonnenten een Dijkomend kwijtschrift .laten aanbieden, waarvan het bedrag in verhouaing zal zijn van den opslag van het papier. Wij weten dat onze Lezers de billijkheid van dezen maatregel zullen aanvaarden en danken hun hierom bij voorbaat. Aan de Heeren Postmeesters en Briefdragers, die met dit sei zoen reeds overlast zijn, bieden wij onze verontschuldigingen aan de abonnementsprijs niet vroeger te hebben kunnen meaedeelen. DE UITGEVER.

HISTORISCHE KRANTEN

De Poperinghenaar (1904-1944) | 1940 | | pagina 1