Het Werk van den Akker BE OORLOGSTOESTAND Het Gewijde Palmtakje DE GOEDE WEEK I P@lithfce ïerwiisteliagea in Joego-Slavië "i A Oo van Het nieuwe stuk vijf frank g@riêg9 verklaart mess dat de Daitseke verdraag zaamheid niet grenzeloos Is Koning Peter de koninklijke mocht in handen I *>^4 N'lt 38* JAAR. KATHOLIEK NIEUWS-, NOTARIEEL- EN AANKONDIGINGSBLAD. - ONS VROME VOLKSLEVEN j - RUSSISCH-TURKSCH NIET-AANVALS- EN VRIEND» SCHAPSVERKLARiNG DE JAPANSCHE MINISTER MATSUOKA TE BERLIJN EN TE ROME 16 fr. 50 fr. DE VOEDSELVOORZIENING VAN FRANKRIJK 5 fr. 2fr. 3fr. 18 fr. «DE POPERINGENAAR Nieuwe Regeering samengesteld door Generaal Simovitch Prins Regent Paw! nsor Griekenland uitgeweken Leden der voormalige regeering aangehouden De ©uitschers en de Italianen verlaten het Land Terreur-daden tegen Duitschers gepleegd, wijl nieuwe lichtingen werden cpgeroepen Met standpunt der Kraaien moet nog nader worden bepaald STORT 22,60 FR. DE NIEUWE REGEERING SIMOVITCH GEVORMD MATSUOKA BIJ Z. H. DEN PAUS PRINS-REGENT PAUL NAAR ATHENE UITGEWEKEN JAPAN STRIJDT TOT BEVRIJDING VAN ALLE ENGELSCHE INVLOED IN HET VERRE OOSTEN «DAG DER WEERMACHT» VOOR HET OORLOGSWINTERHULPWERK EERSTE INCIDENTEN TE BELGRADO NOGMAALS KRIJGSGEVANGENEN TE ANTWERPEN TOEGEKOMEN s .■5* DUINKERKE EN ANDERE FRANSCHE KUSTPLAATSEN VRIJ VAN BELASTING VERSCHIJNT WEKELIJKS. ;‘i ZATERDAG 5 APRIL 1941. <O-«3» ca» Fransen voordrachtgevers In Gepantserde transportlco’onnen per •7-oor aan het frorX Wij voerde er belangrijke besprekingen met de Duitsche I taiiaanscho Staatsoverheden. ABONNEMENTSPRIJS ’41 1 Jaar in Belgie 3 Maanden 6 Maanden 1 Jaar in Frankrijk Alia Medewerken tt/n verantwoordeliih voor hun artikels. opge- samen 3 s 8 30 fr. 8 fr. S: <k •8 kerkelijke plechtigheid in de kathedraal van Belgrado plaats vond, die door tal rijke personaliteiten en door de leden van het diplomatiek korps bijgewoond werd. Te Belgrado werden alle samenscholin gen verboden. Tc herhalen aankondigingen prijs op aanvraag. Annoncen zijn vooraf te betalen en moeten tegen den Woensdag avond ingezonden worden. Kleine be richten tegen den Donderdag noen. Uitgever: Sansen-Vanneste, Poperinge. Telefoon Nr 9. Postch. Nr 155.70. Coede Week, zoo zeggen wij Vlamingen. Heilige Week, in andere talen, maar bij ons sedert honderden jaren: de goede week. Zoo meenden het onze voorouders, ons volk. En heel dé eigen aard, het ka rakter van ons eigen volk straalt uit de beteekenis van dat woord. Goede week! Waar de Heiland werkelijk door zijn lij den en dood weer goed heeft gemaakt wat de menschen hadden bedorven. Goede week! Dankbaarheid is een karaktertrek van ons volk; wie Vlaming was, legde in dit woord getuigenis af van zijn hartelijke dankbaarheid. We zouden er bij verliezen moesten we minder dankbaar worden. Ieder jaar wordt ons in den kerkdienst aanschouwelijk gemaakt, de wonderbaar ste-maar ook de vreeselijkste gebeurtenis uit de heele wereldgeschiedenis. te TARIEF VOOR BERICHTEN: PALMZONDAG! Daar gaat door onze kerk de Palmpro- cessie; dan keeren we naar huis terug met de gewijde palm of met den olijftak die we een jaar lang bewaren zullen; want ’t gebed van de Kerk schonk kracht. Maar die palmprocessie herinnert ons aan die eindelooze processie mannen en vrouwen en kinderen die den Heer Zijn stad Jeru zalem binnenleidden op dien heugelijken dag. Hij was hun vorst, hun Messias, hun profeet, hun weldoener, hun wonderdoe ner. Het hart sprak dien Zondag, het hart liep over. Zij gingen en zongen en juichten en wuiiden met palmen, legden hun mantels over de straatsteenen, juich ten al maar door Hosannah! Hosan nah! Dat had Jerusalem nooit gezien, zou Jerusalem eilaas nooit meer beleven. WITTE DONDERDAG Dan schuiven in onze kerken 's morgens honderden, duizenden voorbij, knielen aan de Communiebank. We leerden het, als kinderen; op dien dag, te valavond stelde O. L. Heer het groot Sakrament in van zijn Liefde. Voor ons zou Hij sterven, van ons zou Hij weg gaan, maar meer dan ooit zou Hij bij ons blijven. Niet al leen in zijn tabernakel, maar met ons zelf zou Hij zich vereenigen, ons voeden zooals een moeder haar klein kind voedt; nog inniger, Zijn hart zou slaan en klop pen met het onze; in ons. Is nauwere ver- eeniging denkbaar? ring tot alle kerken uitgebreid, maar ver liep dan natuurlijk met een veel eenvou diger ceremonieel. 'De processie verliet de parochiekerk en keerde seffens daarheen terug; er werd nog amper halt gehouden aan de kerkdeur of bij het koor. Zoo kwam men tot het gebruik van vele pa rochiekerken: een greepje geestelijken schijnt den pastoor buiten te steken en keert onmiddellijk terug’! Do wijding der palmen is eigenlijk van Westerschen oorsprong en ontstond in het begin der 7" eeuw. Vóór de eigenlijke wijding tomen er enkele gezangen, oratie’s en lezingen waaronder het evangelisch verhaal der intrede te Jeruzalem die bijna allo zinspelen op de palmwijding. Na een plechtige prefatie, met sanctus en ho sanna, volgen vijf wijdingsgebeden, waar na de palmen besprenkeld en bewierookt worden. |§j a °P postcheckrekening 155.70 van H V. Sansen-Vanneste, Poperinge, en M 8 ons blad zal U voor het overige BK S van ^et 5aar telken Zaterdag per Ma 8 post tehuis besteld worden. In de Middellandsche Zee werd een nees’ag geleverd tijdens dewelke de Italianen drie krui sers en twee destroyers verlo ren wijl een Eritsche zware kruiser werd gekelderd en twee andere beschadigd. KONING PETER II NEEMT DE KONINKLIJKE MACHT IN HANDEN Joego-Slcvië heeft in den loop dezer laatste dagen belangrijke politieae ver wikkelingen gekend, waardoor dit land ophieuw in het brandpunt der algemeene belangstelling komt te staan. Zooals wij reeds gemeld hebben in ons vorig nummer, hadden de Joego-Slavi- schs Eerste-Minister Zwetkowitch en den Minister van Buitenlandsche Zaken Mar- kowitch, de toetreding van Joego-Slavië tot het drie-mogendhedenpakt geteekend te Weenen co Dinsdag 25 Maart. Twee dagen nadien werden de nieuwe politieke verwikkelingen voor Jcego-Sla- vië te Belgrado ingezet. Het begin hiervan was dat Koning Pe ter II, die eerst op 6 September de Ko ninklijke Macht in handen moest nemen, den Donderdagmorgen 27 Maart een pro clamatie afkondigde waarin hij aan de bevolking van zijn land, zijnde de Serviërs, de Kroaten en de Slovenen. kond maakte van het feit dat hij zelf de koninklijke macht in harden genomen had. Verder werd erin medegedeeld dat de Regeering Zwetkowitch ontslag had genomen, dat het leger zich trouw rond hem geschaard had en dat hij aan Generaal Douchan Simovitch de opdracht gegeven had ten nieuwe Regeering te vormen. Ten slotte riep Koning Peter II alle Serviërs. Kro aten en Slovenen op om zich rond zijn troon te scharen. Deze maatregel bestem pelde Koning Peter II als het veiligste middel om de orde in het binnenland en den vrede met het buitenland te bewaren. Kleine berichten Aankondigingen p. r. In Stadsnieuws p. r. Rouwberichten Dinsdag zou hij de besprekingen in zetten. Zijn bezoek aan het Vatikaan werd aangekondigd voor den Woensdag. Dinsdag j.l. werd de H. Matsuoka ont vangen door de Duce en door Graaf Cia- no met dewelke hij langdurige gesprek ken had. Tijdens een banket werden heil dronken gehouden door Graaf Ciano en de Japansche' Minister Matsuoka; Beide sprekers wezen op de vriendschapsban den welke de as-mogendheden aan elkaar binden en op den wederopbouw welke door Italië, Duitschland en Japan nage streefd wordt. Britschc aanval, op konvooi. werk steld in om den Spoorwagen te zien -«o»-- Uit het Vatikaan wordt medegedeeld, dat Matsuoka Woensdag voormiddag te 9 uur een bezoek bracht aan Z. 11. Paus Pitts XII. Vervolgens heeft de Japansche Minis ter van Buitenlandsche Zaken een be zoek gebracht aan Staatssekretaris Kar dinaal Maglione. (Zie vervolg op 2e blad.) Door de Fransche Staatssekretaris voor de voedselvoorziening werd verklaard dat Duitschland 30.003 ton suiker zal leveren aan Frankrijk en dat reeds 2.000 ton aard appelen door Duitschland werden gele verd wijl er verder nog 20.0/0 ton op weg zijn. Algiers zal eveneens levensmiddelen bezorgen voor het moederland. “fc, - Na op geestdriftige wijze verwelkomd tc zijn geweest door de 'Bcrlijnsche be volking werd door den H. Matsuoka de besprekingen met de Duitsche Overhe den ingezet. Op 27 Maart, in den mor gen, had dc Japansche Minister met den H. von Ribbentrop een onderhoud van verscheidene uren tijdens hetwelke de volledige overeenstemming tusschen bei de Staatslieden tot uiting kwam. Daarna werd aan den Japansche gast een ont vangst aangeboden. H. Matsuoka legde ook een krans neer aan het monument gelegen Unter der Linden Donderdag namiddag te 16 uur werd de H. Matsuoka ontvangen door den Rijkskanselier, in tegenwoordigheid van Rijksminister von Ribbentrop, en andere hoogcre Overheden. Omtrent dit onder houd werd gemeld dat alle actueele kwes ties er besproken werden en dat de be spreking in het teeken der hartelijkheid verliep. Later in den avond werd gemeld dat II. Matsuoka aan een persvertegenwoor diger had verklaard dat hij op zijn reis reeds positieve resultaten bad bereikt. Meteen verklaarde hij dat hij hoopte op zijn terugreis een langer oponthoud te hebben te Moskou.. Vrijdag hield de Rijksminister voor Buitenlandsche Zaken, H. von Ribben trop, een receptie, ter eere van den Ja- panschen Minister. Heildronken werden gehouden tijdens dewelke H. von Rib bentrop o.in. wees op het hoog belang van de Duitsch-Italiaansch-Japansche sa menwerking en verklaarde dat het zijn overtuiging is dat de strijd tegen Enge land reeds beslist is en dat einde 1941 de gansche wereld dit weten zal. Duitsch land, Italië en Japan vormen een lotsge- meenschap dat op leven en dood verbon den is en zullen geen inmenging dulden, welke ook, bij de nieuwe ordening van Europa en Oost-Azie. In zijn antwoord wees de H. Matsuoka o;>de beteekenis van het pakt en beaam de wat de Duitsche Rijksminister hier over had verklaard. Hij wees er verder op hoe steeds meer en meer volkeren tot dit pakt toetreden. Ten slotte drukte de H. Matsuoka zijn genoegen uit de Rijks kanselier Hitler en zijn Minister van Bui tenlandsche Zaken te hebben leeren ken nen. H. Matsuoka had ook een onderhoud met Rijksminister Funk wijl Vrijdag mid dag hem een lunch aangeboden werd door den Führer. Het laatste bezoek dat de H. Matsuoka bracht te Berlijn was aan Potsdam. Zondag, na een welvervuld verblijf van vijf dagen te Berlijn, reisde de keizer lijke Japansche Minister af naar Italië. Langs zijn doortocht werd hij nogmaals geestdriftig begroet. Maandag avond te 19 uur kwam de LI. Matsuoka te Rome aan waar hij ver welkomd werd door Graaf Ciano. Langs - -- ook door een duizendkoppige menigte geestdriftig begroet. Hst hoogtepunt... van den «Dag der Weermacht» voor het Oorlogswlnterhulp. was het be-oek van den Historischen Spoorwagen van Compiègne de Berlijnsche Lusthof. Met duizenden stroomden de Berlijners 5“ waar in Juni van vorig jaar da Wapenstilstand met Frankrijk geteekend werd. >1 Dien dag gaan we een half’ uur of een uur O. L. Heer aanbidden; voor het rust- altaar! En ’s avonds zijn we daar terug, wanneer het Allerheiligste wordt wegge dragen naar de Sacristie. Gok voor die ceremonie hebben wij een eigen woord: de Begrafenis! en dien avond zijn er flambeeuwen te kort in de kerk. Want dat is de avond van de mannen, ’t Zij dees jaar meer zoo dan ooit. GOEDE VRIJDAG In die goede week komt er nog een goede dag. Begrijpt ge nu hoe mijn va der en de uwe zegden wat ze meenden. Is er wel een dag zooals goede Vrijdag! Was het in alle werkelijkheid en waarheid dan niet dat de heele menschsnschuld werd kwijtgescholden, nadat de Heer door zijn passie en dood de zondenlast, dien berg van zonde, had gesleept op zijn schouders en uitgeboet op zijn kruis. Goede Vrijdag. Nog hangt dien dag een rouwwade over de heele beschaafde wereld. Niemand ontsnapt dien dag aan die innige gewaar wording: God zelf stierf vandaag voor mij In de kerk staan we voor den H. Kruis dienst. In de kerk gaan we het kruis ver- eeren. We doen het eveneens thuis. En wie niet ter kerk gaan kan vereere thuis het Kruis; wie op het werk is legge een cogenblik den- arbeid neer, keere in zich ztlf en bidde een kruisgebed. Dien dag spreekt het Kruis tot ons. Zelfden dag nog werd bekend gemaakt dat dc nieuwe Regeering Shnoviteh ge vormd was en dat alle partijen van het land erin vertegenwoordigd waren. Dr Matschek, Kroaat, fungeerde er als vice- president. D. Servische militie-organisatie be toogde baar trouw aan den jengen Ko- ning, wijl de Aartsbisschop van Belgrado de bevolking aanspeorde tot eensgezind heid. Leden der voormalige Regeering aangehouden. Den 28 Maart werd te Belgrado bekend gemaakt dat Prins-Regent Paul naar Athene, Griekenland, uitgeweken was en dat ook de leden der voormalige Regee ring werden aangehouden. De leden van den Regentsraad namen eveneens ontslag. Door den nieuwen Eerste-Minister werd een oproep tot de bevolking gericht om de orde tê handhaven. Koning Peter II legde den eed af wijl Vrijdagmorgen ter gelegenheid van de troonsbestijging een Verleden week schreef ik over «lochtingen» en «tuintjes». De of- ficieele tuintjes, dat zijn onze ouder- wetsché... lochtingen die aan ouders en grootouders het lochting-vleesch bezorgden. Opzettelijk maakte ik dat verschil. Ik was destijds immers lid van het «Werk van den Akker»; maar bij ons had die vereeniging een anderen naam: «BOND VAN DE LANDE NAARS Er waren verschillende af- deelingen: ’t eigenlijk werk van den akker, een konijn-kweekers- en een hoender-kweekers-afdeeling en een sterke... geitenbond! Was dat ook zoo bij U? Een van onze Onderwij zers was schrijver, en schatbewaar der, een van dè Onderpastoors was Proost en was saam met Meester de zisl van onze vereeniging. We had den een aantal Wijkmeesters al len kortwoonders, mits een papren- tenier», de plaatsenaars konden het immers niet slikken dat een... rente nier begaan was met... geiten! Ieder jaar kregen we enkele pakjes uitge lezen zaad, in den Zomer kreeg de lochting ’t bezoek van Meester en van den Proost; met de kermis was er prijskamp en tentoonstelling van groenten. Af en toe was er een al gemeene vergadering. Daar sprak Meesterdaar hadden we een woord van den Proost en soms een voordracht. Was er een prijsloting bij dan kon het brobbe’en van ’t volk en dan hing onze zaal verloren in een mist van zwaren tabakrook; was er niets bij dan stonden er veel... stoeien. Niemand jeunde zich meer op DIE greote vergaderingen dan Warden Oom zaliger! Daar was hij bij ZIJN volk. Men had wel spot over voor die geitenbonden; maar om nu eens ronduit de waarheid te zeggen, daar hadden we veruit onze neerstig- ste en gsnerigste menschen; ons ge zond landsch vol'*. Dat waren de wroeters die van stad noch fabriek wilden weten, bij den... boer bleven en, als ’t niet verder kon, ’t seizoen gingen doen naar Frank rijk cm de kost te verdienen voor wijf en jongens. Woonden zij een ure van de kerk, ze waren des Zondags toch vroegst aan voor de Mis; en hun jongens en meiskes waren minst af wezig op de school. Na den vollen dag zaten ze nog te arbeiden op hun land of in hun lochting, en de hin ders leerden, na de school, moeder te helpen te huis of op ’t land. Ze hadden een geit en geitemelk, ze kweekten een zwijn, hadden wat ko nijnen en hoenders. Ze hadden... boerekost en floten de stad uit. Ze gingen een beetje meer gebogen, hun vrouw kende de laatste mode van... leper niet en de kinders kwamen ’s Zondags uit geen dooske!... maar waren echte... boere-rozen, wat besto ven, maar gezond, gespierd, sterk. Als de grooteren ’t zotte in den kop kregen dan liepen ze naar stad, de dochters om te gaan dienen, de zoons om ieder dag per fiets naar de stad te rijden of naar de statie om elders fabriekwerker te worden. Die gingen allen verloren voor den buiten, ze werden opgezogen door de stad of door de grensstreek en gingen aldaar eerst ten onder, heelemaal ten onder. Dan werden ze metéén de grootste vijanden van land en buiten. Waarom ik daarover schrijf? De bevolking in ’t Westland, heel ’t Westen van West-Vlaanderen ging achteruit; de nijverheids-centra groeiden voortdurend aan. Stijtig dat die centra uitbreiding namen TEN KOSTE van onze landbouwstreek. Er werd heel wat verwaarloosd op de landsche gemeenten; en als er dan begaanbare wegen werden aan gelegd, als er dan electriciteit op de kleine dorpen kwam, dan was het veelal te laat. Er zijn jammer genoeg ook nog wel gehuchten waar de wo- ning-kwestie niet eens werd aange pakt en waar de geiten en konij nen even goed gehuisvest zijn als de... menschen! En toch! Kan het werk van den akker?... Ge zoudt nu, willens nillens, toch een bui krijgen als ge ziet wat er in stad gebeurt. De pelouses de gras pleinen/worden omgedolven, de «bou levards» krijgen eveneens hun deel; de pleinen worden akkers. Dat moet allerminst een lachbui verwekken; maar ’k zag die stads-menschen aan den arbeid! Ze zouden zij nu ook ’s... boeren! Dat moest ge gezien hebben. Molshoopen maken, zooveel als ge wilt, grond effenen en er labeurland van maken? dan zouden ze daar in zaaien en planten! Zoo onhandig, zoo verkeerd! Om bij om te vallen! En toch waren die steêlingen neer- stig, opgeruimd, vol hoop dat ze zouden vrucht opdoen. HET LAND GEEFT GEEN AALMOES, HET LAND BELOOND UW WERK. Die waarheid is nu plots overal begrepen. Zal die begrepen waarheid de tocht naar de stad, de rush naar de stad kunnen remmen? Ziet ge nu waar ik henen wil? z De landsche gemeenten, onze... boerenstreek werd veracht; natuur schoon telde niet meê, de poëzie van het landelijk leven! Die woog niet op tegen een bioscoop of een dancing! De heele landelijke traditie werd over boord gegooid; men woonde lie ver in een kazerne-reke Spade, houwe, scharre en rakel dat was tuig voor een... museum! ’t Verkeerde! En men vindt niet enkel «Voedsel» in het «tuintje»; men'vindt reeds GENOT bij den land arbeid. De druppelkes zweet lijken drup- pelkes gezondheid en goed humeur te werden. ’t Werk van den Akker heeft nu vrije baan en kan nu baanbrekers- werk verrichten. De officieele moeten te lande beter de mentaliteit kennen van ons landsche volk. Zij moeten zich aanpassen. De menschen met een «lochting» zijn van ande ren deeg dan diegenen die nu aan een tuintjehun zorg wijden. Bij die tuintjes-mencchenzal men TÉR PLAATS raad moeten geven öf van al de verwachtingen zal er niet veel in huis komen. En te lande meet men de oude liefhebberij en de on betwistbare kennis van land en grond gebruiken om het rendement te ver- hoogen. Men moet er vooral moeder de vrouw bij betrekken. Nu leert de vrouw bij ervaring wat de lochting waard is. Op VERGADERINGEN VAN VROUWEN moeten tuinbouwvoor- drachtgevers optreden, zoowel voor tuin ais lochting. Moeder sputtert dikwijls tegen de uitgaven, de on ontbeerlijke uitgaven voor zaad en plantgoed, voor rationeele bemesting en dies meer. ’t Is nu ’t moment de vrouwen te winnen voor ons oud en nieuw werk... «Het Werk van den Akker». De zegen van den akker is nu al gemeen erkend. Nu kan het «Werk van den Ak ker» een zegen worden. Ik wensch het. W. VAN WESTLANDT. Vrijdag 28 Maart werd gekenmerkt door de eerste incidenten. De Zweedsche Gezant werd er het eer ste slachtoffer van. Toen hij zich met zijn auto naar de stad wilde begeven werd hij door de menigte tot stilstand ge bracht. Hij poogde zich in het Duitsch verstaanbaar te maken, maar de man werd uit zijn auto gehaald en op den grond geworpen zoodat hij gewond werd. (Vervolg op 6” blad In Noord-Afrika veroveren Duitsche en Itaiiaanschc troepen El Agheila. In Erythrea veroverden de Britten Keren wijl in Abes- sinie de Italianen Harrar en Diredaua ontruimden. Zoovele dagen in ’t jaar, zoovele dui- den tocht verder door de stad werd hij zenden dagen in ons leven kijkt, fci ons eigen huis, de gekruisigde op ons neer! Ge kunt ze toch op uw vingers tellen de huizen waar geen plaats meer is voor Hem die oneindig meer deed voor ’t arme menschdom dan alle andere menschen saam! Zoo dikwijls moet de gekruisigde in ons eigen huis hooren en zien zoovele kwade, zoovele zondige dingen. Kom, Goeden Vrijdag bidden wij ge knield voor dat eigenste Kruis, daar thuis, ONS Kruis en beloven Hein voortaan meer liefde, meer vriendschap, meer tijd over te hebben voor Hem! PAASCH-AVOND We hadden en hebben nog twee dagen, vooravonden, die we avond noemen: Kerstavond en Paaschavond. Paaschavond! de lange kerkelijke dienst; die vroeger nog veel langer duur de, de heele nacht; dan wordt de Paasch- keers gewijd, dan wordt de doopvont ge wijd. De doopvont... naast het tabernakel het rijkste bezit van onze parochiekerken. Daar werden ik en gij, daar worden alle Vlamingen, daar worden miljoenen men schen... Godskinderen. Is het de moeite waard daar eens over na te denken, wan neer we dien dag wijwater afhalen. En ook dat wijwater zullen we zorgvuldig thuis bewaren en ’s morgen en ’s avonds onze hand doppen in het wijvater-vaatje, voor we een kruis slaan. En op ’t einde van de Mis op Paasch avond is de vastentijd ten einde zijn de klokken terug van... Rome en dreunt het jubelend «Alleluia!» door de k:rk! Paschen is in aantocht... de verrijzenis. Ook voor ons? CHR. Naar het D.N.B. mededeelt hebben de Russische en Turksche Regeering een niet-aanvals- en vriendschapsverklarin- gen afgelegd. Van weerszijden werd me degedeeld dat zoo een der twee landen in den oorlog zou worden betrokken deze natie op de neutraliteit van dc andere mogendheid rekenen mag. -«o»-- Palmzondag is de eerste dag van de Goede Week, een week die al eeuwen door met bijzondere hartsgrondigheid en toewijding door den Vlaming werd mee gevoeld en meegevierd. Het oude volksversje rijmt aldus over de Goede Week: Palmwijding, Palmzondag, Den Maandag slaan ik mijn kalf, Den Dinsdag deel ik het half, Den Woensdag schort men de klokken, Den Donderdag is het spppe-doppe, Den Vrijdag zoo kruipt’ inen, Den Zaterdag zoo klopt men den Vasten luit. Over eiken dag zou dus een heele ge schiedenis, beteekenis en folklore te ver tellen zijn. Laten we beginnen met Palm zondag'. Op dezen dag herdenkt de H. Kerk de koninklijke intrede van Jezus te Jeru zalem, bij 't wuiven der palmen door de geestdriftige menigte en onder het uit galmen van het blijde «Hosanna! Reeds in de vierde eeuw werd dit heilig mysterie ter plaatse zelf, op aanschouwe lijke wijze herhaald. Het volk hield palm processie en zoo lezen we in Rond den Heerd te Jeruzalem kwam men waarlijk van Bethphagen, op den berg Oliveti, nederwaarts, berg Mortals op, en al de Gulden Poorte de stad Jeruzalem binnen, de patriach deed den dienst en reed op een ezel zooals Christas deed, over de uitgespreide kleederen van de geloo- vigen. De vele pelgrims, die naar ’t Heilig Land togen, brachten die plechtigheid naar onze Westersche kerken over. En vanaf de negende eeuw is de palmpro cessie bepaald en algemeen verspreid. Oorspronkelijk, zoo het schijnt, greep dezs ceremonie plaats in de hoofdkerk alleen en ze werd gevolgd door heel de bevolking. Men vergaderde buiten de stad cp een hoogte en stoetsgewijze trok de menigte zingend en met takken wui vend naar de hoofdkerk binnen de stad. De bisschap of de officiant verbeeldde Kristus; soms zat de celebrant op een ezelin, of oud-pelgrims trokken een ge schilderden Palmezel In Vlaanderen echter werd Kristus meestal vertegenwoordigd door het Kruis, of door het Evangelieboek of zelfs door het H. Sakrament. Hierbij hield men halten of staties. Te Brugge stond de processie stil op de Burgplaats vóór het stadhuis; een dominikaan verscheen en predikte uit den metalen predikstoel De middeleeuwsche ridders ontvingen Kristus vóór de stadspoort, kinderen zon gen het eer.igmooie Gloria-Laus uit de torens. De poorten der stad bleven nog wat gesloten, en slechts geopend, nadat er driemaal met het Kruis op geklopt was. En dan deed de Koning der Konin- gen zijn triomfantelijke intredeDat moest wel overheerlijk zijn! Doch weldra werd deze plechtige vie- H Op deze foto bemerkt men voor- en keer- 1^ zijde vdn het zinken stuk van vijf frank. Foto GrcphoFrcsse.) A In Vlaanderen groeien er geen echte palmboomen noch olijftakken en daarom worden voor de palmwijding andere tak ken gebruikt, en dat bij voorkeur van boomen of struiken die altijd groen blijven, evenals de palmboom. Te Rome, zoo vertelt G. Gezelle in R. d. H., wijdt de Paus ware palmtakken. Hier doen wij van verre na, wat in war mer landen doenlijk is; wij wijden het blinkend groen van onzen nedorigen bes- seboom (buksboom) en wij troosten ons met daar palm tegen 1 ■’’en: hoogsr op wijdt men hulst, Spaansch hout, wil- gewas en ander green, bij gebrek aan palmwaaiers j>. Deze ceremonie is en blijft ontegenspre- Itelijk de schoonste en de voornaamste plechtigheid van dezen zinrijken dag. Ze herhaalt trouwens de blijde gebeurtenis van Jezus’ intocht te Jeruzalem. ZcoalL; we het hooger zeiden wenscht de Heiligt? Kerk dat de processie op straat home. Met dit doel stelde ze opzettelijk een heele reeks antifonen cp. die aio ’t ware wedijveren in kleur en schoonheid Hosanna zingt 't Is palmendag Jerusalem Slaat open Uw deuren al! G. GEZELLE. Esns de aandoenlijke palmprocessie ge ëindigd, vangt onmiddellijk de Mis aan. Het volledig lijdensverhaal van Kristus wordt in het lang Evangelie desr drie priesters gezongen. Dit gebruik doet ons denken aan de oude mysteriespelen die vroeger binnen de kerk plaats grepen. De narrator of geschiedschrijver zingt de feiten op vertellenden toon. De stem van Kristus klinkt stil maai- waardig, terwijl de Synagoge beschuldigt en schreeuwt!... Te Hoegaarden, bij Tienen, bestaat neg het aloud Broederschap, der Apostelen bestaande uit 12 leden de apostelen waaronder elf gehuwden en één jonge ling. Onder de H. Mis nemen zij plaats in het koor. Doch zoodra men het lijdens verhaal van Jezus-Chriotus begint, slui pen de apostelen weg naar de sakrls- tij, om aldus de vlucht der apostelen bij de aanhouding van hun Heer en Meester in den Olijfberg, uit te beelden. Na het lang evangelie komen ze terug in de kerk, gaan ten offer, en aan de Nutting naderen zij ter H. Tafel en houden hun Paasch- kommunie. In den namiddag wordt hun dan een maal opgediend, en de traditie eiseht, dat ze alsdan beurtelings wt één beker drinken En bij ’t overlijden van één der apes- telenwordt voor hen een bijzondere klok geluid. De gewijde palmtakjes worden eerbie dig in de huizen bewaard en op de velden gezet, om deze te vrijwaren van ramp en tegenspoed. In iedere woning wordt de palmtak aan het wijwatervat vastge hecht; die wordt onder meer gebruikt cm de zieken met wijwater te besprenkelen ais ze in doodstrijd zijn; om de menschen en dieren en stallen te besproeien als het dondert en bliksemt. Op al de akkers wordt eerbiedig een takje palm geplant. Bij dit werkje plachten de landlieden te zeggen: Ik zegen hier mijn koorn Tegen den bliksem en den oorn Tegen meisens en knechten Dat ze mijn koorn niet om en vechten, En tegen dat duivelsch zwijnges Dat zoo kwaad om pikken es! OMEN. Bij het bouwen van een nieuw huis was het eertijds het gebruik, bij ’t leggen van den eersten steen, wijwater er op ta sprenkelen en daarna het palmtakje in den muur te metselen. Dit kristelijk ge bruik geraakt helaas stilaan uit de mo de... Het is wel spijtig, maar ook niet te laat, het in eere te herstellen. L. J. De Fransche regeering heeft besloten de steden Duinkerke, Malo-les-Bains en St-Winoksbergen vrij te stellen van be lastingen voor 1940, daar deze plaatsen bijzonder veel geleden hebben onder de bombardementen in Mei en Juni 1940. Een bijzondere vergoeding voor de bom bardementen zal de ambtenaren worden betaald. De Japansche Minister Mat suoka te Berlijn en te Rome waar hij belangrijke bespre kingen voerde. In de V. S. van Amerika wer den Duitsche, Itaiiaanschc en Deensche schenen in beslag genomen. Nogmaals tienduizende ton Britsche scheepsruimte ge kelderd door Duitsche strijd krachten. BERLIJN BEGROETTE MATSUOKA Rijksminister van BulÉe-Sandsche Zaken, H. von Ribbentrop, begeleidt den boo- gén Japopschen Gast per auto naar zijn hotel. Nog steeds kwamen deze laatste dagen Belgische krijgsgevangenen toe te Antwerpen, uit Duitschland in vrijheid gesteld zijnde, namelijk terug, door de Duitsche Overheden 1.000 uit kamp 17 A en 150 uit 6 C, 62 uit 1 A. en 3 -a "s ..A

HISTORISCHE KRANTEN

De Poperinghenaar (1904-1944) | 1941 | | pagina 1