De Goê Weke I De Week Land <e>o I i in ons DE OORLOGSTOESTAND i i I Het Transportprobleem De Groote Oceaan of Stille Zuidzee FRONT liil r' JAPANS V cft In den Atlantischen Oceaan eh in de Middellandsche Zee worden zware verliezen toegebracht aan de Angelsaksische Oorlogs- en Handelsvloot OW. 'W’ COLOMBO (AUSTRAM6NV, WEEKBLAD: 75 CENTIEMEN ZATERDAG 28 MAART 1942. KATHOLIEK NIEUWS-, NOTARIEEL- EN AANKONDIGINGSBLAD. - VERSCHIJNT WEKELIJKS. Op het Oostfront worden steeds alle Sovjet-aanvallen afgeslagen PESTEPIDEMIE IN TSCHUNG-KING CHINA 18 PERSONEN WEGENS KOM- MUNISTISCHE BEDRIJVIGHEID VEROORDEELD IN FRANSCH-VLAANDEREN 39’ JAAR. - Nr 13. - UITGAVE DE POPERINGENAAR DE STRIJD IN HET WESTEN EN ATLANTISCHEN OCEAAN DE STRIJD IN NOORD-AFRIKA EN MIDDELLANDSCHE ZEE DE AANGROEI VAN DE TRANSPORT- DE STRIJD OP HET DUiTSCH-RUSSISCH FRONT DE STRIJD IN HET VERRE OOSTEN STORT 27,30 FR. 59 FRANK BELGISCH GELD, Op Nieuw-Guinea rukken de Japanners op naar Port-Moresby AUSTRALISCHE STEDEN GEBOMBARDEERD PORT DARWIN HERHAALDE MALEN GEECMBARDEERD In twee maanden tijd verloren de Britten en de Sovjets 1916 vliegtuiger Aankondigingen I Tooneel Vergadering UI Palau *AroliNE.H Of SIl pan MIDDELEN. irpunt, II 15 fr. 2 /r. 3 fr. is OOSTUITGAVE is WESTUITGAVE s (Zie vervolg op 2e blad.) CSEEE2iHa:SEïS5S3£BHElHE2B3SEa3iiai!:saa«BaaaEa33033HEfflE3a£3Hiaa De Groote Gcc-an was in de oudheid niet gekend. Grieken en Romeinen ver noemen hem niet. Maar Marco-Polo die in de XIII» eeuw in China vertoefde keer de langs desen Oceaan naar huis terug. De Portugeezen, zij eerst, drongen in de eerste jaren van de XVI1- eeuw tot in de Soenda-Eilanden en Molukken door, bereikten in 1517 Kanton en in 1520 Pe king. In 1557 werd door hen Macao, te genover de Chineesche kust, bezet. De Spanjaard Balbca liet vanaf de Pa- nameesche hoogten in 1513 zijn blik va ren over deze watermassa en nam er met een theatraal en belachelijk armgezwaai bezit van in naam van den Koning yan Spanje. Magellaan was hij mogelijk Groot- Jans van Gent in .dienst van Karel V eigende zich de eer toe het eerst dwars door deze watermassa te zeilen. Komende uit de Straat van Magellaan, ten Zuiden van Zuid-Amerika, stevende hij langs de kust van Chili tot aan Santiago en richt te dan het roer naar het Westen. "Weken lang vaarde hij, gestuwd door den zach- ten passaatwind, door een kalme, stor- menlooze zee en noemde haar daarom Stille Zuidzee. In Maart 1521 landde hij aan op de Marianen en in April van het zelfde jaar op de Philinpijnen. Daar werd hij in een gevecht met de inboorlingen gedood, maar zijn 2n stuurman El-Cano zette met het overblijvende schip Vic toria den tocht voort en bereikte door heen Indischen- en Atlantischen Oceaan de Portugeesche kusten. In 1642 bezocht Tasman heel het Zuidelijk gedeelte. Tij dens de XVIII» eeuw werd deze wereldzee In alle richtingen doorpeild en doorzocht, o.a. door Bering, Anson, Byron, Bour- gainville, Cook, Furneaux. Marchand, Vancouver en La Pérouse. De meest ver dienstelijke is Cook, die in 1779 op het eiland Hawaï door de inboorlingen werd gedood. In.de XIX« eeuw werd de Groote Oce aan nog verkend door d’Entrecasteaux, Louis de Freycinet, Krusenstern en Du pe rrey. Uitgever J Sansen-Vanneste, Poperin-e. ^Telefoon Nr 9. Postch. Nr 155.70. A.an de Oostkust van Amerika hebben Duitsche duikbooten nieuwe zware ver liezen toegebracht aan de Angelsaksische handelsvloot. Ook voor West-Afrika, in den Atlantischen Oceaan, opereerden Duitsche duikbooten met sukses. Zoo meldde Berlijn op 21 Maart dat aldus zes vrachtschepen van samem 35.000 ton als mede een kustwachter der Amerikaan- sche marine gekelderd werden, en op 24 Maart dat 13 andere schepen van samen 80.000 ton, waaronder 7 groote tanksche pen, tot zinken werden gebracht, wijl nog andere schepen beschadigd werden. In Engelsche wateren werden daarbij door Duitsche vliegtuigen drie boeten, van 6.000, 4.000 en 3.000 ton gekelderd, wijl andere getroffen werden. Duitsche vlieg tuigen bestookten oorlogsdoeleinden in Engeland o. m. de havensteden Dover en Portland. Overdag werd eveneens New- haven aangevallen, alsmede portland en Weymouth. Van 10 tot 19 Maart verloren de Britten 62 vliegtuigen, zoo in het Westen als in de Middellandsche Zee, wijl slechts 16 Duitsche verloren gingen. Uit Berlijn wordt verder gemeld dat sedert het begin van den oorlog in totaal 16.100.863 brutto register ton scheeps- ruimte gekelderd werd door Duitsche actie. Hiermede wordt het totaal der in den wereldoorlog gekelderde scheeps- ruimte overschreden. --«o»-- In de Middellandsche Zee liep de Brit- sche oorlogs- en handelsvloot eveneens zware verliezen op in den loop dezer laat ste dagen. Zoo werd o. m. een Eritsch konvooi, dat Malta poogde te bereiken, aangevallen door Duitsche vliegtuigen en De geweldige expansie van het econo misch leven tijdens de 19’ eeuw is slechts mogelijk geweest dank zij het feit dat de transportmogelijkheden gelijken tred ge houden hebben met den aangreei van de productie, die de toepassing van de stoom kracht en de aanwending van de machi nes meegebracht hebben. Hierbij zijn laadvermogen en snelheid beslissende factoren geweest. De koorts achtige bedrijvigheid, die vooral na de zestiger jaren van de vorige eeuw, bij het aanleggen van spoorwegen aan den dag gelegd werd, beantwoordde aan een drin gende behoefte naar groote vervoermege- lijkheden. Meteen heeft zij steeds nieuwe afzetgebieden geopend, maar anderzijds weer de behoefte aan spoorwegmaterieel en er de productie van geprikkeld. Het 'bouwen van steeds grootere schepen, heeft de transport van enorme hoeveelheden goéderen van een kontinent tot een an der, tegen lage vrachtprijzen mogelijk ge maakt. Ook het transport met automobielen heeft in de laatste jaren groote uitbrei ding genomen, vooral op korte afstanden. Het vervoer met vliegtuigen wordt vooral aangewend voor goederen die een hooge waarde op een kleine omvang verte genwoordigen en waarbij snelheid ver- eischt is. Niet steeds zijn de vervoermiddelen aangepast geworden aan de stijgende vraag naar producten. In veel gevallen heeft men spoorwegen aangelegd met het cog op het ontsluiten van nieuwe gebie den voor den handel. Aldus zijn de meeste koloniale spoorwegen, met dit doel aan gelegd geworden. Men noemt'ze daarom penetratiewegen. Niet zelden werden hierbij ook strate gische doeleinden in overweging genomen. TRANSPORT IN OORLOGSTIJD. iangS de open zee. leen de kinders van de meisjesschool met maseur of met de zuster of juf vrouw beurtelings een half uur de kerk bezochten, trekken nu, bij straat of wijk, de moederkes op, en onze boeren, boerin nen en jonge boerinnekes blijven niet ten achter. ’s Avonds is de kerk bomvol. Zie. dan kropt het me in de keel als we met hon derden het Tantum ergo laten dreu nen in de kerk, wijl O. L. Heer, voorafge gaan weerom door die lange, lange reke mannen, naar de Sacristie wordt gedra gen. Dan gevoelt ge daar zoo allemachtig diep, dan wordt ge doorzinderd door die eenige gedachte: voor mij, voor mij en de heele menschheid heeft de Heer- dat wonder, dat Heilig Sacrament ingesteld. Gelukkig dat het eenmaal in het jaar Witte Donderdag is. Hoe zou ’t wel gaan als we niet door de kerk herinnerd wer den aan dat gebeuren? Aardig toch hoe we de kleine dingen, de beuzelarijen ont houden en de groote, de waarlijk-groote gebeurtenissen vergeten!... Och ja, mis schien wel omdat die kleine dingen geen verplichtingen meebrengen voor ons, geen ware pak, geen vat hebben op ons per soonlijk leven en van onzen t’wege geen plicht van dankbaarheid meebrengen. Leeft dat alles voor u?... Wat in de kerk gebeurt! Italiaansche lucht- en zeestrijdkrachten. Het Duitsche legerbericht meldt dat al leen deer Duitsche vliegtuigen 3 koop vaardijschepen van dit transport, meten de samen 13.900 ton, gekelderd werden, wijl drie andere vrachtschepen, een krui ser en een torpedojager zwaar getroffen werden. Het Italiaansche legerbericht deelt mede dat door de Italiaansche strijdkrachten een kruiser, een andere eenneid alsmede een schip van 10.600 ton gekelderd werd wijl vier kruisers, drie destroyers en drie stcomschspen bescha- o’i^d werden. Een andere eenheid werd door Italiaansche duikbooten gekelderd. Van Italiaansche zijde kwamen drie tor- pedovliegtuigen niet terug. Na een zeege vecht in het Oostelijk gebied van de Mid dellandsche Zee werden verders nog een kruiser en een destroyer door torpedos getroffen. Een Italiaansche duikboot werd als ver loren beschouwd. Anderzijds werden vier Britsche duikbooten gekelderd. Voor feolloem kelderde een Duitsche duikboot een Britsche djstroyer. Malta werd nogmaals zoo bij dag als bij nacht op zware wijze van uit de lucht bestookt. In de haven van La Valetta werd een Britsche duikboot getroffen. Zware schade werd op Malta bij deze bombardementen aangericht. Tobroek werd eveneens gebombardeerd. Bij luchtgevechten werden talrijke Brit sche vliegtuigen neergeschoten. Naar Stefaniwerden sedert 11 Juli 1940, 57 vijandeliike duikbooten gekelderd. -«o»- Zoowel op het schiereiland van Kertsch (Krim) als op het Donetzfront, hebben de Sovjets nieuwe heftige aanvallen uit gevoerd welke allen inet zware verliezen voor de bolsjewisten afgeslagen werden. In deze gebieden vochten Roemeensche troepen samen -met de Duitsche eenheden. Ook op de andere sectoren van het front werden sterke afweergevechten ge leverd. Ten Oosten van Charkov werden oe bolsjewisten na zware verliezen gele den te hebben eveneens teruggeworpen. Een groote lokaliteit gelegen Zuid-Oost- waarts van het Illmen-meer werd in mas sa door de bolsjewisten aangevallen, die gesteund werden door pantsers en artil lerie. Waar zij erin slaagden door de Duitsche steïllngen te'breken, werden zij door tegenaanvallen teruggeworpen. Tij dens de zeven weken dat deze gevechten duurden werden 89 Sovjet-aanvallen af geslagen en 33 tegenaanvallen met volle suksés uitgevoerd, wijl voor de bedoelde lokaliteit alleen 5557 Sovjets gedcod wer den. Leningrad werd zwaar bestookt door de Duitsche artillerie. Bij deze stad v _'len door een Duitsche divisie niet min c. n 98 Sovjet-aanvallen afgeslagen. Op het voorterrein van een boschgebied verloren de bolsjewisten er 6 000 dooden. Bij al deze vruchtelooze aanvallen lie pen de Sovjets zware verliezen op. Aldus verloren zij sedert 1 Januari 1800 tanks. Hun verliezen aan vliegtuigen waren eveneens zeer groot, zoo op een dag 62 voor 5 Duitsche. en van 13 tot 20 Maart 386 tégen 22 Duitsche toestellen. In de haven van Sebastopol werd een schip van 4.000 ton gekelderd en nadien nog een ander van 5.000 ton, wijl een Russische duikboot vernield en twee an dere getroffen werden. De Winter blijft intusschen aanhouden in het Noorden. Nog worden temperatu ren van 30 graden onder nul gemeten. Een verslapping van deze koude blijkt vooralsnog niet te verwachten en in het Noorden zullen de temperaturen onder het vriespunt blijven tot half April. -<o»-- NIEUW-GUINEA. De Japansche troepen rukken steeds verder op. Zij be reikten reeds de zuidelijke kust. Het doel blijkt Port Moresby te zijn. Een treffen tusschen deze Japansche troepen en de Australische afdeelingen had nog niet plaats maar wordt spoedig verwacht in het Markham-dal. Port Moresby blijkt hierdoor zoowel van uit het Oosten als van uit het Noorden bedreigd. De plaats zelf kende herhaalde luchtbombardemen ten. Volgens United Press zouden de inboor lingen, koppensnellers en kanibalen, een wilSen vernietigingsoorlog hebben ingezet. AUSTRALIË. Port Darwin, Broome, Wyndham en Derby werden er gebom bardeerd. In Australië zelf werden alle vermakelijkheden geschorst, zelfs kinemas en schouwburgen, gezien den ernst van den toestand. Naar een bericht uit Londen zullen twintig goed uitgeruste divisies, alsmede 1.000 vliegtuigen en 50 duikbooten Austra lië verdedigen. De oorlog zelf heeft ons pas de volle waarde van de vervoermiddelen les ren beseffen. Eerst en vooral is het verveer een van de bizenderste middelen van de oorlogsvoering zelf. Als we maar even be denken welke geweldige eischen aan de Nachschubgesteld w’orden, voor de millioenenlegers dist in Rusland strijden, aan de afstanden die moeten afgelegd worden door de Japansche, Engelsche en Amerikaansche schepen cm de strijdende troepen te verzorgen met voedingsmidde len en munitie. De moeilijkheden voor het vervoer met schepen over zee heeft de transportmoge lijkheden geweldig beperkt en daardoor weer zijn respectievelijk de productiemo gelijkheden niet ten volle benut. Veel van de beperkingen die in som mige landen van Europa opgelegd zijn komen niet zoozeer voort wegens het ge brek aan de noedige productiemiddelen en grondstoffen, die wel in Europa vol doende voorradig zijn, maar wel aan de onvoldoende transportmiddelen. Hoewel ons spoorwegnet en dat van ons Europeesch vasteland zeer uitgebreid is, hoewel we over vele en gemakkelijke bin nenwateren beschikken, hoe verzorgd ook ons straten en wegen zijn, toch kunnen DE BEPERKING VAN HET TRAM VERKEER ZAL OVER GANSCH HET LAND UITGEBREID WORDEN Gemeld is dat de Brusselsche Tram wegen, met ingang van de volgende maand, hun verKeer zullen beperken en dat ook 200 vrije halten zouden verdwij nen, dit om elektrischen stroom te spa ren. Naar verluidt worden dergelijke maat regelen overwogen voor geheel het land. De datum van toepassing is nog niet be kend. Het publiek zal tijdig worden ge waarschuwd over de wijze van toepassing. ZIEKE KRIJGSGEVANGENEN TOEGEKOMEN TE ANTWERPEN Te Antwerpen zijn met een Roode- Kruis trein opnieuw 388 Belgische krijgs gevangenen uit Duitschland teruggekeerd. Zij werden vrijgelaten cm gezondheids redenen. Een zeer klein aantal der terug keerenden moesten in een gasthuis wor den opgenomen. De anderen konden on- middeilijk naai- huis keeren. Het Roode-Kruis hoopt eerlang nog meerdere reizen te kunnen organiseeren met het doel krijgsgevangenen terug naar huis te brengen. LOOP DER BEVOLKING De Centrale Dienst voor de Statistiek deelt mede In Januari 1942 zijn 8.572 levende ge boorten aangegeven, waarvan 4.328 jon gens en 4.244 meisjes. Gedurende hetzelfde tijdvak zijn 14.907 sterfgevallen geboekt, waarvan 8.312 man nen en 6.594 vrouwen. Er zijn 3.370 huwelijken gesloten; in dezelfde maand is het aantal geboorten met 1.43 verminderd, vergeleken met Januari 1941 en dat van de sterfgevallen met 21.63 t. h. toegenomen. OPRICHTING VAN EEN JODENVEREENIGING IN BELGIE Bij besluit verschenen in het Staats blad van 21 Maart j.l., wordt hier in Bel gië esn Jodenvereeniging opgericht, dra gende den naam van Jodenvereeniging iri BelgieDeze vereeniging heeft tot doel de Joden in Belgie als zoodanig te. •groepeeren, in hun behoeften te helpen voorzien, meer bepaaldelijk in zake uit wijking; maatschappelijk hulpbetoon en onderwijs. Alle Joden met verblijfplaats in Belgie moeten lid zijn dezer vereeniging. AFDEELING OFFICIEREN OUDSTRIJDERS BIJ V. O. S. In den schoot van het verbond V.O.S. werd overgegaan tot de oprichting van een afdeeling ofïicieren-oudstrijders waar van de artillerie-kommandant J, Eyck- mans de leiding heeft. VLAAMSCHE VRIJWILLIGERS NAAR RUSLAND Zaterdag voormiddag vertrok een nieu we groep Vlaamsche vrijwilligers van uit het middenstatiën te Antwerpen om het SS. vrijwilligerslegioen Vlaanderen te vervoegen. Vóór een paar weken reisde een ander kontigent af. VOORSTEL TOT LOONSAANPASSING Door de leiders van de Unie der Hand en Geestesarbeiders werden stappen aan gewend bij den generaal-gevolmachtigde voor arbeidsreglementeering, ten einde zijn aandacht te vestigen op den moei lijken toestand waarin het werkende volk verkeert en meteen het verzoek gericht maatregelen te treffen om de arbeidsin- komsten in zekere mate aan te passen. In de mededeeling die hierover werd verstrekt wordt erop gewezen dat de Unie zeer goed de moeilijkheden welke besloten liggen ten overstaan van .een loonsaanpassing en het gevaar kent dat besloten ligt in een wedloop tusschen loo- nen en prijzen. Toch blijkt de Unie van meening dat er mogelijkheid bestaat om aan het arbeidende volk tegemoet te ko men. (Zie vervolg 2’ bl.) iBEIBBBBBBBBBBBBHaB'BBBBilOIBBaB De speciale sektie van het Beroepshof te Dowaai veroordeelde tijdens zijn laat ste zitting, 18 personen wegens kommu- mstisene aktiviteit. Buiten de 42-jarige Leonie Degorgue, zijn alle andere vei oordeelden jongelie den tusschen 17 en 20 jaar. De straffen loopen van 1 tot 4 jaar. wij onmogelijk de scheepsvaart vervan- Een eenvoudige vergelijking maakt zulks heel duidelijk. Een schip van gemiddelde grootte, nemen we van 4.000 ton, kan zoo veel vervoeren als 400 spoorwagens, dat is zooveel als 8 lange goederentreinen van elk 50 wagens cf zooveel als 1.000 lastautes met een gemiddeld laadvermogen van 4 ton. Binnenschepen kunnen daarentegen heel wat meer vervoeren. De groote Rijn- lichters meten 2.500 ton; zij kunnen ech ter alleen ingezet worden op groote stroo- men zooals de Rijn eh op sommige kana len. Op onze vaarten echter is de diep gang meestal onvoldoende en voer lange afstanden waar, over kanalen met zeer verschillende diepg-ang moet gevaren wor den, zijn we aangewezen op kleinere lich ters van 150 tot 300 ton. Toch worden in Europa ontzaglijke hoe veelheden «-cederen met lichters, vracht auto’s en vooral met spoorwegen vervoerd en dat op zekere en veilige wijze. Het ver keer op zee daarentegen is beperkt, om dat de risico’s te groot zijn en de voor keur gegeven wordt aan de langere en kostelijker weg over land. Europa dat op zich zelf aangewezen is, kan voorloopig de zee missen, ook al is die zee normaal de beste verbindingsweg, zelfs tusschen de verschillende landen van Europa on derling. Ons kontinent heeft voor een groot deel zijn hooge ontwikkelinen beschavig te danken aan de alomtegen woordigheid van de zee die langs vele golven, binnenzeeën en breede stroom- mondingen overal tot diep in het land dringt. NA DEN OORLOG. op postcheckrekening N« 155.70 van V’. Sansen-Vanneste, Uitgever, Po- peringe, en vanaf Zaterdag aan staande wordt ons blad U per post besteld tot einde 1942. De abonnementsprijs van nu tot einde 1942 voor FRANKRIJK is; Als de goê weke ging beginnen was on ze boever, t'huis bij vader zaliger, niet meer te spreken noch te benaderen. Op Palmzondag kwam hij, van na de Hoogmis, met een eendelijken bosseboom- tak en verdween er meê in den peerden- stal. Witten Donderdagavond trok hij naar de kerk, naar de begraving zoo als wij dien avonddienst noemden. Goe den Vrijdag lag zijn pijp ergens op een vensterbank; Paaschavond dremmelde hij weg rond den vieren en werden we hem niet gewaar. Paaschochtend was hij, voor de eerste misse, reeds terug van de kerk... een ander vent; om dan op zijn Paasch- best naar de Hoogmis te trekken. Dan was hij heelemaal ontdooid. Een weke lang voorbereiding en dan de groote kuisch. Onze boever volgde op zijn manier een... retraite! Want die week was hij wel... in gekeerd, ge moogt het zeker zijn. De fraaie vent kon lezen noch schrijven, maar ’t zat een hert in dien kerel. Die Paaschbiecht was wel een zeer zware his torie, maar die groote dagen zeiden hem meer dan we ooit konden vermoeden. Bo ven zijn kruip-in hing een groot kruis, dat men Palmzondag zijn deel ontving van den tak bosseboom. Óp Goên Vrijdag kon hij daar lang, op zijn knieën, kruis gebeden lezen en ’n verwaaide keer kwam het er uit Op Goên Vrijdag LEEFT dat kruis!». Een hert had onze boever, een hert en... gezond verstand! Wij weten thans veel meer over de be- teekenis van al die kerkplechtigheden en de goê weke. Maar ik denke nog soms aan onzen boever Op Goên Vrijdag LEEFT dat kruis! Bij ons is of was er nu processie op Palm-Zondag en in vele huizen werd de palmtak bewaard, ’t was nu geen bosse boom meer, onze oude Vlaamsche ersatz- palm, maar een echte palmtak. LEEFDE die plechtigheid bij onze menschen? Wa ren er. enkele weken later, geen overloo- persbij?». Witten Donderdag! Leeft dan alles voor ons in de kerk? ’k Weet niet, maar ’k ga zoo geren meê, dien dag. in die lange reke mannen die na den dienst O. L. Heer vergezellen naar het hofken. Of hoe heet gij dat? dat zij altaar waar het H. Sacrament dien dag wordt bewaard? Bij ons is het nu regel geworden: de leden van de Confrérie van ’t Heilig Sacrament doen hun ure aan bidding. Maar in de laatste jaren kwamen er nog veel andere bij; waar vroeger al- Rijzende Zon behoefte aan uitbreiding. Daarom bevocht het China en veroverde het Formosa. Weldra wierp het den Rus- sischen kolos uit Port-Arthur en voegde het schiereiland Korea met Port-Arthur bij zijn bezit (1905). Ook de andere mogepdheden bleven niet werkeloos. Alle eilandjes, hoe weinig belangrijk ook, werden nu bezet. Enge land nam het reuzenaandeel o. a. de Nieuwe Hebriden, de Sporaden en de Gil- bert-Eilanden. Frankrijk bezette Nieuw Caledonië de Gezelschaps Eilanden, Ches- terfild, Horn, Toubouaï, Cambier en de Marquesas. Duitschland bekwam N.-O. Guinea (1884), de Karolinen (1899), den Bismarck-Archipel (1888), de Marshall- Eilanden (1885), de Marianen (1899). De Vereenigde Staten bleven niet ten achter. Zij veroverden op Spanje de Philippijnen (1898) en het eiland Guam (1898); zij an nexeerden de Sandwich—Eilanden (1893) en een deel van de Samoa-Eilanden (1905). Later namen zij daarbij neg bezit van de eilanden Wake en Johnston. Met hunne koloniale uitbreiding hield hun handelsuitbreiding in Oost-Azië gelijken tred. Daaraan was hun streven naar het overwicht in den Grooten Oceaan te wij ten. Maar ook Japan, de zeestaat op den Westelijken boord van dezen Oceaan, streefde weldra hetzelfde doel na. Uit breiding naar West en Zuid was en is wel degelijk Japansche doelstelling. Daar om nam het de gelegenheid waar en ver overde het tijdens den wereldoorlog 1914- 1918 de Duitsche koloniale bezittingen in den Grooten Oceaan. Zoo sneed het de verbinding van de Sandwich - Eilanden met de Philippijnen af. Daarom kon een strijd in den Grooten Oceaan niet eeuwig uitblijven. Na jaren spanning en afwachting is de groote strijd om het meesterschap in de zen Oceaan uitgebroken. Eerst beukte Ja pan op de Westelijke stelling, waar het niet alleen den tegenstand van Tsjoeng- king maar ook meer verdoken, van de Vereenigde Staten en Engeland ontmoet te. Nu rukte het op naar het Zuiden en, voorwaar, belangrijke successen bleven niet uit. De eerste Angel-’Saksische ver dedigingslijn Sandwich-Eilanden, Wake, Guam; Philippijnen, Hong-Kong werd in enkele dagen doorbroken. In de 2« ver dedigingslinie Australië, Molukken, Scen- da-Eilanden, Malaka, Burma, India is een breede en gevaarlijke bres geslagen. Daarbij heeft Japan de hand gelegd op rijke petroleumvelden. Wat brengt de toekomst hier? Zeker is het dat al deze sucessen dank zij de luchtvloot werden bekomen. Deze heeft de zee schoon ge vaagd en de vijandelijke vloot geslagen en verdreven. Zal Japan dit meesterschap in de lucht behouden? Een zaak staat cn- omstootbaar vast: Japan heeft wel de gelijk voor het oogënblik het meester schap in den Grooten Oceaan. Zal het dit overwicht nu benutten om verder nog op te rukken? Waar treft Japan zijn vij anden in de komende dagen? In Australië of in Indië?. DAN. taBBBBBBBBEBBES^9B9E3BBBBBS!BS3B«BBBBMgBB8IB3!aBB9IBBBEEi£lHglSBiaS Nog verderen steunvan de U. S. A. werd gevraagd, BIRMA, Na Bassein, een haven aan de Golf van Bengalen, te hebben ingeno men, veroverden de Japanners de Britsche stellingen ten Zuiden van de stad Toun- goe, wijl een ander Japansche kolonne de plaats Lotpaden, gelegen langs den weg Rangoon-Prome, bezette-, Prome blijkt het naaste deel der Japanners te zijn. De Tchoeng-King legers welke strijden in Birma werden onder het bevel ge plaatst van den Amerikaanschen generaal Stillwell. Aan de Noordwestelijke grens van Thai land werden thans ook gevechten gele vérd. PHILIPPIJNEN. De Japanners heb ben de Amerikaansche troepen welke nog weerstand bieden, aangemaand zich over te geven. Welk gevolg hieraan gegeven werd is niet gemeld, SUMATRA. De belangrijke stad Pa- dang. werd hier door de Japanners bezet. Bij de bezetting van deze stad werden nog 900 Britten en 800 Nederlanders ont wapend en gevangen genomen. SALOMON-EILANDEN. Japansche troepen hebben het eiland Buka, het meest Noordelijke van deze groep, vol ledig bezet. All. Medni/erkert lijn verantwoordelijk voor hun artikels. We spreken hier niet van een ander aspect van het probleem, wellicht het voornaamste, namelijk voor de Angel-Sak- sische landen, het probleem van de be voorrading over zee over lange afstanden, evenmin over de vermindering van de scheepsruimte tengevolge van de actie van. onderzeebooten en vliegtuigen. We willen nog even verwijzen naar de tijdelijke moeilijkheden die kunnen ont staan voor het kontinentale verkeer ten gevolge van een strenge Winter. De twee eerste maanden van het jaar, heeft ten gevolge van de overvloedige sneeuwval en het dichtvriezen van de kanalen en rivieren, het verkeer sterk behinderd. Ook daardoor zijn een heele reeks moeilijk heden te verklaren in de productie en de distributie, waarvoor de uitleg soms heel ver gezocht wordt. Het vooruitzicht cp een hervatten van het verkeer over zee, laat voor den na- oorlogstijd de beste verwachtingen koes teren voor Europa, daar dit zeeverkeer moet beschouwd worden als een aanvul lend verkeer voor het huidige kontinen tale verkeer. Natuurlijk zal er tijdelijk wel een gebrek aan scheepsruimte zijn, echter niet zoozeer als men het wel zou kun nen vermoeden, daar veel Europeesche scheepswerven met het oog op die na- oorlogsche behoeften reeds vol ingezet zijn. Trouwens eens dat de vredeseconomie zal hersteld zijn, zal ook op dat gebied de productie nog verhoogen, des te meer daar de rentabele vrachtprijzen, het bou wen van schepen zal in de hand werken. 21-3-1942. ROSKAM. lEBBBEEflBBEaBEaaBEBBBnSESaBBBSSBEaiaBBBBBBBBHflBBaEBBBaiHiaiEfl Naar een Japansch bericht waarvan we verleden week reeds me’ding gaven ij er in de onder heerschappij der Tschung-Kings regeering slaande Noord-We» terlijke provincie van China een pestepidemie uitgebroken. Bij gebrek aan hygië nische doeltreffende midzl aan eischt deze besmettelijke ziekte ovcrtalrijke offer» onder de vluchtelingen. - - iAerboven een staaltje der ellende der Chineesche vluchtelingen die in da straten van Tschung-King verpleegd wordezu IBaBBBBBBBBBBBBBBBaBaiRUHBBEb»aBBaB3Qa£9fiEaaBSB33aBBiaiSEus3E Vanaf liet begin der XVI» eeuw tot op onze dagen was het gebied van den Groo ten Oceaan een vruchtbaar maar tevens zeer omstreden kolonisatie-terrein. Aan stonds na de ontdekking van den nieu wen zeeweg naar Indië in 1498, rukten de Portugeezen verder op, en gingen hand- delsposten vestigen ep de Soenda-Eilan den en de Molukken. Kort daarna ver schenen de Spanjaarden van uit Ooste lijke richting (Magellaan) en legden de hand op de Zuidelijke Marianen en de Philippijnen. In de eerste helft der 17« eeuw ver drongen de Hollanders de Portugeezen uit de Soenda-Eilanden en de Molukken. Zoo vestigden zij zich in 1599 op Suma tra, In 1619 op Java, in 1660 op Celebes, in 1678 op Nieuw-Guinea en later op Borneo. Van heel het Portugeesch rijk in deze gewesten, bleef alleen Timor en Macao over. In de 18» eeuw rukten de Engelschen den Grooten Oceaan binnen en stichtten in 1788 in het Zuid-Oosten van Australië de stad Sydney. Dit vastelandsvcrmig eiland werd door hen als strafkolonie ge bruikt en van 1788 tot 1848 werden er 500.000 misdadigers ontscheept. Tasmanië werd Engelsch koloniaal ge bied in 1803, Nieuw-Zeeland in 1833 en de Fidji-Eilanden in 1874. Intusschen (1854-1858) hadden de Ver eenigde Staten, Engeland, Rusland en Frankrijk krachtdadige pogingen aange wend om Japan voor den overzeeschen handel te openen. De jonge Mikado Moe- tsoehito ging over tot mederniseering van zijn land en weldra voelde het land der inmfflTi(iinnHiiiiitiitiiiifittiiii!iiiiiiiu;iiiiiiiii;iii!iiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!iiiiiiiiii;ii!iitiii!i!ii!iiiiiiiiiHiiir I>» /rootste Oceaan reikend van aan den Noordpoolcirkel tot aan den Zuid- poolclrkeh Langs de Oostzijde wordt hij begrensd door de Amerikaansche kusten en door den Meridiaan van de Kaap Hoorn, langs de Westzijde door de Azia tische kusten, de Soenoa Eilanden, Aus tralië en Tasmanië en de 1458 Meridaan- Oost. Van Noord tot Zuid meet hij 12.800 km. In ’t Noorden, daar waar Azië en Amerika slechts door de Beringstraat ge scheiden zijn, is hij zeer smal, maar van den Golf van Siam tot aan de Baai van Panama is er een afstand van 18.000 km. Zelfs tusschen Australië en Midden-Ame- rika liggen er nog 11.800 km. In het Westen is hij rijk aan bijzeeën. die deels aan het Aziatisch vasteland vastkleven en langs de Oceaenzijde door eilanden zijn afgelijnd, deels ook tusschen eilanden - groepen vastgeprangd zitten. Van Noord naar Zuid noemen we de Ee- ring-Zee, de Zee van Ochotsk, de Japan sche Zee, de Gele Zee, de Oost-Chinee- sche Zee, de Zuid-Chineesche Zee, de Soeloe-Zee (Philippijnen), de Celebes- Zee, de Java Zee, de Banda Zëe en de- Koraal Zee. Tusschen het schiereiland Malaka en het eiland Sumatra ligt de Straat van Malaka, den gemakkelijksten toegang van den Indischen- naar den Grooten Oceaan. De kusten van de Stille Zuidzee zijn doorgaans stijl en bergachtig, daar groote brokken van deze watermassa door ver zakking zijn ontstaan. Ook vinden we in dezen Oceaan, en bijzonder ten Oosten van de Japansche en Philippijnsche Eilan den, zeer diepe verzakkingsputten die tot ongeveer 10.000 m. reiken. Daarom zijn deze gebieden rijk aan vulkanen en worden zij dikwijls door aardbevingen ge teisterd. Deze Oceaan is bespikkeld met honder den eilanden en eilandjes, waarvan het grootste, Australië, met zijn 9.000.000 Km2 oppervlakte, den vastelandsvorm bena dert. De meesten ervan treft men aan in het Westelijk gedeelte van. den Oceaan, waar zij bijna allen vulkanisch zijn. De verder in den Oceaan gelegen kleine eilandjes werden meestal door koralen opgebouwd. Langsheen de Aziatische kus ten staan de eilandenreeksen boogvormig opgesteld, de holle zijde gekeerd naar het westen b. v. de Aleoeten, de Kcerilen, de Japansche eilanden e. a. Ten Oosten van Japan stuwt de Koero Bjiwo zijn verwarmde watermassas voort tot in de nabijheid der Koerilen, waar zij een koude zeestrooming ontmoeten, wat de zes in deze gewesten zeer vischrijk maakt. Daarom onderhandelen Rusland en Japan bijna voortdurend om toch maar hun wederzij dsche visscherij-belan- gen te vrijwaren. ABONNEMENTSPRIJS ’42: 1 .Jaar in Belgie 36 fr. 3 Maanden 9 fr. 6 Maanden 18 fr. 1 Jaar in Frankriik 65 fr. TARIEF VOOR BERICHTEN: Kleine berichten (3 regels) s fr. Kleine berichten adr. t. bureele 12 ft. (voor ieder regel meer: 2 Jr.) Rouwbcrichten: minimum Groote rouwberichten: per regel Ber. in lokaal nieuws: per renel Andere aankondigingen: prijs op vraag. Annoncen zijn vooraf te betalen en moeten tegen den V’oensdag avond ingezonden worden. Kleine be richten tegen den Donderdag noen. torbij. Op lïisi’.w-Gu'nea, bet schier aarpalanae eiland van Australië, hebben de .'spanners menige vliegvelden in hun bezit genomen waardocr ze Port Darwin kunnen aanvallen. Hierboven een zicht op Australia’s steunpunt Port Darwin dat rerès menig J.-nansche vliggeraanval onderging. Links, gansch op het voorpunt, bemerken we duidelijk de groote olietanks dia voor de Japanners als lokaas dienen. Op Goên Vrijdag LEEFT het kruis. Er hangt mysterie over dien dag. Een mysterie dat ge aan voelt en tasten kunt. Het kruis leeft, omdat de Heer stierf op ditn dag. We leeren, Goddank! weer begrijpen. In de laatste jaren werd Goên Vrijdag meer en meer in «ere hersteld, ’t Woord is een weinig hard misschien, maar het is toch juist! Goede Vrijdag is toch wel de grootste dag in het jaar! Geen Paschen zonder Goeden Vrijdag! En mijn boeren-verstand zegt mij dat Onze Lieve Heer veel meer, oneindig veel meer deed met voor mij te sterven, met te boeten in mijn plaats dan met te verrijzen om mij in mijn geloof in Hem te sterken. Ja, ’t kruis leeft op Goên Vrijdag! Leeft en spreekt tot ons t’huis. Zeker, het hangt daar, boven de schouw, in de keuken en ieder avond knielen we saam voor dat kruis. Maar op dien dag? Dan hangt ook het mysterie van Goe den Vrijdag over ’t huis. Dan zien we die wonden in handen en voeten, dan zijpelt het bloed uit de wonden, dan vloeit het bloed over dat goddelijk aangezicht... dan zien we dat. Sedert enkele jaren versieren we dat kruis in de goê weke, nog meest oo Goên Vrijdag! Hoe zouden we ’t anders? Gin gen we niet op allerzielendag, gingen we niet op 11 November... och kom. En wie ons zoo na, wie is ons zoo bekend als de Heer? Het kruis leeft in de kerk, dien dag. Mysterie hangt er over dien rouwdienst. Geen mis, dien dag waarop de Heer zijn bloedig offer volbracht op dien heuvel top... Calvarië. Zoo treffend die Kruis-ontblooting en die Kruis-vereering, waar niet alleen meer de priester en de misdienaars, maar waar het volk, hef volk aan meedoet. DE KRUISWEG? Veel volle, bij ons. Bij U ook? Dit Jaar meer dan ooit? ’s Namiddags te drie uur? En nu leeren we weer den kruisweg gaan; omdat we hem weer leeren kennen. Eenmaal in de maand wordt bij ons ’s Zondags in den namiddag die oefening gedaan, en den Vrijdag in den Vasten. Vader en moeder moesten weerkeeren! Hoe dikwijls gingen wij, ’s Zondags na de Mis, den kruisweg, ’t zij met vader, 't zij met moeder en nog zijn we verwon derd hoe DIE menschen veel beter dan wij de harde, arme tijden doorstonden.!. Het kruis LEEFDE voor hen. Zij begre pen wat wij weer leeren bij die spreuke van Gazelle: Die ’t kruise niet en draagt en is ’t kruise niet weerd. noch christen is zijn name! Ja, hij was een eenvoudige boever. die lezen kon noch schrijven, maar eén vent was hij met een herte en met gezond ver stand... Op Goên Vrijdag leeft het kruis Het leve op dien dag, voor ons! En het leve, daar boven de schouwe in de keuken, ieder dag van het jaar! BOER NELIS. Door inkrimping van ons getal blad- M M zijden beschikken wij over min plaats gS M voor de talrijke nieuwstijdingenmede- tg H deelingen en aankondigingen die ons B fa toekomen. M Wie een feest of een vergadering in- g m richt, mag ons d ter inlassching zen- te S den, maar moet dit kort opstellen; deze ra zullen wij ééns kosteloos opnemen. H ra Zoo verdere inlasschinsen begeerd wor- M den, zullen deze ingelascht worden te- H K gen vastgestelden prijs bij eerste op- fl ra zenden aan te vragen. M4RKV3 BOMBAY GOx PERTl-ft FREtMANTH', Z b LÜ j Eft gÏiam' Jap e w^RONtbl NEU- TASMAN £EELANjf

HISTORISCHE KRANTEN

De Poperinghenaar (1904-1944) | 1942 | | pagina 1