DE OORLOGSTOESTAND De Week in ons Land «IQ w 't Is 't gemakkelijkste I Nederland den Oorlog en Het IJzerkruis te Diksmuide een o» Bfss -E5B I i KATHOLIEK NIEUWS-, NOTARIEEL- EN AANKONDIG1NGSBLAD. SS®! ieiiw i# 4 KERKELIJK NIEUWS XXIIP IJZERBEDEVAART cp Zondag 23 Augustus 1942. WEEKBLAD.-O.75 Fr. 'Ti ZATERDAG 22 OOGST 1942. msac K is OOSTUITGAVE is WESTUITGAVE I «■■■■BnsffiBMsaHaaBasMBBaiB STORT 12,60 FRANK DE BELGISCHE BUURTSPOOR WEGEN EN TRAMS IN DIENST VAN EEN ORDELIJKE BEVOORRADING VAN T LAND i 1 RONDOM DE IJZERBEDEVAART HET SOVJET-STATION WERD STORMENDERHAND ÏNGENOMEM •I' DE ONLUSTEN IN ERITSCH-INDIE CHURCHILL TE MOSKOU EEN EN ANDER MBBBflBaBBaUBSEBSBBBaHiaMBa VOOR DE 3 VOLLE ZEGELS DER AARDAPPELKAART KAN MEN 1,5 KGR. AARDAPPELEN BEKOMEN tBHBBBaJBBBBBBBBBSISSBaBBasaBtaaBBHIBBSBBÜiBSBiaiaaSBlBiaiSaiBIllSS Ik had een Kameraad IN HET WESTEN O? HET DUITSCH-RUSSISCH FRONT saBaassasaisassEaasasssMsaisa SLUITING DER BRUSSELSCHE UNIVERSITEIT IN NOORD-AFRIKA EN MIDDELLANDSCHE ZEE IN HET VERRE OOSTEN 3 A f OS 39» JAARNr 34. !K Uitgever Sansen-Vanneste Poperinge. Telefoon N’ 9. Postch. Nr 155.70. 15 fr. 2 fr. 5 fr.\ 8 fr 12 fr. le- jide staatslieden den oorlog tegen Duitschland '^r stelselmatig nagezlen of er rte gee* yij.’.ndelijkc TARIEF VOOR BERICHTEN: Kleine berichten f3 regel.1:) Kleine berichten adr. t. bureele (voor ieder regel meer: 2 fr.) ïlouwbcrichten: minimum Groote romoberichten: per regel Eer. in lokaal nieuws: per re«el Andere aankondigingen: prijs op vraag. Aankondigingen worden aanvaard tot den Donderdag middag. tms zwarue in^rKL nun vuur schadelijk optreden ten en iedere wagon ®er<* Uijken. -■- 7 Mij zal geen wagen voeren noch volgen een blanke stoet van bleeke mannen, gelijk men bij Kristene menschen doet. uw oogen nog toe, om het niet te moeten aanzien, hoe de toekomst van ons volk alsdan zou zijn... En mag ik onze vaders en moeders, om dat we van dat eemakkelijkste bezig zijn, een tweede nunt.ie opdissehsn? Hëfft ge al gezien hoeveel vreemd volk er over de strate loopt, jongens en meisjes van God weet waar, en van elke pluima ge... Ze dolen onze wegen, ze kouten en klapnen met alleman, het liefst met de kinders in dezen vacantietijd... en wat voor een geklap, en de reste nog. Ontziet gij het misschien om een beetje uw kind in ’t oog te houden? Hebt ge er geen werk of bezigheid voor? Laat ge ze maar tjolcn. hork in, hoek uit, weg op, weg af?... Meer dan ooit moet er in dezen tijd on gelet worden waar, met wie en waarom onze kinderen ergens loopen. Het strekt ons volk niet erg tot eere dat er nog zoovele kinderen moeten bedelen gaan. Dat kan misschien een gebaar zijn van lichamelijke redding, doch is tevens een groot zedfli.ik onheil. Gelijk het verlof voor vele kinders een werkelijk zedelijk gevaar is. Ge ziet er sommigen na het verlof te- rugkeeren, zei onze schoolmeester van daareven, die niet meer in orde zijn. Ge leest het in hun oogen, ge voelt het in hun doenlnge. ge vermoedt het aan vele dingen, dat die jongens iets kwijt zijn, dat hun zedelijk evenwicht gebroken is. En dat zijn de jongens van pas-op. Op school moogt ge ze niet meer uit bet oog verliezen, ter wille van de andere kinde ren. Het is treurig, zoo in-treurig om aan te zien, hoe sommige jongens na ’t verlof veel van hun kinderlijke schoonheid, veel van hun jonge vroomheid, vesl van hun edelmoedigen zedenodel hebben verloren... Onze schoone Vlaamsche jeugd, uw bloedeigen kinderen». Waarom? Omdat gij het ontzien hebt er wat moeite, wat waakzaamheid, wat zorgen aan te besteden. Omdat het ook het gemakkelijkste was! Een ksrk zonder volk, een jeugd zonder oppas... ’t Is ’t gemakkelijkste, doch waar leidt het heqn? TOON. on postcheckrekening N» 155.70 van V. Sansen-Vanneste, Uitgever, Po peringe, en vanaf Zaterdag aan staande wordt ons blad U per post besteld tot einde 1942. De abonnementsprijs van nu tot einde 1942 voor FRANKRIJK is: 23,75 frank Belgisch geld. Brussel, 14 Aug. Belgapress deelt mede: Het toenemende verkeer op de Belgi schs Buurtspoorwegen en trams had de directie van deze transportondernemin gen er toe aangezet, meer rijtuigen in dienst te nemen en het aantal afreizen te vermeerderen. Daar het nochtans ge bleken is. dat het toenemende verkeer enkel door de talrijke smokkelreizen van de stadsbevolking naar het platteland te verklaren was, werd thans het vermeer deren van het aantal rijtuigen en het beleggen van speciale trams verboden. Voor de overtredingen werden straffen vastgesteld. Op deze wijze, hoopt men de klanten van de zwarte markt hun voor de gemeenschap minst® t® bemoeilijken, Een Duitsche Fantserafweergcschiit-Eroep plaatst zich In stelling achter de eerste liuizeu vaai iiefr dorp. Nederland was vóór den oorlog een bui tengewoon gezegend land. Het was rijk geworden in den loop van de laatste drie eeuwen dank zij zijn nijveren landbouw- welstand, zijn ondernemende visscherij- en, maar vooral door de opbrengst van zijn onvergelijkelijke koloniën en zijn handel en scheepvaart. De Nederlanders, die ten slotte onze stamverwanten zijn, aan den opbouw van wier welvaart in dén loop van de 17’ eeuw tienduizenden uit gewekene Vlamingen meegewerkt hebben, nebben zich steeds aangesteld ten onze opzichte als zelfzuchtige rijkaards, die in het algemeen met een zeker misprijzen neerzagen op de armere broeders van het Zuiden, zooals dit niet zelden gebeurt in eenzelfde familie dat rljkgeworden leden him armgebleven broeders angstvallig vermijden. Een dergelijke houding heeft onze Vlamingen niet zelden gegriefd. Thans heeft het lot der geschiedenis Nederland op een zware wijze getroffen. Op minder dan vijf dagen tijd moest Ne derland tijdens den veldtocht van het Westen kapltuleëren. Zijn Regeering heeft gemeend het verzet in het ander kamp te moeten voortzetten, vooral om bet kolo niaal rijk te behouden, doch hierin is het juist volkomen mislukt. Door het intre den van Japan in den oorlog heeft het in minder dan drie maanden tijd geheel het Oost-Indisch kol-miaal gebied, dat zich als een gordel van smaragd rond den Evenaar slingert, zien veroveren en be letten door de legers van het Tenno. Daarentegen werd het belangrükste ge deelte van Suriname (West-Indië) door de Vereenigde Staten bezet. De oorlog is nog niet ten einde maar alles wijst erop dat de thans verwezen lijkte verhoudingen van bestendigen aard zullen zijn. Wel hopen sommige Neder landers nog dat dè Vereenigde Staten met hun honderdduizenden nog te ver vaardigen vliegtuigen een gedeelte van de wonderrijke Oostindische eilanden op Ja pan zullen heroveren. Hst is echter de vraag, zelfs indien dit mocht gebeuren, of Amerika, gezien de geweldige inspannin gen die zulks zou vereischen, naderhand nog geneigd zou zijn om de heroverde Naar van bevoegde zijde wordt mede gedeeld geven voor de loopende rantsce- neeringsperiode, de drie geheele zegels van de aardappelkaart, elk recht op 500 gram aardappelen, hetzij dus in totaal een aanvullend aardappelrantsoen van 1,5 kgr. voor Augustus. Van heden af mogen de houders van geheele aardappelzegels zich met deze ze gels het aanvullend rantsoen aanschaffen. IBSa«nBËS33EBBilBSBaB£SaSBBBB ABONNEMENTSPRIJS 1942: 1 Jaar in Belgis 3S fr. 3 Maanden 9 fr. 6 Maanden 18 fr. 1 Jaar in Frankrijk 65 fr. D’r zullen geen vrienden komen en op mijn graf, noen kruis, noch bloemen strooien... ’k zal sterven zoo ver van huis. Ja, er zijn toch bloemen gestrooid ge worden Toen men de gebeenten van deze groo te dooden, Joe English, Renaal De Rudder en de Gebroeders Van Raemdonck op witte wijtewagens voerde naar hun roem volle grafstede doorheen deze IJzervlakte, die éen zee was van biddende Vlamingen. In de kruiskamers van deze crypte rus ten nog groote Vlaamsche Fronthelden: Frans Van dar Linden, Lode ae Boninghe, Firmin Deprez, Frans Klisters en Bert Willems. We komen aan de lift. Een duw op den belknop, 40 seconden stijgen, een oud. eilanden aan den oorspronkelijke!» bezit ter te restitueeren. Misschien nog ernstiger dan het eigen lijk verlies van zijn overzeesche bezittin gen zal de terugslag zijn van dat verlies op de economische structuur van het land van Schelde. Maas en Rijn. Inderdaad, naast landbouw en visscherij steunt deze eco nomische structuur hoofdzakelijk op de scheepvaart, op den handel en on een in dustrie, die zonder de koloniën bijna niet denkbaar is. Denken wij maar even aan de talrijke scheepvaartlijnen, zelfs lucht- vaartlijnen, die het Nederlandsch moe derland verbonden met het verre Oost en Westindië. Amsterdam en Rotterdam waren twee van de belangrijkste koloniale markten van de wereld (koffie, tabak, rijst, kakao, petroleum, rubber). In de onmiddellijke omgeving dezer groote ha vens en ook on andere plaatsen waren talrijke industriën gevestigd, die zich ge specialiseerd hadden op de verpakking en de bewerking van de koloniale produkten. Thans, in volle oorlogstijd is het begrij pelijk dat Nederland van Overzee in het algemeen en van ziin koloniën in het bij zonder afgesneden is, zooals dit trouwens ook voor België het geval is. Het is ech ter waarschijnlijk dat de vooroorlogsche betrekkingen nooit meer zooals vroeger zullen hersteld worden. Het is eigenlijk moeilijk cm nu reeds den vollen omvang van deze katastrophe te overzien. Na den oorlog kan nog een soort modus vivehdi getroffen worden, waarbij aan Nederland nog een gedeelte van de uitbating in den handel in de vroegere koloniën voorbe houden blijven. In ieder c-eval zal ook Nederland zich moeten omstellen meer dan gelijk welk ander land. Het zal zeker een groot deel verliezen van de rijke inkomsten van zijn vroeger overzeesch bezit, waarop het met reefct fier kon zijn omdat het het werk is geweest dat door vele generaties op schit terende wijze opgïbouwd werd. Wellicht zal de ramp die het gemoed van onze noorderbroeders milder stemmen en zullen de vriendschapsbanden tusschen Noord en Zuid daardoor inniger worden dan ooit. 8-8-42. hladrui: verboden. ROSKAM. IBE33BEHBBHHHEBES331ïï3®Eaai2ï3SBE!SEa22!EE!aEEHaE3E32SESa3T23EJ II*» is 3 1L_ s a Si g •T3 4 Wij hebben zoo vaak op de rechte ein ders van ons vreedzaam Vlaanderen, het stoere silhouet van dezen IJzertoren zien staan. Kennen wij wel dit schoone monu ment? Wij hebben het wellicht bezocht, of zullen het misschien bezoeken. Het is immers eenig in zijn soort! Laten wij het dan eens van dichtbij beschouwen. De IJzertoren is het de vinger die vermaant? of is het de harde dreigende vuist? werd door ons allen gebouwd, zooals een dichter zei: Steentje bij steentje gevoegd, uit schraalheid van beurzen. Vóór ons staat dan het indrukwekkend gevaarte van den IJzertoren. Hij schiet 52 m. hoog de diepe Polder- lucht in, en toont naar alle windstreken ons aller leuze: «Alles voor Vlaanderen, Vlaanderen voor Christus! Ia den zomer van ’28 werd met den bouw begonnen en een jaar later werd de laatste steen ingemetseld._ Jaar op jaar wezd er aaagevuiu en verbeterd. We komen vooraf in üe groote crypte, een reusachtlgen grafkelder. Ons oog zit nog vol zon en zachte verte, en hier wan delen we zoo ineens in het rijk van den dood. In de vier kruiskamers rusten de gebeenten van groote schoone helden van den IJzer: Renaat De Rudder, die sneu velde op nachtelijke verkenning te Mer- kem met deze laatste woordenIk sterf gaarne voor Vlaanderen. Ik wist niet dat een mensch zóó lijden kon; maar alles voor Vlaanderen en Vlaanderen voor ChristusEn wat verder het stille graf van Joe Engllsch. Joe, die zachte goede Jongen, die zoovele schoone prentjes tee- kende, prentjes die onze piotten van binst den oorlog deden droomen van hun lieven thuis, van hun schoon geloof. Prentjes die hun Vlaamsch hart opmonterden. Prentjes die onze jongens hebben getroost en geholpen, want ze herhaalden op alle manier: Houd u rein, houd u fier! Hier staan we bij dit simpele maar heerlijke graf. Een zacht licht uit een verborgen lampje streelt er over heen. Joe was straatlegger. Hij moest geopereerd worden en de arme Joe stierf ver van zijn vrouw en zijn twee snoezige kinderen, in het hospitaal van Vinkem, een paar maand vóór het einde van den oorlog. Zijn laatste woorden waren die van een Westvlaamschen kerelIk heb al ge daan wat ik konAls ge dat hoort, denkt ge aan Berten Rodenbach. aan Constant Lievens, aan zooveel anderen van dit taaie Westvlaamsche ras. D’r liggen er nog. Uit Oost-Vlaan- dertn, de gebroeders Edward en Frans Van Raemdonck, die in denzelfden nacht in mekaars armen sneuvelden. Ze hadden het zelf voorzegd: Te saam vereend in vreugd en nood, als de eene sterft, de andere dood! Ze voelden den dood op hen af komen. Franske dichtte kort voor hun sneven: Het Lied van den dood dat we allen kennen: HET LIED VAN DEN DOOD. D’r zullen geen klokken luiden hun droevig doodenlied als ik zal vallen, dorstig, in ’t bloedig IJzergcbied. SS-PK. Nu alles voorbij en de dood- heid weg is van het winterland, nu de dagen warmer en de nachten dieper zijn, nu kan ik u wel vertellen over den ka meraad, die slaapt in de oneindigheid der Russische vlakten. Denk niet, hij was een groot man, die groote daden heeft verricht, och neen! Maar hij was een kameraad, en zij die ginder ver maanden en maanden hebben gelegen in de schemering van leven en dood, die weten wat het beteekent, een kameraad. We zitten samen rond het vuur, helm in de hand, geweer tusschen de knieën. Om 1 uur zullen we aanvallen door het woud in de richting van S. Buiten raast de storm in den zwarten nacht. De roode schijn van het vuur fantaseert op de harde gezichten wat warmte en innig heid. Nu denkt ieder nog eens aan din gen, die ver in het verleden liggen en ver in de Heimat. Hij zit te midden van ons, zijn hoofd wat gebogen en hij glimlacnt naar iets in het vuur. Dan begint hij te spreken, zoo zonder inleiding, over dat waar nu ieder van ons aan denkt. Over zijn moeder en zijn meisje, over Vlaanderen zooals hij het zag m de herinnering van het verleden en in het kader der toekomst. En aan over dien brandenden drang in hem naar rein-idealistisohe dingen, die zoo huizen hoog staan boven het gewone alleaaag- sche. Nog twee uur en dan mogen we er cp los. Blijft de tijd dan staan? In onze har ten is het ongeduld naar den komenden strijd, een verterende drang naar het onzekere. Maar in de rustige, vastbera den oogen ligt het groots geloof in de overwinning. Ondertusschen vertelt een frissche jon- Hiernevens het Britsch vliegkampschip Furious dat na den jona sten Duitsch-Italiaanschen aanval cp een konvooi in de Middeliand- f sche Zee .ewaar beschadigd en met slagzij de Gibraltar binnenliep. Bcveniian afbeelding van het vüegtuigenmoederschip Illustrious vjaarva-n een schip van zelfde type eveneens zwaar beschadigd werd. Meerdere gegevens worden medegedeeld in ons overzicht. Tijdens ds laatste maanden heeft de Sccretaris-Generaal bij het Belgisch Mi nisterie van Onderwijs herhaaldelijk ge tracht door het inrichten van Staatsleer- gangen aan de Brusselsche Universiteit ds Colleges te laten hernemen, dis destijds op grond var. een wederrechtelijke beslis sing van den vroegersn beheerraad ge schorst waren. Deze pogingen hebben echter ingevolge de weerbarstige houding der Universiteitsprofessoren schipbreuk geleden. De militaire overheid heeft de Brussslsche Universiteit thans definitief gesloten. De Universiteitsgebouwen wor den voor andere nuttige doeleinden opge- eischt en het personeel, dat hiermede vrij i komt, zal nuttige bezigheden te verrichten krijgen, die ten goede zullen komen aan Het is al zooveel jaren geleden dat wij met eene heele bent kameraden dwars door Frankrijk reden. Met den trein. We bleven links en rechts hangen, haperden bii een Vlaamschen boer, dronken Fran- schen wijn, vertelden Vlaamsche kluch ten. vonden vreugde bij oude kennissen... doch moesten soms groote oogen open trekken bij de Fransche landsche kerk jes. ’t Gras groeit er in, ’t mos kruint langs de pilaren, ’t regent door ’t dak, en daar komen Zondae-en dat er geen misse is: de priester, die vier parochies moet bedienen, is plots ziek of ernstig belet, en niemand kan hem vervangen. Als ge ne sch’lder waart, ge zoudt er van die bouwvallige kerkjes, verzakte mu ren. scheeve kerkhofkruisjes en hobbelige kalsiidjes een zeer schoon bekoorlijk ho°kje schilderen... Of ne dichter, die zijn ontroering uit- zinet voor de stilte die er eeuwig hangen blijft, voor het zeldzaam gelui van het klokje, voor den tragen stap van den ouden pastoor die de mis leest... Doch ge zijt noch dichter, noch schil der. Ge zijt een gezonde mensch uit het vrome Vlaanderen, waar de kerken nog blinken en hij een brand of een bomme, weer ongericht worden... En ge staat daar een beetle ontdaan op te kijken. Laat gij maar uw geburen zeggen: we zijn dat gewend!... Gij tqch niet! Als ’t Zondag is. een handsv T kinderen, een oude bra ve jonge dochter, een Vlaam sche boerenfamilie (als ze ’t niet verge ten!) en ’t gekriep van een meisjesstem me bij een zieken harmonium... Geen volk in de kerk, den Zondag niet, den wekedag niet. Alleen om te doopen, voor de Eerste Communie, ook als ge trouwt of rouwt. Anders niet. En ik zeg er bii: en ge ziet wat er van dat Fransche volk geworden is. 't Was eertijds een pracht van een volk, ’t stond hooge in eere, deugd en beschaving, ’t bloeide open als een zomerzonne!... Doch die zonre is aan ’t dalen gegaan, en onze piotten, onze vluchtelingen en andere sukkelaars, die bij duizenden in Frankrijk hebben gedoold en getjoold, weten er alles van. Waarom? Waarom is ’t een wegstervend ras geworden, met ’k weet niet meer hoe veel maal meei’ doodkisten dan wiegen? Waarom?... Ik geloof dat de ondergang van zijn geloof er diene schuld aan heeft. Ze glimlachen over alles. Ze trekken het zich niet meer aan. En dat is ’t gemak- kelijkstel... Dat is ’t gemakkelijksteI... En over dat gemakkelijkste wil Ik nu juist spreken. Want het schijnt dat som mige ouders alzoo heel voorzichtig weg op denzelfden weg zijn. Dat hsb ik ge dacht als ik verleden week met een on derwijzer sprak, die ’t heel goed meent: Kijk ne keer, zegt hij. een mensch doet zijn uiterste beste om zijn jong volk uit zijn schol? ne keer meer in de weke naar de misse te krijgen. We zijn allemaal geen dibbaards, doch we weten dat ’t geen kwaad kan in dezen tijd, dat de redding uit alle oorlogsmizeries van dien kant uit moet komen... en inderdaad, ’t lukt, de kinders komen goed op, ge ziet ze in de misse, ’t wordt een gewoonte, peinst ge al bij U zelf, doch ge hebt zonder de va- cantie gerekend. Want het is jammerlijk om aan te zien, hoe sommige ouders daar wel steengerust in zijn, cf hun kind pront en vroom opstapt naar de misse of niet Van veel kanten uit werd er op de christelijke school een beroep gedaan, cm meer te ijveren voor het bijwonen der misse, ook in de weke... Jongens loopen in den weg, loopen v;rwaarlocsd, zijn lijk los en ontbonden van de goede leidinge uit schole... Doch hoe schoone is ’t niet, en hoe heilzaam voor- de jongens, waar dat ze ne keer vol kcerage opstappen naar de kerke, met de morgenzonne in hun oogen, lp hun zielke, en het gepinkel van ’s Heeren zegen over hun jong geweld... Och ja, zoo zeggen ze ’t in Frankrijk ook: ’t Is ’t gemakkelijkste het u niet aan te trekken, niet te moeten zorgen voor kousen en schoenen, geen ruzie er voor doen om de jongens een beetje gereed te doen voor de kerke, ’t Is ’t gemakkelijkste! Doch, waar ze gaan uitkomen in hun le ven met deze maniere van opvoeden, .is een andere peper. Later, als de jeugd in een heel andere omgeving staat als ze geen tijd meer zul len hebben, zullen ze den weg naar de kerke heelemaal ontleeren. Doch wie het jong gedaan heeft, zal toch een beetje een gewoonte gekregen hebben, een trek in hun leven, die zullen ’t later ook nog ge ren doen. Want zonder de kerke gaan we met ons volk den Franschen weg op... En ge zoudt uw oogen toenijpen, en uw handen vóór gensstem over heel eenvoudige dingen, die ieder aanvoelt en begrijpt. Eindelijk is het zoo ver. De Oberschar- führer steekt zijn hoofd in het deurgat: Alles klaar maken en buiten aantreden. Het droombeeld is weg. De pezige lij ven rekken en spannen zich: nu komt de Daad!... Een uur later liggen we voor den woud rand temidden het vuur. De bolsjewisten weren zich hardnekkiger dan verwacht. De hel is losgebroken in al haar hard heid en bitterheid. Tusschen het gehuil van den wind, het gejank der granaten en het fluiten der kogels, klinken de korte bevelen: M. G. naar voor!Muni tie naar voorGranaatwerpers in stelling!De nacht kruipt voort, uur na uur. Om zes uur in den morgen breken we door. We dringen in de sovjetstellingen. Vooruit, jongens, de bolsjewisten wij ken! M’n kameraad is naast mij. We vech ten zij aan zij, omdat het zoo hoort. Dieper en aieper dringen we door in het woud. De overwinning is aan ons! Dan gebeurt het. Op drie meter voor ons slaat een gra naat in. Terzelfdertijd een snijdende pijn in mijn arm. Ze hebben me te pakken. Als ik opzij kijk, zie ik hem liggen, zijn hand op de borst. Zijn gezicht is vaal-grijs, maar in zijn wija-epene, aoode oogen ligt de blik van den overwinnaar. Vaarwel, broer. De kamp was hard de zen nacht; rust zacht in- ae vreemde aarde!... Neen, een groot man was hij niet en groote daden neeft hij niet verricht. Maar hij was een kameraad, en voor <-en sol daat zegt dat veel... alles! A. VAN DEN EYNDEN, bS-Ki’iegsbericnter. ners werden twee kruisers beschadigd maar die den strijd nog konden voort zetten. Zij verloren ook 21 vliegtuigen, waarvan de piloten zich met toestel en bommenlast op hun doelen geworpen had den. Op de Salomon-eilanden worden zware gevechten geleverd tusschen de Ja panners en Amerikaansche troepen die er landden. De woordvoerder der Japan- sche Regeering verklaarde hleromitrent dat do Amerikaansche troepen aldaar ge ïsoleerd zijn en hun vernietiging tege moet gaan. Van 15 Juli tot 15 Augustus kelder den Japansche duikbooten 10 handels schepen van samen 90.000 ton. In Britsch-Ipdië blijft de toestand ge spannen. In verschillende gebieden werd de staat van beleg uitgeroepen. De wet, welke de geeseling voorziet, is terug van kracht geworden. In talrijke steden hadden onlusten en bloedige botsingen plaats met politie en leger die gebruik maakten van hun vuurwapens. Aldus werden er tot op 13 Augustus, naar een bericht uit Saigon, reeds 500 lieden gedood en 3.000 gewond. Volgens een bericht medegedeeld door de Indische nationalistische kringen te Ran goon zouden de Britten een luchtaanval hebben uitgevoerd op een kleine Indische stad, waar verondersteld werd dat zich aldaar hooge personaliteiten bevonden en dat bij deze aanval de helft der bevolking om het leven zou zijn gekomen. Zelfde kringen spreken de Britsche be richten tegen als zou de toestand verbe terd zijn in Indië. Te Bombay en Delhi sloten de fabrie ken. Het stadhuis van New Delhi werd In brand gestoken en volledig vernield. De zuster van Pandit Nehru werd even eens aangehouden. Gandhi’s sekretarts Is plotseling in de gevangenis overleden. Te Madras zouden 1.000 personen zijn aangehouden. In talrijke plaatsen werden stations en openbare gebouwen in brand gestoken. In Egypte zouden Indische soldaten in opstand zijn gekomen bij het vernemen van de aanhouding van Gandhi en an dere nationalisten. Door de opstandelin gen zou de Britsche generaal Gott zijn doodgeschoten, toen hij terugkeerde van een tocht naar het front. Naar verluidt bevond Churchill zich te Moskou vanaf den 13 Augustus tot den 17 Augustus, dag waarop hij vertrok naar Cairo. De ontmoeting Churchill-Stalin duurde tot den Zaterdag 15 Augustus. Naar de Britsche Nieuwsdienst, meldt men uit Amsterdam, werden een aantal besluiten getroffen inzake de oorlogvoc ring tegen Duitschland, verklaarden J>ei< te willen doorvoeren tot de volledige ver nietiging ervan en werd een volkomen overeenstemming onderlijnd. Naar andere bron zouden de onderhan- delingen zeer moeilijk zijn geweest. Te Cairo werd, Churchill ontvangen door Koning Farouk en door den Egyp- tischen Minister-President Nahas Facha. Verders voerde hij besprekingen met de militaire leiders van het nabije Oosten. Op 17 Aug. zou hij te Londen zijn terug gekeerd. De Britsche Generaal Auchinleck werd in bet nabije Oosten vervangen door Generaal Alexander, die de versla gen Britsche troepen in Birma aanvoerde, wijl Generaal Ritchio vervangen werd als aanvoerder van het 8» Britsche leger door Generaal Montgomery. Door bet D.N.B. wordt gemeld dat sedert het begin van den oorlog de Duit- sche oorlogsvoering 20.05 millioen brutte register ton vernietigde. Door een Sovjet-duikboot werd een Zweedsch schip in den grond geboord. Boven de Middellandsche Zee werd een Fransch watervliegtuig aangevallen. Het toestel vervoerde passagiers van Mar seille naar Algiers. Het vliegtuig werd ge raakt maar slaagde erin zijn doel te be reiken. Een der passagiers werd gedood en vijf andere gewond, Verscheidene Fransche visschersboo- ten werden dooi- Britsche vliegers aan gevallen. Enkele booten werden door ko gels getroffen. Vijf der visschers werden gedood, anderen gewond. De Fransche Regeering teekende hiertegen protest aan. De Duitsche luitenant-vheger Oster- mann, die reeds 102 overwinningen be haalde in de lucht, kwam van een tocht naar den vijand niet terug. De duikbootjager Reine die vroe ger behoorde tot de Fransche oorlogsma- rine maar thans in Britsche dienst was, werd gekelderd, wat toegegeven werd dooi de Britten. Door Turkije werd een Britsch-Ame- rikaansch voorstel, tot onderbrengen der Sovjet-vloot in de Zwarte Zee, van de hand gewezen. VOLK EN WETENSCHAP Op initiatief van den V.T.B. werd «Volk en Wetenschap» vóór een paar maanden definitief geconstitueerd. Sloten totnog toe aan: het Verbond voor Heemkunde, de Vereeniging voor Beschaafde Om gangstaal, het Vlaamsche Kruis, de Vlaamsche Toeristenbond en de Volks- hoogeschool voor Vlaanderen. Het'secre tariaat is voorloopig gevestigd in het bondsgebouw van den V.T.B., St-Jacobs- markt 45, Antwerpen. MAATREGELEN TER BESCHERMING VAN DEN OOGST IN NAMEN Ten einde de fietsende smokkelaars te weren werd in de provincie Namen het rijwielverkeer verboden. Alléén de perso nen die wegens hun werk toelating ver krijgen om per fiets te rijden mogen dit nog doen. Aile samenscholingen, van meer dan 5 personen wordt verder verbodeu tusschen 21 en 6 uur ’s morgens. INGENIEUR de meyer, SEKRETARIS-GENERAAL VAN OPENBARE WERKEN Ing. De Meyer, die sedert 1911 onaf gebroken werkzaam was bij het Ministe rie van Openbare Werken, o.m. in 1913 aan den dienst voor de vaart leper-Ko- men gehecht was, heeft thans de sekre- tariaat-generaal van het Ministerie van Openbare Werken waargenomen. HET AANTAL TOT HET VERKEER TOEGELATEN VOERTUIGEN Uit de statistiek op einde Juni 11. op gemaakt door het Ministerie van Binnen- landsche Zaken, blijkt dat er op de 40.967 voertuigen tot het verkeer tcegelaten, nog 25.874 met benzine, 2.845 met gasolie lij den, waarvan 15.044 vrachtwagens en. tractors. Het aantal voertuigen aangedreven door vervangingsbrandstof, verdeelt 'zich in voormelde statistiek naar gelang de brandstof als volgt: persgas 5.968; anthra- ciet 3.944; hout 2.067; houtskool 141; ace tyleen 72; electriciteit 20; creosoot 1; andere 29. Op het totaal der tcegelaten voertui gen, vertegenwoordigen de vrachtwagens en tractors 25.825 en de personenwagens 8.409 eenheden (taxis niet inbegrepen? - Over de strijd welke geleverd wordt zoowel in het Westen, cp het Oostfront els in Noord-Afrika en Miödefiandsche Zee, melden de Duitsche en Italiaansche legerberichten het volgende: Woensdag morgen JI., in de vroege mor- genduren, hebben de Britten met sterke lucht- en zeestrijdkrachten een landing uitgevoerd langs de Fransche kanaalkast, namelijk aan weerszijden van Dieppe. De met infanterie en pantserwagens uitge ruste troepen botsen op harden weerstand der Duitsche treepen. Door de onmiddel lijke actie der Duitsche artillerie werden Britsche tanks vernield en verdere tegen maatregelen genomen, wijl de Duitsche marine eveneens aan den alweer deelnam. Woensdagavond werd door het Duit sche Hcofdkwartier een extra-melding uitgezonden waarin verder werd medege deeld dat van ’s morgens te 6 uur ge lande Britsche, Amerikaansehe, Kanadce- sche en Gaullistische troepen, er zich te 17 uur ’s avonds geen enkele gewapende man op Europeesch kontinent nog bevond, dat de landing uitgevoerd werd door een volledige divisie, dat 3 a 400 schepen aan de aktie deelnamen, waaronder 13 tot 15 kruisers en destrovers. Drie destroyers cn drie torpedobooten werden tot zinken ge bracht. 83 Britsche vliegtuigen werden neergehaald en twee speciale transport schepen en een sneïboct gekelderd, wijl meerdere kruisers zware schade opliepen. Naar deze extra-melding werden ook 1500 man der landingstroepen gevangen geno men en ruim 25 tanks vernietigd of buit gemaakt. Nadere D.N.B.-berichten deelden mede dat de Britsche verliezen zeer zwaar wa ren aan gevangenen en dooden, dat in den namiddag talrijke landingsbooten gekelderd werden en dat een konvooi met transportschepen, ten gevolge het afweer vuur, rechtsomkeer moest maken zonder zijn opdracht te hebben vervuld. Twee bijzondere meldingen van het Duitsche hoofdkwartier melden nieuwe zware slagen toegebracht door Duitsche duikbooten aan de handelsscheepvaart der geallieerden. Naar het eerste bericht werden in de Noordelijke Ijszee, in de Amerikaansche kustwateren, ten Westen van Afrika en in vollen Atlantischen Oceaan 19 schepen, uit kenvooien of af zonderlijk varend, van samen 105.772 ton, alsmede 2 zeilschepen tot zinken gebracht wijl drie andere schepen beschadigd wer den. Het tweede speciaal bericht meldde het kelderen van 11 andere schepen, van samen 72.000 ten, van een huipkruiser eh van twee troepentransportschepen, zulks zoowel in de Ijszee als cp den Atlanti schen Oceaan en in de Middellandsche Zee. Italiaansche duikbooten kelderden ook 3 schepen van samen 18.885 ton. In het Kanaal had een treffen plaats tusschen Duitsche mijnenvegers en En- gelsche snelbooten. Een Britsche boot werd zoo zwaar beschadigd dat er met zijn verlies dient rekening gehouden, wijl een ander in brand geschoten werd en naderhand door het Duitsche verreikend geschut gekelderd werd. Een Duitsche boot kwam niet terug. Duitsche vliegtuigen vielen bij dag als bij nacht militaire doeleinden aan in En geland, o. m. havens in Zuid- en Oost- Engeland alsmede van Schotland, de stad Norwich, Ipswich, enz. Brand- en brisant bommen werden uitgeworpen en uitge breide branden gesticht. De Britsche luchtmaoht harerzijds voerde aanvallen uit in gebieden van West-Duitschland, Rijn en Main. Op nieuw werd de stad Mainz gebombardeerd waar woonwijken getroffen werden en de burgerbevolking verliezen leed. Schade werd er aangericht en branden van groo- ten omvang braken uit. In woonwijken der stad Osnabrueck werd ook schade aan woonwijken aangericht. Een aantal der Britsche vliegtuigen werden neergehaald. Aan de Kanaalkust leed de Britsche lucht macht eveneens verliezen. Het verreikend geschut aan de Kanaalkust trad in actie tegen de omstreken van Dover. In het Kaukasus-gebied rukken de Duitsche troepen steeds cp, ondanks taai en wederstand der Sovjets met het doel hun terugtrekken uit de havens van den Noordelijken Kaukasus te dekken. Door de Duitsche troepen werd aldus de stad Georgijwesk, geiegen cp de spoorlijn Rostov-Bakoe, ingenomen. De noordelijke oevers van den Koeban vzerden van Sov jets gezuiverd. In de havens van de Zwar te Zee werden door de Duitsche lucht macht talrijke schepen bestookt. Een eerste dag werden aldus 4 kustvaartuigen en een destroyer tot zinken gebracht, een tweede dag drie kustvaarders tot zin ken gebracht en een transportschip zwaar beschadigd, nog een volgenden dag 12 kustvaartuigen gekelderd alsmede een groote tankboot en munitietransport- schuiten beschadigd. Een vierde dag wer den 4 kustvaartuigen gekelderd, een des troyer, G transportschepen en 8 kustvaar tuigen beschadigd. Priesterlijke Benoemingen. Z. H. Exc. Mgr. Lamircy, bisschop van Brugge, heeft benoemd; Tot Pastoor op de parochie H. Familie te Waregem: E. H. Lammertyn, Onder pastoor te V/aregem; Tot Pastoor van Sint-Jozef te Oost- roozebeke: E. H. Decadt, Onderpastoor te Wingene. STERFGEVAL E;rw. Pater Cyriel Meersdcm is haastig overleden te Beselare den 18 Augustus en werd te Roeselare begraven Vrijdag 11. in I het Klooster der Rsdemptoristen. Tn het gebied van de Manytsh, gele gen tusschen het Koebangebied cn Ar- changelck, bereikten en bezetten de Duitsche en verbondene troenen de plaats Elista, hoofdstad van het Kalmukkenge- bied. Het gebied gelegen in de groote krom ming van den Don is thans volledig in in Duitsche handen. In drie dagen tijds werden hier 12.809 gevangenen gemaakt alsmede 47 pantserwagens en 252 stukken geschut vernield of buit gemaakt. Tusschen Don en Wolga wisten de Duit sche en Roemeensche.trcepen ook nieuwe suksessen te boeken.^ De gansche loon van den Don Is aldus thans in Duitsche handen. Bij V/orcnesj werden hevige gevechten geleverd maar alle Fovjet-aanvallen wer den teruggeslagen. Op een enkelen dag verloren de Sovjets in dit gebied 234 pant serwagens. Ten Oosten van Wjasma alsmede bij Rschew werden alle Sovjet-aanvallen af geslagen. Sedert 30 Juli werden in dezen sector reeds 1063 pantserwagens der Sov jets vernietigd. Sovjetviiegtuig-en voerden storingsvluch- ten uit in Oost- en West-Pruisen waar geringe verliezen geleden werden. Op een dag werden 161 Sovjet-vllegtui- gen vernield tegen 8 Duitsche toestellen. In de Middellandsche Zee werd een Eritsch konvooi, varende van uit Gibral tar in de richting van Alexandrië, aange vallen door Duitsche en Italiaansche zes en lucht strijdkrachten. Van dit konvooi werd o. m. het Britsche vliegtuigenkampschip Eagle van 22.000 ton en hebbende in vredestijd 22 vliegtui gen aan boord, door een Duitsche duikboot gekelderd, wat wij reeds in ons vorig nummer mededeelden. Het konvooi bestond in totaal uit 46 eenheden, waaronder 21 groote koopvaar ders, drie slagschepen, vier vliegkamp- schepen en talrijke, kruisers en destroyers. De aanval tegen het konvooi werd inge zet den 11 Augustus. In een extra-bericht van het Hoofdkwartier van den Führer werd volgende balans van dezen zee- en luchtslag bekend gemaakt: van de 21 transportsohepen werden er 15 gekelderd, van ongeveer 180.000 ton, waaronder alle aanwezige tankschepen.» Van de overigen werden er enkele zwaar beschadigd, die Malta binnenliepen. Het vliegkampschip Eaglevan 22.600 ton werd gekelderd, evenals de kruiser Manchestervan 9.300 ton en drie destroyers werden ge kelderd. Een vliegkampschip van de Il lustrious-klasse (en niet het Amerikaan sche vliegkampschip Waspzocals eerst gemeld werd) alsmede het vlieg kampschip Furious (22.450 ton) wer den zwaar beschadigd en liepen Gibraltar terug binnen. Verder werden 3 kruisers en destroyers ook zwaar beschadigd. De ver liezen der As-mogendheden waren gering. Tegen het konvooi werden door As- megendheden duikbooten, snelbooten, tor pedobooten, bommenwerpers en torpedo- vliegtuigen ingezet, welke beschermd wer den door formaties jachtvliegtuigen. Van Britsche zijde werd totnogtoe het verlies toegegeven van de Eagle vliegkampschip, van de Manchester kruiser en van de Westlerdestroyer. Van de strijd in Noord-Afrika wordt slechts activiteit van verkermingstroepen en artillerie gemeld, alsmede actieve be drijvigheid der vzederzijdsche luchtmach ten. Talrijke Britsche vliegtuigen werden neergehaald. Door een Britsche vlootformatie werd het eiland Rhodes beschoten. Tokio meldt o.m.: Bij den slag aan de Salomon-eilan den werden in totaal 13 kruisers, 9 des troyers, 3 duikbooten en 10 transport schepen der Britsch-Amerikaansche vloot tot zinken gebracht. Daarbij werden nog een kruiser, drie destroyers en een trans portschip zwaar beschadigd. De Japan- Bouwwerken 5 boven de 10.600' frank alleen S g nog op aanvraag toegelaten. Bij verordening van den Militairen 3 3 Bevelhebber- van Belgie cn Noord- Frankrijk in datum van 15 Oogst K 1942 (Verordenungsblatt Nr 82) is 5 het cprichten van nieuwe gebouwen, S s zoomede het vcortwerken aan alle, g L ook reeds vóór het verschijnen vin g S deze verordening aangevangen ge- g g bouwen, verbouwingen of andere der- gelijke bouwwerken, waarvan de ge- 5 2 zamenlijke bouwkosten de 10.900 fr. 5 te boven gaan, slechts met uitdi-uk- 3 S kelijke toelating van den Chef van 8 S het Militair Bestuur toegelaten. 8 g Iedere uitvoering van bouwwerken 5 K is zonder de hierbij voorgeschreven 5 toelating verboden. 5 In aanvulling van hierboven ge- g 5 melde maatregel, drukken wij nog g g volgende mededeelingen uit een om- S g zendbrief dooi- den Provinciaal Com- g g missaris van West-Vlaanderen, Heer 3 g Ir. J. Demeyere, gericht aan de Hee- 3 5 ren Burgemeesters: <4 s 1. - Wat privaatbeuw betreft, zal g g het Commissariaat - Generaal door g S bemiddeling van het Provinciaal- Commissariaat formulieren ter be- 5 g scliikking stellen van de eigenaars 3 5 die met een regelmatige toelating g 3 aan het bouwen zijn, ten einde s g hun aanvraag tot voortzetting van 8 het werk in te dienen. S S De personen die regelmatige tcela- g S ting hebben en begeeren voort te 3 p bouwen, moeten seffens aan hun 8 3 Gemeentebestuur die formulieren g g aanvragen. 5 g 2. - Wat de in uitvoering zijnde S 5 openbare werken betreft waan-an 5 de gemeenten of ondergeschikte be- g sturen (C. O. O., Kerkfabriek, enz.) g S de uitvoering wenschen voort te zet- S g ten, (scholen, gemeentehuizen, ker- Jv g ken, riolen, wegenissen, rusthuizen g voor ouderlingen, enz., herstel van k 5 oorlogsschade of niet), moet de Bur- g 3 gemeester ook de lijst laten gewor- g S den, opdat het toezenden der for- 3 g mulleren voor ieder dezer werken 3 zonder vertraging zou kunnen ge- 3 3 schieden. k dame die bleek wordt van aardigheid aan ’t harten v/e stapnen naar buiten, 50 m. boven de onmetefijke IJzervlakte. Onbetaalbaar! Hier ontvouwt zich het Vlaamsche land tot een der heerlijkste panorama’s van West-Vlaanderen. Oost waarts, al over Diksmuide. over den stoe ten toren van Eesen, een burchttoren ge lijk. golft het landschap uit in ’t bebosch- te Houtland. Zuidwaarts schouwt uw oog over Wou- men, Merkem, leper tot het heuvelsnde land der Vlaamsche bergen: het West- Vlaamsche Zwitserland. Westwaarts glijdt uw blik uit over het oude Loo; Lampernisse, het dorp van Zannekin; Alveringem, waar onze groote dichter en denker. Cyriel Verschaevt, woont; Nieuwkapelle, Zoetenaaie, de kleinste gemeente des lands, rustig en zacht, als klokhennen die te soezen lig gen in de onmetelijke groente van het Veurne-Ambacht. Veurne met zijn toren- trits, en heel dat bloote, zoo kaal en naakt, dat de mensehen zeggen; Hij is zoo kaal als Veurne-Ambacht. Schoon Veume-Ambaclit, met de be koring der oneindigheid, zooals Gezelle zei: In ’t verre land, in ’t veie, in ’t platte, in ’t onbeboomde geveest, alwaar weleer de wilde woeste zee met al heur boes geweld En langs den Noordkant gekeerd, reist uw oog met den luien Ijzer naar de dui nentoppen en de effene strandlijn der Noordzee... Met de weelde van dit landschap in oog en hart, dalen we den toren af, om nog even te halten,- op 40 m. hoogte, bij Nele, de klokke, de ziel van dezen IJzertoren. En beneden verwijlt de blik nog een laatste maal op een spreuk in vier talen: Nooit meer oorlog! God gave dat het... na dezen oorlog... moge volle waarheid worden. L. J. *7> «WIJ ZIJN EEN VOLK» Voormiddag. Te 11.30 uur stipt: plechtige H. Mis, in de crypte van den IJzertoren, ter nagedachtenis aan onze gesneuvelden en voer den wereldvrede, door een cud-legeraalmoezenier 1914-18. Begin van de IJzerplechtigheid 1. - Gebed voor Vlaanderen en den Vrede, door E. P. CALLEWAERT. Uit voering van de Psalm van Rodenbach, muziek van Jef Van Hoof, door kunst- zanger ALIGNS PEETERS. 2. - Inleiding door Voorzagger-Program- maleider JULIAAN PLATTEAU. 3. - Gezamenlijke uitvoering van «Vaar wel mijn Broeder» (H. Waelrant). 4. - Toespraak namens de Vlaamsche Oud-Strijders van 1914-13 en 1940 door RAF DEMOEN. 5. - Gezamenlijke uitvoering van «Het lied der Vlamingen» (E. Hiel - P. Benoit). 6. - PLECHTIG RECHTSHERSTEL. - Binnenbrengen door Vlaamsche cud-strij- ders van de onlangs opgegraven brok stukken dér in 1925 verbrijzelde Helden- huldezerken. 7. - Toespraak door RAF ENGLISH, bij het rechtsherstel aan de verbrijzelde Hel- denhuldezerkjes. 8. - BLOEMENHULDE door Vlaamsche Meisjes. Gezamenlijke uitvoering van het Lied der Vlaamsche Meisjes <Wies Moens - Emiel Hulleorceck). 9. - Gezamenlijke uitvoering van het Bedevaartlied IJzerpsalm(Ferdinand Vercnocke - Arthur Meulemans). 10. - Toespraak door Prof. Dr «RANS DAELS, namens ’t Bedevaartcomité. 11. - Eed van «Trouw aan Vlaanderen», voorgezegd door Germain Lefever, aige- rneene voorzitter V.O.S. 12. - Gezamenlijke uitvoering van «Wil helmus van Nassouwe» en «De Vlaamsche Leeuw». Zender Brussel zal te 18.15 u. stipt de en opname van de ILKIID iJ-s. ce„»,aait ide I uoor de Raaio ultsendca. K) Hl

HISTORISCHE KRANTEN

De Poperinghenaar (1904-1944) | 1942 | | pagina 1