DE OORLOGSTOESTAND
De Week
in ons Land
«IQ
w
't Is 't gemakkelijkste I
Nederland
den Oorlog
en
Het IJzerkruis te Diksmuide
een
o»
Bfss
-E5B
I
i
KATHOLIEK NIEUWS-, NOTARIEEL- EN AANKONDIG1NGSBLAD.
SS®!
ieiiw i#
4
KERKELIJK NIEUWS
XXIIP IJZERBEDEVAART
cp Zondag 23 Augustus 1942.
WEEKBLAD.-O.75 Fr.
'Ti
ZATERDAG 22 OOGST 1942.
msac
K
is OOSTUITGAVE
is WESTUITGAVE I
«■■■■BnsffiBMsaHaaBasMBBaiB
STORT 12,60 FRANK
DE BELGISCHE BUURTSPOOR
WEGEN EN TRAMS IN DIENST
VAN EEN ORDELIJKE
BEVOORRADING VAN T LAND
i 1
RONDOM DE IJZERBEDEVAART
HET SOVJET-STATION WERD STORMENDERHAND
ÏNGENOMEM
•I'
DE ONLUSTEN
IN ERITSCH-INDIE
CHURCHILL TE MOSKOU
EEN EN ANDER
MBBBflBaBBaUBSEBSBBBaHiaMBa
VOOR DE 3 VOLLE ZEGELS
DER AARDAPPELKAART KAN
MEN 1,5 KGR. AARDAPPELEN
BEKOMEN
tBHBBBaJBBBBBBBBBSISSBaBBasaBtaaBBHIBBSBBÜiBSBiaiaaSBlBiaiSaiBIllSS
Ik had een Kameraad
IN HET WESTEN
O? HET
DUITSCH-RUSSISCH FRONT
saBaassasaisassEaasasssMsaisa
SLUITING DER BRUSSELSCHE
UNIVERSITEIT
IN NOORD-AFRIKA
EN MIDDELLANDSCHE ZEE
IN HET VERRE OOSTEN
3 A f
OS
39» JAARNr 34.
!K
Uitgever
Sansen-Vanneste Poperinge.
Telefoon N’ 9. Postch. Nr 155.70.
15 fr.
2 fr.
5 fr.\
8 fr
12 fr.
le-
jide
staatslieden den oorlog tegen Duitschland
'^r
stelselmatig nagezlen of er rte gee* yij.’.ndelijkc
TARIEF VOOR BERICHTEN:
Kleine berichten f3 regel.1:)
Kleine berichten adr. t. bureele
(voor ieder regel meer: 2 fr.)
ïlouwbcrichten: minimum
Groote romoberichten: per regel
Eer. in lokaal nieuws: per re«el
Andere aankondigingen: prijs op vraag.
Aankondigingen worden aanvaard tot
den Donderdag middag.
tms
zwarue in^rKL nun vuur
schadelijk optreden ten en iedere wagon ®er<*
Uijken. -■- 7
Mij zal geen wagen voeren
noch volgen een blanke stoet
van bleeke mannen, gelijk men
bij Kristene menschen doet.
uw oogen nog toe, om het niet te moeten
aanzien, hoe de toekomst van ons volk
alsdan zou zijn...
En mag ik onze vaders en moeders, om
dat we van dat eemakkelijkste bezig zijn,
een tweede nunt.ie opdissehsn?
Hëfft ge al gezien hoeveel vreemd volk
er over de strate loopt, jongens en meisjes
van God weet waar, en van elke pluima
ge... Ze dolen onze wegen, ze kouten en
klapnen met alleman, het liefst met de
kinders in dezen vacantietijd... en wat
voor een geklap, en de reste nog.
Ontziet gij het misschien om een beetje
uw kind in ’t oog te houden? Hebt ge er
geen werk of bezigheid voor? Laat ge ze
maar tjolcn. hork in, hoek uit, weg op,
weg af?... Meer dan ooit moet er in dezen
tijd on gelet worden waar, met wie en
waarom onze kinderen ergens loopen.
Het strekt ons volk niet erg tot eere dat
er nog zoovele kinderen moeten bedelen
gaan. Dat kan misschien een gebaar zijn
van lichamelijke redding, doch is tevens
een groot zedfli.ik onheil.
Gelijk het verlof voor vele kinders een
werkelijk zedelijk gevaar is.
Ge ziet er sommigen na het verlof te-
rugkeeren, zei onze schoolmeester van
daareven, die niet meer in orde zijn. Ge
leest het in hun oogen, ge voelt het in
hun doenlnge. ge vermoedt het aan vele
dingen, dat die jongens iets kwijt zijn,
dat hun zedelijk evenwicht gebroken is.
En dat zijn de jongens van pas-op. Op
school moogt ge ze niet meer uit bet oog
verliezen, ter wille van de andere kinde
ren. Het is treurig, zoo in-treurig om aan
te zien, hoe sommige jongens na ’t verlof
veel van hun kinderlijke schoonheid, veel
van hun jonge vroomheid, vesl van hun
edelmoedigen zedenodel hebben verloren...
Onze schoone Vlaamsche jeugd, uw
bloedeigen kinderen».
Waarom? Omdat gij het ontzien hebt
er wat moeite, wat waakzaamheid, wat
zorgen aan te besteden.
Omdat het ook het gemakkelijkste was!
Een ksrk zonder volk, een jeugd zonder
oppas... ’t Is ’t gemakkelijkste, doch waar
leidt het heqn? TOON.
on postcheckrekening N» 155.70 van
V. Sansen-Vanneste, Uitgever, Po
peringe, en vanaf Zaterdag aan
staande wordt ons blad U per post
besteld tot einde 1942.
De abonnementsprijs van nu tot einde 1942
voor FRANKRIJK is:
23,75 frank Belgisch geld.
Brussel, 14 Aug. Belgapress deelt
mede:
Het toenemende verkeer op de Belgi
schs Buurtspoorwegen en trams had de
directie van deze transportondernemin
gen er toe aangezet, meer rijtuigen in
dienst te nemen en het aantal afreizen
te vermeerderen. Daar het nochtans ge
bleken is. dat het toenemende verkeer
enkel door de talrijke smokkelreizen van
de stadsbevolking naar het platteland te
verklaren was, werd thans het vermeer
deren van het aantal rijtuigen en het
beleggen van speciale trams verboden.
Voor de overtredingen werden straffen
vastgesteld. Op deze wijze, hoopt men de
klanten van de zwarte markt hun voor
de gemeenschap
minst® t® bemoeilijken,
Een Duitsche Fantserafweergcschiit-Eroep plaatst zich In stelling achter de eerste
liuizeu vaai iiefr dorp.
Nederland was vóór den oorlog een bui
tengewoon gezegend land. Het was rijk
geworden in den loop van de laatste drie
eeuwen dank zij zijn nijveren landbouw-
welstand, zijn ondernemende visscherij-
en, maar vooral door de opbrengst van
zijn onvergelijkelijke koloniën en zijn
handel en scheepvaart. De Nederlanders,
die ten slotte onze stamverwanten zijn,
aan den opbouw van wier welvaart in dén
loop van de 17’ eeuw tienduizenden uit
gewekene Vlamingen meegewerkt hebben,
nebben zich steeds aangesteld ten onze
opzichte als zelfzuchtige rijkaards, die in
het algemeen met een zeker misprijzen
neerzagen op de armere broeders van het
Zuiden, zooals dit niet zelden gebeurt in
eenzelfde familie dat rljkgeworden leden
him armgebleven broeders angstvallig
vermijden. Een dergelijke houding heeft
onze Vlamingen niet zelden gegriefd.
Thans heeft het lot der geschiedenis
Nederland op een zware wijze getroffen.
Op minder dan vijf dagen tijd moest Ne
derland tijdens den veldtocht van het
Westen kapltuleëren. Zijn Regeering heeft
gemeend het verzet in het ander kamp te
moeten voortzetten, vooral om bet kolo
niaal rijk te behouden, doch hierin is het
juist volkomen mislukt. Door het intre
den van Japan in den oorlog heeft het in
minder dan drie maanden tijd geheel het
Oost-Indisch kol-miaal gebied, dat zich
als een gordel van smaragd rond den
Evenaar slingert, zien veroveren en be
letten door de legers van het Tenno.
Daarentegen werd het belangrükste ge
deelte van Suriname (West-Indië) door
de Vereenigde Staten bezet.
De oorlog is nog niet ten einde maar
alles wijst erop dat de thans verwezen
lijkte verhoudingen van bestendigen aard
zullen zijn. Wel hopen sommige Neder
landers nog dat dè Vereenigde Staten
met hun honderdduizenden nog te ver
vaardigen vliegtuigen een gedeelte van de
wonderrijke Oostindische eilanden op Ja
pan zullen heroveren. Hst is echter de
vraag, zelfs indien dit mocht gebeuren, of
Amerika, gezien de geweldige inspannin
gen die zulks zou vereischen, naderhand
nog geneigd zou zijn om de heroverde
Naar van bevoegde zijde wordt mede
gedeeld geven voor de loopende rantsce-
neeringsperiode, de drie geheele zegels
van de aardappelkaart, elk recht op 500
gram aardappelen, hetzij dus in totaal
een aanvullend aardappelrantsoen van
1,5 kgr. voor Augustus.
Van heden af mogen de houders van
geheele aardappelzegels zich met deze ze
gels het aanvullend rantsoen aanschaffen.
IBSa«nBËS33EBBilBSBaB£SaSBBBB
ABONNEMENTSPRIJS 1942:
1 Jaar in Belgis 3S fr.
3 Maanden 9 fr.
6 Maanden 18 fr.
1 Jaar in Frankrijk 65 fr.
D’r zullen geen vrienden komen
en op mijn graf, noen kruis,
noch bloemen strooien...
’k zal sterven zoo ver van huis.
Ja, er zijn toch bloemen gestrooid ge
worden
Toen men de gebeenten van deze groo
te dooden, Joe English, Renaal De Rudder
en de Gebroeders Van Raemdonck op
witte wijtewagens voerde naar hun roem
volle grafstede doorheen deze IJzervlakte,
die éen zee was van biddende Vlamingen.
In de kruiskamers van deze crypte rus
ten nog groote Vlaamsche Fronthelden:
Frans Van dar Linden, Lode ae Boninghe,
Firmin Deprez, Frans Klisters en Bert
Willems.
We komen aan de lift. Een duw op den
belknop, 40 seconden stijgen, een oud.
eilanden aan den oorspronkelijke!» bezit
ter te restitueeren.
Misschien nog ernstiger dan het eigen
lijk verlies van zijn overzeesche bezittin
gen zal de terugslag zijn van dat verlies op
de economische structuur van het land van
Schelde. Maas en Rijn. Inderdaad, naast
landbouw en visscherij steunt deze eco
nomische structuur hoofdzakelijk op de
scheepvaart, op den handel en on een in
dustrie, die zonder de koloniën bijna niet
denkbaar is. Denken wij maar even aan
de talrijke scheepvaartlijnen, zelfs lucht-
vaartlijnen, die het Nederlandsch moe
derland verbonden met het verre Oost
en Westindië. Amsterdam en Rotterdam
waren twee van de belangrijkste koloniale
markten van de wereld (koffie, tabak,
rijst, kakao, petroleum, rubber). In de
onmiddellijke omgeving dezer groote ha
vens en ook on andere plaatsen waren
talrijke industriën gevestigd, die zich ge
specialiseerd hadden op de verpakking en
de bewerking van de koloniale produkten.
Thans, in volle oorlogstijd is het begrij
pelijk dat Nederland van Overzee in het
algemeen en van ziin koloniën in het bij
zonder afgesneden is, zooals dit trouwens
ook voor België het geval is. Het is ech
ter waarschijnlijk dat de vooroorlogsche
betrekkingen nooit meer zooals vroeger
zullen hersteld worden. Het is eigenlijk
moeilijk cm nu reeds den vollen omvang
van deze katastrophe te overzien. Na den
oorlog kan nog een soort modus vivehdi
getroffen worden, waarbij aan Nederland
nog een gedeelte van de uitbating in den
handel in de vroegere koloniën voorbe
houden blijven.
In ieder c-eval zal ook Nederland zich
moeten omstellen meer dan gelijk welk
ander land. Het zal zeker een groot deel
verliezen van de rijke inkomsten van zijn
vroeger overzeesch bezit, waarop het met
reefct fier kon zijn omdat het het werk is
geweest dat door vele generaties op schit
terende wijze opgïbouwd werd.
Wellicht zal de ramp die het gemoed
van onze noorderbroeders milder stemmen
en zullen de vriendschapsbanden tusschen
Noord en Zuid daardoor inniger worden
dan ooit.
8-8-42. hladrui: verboden. ROSKAM.
IBE33BEHBBHHHEBES331ïï3®Eaai2ï3SBE!SEa22!EE!aEEHaE3E32SESa3T23EJ
II*»
is
3 1L_
s
a
Si
g
•T3
4
Wij hebben zoo vaak op de rechte ein
ders van ons vreedzaam Vlaanderen, het
stoere silhouet van dezen IJzertoren zien
staan. Kennen wij wel dit schoone monu
ment? Wij hebben het wellicht bezocht,
of zullen het misschien bezoeken. Het is
immers eenig in zijn soort!
Laten wij het dan eens van dichtbij
beschouwen.
De IJzertoren is het de vinger die
vermaant? of is het de harde dreigende
vuist? werd door ons allen gebouwd,
zooals een dichter zei: Steentje bij
steentje gevoegd, uit schraalheid van
beurzen.
Vóór ons staat dan het indrukwekkend
gevaarte van den IJzertoren.
Hij schiet 52 m. hoog de diepe Polder-
lucht in, en toont naar alle windstreken
ons aller leuze: «Alles voor Vlaanderen,
Vlaanderen voor Christus!
Ia den zomer van ’28 werd met den
bouw begonnen en een jaar later werd de
laatste steen ingemetseld._ Jaar op jaar
wezd er aaagevuiu en verbeterd.
We komen vooraf in üe groote crypte,
een reusachtlgen grafkelder. Ons oog zit
nog vol zon en zachte verte, en hier wan
delen we zoo ineens in het rijk van den
dood. In de vier kruiskamers rusten de
gebeenten van groote schoone helden van
den IJzer: Renaat De Rudder, die sneu
velde op nachtelijke verkenning te Mer-
kem met deze laatste woordenIk sterf
gaarne voor Vlaanderen. Ik wist niet dat
een mensch zóó lijden kon; maar alles
voor Vlaanderen en Vlaanderen voor
ChristusEn wat verder het stille graf
van Joe Engllsch. Joe, die zachte goede
Jongen, die zoovele schoone prentjes tee-
kende, prentjes die onze piotten van binst
den oorlog deden droomen van hun lieven
thuis, van hun schoon geloof. Prentjes
die hun Vlaamsch hart opmonterden.
Prentjes die onze jongens hebben getroost
en geholpen, want ze herhaalden op alle
manier: Houd u rein, houd u fier!
Hier staan we bij dit simpele maar
heerlijke graf. Een zacht licht uit een
verborgen lampje streelt er over heen.
Joe was straatlegger. Hij moest geopereerd
worden en de arme Joe stierf ver van zijn
vrouw en zijn twee snoezige kinderen, in
het hospitaal van Vinkem, een paar
maand vóór het einde van den oorlog.
Zijn laatste woorden waren die van een
Westvlaamschen kerelIk heb al ge
daan wat ik konAls ge dat hoort, denkt
ge aan Berten Rodenbach. aan Constant
Lievens, aan zooveel anderen van dit
taaie Westvlaamsche ras.
D’r liggen er nog. Uit Oost-Vlaan-
dertn, de gebroeders Edward en Frans
Van Raemdonck, die in denzelfden nacht
in mekaars armen sneuvelden. Ze hadden
het zelf voorzegd:
Te saam vereend in vreugd en nood,
als de eene sterft, de andere dood!
Ze voelden den dood op hen af komen.
Franske dichtte kort voor hun sneven:
Het Lied van den dood dat we allen
kennen:
HET LIED VAN DEN DOOD.
D’r zullen geen klokken luiden
hun droevig doodenlied
als ik zal vallen, dorstig,
in ’t bloedig IJzergcbied.
SS-PK. Nu alles voorbij en de dood-
heid weg is van het winterland, nu de
dagen warmer en de nachten dieper zijn,
nu kan ik u wel vertellen over den ka
meraad, die slaapt in de oneindigheid
der Russische vlakten.
Denk niet, hij was een groot man, die
groote daden heeft verricht, och neen!
Maar hij was een kameraad, en zij die
ginder ver maanden en maanden hebben
gelegen in de schemering van leven en
dood, die weten wat het beteekent, een
kameraad.
We zitten samen rond het vuur, helm
in de hand, geweer tusschen de knieën.
Om 1 uur zullen we aanvallen door het
woud in de richting van S. Buiten raast
de storm in den zwarten nacht. De roode
schijn van het vuur fantaseert op de
harde gezichten wat warmte en innig
heid. Nu denkt ieder nog eens aan din
gen, die ver in het verleden liggen en
ver in de Heimat.
Hij zit te midden van ons, zijn hoofd
wat gebogen en hij glimlacnt naar iets
in het vuur.
Dan begint hij te spreken, zoo zonder
inleiding, over dat waar nu ieder van ons
aan denkt. Over zijn moeder en zijn
meisje, over Vlaanderen zooals hij het
zag m de herinnering van het verleden
en in het kader der toekomst. En aan
over dien brandenden drang in hem naar
rein-idealistisohe dingen, die zoo huizen
hoog staan boven het gewone alleaaag-
sche.
Nog twee uur en dan mogen we er cp
los. Blijft de tijd dan staan? In onze har
ten is het ongeduld naar den komenden
strijd, een verterende drang naar het
onzekere. Maar in de rustige, vastbera
den oogen ligt het groots geloof in de
overwinning.
Ondertusschen vertelt een frissche jon-
Hiernevens het Britsch vliegkampschip Furious dat na den jona
sten Duitsch-Italiaanschen aanval cp een konvooi in de Middeliand-
f sche Zee .ewaar beschadigd en met slagzij de Gibraltar binnenliep.
Bcveniian afbeelding van het vüegtuigenmoederschip Illustrious
vjaarva-n een schip van zelfde type eveneens zwaar beschadigd werd.
Meerdere gegevens worden medegedeeld in ons overzicht.
Tijdens ds laatste maanden heeft de
Sccretaris-Generaal bij het Belgisch Mi
nisterie van Onderwijs herhaaldelijk ge
tracht door het inrichten van Staatsleer-
gangen aan de Brusselsche Universiteit
ds Colleges te laten hernemen, dis destijds
op grond var. een wederrechtelijke beslis
sing van den vroegersn beheerraad ge
schorst waren. Deze pogingen hebben
echter ingevolge de weerbarstige houding
der Universiteitsprofessoren schipbreuk
geleden. De militaire overheid heeft de
Brussslsche Universiteit thans definitief
gesloten. De Universiteitsgebouwen wor
den voor andere nuttige doeleinden opge-
eischt en het personeel, dat hiermede vrij
i komt, zal nuttige bezigheden te verrichten
krijgen, die ten goede zullen komen aan
Het is al zooveel jaren geleden dat wij
met eene heele bent kameraden dwars
door Frankrijk reden. Met den trein. We
bleven links en rechts hangen, haperden
bii een Vlaamschen boer, dronken Fran-
schen wijn, vertelden Vlaamsche kluch
ten. vonden vreugde bij oude kennissen...
doch moesten soms groote oogen open
trekken bij de Fransche landsche kerk
jes. ’t Gras groeit er in, ’t mos kruint
langs de pilaren, ’t regent door ’t dak,
en daar komen Zondae-en dat er geen
misse is: de priester, die vier parochies
moet bedienen, is plots ziek of ernstig
belet, en niemand kan hem vervangen.
Als ge ne sch’lder waart, ge zoudt er
van die bouwvallige kerkjes, verzakte mu
ren. scheeve kerkhofkruisjes en hobbelige
kalsiidjes een zeer schoon bekoorlijk
ho°kje schilderen...
Of ne dichter, die zijn ontroering uit-
zinet voor de stilte die er eeuwig hangen
blijft, voor het zeldzaam gelui van het
klokje, voor den tragen stap van den
ouden pastoor die de mis leest...
Doch ge zijt noch dichter, noch schil
der. Ge zijt een gezonde mensch uit het
vrome Vlaanderen, waar de kerken nog
blinken en hij een brand of een bomme,
weer ongericht worden... En ge staat daar
een beetle ontdaan op te kijken. Laat gij
maar uw geburen zeggen: we zijn dat
gewend!... Gij tqch niet!
Als ’t Zondag is. een handsv T kinderen,
een oude bra ve jonge dochter, een Vlaam
sche boerenfamilie (als ze ’t niet verge
ten!) en ’t gekriep van een meisjesstem
me bij een zieken harmonium...
Geen volk in de kerk, den Zondag niet,
den wekedag niet. Alleen om te doopen,
voor de Eerste Communie, ook als ge
trouwt of rouwt.
Anders niet.
En ik zeg er bii: en ge ziet wat er van
dat Fransche volk geworden is. 't Was
eertijds een pracht van een volk, ’t stond
hooge in eere, deugd en beschaving,
’t bloeide open als een zomerzonne!...
Doch die zonre is aan ’t dalen gegaan,
en onze piotten, onze vluchtelingen en
andere sukkelaars, die bij duizenden in
Frankrijk hebben gedoold en getjoold,
weten er alles van.
Waarom? Waarom is ’t een wegstervend
ras geworden, met ’k weet niet meer hoe
veel maal meei’ doodkisten dan wiegen?
Waarom?... Ik geloof dat de ondergang
van zijn geloof er diene schuld aan heeft.
Ze glimlachen over alles. Ze trekken het
zich niet meer aan. En dat is ’t gemak-
kelijkstel...
Dat is ’t gemakkelijksteI...
En over dat gemakkelijkste wil Ik nu
juist spreken. Want het schijnt dat som
mige ouders alzoo heel voorzichtig weg
op denzelfden weg zijn. Dat hsb ik ge
dacht als ik verleden week met een on
derwijzer sprak, die ’t heel goed meent:
Kijk ne keer, zegt hij. een mensch doet
zijn uiterste beste om zijn jong volk uit
zijn schol? ne keer meer in de weke naar
de misse te krijgen. We zijn allemaal geen
dibbaards, doch we weten dat ’t geen
kwaad kan in dezen tijd, dat de redding
uit alle oorlogsmizeries van dien kant uit
moet komen... en inderdaad, ’t lukt, de
kinders komen goed op, ge ziet ze in de
misse, ’t wordt een gewoonte, peinst ge
al bij U zelf, doch ge hebt zonder de va-
cantie gerekend. Want het is jammerlijk
om aan te zien, hoe sommige ouders daar
wel steengerust in zijn, cf hun kind pront
en vroom opstapt naar de misse of niet
Van veel kanten uit werd er op de
christelijke school een beroep gedaan, cm
meer te ijveren voor het bijwonen der
misse, ook in de weke... Jongens loopen
in den weg, loopen v;rwaarlocsd, zijn lijk
los en ontbonden van de goede leidinge
uit schole... Doch hoe schoone is ’t niet,
en hoe heilzaam voor- de jongens, waar
dat ze ne keer vol kcerage opstappen naar
de kerke, met de morgenzonne in hun
oogen, lp hun zielke, en het gepinkel van
’s Heeren zegen over hun jong geweld...
Och ja, zoo zeggen ze ’t in Frankrijk
ook: ’t Is ’t gemakkelijkste het u niet aan
te trekken, niet te moeten zorgen voor
kousen en schoenen, geen ruzie er voor
doen om de jongens een beetje gereed te
doen voor de kerke, ’t Is ’t gemakkelijkste!
Doch, waar ze gaan uitkomen in hun le
ven met deze maniere van opvoeden, .is
een andere peper.
Later, als de jeugd in een heel andere
omgeving staat als ze geen tijd meer zul
len hebben, zullen ze den weg naar de
kerke heelemaal ontleeren. Doch wie het
jong gedaan heeft, zal toch een beetje een
gewoonte gekregen hebben, een trek in
hun leven, die zullen ’t later ook nog ge
ren doen.
Want zonder de kerke gaan we met ons
volk den Franschen weg op... En ge zoudt
uw oogen toenijpen, en uw handen vóór
gensstem over heel eenvoudige dingen, die
ieder aanvoelt en begrijpt.
Eindelijk is het zoo ver. De Oberschar-
führer steekt zijn hoofd in het deurgat:
Alles klaar maken en buiten aantreden.
Het droombeeld is weg. De pezige lij
ven rekken en spannen zich: nu komt de
Daad!...
Een uur later liggen we voor den woud
rand temidden het vuur. De bolsjewisten
weren zich hardnekkiger dan verwacht.
De hel is losgebroken in al haar hard
heid en bitterheid. Tusschen het gehuil
van den wind, het gejank der granaten
en het fluiten der kogels, klinken de korte
bevelen: M. G. naar voor!Muni
tie naar voorGranaatwerpers in
stelling!De nacht kruipt voort, uur
na uur.
Om zes uur in den morgen breken we
door. We dringen in de sovjetstellingen.
Vooruit, jongens, de bolsjewisten wij
ken!
M’n kameraad is naast mij. We vech
ten zij aan zij, omdat het zoo hoort.
Dieper en aieper dringen we door in
het woud. De overwinning is aan ons!
Dan gebeurt het.
Op drie meter voor ons slaat een gra
naat in. Terzelfdertijd een snijdende pijn
in mijn arm. Ze hebben me te pakken.
Als ik opzij kijk, zie ik hem liggen,
zijn hand op de borst. Zijn gezicht is
vaal-grijs, maar in zijn wija-epene, aoode
oogen ligt de blik van den overwinnaar.
Vaarwel, broer. De kamp was hard de
zen nacht; rust zacht in- ae vreemde
aarde!...
Neen, een groot man was hij niet en
groote daden neeft hij niet verricht. Maar
hij was een kameraad, en voor <-en sol
daat zegt dat veel... alles!
A. VAN DEN EYNDEN,
bS-Ki’iegsbericnter.
ners werden twee kruisers beschadigd
maar die den strijd nog konden voort
zetten. Zij verloren ook 21 vliegtuigen,
waarvan de piloten zich met toestel en
bommenlast op hun doelen geworpen had
den.
Op de Salomon-eilanden worden
zware gevechten geleverd tusschen de Ja
panners en Amerikaansche troepen die
er landden. De woordvoerder der Japan-
sche Regeering verklaarde hleromitrent
dat do Amerikaansche troepen aldaar ge
ïsoleerd zijn en hun vernietiging tege
moet gaan.
Van 15 Juli tot 15 Augustus kelder
den Japansche duikbooten 10 handels
schepen van samen 90.000 ton.
In Britsch-Ipdië blijft de toestand ge
spannen.
In verschillende gebieden werd de staat
van beleg uitgeroepen.
De wet, welke de geeseling voorziet, is
terug van kracht geworden.
In talrijke steden hadden onlusten
en bloedige botsingen plaats met politie
en leger die gebruik maakten van hun
vuurwapens. Aldus werden er tot op 13
Augustus, naar een bericht uit Saigon,
reeds 500 lieden gedood en 3.000 gewond.
Volgens een bericht medegedeeld door de
Indische nationalistische kringen te Ran
goon zouden de Britten een luchtaanval
hebben uitgevoerd op een kleine Indische
stad, waar verondersteld werd dat zich
aldaar hooge personaliteiten bevonden en
dat bij deze aanval de helft der bevolking
om het leven zou zijn gekomen.
Zelfde kringen spreken de Britsche be
richten tegen als zou de toestand verbe
terd zijn in Indië.
Te Bombay en Delhi sloten de fabrie
ken.
Het stadhuis van New Delhi werd In
brand gestoken en volledig vernield.
De zuster van Pandit Nehru werd even
eens aangehouden.
Gandhi’s sekretarts Is plotseling in de
gevangenis overleden.
Te Madras zouden 1.000 personen zijn
aangehouden.
In talrijke plaatsen werden stations en
openbare gebouwen in brand gestoken.
In Egypte zouden Indische soldaten in
opstand zijn gekomen bij het vernemen
van de aanhouding van Gandhi en an
dere nationalisten. Door de opstandelin
gen zou de Britsche generaal Gott zijn
doodgeschoten, toen hij terugkeerde van
een tocht naar het front.
Naar verluidt bevond Churchill zich te
Moskou vanaf den 13 Augustus tot den
17 Augustus, dag waarop hij vertrok naar
Cairo. De ontmoeting Churchill-Stalin
duurde tot den Zaterdag 15 Augustus.
Naar de Britsche Nieuwsdienst, meldt
men uit Amsterdam, werden een aantal
besluiten getroffen inzake de oorlogvoc
ring tegen Duitschland, verklaarden J>ei<
te willen doorvoeren tot de volledige ver
nietiging ervan en werd een volkomen
overeenstemming onderlijnd.
Naar andere bron zouden de onderhan-
delingen zeer moeilijk zijn geweest.
Te Cairo werd, Churchill ontvangen
door Koning Farouk en door den Egyp-
tischen Minister-President Nahas Facha.
Verders voerde hij besprekingen met de
militaire leiders van het nabije Oosten.
Op 17 Aug. zou hij te Londen zijn terug
gekeerd.
De Britsche Generaal Auchinleck
werd in bet nabije Oosten vervangen
door Generaal Alexander, die de versla
gen Britsche troepen in Birma aanvoerde,
wijl Generaal Ritchio vervangen werd als
aanvoerder van het 8» Britsche leger door
Generaal Montgomery.
Door bet D.N.B. wordt gemeld dat
sedert het begin van den oorlog de Duit-
sche oorlogsvoering 20.05 millioen brutte
register ton vernietigde.
Door een Sovjet-duikboot werd een
Zweedsch schip in den grond geboord.
Boven de Middellandsche Zee werd
een Fransch watervliegtuig aangevallen.
Het toestel vervoerde passagiers van Mar
seille naar Algiers. Het vliegtuig werd ge
raakt maar slaagde erin zijn doel te be
reiken. Een der passagiers werd gedood
en vijf andere gewond,
Verscheidene Fransche visschersboo-
ten werden dooi- Britsche vliegers aan
gevallen. Enkele booten werden door ko
gels getroffen. Vijf der visschers werden
gedood, anderen gewond. De Fransche
Regeering teekende hiertegen protest aan.
De Duitsche luitenant-vheger Oster-
mann, die reeds 102 overwinningen be
haalde in de lucht, kwam van een tocht
naar den vijand niet terug.
De duikbootjager Reine die vroe
ger behoorde tot de Fransche oorlogsma-
rine maar thans in Britsche dienst was,
werd gekelderd, wat toegegeven werd dooi
de Britten.
Door Turkije werd een Britsch-Ame-
rikaansch voorstel, tot onderbrengen der
Sovjet-vloot in de Zwarte Zee, van de
hand gewezen.
VOLK EN WETENSCHAP
Op initiatief van den V.T.B. werd «Volk
en Wetenschap» vóór een paar maanden
definitief geconstitueerd. Sloten totnog
toe aan: het Verbond voor Heemkunde,
de Vereeniging voor Beschaafde Om
gangstaal, het Vlaamsche Kruis, de
Vlaamsche Toeristenbond en de Volks-
hoogeschool voor Vlaanderen. Het'secre
tariaat is voorloopig gevestigd in het
bondsgebouw van den V.T.B., St-Jacobs-
markt 45, Antwerpen.
MAATREGELEN TER BESCHERMING
VAN DEN OOGST IN NAMEN
Ten einde de fietsende smokkelaars te
weren werd in de provincie Namen het
rijwielverkeer verboden. Alléén de perso
nen die wegens hun werk toelating ver
krijgen om per fiets te rijden mogen dit
nog doen. Aile samenscholingen, van meer
dan 5 personen wordt verder verbodeu
tusschen 21 en 6 uur ’s morgens.
INGENIEUR de meyer,
SEKRETARIS-GENERAAL
VAN OPENBARE WERKEN
Ing. De Meyer, die sedert 1911 onaf
gebroken werkzaam was bij het Ministe
rie van Openbare Werken, o.m. in 1913
aan den dienst voor de vaart leper-Ko-
men gehecht was, heeft thans de sekre-
tariaat-generaal van het Ministerie van
Openbare Werken waargenomen.
HET AANTAL TOT HET VERKEER
TOEGELATEN VOERTUIGEN
Uit de statistiek op einde Juni 11. op
gemaakt door het Ministerie van Binnen-
landsche Zaken, blijkt dat er op de 40.967
voertuigen tot het verkeer tcegelaten, nog
25.874 met benzine, 2.845 met gasolie lij
den, waarvan 15.044 vrachtwagens en.
tractors.
Het aantal voertuigen aangedreven
door vervangingsbrandstof, verdeelt 'zich
in voormelde statistiek naar gelang de
brandstof als volgt: persgas 5.968; anthra-
ciet 3.944; hout 2.067; houtskool 141; ace
tyleen 72; electriciteit 20; creosoot 1;
andere 29.
Op het totaal der tcegelaten voertui
gen, vertegenwoordigen de vrachtwagens
en tractors 25.825 en de personenwagens
8.409 eenheden (taxis niet inbegrepen?
-
Over de strijd welke geleverd wordt
zoowel in het Westen, cp het Oostfront
els in Noord-Afrika en Miödefiandsche
Zee, melden de Duitsche en Italiaansche
legerberichten het volgende:
Woensdag morgen JI., in de vroege mor-
genduren, hebben de Britten met sterke
lucht- en zeestrijdkrachten een landing
uitgevoerd langs de Fransche kanaalkast,
namelijk aan weerszijden van Dieppe. De
met infanterie en pantserwagens uitge
ruste troepen botsen op harden weerstand
der Duitsche treepen. Door de onmiddel
lijke actie der Duitsche artillerie werden
Britsche tanks vernield en verdere tegen
maatregelen genomen, wijl de Duitsche
marine eveneens aan den alweer deelnam.
Woensdagavond werd door het Duit
sche Hcofdkwartier een extra-melding
uitgezonden waarin verder werd medege
deeld dat van ’s morgens te 6 uur ge
lande Britsche, Amerikaansehe, Kanadce-
sche en Gaullistische troepen, er zich te
17 uur ’s avonds geen enkele gewapende
man op Europeesch kontinent nog bevond,
dat de landing uitgevoerd werd door een
volledige divisie, dat 3 a 400 schepen aan
de aktie deelnamen, waaronder 13 tot 15
kruisers en destrovers. Drie destroyers cn
drie torpedobooten werden tot zinken ge
bracht. 83 Britsche vliegtuigen werden
neergehaald en twee speciale transport
schepen en een sneïboct gekelderd, wijl
meerdere kruisers zware schade opliepen.
Naar deze extra-melding werden ook 1500
man der landingstroepen gevangen geno
men en ruim 25 tanks vernietigd of buit
gemaakt.
Nadere D.N.B.-berichten deelden mede
dat de Britsche verliezen zeer zwaar wa
ren aan gevangenen en dooden, dat in
den namiddag talrijke landingsbooten
gekelderd werden en dat een konvooi met
transportschepen, ten gevolge het afweer
vuur, rechtsomkeer moest maken zonder
zijn opdracht te hebben vervuld.
Twee bijzondere meldingen van het
Duitsche hoofdkwartier melden nieuwe
zware slagen toegebracht door Duitsche
duikbooten aan de handelsscheepvaart
der geallieerden. Naar het eerste bericht
werden in de Noordelijke Ijszee, in de
Amerikaansche kustwateren, ten Westen
van Afrika en in vollen Atlantischen
Oceaan 19 schepen, uit kenvooien of af
zonderlijk varend, van samen 105.772 ton,
alsmede 2 zeilschepen tot zinken gebracht
wijl drie andere schepen beschadigd wer
den. Het tweede speciaal bericht meldde
het kelderen van 11 andere schepen, van
samen 72.000 ten, van een huipkruiser eh
van twee troepentransportschepen, zulks
zoowel in de Ijszee als cp den Atlanti
schen Oceaan en in de Middellandsche
Zee.
Italiaansche duikbooten kelderden ook
3 schepen van samen 18.885 ton.
In het Kanaal had een treffen plaats
tusschen Duitsche mijnenvegers en En-
gelsche snelbooten. Een Britsche boot
werd zoo zwaar beschadigd dat er met
zijn verlies dient rekening gehouden, wijl
een ander in brand geschoten werd en
naderhand door het Duitsche verreikend
geschut gekelderd werd. Een Duitsche
boot kwam niet terug.
Duitsche vliegtuigen vielen bij dag als
bij nacht militaire doeleinden aan in En
geland, o. m. havens in Zuid- en Oost-
Engeland alsmede van Schotland, de stad
Norwich, Ipswich, enz. Brand- en brisant
bommen werden uitgeworpen en uitge
breide branden gesticht.
De Britsche luchtmaoht harerzijds
voerde aanvallen uit in gebieden van
West-Duitschland, Rijn en Main. Op
nieuw werd de stad Mainz gebombardeerd
waar woonwijken getroffen werden en de
burgerbevolking verliezen leed. Schade
werd er aangericht en branden van groo-
ten omvang braken uit. In woonwijken
der stad Osnabrueck werd ook schade aan
woonwijken aangericht. Een aantal der
Britsche vliegtuigen werden neergehaald.
Aan de Kanaalkust leed de Britsche lucht
macht eveneens verliezen. Het verreikend
geschut aan de Kanaalkust trad in actie
tegen de omstreken van Dover.
In het Kaukasus-gebied rukken de
Duitsche troepen steeds cp, ondanks taai
en wederstand der Sovjets met het doel
hun terugtrekken uit de havens van den
Noordelijken Kaukasus te dekken. Door
de Duitsche troepen werd aldus de stad
Georgijwesk, geiegen cp de spoorlijn
Rostov-Bakoe, ingenomen. De noordelijke
oevers van den Koeban vzerden van Sov
jets gezuiverd. In de havens van de Zwar
te Zee werden door de Duitsche lucht
macht talrijke schepen bestookt. Een
eerste dag werden aldus 4 kustvaartuigen
en een destroyer tot zinken gebracht,
een tweede dag drie kustvaarders tot zin
ken gebracht en een transportschip zwaar
beschadigd, nog een volgenden dag 12
kustvaartuigen gekelderd alsmede een
groote tankboot en munitietransport-
schuiten beschadigd. Een vierde dag wer
den 4 kustvaartuigen gekelderd, een des
troyer, G transportschepen en 8 kustvaar
tuigen beschadigd.
Priesterlijke Benoemingen.
Z. H. Exc. Mgr. Lamircy, bisschop van
Brugge, heeft benoemd;
Tot Pastoor op de parochie H. Familie
te Waregem: E. H. Lammertyn, Onder
pastoor te V/aregem;
Tot Pastoor van Sint-Jozef te Oost-
roozebeke: E. H. Decadt, Onderpastoor
te Wingene.
STERFGEVAL
E;rw. Pater Cyriel Meersdcm is haastig
overleden te Beselare den 18 Augustus en
werd te Roeselare begraven Vrijdag 11. in I
het Klooster der Rsdemptoristen.
Tn het gebied van de Manytsh, gele
gen tusschen het Koebangebied cn Ar-
changelck, bereikten en bezetten de
Duitsche en verbondene troenen de plaats
Elista, hoofdstad van het Kalmukkenge-
bied.
Het gebied gelegen in de groote krom
ming van den Don is thans volledig in
in Duitsche handen. In drie dagen tijds
werden hier 12.809 gevangenen gemaakt
alsmede 47 pantserwagens en 252 stukken
geschut vernield of buit gemaakt.
Tusschen Don en Wolga wisten de Duit
sche en Roemeensche.trcepen ook nieuwe
suksessen te boeken.^
De gansche loon van den Don Is aldus
thans in Duitsche handen.
Bij V/orcnesj werden hevige gevechten
geleverd maar alle Fovjet-aanvallen wer
den teruggeslagen. Op een enkelen dag
verloren de Sovjets in dit gebied 234 pant
serwagens.
Ten Oosten van Wjasma alsmede bij
Rschew werden alle Sovjet-aanvallen af
geslagen. Sedert 30 Juli werden in dezen
sector reeds 1063 pantserwagens der Sov
jets vernietigd.
Sovjetviiegtuig-en voerden storingsvluch-
ten uit in Oost- en West-Pruisen waar
geringe verliezen geleden werden.
Op een dag werden 161 Sovjet-vllegtui-
gen vernield tegen 8 Duitsche toestellen.
In de Middellandsche Zee werd een
Eritsch konvooi, varende van uit Gibral
tar in de richting van Alexandrië, aange
vallen door Duitsche en Italiaansche zes
en lucht strijdkrachten.
Van dit konvooi werd o. m. het Britsche
vliegtuigenkampschip Eagle van 22.000
ton en hebbende in vredestijd 22 vliegtui
gen aan boord, door een Duitsche duikboot
gekelderd, wat wij reeds in ons vorig
nummer mededeelden.
Het konvooi bestond in totaal uit 46
eenheden, waaronder 21 groote koopvaar
ders, drie slagschepen, vier vliegkamp-
schepen en talrijke, kruisers en destroyers.
De aanval tegen het konvooi werd inge
zet den 11 Augustus. In een extra-bericht
van het Hoofdkwartier van den Führer
werd volgende balans van dezen zee- en
luchtslag bekend gemaakt: van de 21
transportsohepen werden er 15 gekelderd,
van ongeveer 180.000 ton, waaronder alle
aanwezige tankschepen.» Van de overigen
werden er enkele zwaar beschadigd, die
Malta binnenliepen. Het vliegkampschip
Eaglevan 22.600 ton werd gekelderd,
evenals de kruiser Manchestervan
9.300 ton en drie destroyers werden ge
kelderd. Een vliegkampschip van de Il
lustrious-klasse (en niet het Amerikaan
sche vliegkampschip Waspzocals
eerst gemeld werd) alsmede het vlieg
kampschip Furious (22.450 ton) wer
den zwaar beschadigd en liepen Gibraltar
terug binnen. Verder werden 3 kruisers en
destroyers ook zwaar beschadigd. De ver
liezen der As-mogendheden waren gering.
Tegen het konvooi werden door As-
megendheden duikbooten, snelbooten, tor
pedobooten, bommenwerpers en torpedo-
vliegtuigen ingezet, welke beschermd wer
den door formaties jachtvliegtuigen.
Van Britsche zijde werd totnogtoe
het verlies toegegeven van de Eagle
vliegkampschip, van de Manchester
kruiser en van de Westlerdestroyer.
Van de strijd in Noord-Afrika wordt
slechts activiteit van verkermingstroepen
en artillerie gemeld, alsmede actieve be
drijvigheid der vzederzijdsche luchtmach
ten. Talrijke Britsche vliegtuigen werden
neergehaald.
Door een Britsche vlootformatie werd
het eiland Rhodes beschoten.
Tokio meldt o.m.:
Bij den slag aan de Salomon-eilan
den werden in totaal 13 kruisers, 9 des
troyers, 3 duikbooten en 10 transport
schepen der Britsch-Amerikaansche vloot
tot zinken gebracht. Daarbij werden nog
een kruiser, drie destroyers en een trans
portschip zwaar beschadigd. De Japan-
Bouwwerken
5 boven de 10.600' frank alleen S
g nog op aanvraag toegelaten.
Bij verordening van den Militairen 3
3 Bevelhebber- van Belgie cn Noord-
Frankrijk in datum van 15 Oogst
K 1942 (Verordenungsblatt Nr 82) is 5
het cprichten van nieuwe gebouwen, S
s zoomede het vcortwerken aan alle, g
L ook reeds vóór het verschijnen vin g
S deze verordening aangevangen ge- g
g bouwen, verbouwingen of andere der-
gelijke bouwwerken, waarvan de ge- 5
2 zamenlijke bouwkosten de 10.900 fr. 5
te boven gaan, slechts met uitdi-uk- 3
S kelijke toelating van den Chef van 8
S het Militair Bestuur toegelaten. 8
g Iedere uitvoering van bouwwerken 5
K is zonder de hierbij voorgeschreven 5
toelating verboden.
5 In aanvulling van hierboven ge- g
5 melde maatregel, drukken wij nog g
g volgende mededeelingen uit een om- S
g zendbrief dooi- den Provinciaal Com- g
g missaris van West-Vlaanderen, Heer 3
g Ir. J. Demeyere, gericht aan de Hee- 3
5 ren Burgemeesters: <4
s 1. - Wat privaatbeuw betreft, zal g
g het Commissariaat - Generaal door g
S bemiddeling van het Provinciaal-
Commissariaat formulieren ter be- 5
g scliikking stellen van de eigenaars 3
5 die met een regelmatige toelating g
3 aan het bouwen zijn, ten einde s
g hun aanvraag tot voortzetting van
8 het werk in te dienen. S
S De personen die regelmatige tcela- g
S ting hebben en begeeren voort te 3
p bouwen, moeten seffens aan hun 8
3 Gemeentebestuur die formulieren g
g aanvragen. 5
g 2. - Wat de in uitvoering zijnde S
5 openbare werken betreft waan-an
5 de gemeenten of ondergeschikte be- g
sturen (C. O. O., Kerkfabriek, enz.) g
S de uitvoering wenschen voort te zet- S
g ten, (scholen, gemeentehuizen, ker- Jv
g ken, riolen, wegenissen, rusthuizen g
voor ouderlingen, enz., herstel van k
5 oorlogsschade of niet), moet de Bur- g
3 gemeester ook de lijst laten gewor- g
S den, opdat het toezenden der for- 3
g mulleren voor ieder dezer werken 3
zonder vertraging zou kunnen ge- 3
3 schieden. k
dame die bleek wordt van aardigheid
aan ’t harten v/e stapnen naar buiten,
50 m. boven de onmetefijke IJzervlakte.
Onbetaalbaar! Hier ontvouwt zich het
Vlaamsche land tot een der heerlijkste
panorama’s van West-Vlaanderen. Oost
waarts, al over Diksmuide. over den stoe
ten toren van Eesen, een burchttoren ge
lijk. golft het landschap uit in ’t bebosch-
te Houtland.
Zuidwaarts schouwt uw oog over Wou-
men, Merkem, leper tot het heuvelsnde
land der Vlaamsche bergen: het West-
Vlaamsche Zwitserland.
Westwaarts glijdt uw blik uit over het
oude Loo; Lampernisse, het dorp van
Zannekin; Alveringem, waar onze groote
dichter en denker. Cyriel Verschaevt,
woont; Nieuwkapelle, Zoetenaaie, de
kleinste gemeente des lands, rustig en
zacht, als klokhennen die te soezen lig
gen in de onmetelijke groente van het
Veurne-Ambacht. Veurne met zijn toren-
trits, en heel dat bloote, zoo kaal en
naakt, dat de mensehen zeggen; Hij is
zoo kaal als Veurne-Ambacht.
Schoon Veume-Ambaclit, met de be
koring der oneindigheid, zooals Gezelle
zei:
In ’t verre land, in ’t veie,
in ’t platte, in ’t onbeboomde
geveest, alwaar weleer
de wilde woeste zee
met al heur boes geweld
En langs den Noordkant gekeerd, reist
uw oog met den luien Ijzer naar de dui
nentoppen en de effene strandlijn der
Noordzee...
Met de weelde van dit landschap in oog
en hart, dalen we den toren af, om nog
even te halten,- op 40 m. hoogte, bij Nele,
de klokke, de ziel van dezen IJzertoren.
En beneden verwijlt de blik nog een
laatste maal op een spreuk in vier talen:
Nooit meer oorlog!
God gave dat het... na dezen oorlog...
moge volle waarheid worden. L. J.
*7>
«WIJ ZIJN EEN VOLK»
Voormiddag. Te 11.30 uur stipt:
plechtige H. Mis, in de crypte van den
IJzertoren, ter nagedachtenis aan onze
gesneuvelden en voer den wereldvrede,
door een cud-legeraalmoezenier 1914-18.
Begin van de IJzerplechtigheid
1. - Gebed voor Vlaanderen en den
Vrede, door E. P. CALLEWAERT. Uit
voering van de Psalm van Rodenbach,
muziek van Jef Van Hoof, door kunst-
zanger ALIGNS PEETERS.
2. - Inleiding door Voorzagger-Program-
maleider JULIAAN PLATTEAU.
3. - Gezamenlijke uitvoering van «Vaar
wel mijn Broeder» (H. Waelrant).
4. - Toespraak namens de Vlaamsche
Oud-Strijders van 1914-13 en 1940 door
RAF DEMOEN.
5. - Gezamenlijke uitvoering van «Het
lied der Vlamingen» (E. Hiel - P. Benoit).
6. - PLECHTIG RECHTSHERSTEL. -
Binnenbrengen door Vlaamsche cud-strij-
ders van de onlangs opgegraven brok
stukken dér in 1925 verbrijzelde Helden-
huldezerken.
7. - Toespraak door RAF ENGLISH, bij
het rechtsherstel aan de verbrijzelde Hel-
denhuldezerkjes.
8. - BLOEMENHULDE door Vlaamsche
Meisjes. Gezamenlijke uitvoering van
het Lied der Vlaamsche Meisjes <Wies
Moens - Emiel Hulleorceck).
9. - Gezamenlijke uitvoering van het
Bedevaartlied IJzerpsalm(Ferdinand
Vercnocke - Arthur Meulemans).
10. - Toespraak door Prof. Dr «RANS
DAELS, namens ’t Bedevaartcomité.
11. - Eed van «Trouw aan Vlaanderen»,
voorgezegd door Germain Lefever, aige-
rneene voorzitter V.O.S.
12. - Gezamenlijke uitvoering van «Wil
helmus van Nassouwe» en «De Vlaamsche
Leeuw».
Zender Brussel zal te 18.15 u. stipt de
en opname van de ILKIID iJ-s. ce„»,aait
ide I uoor de Raaio ultsendca.
K)
Hl