4 Januari 1865. 4de jaar N° 184. IE STAD IIEBPORT. NIEUPORT SPOORWEGEN. Vertrekuren. Oostende naar Brugge,enz.: 5. u. 7,10 l*-2e kl. 9,30.-12 U.-4-40 ex. 6. Brugge naar Oostende: 7,10.-8,00 1” en 2® kl. 10,30.-2,50.-8,35. Brugge naar Lichter velde: 8,30. - 12,45 1' en 2« kl- 6,35- - Van Lichtervelde naar Veurne 9,15.-2.10. - 7,45 Van Veurne, naar Lichtcrvelde: 7,25. - 11,55,- 5-50 en Vrydag Donderdag De aankondigingen worden geplaatst mits 15 centimen de drukregel. Voor deze der plakbrieven, berigten en andere stukken, bij den uitgever gedruktzal er een bijzon der en voordeelige overeenkomst voor verminde- ringprijs gemaakt worden. Voor al wat dit blad betreft men vervoege zich bij den Uitgever, Groote Merkt 11, te Nieuport BUREEL DER TELEGRAMMEN. Open van 9 tot 12 ure ’s middags. van 2 tot 7 ure *s avonds. Den Zondag enkel van 2 tot 5 ure. DELIGENCEN es POSTRIJTUIGEN. Naar Oostende, 5 u. 9 u. s’morg 2u. namidd. Van Oostende, 8 1/2 u. 12 u. en 9 u. ’sav. Naar Veurne, 2 u. namidd.en 11 u.’savonds. Van Veurne, 8u. ’s morgens en 1 u. namidd. DEN VRYDAG, Naar Dixmude, 5 ur. namidd. Van Dixmude, 7 ur. 'smorg. Dit blad wordt eiken Woensdagnamiddag uitge geven, legen de inschrijving-prijs van 5 franks voor een jaar. Men kan mits 5 franks voor zes maanden inschrijven. Voor de overige steden en gemeenten des rijks 50 centimen verhoog, het blad kosteloos toege zonden. Buiten het rijk het postregt daer boven. De betaling geschied bij de inschrijving. wegen zal verbonden worden. De stad Nieuport brengt verscheide zeer be langrijke vragen voor en welke ik allen, zegt den beer Senator, krachtdadig ondersteunt?, omdat ze binnen kort zouden kunnen beant woord worden, ik beveel ze bijzonderlijk de bezorgdheid en de aandacht van het gouverne ment aan. Na klaarblijkendfde hooge noodzakelijkheid eens ijzerenwegs aangetoond te hebben, breid de spreker zich uit op de verbeteringen van de haven, verklaard welke werken in dat opzicht moeten voltrokken en aangelegd worden. Zoo als zijn 4° Het bouwen van den maar al te lang uitgestelden H'est-Ditiker. 2° De afbraak en afvoeren, der uitspringen de middenmat aan hel Katle-Sas. 5° Het uitdelven van het steeds aanwassende haven slyk. 4° Het maken van een nieuw springsas, de wijl men hel thans bestaande niet gebruikt. 5° Hel leggen van eenen steenweg op den vaarddijk van Nieuporl naar Plasschendale. Ook raakt den heer Van de Woestyne, de zoo veel besproken premien voor de nationale visscherij aan, hij vraagt dat men in belangen dezer kwijnende nijverheid eene bestendige en verlichte ondersteuning verleene. Eindelinge verlangt hij nog de aandacht van LIGTING DER BRIEVEN-BUS; In alle r ig L ingen 7 ure ’s morg». - 2 ure namidd. 8 u. ’s avonds. BARGIEN. Naar Brugge, Dinsdag 9 ure ’s morgens. Van Brugge, Zondag en 7 ure ’s morgens. MERKT-SCHEPEN. Naar Dixmude, Maandag 4 ure *s urttrg’ Van Dixmude. id. I ure namidd. Naar Veurne, Woensdag 4 ure ’s morg» Van Veurne. id. 4 ure namidd. In de zitting van het Senaat van 27 jl. heeft den beerbaron Van de Woestyne in de ware belangens van Nieuporl gesproken, de edele Senator heeft al de betrekkingen aangeraakt wat deze stad en have aanbelangt. Bij gelegenheid der begrooting van ’s lands openbare werken, heeft den heere Van de Woestyne gevraagt wanneer eindelinge de werken eenen aanvang zullen nemen, waar door Nieuport aan het groote net der spoor- het staatsbestuur te wekfeti op de mededinging dat lusschen naburige plaatselijkheden beslaat, en die maar al te dikmaals gfeot hadeel toe brengt aan de nittevoeren werken, die de voorspoed dezer sleden verzekeren moet. Wij zijn allen wederzijdsch verpligt aan het welzijn van’l land medetewerken. Het welvaren van Nieuport’ moet aan ’t welvaren van Oostende medehelpen. Het zijn maar achteruitgaande gedachten te veronderstellen dat de voorspoed van onzen gebuur drukt op onze lasten. Het is wel geheel het tegendeel die gebuurt het geldt het hoogebestuur deze daarstellingen te be vechten. Daar is zijne ware zending, dit punt beveel ik de ijverige waakzaamheid van den heer Minister aan. Daarop heeft onzen Senator M. de burggraaf Du Bus het woord genomen en in den zelven zin voor Nieuportgesproken. Sedert iaOjaren zei de redenaar, is er niets voor de goede en natuurlijke haven van Nieuport gedaan het is maar sedert M. Van der Stichel minister van openbare werken geworden is, dal men eerst aan het vergeten en verwaarloosde Nieuport is gaan denken. Wij zijn hem dank schuldig over de bezorgd heid die hij aan den dag legt voor onze belan gens te waarboorgen en ik ben verzekerd dat al de werken door den heer Vun de Woestyne gevraagl, reeds ter sludie liggen, want, ik heb met zekerheid vernomen, dat het gouverne ment de wil heeft de haven van Nieuport in eenen goeden toestand te brengen. Op beide deze redevoeringen heeft den heer Minister van openbare werken geantwoord Voor wat den ijzeren weg van Nieuport betreft, moet ik aan den heer Van de Woestyne antwoorden, dat deze zaak cenigen uitstel heeft gehad omdat den concessionaris in on- derhandeling is met eene magtige Belgische maatschappij om het voorregt dezer lijn' afte— staan. Wat de verbetering der haven van Nieuporl

HISTORISCHE KRANTEN

De Stad Nieuport (1861-1884) | 1865 | | pagina 1