4 Januari 1865.
4de jaar N° 184.
IE STAD IIEBPORT.
NIEUPORT
SPOORWEGEN.
Vertrekuren.
Oostende naar Brugge,enz.:
5. u. 7,10 l*-2e kl. 9,30.-12 U.-4-40 ex. 6.
Brugge naar Oostende:
7,10.-8,00 1” en 2® kl. 10,30.-2,50.-8,35.
Brugge naar Lichter velde:
8,30. - 12,45 1' en 2« kl- 6,35- -
Van Lichtervelde naar Veurne
9,15.-2.10. - 7,45
Van Veurne, naar Lichtcrvelde:
7,25. - 11,55,- 5-50
en Vrydag
Donderdag
De aankondigingen worden geplaatst mits 15
centimen de drukregel.
Voor deze der plakbrieven, berigten en andere
stukken, bij den uitgever gedruktzal er een bijzon
der en voordeelige overeenkomst voor verminde-
ringprijs gemaakt worden.
Voor al wat dit blad betreft men vervoege zich
bij den Uitgever, Groote Merkt 11, te Nieuport
BUREEL DER TELEGRAMMEN.
Open van 9 tot 12 ure ’s middags.
van 2 tot 7 ure *s avonds.
Den Zondag enkel van 2 tot 5 ure.
DELIGENCEN es POSTRIJTUIGEN.
Naar Oostende, 5 u. 9 u. s’morg 2u. namidd.
Van Oostende, 8 1/2 u. 12 u. en 9 u. ’sav.
Naar Veurne, 2 u. namidd.en 11 u.’savonds.
Van Veurne, 8u. ’s morgens en 1 u. namidd.
DEN VRYDAG,
Naar Dixmude, 5 ur. namidd.
Van Dixmude, 7 ur. 'smorg.
Dit blad wordt eiken Woensdagnamiddag uitge
geven, legen de inschrijving-prijs van 5 franks
voor een jaar. Men kan mits 5 franks voor zes
maanden inschrijven.
Voor de overige steden en gemeenten des rijks
50 centimen verhoog, het blad kosteloos toege
zonden.
Buiten het rijk het postregt daer boven.
De betaling geschied bij de inschrijving.
wegen zal verbonden worden.
De stad Nieuport brengt verscheide zeer be
langrijke vragen voor en welke ik allen, zegt
den beer Senator, krachtdadig ondersteunt?,
omdat ze binnen kort zouden kunnen beant
woord worden, ik beveel ze bijzonderlijk de
bezorgdheid en de aandacht van het gouverne
ment aan.
Na klaarblijkendfde hooge noodzakelijkheid
eens ijzerenwegs aangetoond te hebben, breid
de spreker zich uit op de verbeteringen van de
haven, verklaard welke werken in dat opzicht
moeten voltrokken en aangelegd worden.
Zoo als zijn
4° Het bouwen van den maar al te lang
uitgestelden H'est-Ditiker.
2° De afbraak en afvoeren, der uitspringen
de middenmat aan hel Katle-Sas.
5° Het uitdelven van het steeds aanwassende
haven slyk.
4° Het maken van een nieuw springsas, de
wijl men hel thans bestaande niet gebruikt.
5° Hel leggen van eenen steenweg op den
vaarddijk van Nieuporl naar Plasschendale.
Ook raakt den heer Van de Woestyne, de
zoo veel besproken premien voor de nationale
visscherij aan, hij vraagt dat men in belangen
dezer kwijnende nijverheid eene bestendige en
verlichte ondersteuning verleene.
Eindelinge verlangt hij nog de aandacht van
LIGTING DER BRIEVEN-BUS;
In alle r ig L ingen
7 ure ’s morg». - 2 ure namidd. 8 u. ’s avonds.
BARGIEN.
Naar Brugge, Dinsdag
9 ure ’s morgens.
Van Brugge, Zondag en
7 ure ’s morgens.
MERKT-SCHEPEN.
Naar Dixmude, Maandag 4 ure *s urttrg’
Van Dixmude. id. I ure namidd.
Naar Veurne, Woensdag 4 ure ’s morg»
Van Veurne. id. 4 ure namidd.
In de zitting van het Senaat van 27 jl. heeft
den beerbaron Van de Woestyne in de ware
belangens van Nieuporl gesproken, de edele
Senator heeft al de betrekkingen aangeraakt
wat deze stad en have aanbelangt.
Bij gelegenheid der begrooting van ’s lands
openbare werken, heeft den heere Van de
Woestyne gevraagt wanneer eindelinge de
werken eenen aanvang zullen nemen, waar
door Nieuport aan het groote net der spoor-
het staatsbestuur te wekfeti op de mededinging
dat lusschen naburige plaatselijkheden beslaat,
en die maar al te dikmaals gfeot hadeel toe
brengt aan de nittevoeren werken, die de
voorspoed dezer sleden verzekeren moet. Wij
zijn allen wederzijdsch verpligt aan het welzijn
van’l land medetewerken. Het welvaren van
Nieuport’ moet aan ’t welvaren van Oostende
medehelpen. Het zijn maar achteruitgaande
gedachten te veronderstellen dat de voorspoed
van onzen gebuur drukt op onze lasten. Het is
wel geheel het tegendeel die gebuurt het geldt
het hoogebestuur deze daarstellingen te be
vechten. Daar is zijne ware zending, dit punt
beveel ik de ijverige waakzaamheid van den
heer Minister aan.
Daarop heeft onzen Senator M. de burggraaf
Du Bus het woord genomen en in den zelven zin
voor Nieuportgesproken. Sedert iaOjaren
zei de redenaar, is er niets voor de goede en
natuurlijke haven van Nieuport gedaan het
is maar sedert M. Van der Stichel minister van
openbare werken geworden is, dal men eerst
aan het vergeten en verwaarloosde Nieuport is
gaan denken.
Wij zijn hem dank schuldig over de bezorgd
heid die hij aan den dag legt voor onze belan
gens te waarboorgen en ik ben verzekerd dat
al de werken door den heer Vun de Woestyne
gevraagl, reeds ter sludie liggen, want, ik heb
met zekerheid vernomen, dat het gouverne
ment de wil heeft de haven van Nieuport in
eenen goeden toestand te brengen.
Op beide deze redevoeringen heeft den heer
Minister van openbare werken geantwoord
Voor wat den ijzeren weg van Nieuport
betreft, moet ik aan den heer Van de Woestyne
antwoorden, dat deze zaak cenigen uitstel
heeft gehad omdat den concessionaris in on-
derhandeling is met eene magtige Belgische
maatschappij om het voorregt dezer lijn' afte—
staan.
Wat de verbetering der haven van Nieuporl