Yerscliiliige lijdingen. Uit den nr 56, der fransche gazet, La Célébrité, die ovrr de Antwerpsche Tentoonstelling spreekt, nemen wij het vol gende over ii Onder de landschap-schilders der Antwerpsche school, zullen wij M. Lamorinière aanhalen, een artiest van verheven maar ongelijkig talent, zoo als hij het dit jaar bewezen heeft, en M. Aug. Böhm, die zijne vlaamsche hoedanigheden lot in de omstreken van l'arys en op de boorden der Seine over ge bracht heeft, een goed begrip van het kleur gevoegd bij een opregt, natuurlijk gevoel en eene zuivere teekening. M. Böhm geeft den voorkeur aan de warme tinten van den herfst boven de mollige groenheid der lente; nochthans heeft hij het ge waagd in volle zon, in vollen zomer op de boorden der Seine, te S' Ouen een voorstel te zoeken, en het is wonderweerdig oin aanschouwen hoe men de tengere spitsen der Massaën don ker groen op de doorschijnende lucht ziet afgemaald. De Antwerpsche tentoonstelling bezit nog een zicht, door M. Böhm, op de boorden der Marne, genomen. Eene grijze en zware lucht maakt u droefgeestig, zoo waar is de uitdrukking en vorm gekozen. Eindigen wij met dezen artiest te loven om dat hij buiten zooveel andere land-schilders, zijne schildering opregt voltooit en zich niet te vrede houdt met een geschom meld werk. Be vertooning der Vlaamsche Sier was Zondag laatst be zocht met een publiek dat, tot nu toe, geen weêrga gezien heeftde zaal was te klein. Vele ingangkaarten werden ontzegd en menig een was buiten de deur zonder gelegenheid te vin den in de zaal te kunnen geraken. De liefhebbers der maatschappij hebben zich volgens gewoonte en verwachting goed van hunne taak gekweten gcene buitengewoone lof wil men hier persoonlijk toe zwaaien, de toejuichingen die ieder akteurbij zijne optreding van zoo een talrijk publiek ontving, zal hem genoeg wezen. De talentvolle Mw Dewilde, van Brussel, en de verdienste lijke tooneel-kunstenares der tylaatschappij, Mw V. C., ont vangen hier onzen dank, de eerste om haar keurige spel en de tweede ombaren goeden wille dien zij tot bloei en vooruitgang der Maatschappij aan den dag legt. Om een gedacht te geven hoe de avond aangenaam aan liet talrijk publiek was, voege men hierbij dat deze groote massa volks, bij het uitkomen der zaal, algemeen vroeg Wanneer geeft dc STER RE nogeens eene vertooning HET TOONEL. Is ons Tooneel ik wil spreken van ons viaamsch Tooneel slecht, verdorven, onzedelijk en voor de menschen gevaarlijk Neen, integendeel, wij zullen bewijzen dat ons viaamsch Tooneel eene zedelijke strekking geeft, ja zelfs bijdraagt om 't volk te veredelen,'t is te zeggen vatbaar voor het goede, een afkeer voor het kwaad in te boezemen en bijgevolg deugdza mer te maken. Nemen wij vooreerst datgene wat door de vreesachtigen en tegenkanters van hel Tooneel het meesten het eerst opgewor pen wordt, om het als gevaarlijk voor de menschen en vooral voor de jeugd te doen ondergaan. Be Liefde op het Tooneel, beweren zij, is onzedelijk Maar van welke liefde willen zij spreken? Voorzeker van de valsche en onreine liefde. Maar is dit toepasselijk op het viaamsch Tooneel waar slechts het ware en het goede als een burger deugd en het kwaad en het valsche als verachtelijk wordt voorgesteld Ten opzichte der meeste fransche stukken en fransche spektakels hebben zij gelijk. Daaronder bevinden zich inder daad onzedelijke stukken en weêr andere die weinig strekking voor het goede hebben. Tn vele fransche stukken durft men eene vuige en onreine liefde nu eens door de vrouw dan eens door den man met nog jonge lieden lucht geven. Valschheid, list en bedrog wil men in vele der fransche stukken als eene behendigheid,slimheid, ja zelfs als eene deugd doen doorgaan. En tegen het ten tooneele voeren van dergelijke stukken verzet ten wij ons niet alleenlijk uil mcnschelijk gevoel, maar ook als een warme verdediger onzer vlaamsche zeden, die spijts al den invloed der fransche en spaansche onlducht lot in zoo verre ni<t is kunnen verdorven worden.Tegen dc opvoering van der gelijke stukken verzetten wij ons dus met even veel kracht als den godvruchtigslcn onder de godvruchtigen. Maar moet men diezelfde vrees koesteren voor het viaamsch Tooneel Neen, wanneer er in onze tooneelstukken over liefde gehan deld wordt, dan is het om de ware liefde te hulden, hare deugd te doen hoogschatten en door die ware liefde de huis lijkheid, dit wil zeggen de wederzijdsche liefde van man lot vrouw en omgekeerd van vrouw tot man en van deze tot hun huisgezin te doen geboren en onderhouden worden. En ook om de liefde en genegenheid tot den evenmensch aantevuren. Uf is de liefde misschien geen deugd meer sedert dat er menschen gevonden worden die beweren het monopool van geluk te bezitten Sedert dat er menschen te vinden zijn die hunnen evi nmt nscli het bestaan, ja zelfs het leven benijden Ook wanneer er op het viaamsch Tooneel van liefde ge sproken wordt, dan is zulks om den valschhaard, den mein- eedigen, die met vuige en onkuische inzichten bezield is, te schandvlekken; om den verleider en den schender der schul- dclooze jeugd bij het volk een voorwerp van verachting te ma ken en als een wangedrocht der menschheid te doen doorgaan. Is ons viaamsch Tooneel dus slecht, verdorven of heeft het eene zedelijke stekking? Is het tooneel dus niet geschikt 0111 het volk te onderrichten en deugdzamer te maken Waarom verbiedt men dan aan het volk er heen te gaan? Is dat de persoonlijke vrijheid, door de Grondwet aan allen gewaarborgd, eerbiedigen Ja, ons viaamsch Tooneel is geschikt om het volk te onder wijzen en draagt oneindig veel bij om het volk te veredelen en deugdzamer te maken, en daarom verdedigen wij liet tegen degene die de persoonlijke vrijheid verhinderen, met het volk te beletten een aangenamen en schuldeloozen avondstond door te brengen. Niets in strijd met den godsdienst nog met de goede zeden mag of wordt er vertoond. Ons viaamsch Tooneel is dus niet zedeloos, is niet on- stichtend, slechts datgene wat in strijd is met de gezonde rede wordt gehekeld, alles wat verkeerd in de wereld gaat wordt onder het oog gebracht en de aandacht der bijwooners opge wekthunne oogen gaan open en hun verstand verlicht. De slechte gebruiken en gewoonten ontwaart men, de vooroor- deelen vallen in duigen en het gemoed verbeterd. En de ware liefde die hemelsche gaaf tot den even mensch voor het geluk en welzijn der maatschappij, dc liefde lot alles wat verheven en schoon is ontvlamd. En niettemin verbiedt men het volk hun eigen nationaal en zedelijk Tooneel bij te woonen. En men doet zulks juist om al de hier aangehaalde redenen, omdat het volk er door de wereld leert kennen en waarderen en te veel verlicht wordt. Omdat het bijgeloof en de vooroor- deelenerdoor in duigen vallen, omdat in een woord het volk er door wijzer wordt en het bijgevolg voor de volksverdruk kers niet meer mogelijk zou zijn op liet bijgeloof, de vooroor- dcelcn en de onwetendheid te spekuleren. Het theater Covent-Garden,te Louden, heeft eenen dansmees ter geëngageerd voor 30,000 fr. 's jaars; er dient hier opge merkt te worden dat die danser maar één been heeft. Een brief van l'-kol' Vandersmissen, gedagteckend Forl- de-Franee [Martinique] 5 November 4864 geeft nieuws over de Mexikaansche-Belgische troepen die uit Audenaerde ten halven October vertrokken zijn. De overvaart is goed afgeloo- pen; er heeft een tempeest ontstaan,maar buiten de zeeziekte is alles wel vergaan. Slechts een grenadier is aan eene borst ziekte gestorven, maar het schijnt dat bij reeds voor zijn vertrek vast was. Doktor Demme is getrouwd met de dochter van den ban kier Trumpy, die hij beschuldigd was vergeven te hebben met strychnine. Andere zeggen dat hij nog niet getrouwd is, maar wat zeker is, is dat hij met Floratje is weggeloopen. Hij

HISTORISCHE KRANTEN

De Toekomst (1862-1894) | 1864 | | pagina 2