Kunst- en letternieuws. M'I I JUMP- gafijEIU -H—.I H HJI i' Ziet hier wat de Vlaamsche schooleen veertiendaagsch tijdschrift, over Kunsten, Lettertn en Wetenschappen in heur laatste nummer bevat, in een critisch overzicht der Tentoon stelling van schoone kunsten te Antwerpen, 18G7 T. Ceriez, van IJperen, heeft drie schoone tafereeltjes. j> De terugkomst der jacht, verbeeldt eene prachtig gestof- feerde kamer, waar twee jagers hunnen buit vertoonen aan eenen man van gevorderden leeftijd, die,met een boek in de hand, bij de tafel zit. Aan den zijkant is gezeten eene juf- ,t fer, waarschijnelijk zijne dochter. }Op den achtergrond komt eene meid aangetreden meteen blad, waarop roomers J. en eene flesch staan. De figuren doen zich uitmuntend voor, I. en de stoffering en bijhoorigheden zijn zorgvuldig uitge- voerd. Hij, die op de trekking [(waarvoor zij is aangekocht) i) met deze schilderij doorgaat, mag zich vleien onder een ge- ii lukkig gesternte geboren te zijn. De rooker van den ii zelfden schilder is mede zeer lief te noemen. Het tafereel- i> tje Na het verkleed bal, is een kunstpereltje, doch of- ii schoon het frisch genoeg van kleur zij, toch wat porselein- ji achtig. Is verkocht. Zulke beoordeeling doet onzen stadsgenoot eer aan. LANDBOUW. Men herinnert zich nog dat de Vrije Maatschappij van Landbouwers van Ghistel eenen prijs uitgeloofd heeft voor bet opstellen eener gezondheidsleer op de landbouwhuishoud- kunde toegepast. Het tijdstip voor het inzenden der antwoor den op deze prijsvraag was op 1 October bepaald. Doch ingezien het groot maatschappelijk belang dezer antwoorden, heeft bedoelde maatschappij goed gevonden dit tijdstip tot den I Januari 1808 te verlengen. moet om hun verstand te ontwikkelen, hun hart te vormen en voor edele gevoelens vatbaar te maken. Eindelijk doet de heer Rotiers nog gevoelen dat het den onderwijzer niet verge noegd zich van des morgends tot des avonds aan het welzijn der kinderen af te slaven, maar daarenboven zijne overschie tende uren aan zelfstudie en eigen volmaking moet toewijden, den vooruitgang onverpoosd volgen en al zijn genoegen scheppen in het gedacht dat door zijn toedoen de volksbe schaving veld wint, en dat met deugd, bekwaamheid, geleerd heid, zachtheid en goedheid alleen de onwetendheid bevoch ten en overwonnen wordt. Het is onnoodig te zeggen dat deze redevoering, door de vergadering met belangstelling nageluisterd luidruchtig toe- gejuichd werd. KUNST- EN LETTERKRING. In de bijeenkomst van 9" dezer maand las de heer G. Ro tiers eene door hem opgestelde redevoering voor over den roep en dê zending des onderwijzers. Dit stuk bevat veel goede gedachten en bewijst dat de schrijver op het belangrijk onderwerp ernstig moet nage dacht hebben enkel vinden wij dat met al te nauwkeurig te willen zijn hij op sommige plaatsen en vooral in de inleiding waar hij, naar ons inzien, te hoog opklimt eer hij op het za kelijk deel nederkomt, een weinig te ver uitweidt. Behalve dit is de stof van zijn onderwerp met veel kennis van zaken, gevoel en overtuiging behandeld en daarenboven gestaafd op de ondervinding, want den heer Rotiers is immers de lastige, wij zegden haast de moordende taak, opgelegd, als onderwij zer onzer gemeente-school, dagelijks het onderricht aan meer dan honderd leerlingen te moeten geven. Dit gesteld zijnde geven wij nu eene korte ontleding der hooger vermelde voordracht. In eene uitgebreide inleiding onderzoekt de schrijver den staat van het menschdom met betrekking tot onderwijs en op voeding te beginnen van de hoogste oudheid af tot op onze dagen dat eindelijk overal een hardnikkigen oorlog aan over- eeuwsch bijgeloof en verslaafde onwetendheid wordt ver klaard. Dan ontwikkelt hij de twee hoofddeelen van zijn onder werp. In het eerste bestatigt hij het gebrek aan mcnschen die van hunne teederste jeugd af, geroepen zijn om het onderwijzers ambt weerdigiijk te bekleeden, en zegt wat de toekomende leeraar te raadplegen heeft eer hij den gewichtigen stap waagt; verder hoe hij de moeielijkheden in te zien heeft die met zijn aanstaande beroep gepaard gaanWelke hoedanighe den van hem vereischt worden om te kunnen overtuigen, on derwijzen en gebieden, om de geestvermogens der schoolkna pen dermate te richten en te vormen dat ze later als vrede lievende, bekwame en vooruitstrevende burgers in de samen leving mogen verschijnen. De schrijver, om dit alles gevoeliger Ie maken, maalt zeer omstandiglijk den roep des onderwij zers door een eenvoudig voorbeeld af en gaat vervolgens over tot het tweede deel zijns onderwerps. Daar schetst hij de droevige gesteltenis van den opleider der jeugd bij zijne eerste intrede in de schoolspreekt van de verantwoordelijkheid en de zware taak die deze op zich laadt; zet mede uiteen welke verbintenissen hij aangaat; duidt de bijzondere punten aan waarover hij zijne leerlingen te onderhouden heeft en de middelen welke hij aanwenden nistoriisclie bcrinncrlngcii van Hpcren. 20 October 1007. Roudewijn van Mons, den VIII0 grave van Vlaanderen, bevool dat alle Baljuwen, die hun ambt in het publiek bekleedden, in hunne rechter hand, eene witte roede zou den dragen. 21 October 1107. Begon er zoo eene groote duurte, ge volgd met hongersnood, die omtrent zeven jaren lang deurde. Veel menschen stierven van honger. 22 October 1207. De graaf Guy, met zijne tweede huis vrouw Isabella van Luxemburg, gravinne van Namen, kwamen langs de Tempelpoort onze stad binnen. 23 October 1307. Zes gildebroeders, van de Redenrijk- kamer van Maria van Alsemberghe, van IJperen, vertrekken naar eene bedevaard tot Onze Lieve Vrouw van Alsemberghe, gelegen omtrent Hal. 24 October 1407. Petrus Lansaem en zijne huisvrouw Elisabeth Pauwelins, besteden hunne rijk dommen tot het herstellen en het stichten van het vervallen O. L. V. Godshuis, op de Groote-Markt. 23 October 1307.Is Ferdinand van Toledo, hertog van Alva, gouverneur der Spaanschen Neder landen met een machtig leger in IJperen gekomen. 20 October 1007. Was het binnen IJperen zeer goedkoop leven men kocht het best inlandsch koorn aan vijf guldens de raziere en eene ton grootbier voor 2 ponden en 8 schellingen (fr. 0-20). De heer Buddi.ngu', te Utrecht, door zijne geschiedenis van opvoeding en onderwijs in Nederland en een groot getal geleerde schriften gunstig gekend, heeft thans het on derwerp gemaakt van een pcedagogisch historisch en bio grafisch woordenboek in het licht te geven, met afbeeldingen, portretten en fac simile's van de meest uitstekende mannen op het gebied van onderwijs. Vermits die taak voor een enkele persoon hoe onvermoei baar hij ook wezen moge, zeer zwaar is, zal die werkzame heer daarin ondersteund worden door de medewerking van heeren, die op het gebied van onderwijs en letterkunde reeds roem ingegaard hebben, en wier namen wij hier alfabetisch laten volgen, namelijk Allirol (J.) te Kempen, Andriessen (P.-J.) te Amsterdam, Baarschers (II.) te Ilardenburg, Braat (V.) te Amsterdam, Bruggen (B.-V.) te Francker, Brummeler w'z (G.) te 's Gra- venhage, Cremer (II.) te Leeuwvvarden, Van Dale (J.-H.) te Sluis in Vlaanderen, Delfos (J.-R.) te Rotterdam, Delft, afd. N. onderw. genootsch., Gelder (Dr. de) te Alkmaar, Goed- hardt (J.-P.) teDortrecht, Gouw (J.) te Amsterdam, Groot (D. de) te Groeningen, Guffroy (G.-J.-F.) te Delft, Janssens (F.) te Harlingen, Lansens (P.) te Couckelaere (België), Lemkes (H.-J.) te Aarlanderveen, Millirgen (G. Van) te Rotterdam, Regt (J.-W.) te Wadeuxveen, Sandwyck (G. Van) te Peermc- rende, Schmal (J.) te Voorborg, Steynis G. 2 (J.) te Schie dam, Veeger (K.) in den Purmèr, Witkamp (P.-H.) te Am sterdam, Zeegers(L.-Th.)en Zeeman (II.) mede te Amsterdam. Daar het aan bovengenoemde heeren onmogelijk is al de onderwijzers te kennen, die door hunne schriften of door hunnen iever in hel praktisch onderwijs, aan den dag gelegd, aanspraak mogen maken op billijke waardeering en de hulde hunner nagedachtenis verdiend hebben, zal het aan de op stellers van dit woordenboek hoogst aangenaam zijn, narich ten te mogen ontvangen nopens personen die, door de verdiensten, die zij aan het onderwijs bewezen hebben, ver dienen door de nakomelingschap gekend en gevolgd te wor den. Het is de heer Lansens te Couckelaere, die zich met de zorg belast de nagedachtenis der verdienstelijke onderwijzers van Vlaanderen te vereeuwigen. MENGELINGEN. AAN MIJN AFGESTORVEN DOCHTERTJE. Gister waart gij nog zoo blijde. Kindje, mij zoo lief en teêr Alles is thans naar en droevig, Engel, die thans zijl niet meer. Gister sprak ik u nog kleine, Want ik had nog hoop in 't lot Wreed bevroed ik thans uw afzijn, Want gij Engel zijt bij God. Uit der Ileemlen hooge woning Blinkt gij op ons allen neêr Ziet ge uw broêrtjes tranen vlieten? Kent ge uw moeders hartezeer Ziet gij mijn gefolterd harte Dat u zegt hoe wij op aard' Immer nog uw dood beweenen, Kindje, hier ons all' zoo waard Smeek en bid den Allerhoogste Dat Hij ons voor 't onheil hoed' Dat Hij onze woning zegen' Sterke onz' overzwakken moed. Bid en smeek dat God ons geve1 Na den strijd der aardsche woon, 't Oord waar wij u zullen vinden, Waar men leeft voor Godes troon 1 IJperen, October 1808. G. Rotiers. IJPEREN. AARD DER GRANEN ENZ. 12 oct. 19 oct. verkochtle kwantiteit. middennr. p. KKIkilo. verkochtte kwantiteit. middenpr. p. 100 kilo. Tarwe 143,800 41-25 115,300 41-00 Rogge 27,400 25-25 11,200 20-00 Haver 0,800 23-23 1,800 24-00 Erweten 2,000 20-50 2,000 20-00 Boontjes 500 27-25 0,000 27-00 Aardappelen 9,500 9-50 15,500 8-50 Boter 275-00 255-00 De prijs van het menagie-brood, voor de week van den 20" tot den 27" oct., is gesteld aan 50 cn per kilo. VEURNE. Per 145 liters. 10 oct. 9 oct. Tarwe van fr. 40-00 47-50 42 48-25 Tarwe (oude) 49-00 tot 00-00 00-00 tot 00-00 Rogge 51-00 53-00 20-00 52 Sucrioen 24-00 27-00 25-00 27-50 Haver 14-50 10-50 15-00 17-00 Boonen 27-00 29-00 28 31-00 KORTRIJK. Per hectoliter. 14 oct. Witte tarwe fr. 28 00 a 55 00 Roodeaard.IOOk 7 00 a 8 50 Roode tarwe 00 00 a 00 00 Boter p. 1/2 k. 1 30 a 1 55 Rogge 19 52 a 20 52 Eieren per 25 2 18 a 2 50 Haver 7 00 a 11 32 Peerdb.p. l/2h.00 00 aOO 00 LEUVEN. - Nieuwetarwe fr. 41 90 a Oude tarwe 00 00 it Rogge 29 53 a Boekweit 25 07 a Haver 21 54 a Per 100 kilo Aardapp. fr. 14 oct. 9 50 a Boter, de kiio 2 44 a Eiers, de 20 1 80 a Koolzaadolie 85 83 a Lijnzaadolie 85 20 a Per 1 1/2 heet. 15 oct. 50 a 50 Boonen, fr. 55 00 a 57 00 47 00 a 50 00 Aardap. 100 k. 8 00 a 8 50 00 00 a 00 00 Boter p. kilo 2 4-5 a 2 72 44 00 a 45 00 Eieren p. 25 2 18 a 2 18 30 00 a 52 00 Viggens 14 00 a 10 00 10 00 a 17 00 Koolzaad 57 00 a 59 00 Koolzaad-olie p. 103 kilo. Lijnzaad-olie p. 105 kilo. Koolzaad-olie, fr. 91 00 a 91 50 89 00 a 89 50 Lijnzaad-olie, 93 50 a 94 00 I 92 00 a 92 50 ROUSSELARE. Zaai-tarwe fr. Nieuwe tarwe Oude tarwe Roode tarwe Rogge Haver

HISTORISCHE KRANTEN

De Toekomst (1862-1894) | 1867 | | pagina 3