Stads Nieuws.
Briefwisseling dei' Toekomst.
Vei'scliillige tijdingen.
menwanneer de drukking ten hoogste is het
water breekt door en sleept aiies mede dat in zijnen
weg staat
^TiiTiTr»
BE ONFEILBAARHEID
Geheel Europa houdt zich thans bezig- rnet het Concilie van
Rome.
Ongeveer vijf honderd kerkvaders hebben voorgesteld als
geloofstuk uit te roepen dat de Paus niet falen kan.
Nagenoeg twee honderd andere prelaten vragen dat men
zich met de onfeilbaarheid niet zou bezig houden.
Indien men enkel het gezond verstand te rade ging, zoo
zou er weinig belang aan'deze zaak te hechten zijn. Inder
daad, wanneer de Paus onfeilbaar is, dan moet hij daarom
trent het Concilie niet raadplegen. Indien hij niet falen kan,
dan moet hij maar zelf het nieuw geloofstuk uitroepen.
Doch, er is iets anders in de zaak. Degenen die de onfeil
baarheid van den Paus, dat is te zeggen' het despotisme in de
Kerk willen, zijn de Jesuiten. Nu, die machtige associatie, na
alle vrijheid uit de kerk te hebben gedreven, denkt aldus een
middel te meer in handen te krijgen, om de vrijheid uit de
wereldlijke maatschappij te verbannen en despotieke gouver
nementen te vestigen.
Onder dit opzicht is de zaak van groot belang, want de
Kerk, oefent, wat men ook zegge, steeds eenen over.
grooten invloed op de burgerlijke maatschappij uit.
Intusschen is dit altoos zeker, dat de Jesuïten met vuur
spelen en dat zij waarschijnlijk tot uitslagen zullen komen,
waaraan zij zich het minst verwacht hebben.
Dat men enkel een oogslag geve op hetgeen bij ons gebeurt.
De mechelsche cathechismus leert dat de Paus, stedehouder
van Christus, onfaalbaar is. A! de katholijken habben het tot
hiertoe geloofd.
Ehwelnu hooren zij op eens, dat er iets in den catechis
mus staat, waaraan ten minste te twijfelen is.
Inderdaad, een groot gedeelte der Kerk verklaart, dat de
Paus niet onfaalbaar is, en het andere deel neemt ten minste
aan, dat deze onfaalbaarheid tot hiertoe als geen punt van ge-
loof moet aangenomen worden. Waarom, zegt menigeen,
heeft men ons wijs gemaakt dat de Paus onfaalbaar is, als
men het nog niet zeker wist?
Aldus heeft men stoornis en twijfel in menig katholijk ge
weten geworpen en dit kan tot de ergste gevolgen leiden.
Van den anderen kant zou het zeer wel kunnen gebeuren,
dat groote godsgeleerden, zooals Dollinger en Dupanloup,
zich niet onderwerpen aan hetgeen zij, op historische grond
den, als een ketterij en als eene ongerijmdheid beschouwen en
da! zij vrije nationale kerken stichten.
Dus stoornis en onrust in het geweten van talrijke katholij
ken en misschien eene scheuring in de Kerk, ziedaar wat de
Jesuïten met hunne pauselijke onfeilbaarheid zullen gewon
nen hebben. Stad, Gent.)
IJperen, 5" Februari 1870.
Zondag laatst, in stadstooneelzaal heeft de Muziekkrink
onzer stad, een Concert aan zijne leden gegeven.
Men zegt dat het succes van den avond behaald is geweest
door twee vlaamsch zingende heeren, die nog deel gemaakt
hebben van de tooneehnaatschappij de Vlaamsche Ster, men
zegt dat zij uitermate veel bijval gehad hebben.
Men predikt tegen de leden der Ster en tegen comedie en
tooneeigezang; en toen die zelfde leden (in eene andere maat
schappij), op het zelfde tooneel, de zelfde of dergelijke stuk
ken uitvoeren, ziet men de zelfde gazetten, die eeuigen tijd te
voren tegen die zelfde heeren hevig uitvielen, hen nu, ten
gevolge van het laatste Concert hemelhoog prijzen 't Is
zeer aardig.
De bovenstaande regelen zijn niet geschreven omdat de hee
ren van maatschappij veranderd zijn of dat wij hun gekend
talent van zanger en tooneellist in twijfel willen trekken, ver
van daar, wij hebben ze gewaardeerd die talenten, en eerbiedi
gen te veel de vrijheid in alles en voor alles, om het minste
woord op hunne vrije verandering van maatschappijen te wil
len loepassen; maar wij willen hier de onrechtveerdige han
delwijs doen uitschijnen van eenige cleiïcale leutemakers, die
door logen en laster treffelijke menschen uitschelden, en toen
het hunnen boutiek betreft, zij vleien en streelen dat het een
plezier is. Nu, men vangt geen vliegen met azijn!
Maandag namiddag, op de Verdronkene Weide, huiten
de Rijselpoorl, is er schier een ongeluk gebeurd.
De Verdronkene Weide staat des winters onder water, en
wanneer het vriest, verkiezen onze stedelingen dat ijs als het
min gevaarlijkste aan hunne vermaken.
Een Hotelhouder, van recht over de kazerne, was met hel
personeel van zijn etablissement naar het ijs gegaan, en daar
er het meeste volk was verkoos hij natuurlijk ook deze plaats.
Na eenige stonden rond gereden te hebben op eene slede,
en zich hard in haar schik gevoelende, plofte geheel de familie
eensklaps in den karpelkelderEene beek loopt juist op deze
plaats door de weide. Spoedig aangestormde hulp redde heel
den santeboutiek, en met te veranderen van kleeding en eene
goede spoeling zijn zij er van afgekomen.
Frassscüs 'ffooacel. Woensdag aanstaande zal men
een allerschoonst fransch spektakel hebben, gegeven door 'f.
gezelschap van Roubaix, waarover M. Caliste-Pasijuet het be
stuur heeft.
De Direkteur, ziende dat men te IJperen zijne pogingen op
eene schitterende wijze, ondersteunt, tracht groote en schoone
stukken op te voeren, die men. maar hier en daar in groote
steden aantreft. Het stuk MériiphSue, in 5 bedrijven, door
Sardou, welke Woensdag alhier vertoond wordt, zal maar al
léén de avond uitmaken, want met nog een stuk er bij te spe
len zou de vertooning te laat duren.
De uitmuntende fransche akteurs zullen ons publiek iets
puiks opdissehen, wees ervan verzekerd.
M. Kockenpoó, onderpastor van St-Nikolaas, te IJpe
ren, is den 30 januari overleden in den ouderdom van 51 ja
ren en half.
De begravenis heeft plaats gehad op Donderdag laatst.
Die heer was geestelijke onderwijzer in onze gemeente
school. Geacht en bemind door de professors en leerlingen
hebben allen de gelegengeid waargenomen om zijne stoffelijke
overblijfsels een laatste blijk van hulde en eerbied te bewijzen:
Professors en leerlingen, de heeren der besturende commissie
onzer regenlie en eenige leden van den geestelijken stand
voorafgegaan door het muziek van het gesticht vergezelde het
lijk tot op het kerkhof, alwaar M. Dedeyné, bestuurder der
school, eene nitdrukwekkende redevoering uitgesproken heeft
en de rondslaande meenigte diep heeft getroffen.
Zondag, 6 dezer, gaat onze moedige Vlaamsche Ster
naar Kortrijk, aldaar op den prijskamp van ïooneelstukken
mededingen. Door de schielijke onpasselijkheid van eenen
barer beste en ijverigste leden moest zij, in zulke omstandig
heid, ernstig geschokt worden; maar dadelijk zijn er gepaste
maatregelen genomen, ten einde de vertooning te Kortrijk
niet te laten lijden. De rol inde Viséc/ters van Blankenberg
wordt door een ander lid gespeeld, en het stuk de Vrijschut
terwordt vervangen met een man die de broek draagt. Het
stuk HOTSEBOTSE, opgegeven als kampstuk, ondergaat gee-
ne veranderingen.
Goede kans, Sterrelïngen.
V th'ogr'amma 'dér stukken wélke het muziek van het 10°
regement, onder het bestuur van M. Walham, Zondag midd.
in de Groote Hallezaal, zal uitvoeren.
1 Pasredorublé(Butoblet).
2 La Vie Parisienne, quadrille (Bousquet).
3 Le Trompette de M. Ie Prince, ouverture (Bazin).
4 Rigoletto, fantaisie (Verdi).
o Galop (Navare).
KUNST- EN 3LETTERKRING.
In de vergadering van 26 Januari deelde de heer J. Cor
donnier zeer merkweerdtge aanteekeningen mede over de
fabriek van. geschilderde én'geëmailleerde tegels hier ter
stede in 1391 door Jan Dumoustier.opgericht-, en die, na er
eenigen tijd gebloeid te hebben, verviel en naai- het Arteen-
sche werd overgevoerd. Hij deed ook 'de IJpersehe kunste
naars kennen welke te dien tijde zich op die soort van
schildering uitmuntten en 's Graven Kasteel het Zaaihof
daprmede versierden.
De vergadering aanhoorde met nieuwsgierigheid de lezing
vah deze notas die een waar plaatselijk belang opleveren en
die de heer Cordonnier met veel zorg uit verscheide vreemde
archieven heeft opgezocht want voor zoo veel wij weten is er
tot heden over deze kunst in onze anderzins zoo rijke stads
archieven nog niet ontdekt geweest.
Woensdag laatst gaf de heer A. Bohm eene voordracht
over de fransche beeidhouwerij in de 18e eeuw
Hij bracht in vergelijking de grieksche en de moderne
beeldhouwwerken en merkte het verschil dat tusschen
beide bestaat en noodwendig bestaan moet, met aanduiding
der oorzaken daarvan. Hij toonde de gebreken aan waarmede
in het algemeen de fransche beeldhouwers beheb! zijn en
onder andere, zegde hij dat zij niet genoeg op eigen krachten
steunen maar te veel hunne toonbeelden in het verleden zoe
ken en navolgen zonder in acht te nemen dat de menschelijke
vorm met den voortgang der gedachten en met de beschaving
veranderingen ondergaat. De spreker besloot met een vluch
tig overzicht der befaamste beeldhouwers en met eene nauw
keurige beschrijving van de marmeren borstbeelden die de
fransche comedie te Parijs versieren.
Men schryft ons uit Reninghelst, 2° Februari
Het Nieuwsblad, sprekende van de platlegging van M. Lu-
cien in onze ballottagie van Woensdag laetst, beweert dat de
katbolyke party hier sedert October negen stemmen gewon
nen heeft.
Niels is zoo valsch als deze bewering. Om te mogen zeggen
dat de Reninghelstnaers, die altyd in de groote kiizingen zoo
liberael zyn geweest, nu al op eenen keer in eene kleine kie-
zing hunne kazak gekeerd hebben, M. de pastoor had moeten
zyne schapen hunne eigene goeste laten doen, en zynen toe
vlucht niet nemen tot eene bende kiesbrigands van Popenn-
giie, Yper en nog verder, die aan de vrienden van M. Lucien
het mes op de keel zyn komen leggen. De kiezers, aen hunne
vryheid overgelaten zynde, zouden zoo dwaes en zoo ondank -
baer niet geweest zyn van eenen hunner treffelykste roede-
burgers, die sedert meer dan dertig jaren dag en nacht ten
hunnen dienste geweest is, te plaetsen achter eenen lieer Sa-,
gon van wiens diensten en van wiens verstand zy in November
laetst een staeltje gehad hebben.
't Is mogelyk dat sommige groote kiezers weien waero®
zy aen M. Lucien deze poetse gebakken hebben; maer, indien
men aen al de andere kiezers der meerderheid moest vragen
waerom zy aen die poetse medegeholpen hebben, zy zouden
waerlyk het niet kunnen zeggen. Indien zv in hun eigen gin
gen, zy zouden moeten bekennen dat zy hun hebben laten
diaeyen, gelyk het g< m -enlyk gaet in alle gemeenten waer de
menschen gelooven dat zy, om wel te doen, niet hun eigen
goeddunken, maar den wil van een ander moeten volgen.
Maer helaes de kiezingen waerin men de religie Mengelt
zyn dikwils.maer een oogverblindende comediespel, strekkende
om, ondanks alle princiepen, heerschzuchtige lusten te vol
doen, om eene geheime wraekneming uittevoeren of om oude
potjes gedekt te laten.
Iedereen weet immers dat M. Lucien niet min religie heeft
dan den heer Sagon en dan zyne christelyke vervolgers.
Dat het Nieuwsblad dan ophoude van te boffen over dien
zoogezeiden katholyken zegeprael. Het is alsof het zou willen
zeggen dat de Reninghelstnaers slimmer zyn dan de inwoners
der groote steden waer men de domheid begaet van naer M.
den pastoor niet te luisteren en van liberale kandidaten te kie
zen. Waerlyk de Reninghelstnaers zyn te modest en te recht
zinnig om die vleyende en die bedriegeiyke beboffing voor
comptaut geld te nemen. De brutale macht alleen heeft hu»
kunnen doen buigen. Een vrye kiezer.
Wij lezen in het Advertentieblad van Veurne
Alhier in het postbureel is het order toegekomen om, te re
kenen van 5 Februari,al de depechen voor Duinkerke met den
ijzeren weg te verzenden. Zoodat men dus op bovengenoemd
datnm de inhulding van de linie van Veurne naar Duinkerke
zal hebben.
Ziehier hoe de vertrekuren voor die linie geregeld en deze
der linie van Lichtervelde gewijzigd zijn
Dit Veurne naar Duinkerke.
8, 10-30 's morgens; 12-43, 2-59, 9-11 's avonds.
Uit Duinkerke naar Veurne.
6-25, 10-05 's morgens 2, 4, 5-35 's avonds.
Uit Veurne naar Licntervelde.
7-25, 10-45 's morgens 3-20,4-50, 6-54 's avonds.
Uit Uichtervelde naar .Veurne.
9-15, 11,55 's morgens 1-50, 8-05, 10's avonds. 1
Men schrijft uit Gent, 31 Januari
Gisteren, omtrent 9 ure 's avouds, is er een brand uitge
borsten in de katoenfabriek van M. Thomas-Gevaert, Tichel—
re!-get gebouw, tot weefplaats en magazijn dienende, is
de prooi der vlammen geworden.
De kamerknecht van Sad. Lombard, te Parijs de hue d»
Faubourg Saint-Honoré, 85 bewonende, heeft zijne meesteres
met eenen messteek vermoord en de kamermeid en de keuken
meid gevaarlijk gekwetst.
Gedurende dien dag, zegt de Figaro, had de dienstknecht
geschil met Mad. Lombard gehad. Des avonds, op het oogen-
blik dal zij hem bevool de tafel te doen opdienen, sprong hij
op haar en bracht haar eenen messteek in de keel toe.
Op haar gescheeuw kwam de kamenier toegesneld doch de
moordenaar sprong op haar toe en kwetste haar ijselijk. Ein
delijk, toen de keukenmeid hare meesteres wilde ter hulp ko
men, werd zij door den moordenaar op den grond geworpen.
In de worsteling bekwam zij eene ernstige wonde aan de
hand.
Mad. Lombard is oogenblikkelijk aan de gevolgen van hare
wonde bezweken men wanhoopt de kamenier le zuilen kun
nen redden
Op het gedruisch-der worsteling is een buurman, een
behanger, m het huis gedrongen en heeft welhaast den moor
denaar in de handen der stadssergeanten geleverd.
Men zegt, dat de moordenaar van belgtschen oorsprong is.
Ook verzekert men dat hij zich in dronken toestand bevond.
Ziehier eene ontroerende inlichting Het schijnt dat de echtge
noot van Mad. Lombard, dit verschrikkelijke schouwspel heeft
bijgewoond doch dat hij, ten gevolge van lamheid zijnen ze
tel niet kon verlaten en geene hulb verbenen aap zijne vrouw,
welke onder zijne oogen vermoord.
M. Lambard is een oud- konsul in de Indien de naaut van
t