Stads Nieuws. Briefwisseling dei' Toekomst. Vei'scliillige tijdingen. menwanneer de drukking ten hoogste is het water breekt door en sleept aiies mede dat in zijnen weg staat ^TiiTiTr» BE ONFEILBAARHEID Geheel Europa houdt zich thans bezig- rnet het Concilie van Rome. Ongeveer vijf honderd kerkvaders hebben voorgesteld als geloofstuk uit te roepen dat de Paus niet falen kan. Nagenoeg twee honderd andere prelaten vragen dat men zich met de onfeilbaarheid niet zou bezig houden. Indien men enkel het gezond verstand te rade ging, zoo zou er weinig belang aan'deze zaak te hechten zijn. Inder daad, wanneer de Paus onfeilbaar is, dan moet hij daarom trent het Concilie niet raadplegen. Indien hij niet falen kan, dan moet hij maar zelf het nieuw geloofstuk uitroepen. Doch, er is iets anders in de zaak. Degenen die de onfeil baarheid van den Paus, dat is te zeggen' het despotisme in de Kerk willen, zijn de Jesuiten. Nu, die machtige associatie, na alle vrijheid uit de kerk te hebben gedreven, denkt aldus een middel te meer in handen te krijgen, om de vrijheid uit de wereldlijke maatschappij te verbannen en despotieke gouver nementen te vestigen. Onder dit opzicht is de zaak van groot belang, want de Kerk, oefent, wat men ook zegge, steeds eenen over. grooten invloed op de burgerlijke maatschappij uit. Intusschen is dit altoos zeker, dat de Jesuïten met vuur spelen en dat zij waarschijnlijk tot uitslagen zullen komen, waaraan zij zich het minst verwacht hebben. Dat men enkel een oogslag geve op hetgeen bij ons gebeurt. De mechelsche cathechismus leert dat de Paus, stedehouder van Christus, onfaalbaar is. A! de katholijken habben het tot hiertoe geloofd. Ehwelnu hooren zij op eens, dat er iets in den catechis mus staat, waaraan ten minste te twijfelen is. Inderdaad, een groot gedeelte der Kerk verklaart, dat de Paus niet onfaalbaar is, en het andere deel neemt ten minste aan, dat deze onfaalbaarheid tot hiertoe als geen punt van ge- loof moet aangenomen worden. Waarom, zegt menigeen, heeft men ons wijs gemaakt dat de Paus onfaalbaar is, als men het nog niet zeker wist? Aldus heeft men stoornis en twijfel in menig katholijk ge weten geworpen en dit kan tot de ergste gevolgen leiden. Van den anderen kant zou het zeer wel kunnen gebeuren, dat groote godsgeleerden, zooals Dollinger en Dupanloup, zich niet onderwerpen aan hetgeen zij, op historische grond den, als een ketterij en als eene ongerijmdheid beschouwen en da! zij vrije nationale kerken stichten. Dus stoornis en onrust in het geweten van talrijke katholij ken en misschien eene scheuring in de Kerk, ziedaar wat de Jesuïten met hunne pauselijke onfeilbaarheid zullen gewon nen hebben. Stad, Gent.) IJperen, 5" Februari 1870. Zondag laatst, in stadstooneelzaal heeft de Muziekkrink onzer stad, een Concert aan zijne leden gegeven. Men zegt dat het succes van den avond behaald is geweest door twee vlaamsch zingende heeren, die nog deel gemaakt hebben van de tooneehnaatschappij de Vlaamsche Ster, men zegt dat zij uitermate veel bijval gehad hebben. Men predikt tegen de leden der Ster en tegen comedie en tooneeigezang; en toen die zelfde leden (in eene andere maat schappij), op het zelfde tooneel, de zelfde of dergelijke stuk ken uitvoeren, ziet men de zelfde gazetten, die eeuigen tijd te voren tegen die zelfde heeren hevig uitvielen, hen nu, ten gevolge van het laatste Concert hemelhoog prijzen 't Is zeer aardig. De bovenstaande regelen zijn niet geschreven omdat de hee ren van maatschappij veranderd zijn of dat wij hun gekend talent van zanger en tooneellist in twijfel willen trekken, ver van daar, wij hebben ze gewaardeerd die talenten, en eerbiedi gen te veel de vrijheid in alles en voor alles, om het minste woord op hunne vrije verandering van maatschappijen te wil len loepassen; maar wij willen hier de onrechtveerdige han delwijs doen uitschijnen van eenige cleiïcale leutemakers, die door logen en laster treffelijke menschen uitschelden, en toen het hunnen boutiek betreft, zij vleien en streelen dat het een plezier is. Nu, men vangt geen vliegen met azijn! Maandag namiddag, op de Verdronkene Weide, huiten de Rijselpoorl, is er schier een ongeluk gebeurd. De Verdronkene Weide staat des winters onder water, en wanneer het vriest, verkiezen onze stedelingen dat ijs als het min gevaarlijkste aan hunne vermaken. Een Hotelhouder, van recht over de kazerne, was met hel personeel van zijn etablissement naar het ijs gegaan, en daar er het meeste volk was verkoos hij natuurlijk ook deze plaats. Na eenige stonden rond gereden te hebben op eene slede, en zich hard in haar schik gevoelende, plofte geheel de familie eensklaps in den karpelkelderEene beek loopt juist op deze plaats door de weide. Spoedig aangestormde hulp redde heel den santeboutiek, en met te veranderen van kleeding en eene goede spoeling zijn zij er van afgekomen. Frassscüs 'ffooacel. Woensdag aanstaande zal men een allerschoonst fransch spektakel hebben, gegeven door 'f. gezelschap van Roubaix, waarover M. Caliste-Pasijuet het be stuur heeft. De Direkteur, ziende dat men te IJperen zijne pogingen op eene schitterende wijze, ondersteunt, tracht groote en schoone stukken op te voeren, die men. maar hier en daar in groote steden aantreft. Het stuk MériiphSue, in 5 bedrijven, door Sardou, welke Woensdag alhier vertoond wordt, zal maar al léén de avond uitmaken, want met nog een stuk er bij te spe len zou de vertooning te laat duren. De uitmuntende fransche akteurs zullen ons publiek iets puiks opdissehen, wees ervan verzekerd. M. Kockenpoó, onderpastor van St-Nikolaas, te IJpe ren, is den 30 januari overleden in den ouderdom van 51 ja ren en half. De begravenis heeft plaats gehad op Donderdag laatst. Die heer was geestelijke onderwijzer in onze gemeente school. Geacht en bemind door de professors en leerlingen hebben allen de gelegengeid waargenomen om zijne stoffelijke overblijfsels een laatste blijk van hulde en eerbied te bewijzen: Professors en leerlingen, de heeren der besturende commissie onzer regenlie en eenige leden van den geestelijken stand voorafgegaan door het muziek van het gesticht vergezelde het lijk tot op het kerkhof, alwaar M. Dedeyné, bestuurder der school, eene nitdrukwekkende redevoering uitgesproken heeft en de rondslaande meenigte diep heeft getroffen. Zondag, 6 dezer, gaat onze moedige Vlaamsche Ster naar Kortrijk, aldaar op den prijskamp van ïooneelstukken mededingen. Door de schielijke onpasselijkheid van eenen barer beste en ijverigste leden moest zij, in zulke omstandig heid, ernstig geschokt worden; maar dadelijk zijn er gepaste maatregelen genomen, ten einde de vertooning te Kortrijk niet te laten lijden. De rol inde Viséc/ters van Blankenberg wordt door een ander lid gespeeld, en het stuk de Vrijschut terwordt vervangen met een man die de broek draagt. Het stuk HOTSEBOTSE, opgegeven als kampstuk, ondergaat gee- ne veranderingen. Goede kans, Sterrelïngen. V th'ogr'amma 'dér stukken wélke het muziek van het 10° regement, onder het bestuur van M. Walham, Zondag midd. in de Groote Hallezaal, zal uitvoeren. 1 Pasredorublé(Butoblet). 2 La Vie Parisienne, quadrille (Bousquet). 3 Le Trompette de M. Ie Prince, ouverture (Bazin). 4 Rigoletto, fantaisie (Verdi). o Galop (Navare). KUNST- EN 3LETTERKRING. In de vergadering van 26 Januari deelde de heer J. Cor donnier zeer merkweerdtge aanteekeningen mede over de fabriek van. geschilderde én'geëmailleerde tegels hier ter stede in 1391 door Jan Dumoustier.opgericht-, en die, na er eenigen tijd gebloeid te hebben, verviel en naai- het Arteen- sche werd overgevoerd. Hij deed ook 'de IJpersehe kunste naars kennen welke te dien tijde zich op die soort van schildering uitmuntten en 's Graven Kasteel het Zaaihof daprmede versierden. De vergadering aanhoorde met nieuwsgierigheid de lezing vah deze notas die een waar plaatselijk belang opleveren en die de heer Cordonnier met veel zorg uit verscheide vreemde archieven heeft opgezocht want voor zoo veel wij weten is er tot heden over deze kunst in onze anderzins zoo rijke stads archieven nog niet ontdekt geweest. Woensdag laatst gaf de heer A. Bohm eene voordracht over de fransche beeidhouwerij in de 18e eeuw Hij bracht in vergelijking de grieksche en de moderne beeldhouwwerken en merkte het verschil dat tusschen beide bestaat en noodwendig bestaan moet, met aanduiding der oorzaken daarvan. Hij toonde de gebreken aan waarmede in het algemeen de fransche beeldhouwers beheb! zijn en onder andere, zegde hij dat zij niet genoeg op eigen krachten steunen maar te veel hunne toonbeelden in het verleden zoe ken en navolgen zonder in acht te nemen dat de menschelijke vorm met den voortgang der gedachten en met de beschaving veranderingen ondergaat. De spreker besloot met een vluch tig overzicht der befaamste beeldhouwers en met eene nauw keurige beschrijving van de marmeren borstbeelden die de fransche comedie te Parijs versieren. Men schryft ons uit Reninghelst, 2° Februari Het Nieuwsblad, sprekende van de platlegging van M. Lu- cien in onze ballottagie van Woensdag laetst, beweert dat de katbolyke party hier sedert October negen stemmen gewon nen heeft. Niels is zoo valsch als deze bewering. Om te mogen zeggen dat de Reninghelstnaers, die altyd in de groote kiizingen zoo liberael zyn geweest, nu al op eenen keer in eene kleine kie- zing hunne kazak gekeerd hebben, M. de pastoor had moeten zyne schapen hunne eigene goeste laten doen, en zynen toe vlucht niet nemen tot eene bende kiesbrigands van Popenn- giie, Yper en nog verder, die aan de vrienden van M. Lucien het mes op de keel zyn komen leggen. De kiezers, aen hunne vryheid overgelaten zynde, zouden zoo dwaes en zoo ondank - baer niet geweest zyn van eenen hunner treffelykste roede- burgers, die sedert meer dan dertig jaren dag en nacht ten hunnen dienste geweest is, te plaetsen achter eenen lieer Sa-, gon van wiens diensten en van wiens verstand zy in November laetst een staeltje gehad hebben. 't Is mogelyk dat sommige groote kiezers weien waero® zy aen M. Lucien deze poetse gebakken hebben; maer, indien men aen al de andere kiezers der meerderheid moest vragen waerom zy aen die poetse medegeholpen hebben, zy zouden waerlyk het niet kunnen zeggen. Indien zv in hun eigen gin gen, zy zouden moeten bekennen dat zy hun hebben laten diaeyen, gelyk het g< m -enlyk gaet in alle gemeenten waer de menschen gelooven dat zy, om wel te doen, niet hun eigen goeddunken, maar den wil van een ander moeten volgen. Maer helaes de kiezingen waerin men de religie Mengelt zyn dikwils.maer een oogverblindende comediespel, strekkende om, ondanks alle princiepen, heerschzuchtige lusten te vol doen, om eene geheime wraekneming uittevoeren of om oude potjes gedekt te laten. Iedereen weet immers dat M. Lucien niet min religie heeft dan den heer Sagon en dan zyne christelyke vervolgers. Dat het Nieuwsblad dan ophoude van te boffen over dien zoogezeiden katholyken zegeprael. Het is alsof het zou willen zeggen dat de Reninghelstnaers slimmer zyn dan de inwoners der groote steden waer men de domheid begaet van naer M. den pastoor niet te luisteren en van liberale kandidaten te kie zen. Waerlyk de Reninghelstnaers zyn te modest en te recht zinnig om die vleyende en die bedriegeiyke beboffing voor comptaut geld te nemen. De brutale macht alleen heeft hu» kunnen doen buigen. Een vrye kiezer. Wij lezen in het Advertentieblad van Veurne Alhier in het postbureel is het order toegekomen om, te re kenen van 5 Februari,al de depechen voor Duinkerke met den ijzeren weg te verzenden. Zoodat men dus op bovengenoemd datnm de inhulding van de linie van Veurne naar Duinkerke zal hebben. Ziehier hoe de vertrekuren voor die linie geregeld en deze der linie van Lichtervelde gewijzigd zijn Dit Veurne naar Duinkerke. 8, 10-30 's morgens; 12-43, 2-59, 9-11 's avonds. Uit Duinkerke naar Veurne. 6-25, 10-05 's morgens 2, 4, 5-35 's avonds. Uit Veurne naar Licntervelde. 7-25, 10-45 's morgens 3-20,4-50, 6-54 's avonds. Uit Uichtervelde naar .Veurne. 9-15, 11,55 's morgens 1-50, 8-05, 10's avonds. 1 Men schrijft uit Gent, 31 Januari Gisteren, omtrent 9 ure 's avouds, is er een brand uitge borsten in de katoenfabriek van M. Thomas-Gevaert, Tichel— re!-get gebouw, tot weefplaats en magazijn dienende, is de prooi der vlammen geworden. De kamerknecht van Sad. Lombard, te Parijs de hue d» Faubourg Saint-Honoré, 85 bewonende, heeft zijne meesteres met eenen messteek vermoord en de kamermeid en de keuken meid gevaarlijk gekwetst. Gedurende dien dag, zegt de Figaro, had de dienstknecht geschil met Mad. Lombard gehad. Des avonds, op het oogen- blik dal zij hem bevool de tafel te doen opdienen, sprong hij op haar en bracht haar eenen messteek in de keel toe. Op haar gescheeuw kwam de kamenier toegesneld doch de moordenaar sprong op haar toe en kwetste haar ijselijk. Ein delijk, toen de keukenmeid hare meesteres wilde ter hulp ko men, werd zij door den moordenaar op den grond geworpen. In de worsteling bekwam zij eene ernstige wonde aan de hand. Mad. Lombard is oogenblikkelijk aan de gevolgen van hare wonde bezweken men wanhoopt de kamenier le zuilen kun nen redden Op het gedruisch-der worsteling is een buurman, een behanger, m het huis gedrongen en heeft welhaast den moor denaar in de handen der stadssergeanten geleverd. Men zegt, dat de moordenaar van belgtschen oorsprong is. Ook verzekert men dat hij zich in dronken toestand bevond. Ziehier eene ontroerende inlichting Het schijnt dat de echtge noot van Mad. Lombard, dit verschrikkelijke schouwspel heeft bijgewoond doch dat hij, ten gevolge van lamheid zijnen ze tel niet kon verlaten en geene hulb verbenen aap zijne vrouw, welke onder zijne oogen vermoord. M. Lambard is een oud- konsul in de Indien de naaut van t

HISTORISCHE KRANTEN

De Toekomst (1862-1894) | 1870 | | pagina 2