VAN IJPEREN.
4 FRANKEN \S JAARS
]\i 448. IVegenste Jaar.
Politiek. Stads.- Kunst- en Letternieuws. Verschillige Tijdingen. Markten. Bekendmakingen.
Stads Mcuws.
VOOR IJPEREN. Fn. 4-50 VOOR RUITEN STAD.
Aankondigingen12 centimcn den regel.
Rcklamen: 25 centimcn.
ZONDAG, 23" OCTOBER 1870.
Bureel: Dixmudestraat, 59.Alle inzendingen vrachtvrij.
De Koster. Meester, het is er toch van geko
men, de ornwenlelaars van Italien hebben Rome
ingenomen en houden den Paus gevangen in zijn
paleis.
De Meester. Gevangen, ik geloof het niet,
maar dat zij zijne Staten hebben genomen dat is
waar, doch zij laten hem heersehen over de stad
Léonine, die een gedeelte van Rome is, door den
'fiber afgescheiden, welk ongeveer dertig duizend
zielen bevat en waarin het Vatican, door den H.
Vader bewoond, de kerk van den II. Petrus en
veel paleizen bestaan.
De Koster, Wat is dit al in de veronderstel
ling dat hij vrij is, hij is niet te min afhangclijk
van het Ilaliaansch beheer.
De Meester. Dat is waar, het zelve heeft
schoon, gelijk het belooft, hem een maandclijksch
pensioen van 50,000 kroonen of 256.000 franken
toctestaan en alle waarborg te geven dat hij zijnen
godsdienstigen invloed, zoo als te voren, zal kun
nen uitoefenen, dit zal afhangen van den willekeur
der geenen die aan het hoofd van de Italiaanschc
Staten zijn.
De Koster. Hoe is het dus mogelijk dat al de
Vorsten de Italiaanschc inpalmingen hebben laten
ten uitvoer brengen zonder zich daartegen te ver
zetten
jan. Dat is gemakkelijk om te verstaan. De
Jesuiten zijn een machtig orde geworden die, ter
bevordering van de algemeene overheersching van
Rome, al de tronen ondermijndt en den vooruit
gang der maatschappij bevecht en het blijken zij
ner almacht heeft gegeven met de Onbevlekte
Ontvangenis der Maagd Maria, als geloofstelsel te
doen aannemen.
De Koster. Dat kon toch niemand verhinde
ren, noch beschadigen.
De Meester. Dat is waar, behalve den Gods
dienst. Maar het is geheel anders met de verklaring
der onfeilbaarheid, dit was van sedert eeuwen het
geen de Jesuiterij betrachtte, ten einde de Pauzen
machtiger te maken om op de dweepende bevol
kingen krachtdadiger te kunnen wegen en aldus de
Vorsten in hun bedwang te houden en zelfs, gelijk
in de middeleeuwen, van hunne tronen te kunnen
afstellen.
Jan. Zoo is het, en de mogendheden in het
algemeen hebben het Concilie trachten te bewilli
gen van het voorstel te verwerpen,maar niets heeft
er aan kunnen helpen, deze vergadering was al
leenlijk opgeroepen geweest, om dat de Jesuiten
verzekerd waren dat zij over de meerderheid kon-
ncn beschikken en dat dus hun voorstel zou aan
genomen worden.
De Meester. En inderdaad, noch de merk
waardige redevoeringen der schranderste en onaf
hankelijkste Bisschoppen die het gevaar hadden
aangewezen de Pauzen als Goden te maken, niet
heeft er iets kunnen aan doen, en het voorstel
werd door eene groote meerderheid aangenomen.
Jan. En daar Frankrijk de bezetting van Ro
me tot zijne eigene verdediging heeft moeten weg
trekken, het Italiaansch Gouvernement, door de
natie en wel ook door de Romeinen zelfs aangc-
spoort om van Rome de hoofdstad van Italien te
maken, heeft deze stad ingenomen zonder dat eene
hoegenaamde
mogendheid
zich daartegen heeft
verzet, allen hebben in hun zelve gezegd: Toen
wij gegronde bedenkingen tegen het voorstel der
onfeilbaarheid hebben opgeworpen, noch de Paus
noch het Concilie hebben zich gewaardigd jons te
aanhooren, en thans op onze beurt wij blijven on
verschillig aan hunne klachten.
De Meester. Zoo is het, en indien de Pauzen
door de tusschenkomst der Jesuiten in alle landen
de bevolkingen niet ophitsten tegen al de verbete
ringen die de besturen willen inbrengen, en dik—
maals de tronen in gevaar stelden in een woord,
indien Rome het versland had gehad van zich
nimmer met de politieke zaken te bemoeien, er is
geen twijfel of al de mogendheden hadden op Ita
lien gewogen omdat het de Stalen van den Heiligen
Vader zou geëerbiedigd hebben.
Te Antwerpen, zegt de Koophandelis eene
nieuwe bedelarij tot stand gekomen.
Sint-Pieterspenning, nieuwjaarsgiften, kleine
Chineeskens, enz. is tot op den draad versleten.
Het volk is het moede zich voor dat alles te laten
uitzuigen.
En toch, voor de klerikalcn moet er geld, altijd
geld zijn.
Lang hadden zij naar een middel gezocht, om de
versletene courtisane der geldklopperej haren
maagdelijkcn staat terug te schenken.
Men had met duizenden moeilijkheden te kam
pen.
Deze moeilijkheden schijnen thans uit den weg
geruimd te zijn.
De bezetting van Rome door de Italianen, de
zoogezegde gevangenschap van den Paus, de ver
banning der pauselijke zouaven van hetromeinsche
grondgebied, heeft de bisschoppelijke partij stof
gegeven om eeneniewe bedelarij in te richten.
Ja, op dit Congres, welk over eenige dagen te
Mechelen werd gehouden, heeft men, volgens de
klerikale dagbladen, lucht gegeven aan een recht
vaardig en edelmoedigd denkbeeld.
Eene broederlijke ondersteuning moet er gegeven
worden aan de pauselijke zouaven, wier loopbaan
thans zoo geweldadig verbroken is geworden.
Dit gedacht van nieuwe bedelarij is algemeen
toegejuicht geworden, even als vroeger de ver-
christelijking der kapitalen.
Men vraagt dus geld voor de pauslijke zouaven
Geld voor bandieten en fanatieken, die onder
den dekmantel van het geloof, niets anders zijn ge
weest dan vadsigaards en fortuinzoekers, bloedver-
gieters van het italiaanschc volk, dat niet anders
heeft gestreden en nog strijdt, dan voor zijne natio
nale eenheid, vrijheid en onafhankelijkheid voor
zijn zelfstandig bestaan.
Voor hun worden door de klerikale dagbladen
lijsten geopend.
Voor hun doen de partijgangers der klerikale
partij hunne beurzen open, en werpen hun goud
toe, terwijl zij hunne noodlijdende medeburgers,
die hun eenige onderstand komen afsmecken, als
honden van de poorten hunner koetshuizen ver
schoppen.
Hazij gaan nog verder. Tot zelfs bij de nood
lijdende bedelen zij, in naam van de godsdienst,
voor luiaards en fanatieken.
Onttrek het brood aan. uwe kinderen, zeggen zij
tot de vaders des huisgezins; ontbeert alles; maar
geeft, gij die het zweet uws aanschijns uw brood
moet verdienen, geeft voor luiaards en fanatieken,
geeft voor de pauselijke zouaven.
En 't is op deze wijze dat de bisschoppelijk partij
onze medeburgers exploiteert
Hel doet ons pijn zulks te moeten schrijven, doch
het is zoo.
Echter zal er een dag komen, waarop het laatste
woord zal gezegd worden over deze vermomde be
delarij een dag waarop het arme volk zich niet
meer door de zwarte partij zal laten exploiteeren.
Daarom zien wij dan ook met hoop de toekomst
te gemoet; want deze dag van groote hervorming
kan niet verre meer verwijderd zijn.
DE TOEKOMST
Samenspraak tusschen den Schoolmeester,
den Koster en Jfan Gocdgcbcur.
DE PAUSELIJKE ZOUAVEN.
IJperen, 22 October 1870.
Maandag namiddag, omtrent 4 ure, is M. Henri Reynaert,
korporaal bij de eerste kompagnie Burgerwacht onzer stad,
alhier aangekomen van Brussel, alwaar hij zich naartoe bege
ven had om den 4" prijs te gaan halen dien hij in de jaarlijk-
sche Nationale Schijfschieting van dit jaar gewonnen had.
Slechts een 15ta! wachten, korporaals en onderofficieren
met twee onderluitenanten, waren aan de statie aanwezig om
den overwinnaar te verwelkomen. Zij hebben hem naar zijn
huis vergezeld en vandaar met hem eenige herbergen in stad
gaan bezoeken.
Het is jammer dat men hier ter stede in zulke omstandig
heden niet meer luister aan den dag legtwant onze stad, die
gewoonlijk weinig leeken van leven geeft, zou door al zulke
feestjes een weinig meer bedrijvigheid vinden die in alle ge
val eere aan den overwinnaar en voordcel aan den neering-
doencr geeft.