Stads Nieuws.
liiïefwisseüng der Toekomst.
Aanstaande artikel over 23
handteckens, "t zij yalsch of t
woeste daad, heeft den nieuwen diktator recht ge
daan en hem aan eenen lanteern opgehangen.
Dat de moniteur der colerij Panialéon-Boone
den brief van den achtbaren Heer Bayart aan het
openbaar ministerie heelt kenbaar gemaakt en hij
zich beklaagt over het lang vertoeven van het ver
volg, dat verwondert ons in geener wijze. Het blad
laat in alle gelegenheid hetzotje uit de mauw han
gen, het is te zeggen, laat zien den haat en den nijd
dat het koestert legen al wat liberaal of onafhange-
iijk ismaar dat een kandidaat, die van kiezer lot
kiezer is geweest om degenen die de plaats bekleedt
te beliegen en zwart te maken, nadien geweld ge
bruikt om zich in bezit te stellen van eenen brief die
aanleiding tot rechterlijke vervolgen opleverde tegen
den gecne in wiens plaats hij zich door alle slach
van middels heeft doen benoemen, dat is eene daad
welke wij aan het gezond oordeel onzer lezers over
laten.
Wij bekennen dat de heer Bayart eene onvoor
zichtigheid begaan heeft met eenen pachter te
bedreigen van teneinde der pacht zijn land niet
meer te mogen gebruiken; maar Mijnheer Bayart
is de eigenaar niet van hel bedoelde land, hel be
hoort toe aan een bekenden liberaal, en mogelijks
heeft de opsteller van den brief willen zeggen, dat
indien de eigenaar moest vernemen dat zijn gebrui
ker tegen zijne vriendetf stemt, hij met hem geen
gemeens meer zou willen hebben.
Hoe het zijn moge, waarom is de wet niet voor
allen gelijk? boe een wereldlijke persoon is straf
baar omdat hij eenen kiezer bedreigt eene hectare
land aan een ander te verpachten, en honderd en
nog Pastors en Kappelaans bedreigen de liglgeloo-
vigen van het eeuwig veur, indien zij niet stemmen
voor de kandidaten van het bisdom!
WV>I nu, is er eene vergelijking te maken tus-
schen het verlies des gebruiks van een hectare land
en die der ziel? zij beginnen met de onnoozclaars
zoodanig te verdweepen, dat'dezelve gelooven dat
zij de sleutels van den Hemel of van Hel in de beurze
hebben.
En toen de man nog niet genoeg verbeest is om
daaraan geloof te geven, het is op de vrouw of op
de kinclers dat zij drukken, zooverre men ons heeft
verzekerd dat een .vérmaarden kappelaan aan eene
vrouw had verboden van nog bij haren man te sla
pen indien hij voor de liberalen stemde
De Antwerpsclie metingisten kunnen zich niet
troosten over de nederlage welke zij bekomen heb
ben in de gemeente kiezingen: zij komen van een
smeekschrift aan den Minister van hinnenlandsche
zaken toe te zenden opdat hij M. de Gouverneur
zou bewilligen van in beroep te gaan bij den Ko
ning, tegen de beslissing der Deputatie die de ge
meerde kiezing goedkeurt. Hunne vraag is gesteund
omdat er een zeker getal geleekende briefjes aan de
meerderheid werden aangerekend, en dus dat de
kiezing, noch waar. noch vrij is geweest.
Indien men eene kiezing moest vernietigen om
dat een zeker getal bulletins waren geleekend, onze
provinciale kiezing zou het ook moeten zijn want
indien de'gekozenen de meerderheid hebben beko
men. is het enkel aan dien middel te danken, en lot
bewijs: eenieder herinner! zich nog hoe een der
kandidaten gedurend de opening der stembriefjes,
op eene onbetamelijke wijze achter of zelfs nevens
den President is blijven staan, ten einde de menig
vuldige geleekende briefjes beter te kunnen herken
nen. Dit is zoo waar dan men reeds vervolgd heeft
degenen die zonder acht te nemen op de hun aan
bevolen-brieft jes, volgens hunne gewetens gestemd
hebben.
BURGERSTAND
Sterfgevallen.
zij rechtzinnig. (Medegedeeld).
i 'ja :.:x 1,--=^.
IJperen, 1 Au gust i 18751.
ïiniwHsMaaischappaj BjU t&épuhlique. -
Uitslag van den prijskamp op Étampes van 11 Augusti 1872.
277 duiven werden ten 6-15 m. losgelaten. Overtrokken we
der, z. weslerschewind
T Pnx. Heule. Van Steenkiste (Dappere Vlugl), 9o8
2" Prix. Heule. Coutenier (Dappere Vlugl), 10,02
3e Prix. Halluin. Ch. Terly (La Paix), 10,02 1/2
48 Prix. Halluin. Ch. Carton (La Paix), 10,03 1/2
5C Prix. (Halluin. Terly (La Paix), 10,04 1/2
O8 Prix. Pitlhem. Ta vernier (Amateur), 10,04 1/2
78 Prix. Ypres (Éclaireurs de Noë), 10,07
8° Pi'ix. Ypres. (Éclaireurs de Noë), 10,10
9° Prix. Ypres'. Spenen (Amateur), 10,11
10" Prix. Ypres, Lebowcq (Amateur), 10,11
11° Prix. Menin. Bart (S' Esprit) 10,11 1/2
12° Prix. YValreloos. Be typ (-Amateur) 10,12
15" Prix. Ménin.VanLérÉèrghefi'Arche de Moe) 10,12 1/2
I4e Prix. Menin. Eeckout (S' Esprit), 10,12 1/2
15" Prix. Halluin. J.-B. Delporte (LaFaix), 10,12 1/2
16® Prix. Wervicq. D,"poorter (La Lys), 10,13
17" Prix. Ypres. (Éclaireurs de Noë), 10,13.
18° Prix. Wervicq. Delva (La Lys), 10,13 1/2
19" Prix. Ypres. (Éclaireurs de. Noë), 10.lt)
2()c Prix. Jlenin. Le Sage (PArche de Noë), 10,16 1/2
Prix d'encouragement
Prix unique J. Beghéiii (père), Ypres.
Médailles.
Grand nombre: Éclaireurs de Nóë, Ypres.
Eloignement: Avelgbem (Société).
Saus ttom.
Premier pigeon rentré. Heule. Van Steenkiste.
De prijsuitreiking zal heden Zondag (18") len 11 ure voor
middag plauls hebben.
Viiiirvvet'k. - Zondag avond irtel den 9 1/2 werd
het vuurwerk losgeschoten, dal den maandag te vooren is
moeten uitgesteld zijn ter oorzaak van het slecht weder.
Geheel het plein, dal voor de infanlerie-kazerne gelegen is,
was letterlijk vol met volk. Een helder wefte.r heeft ditmaal
zijne gunsten over het overige der IJpersche feesten gespreid,
lot groote lamentatie van''t Nieuwsblad.
A* Stedsgenieciitesehool. - Den Maandag. 26 Au
gusti aanstaande, heeft de prijsdeejing plaats in Stadsgemeen-
leschool. Het programma is zeer aantrekkelijk.
Deze plechtigheid hééft plaats des namiddags ten 5 ure, in
de groole llallezaal.
ij-jrimi -e" >-■
Van den 9" iot des» 10" Angnslj
Mannelijk geslacht 2)
GEBOORTEN Vrouwe{|jk" 2j te zanten, 4.
Staessen, Adelia, 63 jaren, werkvrouw, weduwe van Joan
nes Dervaux, Meenenstraal. Verhaeghe, Ludovica, 13 j.,
koeimarkt.
Kinderen beneden de 7 jaren. - Mannelijk geslacht, 2.
Vrouwelijk geslacht, 0. tezamen 2.
De feesten te Zillebeke zullen dit jaar zeer belangrijk zijn.
Dit komt omdat M. G. de Stuer.s-Merghelynck er mildelijk is
tussehen gekomen. In de schil ling op de pers, in de volksver
maken, overal is men zijne gulhartigheid gewaar.
Lof zij aan zulke mannen. Zij die iijk zijn en op deze wijze
het genot verslaan, hebben het middel in de hand om het
geluk eener gausche gemeente te bewerken.
Proven, den 12 Augusti 1872.
Heer Opsteller,
Van dag tol dag wordt onze vermaarde kap.' liaan aan onze
bevolking onvei'dragelijkerde goede katholijkeu zalven, die
zich door de dwaasheden van dien reerdiqeit geestelijke
hebben laten bedriegen, beklagen reeds hunne ondankbare
daad. Over eenige jaren was er hier niets dan vriendschap
ouder de inwoners, inaac sedert onze Lampe. tiet licht over
Proven is komen verspreiden, begint de eenheid gebroken te
wordenalle brave lieden zouden zulks willen zien eindigen;
ongelukkiglijk stelt er zich het Provcnsch orgaan der dweep
zucht en der domperij onverbiddelijk legen door in zijne
sermoenen laster uil te spuwen tegen den heer Mazeman en
allen die htm genegen zijn Natuurlijk moest er ook in éesi
sermoen een woordje gerept worden over het luisterlijk feest
van 28 Juli op hel kasteel van M. Mazeman en over het
schrift, dat de klachten der Provensche katholijkeu bevat. De
stoel der waarheidstatiglijk beklommen door de geleerde
Lampe, trilde van verontwaardiging, toen die wijze man, op
eenen indrukwekkende!! toon.de volgende woorden uitsprak:
Op het feest des liberalen patroons, was er niets dan li
beraal gespuis; meer zal ik er niet van zeggen u Het
spotschrift zoo vervolgde hij is belachelijk en dwaas, de
slechte gazellen zelf zeggen 't. Dan begon hij hel aan 't ver
stand der boeren te knoopen, en dit op eene wijze, die alles
is behalve juist en waar
Bercés, grandis, nourris, enrichis sur vos terres zoo
sprak de Provensche Demosthèncs, heeft mij geweldig doen
lachen.
liercés sur vos terres, dat wil zeggen dal de.baron aan
u allen, Provenaars, eene tviege gegeven heeft.
n Grandis, dat de patroon u toegelaten heeft de lucht in
n te ademen.
Nourris, dat hij u eten gegeven heeft.
Enrichis, dat de Baron aan de provensche boeren land
>i gegeven en rijke gemaakt heeft.
Na deze sehoone woorden, lachte hij eens onder zijnen
bril om de domheden, die hij daar verkocht had. Hadde hij
gezegd li Dat heteekent dood eenvoudig: Velen van u (Prove
naars) zijn op de landgoederen van den heer Baron geboren,
opgegroeid, en zijn door het gebruik dezer goederen tot eenen
zekeren graad van welstand gekomen dan zou hij waarheid
gesproken hebben. Die priester, gelast het Evangelie te pre
diken, geleek dan wonderwel aan eenen herbergprediker,die,
op eenen stoel of eene tafel staande, zijne welsprekende stem
doet hooren in 't midden zijner médebroeders.
Nog een woordje over de laatste kiezing: Lampe staat niet
alleen aan het hoofd der Provensche domperspartij, maar hij
is generaal van een legioen dibhen. In deze hoedanigheid
beeft hij al zijne onderdanige vrouwspersonen met stembrief
jes rond gezonden naar de kafholijke kiezers; men heeft er,
zoo 't schijnt, 's morgens ten drie uren in de veldwegen ont
moet, daags vöór de kiezingzij vervulden bunnen gewetens
vollen plicht van als handlangers der zwarte Lampe le dienen.
Men zou die treffelijke peercledibhen ook eens moeten laten
stemmen Dan zouden ze nog meer tranen van aandoening
en van blijdschap, storten dan zij na de kiezing van 1 Juli ge
daan hebben. Hoe vindt g' hel
Een rechtzinnige Provenaar.
Poperinghe, 14 Augusti 1872.
DE COMMUNALE POLITIEK.
Indien wij het woord politiek an polisstad,) 't welk in
zijne oorspronkelijke beteekenis wil zeggen de kunst vaneeiie
stad te besturen, toepassen aan de best uurwijze der klerikale
partij, wij zien klaariijk dat de middels door haar gebruikt
om die kunst le bewerkstelligen een geheel verkeerd uit
werksel moeten hebben. Inderdaad, in pluals van tot de uit
oefening van het stadsbestuur mannen te kiezen die tot hiertoe
de noodige kennissen en hoedanigheden bezitten, deze partij
vercischt bij hare kandidaten geen andere voorwaarde dan
dc rechtzinnige of schijnbare verkleefdheid aan de princiepen
der hedendaagsche religie waarvan wij Zondag laatst den ver
derflijken invloed op de samenleving genoegzaam uiteenge
daan hebben.
Deze princiepen beoogen maar eene zaak, 't is de zaligma
king van onze ziel volgens eene nieuwe mode die de leering
van het oude Evangelie afgeschaft heeft en waardoor de liefde
tot onze evennaasten vervangen is door de vervolging en de
doodsmijting van al wie het rijk van deze wereld niet toekent
aan de opvolgers van Christus. Voor deze zaligmaking moet
wijken alle tijdelijk welvaren, alle weréldsch geluk voort
spruitende uit de beschaving en de verlichting van het
menschdom. Dus, volgens de politiek der klerikalen, de ad
ministratie eener stad moet bijzonderlijk bestaan in werk
zaamheden die voor hare inwooners den weg des Hemels
kunnen vergemakkelijken, cu, daar de armoede en de-'sla ven1
banden ons beter tot den Hemel kunnen geleiden dan rijkdom
en vrijheid, dit 'is, gelooven wij, de reden waarom onze ka-
tllolijke beleiders zicli weinig bekreunen met het stoffelijk
welzijn cn den vooruitgang der steden of gemeenten die zij te
besturen hebben. Het inoel ons dan niet verwonderen dat
men bier M. Van Merris en M. Roelens, die zooveel gedaan
hebben om Poperinghe lot voorspoed te brengen, uit het
Stadhuis gebannen heeft; dat men, in plaats van bekwame,
vooruitgaande en onafhankelijke mannen, instrumenten ge
kozen heeft die belofie van onderwerping gedaan hebben aan
den wil der geestelijkheid, en dat zooveel kiezers de zaligheid
van hunne ziel gesteld hebben boven de algemeene belangen
der stad.
Iemand vraagde laatstmaal aan een der niemvgekozene
raadsleden of hij de belachelijkheid van zulke handelwijze
niet herkende. Zijn antwoord was dat men, tot de samenstel
ling van het gemeentebestuur, geene persoonen inzag dat de
katholijken, lot het kiezen van eenen kandidaat geene reke
ning hielden noch van zijne administratieve kennissen, noch
van zijn gezag, noch van zijne goede inzichten, noch van zijne
bewezene diensten dat men enkelijk zijne politieke denkwijze
raadpleegde en dat de kiezing van affaire van princiepen