Stads Nieuws. liiïefwisseüng der Toekomst. Aanstaande artikel over 23 handteckens, "t zij yalsch of t woeste daad, heeft den nieuwen diktator recht ge daan en hem aan eenen lanteern opgehangen. Dat de moniteur der colerij Panialéon-Boone den brief van den achtbaren Heer Bayart aan het openbaar ministerie heelt kenbaar gemaakt en hij zich beklaagt over het lang vertoeven van het ver volg, dat verwondert ons in geener wijze. Het blad laat in alle gelegenheid hetzotje uit de mauw han gen, het is te zeggen, laat zien den haat en den nijd dat het koestert legen al wat liberaal of onafhange- iijk ismaar dat een kandidaat, die van kiezer lot kiezer is geweest om degenen die de plaats bekleedt te beliegen en zwart te maken, nadien geweld ge bruikt om zich in bezit te stellen van eenen brief die aanleiding tot rechterlijke vervolgen opleverde tegen den gecne in wiens plaats hij zich door alle slach van middels heeft doen benoemen, dat is eene daad welke wij aan het gezond oordeel onzer lezers over laten. Wij bekennen dat de heer Bayart eene onvoor zichtigheid begaan heeft met eenen pachter te bedreigen van teneinde der pacht zijn land niet meer te mogen gebruiken; maar Mijnheer Bayart is de eigenaar niet van hel bedoelde land, hel be hoort toe aan een bekenden liberaal, en mogelijks heeft de opsteller van den brief willen zeggen, dat indien de eigenaar moest vernemen dat zijn gebrui ker tegen zijne vriendetf stemt, hij met hem geen gemeens meer zou willen hebben. Hoe het zijn moge, waarom is de wet niet voor allen gelijk? boe een wereldlijke persoon is straf baar omdat hij eenen kiezer bedreigt eene hectare land aan een ander te verpachten, en honderd en nog Pastors en Kappelaans bedreigen de liglgeloo- vigen van het eeuwig veur, indien zij niet stemmen voor de kandidaten van het bisdom! WV>I nu, is er eene vergelijking te maken tus- schen het verlies des gebruiks van een hectare land en die der ziel? zij beginnen met de onnoozclaars zoodanig te verdweepen, dat'dezelve gelooven dat zij de sleutels van den Hemel of van Hel in de beurze hebben. En toen de man nog niet genoeg verbeest is om daaraan geloof te geven, het is op de vrouw of op de kinclers dat zij drukken, zooverre men ons heeft verzekerd dat een .vérmaarden kappelaan aan eene vrouw had verboden van nog bij haren man te sla pen indien hij voor de liberalen stemde De Antwerpsclie metingisten kunnen zich niet troosten over de nederlage welke zij bekomen heb ben in de gemeente kiezingen: zij komen van een smeekschrift aan den Minister van hinnenlandsche zaken toe te zenden opdat hij M. de Gouverneur zou bewilligen van in beroep te gaan bij den Ko ning, tegen de beslissing der Deputatie die de ge meerde kiezing goedkeurt. Hunne vraag is gesteund omdat er een zeker getal geleekende briefjes aan de meerderheid werden aangerekend, en dus dat de kiezing, noch waar. noch vrij is geweest. Indien men eene kiezing moest vernietigen om dat een zeker getal bulletins waren geleekend, onze provinciale kiezing zou het ook moeten zijn want indien de'gekozenen de meerderheid hebben beko men. is het enkel aan dien middel te danken, en lot bewijs: eenieder herinner! zich nog hoe een der kandidaten gedurend de opening der stembriefjes, op eene onbetamelijke wijze achter of zelfs nevens den President is blijven staan, ten einde de menig vuldige geleekende briefjes beter te kunnen herken nen. Dit is zoo waar dan men reeds vervolgd heeft degenen die zonder acht te nemen op de hun aan bevolen-brieft jes, volgens hunne gewetens gestemd hebben. BURGERSTAND Sterfgevallen. zij rechtzinnig. (Medegedeeld). i 'ja :.:x 1,--=^. IJperen, 1 Au gust i 18751. ïiniwHsMaaischappaj BjU t&épuhlique. - Uitslag van den prijskamp op Étampes van 11 Augusti 1872. 277 duiven werden ten 6-15 m. losgelaten. Overtrokken we der, z. weslerschewind T Pnx. Heule. Van Steenkiste (Dappere Vlugl), 9o8 2" Prix. Heule. Coutenier (Dappere Vlugl), 10,02 3e Prix. Halluin. Ch. Terly (La Paix), 10,02 1/2 48 Prix. Halluin. Ch. Carton (La Paix), 10,03 1/2 5C Prix. (Halluin. Terly (La Paix), 10,04 1/2 O8 Prix. Pitlhem. Ta vernier (Amateur), 10,04 1/2 78 Prix. Ypres (Éclaireurs de Noë), 10,07 8° Pi'ix. Ypres. (Éclaireurs de Noë), 10,10 9° Prix. Ypres'. Spenen (Amateur), 10,11 10" Prix. Ypres, Lebowcq (Amateur), 10,11 11° Prix. Menin. Bart (S' Esprit) 10,11 1/2 12° Prix. YValreloos. Be typ (-Amateur) 10,12 15" Prix. Ménin.VanLérÉèrghefi'Arche de Moe) 10,12 1/2 I4e Prix. Menin. Eeckout (S' Esprit), 10,12 1/2 15" Prix. Halluin. J.-B. Delporte (LaFaix), 10,12 1/2 16® Prix. Wervicq. D,"poorter (La Lys), 10,13 17" Prix. Ypres. (Éclaireurs de Noë), 10,13. 18° Prix. Wervicq. Delva (La Lys), 10,13 1/2 19" Prix. Ypres. (Éclaireurs de. Noë), 10.lt) 2()c Prix. Jlenin. Le Sage (PArche de Noë), 10,16 1/2 Prix d'encouragement Prix unique J. Beghéiii (père), Ypres. Médailles. Grand nombre: Éclaireurs de Nóë, Ypres. Eloignement: Avelgbem (Société). Saus ttom. Premier pigeon rentré. Heule. Van Steenkiste. De prijsuitreiking zal heden Zondag (18") len 11 ure voor middag plauls hebben. Viiiirvvet'k. - Zondag avond irtel den 9 1/2 werd het vuurwerk losgeschoten, dal den maandag te vooren is moeten uitgesteld zijn ter oorzaak van het slecht weder. Geheel het plein, dal voor de infanlerie-kazerne gelegen is, was letterlijk vol met volk. Een helder wefte.r heeft ditmaal zijne gunsten over het overige der IJpersche feesten gespreid, lot groote lamentatie van''t Nieuwsblad. A* Stedsgenieciitesehool. - Den Maandag. 26 Au gusti aanstaande, heeft de prijsdeejing plaats in Stadsgemeen- leschool. Het programma is zeer aantrekkelijk. Deze plechtigheid hééft plaats des namiddags ten 5 ure, in de groole llallezaal. ij-jrimi -e" >-■ Van den 9" iot des» 10" Angnslj Mannelijk geslacht 2) GEBOORTEN Vrouwe{|jk" 2j te zanten, 4. Staessen, Adelia, 63 jaren, werkvrouw, weduwe van Joan nes Dervaux, Meenenstraal. Verhaeghe, Ludovica, 13 j., koeimarkt. Kinderen beneden de 7 jaren. - Mannelijk geslacht, 2. Vrouwelijk geslacht, 0. tezamen 2. De feesten te Zillebeke zullen dit jaar zeer belangrijk zijn. Dit komt omdat M. G. de Stuer.s-Merghelynck er mildelijk is tussehen gekomen. In de schil ling op de pers, in de volksver maken, overal is men zijne gulhartigheid gewaar. Lof zij aan zulke mannen. Zij die iijk zijn en op deze wijze het genot verslaan, hebben het middel in de hand om het geluk eener gausche gemeente te bewerken. Proven, den 12 Augusti 1872. Heer Opsteller, Van dag tol dag wordt onze vermaarde kap.' liaan aan onze bevolking onvei'dragelijkerde goede katholijkeu zalven, die zich door de dwaasheden van dien reerdiqeit geestelijke hebben laten bedriegen, beklagen reeds hunne ondankbare daad. Over eenige jaren was er hier niets dan vriendschap ouder de inwoners, inaac sedert onze Lampe. tiet licht over Proven is komen verspreiden, begint de eenheid gebroken te wordenalle brave lieden zouden zulks willen zien eindigen; ongelukkiglijk stelt er zich het Provcnsch orgaan der dweep zucht en der domperij onverbiddelijk legen door in zijne sermoenen laster uil te spuwen tegen den heer Mazeman en allen die htm genegen zijn Natuurlijk moest er ook in éesi sermoen een woordje gerept worden over het luisterlijk feest van 28 Juli op hel kasteel van M. Mazeman en over het schrift, dat de klachten der Provensche katholijkeu bevat. De stoel der waarheidstatiglijk beklommen door de geleerde Lampe, trilde van verontwaardiging, toen die wijze man, op eenen indrukwekkende!! toon.de volgende woorden uitsprak: Op het feest des liberalen patroons, was er niets dan li beraal gespuis; meer zal ik er niet van zeggen u Het spotschrift zoo vervolgde hij is belachelijk en dwaas, de slechte gazellen zelf zeggen 't. Dan begon hij hel aan 't ver stand der boeren te knoopen, en dit op eene wijze, die alles is behalve juist en waar Bercés, grandis, nourris, enrichis sur vos terres zoo sprak de Provensche Demosthèncs, heeft mij geweldig doen lachen. liercés sur vos terres, dat wil zeggen dal de.baron aan u allen, Provenaars, eene tviege gegeven heeft. n Grandis, dat de patroon u toegelaten heeft de lucht in n te ademen. Nourris, dat hij u eten gegeven heeft. Enrichis, dat de Baron aan de provensche boeren land >i gegeven en rijke gemaakt heeft. Na deze sehoone woorden, lachte hij eens onder zijnen bril om de domheden, die hij daar verkocht had. Hadde hij gezegd li Dat heteekent dood eenvoudig: Velen van u (Prove naars) zijn op de landgoederen van den heer Baron geboren, opgegroeid, en zijn door het gebruik dezer goederen tot eenen zekeren graad van welstand gekomen dan zou hij waarheid gesproken hebben. Die priester, gelast het Evangelie te pre diken, geleek dan wonderwel aan eenen herbergprediker,die, op eenen stoel of eene tafel staande, zijne welsprekende stem doet hooren in 't midden zijner médebroeders. Nog een woordje over de laatste kiezing: Lampe staat niet alleen aan het hoofd der Provensche domperspartij, maar hij is generaal van een legioen dibhen. In deze hoedanigheid beeft hij al zijne onderdanige vrouwspersonen met stembrief jes rond gezonden naar de kafholijke kiezers; men heeft er, zoo 't schijnt, 's morgens ten drie uren in de veldwegen ont moet, daags vöór de kiezingzij vervulden bunnen gewetens vollen plicht van als handlangers der zwarte Lampe le dienen. Men zou die treffelijke peercledibhen ook eens moeten laten stemmen Dan zouden ze nog meer tranen van aandoening en van blijdschap, storten dan zij na de kiezing van 1 Juli ge daan hebben. Hoe vindt g' hel Een rechtzinnige Provenaar. Poperinghe, 14 Augusti 1872. DE COMMUNALE POLITIEK. Indien wij het woord politiek an polisstad,) 't welk in zijne oorspronkelijke beteekenis wil zeggen de kunst vaneeiie stad te besturen, toepassen aan de best uurwijze der klerikale partij, wij zien klaariijk dat de middels door haar gebruikt om die kunst le bewerkstelligen een geheel verkeerd uit werksel moeten hebben. Inderdaad, in pluals van tot de uit oefening van het stadsbestuur mannen te kiezen die tot hiertoe de noodige kennissen en hoedanigheden bezitten, deze partij vercischt bij hare kandidaten geen andere voorwaarde dan dc rechtzinnige of schijnbare verkleefdheid aan de princiepen der hedendaagsche religie waarvan wij Zondag laatst den ver derflijken invloed op de samenleving genoegzaam uiteenge daan hebben. Deze princiepen beoogen maar eene zaak, 't is de zaligma king van onze ziel volgens eene nieuwe mode die de leering van het oude Evangelie afgeschaft heeft en waardoor de liefde tot onze evennaasten vervangen is door de vervolging en de doodsmijting van al wie het rijk van deze wereld niet toekent aan de opvolgers van Christus. Voor deze zaligmaking moet wijken alle tijdelijk welvaren, alle weréldsch geluk voort spruitende uit de beschaving en de verlichting van het menschdom. Dus, volgens de politiek der klerikalen, de ad ministratie eener stad moet bijzonderlijk bestaan in werk zaamheden die voor hare inwooners den weg des Hemels kunnen vergemakkelijken, cu, daar de armoede en de-'sla ven1 banden ons beter tot den Hemel kunnen geleiden dan rijkdom en vrijheid, dit 'is, gelooven wij, de reden waarom onze ka- tllolijke beleiders zicli weinig bekreunen met het stoffelijk welzijn cn den vooruitgang der steden of gemeenten die zij te besturen hebben. Het inoel ons dan niet verwonderen dat men bier M. Van Merris en M. Roelens, die zooveel gedaan hebben om Poperinghe lot voorspoed te brengen, uit het Stadhuis gebannen heeft; dat men, in plaats van bekwame, vooruitgaande en onafhankelijke mannen, instrumenten ge kozen heeft die belofie van onderwerping gedaan hebben aan den wil der geestelijkheid, en dat zooveel kiezers de zaligheid van hunne ziel gesteld hebben boven de algemeene belangen der stad. Iemand vraagde laatstmaal aan een der niemvgekozene raadsleden of hij de belachelijkheid van zulke handelwijze niet herkende. Zijn antwoord was dat men, tot de samenstel ling van het gemeentebestuur, geene persoonen inzag dat de katholijken, lot het kiezen van eenen kandidaat geene reke ning hielden noch van zijne administratieve kennissen, noch van zijn gezag, noch van zijne goede inzichten, noch van zijne bewezene diensten dat men enkelijk zijne politieke denkwijze raadpleegde en dat de kiezing van affaire van princiepen

HISTORISCHE KRANTEN

De Toekomst (1862-1894) | 1872 | | pagina 2