VAN IJPEREN.
4 FRANKEN S JAARS
fV'r 583. Twaalfde Jaar.
Politiek. Stads,- Kunst- en Letternieuws. Verscliillige Tijdingen. Markten. Rekendmakingen.
OLIEKOEREN
van 't NicuwsbkicL
VOOR IJPEREN. Fr. 4-50 VOOR BUITEN STAD.
Aankondigingen 12 centimen den regel.
Rcklamen: 25 centimen.
ZONDAG, 25" MEI 1875.
Bcreei. Dixmudestraat, 59.Alle inzendingen vracht vrij.
VERTREKUREN VAN IJPEREN
Er is geen een nummer van liet Nieuwsblad
waarin de opstellers niet beweeren dat de priesters
zich, in het belang van den Godsdienst, met de
politiek moeten moeien en om het te bewijzen zij
nemen hunne toevlucht tot schijnredens die gemak
kelijk zijn om te wederleggen. Voor dit maal
zullen wij ons bepalen met, de gevoelens daarover,
uitgedrukt door eenen vermaarden kalhoiijke, aan
te haten. Ware het Nieuivsblad, niet door kwade
trouw misleid of stelde het de vorderingen der
jesuiterij niet boven het welzijn van den Gods
dienst, buiten twijfel zou het dezelve niet durven
afkeuren.
De heer Monlalambcrt heeft gezegd
gaan en zij zullen de overtuiging hebben dat de
Godsdienst den zelfden niet meer is als over
vijftig jaren de maatschappij is heden verdeeld in
onnoozele dweepers en in vrijdenkers. Dczelaatslen
worden van dag tot dag talrijker en dit is liet
natuurlijk gevolg van de jesuilieke nieuwe geloofs
punten en nieuwe mirakels uilgevonden om de
gcloovigen te verbeesten als ook van de walgelijke
overdrevenheden waarmede de klerikale drukpers
dagelijks al wat eerlijk, zedelijk en onafhangelijk
is, hoont en beliegt.
De
onverdragelijksle van al de dwingelandijen is,
voor de hedendaagschc bevolkingen deze
welke gepleegd wordt door de medehulp van den
Godsdienst.
Zij kwetst de edelste gevoelens der ziel omdat
men erdc bewerking in ziet van eene heiligezaak
ter bevordering van wereldlijke belangens. Van
den eenen kant, zij wekt onder de geestelijkheid
de ongeneesélijkslc gebrekelijkhcden der natuur
op, de hoovaardigheid en de zwakheid. Van den
anderen kant, zij geeft aan de vijanden der
waarheid het gemakkelijkste en vruchtbaarste
voorwendsel waarvan zij hun met eene onmis-
bare uitkomst kunnen bedienen. De II. Kerk
verliest aldus opvolgenllijk de ovcrheersching der
zielenzij begint met teleurgesteld te worden,
men wijdt haar alle kwaad toe, en zij eindigt
altijd met geslachtofferd te worden.
Men kan, gclooven wij, op gecne onwederlegge-
lijker wijze de gevolgen van de lusschenkomst dei-
geestelijk beid in de poiiliek beknibbelen, en dit is
niet-geschrcven door iemand verdacht van libera-
lismus, maar wel door eenen geleerde die zijnen
levensloop heeft toegewijd aan de verdediging van
den Godsdienst.
De menigte der geestelijken, de Bisschoppen aan
't hoofd, zouden de waarheid der aanhalingen van
den vermaarden Monlalambert moeten te bate
nemen. Maar wat doel aan de jesuiterij het welzijn
der zielen, de geboden van God cn die van het
evangelie; hetgeen zij betrachten is de algemeene
overheersching om geld en goed te vergaderen;
ook dat zij eenmaal in den grond huns geweien
De heilige schrijvers van het Nieuwsblad zijn
nog eens, in een artikel van 15 Mei jonstleden,
tegen de Vlaamsche Ster uitgevallen, omdat deze,
tot hun grootste spijt, nog leeken van leven geeft.
Zij hoopten riogtans dat zij hare werkingen niet
meer zou kunnen voortzetten, want zij hadden ze
reeds veroordeeld om liet lot van vele andere
maatschappijen Ie ondergaan.
Uwe hoop, Heilige sukkelaars, zal zich zoo
gauw niet verwezenlijkende tijd is nog niet
gekomen op den welken gij u in haren val zult
mogen verblijden.
Het is ons genoeg bekend dat gij alle mogelijke
middels beraamt om dezelve te vernietigen, omdat
gij wel overtuigd zijl dat het oenig doel waartoe de
vlaamsche tooneelmaatschappijen gedurig streven
in tegenstelling is met datgene welke gij onophou
delijk beoogt.
Gij hebt er groot belang bij, de Vlaamsche Ster
ontbonden te zien, omdat zij uwe strekkingen,
uwe valsche inzichten, uwe achteruilkruipende
leerstelsels tegengaat omdat zij de oude vooroor-
dcelen en hel fanalismus waarop gij uwe macht
vestigt, opentlijk bestrijdt omdat zij de echt
vaderlandsche en volkslievende gevoelens onder
het volk verspreidt.
Gij valt de leden der Vlaamsche Ster la (Tel ijk
aan en Iaat ze doorgaan voor mannen die voor
gewoonte hebben te nachtuilen en te verbroeder
lijken (maar niet op zijn broértjes) omdat zij in
een besloten lokaal van eene treffelijke herberg de
ware vreugde van den huisel ij ken kring smaakten.
Zulke nietigheden brengt gij aan den dag.
fanatieke sukkelaars; gij ziel een siroo in liet oog
van een ander en gij hangt den blinddoek voor de
oogen, wanneer op de dagen van kiezing, men van
de uwen aantreft die, in plaats hunne evenmenseh
tot voorbeeld van zedigheid en ingetogenheid te
strekken,zich lot zoo verre verlagen dat zij alle zee
waardigheid en eigenliefde ondgr de voelen treden.
Zulks is u toegelaten, niet waar Omdat alsdan de
fanatieke kwezels uwe achleruitkruipende inzich
ten door hunne stemmen zijn komen ondersteunen.
Weet, Heilige vijanden van vooruitgang, dat de
Vlaamsche Ster samengesteld is uit eerlijke
werklieden, die na hunnen dagelijkschen arbeid,
hunne ledige avondstonden doorbrengen om aan
hunne stadsgenoten aangenaam tijdverdrijf te
verschaffen,
De Voorzitter, zegt gij in uw II. blad, is over
lijd uil de maatschappij gecijferd geweest, (kwezel
vlaamsch) omdathij het reglement te builen gegaan
was.
Gedoogt, dat ik u zegge, vuigelasleraars, dat hij
uit eigene beweging zijn ontslag gegeven heeft, om
redens door hem en de maatschappij alleen bekend.
In uwe heilige verontwaardiging, o fanatieke
dompelaars, roept gij uit Asiansasinum
fricat. (De eene ezel wrijft den anderen).
Vergeet gij misschien dat het juist tol ezelskop
pen is dal gij uwe toevlucht neemt om uwen
invloed op Staat, Provincie cn Gemeente uit te
oefenen???
Vergeet gij misschien dat het die ezelskoppen
zijn aan wie gij de lezing ontzegt van de liberale
dagbladen die uw masker afrukken
Vergeet gij misschien dat het die ezelskoppen
zijn aan wie gij uilsluilelljk klerikale woorden te
knabbelen geeft om ze zoo veel te meer te doen
gclooven dat de kiekens hooi eten???
Vergeet gij misschien dat het juist die ezelskop
pen zijn welke gij in massa naar de stembus leidt
om te stemmen voor mannen die de afschaffing der
b!oed-wet beloofden en nooit hunne beloften zullen
verwezenlijken
Haddel gij in IJperen diezelfde ezelskoppen voor
de gemeenlekiozing ontmoet, dan zoudt gij, met u
van bet stadhuis meester te maken, de Vlaamsche
Ster den doodslag toegebracht hebben. Maar de
IJparlingen zijn zoo dom niet ais bovengemelde
ezelskoppen, om uwe ezelsvellen te wrijven.
Salut en de kost.
TOEKOMST
IJZEREN-WEG.
Naar POPERINGHE-HAZEBROUCK. 6-50. - 12-03.- 3-57.
- 6-50.
Naar POPERINGIIE. 9-07. - 8-45. - 9-50.
Raar KORTRIJK. 5-34. - 9-49. - 11-18. - 2-35. - 5-25.
Naar ROUSSELAERE. 7-50. - 12-25. - 6-45.
DIE MET ONS NIET IS, IS TEGEN ONS.
GEBAKKEN IR DEN NUMMER VAN 17 MEI 1873.
Hoe dwaas, begint het eerste ariik-i (oliekoek), en
inderdaad de lijdel kon niet beter gekozen worden. Rogeens
wil men erin doen doorgaan dat de heilitje Kerk (hunne
vervaischle briiige kerk) zich in de politieke aller landen
bemoeien heeft f... Hoe dwaas! want de tegenwoordige
heilige kerk is maar een sehijnwoord meer, helaas! uitgevon
den om de m ease hen te bedriegen.
tn d''n zelfden oliekoek, tracht de schijnheilige schrijver
een vogelenschrik temaken van de woorden com mv nar a en