OLIEKOEKEN.
Stads Nieuws.
Briefwisseling der Toekomst.
BURGERSTAND
Huwelijken.
Sterfgevallen.
ZJf&MK&t
bloem te bezitten aanstonds is verhoord geweest. - Voorzeker
is dit geen te schoon voorbeeld voor jonge lieden die som
tijds verder denken dan hrt noodig is en die uit deze edel
moedigheid van hunnen herder besluiten dat, wanneer eene
bekoorlijke vrouwenstem zulken invloed op hem heeft, hij
ook bekwaam is om grooter giften, geschenken van anderen
aard te doen.
Wie weet ook al niet wat er voorgevallen is in de terug
komst van de bedevaart naar Veurne. 's Avonds ten 11 ure
zijn er een hoop dweepers,onder geleide van ons heilig man
netje, naar Proven afgereisd. Gij kunt rekenen hoeveel ver
maak zij op het rijtuig genoten hebben: er zijn vrouwen
die hunne oorringen verloren hebben en die 's anderensdaags
(het is hun dan maar te binnen gekomen) den voerman gaan
vragen zijn of hij ze-niet gevonden had
Nog iels, Koben. Gij weel ook zeker niet dat ons jqoo.i
mannetje om den naam niet te hebben dat al de beraadslagen
door den gemeente-raad genomen uit hein, als het water uit
eene bron, rechtstreeks hunnen oorsprong nemen, een raads
lid, eenen rosten wijsgeer bij den leiband heeft trachten te
krijgen. De verledene week vreezende dat zijn geheugen, al
hoewel niet volstrekt zwak, te kort zou schieten,om al de in
gevingen van den II. Geest te onthouden, heeft deze treffelijke
Provensche vertegenwoordiger het goed gevonden op een
biadje papier de gegronde opmerkingen neèr te schrijven
welke hém waren opg legd.En deze raadsheer is de eenige
niet wiens verstand verlicht wordt door eene altijd klaar
brandende Lamp, wees er zeker van.
KOBEN. Te rechtzinnig zijt gij, Frans, om lang over de
echtheid uwer gezegden te twijfelen nogtans ik moet beken
nen dat gij aan uw spreken een lossen toom; viert, hetgeen
men zoo gauw niet verrechtveerdigt.
FRANS. Ja! Koben, ik mag inij zulke taal toeëigenen,
want hoe bol en onbeschoft is ons Kappelaanljen altijd niet,
die noglans aan eenieder het voorbeeld zou moeten geven.
Kan men met eerbied spreken van iemand die zelf niet beleefd
is in zijn spreken nocli in zijn handelen, die zonder verder
kompiimentcn met de armen overkruist iemand in het aange
zicht durft staan grijnzen.
Het Nieuwsblad je van Zondag laatst steekt ook zijn
eentje bij om te bewijzen dat de werkmpnschen,de boeren en
de burgers de clericaïen moeten bedanken over de gestemde
wel op de Militie. Het zegt
De wet van 1870 bracht voor't'voetvolk mrde 26
maenden dims tl yd en 5 terugroepingen, samen 29 maenden
2 verloflyden van eene maand, bleef tiJ maenden diensltyd.
De wet van 1873 vraegt 28 maenden diensttyd, en ééne
terugroeping, dus 29 maenden, gelyk vroeger; doch in plaats
van eene maand voor verloftijd te lubben, bekomt men nu 6
weken, dus: 3 maenden van 29, blyft 23 maenden diensltyd,
of cease maend mlodCr dan volgens de wet'van 1875.
Dus gij zijt wel langer ouder dienst, maar het toont korter,
omdat gij nu binst den diensttijd langer op den nek uwer
ouders zult liggen Een schoon argument! En dit zijn de
grrroote verbeteringen welke de zwartjes beloofd hadden, de
afschaffing van den soldaten last.
Die bedriegers zij moeten de werkmenschen, de hoeren
en de burgers voor schrikkelijk dom aanzien als zij meenen
dat iedereen deze pil zal slikken.
Hoe deerlijk bedriegen zij zich, de sukkelaars
2° Eenige onnoozelen rimram over Poperinghe! Eene
samenspraak tusschen Pier en Harry, om te bewijzen dat het
te Dickebusch veel schooner, aangenamer en geestiger is als
te Antwerpen Het overige is, naar gewoonte, pure leugen.
En 5" In het allerhande nieuws vinden wij een omzend
brief wegens eene bedevaart naar Lourdes, ingericht door het
comiteit der Pauzelijke werken. De vertrekuren van Mons en
de verminderden prijzen der plaatsen met den ijzeren weg,
zijn er in anngeteekend. Alles moet op voorhand ingezonden
zijn, op zekere date en a'd'res
En ze zeggen dat ze van de Religie geen boutique
snakenNeens 't is katje.
Tot Zaterdage. De Magister.
IJperen, 6° September 1877.
Vïatunsc&c Ster. De maatschappij de Viaara-
sche Ster heeft, in zitting vau 23 Oegst, haar bestuur
herkozen. Zie hier
Voorzitter, M. Engel Van Eeckhout.
Onder-Voorzitter, M. Jules Ducorney.
Raadsheer, SM. Pieter Lemajeur.
Penninkmeester, M. Désiré Rondelle.
Tooneelmeester, M. CamiHe Bruyneel.
Secretaris, M. Arthur Deznttsr.
Vaandrig, M. Karei Devveerdt.
Kostuinibewaarder. M. Mich iel Van Coillie.
Tooneelkcramissie
Mijnlteeren E. Van Eeckhout; J. Ducorney; C. Bruyneel;
L. LaurieK. Deweerdl.
Liberale Vereetaüging. - Zaterdag laatst heeft
de Ir bei ale Vereeniging hare jaarlijksche vergadering geholt-
•den. In de tegenwoordigheid van een. vijftigtal leden werd er
overgegaan tot hernieuwing van een gedeelte van 't comiteit.
De uittredende leden waren: MM. Alp. Vandenpeereboom,
P. Beke, L. Vanheule, Ch. Becuwe, Mazeman, Deueckere,
Titeca en Van Eecke.
Allen zijn met eenparige stemmen herkozen.
Ruiten dien heeft de vergadering nog besloten een kiespen-
uink in te richten.
Ongeval. - Donderdag, ten 8 ure 's morgens, is de
schijf van den stoomketel gesprongen van de steenzagerij loe-
behoorende aan den heer Lapiere-Vandevyver, staande buiten
de statie-poort alhier.
Gelukkig zijn er geene menschenlevens te betreuren,alleen
lijk stoffelijke schade van 600 tot 800 fr. is besutigd.
Hel ijzeren.raam eener venster is verbrijzeld en de stukken
zijn verreweg verspreid eenige'brijkenstukkcu zijn tegen de
riggels van den ijzeren-weg vergruisd.
Men kent de oorzaak des ongevals niet.
Exaav. - M. Emile Ivvcins hééftvóór den jurij
van Brussel, zijn exaarn van qrudué en lettres met succes af
gelegd»»
Visschcps. Zondag, ten 3 ure namiddag, is er
een Combat-vangst tusschen de Maatschappijen De Vrije
Vïsse/w.s, gevestigd in d'hèrberg het Klein Rijsel, en De
Ware Vissche'rs, (Visschers-Utiïs, op de Kaai).
Nota. Bij het onder de pers leggen vernemen wij dat, uit
oorzaak eensslerfgevals, dit feest voor 14 dagen is uitgesteld.
Van «ten 22" August! tot den 5" September.
GEBOORTEN Mannelijk geslacht I2U zg 2__
vrouwelijk n II)
Seghers, Petrus, olieslagers-werkman, en Berten, Eugenia,
kantw. Lagace, David, wever, en Hoedt, Mathilda, kaiitw.
Caillbau, Honoralus, brouwersknecht, en Milleville, Ro
mania, winkeldochter.
Deleye, Amata, 26 j., z. h., echtgenote van Alphonsus
Liegeois, Dixinudestraal. Boucq, Guslavus, 57 j., steen
houwer, echtgenoot van Maria Vandamme, Meenenstraat.
Schmid, Jostphus, 7ö j., gepensionneerde militaire, wedu-
waar van Ariiolda Maréchal, Meenenstraat. Deckmijn,
Rosalia, 30 j., rondleurster, echtgenote van Leonardus
Debusschere, S' Jacobstraat. Wcrrebrodck, Angelica, 54
jaren, waschster, ongehuwd, Meenenstraat. Verack,
Scholastica, 75 jaren, hovenierster, echtgenote van Petrus
Monkerhry, S'-ISicolaus-nevens-Ypre.
Kinderen beneden de 7 jaren' Mannelijk geslacht! 2)
j Vrouwelijk idem. 4)
1 September 1873.
Volgens liet Nieuwsblad van Zondag laatst heeft O. H., te
Poperinghe, een nieuw mirakel gedaan.
Twee vernuftige gerokte mannen: Gasten Krvllebolle en
Basilius Kschijteropwier monden door de kerk geopend
zijn, komen van het aldus te verkondigen.
ii Poperinghe is nu ooggetuige van eene andere wandaed
x die zy (de liberalen) uitgestekon hebben, een nieuwen aen-
slag tegen het godsdienstig gezagwaerran de daders zelve
beschaemd zyn geworden en welken zy moeien beginnen
te beklagen, dewyl reeds, zoo het schynt, de regtveer-
veerdige urm van God op de pligtigen begint te wegen,
e God gave dat zy het gevoelden en alles herstelden! Maer
x ondertusschen is 't zeker da! de hevigste verbittering van 't
x volk tegen die gepynde meer en meer ontsteken wordt en
x niet gemakkelyk meer zal bedaerd geraken.
Deze schrikkelijke wandaad tegen het godsdienstig gezag
is anders niet dan het ensèigne eener herberg de Kierewijt-
oog genoemd, en waarin een lussckcn geestelijken pootspeler
gelooft eene personrialiteit te zien.
Het mirakel des rechtveerdignn arm Gods, die 'reeds op de
plichtigen begint te wegen, zou zoo de kwezels, naar hun
dagorde-woord, onder maikandéren fluisteren, eene schie
lijke blindheid zijn welk .het meisje een onzer liberale vrien
den komt te treffen.
Maar, och Ileerezij hebben hunne wenschen voor wezen
lijkheid genomen en 5 of 6 dagen eener reeds verdwenen dis
tel willen veranderen in eene blindheid, tot welker genezing
al de vischgai van den Heiligen Tobias misschien ongenoeg
zaam zou gebleven zijn.
Indien de kierewijtoog van onzen gekruinden pootspeler
eensklaps zoo recht en zoo klaarziends kon wezen, indien
Guslen Krullehol/edoor alle menschen van goed oordeel,
voor iels anders als voor eene zotte verwarde losbol kon aan
zien worden, indien Basil Kschijterop zijne gedaante van
baviaan kon afleggen om'de nienschéliike natuur aan te ne
men en een sparkje verkreeg van hef. verstand van den Ezel
van Balaamal bleef hij de ooren van d"ze welsprekende
heeste dragen, 't is alsdan dat men zou mogen mirakel roe
pen
Voor wat de hevigste verbittering aangaat welke Lacor-
daire II eu Gusten VLrullegaai bij de kwezelaars zoeken te
ontsteken, wij hebben redenen om te gelooven dat de arme
gepijnde duts er mede lacht en er mede zal blijven lachen al
moesten zij,gelijk te S' Genois, dweepers vinden om het vuur
des Hemels over zijne hooi- of rogge-mijten te doen
dalen.
't Zonderlingste hiervan'tis dat dien liberalen kerkvervolger,
welken onze nieuwe Calchassen met hunne vraakzuchtige
orakels bedreigen eu reeds door den rechtveerdigen arm Gods
doen straffen in afwachting dat zij hem later in de hel doen
braden, geheel vreemd is gebleven aan de daadzaak waar voor
hij aldus gestraft is, en dat de Kierewijtoog geschilderd is
door bevel en wille van een braven stieidoener die, als ei
genaar van zijn huis, daarover aan niemand rekening ver
schuldigd is.
Deze werkzaamheid heeft zelfs plaats gehad in weerwil der
tegenstrijdige begeerte welke de liberale eigenaar van den
cijnsgrond uitgedrukt had, niet om aldus een gebruinde
pootspeler van eene kleine onvermakelijkhèid le bevrijden,
maar om het publiek niet te bekommeren met een onnoozelen
sukkelaar, welken, in zijn eigen belang, veel beter zou blijven
zitten en met gemak afloopen op zijnen kakstoel dan arm
vlaamsch storten en tot de religie toe belachelijk maken in
zijnen preekstoel. A. B.
De gf.kruinde omwentelaars onzer stad hopen het docteurlje
moê te maken en tot stilzwijgen te brengen met hem al de
correspondenten van Popei inghe loe te schrijven en de wraak
welke zij er over willen nemen op zijnen persoon uit te wer
ken. Zij hopen hem te bekeeren met de burgerlijke tweedracht
welke zij in de stad verwekt hebben aan zijn schrijven toe te
wijten en met hem te laten zien hoe zeer de sukkelaars tegen
hein verbitterd zijn. Maar het dokteurlje is voor al die bedrei
gingen en heilige wraaknemingen niel benauwd, en zal hel
maar up geven wanneer hij zal dood zijn, oT wanneer recht
zal gedaan worden aan de vrijheden welke de Constitutie
zoowel aan de domme als aan de verstandige Belgen waar
borgt, en welke hier, onder het valscli en kwaadtrouwig
voorwendsel van geloof en zeden, zoo gemuilband zijn door
de eigenbatige alleenheerschappij van het rooinsche gebroed.
Wij verzoeken den langen en (lommen luitenant der Veurne-
straal, niet te spreken van hetgeen hij gehoord of gezien heeft
in de feest van Thouiout, wegens het onthaal g daan door
den Koning aan onzen achtbaren Gouverneur M. Vrambout,
vermits zijnen geest onbekwaam is het minste er vau ta
verstaan. Hij is uitnemende goed om tonnen te spoelen eu
bier te klaarzen, en, of leefde hij nog honderd jaren, hij zal
niet slimmer zijn dan zijn vader Pier en zijnen knecht den
wij water-pompier. Dus vruchtelooze reiskosten om hem uit
de stad te verwijderen. Wij zullen hem recommandeeren om
in de bedevaart en in den stoet van den toekomenden carnaval
kosteloos te mogen verschijnen.
Wat de feest van Tliourout en het onthaal door den
Koning gedaan aan M. den Gouverneur Vramhont betreft,
wij verzenden onze lezers naar het Journal de Bruges, raw
26 Augusti, en hel Proqres van 28 Aug., om de waarheden
te kennen. Dus, domme luitenant, met uwe lange ooren e#
uwe groole voeten, zwijgen is voor u onverbeterlijk.
De Kierewijtooge kan niet verdragen dat de liberalen in
hunne muziekoefeningen en hunne feesten vereerd worden
door de tegenwoordigheid van een groot aantal treffelijks
datnen, welke de correspondent van 't Nieuwblad muziek-
heksen noemt, en, om aan die welke deze vergaderingen
bijwoonen eerien afkeer tegen dezelve in te boezemen, hij
betwist hunne treffelijkheid en hunne eerbaai heid. Neen, zegt
hij op zijnen predikstoel, al wie aan die mengeling der ge
slachten toestemt verliest zijne eer en reputatie, en wij
bidden de vrouwen en dochters die nog een beetje eerbaar
heid bezitten, van die zedelooze en verderfelijke bijeenkomsten
te vluchten, ('t Is toch straf! I)
Wij zijn verwonderd dat men nooit hoort prediken tegen
de mengeling der geslachten in de bedevaarten, want wij
kennen eene gemeente waar de bedevaarders en de bedevaar
deressen, te samen op een wagen in dronkenschap naar huis
komende, zich zoodanig dooreen gemengeld hadden dat de
vrouwspersonen den hoed van hunne vrijers en de mansper
sonen de muts van hunne minnaressen op het hoofd hadden.
Van de brocks en de roks weten wij niets, maar men kan dit
raden.
Een brief uit Crombeke meldt ons dat er aldaar «en
kapellaan Zondag laatst in een sermoen sterk uitgevallen heeft
tegen de liberalen en hun zoogezegden priesterhaat, omdat
zij zich veroorlofd hadden over den handel en wandel van
sommige nogal geestige gekruinden té redeneeren.
Die kapellaan heeft ongelijk. De menschelijke zwakheden
en gebreken bestaan bij alle standen, en als zij (de priesters)
zoo schuw zijn van beknibbelt te zijn, bet is aan hun van met