VAN IJPEREN.
4 UtANKEN S JAARS
601. Twaalfde Jaar.
Politiek. Stads,- Kunst- en Letternieuws. Yerschillige Tijdingen. Markten. Bekendmakingen.
OLIEROEKEN.
VOOR IJPEREN. Fa. 4-50 VOOR BUITEN STAD.
Aankondigingen: 12 centimen den regel.
Reklamen: 2o centimen.
ZONDAG, 28" SEPTEMBER 1873
Bureel Dixmudcstraat, 39. Alle inzendingen vrachtvrij
VERTREKUREN VAN IJPEREN
De Koster. Moester, wat hebt gij gisteren,
onder het drinken uwer pinle, daar al verteld?....
gij hebt gesproken van de oude tijden toen de
landslieden door de heeren der parochiën zoo
getergd werden dan wanneer zij de tienden moes
ten betalen, dan nog over zommige die levend
gebrand werden als beschuldigd van ongeloovigheid,
of omdat zij hunnen Paslür niet genoeg eerbiedig
den,hoe durft gij toch met al zulke prullen
voor den dag komen
De Meester. PrullenHet zijn in geener wijze
prullen welke ik u verteld heb. De jesuiterij heeft
van sedert haar beslaan gepoogd om het meester
schap over alles te verkrijgen, ten einde de maat
schappij tol die tijden, wanneer al deze misbruiken
wezen Ui jk bestonden, te doen achteruitgaan.
De Koster. Gij gelooft toch niet, Meester,
dat zulks mogelijk is, het zijn alzoo maar al ver-
anderstellingen welke op niets gegrond zijn.
De Meester. Gij bedriegt u, Koster, zij zijn
zoo wel gegrond dat zij op onwederlegbare stukken
zijn gestaafd.
De Koster. Maar indien men dit wilde be
proeven de bevolkingen zouden hei niet gedulden.
De Meester. Thans, neen; maar men tracht
door alle middels de bevolkingen tc verbeesten, om
met ter tijd hun alles le kunnen doen gelooven, en
aldus, na de vernietiging van alle burgerlijk gezag,
de almacht der jesuiten te kunnen vestigen.
De Koster. Kom, kom, Meester, al praatjes
Jan. Gelooft gij aan den Paus
De Koster. Hij is onfeilbaar, en dus wij moe
ten gelooven al belgeen hij ons veropenbaart.
De Meester. Wel nu, er is een jesuit met
naam Liberalore, een der kopstukken van bet orde,
die het Nieuwsblad van den Paus opstelt, (aan
welk blad de Dien Public zoo veel artikelen leent),
die een boek heeft uitgegeven L'Eglise et
VEtat (De Kerk en de Staal) waarin duidelijk
de grondstelsels der jesuiterij herkend en bestadigd
worden. De Staal, zegt hij, moei onder
worpen zijn aan de Kerk en moet van haar de
grondregels zijner daden ontvangen. Hij staaft
zijne vorderingen op schriften van den H. Thomas,
welke hij op eene jesuitieke wijze verdraait.
De Koster. Dit is slechts een jesuit maar
de Paus
De Meester. De Paus heeft het werk van
Liberalore niet alleenlijk goedgekeurd, maar heeft
den schrijver met gunsten overladen.
Jan. De hoek van Liberalore bevestigt slechts
den Sijllabus, zoo dus hij leert ons niets nieuws.
De Meester. Ja, maar hij legt de jesuitieke
vorderingen op eene nog vrijmoedigere wijze uit.
Bij voorbeeld, hij houdt staan dat al de koningen
en al de ambtenaren, gelijk al de katholijken van
hun eigen oordeel moeten afzien en slechts rekening
houden van de vorderingen der H. Kerk. daar zij
moeten, zegt hij, gedurig de oogen hebben op
Rome, om er de inlichtingen en de voorschriften
van te ontvangen, hoe men dit kan verslaan, dc
Staat moet altijd aan de Kerk gehoorzamen.
De Koster. Maar het is niet mogelijk.
De Meester. Hij voegt er nog bij dal de Kerk,
waar van het onzienlijk hoofd Kristns is en het
zienlijk hoofd de Paus, eender is, en dus de Kerk
maar één hoofd hebbende het is recht dat eenieder,
zonder omzien, hetzelve gehoorzaamt.
Jan. Liberalore en zegt niet dat de Paus
aan zijne zijde de jesuiten heeft, die machtiger dan
hij zijn, en hem hunne wetten voorschrijven,
welke altijd strekken om geld en invloed voor dc
orde le bekomen, ten hare zijne almacht te kunnen
verzekeren.
De Meester. Het is aldus dal er een strijd
bestaat lusschcn dit orde en de hedendaagsehe
maatschappij, die van langst om heviger zal
worden, daar al wie niet téenenmaal \erdweept is
nooit de hand zal leenen om al de vrijheden die zij
bezitten te laten vernietigen, en orn niet tot aan
hetgeen bestond vóór de fransche omwenteling,
maar orn tot aan de middeleeuwen terug te keeren.
De Koster. Meester, gij ziet alles in het
zwarte.
De Meester. Verre van daar, Koster. Wij
gaan met groote stappen achteruit en hetgeen in
Spanje, in Frankrijk en nog in andere landen
plaats heeft, is een bewijs dal de jesuiterij van de
geestelijkheid meester is en dat zij zamenroltcn
om het zelfde doel le bewerken.
Jan. Ook indien men in het toekomende
vooruit ziet,de kim is duister, er zijn slechte wolken
in de luchtniet zaait wind cn men zou kunnen
tempeesten opdoen
De Meester. liet is hetgeen men eerst of
laatst te vreezen heeft, want wat zij doen of niet,
zij zullen de bevolking der groote sleden nooit
geheel kunnen verkwezelen de grondstelsels der
jesuiterij en hunne vorderingen zijn te wel gekend
en boezemen te groote afkeer in opdat men dezelve
zonder tegenstand zou aanvaarden.
f
DE TOEKOMST
IJZEREN-WEG.
'Naar POPERINGHE-HAZEBROUCK. 6-50. - 12-03.- 3-37.
- 6-50.
Naar POPERINGHE. 9-07. - 8-45. - 9-30.
Naar KORTRIJK. 5-34. - 9-49. - 11-18. - 2-33. - 5-25.
Naar ROÜSSELAERE. 7-50. - 12-25. - 6-45.
Naar LANGEMARCK.. 7-13. - 12-13. - 6-20.
THOIROIT-IJPEREÏÏ
Vertrek van lJperen, 7-13, 12-13, 6-20. Boesinghe,
7-25, 12-23, 6-32. Langemarck, 7-37, 12-37, 6-44.
Poelcapelle, 7-46, 12-46, 6-52. Westroosebeke, 7-55,
12-55,7-00. Staden, 8-08, 1-09, 7-12. Cortemarck,
8-26, 1-30, 7-30.
Aankomst le Thourout, 8-40, 1-40, 7-44.
Vertrek van Thourout, 9-00, 1-18, 7-45. Cortemarck,
9-21, 1-46, 8-10. Sladen, 9-39, 2-03, 8-27. West
roosebeke, 9-49, 2-14, 8-56. Poelcapelle, 9-58, 2-23,
Langemarck, 10-07, 2-52, 8-56. Boesinghe,
10-19, 2-44, 9-08.-Aankomst te IJperen, 10-30, 2-55,9-18.
Den Zaterdag alleenlijk van IJperen, 5-50. Boesinghe,
6-UÜ. Aankomst te Langemarck, 6-10.
Van Langemarck, 6-20. Boesinghe, 6-30. - Aankomst
te lJperen, 6-40.
Kaoienspraak tnsschen tl en Schoolmeester,
deu Koster en Jan Goedgebeur.
1° Het zwart gouvernement, ondervindende wat nadee-
lige uitwerking zijne DMltlMKlIKH'iA of verzachting der
krijgslasten .'op Burger en Landman heeft tc weeg gebracht,
komt nu met andere strikken, andere middelen van bedriegt
den Boer voor den dag.
M. Halin-Malou zal bij het openen van den aanstaanden
zittijd eene wet voordragen, strekkende om aan de familicn
der lotelingen, die onder de vaandels geroepen ivorden,
EENE MAANDEHJKSCHE VERGOEDING te geven.
Of anders gezegd niet alleenlijk zal men den burger en
den landman zijne zoons ontnemen en dezelve meerjaren en
maanden.dan naar gewoonte onder dienst houden maar mert
zal hun eene spot-alinoes naar het hoofd werpen
De zwartjes steken uw huis in brand en geven u daarna
eene jatte water om het le biusschen
En het Nieuw sit lad leent zijne medewerking aan zulke
ongelooflijke bedriegerijen Wat zou men beters verwach
ten van de klerikale drukpers
2°Over deGrmecnte-kiizingco van Boesinghe sprekende,
zegt het Vtiilhlek van IJperen alias Nieuwsblad) dat al dc
liberalen die nog in den Gemeenteraad zetelen kwanten zijn
liet woord kwant beteekend rappe kerelgeestigaard
Iduchligaardook: slechte kerel, schelm, deugeniet!
Welke brteekenis echt het Nieversblad aan het woord
kwanten dat het zoo misprijzend naar het hoofd werpt der
liberale raadsleden van Boesinghe
Wij wachten hel antwoord, dat zeker niet zal komen...,
5° Het kont ook roeö over de Anlwerpsehe kiezingen!.,,
het zou waarlijk beter gedaan hebben met tc zwijgen. Zijne
aangehaalde cijfers bewijzen de eigenlijke nederlaag der
zwarten.
tl Er is een verschil van 231 stemmen tusscben den
meest bvvoordecligsten katholijke en deu minst bevoordet-
ligsten Geus.
Maar het verschil tusschen den meest hevoordeeligstea
Geus en den minst bevoordeeligsten katholijke ts maar van
218 en dit maakt een veel beleckeneDd verschil met de 900
stemmen meerderheid waarover de fameuze katholijken van
Antwerpen in de voorlaatste kiezing uog beschikten! Voegt*
daar nog bij de katholijke kiezers die op de vervalschte