Stads Nieuws. PGPERINGHE, BURGERSTAND Sterfgevallen. E Sedert lang lagen de OLIEKOEKEN, gebakken door het Nieuwsbladje, en op een eeuwig zwijgen verleid door de Toekomst, op de maag van de heilige pennelekkersmeer dari eens hebben zij hun ongeduld te kennen gegeven over de aanhoudende zagerij zooals zij dezelve noemden, van den embêtanten Magister. Welnu, godzalige heerkens, om u plezier te doen zullen de Oliekoeken van heden af ophouden te verschijnen Ja de Oliekoekendie plaagstokken, hebben er gestaan! Voortaan zullen wij dezelve vervangen door ERLCADELLEN, omdat het bewezen is dat deze laatste meer in den smaak van de zwarte magen vallen. Waarom Fricadellen Als een aandenken op het artikel in ilen rouw over de opstraalzetling der Lamoljes, waarin al de heeren van onzen Stadsraad aan de publieke verachting ten prooi zijn gewor pen, en waarin de zeven bedienden, die krachtens ontvangen bevelen en volgens de wet hunnen dienst hebben uitgevoerd, lafhertig zijn aangevallen. De schrijvers weigeren Mijnheer »te zeggen aan al wie van ver of van bij tot de uitvoering der wel geholpen heeft, zij die ons eene doodzonde maken omdat wij Evangelie met geene groofe E sell ree ven Zij vallen hevig uit tegen den Deurwaarder om dat hij STRAGIER heetOok waarom heeft hij zulken naam? nog één ietter meer en het ware Lucifer I Wuk, STRAGIER! 2egt het bladje allo riefje-rafje, gij die onze vrienden zijt, kiskiskisSlaat alles dood, en Stragier den eersten Om meer koleur aan hunnen tableau te geven nemen zij vier gendarmen en voegen die bij den groep maar dit waren 2eker vreemde gendarmen, daar de onze niet uit hunne ka zerne mochten gaan. Nu begint de beschrijving: Als al dat slecht volk het kouvenl binnen ging men kan denken wat zij daar al uitge meten hebben met die nonnekens Het was noene geworden, maar ge zijt er wel meê,de nonnekens en konden niet elen. (en eenige regels verder 2ij hadden gedaan met eten IAsaschrijvers, met wien houdt gij de bale? gij mist uw effekl met te 2eggen dal de nonnekens geëten hebben Wij zullen nemen dat gii, zooals al de groote leugenaars, de eerste leugen door de tweede vergeet, en dat de Lamotjes niets geëten hebben. Dus zij hadden niets geëten van de Fricadellen welke zeer mager gereed gedaan waren, en, abomintaie! de zeven mannen van de wet hebben alsdan 8© Frikadellen opgeëten, het eten van lwee-en-twintig nonnen! Want 3 fricadel len voor eene non is toch niet te veel. De arme nonnekens, welke met almoessen leefden, har den bier, boter, aardappels, eiers, enz., in den kelder, en in een bijzondere kamer: pijp, tabak, cigaren I Hoeveel ijperlingen, die met almoesen leven, kunnen a'zóó spreken Eh wel,zwarte artikelschrijvers, indien gij al dat wetvolk daar de 3'1 f2 tonnen bier bad doen uitdrinken, de eieren uitzuipen, de cigaren en tabak doen rooken en de politie dc boter doen opeten, gij zoudt nog meer effekt gemaakt heb ben en bet volk ware voorzeker in opstand geraakt. Nu, helaas! is alles mislukt. Het artikel zal toch iets goeds voor hun medebrengen: het oordje! Zoo als al hunne ondernemingen loopt deze ook uit op schooierij IEn de arme onnoozele dibbetjes en bedrogene huismoeders zullen zich bet noodige onttrekken en het grootste paart betalen in geheel deze speculatie. Maar de nonnetjes zijn niet te beklagen,zij zullen slach ten gelijk de paterkens, zij zullen dit jaar de gebroken potten «n pannen gaan schooien om hun geschooid eten te koken, en binnen een jaar zij zullen eenen eigendom van meer dan -100,000 fr. koopen I Ten slotte, de nonnetjes zijn buiten de Lamotteschool om dat zij zich aan de wet niet wilden onderwerpen... Dat zij nu elders hunne exploitatie voortzetten.... Het goed van den arme is nu in veiligheid en welhaast zal men de Lamotteschool, geknischt, gezuiverd en volgens de noodwendigheid der gezondheidsleer ingericht, goed zien gedijen. De kinders zullen eene gezondere lucht inademen en ruimte hebben om te loopen en te spelen gediplomeerde meesteressen zullen hun al het noodige aanleeren wat eene huismoeder later moet weten, en niettegenstaande dat alles, zal de winst van het speldewerk meer opbrengen als voor dezen, daar de ouders zelf het werk hunner kinderen zullen mogen verkoopeu. Tot Zaterdage. De Magister. IJperen, 18" October 187.3. Bm-KerwneM. - Artillerie. Uitslag der schie ting van 13 October 1873 1" prijs Ch. Selschotter. 2° prijs Ch. Deweerdt. Maandag, 2(1 dezer, priisschieting. Ter gelegenheid der prijsbehalingen door de heeren E. Cardinael, voorzitter, en A. Dumon, kommissaris, in de Na tionale Sebijfscnieting te Brussel in 1873, de Maatschappij Cijbelschutters van Burgerwachten te IJperen heeft besloten de heeren overwinnaars een Banket hij inschrijving aan te bieden den Dinsdag 28 dezer. Daartoe zou er eene schieting ingericht worden, in samen- verbondene partij voor die niet schieten, en waarvan fr. 2-30 door de verliezers en fr. i-50 voor de winnaars te betalen valt. Drij prijzen zijn, buiten deze voorwaarden, de schutters aangeboden. Benoeming. - M. J. Van Werveke, onze stadsge noot, advokaat te Gent, is, bij Koninklijk besluit, Substituut van den Prokurettr des Koniiigs te Dendermonde benoemd. ü^zeeen-weg. - Het war te wenschen dat men, ter gelegenheid van het veranderen der vertrekuren, in de winter-periode, welke op de ijz re wegen zal plaats hebben, op den weg van IJperen naar Thourout, de uren zoodanig zou schikken, om geen drij kwartiers uurs in de tusschen- statien te moeten verliezen. Dit maatregel zou de minste belemmering niet bijbrengen in het uitoefenen van den dienst. Van den 10" tot den 17° October 1873. GEBOORTEN VrouwelljlfeS'?.Chl 'ij'6 zameU> U' Huwelijken. Coutelier, Augustus, luitenant bij het II' linie-reg', en Swaegers, Maria, zonder beroep. Braem, Regitia, 72 j., herbergierster, wed* van Alexander Clarebout, Kieken-Markt. Provoost, Maria, 87 j., Zonder beroep, wed' van Cosmas Werqtiin, Meenenstraat. Ylae- mynck, Karolus, 22 j., r. b., ongeh., Meenenstraat. £n- dron, Petrus, 59 j., bleeker, echtg. van Rosalia Vanden- broucke, Thouroutstraat. Kerrinckx, Donatus, 58 j., werkman, echtg. van Barbara Minnekeer, Nederstraat. Vanspranghe, Petrus, 72 j., werkman, echtg. van Barbara Artois, Meenenstraat. Dewitte, Maria, 56 j., winkelierster, wed* van Petrus Houppe, Sterrestraat. j - Mannelijk geslacht 4) c Kinderen beneden de 7 jaren^ VrouweJ|ijkSidem. 2j6. 15 October 1873. Dc katSiolljke en de liberale religie. De gezalfde schrijvelaar van het dompersblad zrgde laatst— maal dat het natuurlijk is dat men zijne beurs niet vertrouwt aan eenen notaris kerkhater, noch zijn lichaam aan eenen doe- teur zonder geloof, noch zij he kalandijze aan een liberalen winkelier die God en zijn gebod miskent, om dat zulke god- delooze mannen hunne kliënten kunnen bedriegen en intrest doen, dewijl zij geen anderen teugel hebben dan weten tribunaal waaraan men gemakkelijk kan ontsnappen. Om dan treffelijk notaris, eerlijk docteur en rechtveerdige winkelier te zijn, men moet geloof en religie hebben, 't is te zeggen, religie in den zin der leerstelsels van onze popering- sche godsgeleerdenMaar weet gij niet, zwarte sukkelaars, dat de liberalen meer eerbied voor God hebben dan gij en dat uwe religie, gelijk gij dezelve in praliek stelt, niet anders is dan oneerlijkheid, ontrelfelijkheid en onrechlveerdigheid Uwe religie is eene speculatie van geld, rijkdom, tijdelijk ge zag, en niet anders. Iedereen kent de listige en eerlooze mid dels welke gij hiertoe gebruikt. Het is de religie van Christus niet die ootmoedig en arm was het is de religie van Roemen, het is de religie der jesuiten en bisschoppen die niet anders dromen dan hoogmoedige verhevenheid, wereldsch vermogen en koninglijke heerschappij. Al de landen en volkeren onder uwe voeten houden en in Cesar's zetel zitten, daar is uw geloof, daar is uwe godsdienst. Uwe religie versmolten in de politiek, eene aanhoudende partijschap uitmakende, is daarenboven onvereenbaar met de krislelijke liefde en de princiepen van het Evangelie die alleen de grondsteen zijn van den waren godsdienst. In plaats van eene religie van vrede, verdraagzaamheid, eendracht en broe derliefde, 'tis eene religie van haat, wraakzucht, vijandschap en vervolging die altijd riekt naar de inkwisitie. In plaats van God te dienen, gij neemt God voor een oogverblindend instrument om u in zijne plaats te stellen, om u onfaalbaar te maken gelijk Hij, en u alle eer, macht en glorie loeleschrijven die aan Hem alleen toekomen. Maar de liberalen (bijzonderlijk die welke met kennis van zaken of bij ondervinding u kunnen oordeelen,) hebben eene andere religie; zij eeren en dienen God op eene betere manier en volgen hierin de oude mode die bestond in de eerste eeuwen van het christendom, 't is te zeggen, vóór den tijd van al de despotieke dwalingen, misbruiken en dwingelandijen welke het roraanismus ten zijnen profijte, maar ten nadeele van den godsdienst opeengestapeld heeft. Zij eeren en dienen God door de middels die, gelijkvormiglijk aan zijne wet, vereischt wor den om treffelijk man te zijn, en die al 't kwaad welk gij toelaat en dikwijls gebiedt, uitsluiten. De liberale religie is onafhan kelijk van de politiek, zij beantwoordt aan de wet van God en de wet der natuur, en blijft onveranderlijk in den voorspoed gelijk ia den tegenspoed. Bij gebrek aan vertrouwen in uw vervalscht ministerie, vele klaarziende menschen kennen, in zake van reliegie maar God alleen en zijne geboden, en stellen hunne consciëntie rechtstreeks met Ilera in gemeenschap; andere die troost wenschen te vinden bij eeneu mensch, veifoeien een zondari- gen biechtvader en willen hun geweten maar openen aan een waardigen en deugdzamen priester die dikwijls moeielijk te vinden is. Zij doen gelijk de boilieerdige chiistenen deden vóór dat de jaarlijksche oorrbitchl door het concilie van Latranen in 1215 (ruim 12 eeuwen na Int leven van Christus) voor de eerste niaal verplichtend verklaard werd. Zij zijn niet gelijk die welke het kwaad bedrijven omdat het nu door den eersten politieken kappellaan gereed zoo gi makkelijk kan ver geven worden, en welke nauwelijks uit de kerk gekomen zijnde, hetzelfde kwaad op nieuw herbi ginnen. Zij zijn niet gelijk die welke, door deze vergiffenis ontvangen van een boosaardigen mensch, meenen zuiver te zijn gelijk eene oog, en geene de minste knaging van consciëntie meer gevoelen; maar zij herkennen dat hel kwaad eene vb k toebrengt aan hunne eerlijkheid en aan hunne menschelijke weerdigheid, en dat het maar herstelbaar is door verdienstelijke daden die hunne weerdigheid in de oogen van God en van de menschen op nieuw kunnen verheffen. Wij vragen nu wie in het algemeen meer vertrouwen ver dient, of wel die welke uit zuiver eergevoel het kwaad zoekt te vermijden en het zelve door de innige overtuiging van zijn ongelijk, tracht te herstellen wanneer hij het bedreven heeft, of wel die welke, al zijne eer stellende in kwaad en leed toe te brengen aan zijne liberale evennaasten zich bevredigt met zijne zonden te doen uitvagen door politieke en haat- zuchtige mannen, gelijk de Krulle en Basilius Een oud spreekwoord zegt dat men nooit maar door een kwezel of kwezelaar gekuld is. Langgerokte, kortgebrockte en gekruinde abbétjes, gij koomt nogeens terug op de kiezing van uwen plalgelepelden burgmeester welken gij zelve in veel voorgaande omstandig heden hebt doen passeeren voor eenen volmaakten gierigaard. Meent gij misschien met hem wat te vleien en te wierooken, van hem te bekomen 't geen de katholijke kopstukken van Brugge van den engelschen Sulten bekomen hebben Neen, neen, kwakzalvers, draait en duwt hem op alle zijden en kanten zoo plat als een zesken, er zal noch voor u noch voor geheel uwe kliek geen druppelke zop uit zijne beurs bersten. Stemmen zoo het u belieft en op welke wijze het u aangenaam en voordceüg kan zijn naar ziel en lichaam, als het hem niet moet kosten, dit zal hij u toestaan maar geld of tijdverlies, die hem zoo kostelijk is, neen, neen, kwakzalvers, gij zult het niet geraden hebben: hij heeft te veel te zorgen voor zijne bloedverwanten. Wat zijne voorgaande uitsluiting betreft tot benoeming van schepen, wij hebben reeds verscheide maal de reden er van doen kennen, wij gelooven dat gij doof zijt, Nieuwsblad gelijk de hennen in den ougst. 't Is omdat hij de kiezerslijsten heeft helpen vervalschen en hierdoor de echte liberale meer derheid in 1869 tot minderheid heeft doen vallen 't is omdat hij maar één maal per trimester op het stadhuis verscheen om zijn mandaat te ontvangen van schcpens-traktement. Vatj# 't Nieuwsblad Wat het woord Hoogweerdig betreft, Cher Chou bekent dat het hem lichtveerdig uit zijne pen gevlogen is, zonder het minste achterdenken. Hij weet geheel wel dat, indien God niet veel bermherliger ware dan uwe langgerokte, kort- gebroekte en gekruinde abbétjes, hij waarschijnlijk van eene zware straf zou getroffen geweest zijn, hel zij van eene ver vuilde maag, eene buikpijn, eene grooten afgang, of alle an dere soortgelijke kwalen volgens den wensch van onze bovengenoemde kwakzalvers. Hij had kunnen een ander woord gebruiken tot het nedcrknielen voor uwen gierigen ongezoomden burgmeesterhij weet maar al te wel dat dit woord in betere monden en pennen geplaatst kon worden dan in dc zijne, bij voorbeeld in de weerdige en gezalfde monden en pennen der eerweerdige heeren Pollepel van Be- veren, Opsomer, père Dufour en Kuiptje, indien hij nog leefde. Deze mannen kennen het gewichle en de waardigheid van dit woord, zij weten altijd wel hun hoogweerdig te plaat sen en als zij gepijnd zijn zij vinden altijd kapellckens, niet waar Nieuwsblad Gij zult waarschijnlijk uw woord herroepen, kwakzalvers, van Cher Chou te doen passeeren voor een godloozen om - wentelaar' t welk hem zoo schadelijk en pijnelijk valt? f-!' is zeker van alle zonden vergiffenis te bekomen in uwen win kel, aangezien gij er gegeven hebt aan den treffelijken Ja" Delaet en aan den kristelijken D'hane-Steenhuize die de God heid van Christus loochende, ntaar die nogtans den uitver- kooren was van den aartsbisschop Dit was erger dan het woord Hoogweerdig ligtveerdig uitspreken. Mij op uwe bermhertigheid betrouwende, heb de eer u op voorraad te bedanken. De correspondent van 't Nieuwsblad zegt dat, indien M- Van Merris burgmeester had kunnen zijn, wij al de postjes zouden hebben zien bekleeden door ziirie slavru en lievelin- gen.

HISTORISCHE KRANTEN

De Toekomst (1862-1894) | 1873 | | pagina 2