Stads Nieuws.
PGPERINGHE,
BURGERSTAND
Sterfgevallen.
E
Sedert lang lagen de OLIEKOEKEN, gebakken door het
Nieuwsbladje, en op een eeuwig zwijgen verleid door de
Toekomst, op de maag van de heilige pennelekkersmeer
dari eens hebben zij hun ongeduld te kennen gegeven over de
aanhoudende zagerij zooals zij dezelve noemden, van
den embêtanten Magister.
Welnu, godzalige heerkens, om u plezier te doen zullen
de Oliekoeken van heden af ophouden te verschijnen
Ja de Oliekoekendie plaagstokken, hebben er gestaan!
Voortaan zullen wij dezelve vervangen door ERLCADELLEN,
omdat het bewezen is dat deze laatste meer in den smaak van
de zwarte magen vallen.
Waarom Fricadellen
Als een aandenken op het artikel in ilen rouw over de
opstraalzetling der Lamoljes, waarin al de heeren van onzen
Stadsraad aan de publieke verachting ten prooi zijn gewor
pen, en waarin de zeven bedienden, die krachtens ontvangen
bevelen en volgens de wet hunnen dienst hebben uitgevoerd,
lafhertig zijn aangevallen.
De schrijvers weigeren Mijnheer »te zeggen aan al wie
van ver of van bij tot de uitvoering der wel geholpen heeft,
zij die ons eene doodzonde maken omdat wij Evangelie met
geene groofe E sell ree ven
Zij vallen hevig uit tegen den Deurwaarder om dat hij
STRAGIER heetOok waarom heeft hij zulken naam? nog
één ietter meer en het ware Lucifer I Wuk, STRAGIER!
2egt het bladje allo riefje-rafje, gij die onze vrienden
zijt, kiskiskisSlaat alles dood, en Stragier den eersten
Om meer koleur aan hunnen tableau te geven nemen zij
vier gendarmen en voegen die bij den groep maar dit waren
2eker vreemde gendarmen, daar de onze niet uit hunne ka
zerne mochten gaan.
Nu begint de beschrijving: Als al dat slecht volk het
kouvenl binnen ging men kan denken wat zij daar al uitge
meten hebben met die nonnekens
Het was noene geworden, maar ge zijt er wel meê,de
nonnekens en konden niet elen. (en eenige regels verder
2ij hadden gedaan met eten IAsaschrijvers, met wien
houdt gij de bale? gij mist uw effekl met te 2eggen dal de
nonnekens geëten hebben
Wij zullen nemen dat gii, zooals al de groote leugenaars,
de eerste leugen door de tweede vergeet, en dat de Lamotjes
niets geëten hebben.
Dus zij hadden niets geëten van de Fricadellen welke
zeer mager gereed gedaan waren, en, abomintaie! de zeven
mannen van de wet hebben alsdan 8© Frikadellen opgeëten,
het eten van lwee-en-twintig nonnen! Want 3 fricadel
len voor eene non is toch niet te veel.
De arme nonnekens, welke met almoessen leefden, har
den bier, boter, aardappels, eiers, enz., in den kelder, en in
een bijzondere kamer: pijp, tabak, cigaren I
Hoeveel ijperlingen, die met almoesen leven, kunnen
a'zóó spreken
Eh wel,zwarte artikelschrijvers, indien gij al dat wetvolk
daar de 3'1 f2 tonnen bier bad doen uitdrinken, de eieren
uitzuipen, de cigaren en tabak doen rooken en de politie dc
boter doen opeten, gij zoudt nog meer effekt gemaakt heb
ben en bet volk ware voorzeker in opstand geraakt.
Nu, helaas! is alles mislukt. Het artikel zal toch iets
goeds voor hun medebrengen: het oordje! Zoo als al hunne
ondernemingen loopt deze ook uit op schooierij IEn de
arme onnoozele dibbetjes en bedrogene huismoeders zullen
zich bet noodige onttrekken en het grootste paart betalen in
geheel deze speculatie.
Maar de nonnetjes zijn niet te beklagen,zij zullen slach
ten gelijk de paterkens, zij zullen dit jaar de gebroken potten
«n pannen gaan schooien om hun geschooid eten te koken,
en binnen een jaar zij zullen eenen eigendom van meer dan
-100,000 fr. koopen I
Ten slotte, de nonnetjes zijn buiten de Lamotteschool
om dat zij zich aan de wet niet wilden onderwerpen...
Dat zij nu elders hunne exploitatie voortzetten....
Het goed van den arme is nu in veiligheid en welhaast
zal men de Lamotteschool, geknischt, gezuiverd en volgens
de noodwendigheid der gezondheidsleer ingericht, goed zien
gedijen.
De kinders zullen eene gezondere lucht inademen en
ruimte hebben om te loopen en te spelen gediplomeerde
meesteressen zullen hun al het noodige aanleeren wat eene
huismoeder later moet weten, en niettegenstaande dat alles,
zal de winst van het speldewerk meer opbrengen als voor
dezen, daar de ouders zelf het werk hunner kinderen zullen
mogen verkoopeu.
Tot Zaterdage. De Magister.
IJperen, 18" October 187.3.
Bm-KerwneM. - Artillerie. Uitslag der schie
ting van 13 October 1873
1" prijs Ch. Selschotter.
2° prijs Ch. Deweerdt.
Maandag, 2(1 dezer, priisschieting.
Ter gelegenheid der prijsbehalingen door de heeren E.
Cardinael, voorzitter, en A. Dumon, kommissaris, in de Na
tionale Sebijfscnieting te Brussel in 1873, de Maatschappij
Cijbelschutters van Burgerwachten te IJperen heeft besloten
de heeren overwinnaars een Banket hij inschrijving aan te
bieden den Dinsdag 28 dezer.
Daartoe zou er eene schieting ingericht worden, in samen-
verbondene partij voor die niet schieten, en waarvan fr. 2-30
door de verliezers en fr. i-50 voor de winnaars te betalen
valt.
Drij prijzen zijn, buiten deze voorwaarden, de schutters
aangeboden.
Benoeming. - M. J. Van Werveke, onze stadsge
noot, advokaat te Gent, is, bij Koninklijk besluit, Substituut
van den Prokurettr des Koniiigs te Dendermonde benoemd.
ü^zeeen-weg. - Het war te wenschen dat men,
ter gelegenheid van het veranderen der vertrekuren, in de
winter-periode, welke op de ijz re wegen zal plaats hebben,
op den weg van IJperen naar Thourout, de uren zoodanig
zou schikken, om geen drij kwartiers uurs in de tusschen-
statien te moeten verliezen. Dit maatregel zou de minste
belemmering niet bijbrengen in het uitoefenen van den dienst.
Van den 10" tot den 17° October 1873.
GEBOORTEN VrouwelljlfeS'?.Chl 'ij'6 zameU> U'
Huwelijken.
Coutelier, Augustus, luitenant bij het II' linie-reg', en
Swaegers, Maria, zonder beroep.
Braem, Regitia, 72 j., herbergierster, wed* van Alexander
Clarebout, Kieken-Markt. Provoost, Maria, 87 j., Zonder
beroep, wed' van Cosmas Werqtiin, Meenenstraat. Ylae-
mynck, Karolus, 22 j., r. b., ongeh., Meenenstraat. £n-
dron, Petrus, 59 j., bleeker, echtg. van Rosalia Vanden-
broucke, Thouroutstraat. Kerrinckx, Donatus, 58 j.,
werkman, echtg. van Barbara Minnekeer, Nederstraat.
Vanspranghe, Petrus, 72 j., werkman, echtg. van Barbara
Artois, Meenenstraat. Dewitte, Maria, 56 j., winkelierster,
wed* van Petrus Houppe, Sterrestraat.
j - Mannelijk geslacht 4) c
Kinderen beneden de 7 jaren^ VrouweJ|ijkSidem. 2j6.
15 October 1873.
Dc katSiolljke en de liberale religie.
De gezalfde schrijvelaar van het dompersblad zrgde laatst—
maal dat het natuurlijk is dat men zijne beurs niet vertrouwt
aan eenen notaris kerkhater, noch zijn lichaam aan eenen doe-
teur zonder geloof, noch zij he kalandijze aan een liberalen
winkelier die God en zijn gebod miskent, om dat zulke god-
delooze mannen hunne kliënten kunnen bedriegen en intrest
doen, dewijl zij geen anderen teugel hebben dan weten
tribunaal waaraan men gemakkelijk kan ontsnappen.
Om dan treffelijk notaris, eerlijk docteur en rechtveerdige
winkelier te zijn, men moet geloof en religie hebben, 't is te
zeggen, religie in den zin der leerstelsels van onze popering-
sche godsgeleerdenMaar weet gij niet, zwarte sukkelaars,
dat de liberalen meer eerbied voor God hebben dan gij en dat
uwe religie, gelijk gij dezelve in praliek stelt, niet anders is
dan oneerlijkheid, ontrelfelijkheid en onrechlveerdigheid
Uwe religie is eene speculatie van geld, rijkdom, tijdelijk ge
zag, en niet anders. Iedereen kent de listige en eerlooze mid
dels welke gij hiertoe gebruikt. Het is de religie van Christus
niet die ootmoedig en arm was het is de religie van Roemen,
het is de religie der jesuiten en bisschoppen die niet anders
dromen dan hoogmoedige verhevenheid, wereldsch vermogen
en koninglijke heerschappij. Al de landen en volkeren onder
uwe voeten houden en in Cesar's zetel zitten, daar is uw
geloof, daar is uwe godsdienst.
Uwe religie versmolten in de politiek, eene aanhoudende
partijschap uitmakende, is daarenboven onvereenbaar met de
krislelijke liefde en de princiepen van het Evangelie die alleen
de grondsteen zijn van den waren godsdienst. In plaats van
eene religie van vrede, verdraagzaamheid, eendracht en broe
derliefde, 'tis eene religie van haat, wraakzucht, vijandschap
en vervolging die altijd riekt naar de inkwisitie.
In plaats van God te dienen, gij neemt God voor een
oogverblindend instrument om u in zijne plaats te stellen, om
u onfaalbaar te maken gelijk Hij, en u alle eer, macht en
glorie loeleschrijven die aan Hem alleen toekomen.
Maar de liberalen (bijzonderlijk die welke met kennis van
zaken of bij ondervinding u kunnen oordeelen,) hebben eene
andere religie; zij eeren en dienen God op eene betere manier
en volgen hierin de oude mode die bestond in de eerste eeuwen
van het christendom, 't is te zeggen, vóór den tijd van al de
despotieke dwalingen, misbruiken en dwingelandijen welke
het roraanismus ten zijnen profijte, maar ten nadeele van den
godsdienst opeengestapeld heeft. Zij eeren en dienen God door
de middels die, gelijkvormiglijk aan zijne wet, vereischt wor
den om treffelijk man te zijn, en die al 't kwaad welk gij toelaat
en dikwijls gebiedt, uitsluiten. De liberale religie is onafhan
kelijk van de politiek, zij beantwoordt aan de wet van God en
de wet der natuur, en blijft onveranderlijk in den voorspoed
gelijk ia den tegenspoed.
Bij gebrek aan vertrouwen in uw vervalscht ministerie,
vele klaarziende menschen kennen, in zake van reliegie maar
God alleen en zijne geboden, en stellen hunne consciëntie
rechtstreeks met Ilera in gemeenschap; andere die troost
wenschen te vinden bij eeneu mensch, veifoeien een zondari-
gen biechtvader en willen hun geweten maar openen aan een
waardigen en deugdzamen priester die dikwijls moeielijk te
vinden is. Zij doen gelijk de boilieerdige chiistenen deden
vóór dat de jaarlijksche oorrbitchl door het concilie van
Latranen in 1215 (ruim 12 eeuwen na Int leven van Christus)
voor de eerste niaal verplichtend verklaard werd. Zij zijn niet
gelijk die welke het kwaad bedrijven omdat het nu door den
eersten politieken kappellaan gereed zoo gi makkelijk kan ver
geven worden, en welke nauwelijks uit de kerk gekomen
zijnde, hetzelfde kwaad op nieuw herbi ginnen. Zij zijn niet
gelijk die welke, door deze vergiffenis ontvangen van een
boosaardigen mensch, meenen zuiver te zijn gelijk eene oog,
en geene de minste knaging van consciëntie meer gevoelen;
maar zij herkennen dat hel kwaad eene vb k toebrengt aan
hunne eerlijkheid en aan hunne menschelijke weerdigheid, en
dat het maar herstelbaar is door verdienstelijke daden die
hunne weerdigheid in de oogen van God en van de menschen
op nieuw kunnen verheffen.
Wij vragen nu wie in het algemeen meer vertrouwen ver
dient, of wel die welke uit zuiver eergevoel het kwaad zoekt
te vermijden en het zelve door de innige overtuiging van zijn
ongelijk, tracht te herstellen wanneer hij het bedreven heeft,
of wel die welke, al zijne eer stellende in kwaad en leed toe
te brengen aan zijne liberale evennaasten zich bevredigt
met zijne zonden te doen uitvagen door politieke en haat-
zuchtige mannen, gelijk de Krulle en Basilius
Een oud spreekwoord zegt dat men nooit maar door een
kwezel of kwezelaar gekuld is.
Langgerokte, kortgebrockte en gekruinde abbétjes, gij
koomt nogeens terug op de kiezing van uwen plalgelepelden
burgmeester welken gij zelve in veel voorgaande omstandig
heden hebt doen passeeren voor eenen volmaakten gierigaard.
Meent gij misschien met hem wat te vleien en te wierooken,
van hem te bekomen 't geen de katholijke kopstukken van
Brugge van den engelschen Sulten bekomen hebben Neen,
neen, kwakzalvers, draait en duwt hem op alle zijden en
kanten zoo plat als een zesken, er zal noch voor u noch
voor geheel uwe kliek geen druppelke zop uit zijne beurs
bersten. Stemmen zoo het u belieft en op welke wijze het u
aangenaam en voordceüg kan zijn naar ziel en lichaam, als
het hem niet moet kosten, dit zal hij u toestaan maar geld of
tijdverlies, die hem zoo kostelijk is, neen, neen, kwakzalvers,
gij zult het niet geraden hebben: hij heeft te veel te zorgen
voor zijne bloedverwanten.
Wat zijne voorgaande uitsluiting betreft tot benoeming
van schepen, wij hebben reeds verscheide maal de reden er
van doen kennen, wij gelooven dat gij doof zijt, Nieuwsblad
gelijk de hennen in den ougst. 't Is omdat hij de kiezerslijsten
heeft helpen vervalschen en hierdoor de echte liberale meer
derheid in 1869 tot minderheid heeft doen vallen 't is omdat
hij maar één maal per trimester op het stadhuis verscheen
om zijn mandaat te ontvangen van schcpens-traktement. Vatj#
't Nieuwsblad
Wat het woord Hoogweerdig betreft, Cher Chou bekent
dat het hem lichtveerdig uit zijne pen gevlogen is, zonder
het minste achterdenken. Hij weet geheel wel dat, indien
God niet veel bermherliger ware dan uwe langgerokte, kort-
gebroekte en gekruinde abbétjes, hij waarschijnlijk van eene
zware straf zou getroffen geweest zijn, hel zij van eene ver
vuilde maag, eene buikpijn, eene grooten afgang, of alle an
dere soortgelijke kwalen volgens den wensch van onze
bovengenoemde kwakzalvers. Hij had kunnen een ander
woord gebruiken tot het nedcrknielen voor uwen gierigen
ongezoomden burgmeesterhij weet maar al te wel dat dit
woord in betere monden en pennen geplaatst kon worden
dan in dc zijne, bij voorbeeld in de weerdige en gezalfde
monden en pennen der eerweerdige heeren Pollepel van Be-
veren, Opsomer, père Dufour en Kuiptje, indien hij nog
leefde. Deze mannen kennen het gewichle en de waardigheid
van dit woord, zij weten altijd wel hun hoogweerdig te plaat
sen en als zij gepijnd zijn zij vinden altijd kapellckens, niet
waar Nieuwsblad
Gij zult waarschijnlijk uw woord herroepen, kwakzalvers,
van Cher Chou te doen passeeren voor een godloozen om -
wentelaar' t welk hem zoo schadelijk en pijnelijk valt? f-!'
is zeker van alle zonden vergiffenis te bekomen in uwen win
kel, aangezien gij er gegeven hebt aan den treffelijken Ja"
Delaet en aan den kristelijken D'hane-Steenhuize die de God
heid van Christus loochende, ntaar die nogtans den uitver-
kooren was van den aartsbisschop Dit was erger dan het
woord Hoogweerdig ligtveerdig uitspreken.
Mij op uwe bermhertigheid betrouwende, heb de eer u op
voorraad te bedanken.
De correspondent van 't Nieuwsblad zegt dat, indien M-
Van Merris burgmeester had kunnen zijn, wij al de postjes
zouden hebben zien bekleeden door ziirie slavru en lievelin-
gen.