VAN IJPEREN.
4 FRANKEN 'S JAARS
6©5. Twuali'de Jaar.
Politiek. Stads,- Rimst- en Letternieuws. Verschillige Tijdingen. Markten. Bekendmakingen.
Paus Pius IX en Keizer Willem van Pruisen.
VOOR IJ PEREN. Fit. 4-50 VOOR BUITEN STAD.
Aankondigingen: 12 centimen den regel.
Reklamen: 25 centimen.
ZONDAG. 2G" OCTOBER 87
Bureel: Dixmudestraat. 59.Alle inzendingen vrachtvrij.
Het Nieuwsblad van den IS" dezer geeft ons
een staaltje tot hoeverre de baatzucht der schrij
vers van het vuilblad hun kan verleiden omdat
een eerzamen advokaat, uit zelfsöpolTering en om
zich nuttig te maken aan het algemeen, het
onaangenaam ambt van lid van 't Bestuur van
Weldadigheid heeft aanvaard, zij hitsen zijne ooms
op om hem te onterven. Tot nu toe had men
dergelijke infamiën nooit te betreuren gehad, (wij
zeggen infamie, omdat wij geene woorden sterk
genoeg vinden om zoo ecne slechte en eerlooze
daad te schandvlekken), deze die zulk eene
infamie hebben begaan moeten noch schaamte,
noch eerlijkheid in hun lijf hebben!En
zeggen dat het dienaren van eenen God van vrede
zijn die zulks geschreven hebben of daar aan
toejuichen, het is niet gelooflijk, bijzonderlijk
wanneer men overweegt dat zij niet te min dage
lijks misse lezen ook dergelijke onbetamelijkheden
doen meer kwaad aan den Godsdienst dan al de
zoogezegde slechte nieuwsbladen, om dat zij be
wijzen dat den Godsdienst voor hun maar een
werktuig is om hunne slechte driften uit de werken.
Iets dat nog sterker is, zijn de pogingen gedaan
om de liefdadige zielen af te keeren van nog brood
aan den arme in de kerk te laten uitdeelen meer
dan 50,000 brooden waren jaarlijks door de tus-
schenkomst van den disch aan de behoeftigen
uitgedeeld; van sedert twee jaren het getal is
merkelijk verminderd, om dat men reeds eenige
personen bad bewilligd om het -brood, bestemd
voor den arme, aan de broederschool te geven, en
indien de goede zielen thans naar de pogingen van
die eerlooze. en verwaande abtjes moesten luisteren,
de behoeftigen zouden van deze weldaad geheel
beroofd worden.
Maar neen, het grootste gedeelte van deze giften
zijn fondatien, en de gevers zullen gevoelen dat
bet een diefstal zou zijn waartoe men hun tracht
te bewilligen.
De jesuitieke boel weet voordeel te trekken uit
al de gelegenheden, en de zaak der Lamotten is
eene omstandigheid waar van hij gebruik heeft
weten te maken om de kwezelarij te bewerken
het is aldus dat, terwijl religieusen met nog andere
van huize tol huize gaan om aalmoessen te schooien
dat er een edelkwezel bij al de vertrouwde van
hare partij eene inschrijvinslijst heeft aangeboden
om jaarlijksche subsidien te bekomen tot onder
houd der 22 religieusen die het geslicht hebben
verlaten, omdat de omwenlelaars hun verboden
hadden van zich te onderwerpen aan de wet, en
wij kennen genoeg de gemoederen van zommige
kwezels om overtuigd te zijn dat zij een goeden
oogst zullen opdoen.
Ongelukkiglijk, dergelijke schooierijen strekken
altijd ten nadeele der behoeftige volksklas, zoo
verre dal wij de overtuiging hebben dat zommige,
die een deel van hun inkomen ter beschikking van
dejesuiterij stellen, enne» frank zouden weigeren
aan eenen werkman die ten gevolge van ziekten of
ongelukken hongersnood zoude lijden.
Voor heigeen ons betreft, de Lamolle zusters
hebben ons medelijden niet kunnen opwekken,
indien zij zich aan de bepalingen der wet hadden
onderworpen zij hulden beter geweest dan te
voren, de stad zou ongetwijfeld in hun bestaan
voorzien hebben en het geslicht ware tot een nieu
wen bloei geklommen.
Maar neen, de omwentelaarsbende had eene
gelegenheid ontwaard om de regeering te trachten
hatelijk te, maken, en zij heeft er gebruik van ge
maakt, zonder zich te bekommeren van bet nadeel
dat bare overdrevene handelingen aan den waren
Godsdienst toebrengen.
Gelijk men er zich moest aan verwachten, de
zaak der Lamolteschool moest de ronde van het
land doen het was een middel om uitvallen te
kunnen doen legen geheel hel liberalismus, en,
volgens ons, het verbod gedaan aan de gezusters
van dit geslicht om zich aan de wet te onder
werpen, heeft nooit geen ander doen gehad.
Maar het verhaal van meest al de klerikale
nieuwsbladen is benevens de waarheid zij rede
neeren alsof de zusters plotselings en op eene
ongeschikte wijze zouden buitengesteken zijn,
terwijl alle pogingen bij haar zijn aangewend om
dat zij zich aan de eischen der wet zouden ouder
worpen hebben; het is dus na alle middels van
overeenkomst te vergeefs aangewend te hebben, dat
de regeering hun heeft moeten bevelen het gesticht
te verlaten.
Hel is ook eene valsche aanhaling dat het ge
sticht Lamotte, door Maria-Theresia als een priva
tief gesticht had ingesteld geweest. Het was, gelijk
veel andere gestichten, onder het opperbeheer van
het Magistraat en van den Bisschop geplaatst,
onder de voorschriften dat het moest bediend wezen
door vijf stille dochters, en op voorwaarde dat er
nooit geen klooster zou mogen van gemaakt wor
den het is, zonder rekening te houden van al die
voorwaarden, dat men hel met meer dan twintig
nonnen heeft bevolkt, welke een deel van het
inkomen der fondalie door slecht beheer hebben
verloren en laatst 50.000 franken hebben laten
stelen zonder al die bijzonderheden te doen ken
nen, bestempelen zij met den naam van «roverij en
diefte de toepassing der voorschriften van de wet.
Toen men ten gronde wilt gaan, indien er
rooverij en dief ten begaan werden het is van wege
het Stadsbestuur niet, maar wel door degenen die
zich ten ongelijke in bezit van het gesticht hadden
gesteld wel is waar, na veel lasteringen en scheid-
worden tegen de Regecring uitgebraakt te hebben
zij bekennen dat de oorzaak van deze ruiming de
wet op de studiebeurzen is dat zij eene dievewet
noemen.
Het Ministerie is klericaal en het beschikt over
eene groote meerderheid in de Kamers, waarom
dus roept het die wel niet af
Omdat de weinige bij den Jesuitieken boel die
nog den goeden zin bezitten overtuigd zijn dat de
wet juist is en het behoud van de fondatien waar
borgt, waarvan ei' reeds een deel niet meer bestond
en die op den duur zouden geëindigd hebben met
geheel verloren te gaan.
Het telegrafisch bericht uit Berlijn van eene
briefwisseling tusschen Keizer Willem en Pi us IX,
in de maanden Augusti en September, heeft zich
niet alleen bevestigd, maar die correspondentie is
zelfs reeds openbaar gemaakt De brief van den H.
Vader luidt als volgt
iiiiiiii a mmÊ
kmm a ai
i.
S5S~-Sg£S555«SgS-
DE TOEKOMST
IJZEREN-WEG.
VERTREKUREN VAN IJPEREN
Naar POPERINGHE-HAZEBROUCK. 6-50. - 12-05.- 3-57.
- 6-50.
Naar POPERINGHE. 9-07. - 8-45. - 9-50.
Naar KORTRIJK. 5-54. - 9-49. - li-18. - 2-35. - 5-25.
Naar R0U8SELAERE. 7-30. - 12-25. - 6-43.
Naar LANGEMARCK. 7-13. - 12-13. - 6-20.
KLERIKALE HEMSCHLIEYENDHEID.
li Op hst Vatikaan, 7 augusti i873.
MajesteitAl de maatregelen welke gedurende eenigen
tijd door Uwer Majes terts regering genomen zijn geworden,
hebben meer en meer de vernietiging van het katholicismus
ten doel. Wanneer ik hierover met mij zeiven te rade ga, om
te weten aan welke oorzaken deze zeer harde maatregelen te
wijten zijn, dan beken ik dat ik niet in staat ben gronden et-
voor te vinden.
Van een andere zijde wordt mij medegedeeld dat Uwe
Majesteit da handelwijze van uwe regering niet billijke en de
hardheid der maatregelen tegen de katholieke kerk niet
goedkeurt. Indien het echter waar is dal Uwe Majesteit het
niet goedkeurt en de brieven welke Hoogstdezelve vroeger
tot mij heeft gericht strekken om voldoende te bewijzen dat
gij hetgeen gebeurt niet goedkeuren kunt, indien, zeg ik,
Uwe Majesteit het niet goedkeurt dat uwe regering op den
ingeslagen weg voortgaat, dl- strenge maatregelen tegen den
godsdienst van Jesus-Christus steeds verder uitgebreidt en
deze laatste hierdoor zoo zwaar benadeelt, zal dat Uwe
Majesteit niet tot de overtuiging geraken, dat deze ijiaatvege-
Ien geen andere uitwerking kunnen hebben dan den troon
zeiven van Uwe Magesteit te ondermijneu