POPERIN GIIE,
Verschillige tijdingen.
BURGERSTAND
Sterfgevallen.
sa
Lamotjes. - Ten einde zooveel geld mogelijk te
slaan, men vindt alle slach van vertelselkens en middels uit
ten voordeele der Lamottenunnen. Onder ander men vertelde
dat M. Carton en verschillige andere liberalen voor groote
sommen zouden geteekend hebben. Men voelt dit aan zijnen
elleboog dat zulks een uitvindsel is derclericale leutemakers
Iedereen kan gemakkelijk beseffen dat M. Carton en al de li
beralen allijddeLamolteschool aanzien hebben als eene groote
speculatie op de kinderen der arme werklieden.
Het is nogtans met zulke middels dat zij er meenen te ko
men 1
Concert. - Zondag, 2 November, zal er in de
groote Hallezaal, een Concert-Wandeling plaats hebben van
12 tot 1 ure 's middags, ter gelegenheid der overhandiging
van het geschenk door de leden der Concorde (buiten stad)
aan den heer Alph. Verschaeve, voor zijn onvermoeibaren en
onbaalzuchtigen ijver dien hij tot heden aan den dag gelegd
heeft om de zomerfeesten in het genoemd Lokaal te verluis-
terlijken.
Ylaasiische Ster. - Zondag, 2 November, zooals
het ons de aankondigingen melden, geeft de Viaamsche Ster
hare eerste winter vertooning, zie onze annoncen. Het stukje
het Wachtwoord isRonken dat ons over een jaar zoo
hertelijk deed lachen zal voor opening stuk dienen, de andere
zijn twee nieuwe welke wij nooit alhier vertoond zagen.
Indien de heeren liefhebbers zoo als verleden jaar zich met
hert toegelegd hebben tot het bestudeeren hunner rollen,
mogen wij verzekerd zijn dat, wat het muziek en de kostumen
betreft, alles onberispelijk zal zijn.
Volgens genomene inlichtingen zouden de leden der maat
schappij niets gespaard hebben om hun succes van over een
jaar nog te overtreffen. Dus opgepast, liefhebbers van het
viaamsche schouwburg, men begint juist ten 6 ure.
Solo slim. - Donderdag laatst, 30 October, in de
eslaminet Sint Sebastiaan, alhier, is er een Solo Slim gespeeld
door den heer R. De L't merkwaardigste is dat
het den eersten deel was.
7e Zoon. - De vrouw van den onder-brigadier der
Douanen te Gheluvelt, heeft haren 7e zoon ter wereld
gebracht. Als naar gewoonte heeft Z. M. Leopold II het peter
schap aanveerdt en M. Keingiaert de Gheluvelt, als zijn
afgeveerdigde bij de plechtigheid des doops aangesteld
welke den 28 dezer plaats had.
Van den 24" tot den 31" October IS73.
GEBOORTEN yJouwdljk'5)te zameD> i3"
Huwelijken.
Knockaerl, Gustavus, schoenmaker, en Vandevoorde, Julia,
kantwerkster. Odent, Polijdorus, werkman, en Deweerdt,
Valeria, kantwerkster.
Derathé, Henricus, 59 jaren, gepensionneerde militaire,
echtgenoot van Carolina Durnez, Tempelstraat. Jove,
Carolus, 53 jaren, hotelhouder, echtgenoot van Maria Lamoot,
Dixmudestraat. Samyn, Maria, 84 jaren, zonder beroep,
weduwe van Joannes Geldhof, Hondstraat. Noyez, Amelia,
64 jaren, werkvrouw, echtgenote van Petrus Breyne, Meenen-
straat. Florentyn, Clementia, 57 jaren, zonder beroep,
ongehuwd, Kleine-Markt. Laire, Petrus, 81 jaren, zonder
beroep, echtgenoot van Natalia Sohier, Meenenstraat.
Vanderghote, Melania, 65 jaren, zonder beroep, ongehuwd,
Hondstraat.
Kinderen beneden de 7 jaren" Mannen geslacht 51
J Vrouwelijk idem. 1)
27 October 1875.
AU WIJ ZIJN ER.
De religiemannen mogen de kerk verlaten om tot over het
hoofd in de politiek en in de wereldlijke zaken te springen,
zij mogen zich van den autaar naar de markt begeven om,
door de gedwongene stemmen van het onwetendste volk,
burgmeesters en representanten aftezetten en de bestaande
gouvernementen omver te werpen; maarzoo haast de libera
len, die de ware nationale partij van het land uitmaken, het
minste puntje der religie of der geestelijke zaken aanraken,
aanstonds men valt bun op het lijf, en predikstoel en druk
pers worden in het werk gesteld om hunne roekeloozheid te
bevechten, te schandvlekken en te verdoemen.
Wij hebben gezegd dat de katholieke religie, gelijk zij
hedendaags in patriek gesteld is, de ware religie niet meer
is, dat zij eene spekulatie geworden is van geld, rijkdom en
wereldlijke macht, eene religie van broederhaat, wraakzucht,
tweedracht, vijandschap en vervolging. Op deze waarheden
hebben onze tegenstrevers niet één woord te antwoorden
gehad maar wij hebben er bijgevoegd dat vele klaarziende
menschen, geen vertrouwen hebbende in eenen godsdienst die
zoo tegenstrijdig is met de princiepen van hel Evangelie, zich
hielden aan de oude religie van hunne voorvaders, en dat zij,
voorwat hunne concientie betreft, zich gedraagden naar het
voorbeeld der eerste christenen die, de oorbiecht niet opgelegd
zijnde als een gebod, dezelve aanzagen als facultatif. Ah! dat
is afgrijselijk, al de donders en bliksmens vliegen over ons
hoofd, wij zijn verdoemd, wij willen eene nieuwe religie
(die van onze oude voorvaders) inbrengen, wij loochenen de
goddelijke instelling der biecht en de wezenlijke tegenwoor
digheid van Jesus in zijn H. Sakrament, wij zijn ketters
en schismatieken, en bijgevolgonweerdig van in de
kiezingen gekozen te worden.
De kathoüjken mogen hel Evangelie met de voeten starapen;
en de liberalen mogen niet puren in de mijsterien van hunne
nieuwe leerstelsels.
Maar, lieve discipels van Roomen, loopt toch zoo zeere niet
en ziet hier eerst en vooral de geschiedenis: Christus, toen hij
na zijne verrijzenis aan zijne apostels de macht gaf om de
zonden te vergeven met de 'vrijheid van dezelve te behouden,
is ten hemel geklommen zonder 't volk hiervan te verwittigen
en zonder de plicht der biecht bij zijne tien geboden te voe
gen de eene geloofden aan deze apostelijke traditie en de
andere niet, en hieruit volgde dat er vele christenen liever te
biechten hadden aan God zelve dan aan de menschen. Ten
anderen het Evangelie spreekt nergens van deze goddelijke
instelling, en eerst werd het gebruik der biecht maar ingevoerd
in sommige kloosters (vraagt het maar aan den H. Benedictus)
als zijnde een akt van onderwerping en gehoorzaamheid aan
den abt. Het is maar in het begin der 15de eeuw dat de Paus
Innocentius III,ziende dat dit gebruik een goede middel
zoude zijn om zich het volk van die domme en barbaarsche
eeuw te onderwerpen, hetzelve heeft willen algemeen maken
en door een concilie, gehouden te Latranen in 1215, de
biecht verplichtend verklaard heeft op straf van excom
municatie. De biecht, die men in de tien geboden Gods niet
vindt, werd alzoo, ruim twaalf eeuwen na Christus, een gebod
der H. Kerk, gelijk in 1855 de Onbevlekte Ontvangenis
van Maria, en in 1870 de onfaalbaarheid van den paus nieuwe
geloofspunten geworden zijn.
Maar het komiekste van al, 't is dat men de mannen die zich
niet willen blindelings ondergeven aan al die beslissingen,
genomen zoo veel honderden jaren na Christus, uit al de
electieve bedieningen wil bannen ten einde den autaar van
zoo eene religie op den troon te plaatsen en hare dienaars te
doen gebieden over volk en koning.Blijft in uwe kerk, valsche
religiemakers en heerschzuèhtige omwéntelaars, herinnert u
dat in Belgie geene godsdiensten herkend zijn,dat, volgens de
Constitutie, alle Belgen, zonder onderscheid van geloofsbelij
denis, gelijk zijn voor de wet en evenveel toegang hebben tot
de openbare bedieningenen alsdan zullen wij ook uwen
winkel gerust laten.
De Kierewijtooge heeft Zondag, 19 dezer, een sermoen
gedaan die door zijne gekruinde medebroeders schrikkelijk
beknibbeld is hij heeft al de lezers der Toekomst verwezen
tot de hel, en waaronder velé kalholijken zoowel als, libera
len. Dit is eene groote onbedachtheid van onze Kierewijt
ooge, want hij weet geheel wel dat, ais men tot de hei
veroordeeld is, de ziele geene eerste, tweede, derde noch
vierde uitvaart meer noodig heeft en zelfs geene jaargetijden,
zingende noch lezende missen en ook geene aflaten, hetwelk
voor hun zelve zeer schadelijk moet vallen, en voor ma swin
dle bijna geene dikke meer zal ontvangen om haren dorst te
laven. Had hij toch al deze lezers maar veroordeeld lot het
vagevuur hij zoude ten minste voor al de pastoors en de on
derpastors keukens en kelders gezorgd hebben, 't Is 't geen
Père Leent, zaliger memorie, ten allen tijde openbaarlijk ver
klaard heeft dal, zonder vagevuur, het onmogelijk was keu
kens en kelders voorzien te houden, en een klein spaarpotje,
die men noemt een appeltje tegen den dorst, te vergaderen,
gelijk of hij gedaan heeft, niet waar Abbéljes
Dit vonnis was in alle geval te straf en onmogelijk zich
daaraan te gedragen indien zulke vonnissen uitgesproken
waren in de wereldsche zaken, het waTe belachelijk. Neemt
nu, bij voorbeeld dal een keizer of een koning een decreet
uitgaf bij hetwelk al de politieke rechten van den clergé af
geschaft zijn, zoude dit voor onze gekruinde oppei'burgers
verdraaglijk zijn en zouden zij niet liever al de staten van
die monarken ondermijnen, gelijk de mols, dan zich daaraan
te onderwerpen Dit is onbetwistbaar, niet waar Abbétjes?
Zondag avond was onze stad, gewoonlijk zoo stil, eensklaps
in luidruchtige beweging gébracht, even alsof wij in volle
kermis zouden geweest zijn. Gansch de kleine markt en de
Reninghelststraat waren overdekt van nieuwsgierigen bij het
zien van eenen grooten stoet, samengesteld uit vrolijke wezens
en verlicht door talrijke en hoogverhevene lanterns van alle
kleuren. Het was de maatschappij der Pliilhurmonie die,
vergezeld van hare tambours en clairons en van het voormalig
liberaal pompierskorps, eene serenade ging geven aan haren
ondervoorzitter M. Ddiont ter gelegenheid zijner terugkomst
van zijne huwelijksreis. Iedereen wilde deze .ovatie zien, en
het was maar met groote moeite dat het muziekkorps het ge
drang van het volk kon doorbooren om zich binnen de tra
liepoort van hel kasteel te begeven.
De stoet daar aangekomen zijnde en geplaatst voor
de vensters van den salon waar de nieuwgetrouwden in
gezelschap van andere heeren en damen zich bevonden, hefte
het muziek de Brabvnconne aan, die den geestdrift der me
nigte door een algemeen vreugdegeroep deed losbersten.
Hierop volgden nog eenige andere zoetluidende stukken, na
welker uilvoering M. D'hont, aan zijnen arm hebbende zijne
liefelijke dame, tot de muziek naderde om haar met zijne ge
woonlijke vriendschap zijne erkentenis uit te drukken over
het gulhertig onthaal waarmede zij hem vereerde, om haar
aan te kondigen dat hij zijne vrouw aanbood als eerlid van
het genootschap, en om de werkende leden en de oude pom
piers uit te noodigen tot een avondmaal dat hun 's anderdaags
in de nieuwe zaal der maatschappij ging bereid zijn. Op deze
sijmpatische woorden verhief zich in de lucht een donderend
geroep vanLeve onze Vice-PresidentLeve onze Vice-
Presidente
Deze huldebewijzing gesloten zijnde door een klankvollen
pas-redoublé die al de echos van het omliggende in beweging-
stelde, de maatschappij is al trommelen en trompetten naar
haar lokaal ingekeerd, eenen toer makende rond de Groote-
Markt, waar men in de zeldzame huizen die niet openstonden
de onverschilligen onder hunne venstersloors zag kijken.Deze
algemeene nieuwsgierigheid bewijst dal de liberalen meer
belang inboezemen als de katholijke kopstukken het zouden
wenschen.
's Anderdags ten 5 ure begaf zich de muziek, al spelende,
met hare tombours en clairons, met het oude pompierskorps
en een groot getal eerleden op wandeling naar het gehucht
van het Wit Peerd, na welk uitstapje zij, met het vallen van
den avond, nogeens al spelen de stad ingetrokken is om zich
te begeven naar haar lokaal, waar een lekker en buikvullend
soupétje haar aan een tafel van 151 servicen afwachtte. Na
het dessert rookte men allerbeste cigaren a discrètion, en de
medegaande pintjes maakten onze feestelingen zoo geestig
dat zij in de grootste broederliefde het gehouden hebben tot
2 ure 's nachts.'
Bij den ijver en de kundigheid onzer nieuwe pompiers in
den laatsten brand, het Nieuwsblad heeft vergeten eene bij
zondere melding te voegen van de groote medewerking van
den luitenant Vleeschmest die, met luider stem, gedurig uil-
riep ic geeft maar cadé, geeft maar code'. Zonder deze
aanmoediging geheel de stad was plat. Burgers, gij zult nu
ondervonden hebben wat het is van eenen luitenant cadé te
bezitten in zulk een schoon brandkorps, en die in plaats van
te kommandeeren zelf water toebrengt, 't is waarlijk eenen
schat, bijzonderlijk in de afwezigheid, gedurende de zes win
termaanden, van den kommandarit Achille.
Men moet ook nog in het bijzonder melden de tusschen-
komst van Mond Ryckewaert die zijne twee seultjes overgezet
heeft in handen van Cathrientje van de Statie om alles te
blusschen.
De veronderstelling gedaan door 'het Nieuwsblad wegens
het trouwen en het kortzitlen, om beantwoord te worden
binnen de acht dagen, kan door ons niet opgelost worden.
Men moet, om hierop te kunnen antwoorden, ofwel gekruinde
opperburger zijn, ofwel ondervinding gehad hebben van
getrouwd te moeten zijn door gedurig binnen gaan en nog
altijd staan om binnen te gaan, gelijk Pollepel van Beveren,
Opsomer van Woesten, père Dufour, of nog beter al zijne
katholijke scholen gedaan hebben, even als Basilius Lacor-
daire n° II en de twee katholijke doktoors van Poperinghe.
Men schrijft uit Dixmude, 26 October
Petroolramp. Woensdag avond is eene afgrijselijke
ramp in onze stad gebeurd. De vrouw van den voddenkooper
Leo Parmentier zat aan haren haard in de Konijnestraat; de
pelroollamp hing aan den zolder; eene gebeurdochler verliet
het huis Koleta den goeden avond wenschende, bij het toe
trekken der deur kwam eene groote windtocht binnen eri
plotseling sprong de lamp aan stukken de petrool vatte vuur
en de brandende olie stortte op de huisvrouw neder. In een
oogenblik stond de ongelukkige in lichte laaie vlam en het
papier aan de schouw brandde ook. De man der rampzalige
vrouw verloos het hoofd en in zijne radeloosheid dreef hij
haar buiten huis. Als een dwalende vuurkolom liep zij bij de
geburen, die verschrikt hunne deur toesloten. Eindelijk
kwam er hulp. Een moedig werkman Karei Clarebout sprong
toe en drukte de brandende vrouw in de armen, rolde haar
ten gronde en gelukte er in de vlam te dooven. Eere aan
dien moedigen en menschlievenden werkman. De ongelukkige
Koleta is in levensgevaar, geheel haar voorlijf is eene afgrij
selijke brandwonde.
Een brief aan den Journal de Gand gezonden, bericht
dat blad dat een broeder van liefde eerlang in het huwelijk
gaat treden. Des te beter. Het is jammer dat al de broeder-
kens die gevoelen dat het jongmansleven hun niet gaat, dit
niet doen; hunne leerlingen zouden er zich beter bij bevinden
en zij zouden de rechtbanken zoo veel werk niet leveren.