PÜPEMNGIIE,
De ware katliolijke getrouwiglieid.
Stads Nieuws.
Verschillige tijdingen.
Nieuwe modellen van WINTER-CONFECTIEN
en WATERPROOFS zijn ten toon gesteld aan de
vensters van DEM GOEDKOOP, Dixmudestraat
33, alhier.
BURGERSTAND
MBOORTEN jf''f1" 1. z™e„
Huwelijken.
Sterfgevallen.
Te Langemarck, Donderdag 5 Februari ten 11 ure 's morg.
Tc Nieukerke, Maandag 9 Februari, ten 11 u, 's morgens.
Te Wervick, Dinsdag, 10 Februari, 's noens.
Te Waasten, Donderdag 12 Februari, ten I 1 n. 's morg.
Vara den 2" 4ot den JTanrcari 1874.
Schoutéten, Joannes, koopmansklerk, en Couchez, Amelia,
zonder beroep!
Nevrinck, Isabella, 74 jaren, landbouwster, weduwe van
ISernardus Callens, Sl Jacobs-nevens-Ypre. Rysman
Melania, 06 jaren, religieuse, Rijselstraat. Goubé, Carolus,
17 jaren, beeldhouwer, Koeiemnaikl. Hoedt, Julius, 51
jarew, wever, ongehuwd, Meenenstraat.Leboucq, Theresia,
76 jaren, kantwerkster, ongehuwd, Rijselstraat. Desmits,
Josephus, 68 j., marktkramer, echtgenoot van Kinoo, Sophia,
Meenenstraat.
Kolderen heneden de 7 laren" Mannelijk gesfeeht 1)
Kinderen beneden de Jaren. Vrouwelijk idem. 0)
7 Januari 1874.
Habcmus fatentem reum. De poperingsehe charlatans,
die alle weken de helft van 't Nieuwsblad vervullen met eene
oude zagerij waarvan iedereen sedert lang beu geworden is,
bekennen dat M. Van Merris, die het voorwerp van die zage
rij is, overlijd hun vriend was, dat zij heni met achting en
eerbied behandelden, en dat zij van bent geen kwaad wilden
hooren om dat zij van dit kwaad niet overtuigd waren. Maar,
na 12 of 13 jaren geduld, zij informeeren en onderzoeken, en
al op eenen keer, juist op het oogenblik der provinciale
kiezing van 1864, zij zijn overtuigd, en 't is vriend uit.
Zonder proces of tribunaal, maar door hun eigen welgestaafd
en ivelbeweze?i oordeel, zij hebben op dit oogenblik de over
tuiging bekomen van zijne plichtigheid. En daarom hebben
zij hem verlaten, de eer boven het goud stellende.
Gij moet niet peizen dat zij daarvoor hunnen verlaten
vriend haten of willen vervolgen en bedroeven. In hef geheel
niet: hunne woorden en werken schikkende naar de princie
pen der christelijke liefde, zij beminnen hem gelijk hun eigen
zeiven, en indien zij tegen hem (door hunne wekelijksche
zagerij) iets schijnen te zeggen of te doen, 't is alleenlijk
om dezen gewezen vriend te beletten van kwaad te doen
aan anderen en hem af te houden van plaatsen en bedie-
ii ningen die met zijne schuld en gesteltenissen niet ovcreen-
ii komen. Laar is, zegt het Nieuwsblad, de tcare katlio
lijke getrouwigheid.
Heeft men ooit zoo eene jesuitieke en zoo eene domme
brabbeltaal gehoord, om te bewijzen dat de verstooting van
voormelden vriend en zijne uitsluiting uit alle plaatsen en
bedieningen geene politieke, maar eene menschlievende daad
is? Is deze gedwongeneen kale redeneering bij onze kivaad-
trouwige tegenstrevers geene klare bekentenis van de moeite
die zij gehad hebben om hunne politieke driften te ontvein
zen en de waarheid te vervalschen?
't ls waarlijk de moeite weerd van zoo veel te schrijven en
te vrijvcn, en zoo veel papier met gal en laster te bekladden,
om op eene zoo onbedachte zelfsbeschuldiging uit te komen.
Wij zullen den scherpzinnigen en diepvernuftigen brood
schrijver van het Nieuwsblad niet volgen in zijne verdere
argumenten waardoor hij beweerdt dat het vriendschaps
verbond, sedert 10 of 12 jaren door de liberalen aangegaan
en onderhonden met eenen persoon waarmede zij te vooren
geen vriend waren, eene ongetrouwigheid is jegens dien per
soon. Men moet kalholijk zijn om dit te verstaan.
en omdat zij aldaar in de eene hand het geestelijk gezag en in
de andere hand het wereldlijk gezag niet mogen houden.
Om lot daar te komen zij willen aan de menschen wijsmaken
dat zij de plaatsvervangers zijn van God die onze opperste
Meester is, en dat zij bijgevolg ook overal de opperste mees
ters moeten zijn.
Dit gaat zoo ver dat zij te Poperinghe reeds meenen Jesus
zelve te zijn,want,wanneer wij hen belachen ter gelegenheid van
hunne volksverdweepingen of bedevaarten, zij zeggen dat wij
met Jesus gelachen hebben, dat wij God in hunnen persoon
geblasphemeerd hebben, en Hem in zijn aanbiddelijk sakra-
ment den schandelijksten smaad aangedaan hebben.
Het zal niet lang duren of die heerschzuchtige en hoovecr-
dige navolgers van onzen ootmoedigen Zaligmaker zullen
zelve in het tabernakel kruipen om in zijne plaats aanbeden
en bewierookt te worden.
Onze geestelijke opperbestierders die, tot versterking van
hunne macht, van de religie eenen winkel maken, spouwen
nog altijd vuur en vlam, om dat wij gezegd hebben dat de
oorbiecht maar verplichtend is verklaard geweest door den
paus lnnocentius III in het concilie van Lalranen. Zij vreezen
dat, indien al de mensehen dit moesten weten, het welhaast
met hunnen winkel zou gedaan zijn.
Wij betwisten niet dat Christus aan zijne apostels gezeid
heeft: «Al de zonden die gij vergeeft zullen vergeven worden,
i> en al die welke gij behoudt, zullen behouden worden.
Maar, indien Hij door deze woorden de oorbiecht heeft willen
instellen, hoe komt het dat alsdan de biecht niet aanstonds
georganiseerd is geweest gelijk zij hedendaags beslaat? en
waarom hebben de pauzen (of de H. Kerk) moeten wachten
tot hel jaar 1215 na Christus geboorte om de christenen op
doodzonde te verplichten van ten minsten eens 's jaars aan
den priester hunne biecht te spreken
Wij hebben gezegd dat de menschen vóór 't jaar 1215 in
twijfelachtigheid waren over den waren zin van voormelde
woorden,en dat er diesaangaande niets met zekerheid vastge
steld was. Inderdaad de eenen meenden dat het genoeg was
met zich schuldig te bekennen en een leedwezen over zijne
zonden te hebben, en biechteden aan God de anderen biech-
teden aan de apostels, de bisschoppen of hunne bemachtigden,
anderen hadden liever hunne conscienlie te openen aan een
deugdzamen burger dan aan een zondarigen priester, anderen
biechteden in liet geheele niet en lieten zich zelfs maar doopen
op het einde van hun leven eindelijk velen vergenoegden
zich met de biecht die de geloovigen nog dagelijks, in het
gebed des Heeren, aan God doen, zeggende Vergeeft ons
onze schulden gelijk wij vergeven onze schuldenaren.
Welke woorden gepaard met de liefde tot onzen evenmensch
alle gedacht van oorbiecht uilsluiten.
Wat cr van zij, eene groote verwarring bestond in de ver-
schillige denkwijzen over de biecht, en 't is om die verwarring
te doen verdwijnen, en de onbeschaafde menschen van dien
tijd aan zijn gezag te onderwerpen, dal de Paus Innnocen-
lius III, het voorbeeld nagevolgd heeft van den H.Benedictus
die de oorbiecht aan de kloosterlingen bevolen had als een
middel van gehoorzaamheid aan hunnen abt.
Haar zijn, volgens de kerkelijke geschiedenis, zelfs door
kalliolijken geschreven, de wisselvalligheden en de betwistin
gen waaraan het geloofspunt der oorbiecht op verschillige
tijdstippen van het christendom is onderworpen geweest. Het
is dan niet te verwonderen dat men nog menschen vindt die,
hun vertrouwen weigerende aan de politieke en wereldsche
priesters van onzen lijd, liever rechtstreeks aan God te biech
ten hebben, en, gelijk de eerste christenen, de religie volgen
van hel Evangelie die nergens van de oorbiecht spreekt.
Men weet immers dat onze hedendaagsche godsdienst ge
heel tegenstrijdig is aan die van onze oude voorvaders, en dat
men op den predikstoel nooit meer van het Evangelie hoort
spreken,
Maandag aanstaande is hel de inhaling van onzen nieuwen
deken. Dus nogeens een banket voor de getijranniseerde
slachtoffers der liberale dwinglanden. Men zegt dat al het
vleesch, het brood, het dessert en de winkelwaren sedert lang
gecommandeerd zijn bij katholijke beenhouwerskatholijke
hakkers en katholijke winkeliers. De pareering en de tapisserij
der kerk zullen zelfs gedaan worden door een katholijken
schaliiedekker en een katholijken schilderaar voor den libera
len baard van den eenigsten tapissier die wij in stad hebben.
De liberalen zullen Ieeren hunne opperburgers vervolgen,
en den Paus op strooi helpen.
geineene verachting; maar, indien zij daarmeC kwaad doen,
vergeef het hun, hunne inzichten zijn goed
'l Is op zulk eene wijze dat zij hunne perten spelen. De
geschiedenis leert ons van ons op onze hoede te houden; want
als zij de wereld ten vure en ten bloede zetleden, zij deden het
met een oprecht inzicht
Hier is hel geval: wanneer 't Nieuwsblad streelt....
Als de vos de passie preêkt, boertjes past uw' ganzen
Tot Zaterdage. De Magister.
IJperen, 10 Januari 1874.
Slffismosse SAhms<©su. - De schilderij waarvoor
de heer Th. Ceriez, kunstschilder alhier, onlangs zulke schit
terende onderscheiding bekomen heeft, is in Engeland aan
eenen liefhebher verkocht, voor eene nogal aanzienlijke som.
Vljsantssclae Ster. - Zondag laatst zagen wij deze
moedige maatschappij voor de derde maal baars tooneeljaars
optreden. Vier verschillige blijspelen, het eene zoo geestig
als het andere, hebben het publiek gestadig in goeden luim
gehouden.
Alle vier de stukken, huiten eenige kleine bijzonderheden
van opvoer of muziek, hebben even aangenaam geweest;
doch, onder opzicht van echte tooneelkunst, was het stuk
Pompier en Rifleman in alle volmaaktheid vertolkt en aan
elke persoonaadje den waren tiep wedergegeven.
De twee vrouwenrollen zijn meesterlijk gespeeld geweest.
Magermansde Garde Civiek, de Pompier, de minnaar en
M. Makintosch de echte engelschman, allen hielden zich van
den beginne tot het einde in hunnen te vervullen rol, en het
tooneel waarin de drij Riflemen zich in tegenwoordigheid
bevonden muntte uil door een ware begoocheling van den
aanschouwer.
Het publiek dat menigvuldig naar de tooneelzaal was toe
gestroomd heeft niet dan lof gesproken over hunnen wel
overgebrachten avond; het verlangt naar de aanstaande ver
tooning.
Dit verlangen zal maar kunnen voldaan zijn dan op den
15 Februari aanslaande, zijnde den Zondag van Carnaval.
Van nu af is het Bestuur in werke tot het vaststellen van het
programma dat uitgelezen zal zijn, men zij er zeker van.
SchermiinaatHclliappij. - Maandag avond, 5 de
zer, ten 5 1/2 ure, in de zaal van den Sultan (lokaal der
maatschappij) heeft er een assaut plaats gehad, waarin ver
schillige meesters getrokken hebben. Dit wapenfeest was in
gericht door bovengenoemde maatschappij, en is geheel wel
gelukt. De verschillige stooten met den degen, den sabel, den
stok en den wandelstok zijn goed gelrokken geweest en bren
gen eer aan de inrichters; vooral hebben wij de leerlingen
bewonderd, die, betrekkelijk den korten tijd der inrichting
dier sociëteit, zeer gevorderd zijn in de wapenkunde.
Wij hebben ook bemerkt dal alles zeer geregeld en in de
grootste orde afloopt, dank aan het goed beleid van 't be
stuur.
In zulke maatschappijen vindt men een aangenaam en edel
tijdverdrijf.
De werkingen van den scherm-kring zullen weldra het een
tonige overscherden en het publiek zal er zich kunnen mede
bekend maken, wanneer eens eene voorstelling in het open
baar zal plaats hebben, waarin men niet alleen toegebrachte
en afgewende steken zal te bewonderen hebben, maar ook
gijmnastieke oefeningen en andere werkingen zullen worden
uitgevoerd.
Met lijd en geduld komt men tot alles.
IranKch 'ffooneel. - Woensdag laatst gaf het
gezelschap onder het bestuur van M. Ch. Benard, eene schoo-
neen aangename vertooning,bestaande uit vier lichte stukjes,
welke zeer wel zijn gespeeld geweest. De zaal was goed voor
zien.
Volgens wij vernomen hebben zal het fransch gezelschap
maar op 21 dezer alhier zijne andere vertooning komen ge
ven.
Feei'dleiiprijskaiiip. - Volgens plakbrieven op
de hoeken der straten te lezen, zien wv dat de Bestuurlijke
Kommissie van de Landbouwmaatschappij onzes arrondisse-
ments eenen Prijskamp voor 't Peerdenras uitschrijft op Asch-
Woensdag, 18 Februari 1874, ter gelegenheid der Peerden-
feest welke op dien dag plaats heeft.
Wij verzenden onze lezers naar die plakbrieven, ten einde
er de voorwaarden en prijzen op aan te treffen.
Loting. - Dit jaar zal de loting voor de milicianen
plaats hebben zoo als volgt
Te Poperinghe, Maandag 26 Januari, ten middage.
Te Elverdinghe, Woensdag 28 Januari, ten 1 1 u. 's morg.
Te Gheluvelt, Vrijdag 50 Januari, ten 2 ure namiddag.
Te IJperen, Maandag 2 Februari, ten 10 ure 's morgens.
Te Proven, Dinsdag 5 Februari, ten 11 ure 's morgens.
Niettegenstaande onzen artikel van 16 November laatst
waarin wij klaarlijk getoond hebben wat men moet verstaan
door liberale tijrannie, onze gekruind» opperburgers keeren
nog weder op deze kwestie, en, na ons met de woede van
een schuimbekkenden dronkaard wat ongerijmde scheld
woorden naar het hoofd geworpen te hebben, zij bewijzen,
gelijk wij, dat die tijrannie bijzonderlijk besf.aal in de bestrij
ding van hun meesterschap over de burgerlijke zaken, 't Is
alzoo dat zij gelijranniseerd zijn in Amerika, in Duitschland,
in Zwitserland en in Italië, omdat zij in die landende kerke
lijke wetten boven de burgerlijke wetten niet mogen stellen,
Zijn benoemd: Pastor van S' Bertinus-kerk en deken
van 't distrikl Poperinghe, M. Huys, pastor van Rousbrugge
Pastor te Rousbrugge, M. Vanden Bogaerde, pastor te
Oostduinkerke.
Men schrijft uit Rousselare
Over eenige dagen stierf alhier eene jonge vrouw van eenen
werkmandeze vrouw bezat allerschoonste en allerlangste
hair een liefhebber daarvan trok het huis binnen, terwijl
de man rond was voor de toebereidselen der begraving, en