VAN «PEREN. 4 FRAA&EN ?S JAARS Nr @1 Dertiende Jaar. Politiek. Stads,- kunst- en Letternieuws. Verschillige Tijdingen. Markten. Bekendmakingen. VOOR IJPEREN. Fu. 4-50 VOOR BUITEN STAD, Aankondigingen: 12 cenlimen den regel. iRcklamen: 25 cenlimen. ZONDAG. 18" JANUARI 1874. Bureel Dixmudeslrnnl. 59.Alle inzendingen vrachtvrij. VERTREKUREN VAN IJPEREN De jesuiterij lieeft de gewoonte al bet kwaad en al de wanorders door haar begaan, of waarvan zij den oorsprong is, op den rug harcr politieke vijanden te leggen hel is aldus dat zij aan het. wereldlijk onderwijs verwijt van oinwentelaars, onzedelijke en onheheerlijke' bevolkingen te vor men, terwijl de ondervinding juist liet verkeerde vaststelt. Het wereldlijk onderwijs, dat van sedert lang beslaat in Pruisen, in Holland, in Zweden, in Zwitserland en in Saxen, heeft bezen dat die vol keren zedelijkêj', eerlijker en bestierlijker zijn dan in de. landen waar bet onderwijs aan de jesuiterij is toevertrouwd. Hel is sedert dal het onderwijs in Eland aan wereldlijke meesters is toevertrouwd, dat aldaar de armoede verminderd is en de opstanden zeld zamer zijn geworden. Te Napels en in geheel Italië, in Spanje ook, bet jesuiliek onderwijs heeft uilsluitelijk de bevolkin gen gevormd en zij hebben hunne Vorsten wegge jaagd; en nog meer, het ongelukkig Spanje zucht ouder de afgrijselijkste regeeringloosheid en is op de helling onr geheel ten onderen gebracht te wor den De mannen die in Frankrijk 1795 hebben te wege gebracht, hebhen hun onderwijs in de scho len der geestelijkheid ontvangen, en thans nog. het onderwijs der leege volksklassen is aan de broeders toevertrouwd de wereldlijke scholen tellen aldaar nauwelijks 25,000 leerlingen, terwijl de broeder scholen er meer dan drie dubbel tellen. Het gemeentebestuur van Parijs ondersteunt sedert langen lijd het lager onderwijs, onder hel beleid der broeders, die aldaar meer dan 140 selio-. len hebben, en kan men zeggen dat die bevolking eerlijker, zederlijker en god vreezen.ter is dan die alwaar het onderwijs uitsluitelijk aan wereldlijke personen is toevertrouwd. Het is önwederk'ggeiijk dal den jesuiticken invloed strekt om eerlooze bevolkingen te maken en vooral om de vaderlandsliefde in de harten der jeugd uit te dooven en er Romeinen in plaats van Franschen, Spanjaars of Belgen van te vormen. Inderdaad indien het klerikaal onderwijs een ander doel had, gelijk de vertrouwden bet ons willen doen gelooven, zouden de Bisschoppen hunne priesters weigeren om het godsdienstig onderwijs in som mige Staats- en stadsscholen te geven P zouden zij, te IJperen, bij voorbeeld, eene broederschool in medeslreving met de stadsschool hebben ingericht? Ten is ongetwijfeld niet omdat het godsdienstig onderwijs aldaar verwaarloosd is, want het zelve is aan een achtbaren geestelijke toevertrouwd, het kan dus maar zijn om zich van de jeugd mees ter te maken ten einde dezelve tot vijanden te vormen van al degenen die weigeren hel hoofd in den schoot der jesuiterij te leggen. Zij trachten de vaderlandsliefde in de jonge harten uit te dooven, om er aanhangers van te maken, die desnoods de vorderingen van het orde, (of ware het door de wapens gelijk thans in Spanje), zouden helpen verdedigen. Het is daarom dal in tegenwoordigheid van den lisligen oorlog welke de jesuiterij legen de huidige maatschappij voert, zij kwalijk vindt dat de liberalen het wereldlijk onderwijs zoo hardnek kig verdedigen. Lieve burgers, hebt gij er op gepeisd Brave landman, gij moogt het niet vergeten Wij waar schouwen u voor de tweede maal, zooveel te meer daar de klerikale drukpers van hoegenaamd niets spreekt. Vergeet niet, ouders en voogden van stad en den buiten, dat, zoo gij zonen hebt, die moeten loten voor de miiicie en welke gij zoudl begeeren vrij te koopen, gij dit wel moet in acht nemen Wilt gij later een en remplacant kunnen koopen gij moet van den tweeden tolden lwee-en-twintig- stcn Januari eene som van twee honderd fr. storten in de kas van den ontvanger der registratie. Doet gij het niet dan verliest gij het recht van later eenen plaatsvervanger te zoeken en uw zoon moet soldaat worden in geval van slecht nummer. Denkt er op, GIJ hebt maar VIJF dagen tijd meer. Klagen helpt niet, gij moet bandelen en geld storten, zoo is de wet. Dank maar voorop die brave klerikale bestuur ders In af de geruchtmakende rechtsgedingen treft men hem aanzoo niet als voornamen beschuldigde, gelijk in hel proces-Debuck, dan toch als meer dan behendig raadsman gelijk in het proces-Langrand. DE TOEKOMSÏ IJZEREN-WEG. Maar POPEWNGHE-HAZEBROUCK. 6-50. - 12-03'. - 5-57. - (1-50. Naar POPERINGHE. 9-07. - 8-45.;.- 9-50. Naar KORTR1JK. 5-34. - 9-49. - 11-18. - 2-35. - 5-25. Naar ROUSSELAERE. 7-30. - 12-25. - 6-45. Naar LANIVEMARCK. 7-15. - 12-06. - 6-207 MET STROO EN DE BALK. Neemt de eerste beste clen'cale gazet, in 't vlaamsch of in 't fransch geschreven, of't is gelijk-in welke laai en 't is ook gelijk onder welke breedte- of lengtegraad verschijnende en gij zult er legen al wie vrij denkt, wat zeg ik? tegen al wie onpartijdig is, nog meer legen al wie niet vrijwillig den nek plooit en bet hoofd s'afclijk neerbuigt,' de grofste btdee- digingen, de snoodste aanvallen, den hatelijksten laster in aantreffen. Wij maken gèene uitzonderingen en, zonder uit België te gaan, kan elk zich van dit alledaagsch feit overtui gen. De clericale pers leeft en waakt niet anders dan om te beleedigen, te beliegen en te belasteren, van het toppunt der ladder met den Bièn Public en den Journal de Bruxelles tot op de laagste sport met bet Handelsbladmet den Escaul-bar en met het Nieuwsblad Dit is een uitgemaakt feit en zoodanig klaar en zoo gemak kelijk om dagelijks bewaarheid te worden, dat het banaal zou wezen er verder op te drukken, en we zouden er zelfs niet eens van spreken, ware 't niet dat die zelfde papieren aan ons, liberalen, verwijten van eiken dag op te staan met een jezuit op onzen neus, dal wij ontbijten, middagmalen en sonpeeren met jjesuietenvleesch en dat wij des nachts van niets anders als van jesuieten droomen. Na deze beschuldiging, die men ons al spotten naar bet hoofd werpt, tracht men de lieden die wij wakker geschud hebben, goedzeudig weèr in slaap te kadodderen en men zingt hun een zacht en verleidend wiegeliedeken, waarvan het re frein is: Er zijn geen jesuiten meer i> En de goedzeudige sukkelaars trekken hunne slaapmuts over de oogen om niet meer te zien, stoppen katoen in hunne ooren om niet meer te hooren, en zachtjens geflodderd dooi den zeemzoeten sireenenzang, dobberen zij op de vlerken van zalige droomen en zuizelen meé Er zijn geen jesuiten meer En echter De Jesuiet is overal, op straat, in huis, in de paleizen, in den predikstoel, in de landvergaderingen, aan de wieg, bij hel huwelijk en vooral bij het rijke sterfbed. Hij is het die de huwelijken makelt, die liet fortuin van den vader kent, die den geest van de moeder bestuurt. Hij die heele familiën op zijnen duim heeft draaien, die al de betrekkingen kent, weet wie er rijk is en op een cent de grootste erfdeelen kan uitrekenen. Ilij geeft raad aan de groote geldmannen die in nesten zit ten en des noods weet hij de getuigenissen voor de rechtbank een gunstigen draai te geven en ook wel kwittancien aaneen te plakken. Hij is het die te Luik wapens koopt voor de carlistischo moordenaars, hij doet in kolen te Charleroite Brussel zetelt hij in Senaat en Kamer; hij fabriekeert te Gent en te Antwer pen, hakt en versmelt op gewensclile wijze. Te Sint Nicolaas doet hij vaische beloften en wat hij te Brugge deed zal de zaak Peneranda wellicht bewijzen. Alom vindt men zijne lusschenkomst de wereld door. Het woord van generaal Foy blijft immer waar: Het je-

HISTORISCHE KRANTEN

De Toekomst (1862-1894) | 1874 | | pagina 1