VA N IJPEREN. 4 FRANKÈA 'S JAARS ]\r 0*17. Dertiende Jaar. ZONDAG, 7» JUNI 1874. Politiek. Stads,- Kunst- en Letternieuws. Verschillige Tijdingen. Markten. Bekendmakingen. VOOR IJPEREN. Fr. 4-50 VOOR RUITEN STAD. Aankondigingen: 12ccnlimcn den regel. Reklamen: 25 ccnlimen. Bcreel: Dixmudestraat, 59.Alle inzendingen vrachtvrij. VERTREKUREN VAN IJPEREN liet is Dinsdag aanstaande dat de kiezingen voor het verniewen der hel I'd van de Kamers zal plaats hebben; volgens de tijdingen die ons toekomen zal de liberale partij waarschijnlijk ecnige stemmen winnen in de wnalschc Provinciën, helgeene de klerikale meerderheid, waarvan de artsbisschop beschikt, weinig kan verflauwen ten ware de stad Gent op welke alle oogen thans gevestigd zijn liet jesuitiek jok afschudde. De lijst der eandidaten, aldaar door de liberale kiesassociatie voorgedregen, is allervoortreffelijkst, ook, indien de stad alléén mocht stemmen men zou ongetwijfeld zegepralen maar de buitenkantons zijn in Oost-Vlaanderen even zoo verdweept als in onze provincie, en daarom, hoe crsliglijk wij voor het geluk van ons vaderland verlangen dat onze liberale vrienden de meerderheid der stemmen zouden bekomen, wij vreezen in onze verlangens te leur gesteld te worden. Onze vlaamsche boeren, op weinig uitzonderingen na, zijn geheel en al onderdanig aan het verzoek van hunne pastors, die hun doen gclooven dat zwart wit is en hun beletten de nieuwsbladen te lezen die hun de waarheid zouden doen kennen. Wij verwachten slechts een einde aan dit spel wanneer de mate der leeningen zal ovcrloopen en dat men ter bedekking der intresten nieuwe en zware belastingen zal moeten daarstellcn. Het Nieuwsblad schrijft drie kolommen vol, om wijs te maken dat alwie niet blindelinggehoorzaamt aan de bevelen van den Paus, anders gezegd aan de jesuitièke kerk, geen katholijk is, en daar zij de H. Vader onfaalbaar verklaard hebben zou er daar uit volgen dat men, om katholijk te zijn, afstand moet doen van zijn eigene waardigheid, en dat, hoe overdreven de bevelen der jesuiterij, in naam van den Paus gedaan, zouden kunnen zijn, dat men het hoofd moet buigen; hetgccnc meer dan onge schikt voorkomt, want de Pauzen zijn vooral menschen die geboren zijn gelijk de andere met lmnne driften en gebreken. Rij voorbeeld, wij hebben reeds aan het Nieuwsblad gevraagd wat er van de onfeilbaarheid zou geworden indien er nog eens een Alexander Rorgia den pauselijken stoel moest beklimmen? Het heeft ons daarop niet geantwoord, en met reden. Wij moeten zelf zoo verre niet achteruit gaan om voorbeelden te vinden van de ongeschiktheid der pauselijke besluiten, en het verheffen van den deugeniet Langrand tot den tijtel van Graaf is een bewijs dat de H. Geest min dan de generaal der jesuilen den II. Vader zijne beslissingen ingeeft. Men zal ons misschien antwoorden dat een zedeloozc deugeniet zooals Alexander Borgia nooit meer tot Paus zou kunnen worden gekozen. Dit is gemakkelijk gezegd, maar men weet somtijds niet wie men kiest, bij voorbeeld: Sixle Quint had eene tering geveinsd en scheen zoo afgemat dat degenen die op hunne beurt hoopten Paus te wor den in het Conclaaf op hem stemden. Maar hij was pas gekozen of hij rechtte zich op, smeet zijne krukken weg en begon met eene donderende stem het Te Deuni te zingen; gelukkiglijk hij was aan de hoogte zijner zending en rekent onder de ver nuftigste Pauzen die heslaan hebben. Het Nieuwsblad zou willen doen gelooven dat degenen die van den jesuitieken winkel niet houden, onkatholijk zijn dit is een middel om de liberalen le bevechten en anders niet, want houden staan dat alle eerlijke lieden die aan een ander niet doen hetgeen zij niet zouden willen gedaan worden die volgens de voorschriften van het Evangelie leven, niemand van zijn hebbenschap ontpluimen en nuttige burgers der maatschappij zijn, niet beter christenen zijn volgens het Herte van God dan die schijnheiligen, wier studie niet anders is dan geld en macht te verzamelendie twist en tweedracht zaaien en zommige gemeenten van onder tot boven brengendie den preekstoel bezoedelen met de achtingswaardigste ambtenaren te hooncn en te belasleren; die hunne kerkelijke plichten misbrui ken om gemakkelijker de ongelukkigen te kunnen bedriegen die deu preekstoel in eene politieke tribune veranderendie dagelijks al degenen, die hunne listige pogingen bevechten, door den modder slepen, en die. ten slotte, eene omwcntelaarsbende uitmaken, welke in alle landen tegen de besturen opstaan, in de hoop van, gelijk Lodewijk NIV, te kunnen zeggen Wij zijn den Staat! Mag men voor kalholijken aanzien bedriegers gelijk zekeren kapellaan, die, na meer dan honderd duizend franken van ongelukkigen gestolen te hebben, zijn ambt in eene andere plaats is gaan uitoefenen Volgens ons de eerste voorwaarde om katholijk te wezen, is eerlijk te zijn. DE TOEKOMST IJZEREN-WEG. Naar POPERINGHE-HAZEBROUCK. 6-50. - 12-05.- 5-57. - 6-50. Naar POPERINGHE. 9-07. - 8-45. - 9-50. Naar KORTRIJK. 5-54. - 9-49. - 11-18. - 2-55. - 5-25. Naar ROUSSEEAERE. 7-50. - 12-25. - 6-45. Naar LANGEMARCK. 7-15. - 12-06. - 6-20. Sedert dat het Stadsbestuur de Kostelooze Meisjesschool geopend heeft, hebben de katholijken nog geene de minste gelegenheid laten voorbij gaan om dit gesticht aan le randen. Met een afgunstig oog bemerken zij dagelijks den voorspoed der nieuwe school hun haat kent geene palen jegens de ou ders die er hunne kinderen zenden zij gebruiken de verach- telijkste middels om de edele pogingen van het Bestuur tegen te komen en te doen mislukken. - Helaas, alles is te vergeefs! Uw nijd, kalholijken, zal de school meer en meer doen bloeien In zijn nummer van Zondag laatst heeft het Nieuwsblad nogeens, tot onze groote vreugde, over de school der Rijsel- straat gehandeld. Het blad schijnt de Toekomst logenachtig te maken omdat deze laatste geschreven heeft dat er 120 leer lingen in dezelve zijn. Het schimpschrift zal zeker zijne spijt, zijne woede, niet kunnen verbergen als wij hetzelve zeggen dat er heden 140 inschrijvingen zijn,en dat het getal nog da gelijks aangroeit. De orde die in de nieuwe school heerscht, de vlijt die de kinderen toonen, om zich te onderwijzen, de: zorgen die de oversten aan de leerlingen toewijden, alles doet hopen dat de Kostelooze Meisjesschool welhaast 200 leerlin gen zal tellen. Het is mogelijk dat al die leerlingen van de Lamotjes niet komen, maar wanneer de ouders ten vollen overtuigd zullen zijn van de voordeelen welke het nieuw gesticht oplevert, mogen de mannen verzekerd zijn dat de bevolking hunner school snel zal verminderen en zij slechts die leerlingen zul len behouden wier ouders verplicht zijn hunne kinderen er heen te zenden. DE VREEMDELINGEN IN DELGIE. Toen er bij de Zwarte Internationale eenen man aangeduid staat als haar vijandig zijnde, worden er seffens een of meer nieuwsbladen de taak opgelegd dien man op alle wijzen aan te vallen. Zij beginnen eerst en vooral op zijne stoffelijke belangen te werken en trachten hem gevoelige schade toe te brengen, meenende daardoor hem benauwd te maken en hem den lust te ontnemen verders zijne opinie vol te houden. Alswanneer die mar> buiten hun bereik is, dan verande ren zij van oorlogsplan. Zij lichten zich in over zijne betrek kingen, zijnen handel en wandel, zijne levenswijze en deze zijner naaslbestaanden en, God spare hem, indien er eens iet of wat te zeggen viele op hem of op eenig lid zijner familje! Maar als er nu toch niets op dien man noch van ver noch van hij kan uilgevondeu worden, dan gelooven de nieuws bladen nog een middel te bezitten om hunnen man te treffen: het belachelijke. Zij zullen hem zijne manier van gaan, van aankleeden op halen, zij zullen hem verwijten dat hij eenen hoed of paletot draagt, een wandelstok, een lorgnon of bril, knevels en baard Zij zullen hem naar het hoofd werpen dat hij ver waand is, hoogmoedig en vol pretentie!... 't Is dom, zal men zeggen, maarzij handelen alzoo. En wanneer dit alles niet helpen kan, dat zelfs die man fier is over zijnen tijtel van volkskind en hij zijne medeburgeren, die hem beter kunnen beoordeelen, de achting, die een eerlijk man weerdig is, verdient heeft en blijft behouden, die heilige gazelten zullen het nog niet opgeven, en in risco zichzelve belachelijk te maken, zij zullen tot hunne laatste pijlen verschieten. Hun laatste middel is de afgunst verwekken tegen hem die zij pogen te vervolgen, het is een vreemdelingzeggen zij, die hier de plaats komt bekleeden van deftige burgers, omdat hij op de gemeente of in de stad niet woont waar hij geboren is Hoe dom of laatdunkend zijn toch die zwarte mannen

HISTORISCHE KRANTEN

De Toekomst (1862-1894) | 1874 | | pagina 1