VAN IJPEREN. Grootmoeders mijmeringen. 4 FRANKEN JAARS j\r 638. Dertiende Jaar. Politiek. Stads,- Kunst- en Letternieuws. Verschillige Tijdingen. Markten. Bekendmakingen. MOORSLEDE. VOOR IJ PEREN Fr. 4-50 VOOR BUITEN STAD. Aankondigingen: 12 cenlimen den regel. Reklamen: 25 centiincn. ZONDAG. 14" JUNI 1874. Bdreei. Dixmude&lraal. 59.Alle inzendingen vrachtvrij. IJZEREN-WEG. VERTREKUREN VAN IJPEREN De kiczingen zijn uitgevallen gelijk wij er ons aan verwacht hadden. In de waalsche provinciën is het nog al wel afgeloopen, maar te Gent. in de stad welke destijds aan het hoofd was om de onaf hankelijkheid van het land en de vrijheden der bevolking te verdedigen, is de uilkomst zeer bckla- gelijkde vlaamsche hoeren en de minst vermogen de kiezers, de eerste uit dommigheid en de andere uit persoonlijk belang, hebben aan de bevelen der jesuiterij beantwoord, en Senateurs en Represen tanten, door den Bisschop aangeduid, zijn aldaar, ter schande van het land, gestemd geworden. - Wij zijn er niet bij bedrogen, men verbiedt aan de landslieden van de nieuwsbladen te lezen die hun de waarheid zouden kunnen doen kennen, en men beschikt van merkelijke sommen om de minst bemiddelde kiezers om te koopen men verzekert dat het te Gent zooverre is gegaan, dat men lot 1200 franks heeft geboden en betaald om zommige stemmen, welke uit overtuiging aan de liberale partij toekwamenvoor de klerikalen te doen kiezen. Er volgt daaruit al dal het land1 bestemd is om door het onwetende deel der bevolking, die blin delings aan de bevelen der jesuiterij gehoorzaamt, beheerd te worden, en dat iedereen, tot den koning toe, onder bunnen invloed het hoofd moet buigen. En men is alsdan verwonderd dat eenen Bismark maatregels neemt om Duitschland aan zulk eenen verderllijken[i»vIoed Ie onttrekken. beurtelings alle landen in verwarring beeft gebracht. Het Nieuwsblad verwijt ons dat wij altijd een verschil maken, en bovendien een groot verschil, lusschen de Kerk van Christus en die der jesuiten, en het vraagt ons dat wij een enkele keer de ware Kerk van Christus zouden aanwijzen.Wij gclooven ten vollen aan deze vraagfin ons laatste nummer te hebben geantwoord, maar wat haat keersen licht en bril ais den uil niet zien en wil Wij hebben honderd maal en nog bewezen dat de handelwijze der geestelijkheid, door hare politieke driften ver blind, meer en meer van de grondstelsels des Evan gelies afwijkt. Dat zij tot dezelve terug keerc dat zij eindige met nijd en tweedracht te zaaien dat zij afzie van zich met de politiek te bemoeien en door leugens en lastertaal de eerzaamste ambtena ren te vervolgen; dat zij geene mirakels meer aanbevcelc welke door de rechtbanken zelfs valsch verklaard werden, alles om de eenvoudige sukke laars nog meer te kunnen verdweepen in een woord, dat zij afzie van al de verderllijke grond stelsels der jesuiterij die niet anders is dan eene omwentelaars bende, welke sedert haar bestaan Het schijnt dat een groot deel der zwitsersche bevolking de jesuilieke kerk verlaat om naar het oud kalholijk geloove terug te keeren. Tc Berne, de oud katholijken vragen de nieuwe Kerk van S' Pieters; te Geneven zij doen pogingen om in be zit ie worden gesteld van Onze-Licve-Vrouwe kerk in een woord de afscheiding van een gedeelte der getrouwigen om een nieuwen Godsdienst te slichten, welken moet vergeleken worden aan de inrichting van de hervorming, is zeer te beklagen: maar aan wien de oorzaak? is het niet aan de jesuiterij die met nieuwe geloofpunlen daar te stellen den twijfel in veel harten heeft doen ont staan en door een groot getal Zwitsers en Duilschen heeft doen onderzoeken wat oorsprongelijk deu katholijken Godsdient was en er zich aan hebben vervoegd Het is stellig dat de positie van het ministerie niet zeer schoon is; het heeft zedelijker en stoffe- lijker wijze een groote nederlaag gehad. De meerderheid der Kamer, die vóór 9 Juni van 22 stemmen was is nu maar van 14 stemmen meer. In den Senaat is het nog slechter gesteld met de klerikale partij. Er waren daar vóór 9 Juni 56 kle rikalen en 26 liberalen; dat is meerderheid van 10 stemmen. Er zijn nu in den Senaat 35 klerikalen en 29 li- BE TOEKOMST Naar POPERINGHE-HAZEBROUCK. <3-30. - 12-05. - 3-57. - fi-50. Naar POPERTNGHE. 9-07. - 8-43. - 9-50. Naar KORTJUJK. 5-34. - 9-49. - 11-18. - 2-33. - 5-25. Naar ROUSSÉLAERE. 7-50. - 12-23. - (5-43. Naar LANGEMARCK. 7-13. - 12-00. - G-20. DE POSITIE VAN HET MINISTERIE. En zij kwam van de misEn de oude, brave vrouw zat weérom in haren breeden leunstoel, de banden over elkander op de knieën gevouwd, het hoofd neèrgeslagenvan tijd lot tijd schudde zij hare grijze hairen, de rimpels van 't aanmin- nelijk gelaat betrokken zich pijnlijk en zoo mompelde zij in zich zelven Aardig! aardig! 't is toch wonderlijk! als pas tor Verhelst leefde ging dat toch zoo niet. Hoe zijn die lijden toch veranderd. Alles ging zoowel alsdan Waarlijk, ik begin te gelooven dat de wereld op hare laatste beenen loopt. Wat aardige dingen préken zij nu al nietJaja ik heb het zeer wel onthouden de parochianen moeten leven, zei pastor Verhelst, hoe meer neering hoe beter en hij haaste zich om de goddelijke diensten spoedig gedaan te hebben opdat zijne brave parochianen den tijd zouden gehad hebben, de eene om wat winkelware of een pintje te koopende andeae om er wat te verkoopen. De menschen moeten allen leven zei die hrave, heilige man alzoo zullen zij hunne kinders kunnen kweeken en de armoede ontvluchten. En 's anderendaags, als er iets te doen was geweest, ging hij hun vragen hewel Karei, hewel Jan, hoe est? je wel verkocht —Goed, Mijn heer Pastor, we zijn kontent, 't ee wel gegaan. Allons, 't is juldre gejeund, weert je en blijft brave En de win kelier of herbergier boog zich neder voor zulken man, en de vrouw leerde hare kinderkens den naam van M. pastor Ver helst beminnen en eeren en nu (en grootmoeder schudde bitsig haar grijs hoofd).... neen, neen, ik versta het niet; hoe is dat al veranderd De religie is dezelfde nogtansaltijd dezelfde God, dezelfde geboden, dezelfde wetten bestaan nog en nogtans zij veranderen dit al! Kan onze Heer daarvan kon tent zijn?... 'k Ben zeker, als mijn oude vriend moest terug- keeren, dat hij aardig zou staan te kijken op ons Moorslede. Wat ga ik hem vertellen als ik ginder bij hem kome Nu zweeg de oude; eenige wijlen scheen zij in diepe gedachten verzonkenzij richtte eindelijk haar hoofd op en merkte mij langs haar staan. Ah ge zijt daar? Ja, grootmoeder, maar gij zit daar zoo neêrslachtig, peinst gij dan weder op uwen ouden vriend, op pastor Verhelst? Ja, mijn zoon, telkens dat ik van de misse kome kan ik niet nalaten op hein te denken. Wat aardige tijden beleven wij al, en weerom her haalde mijne oude, brave grootmoeder hetgeen zij zoo luidop kwam te denken En zegt mij, lieve Moorsledenaren, heeft grootmoeder geen gelijk?... Hoe vindt gij den grooten doudou en zijn Snoekske als zij daar omhooge zoo snel staan te huilen, 't is proper, e? Alle winkels gesloten den Zondag, niets meer te verkoopen, wat scheelt ons dat gij vergaat van armoê als uij maar kun nen voortdoen? Groote kostelijke diensten moet ge doen ver richten, al uw geld naar M. de Pastor bengen, hij maakt er toch zoo een goed gebruik van Kijkt ne keer naar die geesti ge steenen paaltjes, 't zijn bijouljes, 't en kost maar 2000 fr.f maar 't gedacht van eenen eerw. pastor mag wel 2000 francs kosten zeker? hij, die zoo vele goed doet aan de parochie; telt ne keer de almoezen die hij geeft, ze moeten hier uit Amerika het voorbeeld niet komen gevenEn als een arme sukkelaar een beetje wijn gaat vragen voor zijne stervende vrouw, doet hij niet wel hem in plaats eenen stuiver te geven om oud bier te koopen? wijn is goed voor de pastors, maar voor de arme menschen foei 't Is't zelfde voor 'l geld, dat deugt maar voor de kerke, die sloore heeft dat noodig maar de neeringdoende menschen, de winkeliers, de herber giers, de werkmenschen, allons done! dat goedje is er niet noodig, zij moeten niet verkoopen,hunnen winkel alleen mag maar draaien Ja, ja, grootmoeder, knottert gij maar, nen nieuwen katr- chismus gaat er komen. Eerste gebod: Geene haantjes meer to doen vechten waarom, Snoek? omdat ik zelve niet mag komen kijken. Ticeede gebod Geen duiven meer te la ten vliegen en waarom, Snoek? omdat de oude dou dou met wilt dat ik er zelf kweek enz., enz. Maar dat Snoek ne keer mochte de pinten, de pijpen, de haans, de duiven zouden te lièn hebben de politie zou zvveeten Maar nu dat hij zelf niet kan, wil hij niet dat het de anderen doen, bemint uwen evennaasten gelijk uw eigen zelven, zegt God, en Snoek doet dat! Daarom is 't ook dat hij roept: weg met de

HISTORISCHE KRANTEN

De Toekomst (1862-1894) | 1874 | | pagina 1