Stads Nieuws.
PÖPERIl\GHE,
heralen; dat is vier stemmen meerderheid voor de
Klerikalen.
Met ministerie kan nog wel aan liet bestuur blij
ven, maar op voorwaarde, dat het niets doet.
Het ecnigste lid van het kabinet dat op den rang
was in een arrondissement, waar er kiesworsleling
was, is in den slag gebleven.
Men ziet dat het land de politiek van het klerikaal
ministerie veroordeeld heeft en dat het enkel van
het verplaatsen van 70 of 80 stemmen te Gent heeft
afgehangen om hel miniterie te doen aftreden.
M. Malou, kan zeggen dat hij nog geen opvolger
heeft, maar het is niet zeker dat hij niet wenscht
er een te hebben.
Het ministerie is nog wel niet dood maar het is
zieker dan het vóór de kiczing was.
De klerikalen hadden gerekend op eene verster
king der meerderheid en zij zijn zoozeer verzwakt,
dat er maar zeer weinig noodig is om ze te dwingen
het gezag te verlaten.
Het is te hopen dat het niet lang zal duren, want
het ministerie is zoo erg gekwets uit den veldslag
gekomen, dat wij niet denken, dat het nog lang te
leven heeft.
M ALTIJD ENGEL!
Het Nieuwsbladje,met al zijn verstand, heeft het schroom-
lijk lastig met den uitgever onzer Toekomst. Die Engel moet
hem wel zwaar op de maag liggen om alzoo wekelijks bijna
de helft zijner proza daaraan te verspillen.
Om het effekt dat het Nieuwsbladje denkt te weeg ge
bracht.te hebben niet te verminderen hadden wij geerne die
fameuze artikels nogeens aan onze nieuwsgierige lezers mede
gedeeld, doch, tot ons groot spijt, kunnen wij het niet doen
daar er ons geene plaats genoeg overblijft.
Uitgesteld is niet verloren, en hel is te hopen dat de schrij
vers van'tNieuwsbladje, ih hunne hooge wijsheid,wel nog het
eene of het andere dergelijks zullen uitkramen tegen den uit
gever der Toekomst, den kwartier-meester der Burgerwacht,
en den Commandeur der Vlaamsche Ster.
Die muggen vinden een groot vermaak met rond de keers
te vliegen'; dal zij eens goed hun hert ophalen.
IJperen, 15 Juni 1874.
NSnziek - Het muziek-korps der Sapeurs-Pompiers
onzer stad zal Zondag, 14 Juni, in den Publieken Hof, van
den middag tot 1 ure, de volgende stukken uitvoeren
1° Ouverture de la Fête Vénitienne, (Brissart).
2° Pot pourri sur ('Opéra de Faust, arr. par Otto, (Gounod).
5° Duo concertante pour piston et trombonue, (Van Calck).
4° Pazza d'amore, valse, (J. Klein).
In geval van slecht weder, het concert zal plaats hebben
in de Groote-Hallezaal.
Kooi'inaatsehappij. - Donderdag laatst was het
nogeens een sehoone dag voor de heeren werkende leden
van de Koormaatschappij.
kramen den Zondag! Armen die menschen moeten niet leven,
zij verkoopen in de week niet, en indien hij ze kan beletten
den Zondag te verkoopen, zullen zij alsdan van zelfs rijke ko
men.
Maar 't is gelijk dat grootmoeder zegt. Is onze Heer daar
al kontent van? 'k Weet zonder hoe dat Snoek daar al gaat
kwijte spelen, 'k Vreeze voor u, me ventje Dat pastor Ver-
helst moeste leven hij zendt u hij dc wilde van Amerika, ze
gelijken u een beetje 't is gelukkig dat er nog eenige van
die oude goê blijven anders zoudt gij 't geloof om zeepe doen
gaanGaat 'eens niet ver van de plaats op dat gehuchte en
zeg eens kwaad van dien man Gij krijgt op uw zwart li
chaam dat is een van de oude modene goèzelfs, hier op onze
parochie kunnen er eerbiedwaardige onderpastors zijn. Im
mers, hoe schoon hebben zij het niet zich bemind te maken,
een geestelijke die zich zelve eerbiedigt hoe gemakkelijk is hij
niet bemind en geachtMaar alsdan geene ahnanakskens,
hoorde, Snoeksche dat is niet goed, de Toekomst ont
wekt dan, laat alles gerust als alles wel gaatgeef het voor
beeld van goede overeenkomst op de parochie. Laat ons
elkander geerne zien, hoe meer dat we verkoopen, hoe heter,
God heeft ons geschapen om te levenweg met haat en nijd,
weg met laster en vervolging. En dat de Toekomst eens
het leven van Snoeksche moest uit een doen, wij zouden al
ineer dan eenen almanak kunnen maken, boeken gelijk epis
tels zouden nog te klein zijn. Per exempie, we zouden kun
nen een blijspel maken in vijf of zes bedrijven
4 e Bedrijf.
'i fs avonci: De mane ligt te lachen Utsschen de grimmige
De heer Voorzitter A. Vanden Boogaarde, heeft hen allen
uilgenoodigd tot eene wandeling naar den vijver van Dicke-
busch. Iedereen kent het zoete en aangenaam uitstapken dat
men doet onder het lommer der boomen. Verbeeldt u dan
eene schaar jonge en geestige knapen, wiens luidruchtige
vreugde schettert in de ruimte.
Bij de aankomst in het Vijverhuis, wachtte hen daar eene
wel opgedischte tafel waar verschiilige soorten van visch,
lekker gereed gemaakt, overvloedig den genoodigden werd
aangeboden.
De lachtlust der kluchtigaars nam aldaar nog toe en werd
maar onderbroken dan door een driedubbel gejuich ter hulde
van den heer Président die zoowel zijne gasten weet te ontvan-
gen.
De heer Voorzitter nam deze gelegenheid te baat om de
leden zijner Koormaatschappij aan te sporen tot het blijven
behouden der weiovereenkomst in de sociëteit, en sloot zijne
rede met te verklaren dat de schoonste blijk van genegenheid
.die men hem geven kon is van zich altoos stiptelijk op de
repetilen tegenwoordig te vinden. Een goedkeurend handge
klap begroette deze körte maar goed begrepene toespraak.
Zulke feesten laten goede indruk bij hen wiers hert op de
echte plaats ligt, te meer daar dit feest, wanneer men het
geëindigd denkt maar begonnen is.
ïn den aftocht hebben al de heeren zangers sehoone
pas-redoublós, aangeheven. In de Muizenval, waar men eene
poos gemaakt heeft, hebben zij het koor dans la forèt
gezongen. Het schoon effekt dat dit koor maakt, wanneer het
alzoo in de stilte der avondschemering op den oever van een
mijmerend bukje gezongen wordt, is onbeschrijvelijk, en de
tijtel dans la forèt, kon waarlijk niet beter zijne plaats ge
vonden hebben, dan wanneer het koor tusschen de boomen
en het groen weergalmde.
De intrede in stad werd gekenmerkt door het zingen van
een pas-redoublés die de inwoners op den drempel hunner
deur lakte en de nieuwgierigen op de straat stilhielden. Alzoo
zijn de heeren Koorzangers hun lokaal binnen gerukt alwaar
er nog gezongen werd tot elf ure, waarna iedereen zeer te
vrede over zijnen namiddag, vertrokken is.
Sesuaat. - Onder de 54 burgers in West-Vlaanderen
die 40 jaar oud zijn en fr. 2116-40 c. lasten betalende, recht
hebben om voor den senaat gekozen te worden, bthooren de
volgende tol onze stad en omstreken
1Boedt, Pierre, IJperen. 2. Capron Jules, IJperen.
5. Carton, Henri, IJperen. 4. de Stuers, Gustave, ridder,
IJperen. 5. de Thibault de Boesinghe, Joseph, Boesinghe.
C. Du Pare, Pierre, burggraaf, Vlamerlinghe. 7. Ilyn-
derick, Augusle, ridder, IJperen. 8. Mazeman deCouthove,
Jules, baron, IJperen. 9. Mulle, Léon, brouwer, IJperen.
-10. Vandenpeereboom, Alphonse, IJperen. Tl. Van
Elslande, Cc-sar, Wervick.
©Hgclask. - Dinsdag morgend, toen de le trein die
van IJperen ten 5 ure 25 minuten vertrekt, aan het harreel
te Zillebeke gekomen was, heeft eene kar, bespannen met een
peerd, omver gereden. Ongelukkiglijk was het barreel niet
gesloten, en de kar, waarop eenen man en eene vrouw geze
ten waren, werd door het machien getroffen, met het beween-
lijk gevolg dat de man erge wonden aan het hoofd bekwam
en dat de vrouw tegen den muur van het wachthuis zoo ge
weldig geslingerd werd dat zij buiten kennis op den grond lag.
De machinist hield dadelijk stil en het personeel van den
trein liep de eerste zorgen toedienen aan de twee ongelukki-
gen, waarna de trein dadelijk vertrok met eene vertraging
van 10 minuten, die gemakkelijk ingehaald werden vóór men
te Kortrijk aankwam.
wolken, Snoek is bachten 't huis en de juffers ook, 't geitje
biet, en Snoeksche geeft het een streeltje; o! dat schoon
beestje
2C Bedrijf.
Snoek is weèrom op visite, papa is uit, en Snoek doet ne
tjiiatre mains op de piano maar al met eens de deur gaat
open... iesl, mama i» daar!
Changement de tableau
Einde. Apothéose. Snoek vliegt naar den hemel omringd
van zwarte engels en gezeten op pekzwarte wolken, rondom
hem vliegen almanakjes, naaikusjes, muilezelkens, enz.Vogels
komt hem tegen van uit den derden hemel. Binst dien speelt
er een vreemd muziek al met bombardons gemaakt in den
vorm van ezelooren en de groote doudou geeft de benedictie!
Enz., enz., enz.
Of wel een drama maken, geïntituleer.d: De Moedermoord
of wel een verhaal zich uitende: De Ware goede Herder.
Met grootmoeder een beetje te spreken 't ware gemakkelijk.
Maar neen, dat is al niet noodig, we laten die potjes gedekt,
't is vele beter, en wij vragen niet anders, als
Neering, verkoop, en brood voor allen,
Voor kleinen en groofen,
Voor rijken en armen,
Voor geestelijke en wereldlijke.
W ij hebben dat geleerd in den waren catechismus, dat is
■ware religie; en dat is grootmoeders meeninge, en pastor
Verhelstst ook.
En de «we oolc zeker, lieve Moorsledenaren
Ongelooflijk zal het schijnen, doch het is waar een geeste-
lijke onzer stad, van hier gezonden om een verslag le maken 1
over het uitzicht der kiezingen van Gent, was op den trein,en
niet tegenstaande hel doodsgevaar waarin de twee ongeluk!,
gen zich bevonden, heeft geen voet verzet om zijne medemen
sehen te troosten Ook, wij verstaan het, zijne politieke
zending moest op de letter vervuld wezen, en stapte hij af, j
misschien mistte hij nog den trein om in tijds op zijnen post
te zijn
Men zegt dat beide slachtoffers des avonds de heilige rech- f
ten ontvangen hadden, en op het oogenblik dat wij schrijven
zijn zij misschien bij den Heere.
De goede uitslag der kiezing van Gent zullen zeker dien
spog .iceuatp zoo geweldig getroffen en hem in den derden
hemel gevoerd hebben, dat bij sedert dien aan die twee ott-
gelukkigen niet meer zal gedacht hebben.
Door koninklijk besluit van 5 Juni 1874, het gemeente be
stuur van Waasten is gemachtigd het Korps Pompiers, aldaar
bestaande, op te schorsen.
9 Juni 1874.
EENE EZELS—REDENERING y
De Moniteur der kwezelaars, antwoordende op onzen
artikelDe Kerk van Christus, trekt zich bij zijne lezers die
de Toekomst niet mogen bekijken gemakkelijk uit den slag,
Een ezel had met zijnen poot, even als hij, onzen artikel in
duigen kunnen leggen.
Wij hebben bewezen door eene vergelijking tusschen de
leering van Christus en het gedrag zijner zoogezegde navol
gers, dat de hedendaagsche kerk (of de kerk onzer politieke
opperburgers) de Kerk van Christus niet meer is, en, zonder
één punt van deze verpletterende vergelijking te melden,
onze tegenspreker redeneert en besluit even alsof wij geen
enkel argument tot staving onzer gezegden zouden bijgebracht
hebben.
Ziehier zijne redenering: De defmitor bestrijdt de kalho-
lijke kerk en loochent ze, hij zegt wat de Kerk van Christus
is volgens zijn verstand, en doet ons besluiten dat de Kerk
van Christus niet meer bestaat. Dus, indien Christus Kerk
niet meer bestaat (eerste ketterij), Christus is geen God
(tweede ketterij), want hij heeft beloofd dal zij bestaan ging
lot het einde der eeuwen. En is Christus geen God, hel
ii Evangelie en is 't woord Gods niet meer. Daaruit beslui-
ten wij dat gij buitengewoon dom moet zijn, en stout mort
zijn, en onbeschoft moet zijn om te durven zulke onge
il rijmdheden drukken van den eenen kant eene soort van
ii eerbied voor t Evangelie, en ja, voor Christusen van den
i> anderen kant de Kerke Chrisli loochenen
Wij vragen u wel verschooning, kvvaadtrouwige jesuiet.
't Geen bewijst dat wij de Kerk van Christus niet loochenen,
'tis dat wij klaar en duidelijk gezegd hebben dat Christus,
toen hij beloofde dat zijne Kerk ging bestaan tot het einde der
eeuwen, heeft willen spreken van zijne Kerk en niet van we
Kerk,T is te zeggen, van de gemeenschap der geloovigen die,
huiten uwe dwalingen en uwe heerschzuchtige driften, zijn
Evangelie getrouwig blijven, die eer- en gewetensgevoel heb
ben en die goed gebruik maken van de rede welke God hun
ingestort heeft. Deze Kérk zal nooit vergaan, zij zal zich ver
sterken naar mate de inrnschehjke rede, die volmaakbaar is,
zich door het onderwijs en de beschaving zal ontwikkelen en
zich zal afhouden van het kwaad dat alleen den mensch van I
God verwijdert.
Maar wilt gij weten welke kerk nu altijd bezig is met Ie
vergaan, t is uwe kerk die wij de valsclie kerk noemen om
dat hare leering, gelijk wij het laatslmaal bewezen hebben,
juist het tegenovergestelde is van de leering van onzen Zalig-
maker. En het moet u niet verwonderen dat God uwe bede
vaar ten en al uwe politieke manifestatien niet aanhoort.
Alle mensch, die God in hert en ziel eert, kan al uw®
kwakzalverijen en uwe apenmanieren missen. Hij richt in den
grond van zijn gemoed een tempel op aan de Godheid. De
vurigheid en de rechtzinnigheid van een hert dat zich voor r
haar uitboezemt hebben geene formulen noch muiiemakerijen i
noodig'. Maar uwe tempel, in plaats van in uw hert gesticht
te zijn, is uitwendige parade, 't is oogverblinding en boeren
bedrog, t is de domminalie door de verslaving en de dom-
houding, t is eene hal van koophandel welks werkingen zich
periodieke!ijk doen op de Groote-Markt, met een woord u*'®
religie is de werkstellige verloochening van de religie
Christus, en uw God in de geldduivel Mammon.
Maar de overweging van al deze waarheden is het rains'
der bekommeringen van onzen liefelijken redeneerder. Zijn
enkel doel is van den schrijver van ons bovengemeld artikel
bij zijne Nieuwsblad-lezers te doen aanzien als eenen kef®'
en eenen dommerik, ten einde den haat en de wraak der suk
kelaars, die hier in meerderheid zijn, tegen hem op te wekken-
En hij is zelf zoo dom dat hij niet ziet dat zijne doenwijze ('e i
klare bevestiging is van hetgeen wij aan zijne kerk meest te'
verwijten hebben.
------ir
Het mannetje acht zich gelukkig om dat het meent eene
vervalsching te vinden in den zin welken wij aan een tekst va11
het Evangelie gegeven hebben door de volgende vertali»a:'