Gazette van 't arrondissement IJperen. v o o tl o p beta al- De klerikale partij in Frankrijk. Nr 666. I 3e Jaar. Politiek.'Sinds-, Kunst- en Letternieuws. Verschillige Tijdingen, Markten, Bekendmakingen. BERICHT. Degenen die zich lalen abonneercn aan de 0 E !y O MST voor 873. zul len al de nummers gratis van nu tot Nieuwjaar ontvangen. Met liet begin van 1875 zal het formaat der Toe komst verdroot worden. De prijs blijft als voor- lieên: fr. 4-00 'sjaars voor de stadfr. 4-50 voor geheet België 5 buiten- laiidsche verzendingen "t port daarboven. De i np laat sin gen van berichtenbekendmakin gen, verkoopingen, enz., zullen voortaan maar lil eentimen den drukregel betalen de rek la men 25 êentimen den regel. Men schrijft in ten bu- reele van dit blad en op alle Postkantoren des lands men kan zich door de postboden ook laten inschrijven. Een abonne ment genomen met den post is de zekerste en gemakkelijkste wijze daar men, in geval van niet ontvangst recht streeks bij den post kan reklameeren. Aboniieinenten, annon- een en rekamort alles ba A li, zonder dit zal er geen gevolg aan de vra gen of inzendingen kun nen geheven worden. Brieven vrachtvrij. KLERIKALE PpLiïTIEK., Wanneer de klerikalen voor de kerk vrijheidveiligheid en onafhankelijk heid vorderenhebben deze woorden, in bunnen mond de beteekenis niel van den zin dien het volk daaraan hécht. Voor onze tegenstrevers is de vrijheid de iiïtsluilelijke overheersching der kerk en de verdrukking der andersdenkenden; vrijheid is bij hen de bijeensnoering in handen der bisschoppen, van al de mach ten der samenleving. De veiligheid die zij vragen is het on beperkt gezag voor kerk en kloosters om de eigendommen en rijkdommen binnen te palmen. De onafhankelijkheid die zij verlan gen. is de herstelling der hatelijke privi legiën van voorheen: hét is de wederge boorte der doode hand, der geestelijke gerechtshoven, der inkwisilie, der tien den,, korttfm van gansch die middeleeuw- sebe wetgeving welke de clergij lot eene politieke macht, lot eenën slaat in den staal, verhief.'® Dat dit den wensch der klerikalen is, dat dit het programma is dat zij doordrij ven overal waar zij meester zijn. zulks bewijst de geschiedenis. En, om dit al te bewijzen, is het niet noodig, lot de oude tijden door te dringen men werpe slechts oenen blik in de hedendaagsche gebeur tenissen achteruit. Want, onze negen tiende eeuw ook heeft het ultramonla- nismus machtig en zegenpralend gezien, en de sporen zijner overheersching zijn op verre na nog niet verdwenen. Over ongeveer eene alve eeuw. dreef den dwarlwind der reactie de europcsche gouvernementen in den klauw van het klerikalisinus. De operhoofden der ver schillende Staats-hesluren meenden dat een krachtig bondgenootschap met Rome heteenigstë redmiddel was om hunne tronen legen den aanval der omwente lingen te beschermen. Het is die zienwijze welke de Staat kundige- kerkelijke onderhandeling in hel leven riep, waaruit de concordaten tot stand kwamen. Men weet welke schrikkelijke slagen deze concordaten toebrachten aan de onafhankelijkheid van het burgerlijk gezag, aan de ontwikkeling van een vrijen geest, aan de princiepen van recht en gelijkheid. Rome werd door misleide vorsten ter hulp hunner waggelende mo- narchiën geroepen Rome verkocht zijne ommachtigen onderstand alleen aan den prijs van misbruiken en klerikale voogdij. Vele'concordaten werden akten van troonafstand voor de vorsten, charters onderdrukking voor de natiën, brevetten van willekeurige macht en onbeperkten vrijdom voorde geestelijkheid. Wij zullen in ons naaste nummer daar enkeiijk twee voorbeelden van aanhalen. KAMER. De hegi'ooting van oorlog is Zaterdag met 69 stemmen tegen 19 en 1 onthou ding aangenomen. De discuesie is over hot algemeen tamelijk verward en uil— eetiloopend geweest. Een punt blijft ech ter vast staan, voor zoo verre men de beloft.en van liet gouvernement voor klinkende munt aanveerden mag. Het schijnt dat men voornemens is de krijgs lasten niet meer te verzwaren merci, mort Dieu-en dat het gouverne ment geheel en al in strijd is met de op perhoofden van het leger en de militaire schrijvers, die hou gré malgré den per soonlijken dienst willen invoeren. De Kamer heeft zicht tot 19 januari verdaagd. Hebben legért de begrooting van oor log gestemd MM. Bergé, Bockstae!, Coremans, Couvreur, De Fuisseaux, Delaet, Dc Lexhy, de Moerman d'Harle- beke, Drion, Guillery, Guyot, Hage- mans, Hou tart, Jottrand, Lambert, Le Hardy de Beaulieu, Meeus, Thienpout, Yanderdonekt. LOU1SE LATEAU ONTMASKERD. De heer doctoor Boens heeft den vol genden brief openhaar gemaakt Eenige katholieke dagbladeren ver halen dat M. Varlomont dit aan iemand in vertrouwen heeft gezeid en in wel ken zin kij heeft gesproken, maar dat bij hét gezag van M. Lefebvre (dc fameuze profesor van Leuven) zich eentwee tien, twintig akademiekers het hunne voegen, om te openbaren dat de onge lukkige dweepster van Bois d'Haine sedert drij jaar hoegenaamd niet meer eet dan zal ik niet te minder blijven zeggen zooais ik het in mijne Memorie deed 'l Zijn leugens 't Is een schandelijk bedrog Daar schuilen dupen of medeplich tigen onder En ik zal voortgaan met aan hen die deze christzottin uit fanalism of uil eigen belang exploileeren, de nadrukkelijke uitdaging le doen van haar, voor eene bevoede commissie, in eene plaats waar nog compeeren noch commeeren zijn, aan eenen strengen vasten van al ware het maar veertig dagen te onderwerpen. Indien de aanhangers van dit toon beeld van spijsonlhouding overtuigd wa ren, zouden zij niets beter wenschen dan licht en klaarte le zien blinken op dit buitengewoon wonderwaar eigen lijk, ongelukkig voor hen, niets anders inzit dan eene verfoeilijke kwakzalverij die voor de eer van onzen tijd reeds maar al te lang geduurd heeft. Kan men klaarder en duidelijker spreken? Kan men de punten fikscher op de i zetten En echter echter het mirakel dun voort en die er durft aan twijfelen is ec geus die recht in de hel moet. O'verplicht onderwijs Wanneer zu gij eene waarheid worden in ons geje suietiseerd Belgié De klerikalen kunnen de waarheid over hun politiek van bedrog niet verdra gen, en daarom zouden zij gaarne de onafhankelijke bladeren vernietigen om de menschen hunne onwaarheden zonder tegenspraak te kunnen opdringen. En om daar toe le geraken schamen die huichelaars zich niet den invloed dei- Religie te gebruiken denzelfden vermen gende met de leugentaal die den duivel voor vader heeft. gansch De kiezingen welke door Frankrijk voor de municipale of ge meenteraden hebben plaats gegrepen, zijn een vreeselijke slag geweest voor de klerikale partij. Inderdaad, al de kan didaten die door het gouvernement on dersteund werden en schipbreuk leden, zijn klerikalen. Ziedaar hoe de Algemene Nord- deutsche Zeilung, het wel gekend or gaan van prins von Bismarck, zicht uitdrukten aldus sprekende zegt het blad eene algemeen erkende waarheid men hoeft slechts te letten op de razernij waarmede in alle jesuieten-gazetten van Europa de fransche gemeentckiezingen onthaald werden. Te Darijs waar op 80 raadsleden 68 republiëkëinschgezind zijn, hebben zich deze 68 verbonden het wereldlijk, kos teloos en verplicht onderwijs te stemmen alsook de scheiding van Kerk en Staat, aldus natuurlijk de afschaffing der be grooting van de eerediensten. Kan men ertoe geraken en warom niet? dc broérkens der zoogezegde christelijke leering uit de scholen te houden, dit ware een onzeggelijke nederlaag voor de zwarten, en dit hangt boven hun hoofd, als de republikeinen nog eenigen voort gang. wat zij ten overige dagelijks bezig zijn, kunnen doen. Deze kiezingen be wijzen ten klaarste de waarheid van lie woord, door M. Thiers te Genua uitge.s proken De paapsgezinden zijn in zet kleine minderheid in Frankrijk. Zoo gelijk het inde Kamer van Ycrsail thans is. is het ook in de geestelijkhi Zij begint te zien waar hare politi godsdienstige opperhoofden gaarn b willen leiden. Vele geestelijken misnoegd over dc rol welke men lu:n doen spelen. Dfeoude strijd lussche wereldlijke geestelijkheid en de kloo DE TOEKOMST IJZERlRN-WEG. VERTREK TUTEN VAN IJ PEREN NAAR popmnRlie'-tlazebroack. G-50. - -12-05. - 5-57. - 0-50 Popei'ihgli'êi 9-07. - 8-45. - 9-50. Kortr.ijli. 5-54. - 9-49. - 1 i-18. - 2-o.j. - 5-25. Róëselarè. 7-50. - 12-25. - 0-44. Langfomai'k-Oostende. 7-15. - 42-00. - 0-20. w •ijf Huibrecht Boens leges» tóe Bïba'nüc gazetten,

HISTORISCHE KRANTEN

De Toekomst (1862-1894) | 1874 | | pagina 1