POPERINGHE. Stads Nieuws. Briefwisseling der Toekomst. de encycliek en de sijllabus ten vol len goedkeurt. Die zelfde professor heeft nu eene naamlooze maatschappij gesticht, om het volk te kritiniseren of zooals M. De Decker zegde, om er domkoppen van te maken Het feit is officiei, de statuten zijn in den Monileur verschenen. De maat schappij draagt tot titel: IS'aamlooze Maatschappij van St. Pieteitot het uilgeven van katholieke dagbladen en en vlugschriften in lielgie. Het kapi taal is van 356,000 fr. (het is niet veel)! de duur is van 20 jaar. Zijn bestuurders benoemd voor zes jaren; MM. A. Perin, graaf de Vil- lermont, Gregoire Bolle, Hendrik en Jules Desclée. Zijn commisarissen benoemd MM. graaf Georges de Ne- donctel en graaf Albert de Robiano, Leo Collinet, advokaat en Th. Pety de Thosée volksvertegenwoordiger. De bestuurders ontvangen 40 p. h. van de winsten en als er geene zijn, wat zeer waarschijnlijk is, zal men tien duizend frank voor hen van het kapitaal nemen. Niets voor niets. Zy zullen zelf 20 frank trekken telken male als zij ergens moeten naartoe gaan, Allonburgers, verwacht u nu maar op nieuw aan eenen hoop pa pier, die goed zalzyn om mede naar.. Portugaal te gaan. De heer Magister ons zijne Frieadelle te laat ingezonden hebbende, zullen wij dezelve maar binnen acht dagen onzen lezeren kunnen opdisschen. BURGERSTAND Sterfgevallen. IJperen, f> Maart 1875. A* Koormaatschappij. - Deze maat schappij heeft Woensdag laatst een concert gegeven dat onder de bestgelukle mag gerekend worden. De kooren, waarmede elk deel der feest geopend werd, en door M. Van Elslande zeer behendig en kunstvol bestierd, zijn door het talrijk publiek goed onthaald geweest voor hun nejuistheid en samenhang; de twee stukken voor sijmphonie, onder het geleide van den kondigen heer Beyer, droegen alle goedkeuridg weg: het Mosdique sur des motifs de Marthadeed veel plezier; doch Une journée, eene schoone ouverture, vervaardigd door onzen betreurden artiest, wijlen M. Arth. Van Elslande zoon, werd zeer oplettend toegeluisterd en met warmte toe gejuicht. Het Trio van de Italienne a Alger, van Rossini, alsook het septuor des Huguenots, van Meyerbeer, zijn op eene kun dige wijze voorgedragen geweest en wij hebhen de gelegenheid gehad over eenige schoone stem men te kunnen oordeelen welke men vindt onder degene die onze schoone Koormaatschappij uitmaken. Een dingen is er te betreuren, 't is dat er onder dit getal zoo weinig zijn die zich in het publiek laten hooren, nogtans een sijmpathiek en gul onthaal wacht hen en onze muziek-avon- den zouden er niet bij verliezen. M. E. Vergracht heeft Le chauvre ge zongen. Zijne indringende stem, zoo lief en wel geleid heeft veel bijval verworven en de aanhoor ders als medegesieept door zijne welluidende tenor-stem. Ook hij heeft de eer genoten terug geroepen te worden. M. E. Brunfaut, die aldaar voor de eerste maal gezongen heeft, trok zich goed uit den slagen de leden hebben hem hunne dank en voldoening bewezen door een donder van toejuichingen. De neere'n Mailliard en Bruyneel hadden de taak op zich genomen elk deel van den avond te besluiten door eene klucht, en zij hebben woord gehouden. M. Mailliard met zijne ma femme et ma pendule achter het eerste deel; en MM. Bruyneel en Mailliard, voor den opsluit met den duo Jean Pierre et Jean Paul hebben tot tranen toe doen la chen en iedereen heeft de zaal verlaten zeer te vrede over eenen wel doorbrachten avond stond. Al dit vermaak en deze voldoening hebben wij te danken aan den volherdings geest en de uitmuntende handelwijze van den heer Aug. Vanden Bogaerde, voorzitter dezer maatschappij, die zoo schitterend zijne aangeuomene taak ver vult, ook mag hij verzekerd zijn dat hij den innigen dank van eiken weidenkenden burger en muziekliefhebber voor zich heeft. M. Hilaire üecoene, den ijverigen ondervoorzitter, mag ruimschoots in de eere en den dank jegens het goed bestuur deelen, door zijne goede verstand houding onder de leden en het wijs beleid van de programmas der talrijke en uilgelezene feesten. Beide mannen helpen grootelijks onze stad uit eenen doodslaap redden, alwaar afgunst, jaloezij en onverschilligheid het algemeen heeft doen t.O.t den inens6ltenha.it overslaan en waardoor IJpe ren, zonder de pogingen van zu ke uitgelezen; mannen, voorzeker zou vergaan! A* Edelmoedigheid. - De Stadsschool heeft verleden week, nogmaals van eenen onbe kende, een bankbillel van SO fr. ontvangen, ten voordeele der armste kinderen die regelmatig de school bijwonen. Eer aan de edelmoedige her ten die de arme kinderen helpen en medewerken aan den bloei onzer Stadsschool Aan hen al onze dankbaarheid A Bui-gcu'wacht van 3.Speren. - Uit slag der kiezingen welke plaats grhad hebben den Zondag 28 Februari 1875 2" Kompagnie. Onder-luitenant M. Vermeulen, René. Serjanten MM. Vuylsteke, G., en Reynaert, H. Korporaals MM. Fiers, H., en Baert, Eug. 5e Kompagnie. Onder-luitenant M. Liégeois, J. Korporaals MM. Hallvnck, F.; Lebbbe, Ch. en Lebbe, A. 4" Kompagnie. Onder-luitenant M. Godeliere, Victor. Serjanten MM. üoolaegiie, Ph. en Dechievre,E. Fourrier M. Dieryck, Emile. Halve Batterij. Wachtmeester M. Hoogen, Gustave. Brigadier M. Bacckland, Isidore. A* Wc Eoore. - De ijpersche foore gaat op hare snikken. Den Zondag voorbij en zij zal er geweest zijn. Het is klein jammer, nog nooit zag men'lriestigere leute, en ware het niet geweest van La Mère Angot (de schoonste carolte van de wereld) men zou er waarlijk nooit op gelet hehben dat het foore was. Ongelukkiglijk, werd deze zoo onbeduidende foore eensklaps besproken doordien er in den nacht van Woensdag-Donderdag, inbraak gedaan werd in een der op de Markt staande kramen, al waar veel en schoone kunstvoorwerpen in snij werk van smoorders-gerief en andere bijzonder heden le koop lagen. Niettegenstaande de nachiwacht heeft men eene snede in het lijnwaad bemerkt en de verdwijning eener zekere hoeveelheid kostbare voorwerpen, geschal op eene nog al ronde som. Verdere inlichtingen ontbreken ons. Het gerecht heeft de zaak in handen. Van den 20" Februari tot den 5* Maart 1875. GEBOORTEN Mannelijk geslacht 7) ,3 V Ii u\ ic zarmn, 'lx. rouwelijk o) Flamand Hrnricus, 54 jaren, kleermaker, echt genoot van Francisca Vei brugge, Recolellestraat. Devarver Emerentia, 48 jaren, zonder beroep, ongehuwd, Ryselslraat. Drraeve Bernardus, 80 jaren, echtgenoot van Maria Petitpas, Meenestr. Bouvier Ludovicus, 27 jaren, meubelmaker, echtgenoot van Maria Souxdorf, Meenestraat. -- Beyens Augustus, 58 jaren, onderwijzer, wedu wenaar van Euphrosia Vancoppeuolle Lange- Thouroutstraat. Leupe Clementia, 45 jaren, zonder beroep, ongehuwd, Dixmudstr, Marlreu Franciscus, 72 jaren, winkelier, echtgenoot van Virginia üesmidt, O. L. V. Straat. Kinderen heneden Mannelijk geslacht 2)_ de 7 jaren Vrouwelijk idem 1)' 5 Maart 1875. 'T en Is geen poïHiek, neen, 't is 't kaijc. De heer deken van Poperinghe heeft, ter gele genheid onzer opmerkingen nopens de laatste jubilé, twee lange sermoenen gedaan om le be wijzen dat de geestelijkheid zich niet bekreunt noch bemoeit met, politiek. Men beschuldigt ons, zegt hij, van politiek te zijn en van overal heerschappij le willen ii voeren. Wij politiek, als wij, cnkelijk met godsdien- n stige inzichten bezield, slechts de waarheid ii en 't woord Gods verkondigen! ii Wij heerschappij willen voeren De tijd ii zoude waarlijk er toe wel geschikt zijn, wan- ii neer de katholijke godsdienst,die de eenige ware a religie is in welke men kan zalig zijn, ook de ii eenige is die overal gehoond, getergd en in a hare ministers vervolgd is ii Ik zal u zeggen wat dat politiek is. n Politiek is traktaten van koophandel maken, it 't is vaarten graven, ijzerwegen leggen, enz. ii Daarmede bekommeren wij ons niet, want ii wij zijn niet politiek. ii Ach I indien wij wilden politiek zijn, in ii plaats van de waarheid en de goede zeden voor li te staan, van de kwade driften te bestrijden en ii het gevaar der slechte dagbladeren en slechte vergaderingen kenbaar te maken, wij zouden ii ons gemak nemerf, de machtigen en rijken ii vleien en involgen, en ons zachtjes laten me- ii desiepen met den bedorven en bedervenden ii stroom welken ik niet noodig heb te namen, ii en alsdan wij zouden de groote mannen zijn ii van den dag. Indien men in alle redevoeringen zich aan de hoogte moet stellen van het verstand zijner aan hoorders, dit is fijn getrokken en past wel op de geestkracht der poperingsche meerderheid. De lieer deken wil hier van den onnoozelaar maken om, met eene difinilie naar zijne mode te g ven van de politiek, zijne eenvoudige aanhoor ders te misleiden cn te doen gelooven dal al wat buiten die definitie valt onder het gezag staat dei- religie of der II. Kerk. Maar 't geen de predikant gebaart le nemen voor politiek is het admini stratief gedeelte der staatsbeheersching, en 't geen hij neemt voor religie dat is politiek of de staatsbeheerschingzelve.'t Is inderdaad door de re ligie, geslagen op eene nieuwe leest,datonzegees- telijken hel land willen besturen en het roer van het gouvernement aan het burgerlijk gezag zoe ken le onttrekken. Hieruit is de kathoiijke partij (die zeker eene politieke partij is) gesproten om den oorlog aan te doen aan de liberale partij waarbij het burgerlijk gezag alleen zijne voor staanders «n zijne verdedigers vindt. Eo hoe gaan onze geestelijken te werk om den Godsdienst te doen dienen als politiek werktuig lot de inpalming der staatsregering en de invoe ring van nieuwe landswetten die hunne opper macht kunnen verzekeren Uit naam der religie, zij trachten onze Grond wet le vernietigen met in hare plaats den Sylla.bus te stellen die al onze vrijheden afkeurt en verdoemt. Zij bevechten de vrijheid der drukpers, verbieden de liberale dagbladeren te lezen en steken in de handen van het volk een ander slach van dagbladeren waarin men de waarheid vervalschl, en al wie oprecht vader landsgezind of liberaal is hoont en lastert en uitmaakt voor vijanden van den Godsdienst. En dat is, volgens onzen heer deken, geen politiek!! Zij vcroordeelen de vrijheid van onderwijs en randen met de grootste hevigheid 't openbaar staatsonderwijs en alle officieele scholen aan onder voorwendsel dat de religie aldaar vervolgd en verbannen is, terwijl zij van een anderen kant de ouders opwekken om hunne kinderen van die gestichten af te houden en te zenden naar de universiteit van Leuven en de bisschoppelijke kollegien. En dit is geen politiek Zij bestrijden de vrijheid van verpiaat- schapping en zoeken alle genootschappen le vernietigen die onder de direklie niet staan van M. den pastor, zooals, bij voorbeeld, onze liberale Philharmonie. En dit is geen politiek! Zij verdoemen de vrijheid van geweten of van eerediensten, en vervolgen al wie zich niet blindelings onderwerpt aan hunne nieuwge- maakte religie die zweert met de leering van Christus: mijn rijk is van deze wereld niet. En dit is geen politiek En wat zeggen van de vrijheid van kiezing? 0! hier latenzij hunne politieke en heerschzuchlige driften nog op eene klaardere wijze uitschijnen, ledermaai dat er eene kiezing op handen is, zij betwisten aan het volk zijne burgerlijke rechten zij verbieden aan de geloövigen van te stemmen volgens hun vrij goeddunken, onder voorwendsel van ziele zaligheid, en bedreigen met de hel al wie niet stemt voor de kandiuaten van den bisschop. En dit is geen politiek!! Zij loopen van huis lot huis met stembriefjes, de kiezers pramende, door alle slach van dwang middels, logentaal en bedrog, om dezelve te aan- veerden, en zelfs met bedreiging aan de weder- spanningen van hunne kinderen hunne eerste communie niet te laten doen noch te laten vor men. Zij voorspellen aan de boeren dat zij, in geval van' weigering, alle slach van ongelukken zullen trekken op hun huisgezin, op hunne beesten en op hunne vruchten, en dit gaat zoo verre, gelijk het in de laatste kiezing te Poperin ghe gebeurd heeft, dat zij lot de boerinnen toe aanwakkeren om met baren man niet meer te willen slapen indien hij niet vast belooft van voor de kalholijken te stemmen. En dit is geen poli tiek!! Zij gaan met valsche brieven bij de boeren, in den naam der eigenaars of eigenaressen, om hen, indien zij nog willen nieuwe pacht hebben,tegen de liberalen te doen stemmen. En dit is geen po litiek Zij maken de kiezerslijsten op in hel stadhuis met een dertigtal valsche stemmers, en dit is geen politiek In den nacht vóór de kiezing loopen zij de stad rond in burgerkleederen, zonder lange rok ken en korte broeken, om de rust der huisgezin nen te stooren en de kiezers die meer of min van de liberale partij afhangen,met beloften en vleie rijen te doen stemmen tegen hunne weldoeners. En dit is geen politiek Na den predikstoel te hebben doen weergal men van logentaal en laster tegen de liberalen die zij uitmaken voor godsdiensthaterskerk- afbrekers, priesterVerslindcrs en paus-eters, zij doen twee uren vóór de kiezing de groote klok luiden die het vulk roept tot eene gezongene mis ter eere van S1 Antonius, op dat wij, door de machtige voorspraak van dien heiligen, van al dat slecht volk zouden verlost worden. En dit is geen politiek Van het begin tot het einde der stemming zij staan gelijk eene bende kraaien aan de kiesbtis om hunne uitgegevene kenbrieftjes te kunnen kontroleeren en om naderhand de ongetrouwe brieftje-aanveerders te kunnen vervolgen en rui neeren. En dit is geen politiek In andere omstandigheden zij doen vreemde snoefredenaars komen om, onder voorwendsel van jubilé, zending of verzending, door vervloe kingen en verwenschingen en andere zotte en buitensporige manifeslatien eene liberale maat schappij te bevechten. En dit is geen pplitïek Met een woord, 'l is door de religie, gansch vervalscht en vermomd, dat de priesters hunne heerschappij zoeken te vestigen in het gouverne ment, in de provincieraden en de gemeenteraden, en de beer deken zou durven zeggen dat de stichters van die onechte religie geene politieke mannen zijn Eene enkele opmerking is genoeg om te be wijzen dat de hedendaagsche apostels buiten hunne zending zijn. In alle landen waar zij zich bemoeijen met de staalskunde en zich niet be vredigen met de wetten van het land, heerscht er eene religie van tweedracht en broeder haat. Dat zij hunne heerschzuchlige driften afleggen en wederkeeren tot hunne plichten van ootmoedigheid, verdraagzaamheid en liefde tot God en hunnen evenmensch, waarvan onze zaligmaker hun op deze wereld zoo een door slaande voorbeeld gegeven heeft, en wij zullen aanstonds de religie van vrede hebben die de ware religie van Christus is. De menschen heb ben hedendaagsch verstand genoeg om, zonder den raad en de lusschenkomst van die verwaande wijshoofden, hunne openbare belangen te kennen en hunne eigene affairtjes te kunnen regelen. 4c De heer deken zegt nog dat de katholijke religie alleen, in hare ministers vervolgd is, en dat al de andere religien gerust gelaten zijn. Dit is niet te verwonderen, de ministers der pro- testantsche, joodsche en andere godsdiensten bemoeien zich met geene politiek en willen hun ne religie noch hunnen persoon boven de wetten van het land niet stellen, en, indien onze pries ters dit wijs voorbeeld navolgden, zij zouden ook gerust gelaten, geacht en geëerbiedigd zijn. De predikant heeft ook gezegd dat, indien zij trachten mannen van hunne opinie aan het hoofd van het land te plaatsen, dit niet is uit politiek, maar om de religie te beschermen tegen hare vijanden. De katholieke religie heeft niet meer recht dan de protestantsche of de joodsche van door het gouvernement beschermd te worden. Volgens onze constitutie, alle eerediensten zijn vrij en onafhankelijk van den staat, en het gou vernement heeft zich met geene religien te be moeien gelijk de religien of hare dienaars zich met het gouvernement niet te bemoeien hebben. De vrijheid van kiezing moet niet ge slachtofferd worden aan de overhand van den eenen godsdienst boven den anderen, en, dewijl alle Belgen gelijk zijn voor de wet, die vrijheid moet strekken om de openbare bedieningen aan alle bekwame burgers,zonder onderscheid van religie, toegankelijk te maken. Alsdan alleen kan de volksvertegenwoordiging de ware en echte uitdrukking zijn van den wil van het kie zerskorps, in plaats van, door eene valsche meer derheid,de verbeelding te zijn van het ullramon- tanismus. Wij raden M. Huys-muis van de Ooghe-Gods zoo dikwijls naar Rousbrugghe en Beveren niet te laten gaan, want men naamt hem daar den corsésnoerder en den donderaarAl de corséen zijn reeds toegesnoerd en er is daar voor hem niet meer te donderen. N. B. Een antwoord op het artikel van hef Nieuwsblad: Een woord nopens Poperin ghe, ons te laat ingezonden geweest zijnde, kan maar in het naaste nummer verschijnen. PROVEN. 5 Maart 1875. Het onderwijs en de toekomst van ons naburig Rousbrugghe, komen een overgroot verlies te ondergaan, hunnen hulponderwijzer komt door zijne Hooveerdigheid tot het hoog ambt van kerke-kosler te Clercken verheven te worden; degene die de opengevallen plaats zouden willen bekomen moeten de volgende hoedanigheden be zitten: 1° Al de lessen van de mechelsche catechismus op zijn duimken kennen. 2» Eenigen tijd te Thourout verbleven hebben in het gesticht van Fluppe Meersseman, hetzij als leerling of als patattenjasser. 5° Primo loco zijn in de dweepzucht. 4° Zich verplichten dagelijks, gezamentlijli met den hoofdonderwijzer, de kinders naar de mis te geleiden. go' yye[ 0p ge piano kunnen spelen, alsook schreeuwen en bleiten in de kerk. 6° Aan de schoolkinders kunsttanden kunnen inzetten indien zij er, bij ongeval, moeten uit geslagen worden, men vereischl geene meerdere kennissen of wetenschappen. -4 Eene kamptstrijd zal lusschen de postulanten geopend worden om te bestatigen wie van hun het beste middel zal gevonden hebben, om i jeugd dier gemeente zooveel mogelijk in de onwetendheid te doen opgroeien. De vereischte stukken, vergezeld van de aan vragen, moeten zoohaast mogelijk gezonden worden aan Jan Van Leffinghe, gelast met hel jesuitiek onderwijs ten platten lande van Wesl* Vlaanderen. H... P. S. Men verzekert ons, dal onze petrol* Lampe, begint te gevoelen, dat hij de zoon C eenen slechten dienst heeft bewezen, met zijne ouders af te houden de vereischte 200 franken in tijds te storten, hnn belovende dat de missen en gebeden die" hij naar den hemel ging slnrcn voldoender gingen zijn om een goed nummer le trekken. Het blijkt dat hij weinig invloed heeft bij

HISTORISCHE KRANTEN

De Toekomst (1862-1894) | 1875 | | pagina 2