De Liberalen. M. Bara en de klerikale drukpers. Waar mag hij zitten? De Schoolpenning. Stads Nieuws. Maar het Journalacht dit al niet, zoolang het geen bedevaart, proces sie, jubilei, roozenkrans, sermoen of congregatie is, alles moet afgeschaft zijn, ten einde IJperen te veranderen in een groot heggijnhof, waar de clericalen heer en de meester zouden spelen, tot nadeel voor alle neering- doeners en ambachten, omdat zij willen doen gelooven dat het volk met bidden den kost moet verdienen. Maar de kiezers zullen den 26 dezer het hun anders gaan wijs maken. Ten allen tijde zegt het Advertentie- Blad, zijn de liberalen den snoodsten laster, de leelijkste scheldnamen naar het hoofd geworpen geweest door hunne tegenstrevers de klerikalen. Waarom Omdat de liberalen het goed meenen met het volk, het onderwijs en de ver lichting voorstaan, de vooruitgang wak keren en den welstand onder al de klassen der samenleving willen doen heerschen. Wij, liberalen, worden door de kleri kalen uitgemaakt als geuzen, religie haters petrolmannen deugnieten revolutiemakers, branders, moordenaars, onruststokers, nonnenbranders, priester eters, enz., eene geheele litanie lieflijk heden te lang om te melden. Waarom zijn nu de liberalen revolu- tionnairen, ketters, oproermakers? Omdat zij het volk bemiunen; omdat de gelijkheid, de vrijheid, die thans in ons land en elders bestaan als rechten, het werk zijn der liberalen omdat al wat de liberalen gedaan hebben lot den vooruitgang der samenleving eene in breuk was op de voorrechten van eenige machtigen. Inderdaad hel zijn de liberalen die aan de mindere klassen de vrijheid en de onafhankelijkheid gegeven hebben. Wel is waar de edeldom en de geestelijkheid hebben er hunne macht bij zien vermin deren. Maar dat was redelijk en recht. Het volk moest niet eeuwig slaaf en lijfeigen blijven het had recht op zijn deel. Weihoe! de gronden behoorden in doodc hand voor drij vierden aan de edellieden en kloosters; de boeren beza ten geen voet grond, al het profijt van hun werk was voor anderen. En omdat de liberalen de volksrechten kloek verdedigen en willen handhaven, worden zij gehoond en versmaad door de klerikalen, die thans met dubbelen ijver tegen hen uitvallen en werken om de verledene tijden en de slavernij te doen herleven. Dat zal niet passen. Nimmer zullen wij de heiligste volks rechten en vrijheden laten schenden, verkregen ten koste van zooveel bloed, vervolging en lijden. De klerikalen hebben de inkwisitie gebruikt, duizenden menschen verbrand, gesmoord en gekerkerd om de wereld in de slavernij te houden. Tevergeefs. De volkeren zijn opgestaan en hebben recht verkregen. Voorwaar, voorwaar, klerikalen, wij zeggen het u nimmermeer zullen wij buigen, noch den nek plooienwat gij ook moget doen, uw rijk van dwang is uit! Uwe hoon, smaad en laster ver schrikt ons niet, omdat wij strijden voor het recht en de rechtvaardigheid. Onze klerikale organen bevatten in hunne laatste nummers een hoop artikels over het liberalism welke geschreven schijnen te zijn door iemand die, gelijk zekere viervoeters, modder en slijk be mint. Aide liberalen, zonder onderscheid, worden er in afgeschilderd als zedebe dervers, als eerloozen en goddeloozen, als petroleurs en communards. De kiezing nadert en de eerlooze vuil- papieren beginnen de tanden te toonen en hunnen toevlucht te nemen lot hun arsenaal van scheldwoorden. Och arme, hel zal hun weinig baten: het is met geene scheldwoorden dat men ons libe raal bestuur moet bestrijden, maar met gezonde redens, en die redens ontbreken volkomen aan onze tegenstrevers. 'K las deze week in een vlaamsch prulgazetje eene lange litanie scheldna men tegen den voormaligen minister van juslicie, die moeder Themis, de godin Themis, de godin van het recht, onder alle opzichten deed eerbiedigen en niet, zooals sommige klerikalen, met twee maten en twee gewichten zijn ambt uitoefende. Nu, M. Bara, die de vuile zaken van Langrand deed voor de rechtbank klaar spinnen, is natuurlijk het mikpunt van alle aanvallen en vooral op hem alleen schieten de klerikale kopstukken hunne pijlen. Waarom? Wel, goede lezers, om de eenvoudige rede dat hij wilde redden wat nog in de Langrandkas te redden was omdat hij vol verontwaardiging de bui— tenmenschen hun met zweet gewonnen geld uit den afgrond wilde halen en de schelmen wilde treffen, die met ronkende gazetartikels van bedriegt den boer, het geld uit de kas haalden van den landbou wer die, verlekkerd op grooten intrest, zich kasteelen in de lucht liet beloven en later maar al te wel ondervond waar de Langrandsche melkkoei gebonden was. Iedereen weet hoeveel miljoenen er op een tweetal jaren door Langrand en zijne lijkbidders werden ingepalmd, en Belgie telt met duizenden de slachtoffers die plat geruïneerd zijn, misschien ten huidigen dage mogen bedelen. Er is moed en overtuiging noodig om te handelen tegen de klerikale geldman nen en ware M. Bara toen geen minister van justicie geweest, wie weet hoeveel slachtoffers Langrand en zijne bende nog meer in den afgrond zouden hebben ge sleept. Bij tijds heeft M. Bara de Langrands- kliek bij de kraag gevat en gered wat nog te redden was. En omdat M. Bara de belangen van iedereen verdedigde, en de schuldigen deed veroordeelen, die allen tot de kleri kale partij behoorden, werd hij door de geestelijke gazettiers als eenen schelm van de ergste soort afgeschilderd Wanneer er langs alle kanten gestolen wordt dan zou, volgens de heilige man nen, het gerecht zich daar niet mede mogen bemoeien? Waarlijk, de onbe schaamdheid wordt wat al te verre ge dreven Alweer een feit dat niet ten voordeele der klerikale lammeren pleit, is de ver oordeeling tot de kosten van den gewezen minister Jacobs, die drie dagbladen voor de rechtbank daagde omdat zij hadden geschreven Dat hij, M. Jacobs, met zijnen titel van volksvertegenwoordiger geld sloeg, door in de geldmaatschappijen te dringen, alwaar hij niemendalle ver richt. Welnu, alweer heeft M. Bara de vrijheid der drukpers op eene waardige wijze verdedigd en door feilen bewezen dat die dagbladen de waarheid gezegd hebben En dat zijn nu die mannen, die pilaarbijters die gedurig in de kerke zitten M. Jacobs doet een proces van laster aan, zegt in zijne eer gekrenkt te zijn en de rechtbank veroordeelt hem tot de kosten Ware er niet een Bara en eenige an dere vrijgezinde mannen in ons land, we wierden door de heilige Langrandisten met huid en hair ingeslikt en ons land zou slechts aan een groot klooster gelij ken, alwaar niemand werkt en iedereen leeft met het zweel van den armen werkman en landbouwer. 'T zou er lief uitzien met onze vrij heid, onze konstitutie en onze... beurs, moesten de klerikalen meester in ons land blijven Daarom moeten wij bij iedere kiezing op onzen post zijn. (Stad Brüssei). De Opinion van Antwerpen, zegt ver nomen te hebben dat er een aanhoudings mandaat tegen den priester Koopman is uitgevaardigd, verdacht van aanslagen op de eerbaarheid. Te dier gelegenheid vraagt het blad of het wel aan een belgisch burger geoor loofd is de vlucht van eeenen beschul digde te bevoordeeligen, het zij door hem te verbergen, het zij door hem te verwittigen, dat de misdaad is ontdekt? Is het ook toegelatan getuigen aan te sporen het stilzwijgen over die zaak te bewaren, en geldopofferingen te doen om te beletten dat de wet hare loop hebbe en om den verdachte aan de straf te onttrekken? Wij behoeven niet meer te zeggen, iedereen zal begrijpen wat wij daarmede willen beduiden. Onmogelijk is het den vooruitgang te ontkennen die de zaak van het verplich tend onderwijs bij alle verstandige lieden heeft gedaan. De wensch door het con gres der onderwijzers, in haar voordeel uitgedrukt, is er een nieuw en veelbe- teekend bewijs van. Inderdaad, die mannen die dagelijks in betrekking staan met onze werkende bevolking van steden en dorpen, die hunnen toestand en hunne behoeften kennen, doen meer goed met zich duidelijk voor deze zaak te verkla ren, dan de geleerdste en sierlijkste ver handelingen, of de redevoeringen der beroemdste redenaars. Aan de beslissingen welke zij hebben genomen, verbindt er zich een zedelijk gezag, welk zij alleen bezitten. Hun woord kan niet verworpen worden, wanneer zij hunne dagelijksche onder vinding inroepen om te bewijzen dat de onwetendheid eene vreeselijke kwaal is die slechts door algemeene en aanhou dende pogingen met goed gevolg kan bestreden worden. Zij alleen hebben het gezag ons te zeggen dat hunne bescha vende zending bijna vruchteloos is, zoolang een deel der bevolking hare wel doende wérking ontvlucht. De wensch welk de onderwijzers, in het congres, komen te uiten, kan niet missen eenen ernstigen invloed uit te oefenen, op al wie zich met deze gewich tige kwestie bezig houdt. Hij is de uit drukking der begeerte, der gevoelens van mannen die, van het onzagelijk problema van het onderwijs, het voorwerp gemaakt hebben hunner overdenkingen en onver poosde opzoekingen; om deze reden, wordt hij ter aandacht opgelegd van alwie zich met de toekomst van ons land bezig houdt. Dank zij de stemming der Federatie der onderwijzers, is het verplichtend onderwijs van den rang der politieke zaken tot den rang der nationale zaken overgegaan. Tot hiertoe telde deze her vorming slechts voorstaanders in den schoot der liberale partij, zij verwekte slechts genegenheid bij de mannen die wenschen hun land een deftig rang, te midden der liberale natiën, te zien be houden. Voortaan zal zij aanhangers vinden bij al deze die niet uitsluitelijk door partijgeest bewogen worden en die de belangen van het vaderland boven deze der politieke fractie stellen aan de welke zij loebehooren. Wij kunnen het innig genoegen niet ontveinzen, welk die aangroeiende uit breiding der genegenheid van het publiek voor het verplichtend volksonderwijs bij ons doet ontstaan. De Commissie die aan het hoofd is dezer loffelijke instelling is, had van over lang het gedacht opgevat een Tombola ten voordeele van den Schoolpenning in te richton. Thans zijn de noodige stappen aangericht en de wettelijke toestem ming is reeds verleend om loten uit te geven aan 10 centimen. Deze Tombola zal bestaan enkelijk uit voorwerpen welke de goede zielen zullen schenken. Reeds telt de Com missie eenige schoone prijzen welke zij verschuldigd is aan de liefdadi». heid van het IJpersch Publiek dat van den beginne af de nuttigheid van den wereldlijken Schoolpenning begrepen heeft. Alles voorspelt dat de Journal dYpres nogeens van deze Tombola zal mogen zeggen zooals hij zegde van het laatste concert: fiasco complet De giften voor de Tombola mogen toegezonden worden aan den schat bewaarder vg.n den Penning, Engel Van Eeckhout, Dixmude-straat, N° 39, alwaar de prijzen zullen berusten tot dat een voldoende lokaal ter be schikking zal gesteld worden om er eene permanente Tentoonstelling te houden. Alle ingezondene giften zullen den naam dragen van den inzender, ten ware men zou verkiezen onbekend te blijven, alsdan zal het geheim ongeschonden behouden worden. De wereldlijke Schoolpenning heeft te IJperen reeds heilzame uitwerk sels te weeg gebracht en om het pu bliek aan te toonen dat er goed gebruik gemaakt worde van zijne gestorte penningen, zie hieronder de reeds verrichte goede werken Reeds ontvangen fr. 1,033-40 756-45 756-45 Blijft in kas tot heden, fr. 276-95 Uitgaven: administratie kosten, fr. 38-25 Aan de Lamotteschool in spaarboekjes, 150-00 Aan id. in kleedingstuk- ken, 128-20 Aan de Gemeenteschool, 350-00 Aan id., 50-00 Bijzondere hulp, 40-00 IJperen, 16 October 1875 A Liberale vcrecuiglug. - Maandag aanstaande is er algemeene vergadering beroepen in den Gouden Arendten einde over te gaan tot het aanwijzen der Candidaten voor de kiezing van den 26". Twee plaatsen zijn open, deze van M. Becuwe (overleden), en deze van M. Rabau (ontslaggever). De andere zijn uittredende leden die hunne mandaat behouden. Fanfaren. - Over tijd waren er alhier eenige jongelingen die het gedacht opvatteden eene maatschappij fanfaren in te richten. Deze fanfare beslaat reeds en heeft sedert meer dan eens teeken van leven gegeven met het bijwonen van festivals of het verluisteren der eene of andere volksfeest der stad of omliggende gemeenten. Wat er hier op te merken valt, is dat dit muziekkorps samengesteld is uit mannen die geen deel maken van het muziek des korps Pompiers en dat, om alle concurentie te vermijdende repetition gehouden worden op dezelfde dagen en uren als deze der Pompiers. Seffens werden er slappen aangewend van wege den zwarten kant om deze fanfaren naar dezen kant te trekkenmaar zooals men ons ver zekerd heeft, waren die mannen van den beginne af besloten aan geene partij den voorkeur te geven en vrij en onafhankelijk de muziekkunst te oefe nen. Deze weigering heeft den zwarten boel zóó verbitterd dat de cercle catholiqueop hooger bevel, op zijne beurt nu ook eene fanfare opricht, niet allen gericht tegen de nieuwe fanfare (de Witte Klakken), maar nog tegen ons schoon muziek der Pompiers, dat sedert 30 jaren het sieraad onzer stad is. Om het vijandig doel te bereiken gebruikt men alle mogelijke middels (zelfs op zijn Malou's). Men heeft begonnen met alwie op het hoogzaal in de kerk eenen post heeft verbod te doen deel der W itte Klakken te maken welhaast zal men beginnen pulken bij het Pompiers-muziek, en zooals men aldaar bij geen twee muzieken m'g deel maken, dan is het zeker dat er zijn die te kiezen zullen hebben lusschen hunne broodwit" ning en de Pompiers Alzoo brengen die mannen den harrewar in allesdoor dwang en bedreiging doen zij ieder een plooien en helpen alles naar den duivel wnt aan geene congregatie gelijkt. Men ziet daaraan, burgers en kiezers,wat deze pootspelers zouden doen indien zij eens meester konden worden, zij zouden onze stad doodigen en niemand alhier zou nog kunnen bestaan. Maar wij zijn gelukkiglijk nog zóóverre niet. De kiezing van 26" aanstaande geeft ons he' middel om die mannen voor goed te toonen dat al hun lawijt en vernielende werkingen eene" walg geven aan de weldenkende IJperlingen. Wij zullen allen naar de stembus gaan ea a'!

HISTORISCHE KRANTEN

De Toekomst (1862-1894) | 1875 | | pagina 2