Drieske Ijpers is Hiel dood De burgeroorlog. De priesters in de kiezingen. Stads Nieuws. Briefwisseling der Toekomst. AVELGHEM, verscheidene kandidaten op rang slaan, hebben de klerikalen het gemakkelijk met het geld dal aan lichlgeloovig volk wordt ontfutseld onder voorwendsel van St-Pieters penning en andere fop ma - chienen, de kiezingen te verkrachten. Maar de klerikale kopstukken kunnen wel honderde duizende franken besle den, in algemecne kiezingen, van lijd tot tijd. maar zijn niet bereid dezelfde geldopofferingen te doen die hunne uil- sluitelijke macht uitmaken, voor eene gedeeltelijke kiezing. Overigens de kies— foefelingen waaraan onze tegenstrevers ons hebben gewend gemaakt, kunnen op zulk eene groote schaal niet geschie den, als er maar één kandidaat moet gekozen worden. De kiezing van 25 november zal dus, zooveel mogelijk, de uitdrukking zijn van den wil des volks en de kiezers van 't arrondissement Gent zullen de beloften der klerikalen vergelijken bij hetgene zij voor hel volk gedaan hebben de kie zers hebben ondervonden wal er van de klerikalen te verwachten slaat 5 zij zullen zich herinneren dat het de klerikalen zijn die de mililaire-plaatsvervanging hebben onmogelijk gemaakt voor den burger en er een voorrecht van gemaakt hebben voor de rijken. Daarom lijdt dé zegepraal in de kiezing van 23 november geenen twijfel. Gent zal het sein geven van den val van het klerikaal ministerie. Ziehier een feit welk bewijst dat de geest van het fameus Drieske, voor wien men de wet over de geneeskunst gewij zigd heeft, voor altijd in de kloosters zal blijven bestaan, waar men op eene schandelijke wijze de lichtgeloovigheid der onwetende landlieden exploiteert Voor eenige dagen werd een kind van ongeveer drij jaren, door eene onsleking in de luchtpijpen aangetast. Daar de geneesheeren, naar den zin der ouders het kind niet spoedig genoeg konden genezen, raadden de geburen die ouders aan om een eerwaarde pater in oen klooster dier stad te gaan vinden. Zoo gezegd, zoo gedaan. De moeder neemt haar kind op den arm, dekt het zoo goed mogelijk, en met gevaar van haar dierbaar pand te dooden, uit hoofde van het slechte weder, snelt zij naar gemelde klooster. Daar legde zij alles voor oogen aan den eerwaarden vader Ik heb er reeds velen geholpen zoo spreekt hijik wil ook iets voor hét uioe doen. Daarop neemt hij een glas water, dekt het met zijne stole, prevelt eenige gebeden en doet het kind 't glas water uitdrinken. Dit spel duurt nu al drie dagen en moet er negen duren en terwijl doet het arme kind, dal van koude zou moe ten zijn bevrijd, tweemaal daags eene weg van eene halve uur, om mede te helpen den winkel der arme paters te doen draaien. Ziehier hoe onze dikke paters de over leveringen voortzetten van den ellendi ger! kwakzalver, welke over eenige jaren in Belgie zooveel menschen zand in de oogen heeft geworpen. (Stad Gent). Al de groote sleden zijn liberaal, zij kunnen geen priesters - gouvernement verdragen, terwijl de buitenlieden moe ten WILLEN wat de pastoor WIL. De geestelijkheid wil aan dit wereld lijk bestuur de wet geven. Hierom werpen onze priesters zich driftig in kiesstrijd, zij willen meester zijn van alles zij willen de misbruiken van de verledene eeuwen doen herleven. Zij willen nu hel burgelijk huwelijk afschaffen, later zouden zij de TIENDEN eischen en daarna het geestelijk straf recht, de geestelijke tribunalen herstellen. Nooit zullen de groote steden dat dulden. Hieruit zullen botsingen, onlusten en burgeroorlog voortkomen. Als de burgers de builenkiezers met hunne siemherders de stad zien binnen komen, zijn zij verontweerdigd, en als zij denken dat de zegepraal der geeste lijke KiESHONDEN op dwang, domheid, bedrog en omkooping gegrond is, zijn zij verbitterd, en bij de heete koppen broeit de wraaklust. De lont is bereid, een sprankel vuur, cn de uitbarsting heeft plaats de rust is gestoord Hoe jammer toch, dat de priesters meenen dat depolilieke twisten van hunne hemelsche zending deel maken. Indien de geestelijkheid zich alleen met godsdienstige, met kerkelijke zaken bemoeide, en het wereldlijk bestuur aan de wereldlijken overliet, zou de vrede nooit gestoord zijn en de priesters zouden de achting hebben van alle wijze men schen zoo wel van den buiten als van de stad. Van verscheide steden zoowel als van de buitengemeenten komen ons inlich tingen toe over de houdiug der priesters in de laatste kiezingen. Volgens dat wij vernemen, hebben zij zich omtrent overal met verwoedheid in het strijdperk geworpen. Zij hebben bij zonderlijk gebruik gemaakt van den in vloed die zij als geestelijken bezitten bij de inwooners, en hehben een schandalig misbruik gemaakt van de macht die zij uitoefenen op het gemoed der landslie den. Hier, heeft een stoutmoedige kapelaan gezeid dat de kiiiders hunne eerste kom- munie niet zouden mogen doen indien hunnen vader voor de liberalen stemde. Daar, zeide een ander heftige onder pastor dat niemand de absolutie zoude gekregen hehben in de biechle die voor de liberalen stemde.Verder, heeft een kapelaan, alle palen overstappende, ge zegd tegen de vrouwen tracht hel libe raal stembriefken van uwen man te krij gen, en legt hel 's nachts op zijn hert, en gij zult zien dat hij in zijn bed zal liggen opspringen gelijk eenen bezetene! Overal deden zij woorden van verach ting, van haat, van vervolging hooren tegen de kandidaden die op hunne lijst niet stonden Waar gaan zulke feiten ons naar toe leiden Dat is te ver!! En na zulke schandelijke bedrijven, durven zij hun nog beklagen dat er zoo vele menschen zijn die allen eerbied en achting verloren hebben voor de diena ren van God, zooals zij hun zelve noe men, en durven zij stout eh onbeschaamd nog aanspraak maken op die achting, die zij door hunne woorden en werken alle dagen nog meer verliezen bij alle lieden die hun aan het werk zien. Wal poel! Wat onbeschaamde winkel! 8. Lebbe, A. 20 25 25 25 20 115. 20 25 20 25 20 110. 20 20 20 20 25 105. 20 25 15 15 25 100. 25 20 15 20 20 100. 20 10 20 20 25 95. 20 20 20 20 15 95. 20 15 20 20 -15 90. Aan den heer baron van Humstra en op de andere zijde IJperen?|2Q"Novcmbey 1875. ScSiooIpciiMsssg.-Vorige lijstenfr. 1,304-11 Verloren wedding Nieuwe Hout- markslraal. 5-00 Totaal fr. 1,509-11 Vïaamschc Stee». - Zondag, 21 No vember, (en 5 l/2 ure 's avonds, geeft de Vlaamsche Ster hare eerste vertooning van het saizoen. Hel publiek verlangt te veel om niet eene ge- heele volle zaal te zien ook de vertooning zal luislerlijk zijn. (Zie onze annoncen). hoafmaatsctitipiiij, - Zondag laatst heeft deze maatschappij een allerschoonst concert hare eerleden en. familje aangeboden. Mme Van- santen, M. Fiver, M. Vergracht en M. Malliard hebben er zich laten hooren. De symphonie en de kooristen vervulden het overige van het program. De plaats ontbreekt om ons verder over dit schoon feest te handelen. Al de artiesten verdienen even veel lof en de eereleden met hunn.e damen zijn zeer te vrede over den kostbaren avond dien zij aldaar overgebracht hehben. Zaterdag avond, 20 November, vereenigen zich de leden dezer Koormaatschappij op een banket, ter gelegenheid van St-Ceciliafeest. Men moet niet twijfelen of ér vermaak zal te vinden zijn. Witte lilaKkcn. - Deze pas opge richte fanfare, die van in den beginne zooveel bijval bij onze liberale bevolking gevonden heeft, zal ook niet ten achteren blijven in hel vieren van het Muziekantenfeest, den Zaterdag, 27 dezer, zal zij ook een schitterend banket hare leden aanbie den. Maandag, 22 dezer, stoet rond de stad !en 2 I /2 ure 's namiddags I'osMpicrs. - Insgelijks Zondag, ban ket hij dit korps. Zij maken zich gereed 0111 nog weerctiglijk het feest van Slc Barbara te vieren, dat valt op 4 December aanstaande. Sterfgeval. - Dinsdag morgend is alhier begraven een oud lid der genlsche deputatie van de Kamer, waar hij een aanzienlijken lang be kleedde de heer Ernest Vauden Peereboom, oud-arrondissemen(commissaris te Kortrijk, kan didaat der liberalen te Gent in de kiezingen van 1856, volksvertegenwoordiger gekozen in 1857, verslaggever der wet over de afschaffing der oktrooien, daarna gedurende verscheidene jaren voorzitter van de Kamer der Volksvertegenwoor digers. M. Ernest Vanden Peereboom heeft altoos eene groote genegenheid voor de liberale partij aan den dag gelegd, aan welke hij vele diensten bewees. Zijn afsterven is een zeer groot verlies. Hij is geboren te Kortrijk, den 12 juli 1807, en overleed te IJperen, den 11 november 1875. maatschappij CijbclscSmtter». - 5e schieting van het winter saizoen. - 7November. Hoogst getal punten. 1. Dumon,A. 2. Poot, H. Renier, H. 4. Leclercq, T. 5. Podevyn, A. Tyberghein, J. 7. Vandermariiere, L. PROYEN 15 November 1875. Het is met een gevoelen van diepe verontwaar diging, dat ik de pen in de hand neem, om de oneerlijkste middels te laten kennen, welke onze geestelijkheid gebruikt heeft in de stemming van 26 October. In een sermoen in de nuchtcmis van 51 October laatst, verhaalde onze gekruinde pootspeler dat de liberale kandidaten slecht volk washij verge leek hun bij libres-penseurs,francs-magons, com munards en materialisten (gelach) al die dit aanhoorden grimlachten, want zij verstonden niet wat die woorden heteekenden Zulke woor den bij menschen uitgekraamd, waar er niet dan onwetendheid te vinden is, doet hun van schrik beven Waarheen wilt dien zielherder, die weet dat al zijne parochianen katholieken zijn, en met zulke verachting van hun handel die in de ziele weet, dal het van de deugdzaamste burgersWaren die zich aanboden voor kandidaden Als men de plicht eens priesters overdenkt, die in plaats van de vrede en de eendracht, na het voorbeeld van zijnen Goddelijken Meester, aan te preken, zich overgeeft aan zulke walgelijke middels, moet men niet bekennen dat die schandelijke middels maar dienen, om de almacht over geheel de gemeente te bekomen. Mij dunkt toch dat een preèkstoel tot niets anders moet dienen dan om het Heilig Evangelie te verkondigen, maar Lampe gebruikt hem om alle eerlijke menschen te hoonen en te lasteren, en den ondergang der liberalen aan te vragen (aan zijne sullen), want Zondag, 7 November, bad hij hun om de liefde Gods, dat er nooit geen liberaal brood meer in de kerk zoude gaan, want, zegde hij, zulk volk moet uitgehongerd worden, daarom moeten de kalholijken hij de liberale neringdoe ners niet meer gaan Naderhand deed hij nog de publicatie van den ring, (want Lampe gelast zich met alles), hij vraagde aan zijne parochianen, of er nirmand geen ring gevonden had, en voegde er op eene brutale wijze hij dat zij den ring moeten in het sakristij brengen. Dn pastor heeft ook in de hoogmis van 31 October de zelve publicatie vün den ring gedaan. Indien de vooruitgang niet bloeit op onze gemeente, in zake van overdrevendheid, het zal niet afhangen aan de slechte raadgevingen van onze gekruide opperburgers. X. 0. P. S. Wat geluk voor Proven van dezen publicaleur te bezitten. GEMEENTE DRANOUTRE. Er is alhier eene maatschappij Rhetorica inge richt onder kenzinde Grenzen van Vlaan deren. Haar zetel is in de herberg Sint-Crispin, (Dranontre plaats). Haar doel is onze schoone vlaamsche Moeder taal zooveel mogelijk te helpen ondersteunen. Zij staat onder de bescherming van den Hoog Edelgeboren heer B.-Th. Baron van Humstra van Froma en van Ribersburen. Het is die zelfde heer die tijdens den prijskamp van 2 September laatst, uitgeschreven door den heer Deryckc, thans geheimschrijver, dit schoon feest met zijne tegenwoordigheid vereerde. De heeren D. Derycke en D. Huyghebaert heh ben den 18 October jongstleden eene zilveren vergulde madailje gezonden aan dien warmen voorstander van de vlaamsche taal, ter herinne ring .van zijn bezoek. Het opschrift dat deze me- daiije draagt luidt als volgt voor uw bezoek te Dranoutre, 1875. 17 November 1875. Onzen Opper-Remplacant van Onzen Lieven Heer heeft Zondag rond 10 1/4 ure ons een gees tig oogenblik doen slijten. Hij was nauwelijks in de kuip getreden of zijne heilige gramschap kreeg lucht. 'T was natuurlijk op de liberalen dat hij het had. Eenigen lijd, sprak de opper- gezalfde, heeft men mij nu gerust gelalen. Maar deze week hebben de liberalen mij een vuil, smeerig en slecht liedtje toegestuurd. Maar ik heb het seffens verbrand. Het is doodzonde zulke liedjes te lezen en te zingen. Beminde papparochi.... (Gaat niet gaan de?.. parochianen, voegde de gekruinde jongman erbij gij moet al de liedtjes die men u zendt verbran! den.... enz. Wat daarop antwoorden, beminde lezer en lieve lezeres?? Onze schouders opsteken en zeggen: Heer vergeef het hem, hij weetniet wat hij hakkelt?? Neen, niet waar? Liever Primo een woordeken uitleg schrijven. Dit doen wij gaarne. Eerweerde Vader Primo, doet nvve bevallige oorkens open en luistert: Wij kennen twee nieuwe liberale liedtjes, uitgekomen met de stemming van 26 Oktober laastleden. Het eene getiteld de doodhet uitvaart en de begra- vinh der katholijken van Avelghem, het tweede genoemdKlachten der zelfde ka tholijken gemaakt al lachende. Die twee liede kens bevatten geen enkel woord slecht: wij bedoelen den godsdienst en de zedelijkheid. Geen woord over religie, geen lettergreep over de zeden. Waar is dan het slecht? Waar is de doodzonde?? Mijne vrouw, die wil voor kwezel doorgaan, zingt die liedekens van 's morgens vroeg, tot 's avonds laat en zij leert aan onzen tweeden jongen die nog al tamelijk wel solfieert. Nog eens, Primo, waar is het kwaad, waar is de zonde, slechts de d3gelijksche zonde Mijne vrouw zegt dat er geen kwaad bestaat in die twee liberale liedtjes.Maar, spreekt zij erbij, weet ge wat dat kwaad is, 't is het katholijk lied van den Nieuwen Hemel. Dat is een vuil lied, zegt zij, en een smeerig ar'bij. Onzen oudsten jongen die er meé te hnis kwam heb ik hem bijna dood geslagen, riep zij in gramschap uit. Die deugniet had het van een' katholijken vuilpot gekregen en hij kou het bijna zingen. Ik heb het hem afgepakt en in de lessenaar gesloten. Zie wat vuillapperij! En zij hebben dat gezongen in de installatie van eenen gewijden Sirooptap En daarvan hehben ze niet gepreekt!Al wat die katholijke doen 't is wel en al wat de liberale doen is kwalijk!! Bedaard Bedaard sprak ik tegen mijne vrouw die bloosde van gramschap en ik overlas nog eens dat geestelijk liedeken waar van ik reeds gesproken heb. 'T is te lang om in deze briefwisseling overgenomen (te worden maar ik kon niet nalaten u het 6dc en 7d0 koupleelje mede te deelen opdat gij mochtet weten wat goede en wat slechte liedekens zijn. Ik hoop dat gij allen de liberaal liedekens hebt in uw bezit en zal er dus niets van geven. Moed dus en leest het volgende. Dat is getrokken uit het gees telijk, katholijk en apostelijk lied Den Nieu wen Hemel VI. S'-Antonius komt af met HONDERD schoone [Vrouwen. Die jongman is, moet in den Hemel seffens trou- [wen Gij moet er eene uit kiezen Zonder veel lijd te verliezen En als gij eene hebt, heel proper en net Gij leidt ze maar seffens meê naar uw bed. VII. Zoo vrienden, tracht nu ook naar den Nieuwen [Hemel Vaagt uw broek aan 't onderaarsch gewemel Het meeste part zijn daar liberalen Buiten blijven geen klerikalen Want in den Hemel is het goed om zijn Gij hebt alle dagen uwe botten vol wijn Maar in plaats van botten gebruiken de Tap- pisten een ander woord dal mijne pen niet schrijven wil. Hier scheert men zonder zeep Zij hebben gaten in hun leerzen (Vrijheid) Acta sanc torum; In secula seculorum Wij lezen in l'Echo du Parlement Beige van 13 des loopende maands: Het Assisenhof van La Haute Marne oor- deelende zonder medehulp van den ju rij heeft Julius Vincent, oud 47 jaar, DIENSTDOENDE priester op de parochie Germisay, veroor deeld lot EEUWIGDURENDEN DWANGARBEID, voor aanrandingen op de zeden, met en zonder dwang. Is een. Marquez Wij lezen nog in XEtoile Beige van den zelfden 15 November 1875: Per telegraphische dépêche. De korrectionneele Rechtbank van Verviers heeft, den genaamden Caron, onderpastoor van Oneux- Theux, veroordeeld tot VYF straffen van ZES maanden (total DERTIG maanden) gevang- zetting voor vijf aanrandingen op de zeden van een klein meiske. L Ltoile Beige van den •|5<lcn November, zegt verders over deze schandige daad van dezen gebalsemden en gebenedijden driestekker: Wij hebben gisteren een telegram afgekondigd meldende dat de korrectionneele Rechtbank van Verviers zich had bezig gehouden met de beschul- diging van aanranding op de zeden ten laste van Cornelius Caron DIENSTDOENDE?? onderpas tor op het gehucht van Oneux gemeente van Theux. De debatten hebben plaats gehad met gesloten deuren. De onderpastoor is veroordeeld ge worden tot dertig maanden gevang voor vijf aanrandingen op de zeden van een kind van tien en halfjaar. Het vonnis zegt dat Caron zijne aan randingen gepleegd heeft als katholijke priester gelast met het onderwijs van den catechismus. Het vonnis werd geveld bij verstek, Caron in een klooster gevlucht zijnde Zou het in een nonnenklooster zijn Is twee Marquez In i Echo du Parlement Beige van 11 November laatstleden lezen wij ook nog wat hier volgt De Gazette van Keulen (Cologne) meldt dat de katholijke priester Antoaius Hungarij,

HISTORISCHE KRANTEN

De Toekomst (1862-1894) | 1875 | | pagina 2