Gazette van 't arrondissement IJ peren.
Francma^ons en Geuzen.
Klauwaarts en leliaarts. - Geuzen
en Roomsche slaven.
De kleine ehineeskens.
V 716.
Zondag 12n December 1875.
Politiek. Stads-, Kunst- en Letternieuws. Verschiïlige Tijdingen, Markten, Bekendmakingen.
BERICHT.
Politieke berichten.
AANKONDIGINGEN
REKLAMEN
- -
ABONNEMENT:
De personen die begeeren een abon
nement voor 1876 op de Toekomst te
nemen, zijn verzocht het bedragervan
in een mandaat op den Post of in
Postzegels ons te laten toekomen. Zij
zullen alsdan van heden af tot 31
December aanstaande ons blad gra
tis ontvangen.
De personen die het bedrag huns
abonnements van het loopendejaar
nog niet betaald hebben, zullen eer
lang een bulletin ontvangen verhoogd
van 20 centimen voor de onkosten in
den Post.
De fransche Nationale Vergadering
heeft in eerste beraadslaging het ontwerp
der nationale overeenkomst van maten
en gewichten aanvaard.
Daarna heeft zij zich nog bezig gehou
den met de discussie over de rechterlijke
hervorming. M. Decazes, minister van
buiteniandsche zaken, heeft het ontwerp
ondersteund en uitgelegd.
De Vergadering heeft het voorstel der
commissie verworpen, tot de verdaging
besluitende.
De heer Decazes vraagt de dringend
heid van hel voorstel; welke insgelijks
wordt geweigerd.
Men zal lot eene tweede beraadslaging
overgaan.
Daarna is het de stemming voor de
senators door de vergadering te benoe
men.
Er heeft te Londen eene algemeene
vergadering plaats gehad van aandeel
houders in de verschillende obligatiën,
waarop een ontwerp van statu quo is
neêrgelegd, hetwelk zou beletten dat er
nieuwe leeningen aangegaan werden. Er
is een bijzonder komiteit benoemd dat
gelast is met de leiding der onderhande
lingen.
Volgens ontvangene inlichtingen van
de Qaceta van Madrid, zou de lezing der
proclamatie van don Carlos aan zijne
troepen, gevolgd zijn geweest van het
geroep: Leve de Vrededoor eenige
vrijwilligers geslaakt, welke zouden aan
gehouden zijn geworden.
Ziehier de verkorte inhoud van de
boodschap van president Grant. Na eene
opsomming gedaan te hebben van wen-
schelijke invoeringen in het Staatsbe
stuur, spreekt de boodschap over den
politieken buitenlandschen toestand. De
betrekkingen met de vreemde mogendhe
den zijn over het algemeen goed.
De toestand op Cuba waar de strijd
tusschen overheersching en beschaving
voortduurt, zal weldra de mogendheden
noodzaken eene beslissing te nemen, wat
in hun belang met die landstreek te doen
is. De president had gehoopt dat Spanje
de botsing zou doen eindigen hebben,
zijne hoop is bedrogen en nogthans bezit
ten de oproerlingen de eigenschappen
niet, die hen eene erkenning van oorlog
voerende partij zouden kunnen vei wer
ven. Indien de verzoening nog lang op
dood-
zich doet wachten, gelooft de president
dat het zijnen plicht is. zelfs nog in deze
zitting, aan het kongres voor te stellen,
wat hij noodzakelijk oordeelt.
De Belgische Kamer heeft de ontwik
keling gehoord van het voorstel, strek
kende om aan de militianen, die 200 fr.
hebben gestort voor de loting, hun die
somna dat hunne plaatsvervangers
hunne dienst geheel uil gedaan hebben,
met de intresten terug te geven. Dit
voorstel is in aanmerking genomen, maai
de minister van oorlog heeft evenwel
voorbehoudingen gemaakt.
De Kamer heeft in tweede stemming
het wetsontwerp op de bijstandswoonsl
aangenomen met 68 stemmen tegen 19
en 1 onthouding.
De budjet van oorlog werd na eene
korte discussie ook aanvaard met 68
stemmen tegen 18 en 1 onthouding.
De Klauwaarts vochten voor de vrij
heid onzer gemeenten tegen de Leliaarts,
of franschgezinden, die ons land onder
het juk van Frankrijk wilden helpen
brengen. De Klauwaarts waren echte
vaderlanders. De Geuzen streden tegen
de dwinglandij van Philips II, tegen de
inkwisilie, voor de vrijheid der Neder
landen, voor de vrijheid van geweten.
De Geuzen waren echte vaderlanders.
De Roomsche slaven waren die slechte
vaderlanders, die de Spanjaarden hielpen
ons land verdrukken, en onze vrijgezinde
burgers hielpen op de Roomsche brand
stapels verbranden.
Wij liberalen, zijn Klauwaarts en
Geuzen, vrijheidslievende vaderlanders,
en wij zijn fier die namen te dragen.
De namen van Leliaarts en Roomsche
slaven laten wij aan de politieke katho-
lijken over.
Eenige clericale gazelten geven de
namen op van eenige studenten van Luik
die tol kleine geldboeten veroordeeld zijn
voor het stooren der jubilé-processien,
en zij voegen er hij 't is te hopen
dat zulke voorbeelden de oogen zullen
openen aan zoo veel verblinde ouders
dat zij in het toekomende hunne kin-
deren zullen zenden naar die gestich-
ten die hun aangeprezen worden door
hunne geestelijke Overheid (met eene
groote O), en niet naar die gestichten,
die verdedigd en aangeprezen worden
door eenen hoop slechte gazelten
En dat wij de namen moesten opgeven
van al de geestelijken, die, sedert weini
gen lijd van hier, niet tot geldboeten,
maar tot zware straffen veroordeeld zijn
voor grove en vuile misdaden, onze
gazette ware te klein. Nogthans hebben
al die mannen hunne studiën gedaan in
geestelijke collegiën, in geestelijke ge-
slichten en zijn dikwijls mol de opvoeding
en het onderwijs van jeugdige en oner
varene kinderen gelast
Ouders, zulke voorbeelden zijn wel
geschikt om u de oogen te openen.
Iedereen weet wat men door het werk
der Heilige Kindsheid verstaat; weinige
hebben in hunne kinderjaren aan vader
of moeder niet eenige centen gevraagd,
om die ongelukkige kleine Chineeskens
af te koopen, welke als zij geboren zijn,
hunne móeders aan de verkens werpen
om opgevret te worden.
En nogtans degene die gelezen hebben,
SJSCil
iMHTia'irMiiirTiMrïïir"nitrïiiirai '---"frm "■[■niiiii i nurrirtfamrniiirTraBBBangMW
Bureel: Dixmudestraat, 39.
10 centiemen den regel.
25 centiemen den regel.
Brieven en pakken moeten vrachtvrij
toegezonden worden.
aaia
fr. 4-00 's jaars voor de stad,
fr. 4-50 voor geheel België.
Buitenlandsche verzendingen't port daarboven.
10 centiemen het nummei'.
Men schrijft in op alle de postbureelen.
DE TOEKOMST.
IJZEREN-WEG.
VERTREKUREN VAN IJPEREN NAAR
Poperinghe-Ilazebrouck. 6-40. - 12-05. - 5-57.
- 6-50
Poperinghe. 9-07. - 8-45. - 9-50.
Kortrijk. 5-54. - 9-49.- 11-15. - 2-55. - 5-25.-
Roeselare. 7-50. - 12-25. - 6-45.
Langemark-Oostende. 7-18. - 12-06. - 6-20.
Altijd hebben de klerikalen hel ren of ander
schrikbeeld, waar zij de eenvoudige menschen
roede vervaard maken en dat vooral bij de kie
zingen, eenen grooten rol inoet spelen
Eertijds was het de Francmacon op hem werd
de oorzaak van al de onheilen geworpen in de
Vrijmetselaars-logien gebeurden de schrikkelijk-
ste dingen, daar werden de vreeselijkste eeden
gedaan, de vrijmetselaars dronken er onnoozel
kinderbloed, zij zweerden er hun geloof af, zij
moesten op het kruis spuwen, zij spanden met
den duivel aan...., en mochten zij eens meester
Worden, dan zouden onvermijdelijk de priesters
vermoord, de kerken gesloten en iedereen ge
dwongen worden aan zijn geloof te verzaken,
enz.
Wat hebben wij dikwijls dergelijke ongerijm-
heden hooren uitkramen; wat hebben vvij dik
wijls de Francmagons hooren vermaledijden op
de predikstoelen, in de onderwijzingen en de
kongregaliënwat hebben wij dikwijls envou-
dige sukkelaars voor de gruwelen der Francma-
?ons zien beven.
Dit schikheeld is meer dan dertig jaren bij alle
kiezingen moeten voor den dag komen.
Nu begint liet te verslijten en de klerikalen
hebben een nieuw spook uitgevonden dat we
derom de onnoozelaars met schrik bevangt, hen
met afgrijzen doet sidderen en beven, en dit
nieuwe spook is de Geus.
Wat is de Geus? De benaming van Geus is,
zooals men weet, ons van den Spaanschen tijd
overgebleven en hij werd als eeretitel aangeno
men door de verbondene Edelen van ons land,
die op 5 April 1566 aan de landvoogdes, Mar-
gareta van Parma, een smeekschrift kwamen
aanbieden, om onze rechten en vrijheden te doen
eerbiedigen en om tegen de bloedige plakkaarten
van Karei V en Philips II en de invoering der
inkwisilie te protesteeren.
Zij waren niet zachtmoedig die plakkaarten.
Al die een ander geloof dierf aannemen of
uitoefenen, werd gestraft met den dood.
Die eene geheime bijeenkomst dierf houden of
bijwonen, gestraft met den dood.
Die zich voor de hervorming dierf verklaren,
gestraft met den dood.
Die de boeken der hervormden dierf drukken,
lezen, koopen of verkoopen, gestraft met den
Die het heilig schrift dierf lezen of uitleggen,
gestraft met den dood.
Die eenen protestant in zijn huis dierf ontvan
gen of herbergen, die hem zelfs niet aanklaagde
of verraadde, gestraft met den dood.
De doodaltijd de dood voor enkele gewe
tenszaken, waarvan de mensch aan niemand dan
aan God alleen rekening te geven heeft.
En bet was tegen de uitvoering dier bloedige
wetten, dat de bijzonderste Edelen van ons land
in 1566 gingen protesteren en waarvoor hun den
scheldnaam van Geuzen werd toegeworpen die
zij, zooals wij zegden, als een eeretit 1 bleven
dragen.
En wanneer, niettegenstaande hunne protesta-
liën, de uitvoering dier wreede plakkaarten het
bloed van onzen landaard met Beken had doen
stroomen, wanneer de doorluchtigste mannen de
kern der nederlandsche bevolking door beuls-
handen waren ter dood gebracht, door pijnban
ken, schavotten of brandstapels waren omgeko
men, stonden onze voorvaderen tegen die
ongehoorde wreedheden op, en hunne wakkere
strijders die den naam van Geuzen droegen,
verlosten ons land van de Spaatische dwinge
landij.
Het was aan de Geuzen datHoiland zijnbestaan,
zijne onafhankelijkheid, zijne opvolgende groot
heid te danken had.
Minder gelukkig dan onze Noorderbroeders,
moesten wij voor het geweld zwichten, wij wer
den door onze onderdrukkers overmeesterd en
ons land, schier ontvolkt, van zijne bijzonderste
bronnen van welvaart beroofd, viel als het ware
uitgeput in eenen doodslaap, die ongeveer twee
eeuwen lang moest voortduren.
Dan werd Belgie het belofteland der vrijheid-
haters, het volk werd in de diepste onwetendheid
gehouden, de gewetensdwang bloeide er met al
zijne hatelijkheid en de Geuzen die voor de ge
wetensvrijheid gestreden haddenwerden
vervolgd of verdreven, de naam van Geus werd
alsdan als eene schandvlek verfoeid en aan het
onwetende volk als een schrikbeeld voorgesteld.
En nu gebruiken onze hedendaagsche kleri
kalen wederom den naam van Geus als een
schrikbeeld, om de eenvoudige menigte de vrees
op hel lijf te jagen en het van de liberalen af te
trekken.
Gelukkig is het onderwijs nu meer verspreid
en hij, die eenige kennis van geschiedenis heeft,
weet nu dat de Geuzen mannen waren die in ons
land de vrijheid van geweten hebben voor
gestaan, de spaansche bloedhonden hebben
bevochten.
Wij weten dat: lijdons den opstand van onzen
landaard tegen Spanje, grove wanorders, bewee-
nelijke aanrandingen zijn gebeurd, doch deze
werden door het vvoest en ontembaar gedeelte
der bevolking gepleegd.
Gruweldaden komen bij alle revolutiën voor en
hoe ondragelijker de drukking, hoe wreeder de
dwingelandij is geweest, des te vreeselijker is dan
ook de wederwraak, doch de afzonderlijke daden
kunnen noch aan de Geuzen in het algemeen,
noch aan de zaak die zij verdedigden ten laste
gelegd worden, zoo min als de plunderingen van
Ï85Ö en de marteling en moord van Gaillard, te
Leuven, kunnen ten laste gelegd worden aan de
Belgische omwenteling of aan bare verdedigers.
De Geuzen streden tegen den gewetensdwang
voor de vrijheid van godsdienst en de grondbe
ginselen die zij verdedigd hebben in de heden
daagsche samenleving gezegepraald, de Vrij
heid van Godsdienst is thans in onze Bel
gische grondwet ingeschreven.
En het is met de Belgische grondwet in de
hand, en voor het behoud der Belgische grond
wet, dat de hedendaagsche Geuzen ten strijde
trekken tegen degenen die, die grondwet onder
mijnen en de daarbij gewaarborgde vrijheden
zouden willen vernietigen.