Gazette van 't arrondissement IJ peren. Francma^ons en Geuzen. Klauwaarts en leliaarts. - Geuzen en Roomsche slaven. De kleine ehineeskens. V 716. Zondag 12n December 1875. Politiek. Stads-, Kunst- en Letternieuws. Verschiïlige Tijdingen, Markten, Bekendmakingen. BERICHT. Politieke berichten. AANKONDIGINGEN REKLAMEN - - ABONNEMENT: De personen die begeeren een abon nement voor 1876 op de Toekomst te nemen, zijn verzocht het bedragervan in een mandaat op den Post of in Postzegels ons te laten toekomen. Zij zullen alsdan van heden af tot 31 December aanstaande ons blad gra tis ontvangen. De personen die het bedrag huns abonnements van het loopendejaar nog niet betaald hebben, zullen eer lang een bulletin ontvangen verhoogd van 20 centimen voor de onkosten in den Post. De fransche Nationale Vergadering heeft in eerste beraadslaging het ontwerp der nationale overeenkomst van maten en gewichten aanvaard. Daarna heeft zij zich nog bezig gehou den met de discussie over de rechterlijke hervorming. M. Decazes, minister van buiteniandsche zaken, heeft het ontwerp ondersteund en uitgelegd. De Vergadering heeft het voorstel der commissie verworpen, tot de verdaging besluitende. De heer Decazes vraagt de dringend heid van hel voorstel; welke insgelijks wordt geweigerd. Men zal lot eene tweede beraadslaging overgaan. Daarna is het de stemming voor de senators door de vergadering te benoe men. Er heeft te Londen eene algemeene vergadering plaats gehad van aandeel houders in de verschillende obligatiën, waarop een ontwerp van statu quo is neêrgelegd, hetwelk zou beletten dat er nieuwe leeningen aangegaan werden. Er is een bijzonder komiteit benoemd dat gelast is met de leiding der onderhande lingen. Volgens ontvangene inlichtingen van de Qaceta van Madrid, zou de lezing der proclamatie van don Carlos aan zijne troepen, gevolgd zijn geweest van het geroep: Leve de Vrededoor eenige vrijwilligers geslaakt, welke zouden aan gehouden zijn geworden. Ziehier de verkorte inhoud van de boodschap van president Grant. Na eene opsomming gedaan te hebben van wen- schelijke invoeringen in het Staatsbe stuur, spreekt de boodschap over den politieken buitenlandschen toestand. De betrekkingen met de vreemde mogendhe den zijn over het algemeen goed. De toestand op Cuba waar de strijd tusschen overheersching en beschaving voortduurt, zal weldra de mogendheden noodzaken eene beslissing te nemen, wat in hun belang met die landstreek te doen is. De president had gehoopt dat Spanje de botsing zou doen eindigen hebben, zijne hoop is bedrogen en nogthans bezit ten de oproerlingen de eigenschappen niet, die hen eene erkenning van oorlog voerende partij zouden kunnen vei wer ven. Indien de verzoening nog lang op dood- zich doet wachten, gelooft de president dat het zijnen plicht is. zelfs nog in deze zitting, aan het kongres voor te stellen, wat hij noodzakelijk oordeelt. De Belgische Kamer heeft de ontwik keling gehoord van het voorstel, strek kende om aan de militianen, die 200 fr. hebben gestort voor de loting, hun die somna dat hunne plaatsvervangers hunne dienst geheel uil gedaan hebben, met de intresten terug te geven. Dit voorstel is in aanmerking genomen, maai de minister van oorlog heeft evenwel voorbehoudingen gemaakt. De Kamer heeft in tweede stemming het wetsontwerp op de bijstandswoonsl aangenomen met 68 stemmen tegen 19 en 1 onthouding. De budjet van oorlog werd na eene korte discussie ook aanvaard met 68 stemmen tegen 18 en 1 onthouding. De Klauwaarts vochten voor de vrij heid onzer gemeenten tegen de Leliaarts, of franschgezinden, die ons land onder het juk van Frankrijk wilden helpen brengen. De Klauwaarts waren echte vaderlanders. De Geuzen streden tegen de dwinglandij van Philips II, tegen de inkwisilie, voor de vrijheid der Neder landen, voor de vrijheid van geweten. De Geuzen waren echte vaderlanders. De Roomsche slaven waren die slechte vaderlanders, die de Spanjaarden hielpen ons land verdrukken, en onze vrijgezinde burgers hielpen op de Roomsche brand stapels verbranden. Wij liberalen, zijn Klauwaarts en Geuzen, vrijheidslievende vaderlanders, en wij zijn fier die namen te dragen. De namen van Leliaarts en Roomsche slaven laten wij aan de politieke katho- lijken over. Eenige clericale gazelten geven de namen op van eenige studenten van Luik die tol kleine geldboeten veroordeeld zijn voor het stooren der jubilé-processien, en zij voegen er hij 't is te hopen dat zulke voorbeelden de oogen zullen openen aan zoo veel verblinde ouders dat zij in het toekomende hunne kin- deren zullen zenden naar die gestich- ten die hun aangeprezen worden door hunne geestelijke Overheid (met eene groote O), en niet naar die gestichten, die verdedigd en aangeprezen worden door eenen hoop slechte gazelten En dat wij de namen moesten opgeven van al de geestelijken, die, sedert weini gen lijd van hier, niet tot geldboeten, maar tot zware straffen veroordeeld zijn voor grove en vuile misdaden, onze gazette ware te klein. Nogthans hebben al die mannen hunne studiën gedaan in geestelijke collegiën, in geestelijke ge- slichten en zijn dikwijls mol de opvoeding en het onderwijs van jeugdige en oner varene kinderen gelast Ouders, zulke voorbeelden zijn wel geschikt om u de oogen te openen. Iedereen weet wat men door het werk der Heilige Kindsheid verstaat; weinige hebben in hunne kinderjaren aan vader of moeder niet eenige centen gevraagd, om die ongelukkige kleine Chineeskens af te koopen, welke als zij geboren zijn, hunne móeders aan de verkens werpen om opgevret te worden. En nogtans degene die gelezen hebben, SJSCil iMHTia'irMiiirTiMrïïir"nitrïiiirai '---"frm "■[■niiiii i nurrirtfamrniiirTraBBBangMW Bureel: Dixmudestraat, 39. 10 centiemen den regel. 25 centiemen den regel. Brieven en pakken moeten vrachtvrij toegezonden worden. aaia fr. 4-00 's jaars voor de stad, fr. 4-50 voor geheel België. Buitenlandsche verzendingen't port daarboven. 10 centiemen het nummei'. Men schrijft in op alle de postbureelen. DE TOEKOMST. IJZEREN-WEG. VERTREKUREN VAN IJPEREN NAAR Poperinghe-Ilazebrouck. 6-40. - 12-05. - 5-57. - 6-50 Poperinghe. 9-07. - 8-45. - 9-50. Kortrijk. 5-54. - 9-49.- 11-15. - 2-55. - 5-25.- Roeselare. 7-50. - 12-25. - 6-45. Langemark-Oostende. 7-18. - 12-06. - 6-20. Altijd hebben de klerikalen hel ren of ander schrikbeeld, waar zij de eenvoudige menschen roede vervaard maken en dat vooral bij de kie zingen, eenen grooten rol inoet spelen Eertijds was het de Francmacon op hem werd de oorzaak van al de onheilen geworpen in de Vrijmetselaars-logien gebeurden de schrikkelijk- ste dingen, daar werden de vreeselijkste eeden gedaan, de vrijmetselaars dronken er onnoozel kinderbloed, zij zweerden er hun geloof af, zij moesten op het kruis spuwen, zij spanden met den duivel aan...., en mochten zij eens meester Worden, dan zouden onvermijdelijk de priesters vermoord, de kerken gesloten en iedereen ge dwongen worden aan zijn geloof te verzaken, enz. Wat hebben wij dikwijls dergelijke ongerijm- heden hooren uitkramen; wat hebben vvij dik wijls de Francmagons hooren vermaledijden op de predikstoelen, in de onderwijzingen en de kongregaliënwat hebben wij dikwijls envou- dige sukkelaars voor de gruwelen der Francma- ?ons zien beven. Dit schikheeld is meer dan dertig jaren bij alle kiezingen moeten voor den dag komen. Nu begint liet te verslijten en de klerikalen hebben een nieuw spook uitgevonden dat we derom de onnoozelaars met schrik bevangt, hen met afgrijzen doet sidderen en beven, en dit nieuwe spook is de Geus. Wat is de Geus? De benaming van Geus is, zooals men weet, ons van den Spaanschen tijd overgebleven en hij werd als eeretitel aangeno men door de verbondene Edelen van ons land, die op 5 April 1566 aan de landvoogdes, Mar- gareta van Parma, een smeekschrift kwamen aanbieden, om onze rechten en vrijheden te doen eerbiedigen en om tegen de bloedige plakkaarten van Karei V en Philips II en de invoering der inkwisilie te protesteeren. Zij waren niet zachtmoedig die plakkaarten. Al die een ander geloof dierf aannemen of uitoefenen, werd gestraft met den dood. Die eene geheime bijeenkomst dierf houden of bijwonen, gestraft met den dood. Die zich voor de hervorming dierf verklaren, gestraft met den dood. Die de boeken der hervormden dierf drukken, lezen, koopen of verkoopen, gestraft met den Die het heilig schrift dierf lezen of uitleggen, gestraft met den dood. Die eenen protestant in zijn huis dierf ontvan gen of herbergen, die hem zelfs niet aanklaagde of verraadde, gestraft met den dood. De doodaltijd de dood voor enkele gewe tenszaken, waarvan de mensch aan niemand dan aan God alleen rekening te geven heeft. En bet was tegen de uitvoering dier bloedige wetten, dat de bijzonderste Edelen van ons land in 1566 gingen protesteren en waarvoor hun den scheldnaam van Geuzen werd toegeworpen die zij, zooals wij zegden, als een eeretit 1 bleven dragen. En wanneer, niettegenstaande hunne protesta- liën, de uitvoering dier wreede plakkaarten het bloed van onzen landaard met Beken had doen stroomen, wanneer de doorluchtigste mannen de kern der nederlandsche bevolking door beuls- handen waren ter dood gebracht, door pijnban ken, schavotten of brandstapels waren omgeko men, stonden onze voorvaderen tegen die ongehoorde wreedheden op, en hunne wakkere strijders die den naam van Geuzen droegen, verlosten ons land van de Spaatische dwinge landij. Het was aan de Geuzen datHoiland zijnbestaan, zijne onafhankelijkheid, zijne opvolgende groot heid te danken had. Minder gelukkig dan onze Noorderbroeders, moesten wij voor het geweld zwichten, wij wer den door onze onderdrukkers overmeesterd en ons land, schier ontvolkt, van zijne bijzonderste bronnen van welvaart beroofd, viel als het ware uitgeput in eenen doodslaap, die ongeveer twee eeuwen lang moest voortduren. Dan werd Belgie het belofteland der vrijheid- haters, het volk werd in de diepste onwetendheid gehouden, de gewetensdwang bloeide er met al zijne hatelijkheid en de Geuzen die voor de ge wetensvrijheid gestreden haddenwerden vervolgd of verdreven, de naam van Geus werd alsdan als eene schandvlek verfoeid en aan het onwetende volk als een schrikbeeld voorgesteld. En nu gebruiken onze hedendaagsche kleri kalen wederom den naam van Geus als een schrikbeeld, om de eenvoudige menigte de vrees op hel lijf te jagen en het van de liberalen af te trekken. Gelukkig is het onderwijs nu meer verspreid en hij, die eenige kennis van geschiedenis heeft, weet nu dat de Geuzen mannen waren die in ons land de vrijheid van geweten hebben voor gestaan, de spaansche bloedhonden hebben bevochten. Wij weten dat: lijdons den opstand van onzen landaard tegen Spanje, grove wanorders, bewee- nelijke aanrandingen zijn gebeurd, doch deze werden door het vvoest en ontembaar gedeelte der bevolking gepleegd. Gruweldaden komen bij alle revolutiën voor en hoe ondragelijker de drukking, hoe wreeder de dwingelandij is geweest, des te vreeselijker is dan ook de wederwraak, doch de afzonderlijke daden kunnen noch aan de Geuzen in het algemeen, noch aan de zaak die zij verdedigden ten laste gelegd worden, zoo min als de plunderingen van Ï85Ö en de marteling en moord van Gaillard, te Leuven, kunnen ten laste gelegd worden aan de Belgische omwenteling of aan bare verdedigers. De Geuzen streden tegen den gewetensdwang voor de vrijheid van godsdienst en de grondbe ginselen die zij verdedigd hebben in de heden daagsche samenleving gezegepraald, de Vrij heid van Godsdienst is thans in onze Bel gische grondwet ingeschreven. En het is met de Belgische grondwet in de hand, en voor het behoud der Belgische grond wet, dat de hedendaagsche Geuzen ten strijde trekken tegen degenen die, die grondwet onder mijnen en de daarbij gewaarborgde vrijheden zouden willen vernietigen.

HISTORISCHE KRANTEN

De Toekomst (1862-1894) | 1875 | | pagina 1