POPERINGSE. Feesten der Pacificatie van Gent. BERICHT. Stadsnieuws. PROGRAMMA was geweest door de bende, die het godsdienstig fanatism gedreven had deze beweenlijke geweldadigheden te begaan welke in de stad S'-Nikolaas werden gepleegd. Verleden Zondag heeft op het Stadhuis, in de gotische zaal van den gemeenteraad, de buitengewone zitting der commissie van kunst en geschiedenis onder het voorzitter schap van den heer schepene Wagener plaats gehad. De heeren afgevaardigden der deel nemende maatschappijen waren zeer talrijk opgekomen. De heer Wagener legde het doel der bijeen komst uiteen: de verdeeling der groepen van den historischen stoet onder de verschillige maatschappijen, die hunne medewerking be loofd hebben. Hij drong er op aan, dat de commissie slechts na rijpe overweging die verdeeling had vastgesteld, dat het niet zonder moeite had geweest dat men aan iederen kring zijne plaats in den stoet had ingeruimd en dat het hoogst wenschelijk ware dat iedere maatschappij de haar voor gestelde rol wilde aannemen, ten einde eene nieuwe verdeeling, die groote moeilijkheden zou opleveren, onnoodig te maken. Vervolgens werd het volledig programma van den stoet, met de aanduiding der maat schappijen, door den secretaris afgelezen en door de heeren afgevaardigden zeer goed onthaald. Eindelijk drukte den heer Wa gener den wensen uit dat de verschillige maatschappijen onder hunne leden zoo spoe dig mogelijk de kleermakers zouden aan wijzen, die met het maken der costumes zouden kunnen gelast worden. Slechts een gedeelte der costumes van den historischen stoet wordt in de naaischool der stad (Calliers school) gemaakt. De zitting liep uitmuntend af en bewees nogmaals, dat onze bevolking de nationale beteekenis van de Feesten aer Pacificatie van Gent volkomen begrijpt. Burgerwacht. - Maatschappij Cij- belschutters. 10 Juli 1876. Schieting opgedragen aan eenige liefhebbers 6. Ligy, A. BURGERSTAND Huwelijken. Sterfgevallen. Mijnheeren de Leden der Landbouw- maatschappij die verlangen deel te nemen aan het Banket, dat zal plaats hebben den Zondag, 13n Augusti, in het Hotel de Kas9elrij te Yperen, zijn verzocht zich te laten inschrijven bij den Voorzitter of bij den Sekretaris der Maatschappij. De lijst van inschrijving zal gesloten worden zoohaast er honderd handteekens zullen op zijn, omdat hel lokaal, waar het Banket zal plaats hebben, niet meer personen kan bevatten. Volgens het Nieuwsblad van Zondag laatst Yperen, den 15" Juli 1876. Het gaenizoeu onzer stad volgens de ministerieele bevelen aan geheel hel leger de zomer exercicien voorschrijvende, heeft Dinsdag laatst een saamwerkend manceuver uitgevoerd onder voet- en peerdenvolk. Zie hier het doel der werking Onze bezetting ingelicht over de tegenwoor digheid van den vijand langs genen kant van het dorp Langemarck, was in dtze richting gezonden ten einde hem in zijnen optocht tegen te houden; eene schermutseling had plaats langs dezen kant der gemeente, maar door overmacht in getal van den vijand bevonden onze troupen zich genood zaakt achteruit te trekken zij trokken dus van den rechter oever des vaards tot op den linker oever gebruik makende der brugge van Boesinghe. Het was op voorhand beslist geweest dat de brug van den ijzerenweg, liggende op een honderdtal meters rechts van de andere, moest aanzien zijn als niet bestaande. De voorwacht des vijands werd dapper vervolgd, men gaf order aan onze achterwacht zich aldaar voor de brug zooveel mogelijk sterk vast te stellen, met de zending om uit al hare macht zich te verzetten tegen het vooruit komen van den vijand, alzoo den over tocht onzer troepen begunstigende. Het voor werp van het manceuver dan, was langs den eenen kant het verdedigen der brug en langs den anderen den vijand aan te vallen. De sterkte der verdediging, als deze des aanvals bestond uit een bataillon voetvolk en een eskadron peerdevolk. Al deze troepen waren vereenigd ten 7 ure 'smorgens op de Groote Markt en stelden zich eenige minuten later in beweging degenen die den aanval moesten doen, begaven zich langs den weg van Bixschote naar hel gehucht Pilckem, en degene die de verdediging moesten doen namen den weg naar Dixmude tot aan de gemeente Boesinghe. Regds van 8 1/2 ure had men van beide kanten post gevalde cavalerie, zeer wel bekend met hetgeen haren dienst betreft, bracht inlichtingen over aan de bevelhebbers der afdee- lingen over de sterkte, de wending en de ligging van den vijand; die allengskens naderende zich tot den aanval gereed maakte. Het was omtrent 10 ure, toen de bevelhebber der verdediging eene aanvallende beweging be- vool op geheel de strijdlinie; de vijand, op al de punten terug gedrongen was genoodzaakt achter uit te trekken. Men richtte dadelijk de achter volging in. Dank aan de kundig genomene maatregels, dit manceuver, spiegelde getrouwelijk de wezentlijk- heid na; voor allen zal het zeer leerzaam geweest zijn, en voornamelijk voor den soldat, want het is vastgesteld dat het belang welken hij stelt in dit soort van oefening aanwint volgens de meer of min vergelijkenis aan het wezentlijke die de overheden eraan weten te geven. Dit manceuver strekt tot eere aan den hoofd officier die het bevolen heeft, aan de officieren die het bestierd hebben en in het algemeen aan al de officieren en soldaten die er aan deel geuomco hebben. schutters, onder het voorzitterschap van den heer Commissaris Dumont. 1. Poot, H. 2. Renier, H. 6 0 7 6 4 7 30 3 6 4 4 5 0 24 3. Lesaffre, A. 3 3 6 0 7 3 (25) 22 4. Vandermarliere, L. 0 5 2 4 4 7 (0) 22 5.Dumon, A. 2 0 4 4 4 5 19 2 7 0 2 2 4 17 Muziek van het korps. Pompiers. der stukken die zullen uitgevoerd worden op Zondag 16 Juli 1876, ten 6 ure, in de Concorde (buiten). 1. Pas redouble. Balmakers. 2. Ouverture. - Festival. Leutner. 3. Guillaume-Tell. arr. door Goffyn. 4. Polka voor piston. Minne. 5. Fanlaisie brillante. Hoffmann. 6. Fraises au champagne. - Valse. Jules Klein. Wij vernemen dat er een groot getal fabri kanten zich reeds laten inschrijven hebben om deel te nemen aan de Tentoonstelling van Land bouwwerktuigen, die zal plaats hebben in onze stad, den 6 Augusti aanstaande. Reeds zijn er ingeschrevenen van Brussel, Luik, Francfort en meer andere steden. van den 7" lot den 14" Juli 1876. GEBOORTEN Mannelijk geslacht 1) Vrouweiljk id. 5) ,e zamen b' Van Becelaere, Pascal, kleermaker en Degandt, Felicie, kantewerkster. Leleu, I.udovicus, 58 jaren, timmerman, echt genoot van Melania Isacq Meenenstraat. Trachez, Catharina, 81 jaren, zonder beroep, ongehuwd, Bolerstraat. Kinderen beneden Mannelijk geslacht 3) de 7 jaren Vrouwelijk idem 0) Den 14 Juli 1876. In ons voorgaande artikel hebben wij beloofd een broederen uitleg te geven op de misdaad en de vlucht van het vreemd gekruind Pluimgedierte van Proven maar ter oorzaak onzer jaarlijksche kermis en de menigvuldige volksfeesten gegeven door onze gekruinde stadsoverheden, welke wij ons verplicht vinden bij te wonen, heeft het ons onmogelijk geweest hieraan te voldoen; nochtans zullen wij trachten de levensbeschrijving der ver maarde Lampe binnen korten tijd te geven. In af wachting verzendon wij onze lezers naar de Flan- dre libérale van den 9 en 11 dezer maand, op de feiten ten laste van dezen gekruinden vogel men kan ook alle inlichtingen bekomen op zijne verwijdering bij Gusten de Krulle. Een nieuw S'-Denys, geschreven uit Proven aan het Nieuwsbladdoor Gusten de Krulle, doktor in de godheid en advokaat van Lampe. a Een nieuw slachtoffer zooevon als Duchesne door drie rechtbanken veroordeeld. Geheel Proven is in verslagenheid en rouw, bijzonder- lijk de ouders der jonge onbejaarde meiskens,en eikendeen zegt't is wrake. Andere slechte tongen, nog veel slechter dan de gezalfde tong van de gekruinde Lampe, of onderpastor De- lanckere gewoon van vuiligheid, nog veel m vuilder dan de vuiligheid van Lampe, gaan a verder in de beschuldigingen tegen dezen heiligen man, maar voor zulke personen is er geen zaligheid te bekomen, en wij vreezen straf voor den heer rechter, van aan zulke logen- ii taal te durven gevolg geven. Gusten de Krulle, groote vriend van Lampe, heeft zich belast deze zaak klaar te trekken, ook is hij gedurig er mede bezig, en na Lampe provi- soirlijk gestalt te hebben bij de Paters Trapisten van den Katsberg, (Vrankrijk) is hij aanstonds naar Veurne vertrokken om, gezamentlijk met den katholijken Vancutsem, de heeren dekens ivau Veurne, Yper en Poperinghe de zaak te doen .onderblijven, want volgens hun, Lampe is niet Ïdiöhtig, 't zijn de kinderen zelfs die Lampe ver- eid hebben i Kwakzalver pater Minne, met zijn kruis op zijnen buik, is alhier komen de negen dagen prediken van 't mirakel van Onze Lieve Vrouwe van S'-Jan, en heeft de gelegenheid waar geno men om ook te prediken op 't mirakel van d'uit- geblaasde Lampe. In zijne hevigheid heeft hij zijne aanhoorders verzekerd van binnen korten tijd de goede olie in de Lampe te doen boven zwemmen, hij heeft nog iedereen verzocht hunne gebeden bij de zijne te voegen, zelfs degene der ouders van de jonge gescheurde meiskens, om de verlossing van't vreemd pluimgedierte te beko men. Wij ook, als goede christenen, raden straf kwakzalver Minne eene Octave van negen dagen te doen lezen door al de jonge meiskens der con gregatiën, bedevaarders, de H. Kinsheid, het H. Hert van Jesus, enz. enz. ter intentie van Onze Lieve Vrouwe van Lourdes. Deze gebeden zullen waarschijnelijk de krachtigste zijn om de verlos sing van Lampe te bekomen. Het kermis concert der Tuilers heeft dit jaar maar geheel pijnlijk geweest, er was geen olie meer in de Lampe om hunne instrumenten te smouten. Men zegt dat het toekomende jaar de Blauwe Koussen van Yper een concert zullen komen geven in de weide van M. Berten. Poperinghe, 15 Juli. Degene die Mij volgt, wandelt niet in de ii duisternissen, (Joan. 8, 12), zegt de Heer. Hiér uit spruit dat alwie Hem niet navolgt, in de duisternissen verkeert. Het eerste en voornaamste grondbeginsel onzer leering is gevestigd op de liefde: i) Uwen God zult gij beminnen bovenal en uwen evennaaste gelijk u zelve. Is het aldus dat Lampe zijnen evennaaste be minde, en was het misschien uit liefde voor M. den Baron Mazetnan dat hij onvermoeibaar was om herp uil te schelden en hem in den zooge- zeiden stoel der waarheid te versmaden Was het uit liefde voor zijnen evennaaste dat hij geheel de gemeente in stukken rukte en de vreedzaamste burgers bijna hadde doen ophangen omdat zij voor hem het ongelijk hadden liberaal, t is te zeggen, niet verslaafd te zijn En, nochtans, die zegt dat hij God bemint en zijnen broeder haat, is een leugenaar. :i Leert van Mij dat ik zacht en ootmoedig van harte ben, zegt onze Goddelijken Zaligmaker, en men weet hoe Lampe zacht en ootmoedig van harte was! De volmaakte liefde tot God alleen kan d'onge- regelde driften voor de schepsels, in den on- gehuwden staat, beteugelen, en Lampe had belofte gedaan aan alle wereldsche liefde te ver zaken. Maar zijn er veel geroepen er zijn weinig uit— verkoornen. Zegt eens, rechtstaande kortbroeks, is het onder de politieke familie-schrurders en onder d'overdrevenste oproermakers uwer haatzuchtige bende dat men deze uitverkoornen moet gaan opzoeken Wij laten aan de rechterlijke macht over te onderzoeken wat er gegrond is in 't geen men al aan Lampe kan opleggen, maar had deze kerel een goede huisvader in plaats van een razende zielherder geweest, hij zoude zekerlijk nu op de vlucht niet zijn. Als een waterloop vrijelijk vloeit, alle zijne uitwerksels zijn heilzaam, maar hoe klein en hoe eng de Poperinghe vaart ook zij, ware hij opge stopt, hij zou in den zomer een poel van vuilnis sen en in den winter, voor de naburige landen, een stroom van verwoesting worden. En gij durft, o vermetele kortbroeks, vooralleer het Gerecht zijne uitspraak gedaan heeft, van nu af in uwe sermoenen en vuilbladen verkon digen dat de katholijke rechter Van Coelsem uit wraak een mandaat van arrest tegen Lampe zoude verleend hebben Gij loopt in stoet den ommegang rond Pope ringhe, oogschijnelijk om van God het einde der vervolgingen tegen Lampe af te smeeken en inder daad om de dibben en kwezelaars nog meer te verdwalen Waarom niet, en vermits gij elk een spark der onfaalbaarheid bezit, zijt gij niet heiliger dan David, wijzer dan Salomon en kloeker dan Samsom? Maar zegt, o gewijde kortbroeks, als gij aan al uwe onderhoorigen zult hebben doen gelooven dat er in de wereld geen recht bestaat, telkens dal de uitspraak van dit recht u kan tegenstrijdig wordenzal het verkwezelde volk de afschaffing der tribunalen niet moeten eischen, en onder de bescherming van welke wet en van welk gezag zal de samenleving alsdan blijven bestaan Wat er van zij, laat ons allen onze begeerten voegen bij deze onzer zielenherders, opdat de H. Martelaar Lampe n zijne vlekkelooze olie altijd ongeschonden zou blijven bewaren opdat er in de kudde nooit gcene herders zouden dringen die, alhoewel met lammervellen bekleed, noch tans verslindende wolven zijn opdat onze gees telijke overheden nooit geene rechters meer zouden tegen komen die alhoewel katholijk nochtans met eene berispelijke vrijpostigheid de huiletjes hunner potjes durven opheffen, ten einde door den geur den inhoud van 't vat te beoordeelen. En indien wij andere wenschen vormden dat het zij omdat onze edelmoedige Krulle, onze bevallige Corset-Snoerder, onze minzame twee- tander hier nog lang hunne politieke zedelecr onder ons zouden verspreiden Doch, lieve broeders, vermits het behoud van 't menschdom overeenslemmig is met de wetten der natuur en dat onze toegevende geestelijkheid, die onze zwakheid kent, de dood van den zondaar niet betracht, maar slechts zijne bekeering wilt, laat ons de vurigste onzer wenschen naar den Hemel toesturen voor de bewaring van onzen zeldzamen en doorluchtige!] Basilius 'k Schijterop, op dat d'Haande Verhaeghe, door eene schie lijke en rechtveerdige gramschap vervoerd, al de liberalen niet zou verdelgen en t kakebeen van Basilius nemen voor 't geeu van den Ezel waar mede Samsom een geheel leger Philistinen deed omkomen. Poperinghe, 15 Juli 1876. Men ziel toch wel dat het Ynersch Vuilblad voor onnoozelaars geschreven is, wanneer men de domme kinder-praals leest over hel schieten van vogels aan de pers. De kaloten zijn gram omdat zij niet mogen deel nemen aan de schieting die Zondag aan de liberale pers zal plaats hebben en zij willen hunne gram schap uitwerken op groote kommissarissen en kleine, kleine monk|es. Zij vergeten enkeijks te zeggen dat de beslissing nopens hunne uilslui ting genomen is geweest in algemeene vergade ring en met eenparigheid van stemmen. Voor 'tgene de gezondheid betreft van de gilde van S'-Sebastiaen, de vreemdelingen die Zondag desciiieting zullen bijwonen, zullen zich kunnen overtuigen hoe levendig die schoone maatschappij is, bij welke men niet, zoo als bij Guillaume-Tell, alles opgeschooid heeft om getal te maken. Er was Donderdag morgen een klerikalen sous-lieutenant die zoodanig lieutenant-sou was, dat men hem in een bed heeft moeten steken in de herberg zelf waar hij Bacchus had gevierd, ten einde zijnen wijn te teeren. Er waren 't zijnen poolen en ooren te eten, ten zijner intentie, maar men heeft ze moeten smullen zonder zijne medeknabbeling, want de jongen lag aan 'l slapen en heeft zelf zijnen dienst gemist bij tuiters en maneblusse.hers. Voor zijne straf, moet hij nu vijf keeren den dommen-gang gaan. CROMBEKE, 10 Juli 1876. Vrijdag 7 Juli laatst, van drij ure s' morgens omzetten vijf gendarmen, vergezeld van den burg meester van Proven, het huis van kapelaan Lampe, en ten vier ure fixe belde men aan zijne huisdeur. Na eenige minuten gewacht te hebben kwam de dienstmeid, algemeen gekend onder den naam van de schrik der duisternissen open doen. De gendarmen vraagden om haren meester eens te spreken zij antwoordde geheel eenvou- diglijk dat hij vertrokken was naar Rome, om zijne belofte van zuiverheid te gaan vernieuwen, waarop zij gebaarde de deur te sluiten maar de gendarmen verslonden het anders, trokken bin nen, zochten in alle hoeken van 't huis en andere gebouwen en besladigden met spijt dat het pluim gedierte de vlucht had genomen. Men verzekert ons dat het ventje beticht is met walgelijke feiten welke onze pen weigert te schrijven. Het is algemeen gekend dat onze Langen en Lampe boezemvrienden waren, en iedereen be kent dat hij reeds veel van hem geleerd heeft, om zijnen evenmensch in den preekstoel uit te schelden en te beledigen. Hel was dus eene plicht voor hem, Zondag laatst, in zijne beledigings- kuip te kruipen en de lijkrede van zijnen vriend Lampe uit te spreken. Hij kwam ten voorschijn met een aanzicht van een elle lang, bleek en tristig, en buitengewoon ontsteld, juist gelijk een die verschoten had en ergens kwam van Parret van Watou te ontmoeten hij begon, als naar gewoonte, met een oudewetsch kruis te maken, deed de bevelen der week, en uit tot aan zijne ooren gespleten mond, vielen de volgende woorden. Beminde parochianen, Er zijn zeven hei lige Sakramenten, waaronder drij die maar eens in het leven kunnen ontvangen worden, het Doopsel, het Vormsel en het Priesterschap, als ik dit laatste noem moet ik Uld. spreken. Van M. de Kapelaan van Proven, hoe verre hij vervolgd is van de liberalen, van dat slecht volk, van die sekte die slecht doen getuigen, en slecht getuigen, en niet en maken van eenen valschen eed te doen, zij zijn al in staal zulks te doen voor twee of drij pinten bier, zoo verre gaat het met dat slecht volk; hij is van hun vervolgd omdat hij een ware priester is, nooit heeft het geweten geweest dat vijf gendarmen, gewapend en voor zien van koorden en ketings,aan de deur vaneen waren priester komen om hem te vangen neen nooit, is het geweten geweest. Maar, daar zal een einde gesteld worden aan dat slecht volk, en ik verbied Uld. allen in de herbergen er over te spreken, want hier is er ook eenen hoop slecht volk, die slechte getuigenissen zouden onder steunen. Als ik buiten mijne verwachting het zou vernemen dat er iemand van spreekt in de hei bei gen, ik zal ze niet sparen, daar is eene wet die ik ken, die zulks belet en straft en ik zal er gebruik van maken. Hier smoorde de gramschap zijne woorden hij moest eenige stonden wachten en ging dan weder voort met de overige Sakramenten, welk ons weinig belang opleverde onder het betrek van spraak- en letterkunde. Het is ongeloofelijk zulke leugentaal en ver waandheid te vinden bij mannen die zich doen doorgaan als de vertegenwoordigers van eenen God van vrede zij zijn tot alles bekwaam, zij stellen zich boven Koning en wetten, en eigenen zich nog het recht toe de menscheu die's Zondags naar de kerk gaan,om hunne plichten te vervullen uil te schelden en.te beledigen.

HISTORISCHE KRANTEN

De Toekomst (1862-1894) | 1876 | | pagina 2