POPERINGSE.
Feesten der Pacificatie van Gent.
BERICHT.
Stadsnieuws.
PROGRAMMA
was geweest door de bende, die het
godsdienstig fanatism gedreven had
deze beweenlijke geweldadigheden te
begaan welke in de stad S'-Nikolaas
werden gepleegd.
Verleden Zondag heeft op het Stadhuis,
in de gotische zaal van den gemeenteraad,
de buitengewone zitting der commissie van
kunst en geschiedenis onder het voorzitter
schap van den heer schepene Wagener plaats
gehad. De heeren afgevaardigden der deel
nemende maatschappijen waren zeer talrijk
opgekomen.
De heer Wagener legde het doel der bijeen
komst uiteen: de verdeeling der groepen van
den historischen stoet onder de verschillige
maatschappijen, die hunne medewerking be
loofd hebben. Hij drong er op aan, dat de
commissie slechts na rijpe overweging die
verdeeling had vastgesteld, dat het niet
zonder moeite had geweest dat men aan
iederen kring zijne plaats in den stoet had
ingeruimd en dat het hoogst wenschelijk
ware dat iedere maatschappij de haar voor
gestelde rol wilde aannemen, ten einde eene
nieuwe verdeeling, die groote moeilijkheden
zou opleveren, onnoodig te maken.
Vervolgens werd het volledig programma
van den stoet, met de aanduiding der maat
schappijen, door den secretaris afgelezen en
door de heeren afgevaardigden zeer goed
onthaald. Eindelijk drukte den heer Wa
gener den wensen uit dat de verschillige
maatschappijen onder hunne leden zoo spoe
dig mogelijk de kleermakers zouden aan
wijzen, die met het maken der costumes
zouden kunnen gelast worden. Slechts een
gedeelte der costumes van den historischen
stoet wordt in de naaischool der stad
(Calliers school) gemaakt.
De zitting liep uitmuntend af en bewees
nogmaals, dat onze bevolking de nationale
beteekenis van de Feesten aer Pacificatie
van Gent volkomen begrijpt.
Burgerwacht. - Maatschappij Cij-
belschutters. 10 Juli 1876.
Schieting opgedragen aan eenige liefhebbers
6. Ligy, A.
BURGERSTAND
Huwelijken.
Sterfgevallen.
Mijnheeren de Leden der Landbouw-
maatschappij die verlangen deel te nemen
aan het Banket, dat zal plaats hebben den
Zondag, 13n Augusti, in het Hotel de
Kas9elrij te Yperen, zijn verzocht zich te
laten inschrijven bij den Voorzitter of bij
den Sekretaris der Maatschappij.
De lijst van inschrijving zal gesloten
worden zoohaast er honderd handteekens
zullen op zijn, omdat hel lokaal, waar
het Banket zal plaats hebben, niet meer
personen kan bevatten.
Volgens het Nieuwsblad van Zondag
laatst
Yperen, den 15" Juli 1876.
Het gaenizoeu onzer stad volgens de
ministerieele bevelen aan geheel hel leger de
zomer exercicien voorschrijvende, heeft Dinsdag
laatst een saamwerkend manceuver uitgevoerd
onder voet- en peerdenvolk.
Zie hier het doel der werking
Onze bezetting ingelicht over de tegenwoor
digheid van den vijand langs genen kant van het
dorp Langemarck, was in dtze richting gezonden
ten einde hem in zijnen optocht tegen te houden;
eene schermutseling had plaats langs dezen kant
der gemeente, maar door overmacht in getal van
den vijand bevonden onze troupen zich genood
zaakt achteruit te trekken zij trokken dus van
den rechter oever des vaards tot op den linker
oever gebruik makende der brugge van Boesinghe.
Het was op voorhand beslist geweest dat de brug
van den ijzerenweg, liggende op een honderdtal
meters rechts van de andere, moest aanzien zijn
als niet bestaande. De voorwacht des vijands
werd dapper vervolgd, men gaf order aan onze
achterwacht zich aldaar voor de brug zooveel
mogelijk sterk vast te stellen, met de zending
om uit al hare macht zich te verzetten tegen het
vooruit komen van den vijand, alzoo den over
tocht onzer troepen begunstigende. Het voor
werp van het manceuver dan, was langs den
eenen kant het verdedigen der brug en langs
den anderen den vijand aan te vallen. De sterkte
der verdediging, als deze des aanvals bestond uit
een bataillon voetvolk en een eskadron peerdevolk.
Al deze troepen waren vereenigd ten 7 ure
'smorgens op de Groote Markt en stelden zich
eenige minuten later in beweging degenen die
den aanval moesten doen, begaven zich langs den
weg van Bixschote naar hel gehucht Pilckem, en
degene die de verdediging moesten doen namen
den weg naar Dixmude tot aan de gemeente
Boesinghe. Regds van 8 1/2 ure had men van
beide kanten post gevalde cavalerie, zeer wel
bekend met hetgeen haren dienst betreft, bracht
inlichtingen over aan de bevelhebbers der afdee-
lingen over de sterkte, de wending en de ligging
van den vijand; die allengskens naderende zich
tot den aanval gereed maakte.
Het was omtrent 10 ure, toen de bevelhebber
der verdediging eene aanvallende beweging be-
vool op geheel de strijdlinie; de vijand, op al de
punten terug gedrongen was genoodzaakt achter
uit te trekken. Men richtte dadelijk de achter
volging in.
Dank aan de kundig genomene maatregels, dit
manceuver, spiegelde getrouwelijk de wezentlijk-
heid na; voor allen zal het zeer leerzaam geweest
zijn, en voornamelijk voor den soldat, want het
is vastgesteld dat het belang welken hij stelt in
dit soort van oefening aanwint volgens de meer
of min vergelijkenis aan het wezentlijke die de
overheden eraan weten te geven.
Dit manceuver strekt tot eere aan den hoofd
officier die het bevolen heeft, aan de officieren die
het bestierd hebben en in het algemeen aan al de
officieren en soldaten die er aan deel geuomco
hebben.
schutters, onder het voorzitterschap van den
heer Commissaris Dumont.
1. Poot, H.
2. Renier, H.
6 0 7 6 4 7 30
3 6 4 4 5 0 24
3. Lesaffre, A. 3 3 6 0 7 3 (25) 22
4. Vandermarliere, L. 0 5 2 4 4 7 (0) 22
5.Dumon, A. 2 0 4 4 4 5 19
2 7 0 2 2 4 17
Muziek van het korps. Pompiers.
der stukken die zullen uitgevoerd worden op
Zondag 16 Juli 1876, ten 6 ure, in de Concorde
(buiten).
1. Pas redouble. Balmakers.
2. Ouverture. - Festival. Leutner.
3. Guillaume-Tell. arr. door Goffyn.
4. Polka voor piston. Minne.
5. Fanlaisie brillante. Hoffmann.
6. Fraises au champagne. - Valse.
Jules Klein.
Wij vernemen dat er een groot getal fabri
kanten zich reeds laten inschrijven hebben om
deel te nemen aan de Tentoonstelling van Land
bouwwerktuigen, die zal plaats hebben in onze
stad, den 6 Augusti aanstaande. Reeds zijn er
ingeschrevenen van Brussel, Luik, Francfort en
meer andere steden.
van den 7" lot den 14" Juli 1876.
GEBOORTEN
Mannelijk geslacht 1)
Vrouweiljk id. 5) ,e zamen b'
Van Becelaere, Pascal, kleermaker en Degandt,
Felicie, kantewerkster.
Leleu, I.udovicus, 58 jaren, timmerman, echt
genoot van Melania Isacq Meenenstraat.
Trachez, Catharina, 81 jaren, zonder beroep,
ongehuwd, Bolerstraat.
Kinderen beneden Mannelijk geslacht 3)
de 7 jaren Vrouwelijk idem 0)
Den 14 Juli 1876.
In ons voorgaande artikel hebben wij beloofd
een broederen uitleg te geven op de misdaad en
de vlucht van het vreemd gekruind Pluimgedierte
van Proven maar ter oorzaak onzer jaarlijksche
kermis en de menigvuldige volksfeesten gegeven
door onze gekruinde stadsoverheden, welke wij
ons verplicht vinden bij te wonen, heeft het ons
onmogelijk geweest hieraan te voldoen; nochtans
zullen wij trachten de levensbeschrijving der ver
maarde Lampe binnen korten tijd te geven. In af
wachting verzendon wij onze lezers naar de Flan-
dre libérale van den 9 en 11 dezer maand, op
de feiten ten laste van dezen gekruinden vogel
men kan ook alle inlichtingen bekomen op zijne
verwijdering bij Gusten de Krulle.
Een nieuw S'-Denys, geschreven uit Proven
aan het Nieuwsbladdoor Gusten de Krulle,
doktor in de godheid en advokaat van Lampe.
a Een nieuw slachtoffer zooevon als Duchesne
door drie rechtbanken veroordeeld. Geheel
Proven is in verslagenheid en rouw, bijzonder-
lijk de ouders der jonge onbejaarde meiskens,en
eikendeen zegt't is wrake. Andere slechte
tongen, nog veel slechter dan de gezalfde tong
van de gekruinde Lampe, of onderpastor De-
lanckere gewoon van vuiligheid, nog veel
m vuilder dan de vuiligheid van Lampe, gaan
a verder in de beschuldigingen tegen dezen
heiligen man, maar voor zulke personen is er
geen zaligheid te bekomen, en wij vreezen straf
voor den heer rechter, van aan zulke logen-
ii taal te durven gevolg geven.
Gusten de Krulle, groote vriend van Lampe,
heeft zich belast deze zaak klaar te trekken, ook
is hij gedurig er mede bezig, en na Lampe provi-
soirlijk gestalt te hebben bij de Paters Trapisten
van den Katsberg, (Vrankrijk) is hij aanstonds
naar Veurne vertrokken om, gezamentlijk met
den katholijken Vancutsem, de heeren dekens
ivau Veurne, Yper en Poperinghe de zaak te doen
.onderblijven, want volgens hun, Lampe is niet
Ïdiöhtig, 't zijn de kinderen zelfs die Lampe ver-
eid hebben i
Kwakzalver pater Minne, met zijn kruis op
zijnen buik, is alhier komen de negen dagen
prediken van 't mirakel van Onze Lieve Vrouwe
van S'-Jan, en heeft de gelegenheid waar geno
men om ook te prediken op 't mirakel van d'uit-
geblaasde Lampe. In zijne hevigheid heeft hij
zijne aanhoorders verzekerd van binnen korten
tijd de goede olie in de Lampe te doen boven
zwemmen, hij heeft nog iedereen verzocht hunne
gebeden bij de zijne te voegen, zelfs degene der
ouders van de jonge gescheurde meiskens, om de
verlossing van't vreemd pluimgedierte te beko
men. Wij ook, als goede christenen, raden straf
kwakzalver Minne eene Octave van negen dagen
te doen lezen door al de jonge meiskens der con
gregatiën, bedevaarders, de H. Kinsheid, het H.
Hert van Jesus, enz. enz. ter intentie van Onze
Lieve Vrouwe van Lourdes. Deze gebeden zullen
waarschijnelijk de krachtigste zijn om de verlos
sing van Lampe te bekomen.
Het kermis concert der Tuilers heeft dit jaar
maar geheel pijnlijk geweest, er was geen olie
meer in de Lampe om hunne instrumenten te
smouten. Men zegt dat het toekomende jaar
de Blauwe Koussen van Yper een concert
zullen komen geven in de weide van M. Berten.
Poperinghe, 15 Juli.
Degene die Mij volgt, wandelt niet in de
ii duisternissen, (Joan. 8, 12), zegt de Heer.
Hiér uit spruit dat alwie Hem niet navolgt, in
de duisternissen verkeert.
Het eerste en voornaamste grondbeginsel
onzer leering is gevestigd op de liefde:
i) Uwen God zult gij beminnen bovenal en uwen
evennaaste gelijk u zelve.
Is het aldus dat Lampe zijnen evennaaste be
minde, en was het misschien uit liefde voor M.
den Baron Mazetnan dat hij onvermoeibaar was
om herp uil te schelden en hem in den zooge-
zeiden stoel der waarheid te versmaden
Was het uit liefde voor zijnen evennaaste dat
hij geheel de gemeente in stukken rukte en de
vreedzaamste burgers bijna hadde doen ophangen
omdat zij voor hem het ongelijk hadden liberaal,
t is te zeggen, niet verslaafd te zijn
En, nochtans, die zegt dat hij God bemint en
zijnen broeder haat, is een leugenaar.
:i Leert van Mij dat ik zacht en ootmoedig van
harte ben, zegt onze Goddelijken Zaligmaker,
en men weet hoe Lampe zacht en ootmoedig van
harte was!
De volmaakte liefde tot God alleen kan d'onge-
regelde driften voor de schepsels, in den on-
gehuwden staat, beteugelen, en Lampe had
belofte gedaan aan alle wereldsche liefde te ver
zaken.
Maar zijn er veel geroepen er zijn weinig uit—
verkoornen.
Zegt eens, rechtstaande kortbroeks, is het
onder de politieke familie-schrurders en onder
d'overdrevenste oproermakers uwer haatzuchtige
bende dat men deze uitverkoornen moet gaan
opzoeken
Wij laten aan de rechterlijke macht over te
onderzoeken wat er gegrond is in 't geen men al
aan Lampe kan opleggen, maar had deze kerel
een goede huisvader in plaats van een razende
zielherder geweest, hij zoude zekerlijk nu op de
vlucht niet zijn.
Als een waterloop vrijelijk vloeit, alle zijne
uitwerksels zijn heilzaam, maar hoe klein en hoe
eng de Poperinghe vaart ook zij, ware hij opge
stopt, hij zou in den zomer een poel van vuilnis
sen en in den winter, voor de naburige landen,
een stroom van verwoesting worden.
En gij durft, o vermetele kortbroeks, vooralleer
het Gerecht zijne uitspraak gedaan heeft, van
nu af in uwe sermoenen en vuilbladen verkon
digen dat de katholijke rechter Van Coelsem
uit wraak een mandaat van arrest tegen
Lampe zoude verleend hebben
Gij loopt in stoet den ommegang rond Pope
ringhe, oogschijnelijk om van God het einde der
vervolgingen tegen Lampe af te smeeken en inder
daad om de dibben en kwezelaars nog meer te
verdwalen
Waarom niet, en vermits gij elk een spark der
onfaalbaarheid bezit, zijt gij niet heiliger dan
David, wijzer dan Salomon en kloeker dan Samsom?
Maar zegt, o gewijde kortbroeks, als gij aan
al uwe onderhoorigen zult hebben doen gelooven
dat er in de wereld geen recht bestaat, telkens
dal de uitspraak van dit recht u kan
tegenstrijdig wordenzal het verkwezelde
volk de afschaffing der tribunalen niet moeten
eischen, en onder de bescherming van welke wet
en van welk gezag zal de samenleving alsdan
blijven bestaan
Wat er van zij, laat ons allen onze begeerten
voegen bij deze onzer zielenherders, opdat de
H. Martelaar Lampe n zijne vlekkelooze olie altijd
ongeschonden zou blijven bewaren opdat er in
de kudde nooit gcene herders zouden dringen
die, alhoewel met lammervellen bekleed, noch
tans verslindende wolven zijn opdat onze gees
telijke overheden nooit geene rechters meer
zouden tegen komen die alhoewel katholijk
nochtans met eene berispelijke vrijpostigheid de
huiletjes hunner potjes durven opheffen, ten
einde door den geur den inhoud van 't vat te
beoordeelen.
En indien wij andere wenschen vormden dat
het zij omdat onze edelmoedige Krulle, onze
bevallige Corset-Snoerder, onze minzame twee-
tander hier nog lang hunne politieke zedelecr
onder ons zouden verspreiden
Doch, lieve broeders, vermits het behoud van
't menschdom overeenslemmig is met de wetten
der natuur en dat onze toegevende geestelijkheid,
die onze zwakheid kent, de dood van den zondaar
niet betracht, maar slechts zijne bekeering wilt,
laat ons de vurigste onzer wenschen naar den
Hemel toesturen voor de bewaring van onzen
zeldzamen en doorluchtige!] Basilius 'k Schijterop,
op dat d'Haande Verhaeghe, door eene schie
lijke en rechtveerdige gramschap vervoerd, al de
liberalen niet zou verdelgen en t kakebeen van
Basilius nemen voor 't geeu van den Ezel waar
mede Samsom een geheel leger Philistinen deed
omkomen.
Poperinghe, 15 Juli 1876.
Men ziel toch wel dat het Ynersch Vuilblad
voor onnoozelaars geschreven is, wanneer men
de domme kinder-praals leest over hel schieten
van vogels aan de pers.
De kaloten zijn gram omdat zij niet mogen deel
nemen aan de schieting die Zondag aan de liberale
pers zal plaats hebben en zij willen hunne gram
schap uitwerken op groote kommissarissen en
kleine, kleine monk|es. Zij vergeten enkeijks te
zeggen dat de beslissing nopens hunne uilslui
ting genomen is geweest in algemeene vergade
ring en met eenparigheid van stemmen.
Voor 'tgene de gezondheid betreft van de gilde
van S'-Sebastiaen, de vreemdelingen die Zondag
desciiieting zullen bijwonen, zullen zich kunnen
overtuigen hoe levendig die schoone maatschappij
is, bij welke men niet, zoo als bij Guillaume-Tell,
alles opgeschooid heeft om getal te maken.
Er was Donderdag morgen een klerikalen
sous-lieutenant die zoodanig lieutenant-sou was,
dat men hem in een bed heeft moeten steken in
de herberg zelf waar hij Bacchus had gevierd,
ten einde zijnen wijn te teeren.
Er waren 't zijnen poolen en ooren te eten, ten
zijner intentie, maar men heeft ze moeten smullen
zonder zijne medeknabbeling, want de jongen
lag aan 'l slapen en heeft zelf zijnen dienst gemist
bij tuiters en maneblusse.hers.
Voor zijne straf, moet hij nu vijf keeren den
dommen-gang gaan.
CROMBEKE,
10 Juli 1876.
Vrijdag 7 Juli laatst, van drij ure s' morgens
omzetten vijf gendarmen, vergezeld van den burg
meester van Proven, het huis van kapelaan
Lampe, en ten vier ure fixe belde men aan zijne
huisdeur. Na eenige minuten gewacht te hebben
kwam de dienstmeid, algemeen gekend onder den
naam van de schrik der duisternissen open
doen. De gendarmen vraagden om haren meester
eens te spreken zij antwoordde geheel eenvou-
diglijk dat hij vertrokken was naar Rome, om
zijne belofte van zuiverheid te gaan vernieuwen,
waarop zij gebaarde de deur te sluiten maar de
gendarmen verslonden het anders, trokken bin
nen, zochten in alle hoeken van 't huis en andere
gebouwen en besladigden met spijt dat het pluim
gedierte de vlucht had genomen.
Men verzekert ons dat het ventje beticht is
met walgelijke feiten welke onze pen weigert te
schrijven.
Het is algemeen gekend dat onze Langen en
Lampe boezemvrienden waren, en iedereen be
kent dat hij reeds veel van hem geleerd heeft,
om zijnen evenmensch in den preekstoel uit te
schelden en te beledigen. Hel was dus eene plicht
voor hem, Zondag laatst, in zijne beledigings-
kuip te kruipen en de lijkrede van zijnen vriend
Lampe uit te spreken. Hij kwam ten voorschijn
met een aanzicht van een elle lang, bleek en
tristig, en buitengewoon ontsteld, juist gelijk
een die verschoten had en ergens kwam van
Parret van Watou te ontmoeten hij begon, als
naar gewoonte, met een oudewetsch kruis te
maken, deed de bevelen der week, en uit tot aan
zijne ooren gespleten mond, vielen de volgende
woorden.
Beminde parochianen, Er zijn zeven hei
lige Sakramenten, waaronder drij die maar eens
in het leven kunnen ontvangen worden, het
Doopsel, het Vormsel en het Priesterschap, als
ik dit laatste noem moet ik Uld. spreken.
Van M. de Kapelaan van Proven, hoe verre hij
vervolgd is van de liberalen, van dat slecht volk,
van die sekte die slecht doen getuigen, en slecht
getuigen, en niet en maken van eenen valschen
eed te doen, zij zijn al in staal zulks te doen voor
twee of drij pinten bier, zoo verre gaat het met
dat slecht volk; hij is van hun vervolgd omdat hij
een ware priester is, nooit heeft het geweten
geweest dat vijf gendarmen, gewapend en voor
zien van koorden en ketings,aan de deur vaneen
waren priester komen om hem te vangen
neen nooit, is het geweten geweest. Maar, daar
zal een einde gesteld worden aan dat slecht volk,
en ik verbied Uld. allen in de herbergen er over
te spreken, want hier is er ook eenen hoop slecht
volk, die slechte getuigenissen zouden onder
steunen. Als ik buiten mijne verwachting het
zou vernemen dat er iemand van spreekt in de
hei bei gen, ik zal ze niet sparen, daar is eene
wet die ik ken, die zulks belet en straft en ik
zal er gebruik van maken.
Hier smoorde de gramschap zijne woorden
hij moest eenige stonden wachten en ging dan
weder voort met de overige Sakramenten, welk
ons weinig belang opleverde onder het betrek van
spraak- en letterkunde.
Het is ongeloofelijk zulke leugentaal en ver
waandheid te vinden bij mannen die zich doen
doorgaan als de vertegenwoordigers van eenen
God van vrede zij zijn tot alles bekwaam, zij
stellen zich boven Koning en wetten, en eigenen
zich nog het recht toe de menscheu die's Zondags
naar de kerk gaan,om hunne plichten te vervullen
uil te schelden en.te beledigen.