POPEMNGHE
De Kieswet.
Stadsnieuws.
benadeeld of le kort gedaan Wie zijn
burgerrecht uitoefent, kan die daarbij ook
zijne godsdienstige plichlen niet in volle
vrijheid uitoefenen En toch, wat heb
ben de burgerlijke zaken gemeens met de
godsdienstige zaken
Integendeel, daar, waar M. pastoor
ziel dat zijne lusschenkomsl in de open
bare zaken hem niet baat, legt hij zich
des le meer toe op zijn godsdienstig
ambt. Daar bestaat geen haat of twee
dracht tusschen de burgers, maar eens
gezindheid en broederliefde. Daar wordt
de pastoor geacht, geëerd en bemind
daar is 't een plezier om le leven en nie
mand denkt er aan iets te doen, dat den
pastoor of den godsdienst kwetsen kan.
Het is dus eerder in 't belang van den
godsdienst zelf, dal de pastoor in zijne
kerk blijft, om er le zorgen voor het
zielenheil zijner parochianen, en de
burgers zeiven maar laat zorgen voor
hun stoffelijk welzijn zij zijn het, en
niet de pastoor, die moeten koken zooasl
zij eten willen.
Dat de boeren dan handelen als vrije
menschen handelen moeten, dal is den
pastoor over godsdienst laten preken in
de kerk waar hij meester is, maar over
huiselijke zaken in de woestijn. Daar
zijn zij baas.
Zij nemen er de proef van en wij zijn
overtuigd, dat zij spoedig zichzelven
geluk wenschen en ons bedanken zullen,
om den raad die wij hun geven.
Er zal maar een enkel officieel kies-
briefje zijn dat zal gemaakt warden als
volgt
De bullelijn zal aan het hoofd de wa
pens van Belgie dragen.
Als hij maar éénc lijst van kandidaten
behelst, zal zij met zwarten inkt in het
midden van den bullelijn worden ge
drukt.
Als er twee kandidaten zijn. zal de
bullelijn in twee kolommen worden ver
deeld die van de linker zijde, zal inge
vuld worden met de lijst der kandidaten,
die zich liberalen noemen en zullen in
blauwen inkt gedrukt zijn die der
rechter zijde, voor de kalholijke kandi
daten, zijn in karmijnrood.
Als er andere kandidaten zijn, zullen
die met zwarten inkt in het midden van
den bullelijn worden gedrukt.
Men weel dat het op I mei is dat de
discussie over dat ontwerp zal aangevan
gen worden.
Zondag 15 dezer had alhier eene zeer ziel
roerende betooging plaats.
Een groot getal oud leerlingen van MrB. Van
Hollebeke, wilde hem, ter gelegenheid zijns
afScheids uit het onderwijs, eenen blijk ge
ven van hunne hertelijke toegenegenheid.
Die veteran van het onderwijs telt niet min
der dan 55 jaren dienst Iets dat men zel
den aantreft in de jaarboeken van het open
baar onderwijs.
EenBanlcetin het Noord Hotel vereenigde
een vijftigtal tafelgenooten, allen oude leer
lingen van 't stads-kollegie van Yperen,
waaronder eenige die van zeer verre
gekomen waren om deel te nemen aan eene
betooging welke zeer hartelijk en uit eigene
beweging plaats had. De inrichtings-com-
missie had het loffelijk gedacht gehad op dit
feest uit te noodigen M. Van Hollebeke,
zoon van den gevierde, thans professor te
Luik.
Een der commissarissen, M. L. droeg een
eerdronk voor aan den held van het feest.
Zijne welgepaste en goed voor de omstandig
heid gekozen woorden werden vormelijk
toegejuicht, en M. Van Hollebeke heeft er
op geantwoord met eenige woorden die ieder
een diep ter harte zijn gegaan.
Het overschoon portret opgedragen aan
M. Van Hollebeke is uitgevoerd door een
ijpersche kunstenaar, M. Boudry. Dit por
tret is sprekend van gelijkenis, en vereert
onzen jongen stadsgenoot, (lie schijnt geroe
pen te zijn tot eene schitterende toekomst.
De sociëteit fanfaren de witte klakken
heeft het gelukkig gedacht opgevat zich bij
deze betooging aan te sluiten met eene aan
gename verassing voor iedereen Zij heeft
gedurende het banket, met veel kundeeenige
harer beste stukken uitgevoerd.
Ten algemeene genomen dit feest zal een
aangenaam aandenken laten in de herten
van alwie er aan deel heeft genomen.
Wat M. Van Hollebeke betreft eene zoete
en welverdiende vergelding vergezelt hem
in zijn rust-leven, 't is te zeggen de liefde
en hoogachting van al degenen die kunnen
oordeelen hebben hoeveel moed en zelfsop-
offering hij aan den dag heeft gelegd gedu
rende zijn lange en moeilijke taak.
Witte Klakken. Ter gelegen
heid zijner bijtreding als Eere-Voorzitter
der maatschappij fanfaren de Witte Klak
kenM. Jules de Laveleye heeft al de leden
uitgenoodigt der maatschappijen waarvan
hij hier ter stede deel maakt.
Dit Bal neemt plaats den 29 April, ten 8
ure 's avonds, in stads Tooneelzaal.
Men zegt dat deze zaal ter dier gelegen
heid schoon zal opgeschikt zijn. Altoos is
het zeker dat het een luisterrijk Bal gaat
wezen, daar M. de Laveleye geene moeiten
noch onkosten gespaard heeft om alles ten
besten mogelijk te schikken.
Wij hebben de repetitien bijgewoond van
de verschiliige dansstukken, en wij mogen
onze lezers verzekeren dat er in lang alhier
in IJperen, in een Bal, zulkdanig orkest niet
zal geweest zijn. M. Bodar, de muziekmees
ter der Witte Klakkenheeft er het bestier
van op zich genomen en houdt er sterk aan
om alles wel te doen afloopen.
Onder de talrijke genoodigden der ver
schiliige maatschappijen, zijn er die zich
beklagen maar alléén gevraagd en hunne
damen te huis gelaten te zijn. Dat zij zich
gerust stellen, deze vergetelheid, eeniger
onder een groot getal, is gemakkelijk om
begrijpen en moet in dien zin verstaan zijn,
dat alwie damen in zijn huis heeft dezelve
mag medenemen omdat er geene reden be
staat de eene te vragen en de andere te huis
te latenwant, aangezien de danseressen
het voornaamste en het noodzakelijkste als
ook hetschoonste ornement van een bal zijn,
moet men hopen op het grootst getal schoon
geslacht mogelijk.
Ongelukken. Sedert eenige weken
van hier hebben wij beweenlijke ongeluk
ken te betreuren welke voorvallen gedu-
rend de exercicien onzer cavalerie. Officie
ren, onder-officieren en soldaten breken
beurtelings of wel een been of wel eenen
arm, dan het sleutelbeen, allen bekomen
erge wonden en zijn genoodzaakt den eene
naar zijne woonst, den andere naar het
Hospitaal overgebracht te worden.
Nogthans de exercician zijn dezelfde van
over een jaar en alles gaat even regelmatig
dan toen. Op het plein kan het zijn dat de
langdurige regens den grond slecht gemaakt
hebben en in de 'pieste kan het 't zelfde ge
val zijn.
En wat er, als 't ware om de reeks onge
lukken te sluiten, nu aan eenen onder-offi
cier overgekomen is, en afgrijslijk is om er
aan te denken, 't is dat hij door in aanra
king geweest te hebben met zijn van het
vort-snot aangedane peerd hij dezelfde
ziekte komt te betrapen. Zijne bedrukte fa-
milje is bij hem niet toegelaten en alle ge
meenschap met andere menschen is, zoo het
schijnt, onderbroken, omdat deze ongenees
bare kwaal aan anderen nietzou voortzetten.
De scheepvaart zal dit jaar onderbroken
zijn op de volgende rivieren en vaarten van
West-Vlaanderen
De IJzer, 50 dagen, van 1 Juni tot 21 Juli.
Vaart van Yperen naar den IJzer, 50 dagen,
van 1 Juni tot 21 Juli.
BURGERSTAND
Huwelijken.
Sterfgevallen.
IJperen, den 28 April 1877.
Sctioolpensiisig.-Vorige lijsten, fr. 9,580-90
Eene parlij niarmijlen in 't Schaapstal, 0-75
Omhaling gedaan in de bruiloft-maal
tijd van Mr en Mmc Merlier, 13-00
Maatschappij de Ware Vrienden
van het Billiardspcl, gevestigd in Parnas-
sus-Hof, van 't stom Me.xikaans muziek, 1-05
De porcelein-winkel heeft willen Tut
ten bekecren op kivooi, 0-50
9,396-20
Uitgaven lol heden, 6,042-20
Blijft in kas fV. 3,354-©®
van den 20" tol den 27" April 1877.
GEBOORTEN
Mannelijk geslicht (e zamen 5.
Vroutwciljk ld. 2)
Merlier, Gentil, zonder beroep en Verhack,
Barbara, herbergierster.
Noliet, Theresia, 69 jaren, zonder beroep, we
duwe van Petrus Wyekhuvse, Bolerslraal.
Blotnme, Kmerentia, 30 jaren, kantenwerkster,
echtgenoot van Carolus Dumon, St. Nicolas nevens
Ypre. Vanzuyt, Hortenlia, 70 jaren, zonder
beroep, weduwe van Ludovicus Flamant, Boler
slraal. Maivcau, Eugenia, 69 jaren, zonder
beroep, weduwe van Petrus Debruyne, Minnaars
plein. Debenf, Amelia, 50 jarendagloonster,
weduwe van Engel Vienne, Meenenslraat.
Kinderen beneden (Mannelijk geslacht 5)
de 7 jaren: (Vrouwelijk id. 2)
STIEREWKBURISIGSSW. 187'?.
De stierenkruringen zullen dees jaar plaats
hebben van I 1 Mei tot 11 Juni, iu 30 landelijke
distriklen, waarvan eenige dagen, uren en plaat
sen hierna vermeld
1° Te Dixmude, ten 10 ure 's morgens, dm
Djnsdag, 22 Mei,voor de gemeenten der 10'Om
schrijving be grijpende Beerst, Dixmude, Cat-s-
kerke, Stuyvrkeiiskèrke Pervijse Oostkerke
Woumen, St-Jacobs-Cappelle, Eessen, Clercken
en Zanen.
2° Te Nieuiopoorl, ten 10 ure en half des
morgens, den Maandag, 28 Mei, voor de gemeen
ten der 11" Omschrijving begiijpende: Wes-
tende Lombarlzyde, Nieuwpoort St-Jooris
Mannekensvere, Sclioore, Rampscappelle, Boits-
houcke, Wulpen en Oostduinkerke.
5" Te Veurne, ten 10 ure en half 's morgens,
den Woensdag, 50 Mei, voor de gemeenten der
12°Omschrijving begrijpende: Coxyde, Atlin-
kerke, Veurne, Bulscamp, Moëres, Houthem,
Steenkerke EggewaerteappeileZoelenaije en
Avecappelle.
4° Te Alveringhemten 10 ure en half des
morgens, den Dijnsdag, 29 Mei, voor de gemeen
ten der 13c Omschrijving begrijpende Oeren,
Vincbem, Wulveringhem, Sl-Ricquiers, Alvering
hem, Isenherghe en Leistle.
5" Te Loo, ten 10 ure's morgens, den Woens
dag,23 Mei,voor degemeenten dei"\b?Omschrij
ving begrijpende Hoogstade, Pollirichove, Ghv-
verickhove, Loo, Nieuwcapelle, Oudecapelle en
Lampërtiissë.
6" Te Zuydtschoteten 10 ure 's morgens,
ter gehuchte Steenstrate, den Donderdag, 24
Mei, voor de gemeenten der 15" Omschrijving
begrijpende: Merckhem, Noordschote, Reninghe,
Bixschole en Zuydtschote.
7° Te Proventen 10 ure en half 's morgens,
den Woensdag, 50 Mei, voor de gemeenten der
16e Omschrijving begrijpende Stavele, Beve-
ren, Koiisbrugghe-HaniigbeProven, Watou,
Poperinghe, Croinbeke, Westvleleren en Oostvle-
teren.
8" Te Yperenten I0 ure 's morgens, den
Maandag, 28 Mei, voor degemeenten der 17 ''Om
schrijving begiijpende Woesten, Boesinghe,
Elverduigbe Briefen Yperen, Viamertinghe
Dickebusch,Reninghelst,St-Jan enLanghemarck.
9° Pc Gheluvelt, ten 10 ure 's morgens, den
Woensdag, 23 Mei, voor de gemeenten der 18e
Omschrijving begrijpende Zonnebeke, Bece-
laere, Gheluvelt, Zantvoorde, Gheluwe, Wervicq,
Comen, lioulhem, Hollebeke en Zillebeke.
10°Te Meessen, ten 10 ure '«morgens, den
Dijnsdag, 29 Mei, voor de gemeenten der 19°
Omschrijving begrijpende: Ploegsteert, Neder-
Waasten, Waasten, Nieuwkerke, Uranoutre, Wul-
verghem, Kemmel, Locre, Westoutre, Voorme-
zeele, Wylschaete en Meessen.
11° Te Moorslede, ten 10 ure en half des
morgens, den Maandag, 11 Juni, voor de gemeen
ten der 20c Omschrijving begrijpende Dadi-
zeele, Moorsb de, Ledeghem, Bolleghem-Cappelle,
Passchendaele en Oostuieuwkerke.
12° Te Meenen, ten 11 ure 's morgens, op
de Graanmarktden Donderdag, 24 Mei, voor
de gemeenten der 21" Omschrijving begrij
pende Meenen, Moorserie, Wevelghem en Rrc-
kem.
13° Te Kortrijk, ten 10 me 's morgens, op
de Nieuwe Veemarkt, den Woensdag, 16
Mei, voor degemeenten der 22° Omschrijving
begrijpende: Marcke, Bisseghem, Gulleghem',
Heule, Kort.ijk, Ceurne, Harelbeke, Bavichove,
Hulsle, Lendelede en Winket-St-Eloy
Onmiddelijk na het onderzoek, zal er in de
omschrijvingen eenen prijskamp plaats hebben
voor de uitreiking van vier premiën en vier eer
metalen aan de eigenaars der vier schoonste stieren.
Eerste premie 80 franks en een zilveren e,er-
metaal.
Iweede premie GO franks en een bronzen eer
metaal.
Derde premie 40 franks en een bronzen eerme
taal. Er zal mogen eene bewafingsprimie van 100
franks met een bronzen eermetaal toegekend wor
den aan eiken slier die, in eenen prijskamp der
vorige jaren, eene eerste primie van 80 frauks
zal bekomen en de hoedanighedtn van goeden
voorlteeler zal behouden hebben.
De prijskamp zal slechts geschieden tussch n
stieren van inlandsch ras of tusschen slieren ge
wonnen en gekweekt in de provincie.
De eigenaars en kweekers die in den prijskamp
willen mededingen, zullen door een schrift van
bet gemeentebestuur hunner woonplaats moeten
bewijzen dat de slieren welke zij aanbieden, hun
toebehooren sedert ten minste zes maanden. Dit
bewijsschrift zal moeten overgelegd worden op
het oógenblik zelf van den prijskamp.
den 27 April 1877.
Bes H. Absolsitie esi d<> Toekomst.
Wij blijven altijd verre ten achteren in onze
antwoorden op Jans Vuilblad. Waarom Oindat
de gezalfde krabbelaars iedere week zooveel dom
heden schrijven, dat wij dne of vier nummers
noodig hebben om die kwasten behoorlijk bij
hunne lange lepels te pakken 'T is alzoo dal wij
maar heden hunne uitkraming van 34 Maart
kunnen aanvatten.
In plaats van in hunnen pruttelpraat eenigzins
de hatelijke sermoenen, de onverdraagzame daden
er geheel de schandelijke handelwijs onzer zonde-
vergevers, in zaak van Gazet, Trompet en Buis-
absotnlie te kunnen rechtveerdigen, slaan Jans
pennelekkers daar met hun schijnheilig aange
zicht, hunne handen samengevoegd en hunne
valsche oogen naar de maan gedraaid, geweldig
uit te roepen De Toekomst brengt een god-
11 delooze en eeriooze artikel mede enz
Nu laat eens hooren.
a 'T schijnt dat wij de ft. Kerk, de geeslelijk-
heid, het H. Sakramanl der Biecht, de mirakels,
de H. Relikwiën, de kerkelijke wijdingen en
11 zegeningen beschimpen, bespotten, belasteren
11 en loochenen
Welnu, dal is eene reeks grrrrroote en don-
derrrrende woorden, maar zij klinken valsch
gelijk eene geboistene bel, want, behalve zij in
den grond niets dan leugentaal zijn, 'l geen
wij zullen bewijzen antwoorden zij niet een
woord op al T geene wij geschreven hebben en
zij leeren diensvolgens ook niets aan de Vuil—
bladlezers. Men weet dat zulks de Leffingsche
redeneringswijs is en een der schandelijkste
papentoerei). Zij schreeuwen, zij schelden, zij
kronkelen zich gelijk snaken, ieder maal dat ware
kristenen en goede burgers de onbeschaamde
misbruiken van den jesuilenboel aan 't volk doen
opmerken. Maar, zij weten niet een woord te
vinden noch in 't leven noch in de ware leering
van Jesus, om hunnen nieuwmoden winkel te
rechtveerdigen! Zij hebben geen ander uitvluchtsel
altijd het zelfde dan van te zeggen Wij
zijn de kerk van Christus, Wij zijn de leering
iv van Christus die ons niet aanhoort, aanhoort
i> God nietWij deelen zaligheid en doemnis
11 uitalwie aan onze sleppen hangt, slecht en
a goed, trekken wij in den hemel maar alle
andere menschen, deugdzaam of niet, gods-
dienstig of niet, menschlievend of niet, zullen
a voor eeuwig branden.
Menigvuldige onverdraagzame geestelijkheden
of paperijen op den aardbol, spreken juist de
zelfde taal. Het is 't oude papenlied 't welk van in
den beginne geheel de wereld doorklonken heeft,
en 't welk men lot hedendaags onophoudelijk,
noord en zuid, oost en west, hoort zingen. Het
luidt in alle kruisvaardtn en godsdienstoorlogen
het brengt inquisitie en religiebrandstapels mede.
De Mahometanen zingen het als zij de kristenen
vermoorden, de joodsche priesters zongen het aan
den voet van Jesus kruis de Dominikanen zingen
het in de afgrijselijke Barlholomeusnacht, de
Jesuiten zingen het den aardbol rond, hier in
kiezingen en politieke bedevaarden, daar aan
sterfbed eener rijke kwezel, ginder voor een hof
van assisen. Voorwaar, dat is zeer gemakkelijk,
maar 't is ook zeer dwaas, want het bewijst
klaarlijk dat hun kraam niet draaien kan, ten zij
met de schijnheiligheid der papen en de bijgeloo-
vigheid der sukkelaars.
Onderzoeken wij dan wat nader de zwarte
consciëntie der vuilbladkrabbelaars en wij zullen
nog altijd de onbeschaamde leugens waarmede
hun gezegend bladje wekelijks opgepropt is.
«.De Toekomst schrijft, zeggen zij, dat de
H- Kerk eene politieke zamenzweering is, een
nieuwmoden Pharizeierswinkel, een papenboel
vi en jesuilenboel Dus zij bespot en beschimpt
duidelijk de 11. katholieke Kerk, aan welke men
moet gelooven
Ongetwijfelt zullen de lezers van Jans Vuilblad
in klef zweet en in hennevleesch gekomen zijn
als zij zulke dingen zullen gelezen hebben. Maai'
ook, waarom lezen die onnoozelaars niet liever de
artikels zelve waarin al die baldadige redens
uitgewalgd zijn Alsdan, zouden zij er ten
minsten iets aan kunnen verstaan en zich aan
stonds kunnen overtuigen, dat Jans Vuilblad
maar een laslerblad is en dat de Toekomst dui
zendmaal gelijk heeft van te schrijven 't gene zb'
schrijft.
Ja maar, 't is juist daarom dat het lezen der
106/zoiYlst aan alle sukkelaars verboden is? op
straf van geene Gazetabsolutie te bekomen.' En
t is ook daarom dal ons antwoord door al die
dutsen niet zal mogen gelezen worden. Welnu,
.het zal gelezen en verstaan worden door veel
onafhankelijke lieden en levens goede kristenen
en wij zullen vervolgens de goedkeuring der
paperij en harer verslaafde tuiters gemakkelijk
nissen. (Wordt voortgezet).