Bezorgdheid voor het onderwijs.
Stadsnieuws.
Briefwisseling der Toekomst.
Schoon weder van den 27 lol den 51.
Terugkeer der hitte.
Maand buitengewoon veranderlijk,
voornamelijk te beginnen van den 20.
Men vermijde zich al te licht te klee-
den.
Bij koninklijke besluiten van 6 en 21
maart, worden door het staatsbestuur
nogmaals aan verscheidene gemeenten
voorschotten gedaan voor hel bouwen en
meubleeren van schoollokalen.
Die voorschotten beloopen lot de totale
som van 262.500 l'r.
De gemeenten aan wie die voorschot
ten gedaan worden, behooren uitsluitelijk
tot de provinciën Brabant, Luik, Luxem
burg, Henegouwen en Namen.
Toen wij zulks lazen zegden wij
Maar waar blijft Vlaanderen dan P
Zou men niet zeggen dat daar niets
meer te doen valt voor hel lager onder
wijs
Niets Och hemel, gaat van dorp lot
dorp, en gij zult spoedig de overtuiging
hebben dat een oneindig getal scholen in
Vlaanderen ontbreken. Terwijl andere
provinciën krachtig de hand aan 'l werk
slaan, slaapt men hier. Alles is er immers
ten beste, als de pastoor maar meester is
en zijne schoone lieve kanlscholen heeft
want wat kan men zoo al beters vragen
Inlussehen worden de twintig miljoe
nen, tot oprichting en meubleering der
scholen gestemd, slillckensaan uitgeput;
de andere provinciën gaan vooruit, en
ons arm Vlaanderen, waar de kl'erikalen
heer en meester spelen, blijft altijd in
den ouden slenter.
Schoone bezorgdheid, niet waar, voor
het lager onderwijs
Het liberale feest gegeven door den heer
Jules de Laveleye, heeft uitermate veel
bijval genoten, tot proef, men heeft het tot
6 ure des morgends uitgehouden zonder een
oogenblik onderbreking der gulhartigste
vrolijkheid'.
De Witte Klakkendie moedige liberalen,
openden het feest met een Concert, samen
gesteld uit schoone en goede uitgevoerde
stukken mochten zij volharden in hunne
pogingen zij zullen welhaast hunne moeite
beloond zien met den besten uitslag. Aan
houdendheid en vooral ijver in het bijwonen
der gedeeltelijke repetitien onder het wijs
bestier van den kuncligen heer Bodar, zullen
zij zich welhaast aan het hoofd zien van een
uitgelezen repertoir waarmede zij zeker zijn
op den vreemde lauweren te plukken.
Ten 10ure, de zaal, zindelijk behangen en
met bloemen versierd,was proppend volde
dansers, in gala uitgedorst, wachtten met
ongeduld het begin van den dans, de damen
lieten op hare lieve wezenstrekken zien dat
zij zeer geschikt waren eere te doen aan de
beminnelijke uitnoodiging van den heer de
Laveleye.
En het was zoo. Pas had het orkest, sa
mengesteld uit een twintigtal puike muzie
kanten, zijne eerste medeslepende akkoorden
laten hooren of honderden koppels huppelden
door de zaal dat het een plezier was.
Ditmaal nogeens heeft onze ijpersche
jonge lieden bewezen dat zijgeene prooi zijn
voor de congregatiën, die maar alleenlijk
passen voor onnoozelaars of schijnheiligen.
Mochten zij nóg lang dit begrijpen en wel
overleggen dat, zich buigen voor de cleri-
cale heerschzucht, het zijne eigene slaven
ketens smeden is, waardoor men later moet
afzien van alle vermaak en vriendenbetrek
kingen, onöntheerlijk aan den neerstigen
werkman.
Het is lang dat de geestelijkheid tracht
onze ijpersche jongheid te verkwezelen door
alle slach van bedreigingen, beloften en
vooral door hare lasterende proza van eenige
lage en vuige redacteurs der kleine cleri-
cale gazetten maar tot nu toe heeft het
niet veel geholpen, en indien er thans eenige
jongelingen, door hunne bètrekkingen, ge
noodzaakt zijn bij de Blauwe Koussen
(catholijke fanfare) te gaan spelen, mag
daarom de geestelijkheid zich niet voorstel
len dat zij de genegendheid van deze jonge
lingen bezitten, neen Wij durven het
zeggen, waren de drij vierden der Blauwe
Koussen vrij in hunnen keus, men zou ze
gulhartig de hand zien geven aan hunne
vrienden de Witte Klakken en met hun
verbroederen, want de ijperling, door zijn
vrolijk en vrij karakter, verfoeit de dibberij
en heeft eenen afkeer van de jesuiterij die
hem genoodzaakt tegen dank den schijnhei
ligen uit te hangen. Zij hebben reeds lang
begrepen dat hunne leiders maar werken
om, onder'den dekmantel der religie, hunne
politieke vijhanden door de ruïen en onge
lukken tot de onmacht te brengen
De ijperling wil vrij zijn en hij heeft het
bewezen in het feest van M. de Laveleye,
dit feest is de ontwaking onzer jongelingen,
die gelukkig zijn het voorzitterschap te zien
aanveerden door den man die hun begrijpt
en waardeert, die hun hoogschat omdat hij
man van hert is.
Bij hem, alhoewel hij aan de rijke en
hooge klas der samenleving behoort, komt
men geen egoïsm tegen, hij betracht het
welzijn, het geluk van iedereen, hij bemint
de broederlijkheid en de gelijkheid, hij is
niet bevreesd voor de snoodheden en de las
teringen onzer twee catholijke bladen 't
Nieuwsblad en het Journal d'Ypres, hij
durft luidop zeggen wat hij wil en wat hij
is, en hij is liberaal genoeg om zich niet te
schamen de hand te drukken aan den eerlij
ken werkman en den burger.
Wij zijn de tolk van geheel de ijpersche
jongelingschaar om hem over zijne gulhar
tigheid te bedanken, en tot een bewijs harer
hoogste voldoening en achting, mógen wij
aankondigen dat die jeugd, in den beginne
van den aanstaanden winter, hem een luis*
terlijk bal zal aanbieden tot bewijs dat zijn
goed hart aller achting gewonnen heeft.
X. X.
Raiikct. - In het hotel het Gouden
Hoofd, alhier ter stede, had op 1" Mei, de
jaarlijksche algemeene vergadering plaats
der heeren Notarisöfen van het arrondisse
ment.
Als iets zeldzaams aan te stippen is dat er
van de 29 in fonctie zijnde notarissen er geen
één ontbrak. Na anoop van het dagorde
heeft men zich vereenigd op een Banket.
Aan het nagerecht, heeft M. Ghristiaen,
notaris te Passchendaele, die deze plechtig
heid voorzat, een eeredronk aan den Koning
en aan de Koninklijke Familje gebracht,
in eene bewoording die den stempel droeg
van echte Vaderlandsliefde.
Deze eeredronk werd met begeesterde
toejuichingen begroet.
Al de genoodigden zullen van dit echt
broederlijk en vriendschappelijk feest een
zoet aandenken blijven behouden.
BURGERSTAND
Huwelijken.
Mijnheer de opsteller der Toekomst,
IJperen, 5 Mei 1877.
Schoolpenning.-Vorige lijsten, fr. 9,590-20
Eene Zangpartij in de estaminel de
Sterre, buiten de Statiepoort, 1-40
Lichting der bussen in de maand April
VrijestaleiiboogschuUersmaatschappij, 5-90
Witte Klakken, 51-77
Salon d'Apollon, 5-41
Mesure, 4-81
Gouden Arend, 6-85
Schaapstal, 14-50
Sultan, 21-4:7
Hotel du Nord, 5-57
Zilveren Hoofd, 5-94
-Citadelle, 9-86
Gouden Spoore, 15-98
Zalm, 22-95
La Lyre Ouvrière, 4-58
Armcs de France, 5-39
Vrange, 10-76
Uitgaven lot heden,
Blijft in kas IV.
van den 27" tot den 4" Mei 1877.
GEBOORTEN
Mannelijk geslacht 2)
Vrouweiljk id. 9)
9,563-3-8
6,055-70
te zamen 11.
Craeye, Henricus, baardscheerden en d'Hellem,
Emma, kantenwerkster. Casier, Polydorus,
hovenier en Van Elslander, Amelie, dienstmeid.
Verbanck, Jacques, serjant van policie en
Spotbeen, Viclorina, zonder beroep. Belley,
Willem, agent van policie en Daens, Maria, naai
ster. tvjvög nojius 81
Sterfgevallen.
Robaey, Coleta, 75 jaren zonder beroep, onge
huwd Bollingstraat. Mortier, Maria, 57 jaren
naaister, ongehuwd Lentemarkt. Oreel, Petrus,
90 jaren zonder beroep, weduwenaar van Maria
Hollrbeke, Dixmtideslraat Abeele, Idonia, 71
jaren zonder beroep, weduwe van Franciscus
Delahaye, S'-Jacobs-nevens-IJperenBlomme,
Leonia, 27 jaren zonder beroep, ongehuwd Thou-
routstraat Drbaene, Franciscus, 55 jaren zon
der beroep, ongehuwd Meencnstraat. Nosdy,
Ilermanus, 72 jaren werkman, echtgenoot van
Natalia Vandaele, Meencnstraat. Vandoorne,
Desiderius, 57 jaren voerman, weduwenaar van
Theresia Comte, Meencnstraat.Thyberghein,
Rosalia, 58 j. z. beroep ongehuwd, Bollingstraat.
Kinderen beneden (Mannelijk geslacht 5)
de 7 jaren: (Vrouwelijk id. 2)
deu 4 Mei 1877.
Be M. Absolutie en de Toekomst.
Heeft de Toekomst geschreven dat de H.
Kerk van Christus eene politieke zamenzweering
is
Nooit en dat is nog eens eene schijnheiligheid,
een leugen, ern papentoer,
'T gene wij zeggen en slaande honden, 't is
v dat de Jesuitekerk niets anders dan eene poli-
tieke zamenzweering is en die waarheid heb
ben wij reeds meermaals doen uitschijnen, zondëï
dat Jans Vuilblad daarop een enkel woord heelt
welen te antwoorden.
Wat is de ware, de oude, de heilige Kerk van
Jesus Is zij uitsluitelijk samengesteld uit renen
Paus van Rome, eenige roomsche bisschoppen,
eene menigte afhangende priesters, paters en
broertjes, gelijk onze Jans en hunne pennelekkers
hel gedurig in hunne Vuilbladjes willeb doen
geloven Geensinls.
Integendeel, zij is de vergadering van alle
kristen meuschendie de menschlievende en
verdraagzame leering van Jesus aannem n, en de
zelve zoowel in 't maatschappelijk als in
't bijzonder leven trachten uilteoefeneii. Ver
volgens in de ware Kerk van Christus, is de
hoofdplicht der priesters zelve, mcdebcgrrpen
bisschoppen en pausen, van alleenlijk onder 't volk
de leering van Jesus en niet een politiek stel
sel te verspreiden. Hnnne zending, evenals
die gene van alle ware kristenen, is van de goide
leering door overtuigingsmiddelen te verspreiden
zij zijn leeraars in de Kerk, maar zij zijn de
II. Kerk niet
Om zelve ware kristenen te zijn, moeten de
priesters eerst en vooral in hunne betrekkingen
met den evennaasten, en in hunne zeden de
menschlievende, de onbaatzuchtige en de zuivere
leering van Jesus nakomen En zelfs diegene die
zich derwijze gedragen, zijn daarom nog de
leering van Jesus niet
Evenals alle goede lieden, om God te vereeren,
moeten de priesters zich in alles eerlijk en deugd
zaam gedragen maar zij zijn daarom God
niet
En diesvolgens, als de Toekomst de gewel
dige korlbroeks van allen rang, die de leering van
Jesus door hunnen onverdraaglijken papenhaa!
vervangen hebben, bespot; als zij de zwarte
testameulrooveïs en geldströppers, de onbe
schaamde kiesdravers en twistzoekers, de. balda
dige en veroordeelde kinderbedervers misacht en
versmaadtdan vallen hare welverdiende bespot
tingen en hare billijke veronlweerdiging, niet op
God, noch op de leering en de ware Kerk van
Jesus, maar wel op verscheide soorten van man
nen, weike zich niet schamen al die heilige zaken
lot hun voordeel, hunnen hoogmoed, of hunne
ondeugden te exp.loilee.ren
I
'T is omdat alle de krist ene vienschen de
ware Kerk van Jesus uitmaken, dat de apostel
Pauliis, de groote oneenigheden vernomen heb
bende welke onder de Corinthianen bestonden,
hun deze kristelijke vermaning toestuurde Een-
ieder van u zegt ik ben van Paulus ik, van
Apollos ik, van Cephas en ik, van Christus
li Bestaat Christus dan uit verscheide deelen
Wel neen, Christus beslaat niet uit verscheide
deelen, en daarom zijn zij de priesters der ware
Kerk van Jesus niet, zij die de kristene men-
schen eener zelfde stad verdeelen in klerikale en
liberale kiezers, in tuiters en Philharmonisten, in
verkwezelde congréganislen en belasterde huis
vrouwen, aanbevolene en verbodene stieldoenders.
In de eerste kristene Kerken, moesten alle
kristene menschrn hunne priesters en bisschoppen
nirdebegrepen den bisschop van Rome
zelve verkiezen evenals de priesters en de bis
schoppen, hielpen zij de ware leering van Jesus
ophelderen en uitleggen, in de sijnoden en de
conciliën. Want in de ware Kerk van Jesus, is
het de eer van alle kristenen, van deelnemende
leden en niet verslaafde werktuigen te zijn. Het
geene eertijds de ware leering was, heeft niemand
kunnen omverwerpen zoodanig dal al de gewel
denarijen van eenige priesters, om zich zeiven in
de plaats der ware Kerk Ie stellen en alle kriste
ne inenschen onder de voeten te stampen, wel
cenigen tijd kunnen gelukken, maar nooit de
natuur der ware Kerk van Jesus zelve zullen
kunnen veranderen. Ook zal de jesuiterij
welke wij niet min verachten dan Paus Clemens
XIV de zelve veracht beeft onmachtig blijven
om de goede leering te doen vergaan. Volgens
ons, is de lijd niet verwijderd, dat die ongods
dienstige sicte iv nog eens en overal, uil de H.
Kerk van Christus verbannen zal worden.
V
Welnu, de Toekomst schreef nooit dat de
Ware Kerk van Christus eene politieke zamen
zweering is. Nooit! Maar, alsvvanneer zij zegt
dal de nieowmoden Jesuitekerk, met geweld, de
ware Kerk overmeesterd heeft, om de zelve lot
eenen politieken papenboel te herschapen, dan
zegt zij niets anders dan 't gene de ware kristenen
van Poperinghe, van IJper, van 't arrondisse
ment, ja van geheel 't krislendom niet ophouden
te zeggen.
En inderdaad, is er iemand die zou durven
zeggen dat te Poperinghe, bij voorbeeld, de H.
Kerk van Christus alleenlijk samengesteld is uit
Papeklinkje, Bullinck, Krulle, Huis-Muis, de
Corsetsnoerder, en zeven of acht andere 'Kschij-
trops, welke wij wekelijks met eenen hoop
tuiters dibben en pilaarbijters,' om hunnen papen-
haat, hunne schijnheiligheid, hunne dweepzucht
of hunne aperijen voor de pinnc móeten
brengen Zijn dan die kristelijke familien niets
meeiwelke zich buiten den caloteboel houden
de, de ware leer van Christus volgen en tevens
hunne vaderlandsplichten weten te volbrengen
En indien zij ook nog iets zijn in de ware Kerk,
waarom zouden zij niet, gelijk voortijds, 't recht
hebben van hunne priesters, die zoo schandelijk
hunne geestelijke zending miskennen, tol de ware
leering van Jesus terug te roepen
Ook is het juist gene men, in alle sleden en
landen van 't kristindoin zoowel als in de kleine
stad Poperinghe, niet ophoudt van aan de pries
ters te zeggen Laat uwen politieken en we-
reldlijken winkel varen; schndi uit van haat
en nijd onder de volkeren teslrooijen blijft in
de kerken, leert 't Evangelie en ziet af van die
lijdelijke oppermachlzuchl, door de welke gij
de ware Kerk, de ware leering, uwe ware
i. zending en uw eigen zeiven onleerl
En dal zeggen wij ook. (Wordt voortgezet).
Zékere eenvoudige personen twijfelen nog som
wijlen over drn oorsprong der domme, botte
colrespondenlien welke bijna wekelijks in hel
lJpersch vuilblad verschijnen.
Wij zeggen bijna wekelijks, w ant eenieder heeft
sedert langen lijd kunnen bruierkrn dat er twee
tijdstippen s'jaars zijn dat men van deze gebene
dijde proza beroofd is't is gedurende de twee
jaarlijksche vacanciën.
De vreemde zwarte kraaien zijn alsdan voor
ernigpn tijd tot hun gëboortenesl gevlogen en
men is dan van de moeite verlost de vuiligheid af
te vagen welke zij wekelijks iu het Ijpersche
vuilblad uitspouwen.
Zij hadden wederom drij weken gerust ten einde
nieuwe krachten te bekomen om al wat liberaal
is te bevechten met de oneerlijkste en schande
lijkste middelszij beschuiten zich, de lafaards,
onder hunnen langen rok, uit vrees dat zij op
hunnen korten broek zouden krijgen, irdien zij
zich durfden bekend maken; en wanneer men
hunne lastertaal leest, ziel men wel dat deze met
gewijd water is geschreven.
Zij klappen, die krabbelaars, van goddelooze,
zrdeloo/.e, eerlooze en schaamtrlooze schrijvers;
hewel, jongens, gij moet niet verregaan om zulke
te vinden, aanziet u in uwen spiegel en zegt
Ecco homo!
Ja, goddeloos zijn velen van u,want uw gedrag
is gansch het tegenovergestelde van'l gene God
van zijne schepsels cischt.
Wat doet gij met dezen goeden God ten zij hem
vervalschm, en, dagelijks, dezen die den oprech
ten God is, loochenen om er een valschen God
van te maken, een God die gij doet spreken en
handelen volgens uwe diifteu en uwe begeerten,
eenfantazijsten en jesuitieken God diegij gebruikt
als wapen legen degenen die u ontmaskeren en
uw doel kenbaar waken. Neen, zulkeri God be
slaat nil tdat is eenen afgod, gevormd dooi' de
hedendaagsche Pharizëen. Voor't gene ons betreft,
wij beminnen en vereeren maar drn waren, den
oorspronkelijken God, en zulk geloof zullen wij
blijver, bthoudeu.
Zij handelen ook van zedelooze en eerlooze, en
zij gevoelen niet dat de pen waarmede zij zulks
schrijven hunne hand brandt.
Bezoekt de rasphuizen en hoeveel langgerokte
zedeloozen zult gij daar niet vinden Hoevele
wangedrochten zitten daar achter de grendels niet
voor monsterachtige daden gepleegd te hebben
Onze gazet ware te klein om de veroordeelingen
in te lijven welke deze zeden- en eerebedervers
bedreven hebbengeen dagen gaan voorbij of wij
zien deze schandelijke daden zich nog voortzetten
en wanneereen dezerzaken ten voorschijn koomt,
al dè zwarten, alhoewel zij overtuigd zijn van de
pliclitigheid des beschuldigden, nogthans de
grootste pogingen doen om hem aan de justitie te
onttrekken en zijne vlucht te bevoordeelen.
Is dat zedelijk en eerlijk? antwoordt, zwarte
pennelekkers. En dan klappen zij nog van schaam
teloos en zij schijnen niet te gevoelen dat dit
woord, welk zij naar eens anders hoofd werpen,
terugkaatst om hun op het gezicht te botsen; ja,
men moet schaamteloos zijn om onder drn dek
mantel der religie een hert te verbergen dat in
plaats van liefde en verzoening, vervuld is met
haat, nijd en hoogmoed.
Treedt eene kerk binnrn, wat zult gij daar
hooren In plaats van de uitlegging van het
onsterfelijk Evangelie, legt men niets anders mécr
uit dan politiek; de predikstoel is veranderd in
eene tribuin waarvan schuimbekkende mannen
gebruik maken om hunne vraak uil Ie werken.
Voor 't gene de hel betreft, waaruit zij bewee-
ren dat de schrijvers dei-Toekomst geschopt zijn,
het moet voor deze ren geluk zijn, vermist zij dan
in niets anders meer dan in den hemel kunnen ge
raken, wanneer zij, als eerlijke mannen, hunnen
lijd zullen uitgedaan hebben in het vagevuur.
Voor de gekruinde schrijvelaars van het vuilblad
zal het gansch anders zijn, want den H. Alphon-
sius de Liguori zelf heeft gezegd, dat de hel zal
met gekruinde koppen geplaveid worden; zoodan
zwartjes, gij zult er in gaan tot het diepste, en
dat om er in te blijven.
Daar is de eenige antwoord, welke wij aan het
vuilblad kunnen geven om aan zijn verzoek te
voldoen.
ME ESSEN
3 Mei 1877.
Te midden den nacht van 29 tot 30 April laatst,
waren er eenige jonge lieden die op het gehucht
Sint-Elöi voorbijtrekkende, niet weening verwon
derd waren op zoo een ongewoon uur een zende
ling gerucht te hooren op een dak van een huis
(eene herberg genaamd de Oude Zwaan).
Hunne verwondering vergrootte nog toen zij uit
nieuwsgierigheid het huis naderende, zij zich
haastig moesten achteruit trekken wilden zij niet
verongelukt zijn door het vallen of werpen van
alle slach van stukken pannen, hout, latten brij-