Bezorgdheid voor het onderwijs. Stadsnieuws. Briefwisseling der Toekomst. Schoon weder van den 27 lol den 51. Terugkeer der hitte. Maand buitengewoon veranderlijk, voornamelijk te beginnen van den 20. Men vermijde zich al te licht te klee- den. Bij koninklijke besluiten van 6 en 21 maart, worden door het staatsbestuur nogmaals aan verscheidene gemeenten voorschotten gedaan voor hel bouwen en meubleeren van schoollokalen. Die voorschotten beloopen lot de totale som van 262.500 l'r. De gemeenten aan wie die voorschot ten gedaan worden, behooren uitsluitelijk tot de provinciën Brabant, Luik, Luxem burg, Henegouwen en Namen. Toen wij zulks lazen zegden wij Maar waar blijft Vlaanderen dan P Zou men niet zeggen dat daar niets meer te doen valt voor hel lager onder wijs Niets Och hemel, gaat van dorp lot dorp, en gij zult spoedig de overtuiging hebben dat een oneindig getal scholen in Vlaanderen ontbreken. Terwijl andere provinciën krachtig de hand aan 'l werk slaan, slaapt men hier. Alles is er immers ten beste, als de pastoor maar meester is en zijne schoone lieve kanlscholen heeft want wat kan men zoo al beters vragen Inlussehen worden de twintig miljoe nen, tot oprichting en meubleering der scholen gestemd, slillckensaan uitgeput; de andere provinciën gaan vooruit, en ons arm Vlaanderen, waar de kl'erikalen heer en meester spelen, blijft altijd in den ouden slenter. Schoone bezorgdheid, niet waar, voor het lager onderwijs Het liberale feest gegeven door den heer Jules de Laveleye, heeft uitermate veel bijval genoten, tot proef, men heeft het tot 6 ure des morgends uitgehouden zonder een oogenblik onderbreking der gulhartigste vrolijkheid'. De Witte Klakkendie moedige liberalen, openden het feest met een Concert, samen gesteld uit schoone en goede uitgevoerde stukken mochten zij volharden in hunne pogingen zij zullen welhaast hunne moeite beloond zien met den besten uitslag. Aan houdendheid en vooral ijver in het bijwonen der gedeeltelijke repetitien onder het wijs bestier van den kuncligen heer Bodar, zullen zij zich welhaast aan het hoofd zien van een uitgelezen repertoir waarmede zij zeker zijn op den vreemde lauweren te plukken. Ten 10ure, de zaal, zindelijk behangen en met bloemen versierd,was proppend volde dansers, in gala uitgedorst, wachtten met ongeduld het begin van den dans, de damen lieten op hare lieve wezenstrekken zien dat zij zeer geschikt waren eere te doen aan de beminnelijke uitnoodiging van den heer de Laveleye. En het was zoo. Pas had het orkest, sa mengesteld uit een twintigtal puike muzie kanten, zijne eerste medeslepende akkoorden laten hooren of honderden koppels huppelden door de zaal dat het een plezier was. Ditmaal nogeens heeft onze ijpersche jonge lieden bewezen dat zijgeene prooi zijn voor de congregatiën, die maar alleenlijk passen voor onnoozelaars of schijnheiligen. Mochten zij nóg lang dit begrijpen en wel overleggen dat, zich buigen voor de cleri- cale heerschzucht, het zijne eigene slaven ketens smeden is, waardoor men later moet afzien van alle vermaak en vriendenbetrek kingen, onöntheerlijk aan den neerstigen werkman. Het is lang dat de geestelijkheid tracht onze ijpersche jongheid te verkwezelen door alle slach van bedreigingen, beloften en vooral door hare lasterende proza van eenige lage en vuige redacteurs der kleine cleri- cale gazetten maar tot nu toe heeft het niet veel geholpen, en indien er thans eenige jongelingen, door hunne bètrekkingen, ge noodzaakt zijn bij de Blauwe Koussen (catholijke fanfare) te gaan spelen, mag daarom de geestelijkheid zich niet voorstel len dat zij de genegendheid van deze jonge lingen bezitten, neen Wij durven het zeggen, waren de drij vierden der Blauwe Koussen vrij in hunnen keus, men zou ze gulhartig de hand zien geven aan hunne vrienden de Witte Klakken en met hun verbroederen, want de ijperling, door zijn vrolijk en vrij karakter, verfoeit de dibberij en heeft eenen afkeer van de jesuiterij die hem genoodzaakt tegen dank den schijnhei ligen uit te hangen. Zij hebben reeds lang begrepen dat hunne leiders maar werken om, onder'den dekmantel der religie, hunne politieke vijhanden door de ruïen en onge lukken tot de onmacht te brengen De ijperling wil vrij zijn en hij heeft het bewezen in het feest van M. de Laveleye, dit feest is de ontwaking onzer jongelingen, die gelukkig zijn het voorzitterschap te zien aanveerden door den man die hun begrijpt en waardeert, die hun hoogschat omdat hij man van hert is. Bij hem, alhoewel hij aan de rijke en hooge klas der samenleving behoort, komt men geen egoïsm tegen, hij betracht het welzijn, het geluk van iedereen, hij bemint de broederlijkheid en de gelijkheid, hij is niet bevreesd voor de snoodheden en de las teringen onzer twee catholijke bladen 't Nieuwsblad en het Journal d'Ypres, hij durft luidop zeggen wat hij wil en wat hij is, en hij is liberaal genoeg om zich niet te schamen de hand te drukken aan den eerlij ken werkman en den burger. Wij zijn de tolk van geheel de ijpersche jongelingschaar om hem over zijne gulhar tigheid te bedanken, en tot een bewijs harer hoogste voldoening en achting, mógen wij aankondigen dat die jeugd, in den beginne van den aanstaanden winter, hem een luis* terlijk bal zal aanbieden tot bewijs dat zijn goed hart aller achting gewonnen heeft. X. X. Raiikct. - In het hotel het Gouden Hoofd, alhier ter stede, had op 1" Mei, de jaarlijksche algemeene vergadering plaats der heeren Notarisöfen van het arrondisse ment. Als iets zeldzaams aan te stippen is dat er van de 29 in fonctie zijnde notarissen er geen één ontbrak. Na anoop van het dagorde heeft men zich vereenigd op een Banket. Aan het nagerecht, heeft M. Ghristiaen, notaris te Passchendaele, die deze plechtig heid voorzat, een eeredronk aan den Koning en aan de Koninklijke Familje gebracht, in eene bewoording die den stempel droeg van echte Vaderlandsliefde. Deze eeredronk werd met begeesterde toejuichingen begroet. Al de genoodigden zullen van dit echt broederlijk en vriendschappelijk feest een zoet aandenken blijven behouden. BURGERSTAND Huwelijken. Mijnheer de opsteller der Toekomst, IJperen, 5 Mei 1877. Schoolpenning.-Vorige lijsten, fr. 9,590-20 Eene Zangpartij in de estaminel de Sterre, buiten de Statiepoort, 1-40 Lichting der bussen in de maand April VrijestaleiiboogschuUersmaatschappij, 5-90 Witte Klakken, 51-77 Salon d'Apollon, 5-41 Mesure, 4-81 Gouden Arend, 6-85 Schaapstal, 14-50 Sultan, 21-4:7 Hotel du Nord, 5-57 Zilveren Hoofd, 5-94 -Citadelle, 9-86 Gouden Spoore, 15-98 Zalm, 22-95 La Lyre Ouvrière, 4-58 Armcs de France, 5-39 Vrange, 10-76 Uitgaven lot heden, Blijft in kas IV. van den 27" tot den 4" Mei 1877. GEBOORTEN Mannelijk geslacht 2) Vrouweiljk id. 9) 9,563-3-8 6,055-70 te zamen 11. Craeye, Henricus, baardscheerden en d'Hellem, Emma, kantenwerkster. Casier, Polydorus, hovenier en Van Elslander, Amelie, dienstmeid. Verbanck, Jacques, serjant van policie en Spotbeen, Viclorina, zonder beroep. Belley, Willem, agent van policie en Daens, Maria, naai ster. tvjvög nojius 81 Sterfgevallen. Robaey, Coleta, 75 jaren zonder beroep, onge huwd Bollingstraat. Mortier, Maria, 57 jaren naaister, ongehuwd Lentemarkt. Oreel, Petrus, 90 jaren zonder beroep, weduwenaar van Maria Hollrbeke, Dixmtideslraat Abeele, Idonia, 71 jaren zonder beroep, weduwe van Franciscus Delahaye, S'-Jacobs-nevens-IJperenBlomme, Leonia, 27 jaren zonder beroep, ongehuwd Thou- routstraat Drbaene, Franciscus, 55 jaren zon der beroep, ongehuwd Meencnstraat. Nosdy, Ilermanus, 72 jaren werkman, echtgenoot van Natalia Vandaele, Meencnstraat. Vandoorne, Desiderius, 57 jaren voerman, weduwenaar van Theresia Comte, Meencnstraat.Thyberghein, Rosalia, 58 j. z. beroep ongehuwd, Bollingstraat. Kinderen beneden (Mannelijk geslacht 5) de 7 jaren: (Vrouwelijk id. 2) deu 4 Mei 1877. Be M. Absolutie en de Toekomst. Heeft de Toekomst geschreven dat de H. Kerk van Christus eene politieke zamenzweering is Nooit en dat is nog eens eene schijnheiligheid, een leugen, ern papentoer, 'T gene wij zeggen en slaande honden, 't is v dat de Jesuitekerk niets anders dan eene poli- tieke zamenzweering is en die waarheid heb ben wij reeds meermaals doen uitschijnen, zondëï dat Jans Vuilblad daarop een enkel woord heelt welen te antwoorden. Wat is de ware, de oude, de heilige Kerk van Jesus Is zij uitsluitelijk samengesteld uit renen Paus van Rome, eenige roomsche bisschoppen, eene menigte afhangende priesters, paters en broertjes, gelijk onze Jans en hunne pennelekkers hel gedurig in hunne Vuilbladjes willeb doen geloven Geensinls. Integendeel, zij is de vergadering van alle kristen meuschendie de menschlievende en verdraagzame leering van Jesus aannem n, en de zelve zoowel in 't maatschappelijk als in 't bijzonder leven trachten uilteoefeneii. Ver volgens in de ware Kerk van Christus, is de hoofdplicht der priesters zelve, mcdebcgrrpen bisschoppen en pausen, van alleenlijk onder 't volk de leering van Jesus en niet een politiek stel sel te verspreiden. Hnnne zending, evenals die gene van alle ware kristenen, is van de goide leering door overtuigingsmiddelen te verspreiden zij zijn leeraars in de Kerk, maar zij zijn de II. Kerk niet Om zelve ware kristenen te zijn, moeten de priesters eerst en vooral in hunne betrekkingen met den evennaasten, en in hunne zeden de menschlievende, de onbaatzuchtige en de zuivere leering van Jesus nakomen En zelfs diegene die zich derwijze gedragen, zijn daarom nog de leering van Jesus niet Evenals alle goede lieden, om God te vereeren, moeten de priesters zich in alles eerlijk en deugd zaam gedragen maar zij zijn daarom God niet En diesvolgens, als de Toekomst de gewel dige korlbroeks van allen rang, die de leering van Jesus door hunnen onverdraaglijken papenhaa! vervangen hebben, bespot; als zij de zwarte testameulrooveïs en geldströppers, de onbe schaamde kiesdravers en twistzoekers, de. balda dige en veroordeelde kinderbedervers misacht en versmaadtdan vallen hare welverdiende bespot tingen en hare billijke veronlweerdiging, niet op God, noch op de leering en de ware Kerk van Jesus, maar wel op verscheide soorten van man nen, weike zich niet schamen al die heilige zaken lot hun voordeel, hunnen hoogmoed, of hunne ondeugden te exp.loilee.ren I 'T is omdat alle de krist ene vienschen de ware Kerk van Jesus uitmaken, dat de apostel Pauliis, de groote oneenigheden vernomen heb bende welke onder de Corinthianen bestonden, hun deze kristelijke vermaning toestuurde Een- ieder van u zegt ik ben van Paulus ik, van Apollos ik, van Cephas en ik, van Christus li Bestaat Christus dan uit verscheide deelen Wel neen, Christus beslaat niet uit verscheide deelen, en daarom zijn zij de priesters der ware Kerk van Jesus niet, zij die de kristene men- schen eener zelfde stad verdeelen in klerikale en liberale kiezers, in tuiters en Philharmonisten, in verkwezelde congréganislen en belasterde huis vrouwen, aanbevolene en verbodene stieldoenders. In de eerste kristene Kerken, moesten alle kristene menschrn hunne priesters en bisschoppen nirdebegrepen den bisschop van Rome zelve verkiezen evenals de priesters en de bis schoppen, hielpen zij de ware leering van Jesus ophelderen en uitleggen, in de sijnoden en de conciliën. Want in de ware Kerk van Jesus, is het de eer van alle kristenen, van deelnemende leden en niet verslaafde werktuigen te zijn. Het geene eertijds de ware leering was, heeft niemand kunnen omverwerpen zoodanig dal al de gewel denarijen van eenige priesters, om zich zeiven in de plaats der ware Kerk Ie stellen en alle kriste ne inenschen onder de voeten te stampen, wel cenigen tijd kunnen gelukken, maar nooit de natuur der ware Kerk van Jesus zelve zullen kunnen veranderen. Ook zal de jesuiterij welke wij niet min verachten dan Paus Clemens XIV de zelve veracht beeft onmachtig blijven om de goede leering te doen vergaan. Volgens ons, is de lijd niet verwijderd, dat die ongods dienstige sicte iv nog eens en overal, uil de H. Kerk van Christus verbannen zal worden. V Welnu, de Toekomst schreef nooit dat de Ware Kerk van Christus eene politieke zamen zweering is. Nooit! Maar, alsvvanneer zij zegt dal de nieowmoden Jesuitekerk, met geweld, de ware Kerk overmeesterd heeft, om de zelve lot eenen politieken papenboel te herschapen, dan zegt zij niets anders dan 't gene de ware kristenen van Poperinghe, van IJper, van 't arrondisse ment, ja van geheel 't krislendom niet ophouden te zeggen. En inderdaad, is er iemand die zou durven zeggen dat te Poperinghe, bij voorbeeld, de H. Kerk van Christus alleenlijk samengesteld is uit Papeklinkje, Bullinck, Krulle, Huis-Muis, de Corsetsnoerder, en zeven of acht andere 'Kschij- trops, welke wij wekelijks met eenen hoop tuiters dibben en pilaarbijters,' om hunnen papen- haat, hunne schijnheiligheid, hunne dweepzucht of hunne aperijen voor de pinnc móeten brengen Zijn dan die kristelijke familien niets meeiwelke zich buiten den caloteboel houden de, de ware leer van Christus volgen en tevens hunne vaderlandsplichten weten te volbrengen En indien zij ook nog iets zijn in de ware Kerk, waarom zouden zij niet, gelijk voortijds, 't recht hebben van hunne priesters, die zoo schandelijk hunne geestelijke zending miskennen, tol de ware leering van Jesus terug te roepen Ook is het juist gene men, in alle sleden en landen van 't kristindoin zoowel als in de kleine stad Poperinghe, niet ophoudt van aan de pries ters te zeggen Laat uwen politieken en we- reldlijken winkel varen; schndi uit van haat en nijd onder de volkeren teslrooijen blijft in de kerken, leert 't Evangelie en ziet af van die lijdelijke oppermachlzuchl, door de welke gij de ware Kerk, de ware leering, uwe ware i. zending en uw eigen zeiven onleerl En dal zeggen wij ook. (Wordt voortgezet). Zékere eenvoudige personen twijfelen nog som wijlen over drn oorsprong der domme, botte colrespondenlien welke bijna wekelijks in hel lJpersch vuilblad verschijnen. Wij zeggen bijna wekelijks, w ant eenieder heeft sedert langen lijd kunnen bruierkrn dat er twee tijdstippen s'jaars zijn dat men van deze gebene dijde proza beroofd is't is gedurende de twee jaarlijksche vacanciën. De vreemde zwarte kraaien zijn alsdan voor ernigpn tijd tot hun gëboortenesl gevlogen en men is dan van de moeite verlost de vuiligheid af te vagen welke zij wekelijks iu het Ijpersche vuilblad uitspouwen. Zij hadden wederom drij weken gerust ten einde nieuwe krachten te bekomen om al wat liberaal is te bevechten met de oneerlijkste en schande lijkste middelszij beschuiten zich, de lafaards, onder hunnen langen rok, uit vrees dat zij op hunnen korten broek zouden krijgen, irdien zij zich durfden bekend maken; en wanneer men hunne lastertaal leest, ziel men wel dat deze met gewijd water is geschreven. Zij klappen, die krabbelaars, van goddelooze, zrdeloo/.e, eerlooze en schaamtrlooze schrijvers; hewel, jongens, gij moet niet verregaan om zulke te vinden, aanziet u in uwen spiegel en zegt Ecco homo! Ja, goddeloos zijn velen van u,want uw gedrag is gansch het tegenovergestelde van'l gene God van zijne schepsels cischt. Wat doet gij met dezen goeden God ten zij hem vervalschm, en, dagelijks, dezen die den oprech ten God is, loochenen om er een valschen God van te maken, een God die gij doet spreken en handelen volgens uwe diifteu en uwe begeerten, eenfantazijsten en jesuitieken God diegij gebruikt als wapen legen degenen die u ontmaskeren en uw doel kenbaar waken. Neen, zulkeri God be slaat nil tdat is eenen afgod, gevormd dooi' de hedendaagsche Pharizëen. Voor't gene ons betreft, wij beminnen en vereeren maar drn waren, den oorspronkelijken God, en zulk geloof zullen wij blijver, bthoudeu. Zij handelen ook van zedelooze en eerlooze, en zij gevoelen niet dat de pen waarmede zij zulks schrijven hunne hand brandt. Bezoekt de rasphuizen en hoeveel langgerokte zedeloozen zult gij daar niet vinden Hoevele wangedrochten zitten daar achter de grendels niet voor monsterachtige daden gepleegd te hebben Onze gazet ware te klein om de veroordeelingen in te lijven welke deze zeden- en eerebedervers bedreven hebbengeen dagen gaan voorbij of wij zien deze schandelijke daden zich nog voortzetten en wanneereen dezerzaken ten voorschijn koomt, al dè zwarten, alhoewel zij overtuigd zijn van de pliclitigheid des beschuldigden, nogthans de grootste pogingen doen om hem aan de justitie te onttrekken en zijne vlucht te bevoordeelen. Is dat zedelijk en eerlijk? antwoordt, zwarte pennelekkers. En dan klappen zij nog van schaam teloos en zij schijnen niet te gevoelen dat dit woord, welk zij naar eens anders hoofd werpen, terugkaatst om hun op het gezicht te botsen; ja, men moet schaamteloos zijn om onder drn dek mantel der religie een hert te verbergen dat in plaats van liefde en verzoening, vervuld is met haat, nijd en hoogmoed. Treedt eene kerk binnrn, wat zult gij daar hooren In plaats van de uitlegging van het onsterfelijk Evangelie, legt men niets anders mécr uit dan politiek; de predikstoel is veranderd in eene tribuin waarvan schuimbekkende mannen gebruik maken om hunne vraak uil Ie werken. Voor 't gene de hel betreft, waaruit zij bewee- ren dat de schrijvers dei-Toekomst geschopt zijn, het moet voor deze ren geluk zijn, vermist zij dan in niets anders meer dan in den hemel kunnen ge raken, wanneer zij, als eerlijke mannen, hunnen lijd zullen uitgedaan hebben in het vagevuur. Voor de gekruinde schrijvelaars van het vuilblad zal het gansch anders zijn, want den H. Alphon- sius de Liguori zelf heeft gezegd, dat de hel zal met gekruinde koppen geplaveid worden; zoodan zwartjes, gij zult er in gaan tot het diepste, en dat om er in te blijven. Daar is de eenige antwoord, welke wij aan het vuilblad kunnen geven om aan zijn verzoek te voldoen. ME ESSEN 3 Mei 1877. Te midden den nacht van 29 tot 30 April laatst, waren er eenige jonge lieden die op het gehucht Sint-Elöi voorbijtrekkende, niet weening verwon derd waren op zoo een ongewoon uur een zende ling gerucht te hooren op een dak van een huis (eene herberg genaamd de Oude Zwaan). Hunne verwondering vergrootte nog toen zij uit nieuwsgierigheid het huis naderende, zij zich haastig moesten achteruit trekken wilden zij niet verongelukt zijn door het vallen of werpen van alle slach van stukken pannen, hout, latten brij-

HISTORISCHE KRANTEN

De Toekomst (1862-1894) | 1877 | | pagina 2