Zij snaak1!] wat zij zaaiden. i r Stadsnieuws. u S t n h si c 1 d I, i s c maar ziet BURGERSTAND Huwelijken. Sterfgevallen. O t zondereen schim van recht te bezitten. Hun recht bestaat enkel in het bedrogen de leugen. De kloosterlingen doen belofte van armoede, zij mogen zelfs het kleed niet bezitten dat zij dragen. Zij hebben blinde gehoorzaamheid beloofd, zij zijn niets dan eenen stok in handen hunner over sten volgens de jesuiten zijn zij nog enkel een lijk. Wettelijk mogen er geen kloosters bestaan het bedrog heeft ze op nieuw tot stand gebracht. Bijna eene halve eeuw, zegt de geleerde professor, is het bedrog in Belgie aan het werk. Eerst hield het zich verborgen en ver doken onder duizend en een valschen schijn. In '1830 zegde M. de Gerlache Zijn er nog Jesuieten In 1877 regeeren zij in Belgie! Daar het bedrog hun zoo goed lukte hebben de monikken eindelijk het masker afgerukt en ze zijn komen stemmen als kie zers. En alle oogen zijn opengegaan en men is gewaar geworden welk doel het bedrog wilde bereiken. Men beschuldigt de monikken dat zij de familie berooven. Dat is waar, maar dat ge beurt reeds zoo lang er monikken bestaan. Maar voor wie berooven zij de familien Eertijds hadden zij geen andere ambitie dan hun klooster rijk te maken. Den dag van heden willen zij regeeren en zij regeeren. Hunne rijkdommen, die altijd aan groeien, dienen om kiezers te koopen en om eene bedriegelijke meerderheid te maken. Ze hebben eindelijk gezegd waarom zouden wij zeiven geene kiezers zijn Dat kost minder. En de Ihken hebben zich burners ge maakt Deze gekochte kiezers en die lijken- burgers bederven het kiezerskorps. Bedrie gelijke kiezers kiezen eene bedriegelijke meerderheid, en een bedriegelijk ministerie bestuurt het land. Ziedaar het reusachtig bedrog dat ik aan wijs aan al wie zedelijk verstand bezit alsook den eerbied, ik zou willen zeggen, de veree ring van het recht. Ziehier wat de heer Laurent nog verder over de monikken schrijft Kan een pater kiezer zijn Dat is alsof men vroeg of hij eigenaar zijn kan. Ik ant woord zedelijk en wettelijk, neen. De pater kan de eigenaar niet zijn van het kleed dat hij draagthij verkracht zijne belofte als hij beweert eigenaar te zijn hij beliegt zijn geweten, wanneer hij als eige naar komt stemmen. In den tijd dat de Katholieke Kerk en met haar het kloosterschap in hare volle macht was, zegde men dat de paters dood voor de wereld waren men vergeleek ze aan enge len als burgers van het hemelsch Jerusalem leefden zij in hunne kloosters het leven der engelen. Wat hebben die engelen, die hemelbe woners in onze kiezingen te doen Kunnen zij tegelijkertijd dood en levend zijn? Ziedaar het zedelijk bedrog. De pater-eigenaar is een bedrieger, die zijne gelofte beliegtde pater-kiezer bestaat derhalve enkel bij bedrog. Is het zedelijk onmogelijk dat de pater-eigenaar en diens volgens kiezer zij, dan is het even onmogelijk dat hij het wettelijk zij. De pater is geen dubbel persoon, pater en burger hij is een enkel en zelfde persoon, en in die enkele persoon verzwelgt de pater den burger, er blijft niets over van den pater,die geen eige naar, ook geen kiezer kan zijn. Kan men zich een persoon voorstellen die zou zeggen In mij zijn er twee per sonen, een pater en een burger. Als pater ben ik het kleed niet rijk dat ik op het lijf draagals burger ben ik millioenair. Als pater ben ik een burger des hemels, dood voor de wereld als burger ben ik Belg. Kan men samen dood en levend, eigenaar en geen eigenaar zijn Valsch is dit alles, bedrog en leugen. De wezenlijkheid, de waarheid is het, dat de pater-burger niets bezit en zelfs niets wil bezitten koopt hij iets dan is 't voor het klooster bezit hij iets 't is voor de geeste lijke vereeniging waarvan hij lid is hij geniet niemendal van de goederen waarvan hij de bedriegelijke eigenaar is. Lees welke beteekenis het wetboek geeft aan den eigendom cc dat is het recht om op de volledigste manier te genieten van en te beschikken over de dingen. Geniet de pater van de goederen, waarvan hij zich de eigenaar noemt Geniet hij er van op de volledigste manier Beschikt de pater en beschikt hij op de volledigste manier over de dingen die hij zegt zijn eigendom te we zen? Het is altijd het bedriegelijk klooster dat beschikt, en het beschikt door bedrog, zooals het geniet door bedrog, want het klooster bestaat niet in de oogen der wet. Het is de niet en kan de niet genieten. Kan hij beschikken i) Men wil nogtans dat dit samenweefsel van bedriegerijen wettelijke gevolgen zou hebben, en nog al het grootste dat voort vloeit uit den eigendom de uitoefening der souvereiniteitHier is eene nieuwe leugen, een nieuw bedrog. De pater, die stemt, noemt zich burger eigenaar het is als burger dat hij zijne stem in de kiesbus steekt. Leugen die pater burger is maar de schim van een mensch. St. Franciscus zegt dat hij een stok is St. Ignatius van Loyola heeft eene krachtdadi gere uitdrukking, het is een lijk. Wie doet al die stokken en al die lijken bewegen De generaal der orde, dat is te zeggen de Kerk. Het is dus niet de pater die stemt, het is zijn overste die stemt, het is het klooster, de vereeniging, allemaal wezens die niet bestaan. i) Hier zijn bedrog en leugen tastbaar. Is het de burger die stemt of is het de pater De burger is eene leugen, een ingebeeld, bedriegelijk wezen, een levendig lijk de pater heeft geen eigen wil, geene persoon lijkheid meer, die heeft hij "'afgezworen en men wil, op 't oogenblik der stemming, dat die persoonlijkheid zou herleven, dat de burger zou verrijzen, dat hij vrij zou stem men zooals hij wil Dat alles is leugen Men ondervindt eenige moeite om dingen te bewijzen die uit hun eigen in 't oog sprin gend zijn dat is bijna>of men zou willen bewijzen dat de zon schijnt. De Middensectie zal mij ter hulp komen. Dikwijls heb ik ge zegd, in zaak van recht cc Slechte redenen, slechte zaak. De zaak, welke de Midden sectie verdedigt, moet wel slecht zijn, want hare bewijsredenen zijn zoo slecht als 't maar zijn kan. Men zou kunnen inbrengen en is dat mijn gevoelen, dat de paters geene Belgen zijn. Zij beliegen hun geweten, hunne gelof ten, met te zeggen dat zij Belgen zijn. Men kan geen twee vaderlanden hebben, hun vaderland is in den hemel, of, indien men wil te Rome. De lijken kunnen van geen enkel politiek recht genieten degenen die zich dus tot een lijk maken verliezen hunne hoedanigheid van Belg. De paters zijn Belg gelijk zij eigenaar zijn, door bedrog en leugen. Welnu, in rechte bederft het bedrog alles dat is een axioma welk ik den verslaggever aanbeveel. Ik ga er de gevolgen van afleiden. De paters zijn bedriegelijke wezens tot in het merg der beenen. Ziedaar de wezen lijkheid. Wat stelt de verslaggever in de plaats? Eene valschheidDe paters, zegt hij, zijn van de andere burgers niet te onder scheiden als door hun kleedsel en hunne levenswijze. Het is dus het kleedsel dat de monik maakt. De pater moet maar zijne monikspij afdoen en is burger, door de schuld van den kleermaker die hem een jas gemaakt heeftwie zou ooit kunnen gelooven dat de kleermaker burgers en kiezers maakt Ik vraag den lezer verschooning dat ik flauwe praat vertel in zulke ernstige zaak. Maar ik heb te doen met flauwe plezanten. De verslaggever vergeet, in heel zijn verslag, het axioma welk ik hem herinnerd hebhet bedrog bederft alles. De Belgen zijn gelijk voor de wet. Ik veronderstel dat de paters Belgen en burgers zijn als zoodanig mogen zij de rechten uitoefenen, welken de grondwet aan den belgischen burger toekent, als zij de door de wet vereischte voorwaar den vervullen. Vervult de pater de ver eischte voorwaarden om kiezer te zijn Zie daar heel de kwestie. Laten wij dus de wettigheid voor de wet. Dat is een dier groote woorden waarvan de onbehendige advokaten zich bedienen, bij gebrek aan goede redenen. Ik zeg dat ze onbehendig zijn. Want de slechte redenen bewijzen dat de zaak slecht is. Dat is den verslaggever der Middensectie overkomen. Hij schreeuwt dat men de Constitutie schendt. Dat doet een wonderbaarlijk goed effect op eene meerderheid waarvan de drij kwaart en half het eerste woord niet kennen van recht, wet of grondwet. En in den grond zijn het niet dan woorden en zeggerijen. Verba et voces. zij" neus lang is i nel verder dan uwen De klerikale bladen melden dat overal het portret van Z. H. Pius IX wordt uitgegeven dal er zelfs drukkers zijn die er 500,000 exemplaren van hebben ge trokken. cc Dat is een bijzonder lecken van toegenegenheid en geestdrift, zegt de Courrier de Bruxelles, welke overal losbarst ter gelegenheid van het jubel feest van den paus. Maar, doet een brusselseh blad op merken, is men wel zeker dat dit uit ge negenheid is dat men het portret van den paus koopt Voor twee maanden gaf men het portret van Moyaux in alle formaten uit en het werd op honderden duizenden exempla ren verkocht. Nu negen jaren geleden had hel portret van Troppman een ongehoorden bijval er werden ontzaglijk veel exemplaren verkocht van de beeltenis des vijfdubbe- len moordenaars. Zou men durven zeggen dat het uit genegenheid was dat die portretten wer den gekocht Gij, klerikale dweepers, gij maakt uit alles gevolgtrekkingen die u voordeelig Overal, en in alle landen, gaal er een machtige oorlogskreet op tegen de aan matigingen der roomsche geestelijkheid. Zie naar Duitschland en Zwitserland welke maatregels daar genomen geweest zijn ter bescherming van den Staal. Zie naar Frankrijk hoe de stemmen der in- vloedhebbcndste mannen de beteugeling vragen dier woelziekte sekte. Zie einde lijk naar ons land en hoor welke hesehul digingen in de Kamer der Volksvertegen woordigers tegen hen uitgebracht worden. Het kan ook niet anders. In alles en over alles den meester w illen spelen aan iedereen de wet willen geven de helft der natie bestendig voor alles wal slecht is uitmakenhel verstandige deel der bevolking onophoudelijk aanvallen eene: massa voorrechten bezitten door al de burgers betaald worden geen lasten in den Slaat hebben; dit gaat waarachtig een beetje te ver en dit zal, dit moet ein digen De minste klaarzienden beginnen hel gewaar te worden; de liberale partij be gint te gevoelen dal zij dupe is van hare groote verdraagzaamheid en hel hoogst tijd wordt paal en perk te stellen aan de eischen van de eeuwige vijanden van licht en vooruitgaan. Ook, hoor maar naar onze liberale Volkvertegenwoordigers! Welke hevige aanvallen, en aanvallen die weerklank vinden in hel hart des volks, omdat dit volk weet dal het noch rust noch vrede hebben zal. zoolang de bemoeiingen der geestelijkheid op politiek terrein voort duren zullen. Hoor welke krachtige waarheden men hun zegt cc Gij, gij hebt het recht niet in onze politieke twisten tusschen te komen. Gij zijl geen Belgisch burger gelijk een ander. Gij hebt gehoorzaam- heid gezworen aan een vreemden vorst en dien moet gij slaallijk volgen Gij moet geen soldaat zijn Gij moet geen deel maken der Garde-Civiek Gij moet geen lid zijn van den jury Wij geven u eene goede jaarwedde Gij krijgt een prachtig huis voor niets, En dit is nog niet genoeg. Gij wilt iedereen doen dansen gelijk gij schui- feit gij moet heer en meester zijn over alles Neen, neen gij volbrengt de plich- ten niet van een Belgische burger gij moet bijgevolg ook de zelfde rechten niet hebben. Gij zult geen keizer meer zijn. Houd u met uwe kerk, met uwe geestelijk zaken bezig, en vrede en vriendschap zal weerom in onsgeliefde vaderland heersehen Zoo spreekt men tegenwoordig en men heeft duizendmaal gelijk. En zij, zij moeten er zich niet over beklagen. Het is hunne schuld zoo tegen woordig deze gedachten bij eene massa menschen toegang vinden. Zij hebben overal twist en tweedacht gezaaid en nu maaien zij de vruchten hunner dwaze en onbezonnen handelwijze. IJperen, 2 Juni 1877. Scüioalpevmiug.-Vorige lijsten, fr. 9,561-55 Omhaling gedaan op het feest dei- Dry Posthoorns4-00 Uilgaven tot heden, 9,565-55 G,0G5-70 Mlijft in k&s fi». 3,499-85 Sclioouc kunsten. - Sedert eenige dagen ziel men aan het venster van M. Désiré Bohni, in de Boesinghe-straat, een allerschoonste schilderij tentoongesteld, door M. Th. Ceriez geschilderd, en verbeeldende ren Fluitspeler, onder Lodevvyk XIII. Zelden, volgrnsons, heeft die schrandere artiest beter gelukt. De houding van dit personaadje is vol natuurlijkheid, en zijne wezenstrekken zijn van eene opmerkzame evenredigheid. Wat de schildering aangaat, dezelve is, volgens gewoon te, voltooid lot in hare kleinste bijzonderheden, zonder nogtans in tuitenplooing teoverslaan noch nadeel te brengen aan goede afwerking. Dit panneel, vol warmte en leven, maakt een schoon legenhangsel met den boekenliefhebber, die thans ter tentoonstelling van Parijs prijkt. Wij hebben de goede kans genoten op hel atelier van den zelfden artiest eene andere schil derij te kunnen bewonderen Binnenste eener wachtzaal, die als schildering en effekt, niet ten onderen moet geven voor den Fluitspeler. Dit doek, welk ons deze herinnert die reeds op ons stads-museum prijkt, maar van grooleren omvang en met eene figuur meer, is bestemd voor de Tentoonstelling van Gent, maar wij hopen dat vóór hij dien wegzendt, hij hem zal laten tentoon stellen ter voldoening zijner toegenegene mede burgers. S9e Vcklfecst van Maandag bij de 3 Posthoorns was uitermate levendig en, niette genstaande het wankelbaar weder waren de be zoekers talrijk. De prijsbolling telde ongeveer 100 medekampers. Een twaalftal magnifieke prijzen, waaronder eene teekening door M. 1. L. zijn moedig betwist geweest. De gelukkige win naar van het kunststuk is M. A. V. A. Na de uitreiking der pi ijzen ging men over tot het souper dal onder alle oogpunten beschouwd zeer overeenstemmig was met het overige van het feest bij hel nagericht stond de heer voor zitter recht en bedankte al de feestgenoten en bijzonderlijk de commissie over hunne ieverige medewerking tot het welgelukken van dit feest en verhoopte hetzelve gedurend het schoon jaar getijde nog eenige keeren te hernemen. Dan bracht M. A. L. eene levendige dankbetuiging aan den artiest die door zijn talent zulke broederlijke feestjes hielp tot stand brengen. Daarna nam M. de baron C. het woord en in vveluitgekozene zinsneden deed hij den moed en werking uit schijnen van den heer voorzitter en leden der commissie die alles zoowel lot een schitterenden uitslag hebben weten te brengen. Al deze aan spraken weiden nvt geestdriftige toejuichingen der talrijke menigte begroet en hel feest heeft zeer laat iu den avond een einde genomen opgesloten door een prachtig vuurwerk. Gedurend geheel den namiddag had men van stad hef bulderen van liet kanon gehoord en van daar ook kon men de vlaggen zien wapperen die deel maakten der versiering. Wat wij ter plaats bemerkt hebben is dat er een kraam stond waar men alle slach van lekkernijen verkocht kn naasten male zouden er wei kunnen barakken staan, en misschien de cirque Cotrelly wie weet, want men moet daar geen standgeld betalen. t*t8Jifslas; d«r stierenkeuHng welken te IJperen heeft plaats gehad den Maandag 28 Mei 1877. Aangebodene slieren99 (Het getal der opgetelde slieren beliep den I Januari laatst tot 137). Toegelatene82 Gereformeerde7 Uitgestelde10 99 Aangebodene stieren op den prijskamp 13. le prijs: Désiré Vandeubroele, Boesinghe. 2e id. denzelfden. 5e id. Merlevede, Karei, IJperen. Biii'gerwacEit. - Maatschappij cijbel- schu Iters. 2C schieting van 't zomerseizoen. 28 Mei 1877. 1. Durnon, A'°, 0. 6 4 5 6 1 22 2. Lesaffre, Ale, 7 4 3 1 3 4 22 3. Swekels, L, 0 5 4 5 2 4 18 4. Maillard, G, 5 13 5 5 0 17 5. Poot, H, 0 3 5 1 4 2 15 6. Vandermarliere L. 1 5 2 2 2 2 14 7. Vergracht, J, 0 5 3 4 5 0 13 8. Ligy, F, 0 0 4 5 5 0 12 9. Variheule, L, 0 2 7 10 0 '0 10. Leclercq, T, 0 2 4 2 0 1 9 Concorde (Buiten). Programma der stukken welke zullen uitgevoerd wor den door het muziek van het le linie reg', onder het bestuur van M. Ch. Simar, den Zondag 3 Juni 1877, ten 6 ure 's avonds 1. Marche-défilé sur l'op. le Capilaine Henriot (Gevaert). 2. Le Cuïd. ouverture, arr. (Thomas). 5. Marche égyplienne (Strauss). 4. Transcription de l'op. Aïda (Jn Simar). 5. Les Dragons de Villars fantaisie arr. (Merckn). 6. LeSoir. valse (Metra). van den 25" Mei tot den 1" Juni 1877. GEBOORTEN Mannelijk geslacht 2) Vrouweiljk id. 3) tezamenj- Sarasin, Carolus, wever cn Dauchy, Sophia, fabriekwerkster. Seglur, Leonardos, dienst knecht en Depnydl, Prudentie, dienstmeid. Viane, Henricus, landhoiivverswerkman en Bar- dyn, Virginia, vvrrkv ouw. Hof, Joannes, QÖ jaren, zonder beroep, onge huwd, Bolerstraal. Jansen, Theresia, (iC jaren, kantwerkster, echtg* noote van Petrus Vanheule, Mcenenslraat. Slagmulder, Josephus, 67 jaren, werkman, echtgenoot van Sophia Andries, Meenenstraat. Van Ee, Rosalia, 34 jaren, kantwerkster, echlgenoote van Carolus Dehouck, Houtmarklstraat. Samyn, Jacoba, 85 jaren, herbergierster, echtgenoole van Petrus Lamebn, Rijsselstraat. Kinderen beneden (Mannelijk geslacht 5) de 7 jaren; (Vrouwelijk id. i>)

HISTORISCHE KRANTEN

De Toekomst (1862-1894) | 1877 | | pagina 2