BERICHT.
Uit er hand te pachten
A LOUËST"
H A L S,
grande salie de l'Aigled'or
VERSCHILUG NIEUWS.
mëngëLingen.
UNE PETITE CAMPAGNE,
MARKTPRIJZEN,
1
GBANDS
naar de school gaan om den catechismus te
leeren; maar al oogenverblinding. Zij hebben
nog geenen voet in de gemeenteschool gezet.
De meesters mieken er een punt van cons
cience van den catechismus goed aan te lee
ren; maar onze priesters verwaarloozen een
hunner heiligste plichten, te weten het
christelijk onderwijs der kinderen.
Alle Becelaernaars, zoowel katholieken
als liberalen, keuren zulke handelwijze af.
Honderd twintig kinders wonen de ge
meenteschool bij; dus zijn 120 kinders van
alle onderwijs in den catechismus beroofd.
Schande, duizendmaal schande voor onze
priesters.
Dikwijls zeggen zij uit hunnen preekstoel
dat zij de dienaars van God en de navolgers
van Christus zijn; schoone dienaars, schoone
navolgers voorwaar. Indien zij de woorden
van Christus zoo begrijpen, dan verstaan wij
ons aan de christelijke leering niet meer.
Ileeft Christus niet gezeid: Laat de kleine
kinderen tot mij komen, want dal zijn
engeltjes waurvoor mijn Vader het rijk
des hemels bereid houdt. En de navol
gers van Christus verstooten die 120 kin
ders, die onnoozele schepseltjes, door hunne
ouders naar de gemeenteschool gezonden,
omdat deze de eenige school is waar de kin
ders een goed en volledig onderwijs kunnen
ontvangen.
Wij kennen eenen eerbiedweerdigenpries
ter die ons over eenigen tijd gezegd heeft dat
hij niet kon verstaan hoe dat priesters het
onderwijs van den catechismus durven ver
bieden. En, voegde hij erbij met tranen in de
oogen, ik mag de priesters niet beknibbelen,
maar toch durf ik bevestigen dat ik in hunne
plaats niet zoude willen zijn, want zij zid-
len er harde rekening van geven bij God.
Maar, zult gij ons vragen, het zijn de
priesters niet die den catechismus verbieden
in de gemeenteschool, het is de gemeente
raad. Daar is niets van, vrienden lezers.
Hoort liever.
Als de liberalen aan 't bestuur waren, was
de eerste bezorgdheid van onzen welbemin
den vriend, Mr Bay art, aan het hoofd van
het schoolprogramma den catechismus te
stellen. Daarvoor zullen alle ouders hem
altijd veel dank weten te bewijzen. De ka
tholieken komen aan het bestuuren zij
verbieden den catechismus. Dat zijn op
rechte katholieken, he
De liberale raadsleden vragen hel
christelijk onderwijs in iedere vergaring;
doch zij winnen er niets bij. De kaloten blij
ven hardnekkig in hunne boosheid volherden.
In de zitting van 3 Februari laatst heeft A. D.
den wensch der ouders vernieuwd; en weet
gij, vrienden lezers, welk antwoord hij be
kwam De burgemeester lacht hem uit;
en stuurde hem eene uitdrukking aan 't
hoofd welke wij hier niet zouden durven
aanhalen. Zietdaar dus een katholieke bur-
gemeesier die met de religie spot. Do 28
schepen kwam uit met den paus. Och
Heere toch! wat men al aan dat mannetje
dat slechts met groote moeite zijnen naam
kan zetten durft wijsmaken. Zoo, de paus
(niet de pauw) verbiedt in het klein gemeen-
tje Becelaere wat hij overal elders toelaat.
Is er dus een paus voor Becelaere alleen?
Een ander raadslid, openhartiger dan de
twee voorgaande, zei hem dat het de gees
telijke overheid der gemeente was die het
verbood.
Wij hebben ons dus nooit misgrepen als
wanneer wij zegden dat de pastor terzelfder-
tijd burgemeester is. Voordezen was de bur
gemeester meester op het stadhuis en de
pastor meester in zijne kerk; en alles ging
om ter best. Maar nu, sedert dat de pastor
burgemeester is, gaat alles om zeep. De
autoriteit wordt niet meer gerespecteerd
er is geen ontzag meer onder de menschen,
en waarom Omdat zij wel weten dat de
burgemeester met naam maar niet met ter
daad, onder de bevelen van pastor-burge
meester staat, en dat hij, pastor met zijnen
zachten aard, wel zou durven gebieden alle
berispelijke en strafbare daden in het dood
boek te laten als wanneer zij gepleegd wor
den door mannen die zich katholiek noe
men. Op zulke wijze wordt de samenleving
onmogelijk; en niet te verwonderen ook dat
er sedert het kalotebestuur bijna alle Zonda-
ge gevochten wordt.
Hewel, pastor, gij, als wezentlijke burge
meester, gij verbiedt den catechismus; gij
zult er verantwoordelijk voor zijn; hij, maar
niet de ouders, zult harde rekening geven
aan God, omdat gijin plaats van zijne
leering te verspreiden, werkt met handen
en voeten om ze uit te roeien.
Nu eindelijk weten wij wie de vervolgers
van de religie zijn. Het is de paus niet noch
de pauw die dit onderwijs verbiedt; maar de
priesters van Becelaere vervolgen de religie,
zij berooven bij honderden kinders van het
christelijk onderwijs.
Ten tijde van Napoleon I, als wanneer de
kerken gesloten waren, moesten de priesters
in huizen hunne mis lezen. Soms hoort men
nog oude menschen zeggen dat zij of hunne
ouders hunne eerste communie in eene schuur
gedaan hebben. Met schande spreken zij van
die aloude tijden, van die tijden van vervol
ging, zeggen zij.
Maar wat zullen onze tegenwoordige kin
ders, groot geworden, dan zeggen Nu lee
ren zij hunnen catechismus in eene her
berg-, nu besteden zekere personen uit gene
genheid voor ouders en kinders hunnen tijd,
om de leerlingen der gemeenteschool tot de
eerste communie voor te bereiden. En waar
dat? In eene herberg, vrienden lezers, in
eene herberg moeten de kinders hunne
voorbereiding tot de eerste communie ont
vangen. Diezelfde kinders zullen in hunnen
lateren leeftijd de priesters vol verontweer-
diging met den vinger wijzen en hun toeroe
pen: Gij hebt ons verstooten; gij hebt ons
vervolgd; gij hebt ons de christelijke leering
verboden. Wij hebben in eene herberg moe
ten vluchten om tegen uwe lafhertige vervol
ging bevrijd te wezen, En zij zullen ze met
groote redens verachten en verfoeien, want
met de maat waarmede zij nu een ander
meten, zullen zij later ook gemeten worden.
Ziedaar priesters wat gij zult winnen met
uwe koppigheid,met uwe hardnekkige ver
volging tegen onnoozele schepseltjesdie
u nog nooit een strooiken in uwen weg ge
legd hebben. Wilt gij die vervloekingen en
verwenschingen ontgaan, stemt toe dat de
godsdienst in de gemeenteschool onderwezen
worden. Alles hangt dus van hunne eigene
handelwijze af.
Alle ware liberalen wenscben niets beters.
Een dezer nachten zijn er dieven gedin
gen in de achter keuken der hofstede van
Amand Goddyn, landbouwer te Thourout,
langst den steenweg naar Rouselare. Zij
hebben er twee paar schoenen; negen broo-
den, kinderkleederen, enz., ter waarde van
30 fr., gestolen.
'S morgens stond de vensters van de keu
ken open het schijnt dat men verzuimd had
denzelven avond te sluiten, of dat men hem
alleenlijk toegetrokken heeft, derwijze dat de
dieven zich geene moeite hebben moeten ge
ven om binnen te dringen.
Verleden Dinsdag is te A velg hem een
verschrikkelijk ongeluk gebeurd. De ge
naamde Bodewijk Crommelinckx, oud 515
jaar, boomveller aldaar, vader van zes kin
deren, was 's namiddags in een bosch bezig
met een boom uit te kappen.
De boom is op een anderen gevallen, en
alzoo afgesehapt en op Krommelinekx te
recht gekomen de ongelukkige boomveller
heeft nog slechts eenige stonden geleefd. Hij
is niet meer kunnen berecht worden en is in
het bosch zelf gestorven.
De policie van de tweede afdeeling te
Brussel deed in den morgend van Zaterdag
laatst een bezoek in een huis der Hoogstraat,
de inlichtingen die zij daar bekwam, deden
haar over gaan tot de aanhouding van zes
personen.
Al deze personen waren gekende oud-ver
oordeelden tegen dewelke er een aanhou-
dings-mandaat was uitgevaardigd.
Ook de policie van de vierde afdeeling
kwam op de manier op de spoor van eene
heële bende kwaaddoeners en dieven het
warende genaamde Floutekeet, Vanderschue-
ren, Vanderperre, enz.
Deze bende bezat een heel arsenal van
voorwerpen waarmede zij overal binnen
drongen.
De beruchte bankroetier Jozef Baert,
die onlangs te Rijsel werd aangehouden is in
handen der Belgische gendarmen overgele
verd. Hij is Zondag naar Gent overgebracht.
Talrijke handelaars, bankiers en zelfs vier
advokaten verliezen aanzienlijke geldsom
men aan den kerel.
Zondag avond is er te Wondelgem, ten
gevolge van een kaartspel, een twist tus-
schen de kaarters ontstaan. Een hunner la
ter vertrekkende dan de personen met wie hij
getwist had, werd door hen de baan afgele
gen en, bij middel van messteken zoo erg ge
wond dat zijn leven in gevaar is.
Dinsdag heeft de eerste trekking plaats
gehad der nieuwe leening van Brussel van
1886. Ziehier hoe men tewerk gaat bij trekking
eener leening, die verdeeld is in seriën, ge
lijk dit voor de eerste maal in Belgie gebeurt
met de leening van Brussel 1836.
Een groote trommel bevat al de nummers
der seriën van de leening. Men trekt er de se
riën uit die te betalen zijn aan pari of met
premiën. In het geval van Brussel zal de
trommel 115,600 nummers bevatten en bij
de eerste trekking zal men er 45 uittrekken.
Deze eerste verrichting gedaan, duet men
de 45 uilgetrokken nummers van seriën
zonder ze geopend of uitgeroepen te hebben,
in eenen kleinen trommel, terwijl een twee
de kleine trommel 23 nummers bevat, het is
te zeggen het getal nummers welke eene se
rie bevat, de leening verdeeld zijnde in
115,600 seriën van 25 titels.
Men trekt dan gelijktijding eene serie num
mers uit den eersten trommel en een num
mer uit den tweeden trommel en men roept
dan uit dat het nr X van nr serie de eerste
premie van 130,000 fr. beeft gewonnen. Men
steekt de nummers in hunne wederzijdsche
trommels en men herbegint de verrichting
voor de premie van 15,000 fr. Men gaat
alzoo voort voor de 25 uit te loten premiën.
Het wordt wel verstaan dat als het toeval
eert reeds geprimeerden titel doet uitkomen,
en welke geene tweede premie kan bekomen,
men de verrichting herbegint, tot al die uit
te loten premien behoorlijk aan verschillen
de obligatiën uitgelot zijn.
Het beroemde doek van Munkacy
Christus voor Pilatus, is door den heer Jobn
Wanamaker, te Philadelphia, voor 600,000
franks gekocht. Dit is, voor zoover bekend, de
hoogste prijs, die ooit voor een modern schil
derij werd betaald.
De vagebond.Een jongen is beticht van
landlooperij.
De voorzitter. Hebben uwe ouders u
geenen stiel doen leeren
De betichte. Ja mijnheer.
Wat stiel?
Draaier.
Eiwel, dan hebt gij wel slecht gedraaid!
Vlaamsch en Fransch. Verstaat gij
vlaamsch?
De franschman. Ja ik zeker.
De vlauming. Wanneer zult gij mij be
talen
De franschman. Oh 1 pardon, ik versta
maar vlaamsch als ge't spreekt in 't fransch.
Tusschen kleermaker en kamer
knecht. Maar toch, vermits ik u zeg dat
mijnheer niet ontvangt!
Dat hij niet ontvaDgt, dat is mij gelijk,
maar vraagt hem dan toch ten minste of hij
betaalt.
Een vrouw legen haren man. Man,
wanneer komt gij naar huis
Als het mij zal believen.
't Is wel, maar niet later, hoort ge
Bij den beenhouwerEen baronnes
die niet rijk is, koopt zeil haar vleesch. Daar
er in hetstukdat zij verkozen heeft een groot
been steekt, vraagt zij aan de beenhouwster:
Zoudt gij eens die beenen willen breken V
Goed mevrouw, Jan, roept de been
houwster tot haren man, komt eens hier om
de beenen te breken van mevrouw debaronnes
De kinderen. Eenige damen zijn te
zaïneu aan het spreken over het weder.
Wat weder, zegt Madame V...
Het is het tijdstip voor de vallingen en
borstontstekingen.
Oh roept da kleine Liza uit mama
zal geene borstontsteking krijgen, zij heeft
altijd hare borst vol met watte
Een uitnoodigiiig tot een bal. Wij lazen
onlangs op eene uitnoodigingskaart tot een
bal in eene kleine stad, het volgende
Geene uitgenoodigden zullen toegelaten
worden, als zij zeiven niet komen.
LE GLOBE ILLUSTHÉ,
(10 francs par an).
Le numéro de ce jour renferme uu por
trait très-réussi de Mgr Pieraerts, recteur
magnifique de LUniversité de Louvain.
Des croquis retracant les principales phases
de ses funérailles. Le dessin de l'exposi-
tion téléphonique a la Bourse de Bruxelles.
La vue des carsernes d'Etteroeek. Un
politique d'anti-chambre. Les portraits
des Roi et Reine de Siam. Une vue de
la porte d'enceinte d'angcorthom.
On s'aboune au bureau du journal.
(io
DE VLAAMSCHE ILLUSTRATIE,
No 21.le jaar.Zaterdag 19 Februari.
INHOUD. Platen. Het slot van
graaf Hemfroot. Morgen gebed. De
dom van Reims. Indische postkoets.
Tekst. Onze platen. De vloek des
kinds. Vlaamsche kronijk. De ijzer:n
vrouw. Kermis op het dorp. De schat
in den afgrond. Raadsels.
Men abonneert zich ten bureele van dit
blad.
IJ PEREN
12 Februari
d 9 Februari
Tarwe
13,200
18-87
24,100
18-37
Rogge
10,50
11-00
4,100
14-12
Haver
1,500
19-75
6,000
-15-30
Erweten
5,600
19-00
4,700
19-50
Boontjes
5,100
19-12
12,200
18-50
Aardap.
2,000
6-00
4,000
6-25
Boter
8,521j 260-00
7,720
270-00
Tarwe
tr.
Haver
Boter per kilo
Eieren de 25
Tarwe fr.
Rogge
Sucrioen
Haver
Boonen
Erwten
KORTRIJK.
7 Februari 14 Februari
15,50 h 16,00,15,50 h 16,00
14,00 15,00
10,50 11,00
2,50 27,5
2,50
11,00 12,00
9,00 10,00
1,31 1,00
2,75 3,00 2,00
VEURNE.
9 Februari 16 Februari
18,00 h 20,00 17,50 h 19,25
15,00 16,00
15,00 16,00
15.00 17,00
17,00 18,50
18,00 19,00
Zaaitarwe fr.
Rogge
Haver
Boonen
Aardap. 100 k.
Boter per kilo
Koolz.-olie 100
Lijnz.-olie
15,00 s 17,00
17,00 18,03
18,00 20,00
ROUSSELAERE.
8 Februari
24,00 h 25,00
17,00 19,00
18,50 19,00
21,00 21,30
7,00 7,50j
2,50 2,60'
k.67,00 67,30
k.46,50 47,00
15 Februari
24,00
17,00
16,50
21,00
7,00
2,35
67,00
43,00
23.00
18,00
17,00
21,50
7.50
2,60
67,50
46,00
het groot gebouw van den gewezen
Lombaard met cour en afhankelijk
heden.
Zich te begeven bij het Bestuur der
Burgerlijke Godshuizen, te Yperen.
située
hors de la Porte de Dixmude.
S'adresser au bureau du journal.
A L'OCCASION DU CARNAVAL.
Parés, Masqués Travestis,
dans la
Grand'Place, Ypres,
le Bi manche 2®?
et ie ftlardi Février,
8 heures du soir.
Prix par cavalier et sa dame, 0-50 c.
Cavalier, 0-50 c. Dame, 0-25 c.
o
GRANEN
vervochtte
mlddcnprijs
verkoebtte
middenprijs
enz.
kwantiteit
p. 100 kilo.
kwantiteit
p. ltd) kilo.
00