BERICHT. Uit er hand te pachten A LOUËST" H A L S, grande salie de l'Aigled'or VERSCHILUG NIEUWS. mëngëLingen. UNE PETITE CAMPAGNE, MARKTPRIJZEN, 1 GBANDS naar de school gaan om den catechismus te leeren; maar al oogenverblinding. Zij hebben nog geenen voet in de gemeenteschool gezet. De meesters mieken er een punt van cons cience van den catechismus goed aan te lee ren; maar onze priesters verwaarloozen een hunner heiligste plichten, te weten het christelijk onderwijs der kinderen. Alle Becelaernaars, zoowel katholieken als liberalen, keuren zulke handelwijze af. Honderd twintig kinders wonen de ge meenteschool bij; dus zijn 120 kinders van alle onderwijs in den catechismus beroofd. Schande, duizendmaal schande voor onze priesters. Dikwijls zeggen zij uit hunnen preekstoel dat zij de dienaars van God en de navolgers van Christus zijn; schoone dienaars, schoone navolgers voorwaar. Indien zij de woorden van Christus zoo begrijpen, dan verstaan wij ons aan de christelijke leering niet meer. Ileeft Christus niet gezeid: Laat de kleine kinderen tot mij komen, want dal zijn engeltjes waurvoor mijn Vader het rijk des hemels bereid houdt. En de navol gers van Christus verstooten die 120 kin ders, die onnoozele schepseltjes, door hunne ouders naar de gemeenteschool gezonden, omdat deze de eenige school is waar de kin ders een goed en volledig onderwijs kunnen ontvangen. Wij kennen eenen eerbiedweerdigenpries ter die ons over eenigen tijd gezegd heeft dat hij niet kon verstaan hoe dat priesters het onderwijs van den catechismus durven ver bieden. En, voegde hij erbij met tranen in de oogen, ik mag de priesters niet beknibbelen, maar toch durf ik bevestigen dat ik in hunne plaats niet zoude willen zijn, want zij zid- len er harde rekening van geven bij God. Maar, zult gij ons vragen, het zijn de priesters niet die den catechismus verbieden in de gemeenteschool, het is de gemeente raad. Daar is niets van, vrienden lezers. Hoort liever. Als de liberalen aan 't bestuur waren, was de eerste bezorgdheid van onzen welbemin den vriend, Mr Bay art, aan het hoofd van het schoolprogramma den catechismus te stellen. Daarvoor zullen alle ouders hem altijd veel dank weten te bewijzen. De ka tholieken komen aan het bestuuren zij verbieden den catechismus. Dat zijn op rechte katholieken, he De liberale raadsleden vragen hel christelijk onderwijs in iedere vergaring; doch zij winnen er niets bij. De kaloten blij ven hardnekkig in hunne boosheid volherden. In de zitting van 3 Februari laatst heeft A. D. den wensch der ouders vernieuwd; en weet gij, vrienden lezers, welk antwoord hij be kwam De burgemeester lacht hem uit; en stuurde hem eene uitdrukking aan 't hoofd welke wij hier niet zouden durven aanhalen. Zietdaar dus een katholieke bur- gemeesier die met de religie spot. Do 28 schepen kwam uit met den paus. Och Heere toch! wat men al aan dat mannetje dat slechts met groote moeite zijnen naam kan zetten durft wijsmaken. Zoo, de paus (niet de pauw) verbiedt in het klein gemeen- tje Becelaere wat hij overal elders toelaat. Is er dus een paus voor Becelaere alleen? Een ander raadslid, openhartiger dan de twee voorgaande, zei hem dat het de gees telijke overheid der gemeente was die het verbood. Wij hebben ons dus nooit misgrepen als wanneer wij zegden dat de pastor terzelfder- tijd burgemeester is. Voordezen was de bur gemeester meester op het stadhuis en de pastor meester in zijne kerk; en alles ging om ter best. Maar nu, sedert dat de pastor burgemeester is, gaat alles om zeep. De autoriteit wordt niet meer gerespecteerd er is geen ontzag meer onder de menschen, en waarom Omdat zij wel weten dat de burgemeester met naam maar niet met ter daad, onder de bevelen van pastor-burge meester staat, en dat hij, pastor met zijnen zachten aard, wel zou durven gebieden alle berispelijke en strafbare daden in het dood boek te laten als wanneer zij gepleegd wor den door mannen die zich katholiek noe men. Op zulke wijze wordt de samenleving onmogelijk; en niet te verwonderen ook dat er sedert het kalotebestuur bijna alle Zonda- ge gevochten wordt. Hewel, pastor, gij, als wezentlijke burge meester, gij verbiedt den catechismus; gij zult er verantwoordelijk voor zijn; hij, maar niet de ouders, zult harde rekening geven aan God, omdat gijin plaats van zijne leering te verspreiden, werkt met handen en voeten om ze uit te roeien. Nu eindelijk weten wij wie de vervolgers van de religie zijn. Het is de paus niet noch de pauw die dit onderwijs verbiedt; maar de priesters van Becelaere vervolgen de religie, zij berooven bij honderden kinders van het christelijk onderwijs. Ten tijde van Napoleon I, als wanneer de kerken gesloten waren, moesten de priesters in huizen hunne mis lezen. Soms hoort men nog oude menschen zeggen dat zij of hunne ouders hunne eerste communie in eene schuur gedaan hebben. Met schande spreken zij van die aloude tijden, van die tijden van vervol ging, zeggen zij. Maar wat zullen onze tegenwoordige kin ders, groot geworden, dan zeggen Nu lee ren zij hunnen catechismus in eene her berg-, nu besteden zekere personen uit gene genheid voor ouders en kinders hunnen tijd, om de leerlingen der gemeenteschool tot de eerste communie voor te bereiden. En waar dat? In eene herberg, vrienden lezers, in eene herberg moeten de kinders hunne voorbereiding tot de eerste communie ont vangen. Diezelfde kinders zullen in hunnen lateren leeftijd de priesters vol verontweer- diging met den vinger wijzen en hun toeroe pen: Gij hebt ons verstooten; gij hebt ons vervolgd; gij hebt ons de christelijke leering verboden. Wij hebben in eene herberg moe ten vluchten om tegen uwe lafhertige vervol ging bevrijd te wezen, En zij zullen ze met groote redens verachten en verfoeien, want met de maat waarmede zij nu een ander meten, zullen zij later ook gemeten worden. Ziedaar priesters wat gij zult winnen met uwe koppigheid,met uwe hardnekkige ver volging tegen onnoozele schepseltjesdie u nog nooit een strooiken in uwen weg ge legd hebben. Wilt gij die vervloekingen en verwenschingen ontgaan, stemt toe dat de godsdienst in de gemeenteschool onderwezen worden. Alles hangt dus van hunne eigene handelwijze af. Alle ware liberalen wenscben niets beters. Een dezer nachten zijn er dieven gedin gen in de achter keuken der hofstede van Amand Goddyn, landbouwer te Thourout, langst den steenweg naar Rouselare. Zij hebben er twee paar schoenen; negen broo- den, kinderkleederen, enz., ter waarde van 30 fr., gestolen. 'S morgens stond de vensters van de keu ken open het schijnt dat men verzuimd had denzelven avond te sluiten, of dat men hem alleenlijk toegetrokken heeft, derwijze dat de dieven zich geene moeite hebben moeten ge ven om binnen te dringen. Verleden Dinsdag is te A velg hem een verschrikkelijk ongeluk gebeurd. De ge naamde Bodewijk Crommelinckx, oud 515 jaar, boomveller aldaar, vader van zes kin deren, was 's namiddags in een bosch bezig met een boom uit te kappen. De boom is op een anderen gevallen, en alzoo afgesehapt en op Krommelinekx te recht gekomen de ongelukkige boomveller heeft nog slechts eenige stonden geleefd. Hij is niet meer kunnen berecht worden en is in het bosch zelf gestorven. De policie van de tweede afdeeling te Brussel deed in den morgend van Zaterdag laatst een bezoek in een huis der Hoogstraat, de inlichtingen die zij daar bekwam, deden haar over gaan tot de aanhouding van zes personen. Al deze personen waren gekende oud-ver oordeelden tegen dewelke er een aanhou- dings-mandaat was uitgevaardigd. Ook de policie van de vierde afdeeling kwam op de manier op de spoor van eene heële bende kwaaddoeners en dieven het warende genaamde Floutekeet, Vanderschue- ren, Vanderperre, enz. Deze bende bezat een heel arsenal van voorwerpen waarmede zij overal binnen drongen. De beruchte bankroetier Jozef Baert, die onlangs te Rijsel werd aangehouden is in handen der Belgische gendarmen overgele verd. Hij is Zondag naar Gent overgebracht. Talrijke handelaars, bankiers en zelfs vier advokaten verliezen aanzienlijke geldsom men aan den kerel. Zondag avond is er te Wondelgem, ten gevolge van een kaartspel, een twist tus- schen de kaarters ontstaan. Een hunner la ter vertrekkende dan de personen met wie hij getwist had, werd door hen de baan afgele gen en, bij middel van messteken zoo erg ge wond dat zijn leven in gevaar is. Dinsdag heeft de eerste trekking plaats gehad der nieuwe leening van Brussel van 1886. Ziehier hoe men tewerk gaat bij trekking eener leening, die verdeeld is in seriën, ge lijk dit voor de eerste maal in Belgie gebeurt met de leening van Brussel 1836. Een groote trommel bevat al de nummers der seriën van de leening. Men trekt er de se riën uit die te betalen zijn aan pari of met premiën. In het geval van Brussel zal de trommel 115,600 nummers bevatten en bij de eerste trekking zal men er 45 uittrekken. Deze eerste verrichting gedaan, duet men de 45 uilgetrokken nummers van seriën zonder ze geopend of uitgeroepen te hebben, in eenen kleinen trommel, terwijl een twee de kleine trommel 23 nummers bevat, het is te zeggen het getal nummers welke eene se rie bevat, de leening verdeeld zijnde in 115,600 seriën van 25 titels. Men trekt dan gelijktijding eene serie num mers uit den eersten trommel en een num mer uit den tweeden trommel en men roept dan uit dat het nr X van nr serie de eerste premie van 130,000 fr. beeft gewonnen. Men steekt de nummers in hunne wederzijdsche trommels en men herbegint de verrichting voor de premie van 15,000 fr. Men gaat alzoo voort voor de 25 uit te loten premiën. Het wordt wel verstaan dat als het toeval eert reeds geprimeerden titel doet uitkomen, en welke geene tweede premie kan bekomen, men de verrichting herbegint, tot al die uit te loten premien behoorlijk aan verschillen de obligatiën uitgelot zijn. Het beroemde doek van Munkacy Christus voor Pilatus, is door den heer Jobn Wanamaker, te Philadelphia, voor 600,000 franks gekocht. Dit is, voor zoover bekend, de hoogste prijs, die ooit voor een modern schil derij werd betaald. De vagebond.Een jongen is beticht van landlooperij. De voorzitter. Hebben uwe ouders u geenen stiel doen leeren De betichte. Ja mijnheer. Wat stiel? Draaier. Eiwel, dan hebt gij wel slecht gedraaid! Vlaamsch en Fransch. Verstaat gij vlaamsch? De franschman. Ja ik zeker. De vlauming. Wanneer zult gij mij be talen De franschman. Oh 1 pardon, ik versta maar vlaamsch als ge't spreekt in 't fransch. Tusschen kleermaker en kamer knecht. Maar toch, vermits ik u zeg dat mijnheer niet ontvangt! Dat hij niet ontvaDgt, dat is mij gelijk, maar vraagt hem dan toch ten minste of hij betaalt. Een vrouw legen haren man. Man, wanneer komt gij naar huis Als het mij zal believen. 't Is wel, maar niet later, hoort ge Bij den beenhouwerEen baronnes die niet rijk is, koopt zeil haar vleesch. Daar er in hetstukdat zij verkozen heeft een groot been steekt, vraagt zij aan de beenhouwster: Zoudt gij eens die beenen willen breken V Goed mevrouw, Jan, roept de been houwster tot haren man, komt eens hier om de beenen te breken van mevrouw debaronnes De kinderen. Eenige damen zijn te zaïneu aan het spreken over het weder. Wat weder, zegt Madame V... Het is het tijdstip voor de vallingen en borstontstekingen. Oh roept da kleine Liza uit mama zal geene borstontsteking krijgen, zij heeft altijd hare borst vol met watte Een uitnoodigiiig tot een bal. Wij lazen onlangs op eene uitnoodigingskaart tot een bal in eene kleine stad, het volgende Geene uitgenoodigden zullen toegelaten worden, als zij zeiven niet komen. LE GLOBE ILLUSTHÉ, (10 francs par an). Le numéro de ce jour renferme uu por trait très-réussi de Mgr Pieraerts, recteur magnifique de LUniversité de Louvain. Des croquis retracant les principales phases de ses funérailles. Le dessin de l'exposi- tion téléphonique a la Bourse de Bruxelles. La vue des carsernes d'Etteroeek. Un politique d'anti-chambre. Les portraits des Roi et Reine de Siam. Une vue de la porte d'enceinte d'angcorthom. On s'aboune au bureau du journal. (io DE VLAAMSCHE ILLUSTRATIE, No 21.le jaar.Zaterdag 19 Februari. INHOUD. Platen. Het slot van graaf Hemfroot. Morgen gebed. De dom van Reims. Indische postkoets. Tekst. Onze platen. De vloek des kinds. Vlaamsche kronijk. De ijzer:n vrouw. Kermis op het dorp. De schat in den afgrond. Raadsels. Men abonneert zich ten bureele van dit blad. IJ PEREN 12 Februari d 9 Februari Tarwe 13,200 18-87 24,100 18-37 Rogge 10,50 11-00 4,100 14-12 Haver 1,500 19-75 6,000 -15-30 Erweten 5,600 19-00 4,700 19-50 Boontjes 5,100 19-12 12,200 18-50 Aardap. 2,000 6-00 4,000 6-25 Boter 8,521j 260-00 7,720 270-00 Tarwe tr. Haver Boter per kilo Eieren de 25 Tarwe fr. Rogge Sucrioen Haver Boonen Erwten KORTRIJK. 7 Februari 14 Februari 15,50 h 16,00,15,50 h 16,00 14,00 15,00 10,50 11,00 2,50 27,5 2,50 11,00 12,00 9,00 10,00 1,31 1,00 2,75 3,00 2,00 VEURNE. 9 Februari 16 Februari 18,00 h 20,00 17,50 h 19,25 15,00 16,00 15,00 16,00 15.00 17,00 17,00 18,50 18,00 19,00 Zaaitarwe fr. Rogge Haver Boonen Aardap. 100 k. Boter per kilo Koolz.-olie 100 Lijnz.-olie 15,00 s 17,00 17,00 18,03 18,00 20,00 ROUSSELAERE. 8 Februari 24,00 h 25,00 17,00 19,00 18,50 19,00 21,00 21,30 7,00 7,50j 2,50 2,60' k.67,00 67,30 k.46,50 47,00 15 Februari 24,00 17,00 16,50 21,00 7,00 2,35 67,00 43,00 23.00 18,00 17,00 21,50 7.50 2,60 67,50 46,00 het groot gebouw van den gewezen Lombaard met cour en afhankelijk heden. Zich te begeven bij het Bestuur der Burgerlijke Godshuizen, te Yperen. située hors de la Porte de Dixmude. S'adresser au bureau du journal. A L'OCCASION DU CARNAVAL. Parés, Masqués Travestis, dans la Grand'Place, Ypres, le Bi manche 2®? et ie ftlardi Février, 8 heures du soir. Prix par cavalier et sa dame, 0-50 c. Cavalier, 0-50 c. Dame, 0-25 c. o GRANEN vervochtte mlddcnprijs verkoebtte middenprijs enz. kwantiteit p. 100 kilo. kwantiteit p. ltd) kilo. 00

HISTORISCHE KRANTEN

De Toekomst (1862-1894) | 1887 | | pagina 3