STADSNIEUWS. KIEZING TE OUDENAERDE. Het is heden, 30 April, dat de kiezers van het arrondissement Oudenaerde bij eengeroepen zijn om eenen volksverlegen woordiger te kiezen in vervanging van den heer Magherman, ontslaggever. Wij hebben in ons laatste nummer reeds gezegd dat de Maiander, de kleri kale burgemeester van Ronse, die tot vier maanden gevang veroordeeld werd voor een feit, met diefstal gelijk gesteld, de kandidaat is der klerikalen. Wij zegden ook dat een zeker getal katholieken tegen die kandidatuur stonden Ie meesmuilen en wij deden zien dat zij ongelijk hadden, gezien de vele titels, die de Maiander tot dat postje heeft. Vele klerikale dagbladen bekennen dat die kandidatuur een erge misslag is door de klerikalen gepleegd en onder deze schittert de Progrès, blad der indepen- danten, van Brussel, vooral uit door zijne hevige aanvallen tegen den veroordeelden Burgemeester. Dat blad gaat zooverre dat het zegt dat de Maiander enkel nog in de klerikale Vereeniging van Ronse verdedigbaar is en dat, wanneer hij zijne intrede ter Ka mer doen zal, iedereen hem daar den rug- ge keeren gaat. Wij betwijfelen zulks zeer en wij heb ben reeds zijne ambtsbroeders in acht baarheid Zondag 1.1. opgesomd, die daar wachten om den martelaar met opene armen te ontvangen. De liberalen van Oudenaerde hebben besloten toch den strijd aan te gaan. Hun kandidaat is de heer advokaat Liefmans van Oudenaerde, zoon van den gewezen burgemeester en oud-volksvertegenwoor diger dier stad. Het is een heel volkslie- vend man, wiens kandidatuur door al de jiberalen van bet arrondissement volop toegejuicht is. Bestonde er nog een ziertje eergevoel bij de klerikalen, voorzeker zou dezes naam met eene groote meerderheid zege pralend uit de stembus komen. Maar dat kan niet. De klerikalen gaan te diep onder de priester heerschappij gebukt ze liggen te plat onder den hiel der paperij geknakt. Nochtans juichen wij de Oudenaerd- sche liberalen toe, omdat zij zoo moedig (den strijd aangaan en aan alle eerlijke lie den de gelegenheid geven om legen de schandige kandidatuur de Maiander pro fest aan te teekenen. Een bravo dus, een gul en hartelijk bravo voor onze vrienden van Oude naerde. HET LIBERALISM TE LANDE. Er is nog hier en daar een klein dorp, waar de klerikalerij moeite heeft om wor tel te schieten en waar het fanatism of de geestdrijverij onmogelijk aanhangers vindt. Zulk een dorpje is de gemeente Dak- nam-bij-Lokeren. In volle land van Waas. Is het wel mogelijk dat het liberalism daar tronen kan En nochtans bet is zoo. In 1884, toen er, om zoo te zeggen eene ziekte onder de kiezers heerschte om voor de klerikalen te stemmen, dan ook werd de klerikale lijst te Daknam-bij-Lokeren gekozen en op de zeven raadsleden waren er dan vier kleri kale en drie liberale. Doch God wilde niet dat alles daar onverbiddelijk afgebro ken werd, wat de liberalen er tot's volks welzijn opgetimmerd hadden. [Een kleri kale raadsheer kwam te sterven en Zon dag 1.1. was er daar kiezing om hem te vervangen. Alle mogelijke middelen werden er door de klerikaa.itjes gebruikt om bunnen kandidaat te doen kiezen. Een half dozijn paters recoll.etten werden er, in den. loop der week, uit Lokeren naartoe ge zonden om kiesmakelarij te doen. Zij gin gen de liberale kiezers en den kandidaat aan deze om hem te bewegen zijne kan didatuur terug te trekken gene om hen over te halen toch voor den klerikaal te kiezen. Hun aandringen bij de moeder en bij de zusters van den kandidaat, jevenals die zelfde poging bij den kandidaat in per soon, waren en bleven te vergeefs. Men ontving ze zelfs op zulke wijze dat zij in lange geen goesle meer zullen hebben om dergelijke voetstappen te hernieuwen. Op den dag der kiezing beklom de pas ter, die sinds eene week of vier ziekelijk is, den stoel, gezegd der waarheid om eene laatste poging te doen. Hij heeft zon der aarzelen den kiessslrijd op den school terrein te willen voeren en hij heeft al de slechte kiezers met de ijselijke vlammen der hel bedreigd, zoo zij het waagden voor den geus te stemmen. Eenige uren later hebben de kiezers aan hunnen herder [bewezen dat j|al zijne bedreigingen bun geene vrees aanjoegen. Er waren 60 stemmers aanwezig, en twee ongeldige briefjes. De heer Denoyelle, liberaal, bekwam 34 stemmen. De beer Broeckaert klerikaal bekwam 24 stemmen. Dus was de liberaal gekozen en de meerderheid des gemeenteraads is weder om liberaal. Het klerikale juk is afge schud 1 Ook hebben de liberalen uit Lokeren zich gehaast om hunne beste gelukwen- schen aan die moedige vrienden uit Dak- nam over te brengen. Of er in dat dorpje feest was Dat bewijst dat de landlieden het kle rikale juk, zoo moede zijn als de stedelin gen en dat de eindklok der bisschops knechten overal begint te kleppen, waar het volk nog een ziertje vrijzinnigheid in 't lijf en wat oud vlaamsch bloed in de aderen heeft. IJperen, 30 April 1887. Ontkleed In de bijeenkomst van de Federatie der katholieke Kringen hier te IJperen trad er zekere heer De Trooz van Leuven op om de kieswet van 1883, die het bekwaamheidsstel sel ingevoerd heeft, druk te bespreken. Het Nieuiosbladje zegt dat hij ze ontkleed heeft, op zulke wijze dat er niet anders van over en blijft dan een onzienlijk geraamte. Dat verwondert ons niet ook. 't Zijn inder daad de bekwaamheidskiezers, die in 1884 vooral, dat jaar, toen iedereen voor de kleri kalen stemde, het liberalism in de steden en in menig dorp rechthielden en de zege deden behalen. De klerikalen met hunne duizend kiesmiddeltjes zijn er tot nu toe nog niet in gelukt de bekwaamheid om te koopen, of te dwingen. Dat is een kiezerskorps, dat hun heel en gansch ontsnapt en daarom is dat stelsel een afzichtelijk geraamte dat zoo haast mogelijk moet begraven worden. De bekwaamheidskiezers zouden zij geerne af schaffen, maarze durven niet. Gansch het land zou daartegen opkomen en heel de beschaafde wereld zou die afschaffing laken. De verantwoordelijkheid ware- er te zwaar van en de hindernissen misschien wel onover komelijk. 't katholicism zal zich dus moeten tevreden houden met die kieswet tot een onzienlijk geraamte te ontkleeden en met de bekwaamheidskiezers te laten stemmen voor mannen met vrijen wil en eigene over tuiging. Spijts dood en duivel zullen de kleri kalen toch de bekwaamheidskiezers moeten blijven zien ter stembus trekken om mannen van den vooruitgang, vrienden van de vrij heid te zien kiezen. Tegenover de bekwaamheidskiezers is 't klerikaal monster machteloos. Gezonde rede, verstand en geestesverlich- ting dat zijn de ergste vijanden van de kleri kale overheersching, want die zijn niet om koopbaar,noch door geld,noch door beloften, noch door bedreigingen. En daarom is 't, bekwaamheidskiezers, dat de klerikalen, zoo mogelijk, u het kies recht met bovenmatige blijdschap zouden zien ontnemen. Maar dat kan en dat zal niet gebeuren. Hij zal de bougei'snoodswet toch stemmen. In de vergaringe van den Bond der kleri kale Kringen zegt onze!? Senateur, Baron Surmont, dat hijzonder overtuigd te zijn dat de bevrijdingsrechten den landbouw red den zullen, de verdedigingsrechten stemmen zal. Die achtbare Senateur meent dus dat de inkomrechten op graan en vleesch geen voordeel aan den landbouw opbrengen kun nen; daarin heeft hij gelijk ook, en toch zal hij die rechten helpen invoeren. Daarin heeft hij ongelijk. Wanneer hij niet stellig overtuigd is dat zulke maatregel den landbouw ophelpen kan, en wanneer hij integendeel duidelijk ziet en voelt wat noodlottigen invloed de be lasting op de levensmiddelen, op den toestand onzer wei'kende klassen oefenen moet, dan zou elk eerlijk man, elke menschenvriend aan zijn geweten alleen en niet aan een orde woord onzer meesters gehoorzamen. Hij zou uit al zijne macht eenen maatregel tegenwerken, die onvermijdelijk den reeds zoo bekrompen toestand onzer werklieden en kleine burgers nog veel pijnlijker, zoo niet onuitstaanbaar maken moet. Maar neen, de heer Surmont is schatrijk, hij heeft prachtige en warme zalen, waar hij in overvloed baadt, wat kan het hem dan schelen dat de arme werkman, die in een ellendig, naakt hutje, zonder vuur of brood, met al de zijnen, van honger en koude bib bert, ellendig wegsterft en de diepste armoe de verduurt. Daarom zal hij toch geen enkel lekker brokje, noch geen enkel glas fijnen wijn te min hebben. En hij zal dan eenige aalmoezen te meer kunnen geven en te meer als weldadig man, als medelijdend hart kun nen doorgaan. Aardige liefdadigheid, zonderling medelij den Men wil het volk uithongeren, het tot den bedelstaf brengen om het dan op eene schijnheilige wijze te komen bijstaan. Ware het niet honderd duizend maal beter dat volk niet uit te hongeren, zijn bestaan op eigen krachten mogelijk te maken; en, in plaats van het tot bedelen te willen dwingen, het eenen afschrik van de schooierij in te boezemen. Het zedelijk gevoel en de verede ling van den mensch zouden er oneindig veel bij winnen, terwijl de hongersnoodswet be stemd is om alle besef van eigenwaarde bij den werkman uit te dooven, met hem de schaamte te doen trotseeren, zijne hand tot het vragen eener aalmoes te doen uitsteken. Meer nog. Hoeveel wanhoop en ontmoedi ging zal er uit de invoering der belasting op de etelijke waren niet voortspruiten. Moede- looze daden, zelfsmoorden misschien, en voorzeker tal van misdaden zullen er de eerste en droevigste gevolgen van zijn. En dan zullen zijdie zooveel ellende en moede loosheid tot stand hebben helpen brengen, tot zich zeiven mogen zeggendit is mijn werk En zij durven zich dan de vrienden van het volk noemen, de schaamteloozen Maar het volk zal zich aan hunne holklin kende woorden niet laten beetnemen, maar hen naar hunne werken en daden beoordee- len en naar waarde schatten. En misschien zal het wel, eens tot het uiterste gebracht, hun rekenschap komen vragen over die ver foeilijke uithongering. Dat zijdie zich aan zulke euveldaad plichtig maken, weten dat het hongerige volk, wanneer het als rechter optreedt, streng en onverbiddelijk is. De ge schiedenis is daar om zulks te bewijzen en om te doen zien dat,wanneer men de droevi ge gevolgen zulker handelwijs gewaar wordt, het dan veelal te laat is en er niet meer aan te veranderen valt. Men is dan altijd het slechtste slachtoffer zijner roekeloosheid. Grootheid esa Verval. De Erusselsche correspondent van het Journal de Liège bestatigt dat er ontmoe diging blijkt uit de ^oorden, welke de beer Jacobs op het banket te IJperen heeft uitge sproken. De oud-minister voorziet, niet zonder droefheid, dat de overgroote klerikale meer derheid als sneeuw voor de zon wegsmelten gaat. De dag is volgens hem niet verre meer, opwelken die meerderheid, op heden zoo aanzienlijk, tot hare eenvoudigste uitdruk king zal gedaald zijn. «Welke zijn inderdaad, zegt onze confrater, de wederzijdsche krach ten der gezindheden in de Kamer? De Kamer telt 138 leden. Daags na de Junikiezingen in 1886 was de klerikale meerderheid tot 99 leden geklommen, de tegenpartij telde enkel nog 39 leden, hetzij een verschil van 60 stemmen, T Is de grootste meerderheid, die ooit bestaan had. Sinds dien is de lieer Bouvier, die aan de schipbreuk van 1884 ontsnapt was, overleden. Hij is door den heer Eusch, liberaal, vervangen geworden; de strijd was hevig geweestjal de bestuurlijke krachten zijn benuttigd geweest om het ar rondissement Virton onder den klerikalen hiel te doen buigen; de kiezers hebben vol gehouden; de liberalen hebben den zetel be houden, dien zij sedert vijftien of twintig jaren bezaten. Een klerikaal van de Namen- sche vertegenwoordiging, gestorven zijnde, hebben de klerikalen er eene eerste neder- laag geleden; de liberale burgemeester van Namen werd gekozen. Daarna kwamen de kiezingen voor de vervanging van moorde naar Vandersmissen en de heer Renson, overleden; dan ondergingen de klerikalen eerst eene duchtige nederlaag en durfden voor de vervanging van Vandersmissen den strijd te Brussel niet meer aangaan. De hee- ren Buis en Guillery werden dus gekozen. Eindelijk stierf de klerikale vertegenwoordi ger van Oostende, de heer Carbon. De strijd was zeer hevig, maar de heer de Stuers, liberaal werd gekozen. Zes stemmen zijn dus verplaatst gewor den; de liberalen zijn tot 42 gestegen, de klerikalen hebben nog 96 stemmen. Maar wij hebben te naaste jare kiezingen in Bra bant. Vier zetels zijn te Nijvel en 14 te Brussel te winnen. Wij kunnen die 18 zetels heroveren. Te Nijvel is de zege zeker, voor zooveel er zekerheid in politiek zijn kunne; voor- Brussel zal de uitslag afhangen van de manier op welke de kiezing zal geleid wor den. Sedert de Junimaand van 1884 hebben de liberalen gestadig de bovenhand te Brus sel gehad. Men is zeker van nog eens te ze gepralen als de strijd met wijs beleid, om zichtigheid en vastberadenheid geleverd wordt. Achttien stemmen verplaatst, vermin deren de meerderheid tot 78 stemmen en doen de tegenpartij tot 60 stemmen rijzen. Er zou dus maar een verschil van 18 stem men meer bestaan. In 4 jaren, in de veron derstelling dat wij enkel te Brussel en te Nijvel zegepralen, zouden de klerikalen 21 zetels verloren hebben, waardoor er 42 stem men verplaatst worden. Ziedaar de wissel valligheden die de heer Jacobs voorziet. Maar bet vooruitzicht van de overwinning der liberalen te Brussel en te Nijvel zou gansch de liberale partij doen ontwaken, zoo zij nog niet ontwaakt is, 't gene wij betwij felen. En dan dat men de kiezers van 't arron dissement Antwerpen den duivel aandoe met de beschermreckten en dat zij hunne kleri kale bisschopsknechten eens naar den weer licht zenden in gezelschap van een eindje buis en bot ware te naaste jare reeds met do klerikale dominatie gedaan. In alle geval de donkere gezichteinder be gint op te klaren en schoone dagen komen voor 't liberalism in 't verschiet op. BURGERSTAND VAN DEN 22 TOT den 29 April 1887. Geboorten: Mannelijk geslacht, 3; Vrouwelijk id. 0. Huwelijken: Bucquoye, Augustus, dienstknecht, en D'liuysser, Maria, naaister.— Bartier, Hen- ricus, daglooner, en Bossaert,Sylvia, dienst meid. Sterfgevallen: Vienne, Alexander, hooikoopman, 60 ja ren, echtgenoot van Adela Pertry, Vleesch- houwerstraat. Ghesquière, Perpetua, zonder beroep, 76 jaren, ongehuwd, Bolling- straat. Fourrier, Anna, vischkoopvrouw, 72 jaren, echtgenote van Franciscus Ver-. res m

HISTORISCHE KRANTEN

De Toekomst (1862-1894) | 1887 | | pagina 2