Gazelle vaa 'I arrondissement ÏJperen. POLITIEKE BERICHTEN. N* 99. Jaar. Zondag 20n November 1887. Politiek. Stads-, Hunst- en Letternieuws. Verschil!i^e Tijdingen, Markten, Bekendmakingen. BERICHT. DE RAZERNIJ EN ST-HUBRECHT. Bnreel: Dixuiudettraat, 1§. AANKONDIGINGEN 10 centiemen den regel. RECLAMED *5 centiemen den regel. Brieven en pakken moeten vrachtvrij toegezonden worden. ABONNEMENT fr. 4-®0 Jaars ve«r de «tad; fr. 4-SO nar geheel Belgta Buitenlandsche verzendingen, 't port daarboven. 10 centiemen bet nummer. Men schrijft in op al de postbureelen. Dop ersonen die een abonnement aan de TOEKOMST nemen, voor 1888, zullen van heden tot op 31 De cember het blad kosteloos ontvan gen^ In Frankrijk gebeuren er tegenwoordig zonderlinge dingen; men spreekt daar van niets anders dan van kuiperijen in deko- raliën het verkoopen van ambachten en alle soorten van bedieningen. Het is moei lijk alles na te gaan wat er waar kan zijn in die beschuldigen; maar zij zijn met zoo veel aanhoudenheid, met zooveel bijzon derheden gedaan, dat in alle geval het gerecht zich daarmede moet bemoeien of ten minste de betrokkene personen, als het niet juist is, vervolgingen zouden moe ten inspannen. De zaak-Wilson is een der ergste wel ke zich in een land kan voordoen, uit hoofde van zijne betrekking als volksver tegenwoordiger un als schoonzoon van den voorzitter der Republiek. Het is noo- dig dat die zaak zonder uitstel klaar worde getrokken. De Fransche Kamer der afgevaardig den heeft de beraadslaging geëindigd van het wetsontwerp op het lager onderwijs. Het geheele werd aangenomen met 385 stemmen tegen 142. De begrooting-commissie der fransche Kamer heeft met 13 tegen 1 de afschaf fing gestemd van het gezantschap van den paus, hetwelk door M. Flourens behou- Een der bijzonderste bewijsvoeringen dier veronderstelling verdient aangehaald te wor den. Men kent de vertelling die in Duitschland vooral verspreid is, over de wilde of fan tastische jacht. De wilde jacht, het is de draaiwind, die aan den gezichteinder of boven ons hoofd met vreemdsoortige ge- ruchten loeit; men gelooft dat het een bo- vennatuurlijk wezen is, die met zijne jacht- u honden in de wolken jaagt. Die zwarte jager is vervloekt en hij moet eeuwig blij- ven jagen tot straf eener misdaad; volgens eenige vertellingen is het, omdat hij op eenen Zondag binst de hoogmis gejaagd heeft; volgens andere is het, omdat hij hardnekkiglijk eenen hert vervolgd heeft, die een kruisbeeld tusschen zijne hoornen droeg. De vertelling bestaat ook bij de latijnen in den Eeuwigen Jager van het Fontainebleauwoud, die ten tijde van Hen drik IV nog verscheen. Wat nog merkwaar diger is, 't is dat in vele streken van Frank rijk en Belgie die wilde jacht den naam van i St-Hubrechtjacht draagt en dat men te Chateaudun vertelt dat St-Hubrecht veroor deeld is om tot aan het laatste oordeel te blijven voortjagen, omdat hij zich binst zijn leven, to veel aan de jacht overgegeven heeft. Welnu, iedereen is van gevoelen dat de wilde iager van de Duitsche vertelling een over- blijfsel is van de heidensche volksvertelling over Wodan. St-Hubrecht schijnt dus wel dezes opvolger te zijn. Die bijgeloovigheid van een christenen heilige aan een heiden- schen god ontleend moet ons niet verwonde ren. Het was de algemeene regel in het begin der middeleeuwen. De oude dingen werden den was. Zij heeft daarna beslist de ge heime fondsen met 300,000 fr. te ver minderen. Het Fransch gouvernement vraagt 43,600 (ranks voor de wegruiming der puinen van het Opera-Comique. Men verzekert dat er nu toch eene bij eenkomst zal plaats hebben tusschen de keizers van Duitschland en Rusland. WEERAL KWAAD VAM TREKKE.... FARDOX VAM WILLE. "Wij lasteren wekelijks, zegt het Nieuwsbladje, het groothet eerlijk het rechtzinnig het weergaloos Nieuwsbladje Maar 't en wil onze lasteringen niet meer weerleggen O, het kan wel, maar 'ten wil niet meer Nu 't is mogelijk, maar wij zijn zoo vrijmoedig het omgekeerde te den ken en om reden. Het schijnt piet boven jan te zijn met ons toe te roepen dat wij laste ren als wij schrijven geene enkele belasting is door de klerikalen afge schaft eenige zijn veranderd, maar niet verminderd. En het biedt ons duizende franken als wij kunnen be wijzen dat de zoo hatelijke belasting op de verzekering niet afgeschaft is. Ja. Nieuwsbladje, die is afgeschaft, maar het klerikaal gouvernement heeft zorg gehad eerst eene andere nog veel hatelijkere belasting op het vleesch te leggen die voor de Staats- kasse zoo omtrent een halfmiljoentje meer zal opbrengen dan de belasting door den nieuwen godsdienst niet vernietigd; zij werden eenvoudigweg overgebracht. De menigte, geleid door monikken met eene platte verbeeldingskracht en met eene zou- telooze welsprekendheid begaafd, bracht langzamerhand al de wonderbare geschie denissen, die zij vroeger over de goden ver teld had, op de heiligen, waarvan men haar spreken kwam, over. Dikwijls zelfs zijn de X vertellingen, gelijk dolende zielen, op zoek naar lichamen, overgegaan op de heiligen of de zendelingen, die de heidensche goden komen vernietigen zijn. Hunne werkzaam- beid had diepe sporen in den geest der volksstammen nagelaten; en het nog duis- tere geweten der nieuwbekeerden mengelde zoowel het beeld der heiligen met het beeld der oude godheden, dat het eene het an- dere bedekken kwam. Zoo is bet dat St-Ilubrecbt, apostel der Ardennen, de plaats innam van W odan en de patroon der jagers werd. Bespreken wij nu den eeredienst aan St- Hubrecht bewezen. Hij heeft altijd de kleine stad St-Hubrecht in de Ardennen voor middenpunt gehad. Die stad heeft haren oorsprong aan de abdij te danken, waar het lichaam van St-Hubrecht in 825 vervoerd werd. Deze abdij, die eer tijds aan het hoofd stond van een kleinen leenroerigen staat, is in 1796 afgeschaft ge weest; de gebouwen er van dienen nu als hervormingsschool voor jonge misdadigers. De kerk alleen heeft hare vroegere bestem ming behouden en het is daar dat de eere nog aan den heilige bewezen wordt onder het bestuur der priesters van de parochie. De bijzonderste toepassingen van dien eeredienst bestaan in de insnede en de ver zekering. op de verzekering en die daarenbo ven nog een zestal miljoenen uit de zakken der kleine burgerij kloppen gaat om ze in deze der groote klerika le kasteelheeren te gieten. Niet waar, Nieuwsbladjewij had den gelijk te zeggen dat eenige belas tingen veranderd, maar niet vermin derd waren Voor wat het zoo beleefd als kiesch slot van uwen gramstorigen uitval betreft, wij antwoorden daar niet op wij zeggen enkel dat het een jvolko- men goed gedacht geeft én van uwe deftige!opvoeding én van de plaats, waar gij die ontvangen hebt. 'tls daarmée uitwant er zal toch nooit geene enkele weke verloopen zonder dat uwe schrijvers de onze niet den top van den voet, maar wel een warmen handdruk geven zullen. En zoekt nu maar naar hunne na men. SNUISTERIJEN. Van 1881 tot 1883, zegt het Nieuwsbladje, hebben de liberalen x niet minder dan zeventien nieu- we of vermeerderde belastingen ge- x stemd. x Maar het vergeet, wil- x lens of onwillens wij zullen dat later zien, er bij te voegen, wie het was, die het land in al die zwarte schulden gestoken heeft, die het stemmen van nieuwe lasten noodza kelijk maakten. Het zegt wel dat er in 1879 reeds een tekort van 5 mil joen was, maar het vergeet er bij te voegen dat, toen de heer Malou, in De insnede, reeds in de XI0 eeuw vermeld, bestaat in eene insnijding, die de priester in het voorhoofd van den zieke maakt en waarin hij een ongelooflijk klem draadje der won derbare stool doet. De bewerkte, die vooraf gaandelijk mis gehoord en ter heilige tafel genaderd heeft, moet nog, na de bewerking, eene negen dagen doen met nog al ingewik kelde voorschrijvingen. De insnede wordt enkel op volwassene personen toegepast, die ten bloede gebeten geweest zijn. De verzekering is eene soort van gratie, krachtens welke de heilige het kwaad tot op een bepaalden dag tegenhoudt. Er zijn drie soorten van verzekeringen: de verzekering van 15 tot 30 j aren, die op kinderen toege past is en op 't einde waarvan zij naar St- Hubrecht gaan moeten om de insnede te ondergaan; de verzekering van 99 jaren, dis te St-Hubrecht aan de volwassenen gegeven is, welke enkel lichtelijk gebeten zijn; de verzekering van 40 dagen, die aan de gebete nen door al diegenen kan gegeven zijn, die de insnede ondergaan hebben, ten einde ze toe te laten den behoorlijken tijd af te wach ten om zich naar St-Hubrecht te begeven. Laat ons niet te streng zijn voor die bijge- loovige toepassingen. In zekeren zin mag men zeggen dat zij, door hunne werking op de verbeelding der zieken, eenige wezentlijke diensten bewezen hebben. De waarlijk honds dollen zijn nog al zeldzaam. Meestal is de wonde niet diep genoeg of wel de hond is niet razend. Zij, die gebeten zijn, meenen nochtans dat zij door de razernij aangetast zijn en blijven daardoor alleen aan erge be roerten blootgesteld. Voor die, en zij zijn bet talrijkst, is bet vertrouwen in het genees middel alles en de insnede eu de verze kering genezen ze zoo goed als bet gloeiend 1878, van het bewind weg gejaagd werd, hij in de Staatskas een tekort liet van ruim 5 1/2 miljoentjes. Ja maar, dat was nog maar een doebel- tje in vergelijking van de onbetaalde verplichtingen door zelfden Malou aangegaan. Deze ibeliepen maar tot de geringe somme van 270 miljoen tjes. Een bagatelleke, zooals men ziet. Nog meer toen de heer Malou in 1869 minister werd vond hij in de Staatskasse een liberaal spaarpotje van ruim 13 miljoentjes, die de vrucnt waren van het spaarzaam en vooruit ziend liberaal ministerie dat dan ruim 10 jaren aan het bewind ge weest was. Die 13 miljoenen waren, in 1878, met de andere 5 miljoenen die hét te kort uitmieken, gaan vliegen en de behendige klerikale minister Malou liet enkel 700,000 franks, nog bijlan ge geen miljoen, in kas om 300 mil joen franks gemaakte schulden te be talen Dat alles is officieel en wij peinzen zeer dat het dezen keer nog meer te dwaas zijn zal en dat het Nieuws bladje het alleszins niet en zal wil len bespreken. De reden kan iedereen zelve aan zijne elleboge voelen. Men heeft bitter aan de liberalen de belastingen verweten, die zij moes ten invoeren om de schuldbrieven van den heer Malou te komen beta len en de klerikalen hebben tegen die lasten zoo luide en zoo lange getierd, tot dat zij het liberaal bestuur om- brandijzer of de inenting van den heer Pas teur. Het spreekt van zelfs dat in de geval len van wezentlijke hondsdolheid, alle inbeel ding kalmend middel ook van groot nut zijn kan. Men heeft razenden gezien, die als bon den blaften en die eenen afschrik van bet water hadden. Het schijnt dat, in zekere gevallen, de hondsdolle wezentlijk meent hond geworden te zijn en als dusdanig te moeten bandelen. Zich genezen geloovende is dus hier, misschien eerder dan overal elders, de helft der genezing. De behandeling der door razernij aange taste dieren is, in schijn ten minste, weten schappelijker dan die der menschen. Zij bestaat in het uitbranden des zieken deels met eenen sleutel van St-Hubrecht, in het vuur gloeiend gemaakt. Men geeft den naam van sleutel of hoorn van St-Hubrecht aan een kegelvormig stuk ijzer, van ongeveer d tien centimeters lang en op eenen zegel eindigende, die een hoorntje voorstelt. Die sleutels zijn door bijzondere gebeden gewijd geweest en hebben de stool van den grooten heilige aangeraakt. Meesttijds, in plaats van het zieke deel uit te branden, merkt men met het hoorntje eene kleine ronde op het hoofd van het dier. De genezen de kracht van de uitbranding aan het won derbaar karakter alleen van het tuig toege kend zijnde, heeft men natuurlijk gemeend dat het onverschillig was waar men de uit branding toepaste. Een zoo zeer verspreide eeredienst als deze aan St-Hubrecht bewezen, heeft ten allen tijde veel menschen laten leven. Onder de belanghebbendsten in deze eere, mag men wel de koopheden van St-Hu brecht opnoemen, die nog maar onlangs ver dwenen zijn. Het ware eene soort van han- DE TOEKOMST VEEVOLG EN SLOT. i.wjfuj14"y.T*

HISTORISCHE KRANTEN

De Toekomst (1862-1894) | 1887 | | pagina 1