Gazelle vaa 'I arrondissement ÏJperen.
POLITIEKE BERICHTEN.
N* 99.
Jaar.
Zondag 20n November 1887.
Politiek. Stads-, Hunst- en Letternieuws. Verschil!i^e Tijdingen, Markten, Bekendmakingen.
BERICHT.
DE RAZERNIJ EN ST-HUBRECHT.
Bnreel: Dixuiudettraat, 1§.
AANKONDIGINGEN 10 centiemen den regel.
RECLAMED *5 centiemen den regel.
Brieven en pakken moeten vrachtvrij toegezonden worden.
ABONNEMENT
fr. 4-®0 Jaars ve«r de «tad; fr. 4-SO nar geheel Belgta
Buitenlandsche verzendingen, 't port daarboven.
10 centiemen bet nummer.
Men schrijft in op al de postbureelen.
Dop ersonen die een abonnement
aan de TOEKOMST nemen, voor
1888, zullen van heden tot op 31 De
cember het blad kosteloos ontvan
gen^
In Frankrijk gebeuren er tegenwoordig
zonderlinge dingen; men spreekt daar van
niets anders dan van kuiperijen in deko-
raliën het verkoopen van ambachten en
alle soorten van bedieningen. Het is moei
lijk alles na te gaan wat er waar kan zijn
in die beschuldigen; maar zij zijn met zoo
veel aanhoudenheid, met zooveel bijzon
derheden gedaan, dat in alle geval het
gerecht zich daarmede moet bemoeien of
ten minste de betrokkene personen, als
het niet juist is, vervolgingen zouden moe
ten inspannen.
De zaak-Wilson is een der ergste wel
ke zich in een land kan voordoen, uit
hoofde van zijne betrekking als volksver
tegenwoordiger un als schoonzoon van
den voorzitter der Republiek. Het is noo-
dig dat die zaak zonder uitstel klaar
worde getrokken.
De Fransche Kamer der afgevaardig
den heeft de beraadslaging geëindigd van
het wetsontwerp op het lager onderwijs.
Het geheele werd aangenomen met 385
stemmen tegen 142.
De begrooting-commissie der fransche
Kamer heeft met 13 tegen 1 de afschaf
fing gestemd van het gezantschap van den
paus, hetwelk door M. Flourens behou-
Een der bijzonderste bewijsvoeringen dier
veronderstelling verdient aangehaald te wor
den. Men kent de vertelling die in Duitschland
vooral verspreid is, over de wilde of fan
tastische jacht. De wilde jacht, het is de
draaiwind, die aan den gezichteinder of
boven ons hoofd met vreemdsoortige ge-
ruchten loeit; men gelooft dat het een bo-
vennatuurlijk wezen is, die met zijne jacht-
u honden in de wolken jaagt. Die zwarte
jager is vervloekt en hij moet eeuwig blij-
ven jagen tot straf eener misdaad; volgens
eenige vertellingen is het, omdat hij op
eenen Zondag binst de hoogmis gejaagd
heeft; volgens andere is het, omdat hij
hardnekkiglijk eenen hert vervolgd heeft,
die een kruisbeeld tusschen zijne hoornen
droeg. De vertelling bestaat ook bij de
latijnen in den Eeuwigen Jager van het
Fontainebleauwoud, die ten tijde van Hen
drik IV nog verscheen. Wat nog merkwaar
diger is, 't is dat in vele streken van Frank
rijk en Belgie die wilde jacht den naam van
i St-Hubrechtjacht draagt en dat men te
Chateaudun vertelt dat St-Hubrecht veroor
deeld is om tot aan het laatste oordeel te
blijven voortjagen, omdat hij zich binst zijn
leven, to veel aan de jacht overgegeven heeft.
Welnu, iedereen is van gevoelen dat de wilde
iager van de Duitsche vertelling een over-
blijfsel is van de heidensche volksvertelling
over Wodan. St-Hubrecht schijnt dus wel
dezes opvolger te zijn. Die bijgeloovigheid
van een christenen heilige aan een heiden-
schen god ontleend moet ons niet verwonde
ren. Het was de algemeene regel in het begin
der middeleeuwen. De oude dingen werden
den was. Zij heeft daarna beslist de ge
heime fondsen met 300,000 fr. te ver
minderen.
Het Fransch gouvernement vraagt
43,600 (ranks voor de wegruiming der
puinen van het Opera-Comique.
Men verzekert dat er nu toch eene bij
eenkomst zal plaats hebben tusschen de
keizers van Duitschland en Rusland.
WEERAL KWAAD VAM TREKKE....
FARDOX VAM WILLE.
"Wij lasteren wekelijks, zegt het
Nieuwsbladje, het groothet eerlijk
het rechtzinnig het weergaloos
Nieuwsbladje Maar 't en wil onze
lasteringen niet meer weerleggen
O, het kan wel, maar 'ten wil niet
meer
Nu 't is mogelijk, maar wij zijn zoo
vrijmoedig het omgekeerde te den
ken en om reden.
Het schijnt piet boven jan te zijn
met ons toe te roepen dat wij laste
ren als wij schrijven geene enkele
belasting is door de klerikalen afge
schaft eenige zijn veranderd, maar
niet verminderd. En het biedt ons
duizende franken als wij kunnen be
wijzen dat de zoo hatelijke belasting
op de verzekering niet afgeschaft is.
Ja. Nieuwsbladje, die is afgeschaft,
maar het klerikaal gouvernement
heeft zorg gehad eerst eene andere
nog veel hatelijkere belasting op het
vleesch te leggen die voor de Staats-
kasse zoo omtrent een halfmiljoentje
meer zal opbrengen dan de belasting
door den nieuwen godsdienst niet vernietigd;
zij werden eenvoudigweg overgebracht. De
menigte, geleid door monikken met eene
platte verbeeldingskracht en met eene zou-
telooze welsprekendheid begaafd, bracht
langzamerhand al de wonderbare geschie
denissen, die zij vroeger over de goden ver
teld had, op de heiligen, waarvan men haar
spreken kwam, over. Dikwijls zelfs zijn de
X vertellingen, gelijk dolende zielen, op zoek
naar lichamen, overgegaan op de heiligen
of de zendelingen, die de heidensche goden
komen vernietigen zijn. Hunne werkzaam-
beid had diepe sporen in den geest der
volksstammen nagelaten; en het nog duis-
tere geweten der nieuwbekeerden mengelde
zoowel het beeld der heiligen met het beeld
der oude godheden, dat het eene het an-
dere bedekken kwam. Zoo is bet dat
St-Ilubrecbt, apostel der Ardennen, de
plaats innam van W odan en de patroon der
jagers werd.
Bespreken wij nu den eeredienst aan St-
Hubrecht bewezen.
Hij heeft altijd de kleine stad St-Hubrecht
in de Ardennen voor middenpunt gehad. Die
stad heeft haren oorsprong aan de abdij te
danken, waar het lichaam van St-Hubrecht
in 825 vervoerd werd. Deze abdij, die eer
tijds aan het hoofd stond van een kleinen
leenroerigen staat, is in 1796 afgeschaft ge
weest; de gebouwen er van dienen nu als
hervormingsschool voor jonge misdadigers.
De kerk alleen heeft hare vroegere bestem
ming behouden en het is daar dat de eere
nog aan den heilige bewezen wordt onder
het bestuur der priesters van de parochie.
De bijzonderste toepassingen van dien
eeredienst bestaan in de insnede en de ver
zekering.
op de verzekering en die daarenbo
ven nog een zestal miljoenen uit de
zakken der kleine burgerij kloppen
gaat om ze in deze der groote klerika
le kasteelheeren te gieten.
Niet waar, Nieuwsbladjewij had
den gelijk te zeggen dat eenige belas
tingen veranderd, maar niet vermin
derd waren
Voor wat het zoo beleefd als kiesch
slot van uwen gramstorigen uitval
betreft, wij antwoorden daar niet op
wij zeggen enkel dat het een jvolko-
men goed gedacht geeft én van uwe
deftige!opvoeding én van de plaats,
waar gij die ontvangen hebt.
'tls daarmée uitwant er zal toch
nooit geene enkele weke verloopen
zonder dat uwe schrijvers de onze
niet den top van den voet, maar wel
een warmen handdruk geven zullen.
En zoekt nu maar naar hunne na
men.
SNUISTERIJEN.
Van 1881 tot 1883, zegt het
Nieuwsbladje, hebben de liberalen
x niet minder dan zeventien nieu-
we of vermeerderde belastingen ge-
x stemd. x Maar het vergeet, wil-
x lens of onwillens wij zullen dat
later zien, er bij te voegen, wie het
was, die het land in al die zwarte
schulden gestoken heeft, die het
stemmen van nieuwe lasten noodza
kelijk maakten. Het zegt wel dat er
in 1879 reeds een tekort van 5 mil
joen was, maar het vergeet er bij te
voegen dat, toen de heer Malou, in
De insnede, reeds in de XI0 eeuw vermeld,
bestaat in eene insnijding, die de priester in
het voorhoofd van den zieke maakt en waarin
hij een ongelooflijk klem draadje der won
derbare stool doet. De bewerkte, die vooraf
gaandelijk mis gehoord en ter heilige tafel
genaderd heeft, moet nog, na de bewerking,
eene negen dagen doen met nog al ingewik
kelde voorschrijvingen. De insnede wordt
enkel op volwassene personen toegepast, die
ten bloede gebeten geweest zijn.
De verzekering is eene soort van gratie,
krachtens welke de heilige het kwaad tot op
een bepaalden dag tegenhoudt. Er zijn drie
soorten van verzekeringen: de verzekering
van 15 tot 30 j aren, die op kinderen toege
past is en op 't einde waarvan zij naar St-
Hubrecht gaan moeten om de insnede te
ondergaan; de verzekering van 99 jaren, dis
te St-Hubrecht aan de volwassenen gegeven
is, welke enkel lichtelijk gebeten zijn; de
verzekering van 40 dagen, die aan de gebete
nen door al diegenen kan gegeven zijn, die
de insnede ondergaan hebben, ten einde ze
toe te laten den behoorlijken tijd af te wach
ten om zich naar St-Hubrecht te begeven.
Laat ons niet te streng zijn voor die bijge-
loovige toepassingen. In zekeren zin mag men
zeggen dat zij, door hunne werking op de
verbeelding der zieken, eenige wezentlijke
diensten bewezen hebben. De waarlijk honds
dollen zijn nog al zeldzaam. Meestal is de
wonde niet diep genoeg of wel de hond is
niet razend. Zij, die gebeten zijn, meenen
nochtans dat zij door de razernij aangetast
zijn en blijven daardoor alleen aan erge be
roerten blootgesteld. Voor die, en zij zijn bet
talrijkst, is bet vertrouwen in het genees
middel alles en de insnede eu de verze
kering genezen ze zoo goed als bet gloeiend
1878, van het bewind weg gejaagd
werd, hij in de Staatskas een tekort
liet van ruim 5 1/2 miljoentjes. Ja
maar, dat was nog maar een doebel-
tje in vergelijking van de onbetaalde
verplichtingen door zelfden Malou
aangegaan. Deze ibeliepen maar tot
de geringe somme van 270 miljoen
tjes. Een bagatelleke, zooals men ziet.
Nog meer toen de heer Malou in
1869 minister werd vond hij in de
Staatskasse een liberaal spaarpotje
van ruim 13 miljoentjes, die de vrucnt
waren van het spaarzaam en vooruit
ziend liberaal ministerie dat dan
ruim 10 jaren aan het bewind ge
weest was.
Die 13 miljoenen waren, in 1878,
met de andere 5 miljoenen die hét te
kort uitmieken, gaan vliegen en de
behendige klerikale minister Malou
liet enkel 700,000 franks, nog bijlan
ge geen miljoen, in kas om 300 mil
joen franks gemaakte schulden te be
talen
Dat alles is officieel en wij peinzen
zeer dat het dezen keer nog meer te
dwaas zijn zal en dat het Nieuws
bladje het alleszins niet en zal wil
len bespreken.
De reden kan iedereen zelve aan
zijne elleboge voelen.
Men heeft bitter aan de liberalen
de belastingen verweten, die zij moes
ten invoeren om de schuldbrieven
van den heer Malou te komen beta
len en de klerikalen hebben tegen die
lasten zoo luide en zoo lange getierd,
tot dat zij het liberaal bestuur om-
brandijzer of de inenting van den heer Pas
teur. Het spreekt van zelfs dat in de geval
len van wezentlijke hondsdolheid, alle inbeel
ding kalmend middel ook van groot nut zijn
kan. Men heeft razenden gezien, die als bon
den blaften en die eenen afschrik van bet
water hadden. Het schijnt dat, in zekere
gevallen, de hondsdolle wezentlijk meent
hond geworden te zijn en als dusdanig te
moeten bandelen. Zich genezen geloovende
is dus hier, misschien eerder dan overal
elders, de helft der genezing.
De behandeling der door razernij aange
taste dieren is, in schijn ten minste, weten
schappelijker dan die der menschen. Zij
bestaat in het uitbranden des zieken deels
met eenen sleutel van St-Hubrecht, in het
vuur gloeiend gemaakt. Men geeft den naam
van sleutel of hoorn van St-Hubrecht aan
een kegelvormig stuk ijzer, van ongeveer
d tien centimeters lang en op eenen zegel
eindigende, die een hoorntje voorstelt.
Die sleutels zijn door bijzondere gebeden
gewijd geweest en hebben de stool van den
grooten heilige aangeraakt. Meesttijds, in
plaats van het zieke deel uit te branden,
merkt men met het hoorntje eene kleine
ronde op het hoofd van het dier. De genezen
de kracht van de uitbranding aan het won
derbaar karakter alleen van het tuig toege
kend zijnde, heeft men natuurlijk gemeend
dat het onverschillig was waar men de uit
branding toepaste.
Een zoo zeer verspreide eeredienst als
deze aan St-Hubrecht bewezen, heeft ten
allen tijde veel menschen laten leven.
Onder de belanghebbendsten in deze eere,
mag men wel de koopheden van St-Hu
brecht opnoemen, die nog maar onlangs ver
dwenen zijn. Het ware eene soort van han-
DE TOEKOMST
VEEVOLG EN SLOT.
i.wjfuj14"y.T*