Gazette van 't arrondissement Yperen.
POLITIEKE BERICHTEN.
Nr 112.
27e Jaar.
Zondag 19n Februari 1888.
Politiek. 8tads-? K.unst- en Letternieuws. Yerschillige Tijdingen, Markten, Bekendmakingen.
BINNENLANDS.
Bureel Olxmndestraat, 18.
AANKONDIGINGEN 10 centiemen den regel.
RECLAIÏSEN 95 centiemen den regel.
Brieven en pakken moeten vrachtvrij toegezonden worden.
mm
ABONNEMENT
fr. 4-60 's jaars voor de stad fr. 4-50 voor gcliecl Bclgae,
Buitenlandsche verzendingen, 't port daarboven.
10 centiemen het nummer.
Men schrijft in op al de postbureelen.
IJZEREN WEG.
Vertrekuren van Yperen naar
Poperinghe, 6-50 9-09 10-00 12-07
3-00 4-00 6-42 905 9-58.
Poperinghe-Hazebrouck, 6-5012-076-42
Southern, 3-50 8-20 11-16 5-20.
Comen, 5-30 - 8-05 8-20— 9-58— 10-10
h-16 2-41 2-55 5-20 —8-58.
Comen-Armentiers, 5-30 8-05 11-16
2-53 3-20 8-58.
Roeselare, 6-lo 7-45 10-45 12-20
4-10 -6-42.
Langemarck-Oostende, 7-21 12-22 5-57
6-22.
Kortrijk, 5-308-20 9-58 11-16 2-41
5-20.
Kortrijk-Brussel, 5-30 9-58 11-16
2-41 3-20.
Kortrijk-Gent, 5-30 8-20 11-16 2-41
5-20.
FRANKRIJK.
Zondag nacht verscheen plotseling op
het Elysée een man, die den president
verlangde te spreken, wijl hij God was
en den wereldvrede bracht. Jammer
dat de man een krankzinnige bleek te
zijn.
De Blanquisten hebben Zondag te Bel
leville een meeting gehouden ter bespre
king van Bismarcks redevoering en... de
zaak Wilson.
Een der redenaars kwam na een nauw
keurige beschouwing over de rede van
den Rijkskanselier tot dit besluit: Bis
marck vreest God, zooveel te erger voor
hem. Wij vreezen niemand, zelfs niet den
duivel. Hierna gingmentotWilson over,
die genoemd werd een stuk vuil geval
len in een moddersloot.
SPANJE.
Twee protestansche professors zijn te
Madrid tot zes dagen gevangenisstraf en
25 fr. boete \eroordeeld, omdat zij ge
weigerd hebben hel hoofd te ontbloeien
voor een priester, die het Sacrament aan
een stervende bracht.
In Spanje is nog de regeering der mid
deleeuwen in voegen.
DUITSCHLAND.
De dagbladen uit Duitschland en ook
uit andere landen houden zich allen nog
bezig met de redevoering van den Rijks
kanselier von Bismarck. Men ontleedt,
men keert en wendt de zinsneden de eenen
om er vrede de anderen om er oorlog in
te vinden.
Wij denken met vele anderen, naar
heigene wij heden bijwonen, dat het on
mogelijk is dat eene zoo groote en koste
lijke wapening kan blijven duren, zonder
dat dit eens uitbreekt. Iedere natie zegt:
wij zijn voor den vrede; en allen wapenen
c em te meer.
het meerendeel der geldkassen, van de
mogendheden zijn leeg en alle dagen gaan
zij nieuwe leeningen aan, waarvoor er
kroos moet worden betaald.
Duitschland met zijne 2,070,000 man
onder de wapens, kan niet gestadig met
het geweer in de armen blijven en daarom
denken wij dat het de eene of de andere
gelegenheid zoekt om oorlog te voeren,
ofschoon het stellig den schijn wil heb
ben, de eerste niet te zullen beginnen.
Wat is de wereld toch nog achteruil en
hoe is het mogelijk dat men er zoo koel
bloedig kan aandenken, honderdduizenden
menschen, die elkander niet kennen, te
vermoorden.
Bismarck's jongste redevoering bevatte
10,997 woorden. Niet minder dan 1218
telegrammen met 194,296 woorden wer
den Maandag naar 326 verschillige plaat
sen in Duitschland geseind. Het grootste
telegram aan een niet-duitsch blad ont
ving de Times.
ONDERWIJS DER ZEDELEER.
In Bruxelles-llevue schrijft de heer
Y. Van de Walle het volgende
Treed 's morgens, op het eerste uur,
in eene van onze lagere scholen, bij voor
keur daar. waar de priester hel toezicht
heeft volg den leergang, gij zult een
pijnlijken indruk gevoelen.
Men leert onze kinderen zonder on
derzoek alles te gelooven, geene gedach
ten, noch eigen wil te hebben, en zich
blindelings aan hel gezag der kerk te on
derwerpen. De slem van hunjfgewelen
vervangt men door deze van den biecht
vader
Als voorbeelden van alle volmaking
toont men hun heiligen die zich in de
kloosters opsluiten, hun onvruchtbaar
leven in de luiheid en het gebed slijten,
zich het lichaam geeselen, van deur tot
deur bedelen en noch teederheid, noch
familje, noch vaderland hebben...
Ziedaar het hcdendaagsch stelsel.
Maar de eerbied van zich zeiven, de ver
draagzaamheid voor de anderen, maar de
liefde voor het schoone, het rechtveerdige,
het ware, maar de beoefening der deugd,
de ware eeredienst van den eerlijken man,
maar de voorschriften der goede, der ge
zonde zedeleer, daarvan rept men geen
woord.
Het is noodig, door het onderwijs en
vooral door eene nieuwe opvoeding, het
geslacht, dat opkomt, te bereiden voor
de groote hervormingen, die onvermijde
lijk eens tol stand zullen komen.
Wij vinden dal het rechtveerdig is
van zoohaast mogelijk aan hei volk zijn
eigen bestuur, de uitoefening zijner sou-
vereiniteit, toe te vertrouwen, van aan
allen en aan iedereen het recht toe te
kennen van aan het Staatsbestuur en de
wetlenmaking deel te nemen maar de
kiezer is ook verplicht, verlicht en zede
lijk opgevoed te zijn.
Opdat hij een eerlijk gebruik make
van zijn kiesrecht, opdat hij volgens zijn
geweien stemme, is het noodig dat men
hem de voorschriften van reehtveerdig-
heid en in 't bijzonder de burgerplichten
onderwezen hebbe, dat men hem niet
enkel de samenstelling en de werking der
machten, maar vooral de liefde voor onze
instellingen, den eerbied voor de wet en
de noodzakelijkheid aangeleerd hebbe om
de rechlschapenste en de waardigste voor
hunne bewaking aan te stellen.
Wij willen een zoo sterk, afgericht,
moedig als verstandig leger, dat voor
heldendaden bekwaam is, wanneer de
vijand over de grenzen komt, maar daar
voor moeten wij de beslanddeelen ervan
van jongs af vormen, niet alleen door de
lichaamsoefening, maar vooral door het
zedelijk onderricht aan onze jongens
moeten wij de zelfopoffering voor de
openbare zaak, de vaderlandsliefde, den
godsdienst der eer onderwijzen.
Als eene maatschappelijke noodwen
digheid, willen wij de verbetering van het
lot des werkmans. Leeren wij dus aan de
burgerskinderen breed en mild te zijn,
prenten wij hun voikslievende gedachten,
menschelijke gevoelens in, en aan de ver-
sloolelingen der fortuin, gelijk aan allen
leeren wij hun de spaarzaamheid, de ma
tigheid, den moed en de liefde voor het
werk aan.
v En vermits de wetgever in den huis
lijken kring geen toezicht heeft, is het
door de school dat men er toe komen moet.
Dat het onderwijs, seffens na den
val van het katholiek ministerie, heringe
richt zij in den zin dien wij komen aan te
wijzen; dat liet liberaal Staatsbestuur in
het studieprogramma een methodische
leergang van zedeleer b ren ge, die van
allen stelligen godsdienst onafhankelijk
is; dat het de vervaardiging van een bij
zonder handboek ten gebruike der lagere
scholen, een waren catechismus, de gebo
den der mensctilievendheid behelzende,
in prijskamp stelle.
Om dat. onderricht te geven behoeft
men uitgelezene onderwijzers, die bijzon
derlijk gevormd zijn met het oog op de
edele zending, welke hun. zal toever
trouwd zijn; men moet dus bet onderwij-
i zers ambt verbeteren, die een der acht-
baarsle en ook een der belangrijkste
ambten worden moethet is noodig dat
de opvoeders der jeugd legen de ellende
beveiligd zijn, dat men ze in hun recht en
hunne eer herstelle en dat men de afschu
welijkheden van 1884 zich niet meer zie
hernieuwen. Het is noodig dat het studie
programma een volmaakt geheel zij,
waarin de harmonie heerscht en waarin
alle vakken bet edelste van allede zede
leer, gestadig alles oveiheerscht.
Het is noodig dat, voor alle vakken,
die er toe geschikt zijngeschiedenis,
letterkunde, taalstudie; onze beste schrij
vers, door het Staatsbestuur aangemoe
digd, klassieke werken schrijven, waarin
de groote zedelessen op elke bladzijde
voorkomen en waarin men als na te vol
gen toonbeelden geene heiligen noch mo-
nikken aanwijst, maar de mannen van
hart, die bij alle volkeren zich om hunnen
inborst, hunne deugd en hunne zelfopoffe
ring hebben doen bewonderen.
Wij roepen er de aandacht van alle
liberalen op, die voor plicht zullen hebben
dat op te lossen, tijdens de herinrichting
van ons openbaar onderwijs. Hel ware
onredelijk, inderdaad, van nog te denken,
in het toekomende den minsten invloed in
onze scholen aan de geestelijkheid en aan
de katholijke zedeleer te laten.»
DE REDDERS VAK BEET LAKDBGUW
Het katholiek ministerie ging de
landbouw redden. Men weet hoe M.
de Moreau dit wilde aan boord leg
gen. Een Belgische groenselrestau-
rant te Londen zou het wonder
bewerken. Al Kamelot! leest het vol
gende, goede boerkens, om er u van
t' overtuigen
De heer Guillain zegt de Koophan
del heeft den heer minister van land
bouw een verslag toegezonden, over den
uitvoer en den handel van groenten van
België naar Engeland.
De uitvoer van groenten vermindert,
volgens dit verslag, van jaar tot jaar, ter
wijl daarentegen andere landen al langer
hoe meer versche groenten naar Engeland
vervoeren.
Uit dit verslag, welk het jaar 1886
betreft, blijkt, dat Belgie op eene totale
som van nauwelijks -132,000 fr. voor
46,000 fr. minder heeft uitgevoerd.
Hel kleine Denemarken overtreft Belgie
op dit gebied, en de Kanaal-eilanden
alleen voeren voor 2,316,000 fr. moes
gewassen naar Engeland.
Wat is de oorzaak van dien zoo onder
geschikten staat in Belgie?
Het volslagen gebrek aan initiatief, de
krampachtige gehechtheid aan den ouden
slenter en de jammerlijke gewoonle van
Gods water maar over Gods dijk te laten
loopen.
Niemand denkt er aan, dien toestand te
verbeteren en laat het ons maar zeg
gen onze landbouwers zeiven hebben
het versland en de macht niet om er aan
te verhelpen.
BE TOEKOMST