STADSNIEUWS. Nr 1 A? 28e Jaar. Zondag, 5n Mei 1889 Zondagsblad Tan Stad en Arrondissement YPEREN. ws is r-r:i V^U'J- Men schrijft in: Te Yperen, DIXMUDESTRAAT, 18, en op al de postbureelen van't land. //KT/'W--' ZJhVr-: ■fj Alle affichen bij den drukker van dit blad gedrukt, worden onvergeld in hetzelve geplaatst tot den dag der verkooping. Men wordt verzocht alle hoegenaamde artikelen uiterlijk tegen Vrijdag middag, vrachtvrij en onderteekend, toe te zenden. ABONNEMENTSPRIJS VOOROP BETAALBAAR: 3 fr. »s jaar» voor dc stad: fr. 3-50 voor geheel Belgi Buitenlandsche verzendingen, 't port daarboven. 5 CENTIEMEN HET NUMMER. Aankondigingen: 10 centiemen den regel. Reklamen: 25 id. id. id. Rechterlijke eerherstellingen i frank id. id. Akkoord per maand of per jaar. DE KLUCHTSPELERS De grootste commedianten der wereld zijn thans te Mechelen in een klerikaal congres vereenigd, om al de maatschap pelijke vragen en plagen, met eene bene dictie en wat gewijd water op te lossen De grootste kluchtspeler van al de schouw burgen der roomsche wereld, is wel voor zeker aartsbisschop Goossens, wanneer hij ons de volgende zwanzerij opdischt: En hoe zou ik u, werklieden, geene bijzondere genegenheid toedragen Gij bekleedt immers eene zoo ruime plaats in de samenleving: gij zijt bet die deze y> doet bloeien en die alles, wat God ge- schapen heeft, door uwe vlijt en neer- stigheid voor den mensch weet nuttig te maken. Hoe schoon en hoe verheven is uwe laak! Gij voorziet in de behoeften van ganscli uw huisgezin; 't is uit uwe hand dat uwe kinderen hel voedsel ontvangen. Gij draagt zorg voor hunne opvoeding, en met vreugde ziet gij den dag te gemoet dat zij als vrome leden der maatschappij zullen optreden. Ja, mijnheer Goossens, de werklieden zijn wat nuttiger leden der samenleving die voor hunne kinderen arbeiden, dan de 30,000 kloosterlingen en 16,000 geeste lijken van allen aard, die ons arm België als zooveel bloedzuigers uitzuigen. Werken is zalig, zei 't begijntje en 't ging bidden! De mechelsche monseigneur voegt er ook bij: De stichter van het kristendom, onze r minnelijke zaligmaker, de groote wel- r> doener der menschen, was een work s' man. De arbeid werd door zijne handen geheilligd in het huisje van Nazareth. Hoeveel kloostergoed werkt er? Hoeveel paters en nonnen worden er gevonden, die het voorbeeld van den Za ligmaker volgen? De mensch wordt geboren om te wer- ken, gelijk de vogel om te vliegen, zegt het H. Schrift; zelfs in den slaat van onschuld in het aardsch paradijs, ware Adam van den arbeid niet vrijgebleveu.» Er beslaan in ons land met honderden aardsche paradijzen, kloosters met de vleet waar niemand werkt, maar leeft van onze centen, van de ingepalmde erfdeelen, van de schooierijen van allen aard, ter groo- ter eere en glorie van God! Die goede Monseigneur, zooals al de de bisschoppen, houdt veel van sparen: Weest ook spaarzaam. Volgt nooit gewonnen geld schandig verkwisten, in er tegenwoordig niet zooveel armoede en,zegde, heeft men in 1883 deze plaats afge- stee van het te gebruiken voor de nood lellende onder het werkvolk heerscben. (schaft, omdat men er goede redens voor wendigheden van de huisgenoote.Tracht Onze klerikale meesters zijn en blijven de'bad. Waarom nu met eene afgedane zaak DAT VERDIENT NAVOLGING. De Gemeenteraad van St-Joos-ten-Noo- de, heeft in zijn nieuw gemeente-regle ment den volgenden artikel gebracht: Hel klokgelui, ander dan dat der parochiekerken is in de gemeente verbo den, te rekenen van 10 ure 's avonds tot 7 ure 's morgends. Dat is een maatregel die door iedereen moet goedgekeurd worden, en liet is te verwonderen dal al de gemeenten hem in hun reglement niet hebben geschreven. Te Oostende heeft men reeds sinds verscheidene jaren dat verbod ingevoerd, daar de klokken der kloosters de vreem- in dagen van voorspoed iets op zij te grootste kluchtspelers die er gevonden leggen,opdat gij zoude welen waar voor- worden. Argus, van 't L. /V. raad vinden, indien hel werk u bij toe 's val kwam te ontbreken. Die raadgeving zal natuurlijk den buik niet vullen onzer arme werklieden, die met moeite de twee eindjes kunnen aaa- eenknoopen. Het sparen en vergaren, kent men worn- derwei in de bisdommen, zooals te Door nik, maarniet min dan vier millioentjes rusten en roesten in de bisschoppelijke kas, geld dat dienen moet, om het volk onder den roomschen, slaafschen dwang te houden. Heer Goossens zegde nog tot de werk lieden, in name van zijnen goddelijken meester: Immers nu is er overvloed van werk, dan weer gebrek; heden worden n ij ver ss beidsvoorbrengsels gretig opgezocht, morgen blijven zij in de stapelplaatsen opeengepakt liggen; hier is de bevoi- king te groot, ginds is zij onvoldoende. Hieruit kau men besluiten dal deze en andere wisselvalligheden in den handel en bijgevolg ook in 't werk stemming moeten veroorzaken. Zulke bemelsche volzinnen, ingegeven door den Heilligen... geest, doen ook bij ons, eenvoudige liberale zondaars, eenige bedenkingen ontstaan: Ja, de werkman heeft armoede en gebrek, terwijl de kloosterling in weelde leeft, zonder werken! Vrouwen en kinderen hebben geen brood, maar dikke papzakken van niets- doende paters hebben er in overvloed. Onze arme werkersbevolking ver valt en verkwijnt van dag tot dag, de ar- weder voor de pinnen komen Zou de hoogere overheid misschien gaarne de stad zien eene blaam werpen op het laatste liberaal ministerie? Een gunstig besluit van de Raad ware wel eene afkeuring van l gene dat ministerie in -1883 verricht heeft met die plaats af te schaffen. Daar enboven is het maar redelijk dat de paro chianen hunnen onderpastoor betalen, vermits zij er van gediend zijn. De heer Schepene Cornette, heeft meer dan gelijk als hij zegt dat de Raad in het openbaar hun geweten niet moeten laten onderzoeken, dat hel eene zaak is die den Staat alleen aangaat vermits hij het is, die betalen moet. In 't algemeen gesproken, zijn de onder pastoors politieke strijders, kiesmakelaars die onze tegenstrevers de beste diensten bewijzen. Hoe meer men er noemen zal delingen van 4 ure des morgends wakker boe meer oorlog zij voeren zullen tegen uidden. den vrijzinnigen gemeenteraad; daarom ware het zeer wenschelijk het getal niet meer te zien vermeerderen; en de kriste nen die eenen onderpastoor willen, moe ten hem maar voort betalen, zooals zij het tol heden deden: Ju! ju! Colaert rijdt aan scharlings op eenwij water kwispel. En uwe ge meentescholen? Zouden de ouders dan ook de onderwijzers en onderwijzeressen moe ten betalen? Maar dat pilaarbijterljc ver geel er bij te voegen dal er niemand uit de gemeente scholen gesloten wordt dat de kleiikalen er voordeel mogen uittrek ken zoowel als de liberalen terwijl deze laatste dus de grootste helft, uit de kerk verjaagd geweest zijn. Er bestaat dus een hemelsbreed ver schil tusschen de kerk en de school, de NOG EEN, Om uit de gewoonte niet te gaan, kon digt de Moniteur van Zondag de oprich ting eener kapel in succursale te Bove- nislier aan. Aan die plaats zijn naluuriijk wederom 930 balleken? gehecht. Het klerikaal ministerie zorgt voor het vol k Yperen, 4 Mei 18S9. Geineemfc lielwugeu. In onzen gemeente-raad van 20 April was er kwestie eenen nieuwen onderpas toor te plaatsen in de kerk van St- Ni- moede wordt grooter om grooter, de el- k,laf' °™r.s\aA- Dil/S eeiie die, deWsle is maar voor eenigen en moet der lende neemt meer ommeer toe, terwijl fdsraad aan^1' en nochtans deed halve door die een.gen bekostigd worden; 30,000 kloosterlingen in paleizen wonen'f ^egde Overheid vragen wa de stad de tweede staat voor iedereen wagen wijd met kolossale fortuinen; terwijl 16,000 daar voor of te«en 111 ,e brenSen had" l°Pen pn moet dus ook düür iedereen be" geestelijken, bisschoppen, dekens, pas toors en allerlei priesters, als God in Reeds verscheidene malen werden on- tua 1 cl worden. derpastoors geplaatst zonder den sledelij- Frankrijk leven en met onze miljoenen ken faad' daarover te raadpleg ni i i om dat lier en "pr aan? en. Waar om dat heden gedaan? Ja maar, meester Colaert is nu in den uit onze Staatskas, zich vet mesten! Bij hun ligt liet,., werk van opscheren ;n inpalmen nooit stil, al de waren die ze raad, en als hij daar isopgepast! voor leveren kosten niets en brengen kolossale a' a^s bet eenen kapelaan geldt, sommen op. Zoodra de lieer Voorzitter Bossaert le Armoede hebben die roomsche klucht- zing gegeven had van het besluit der kerk spelers nooit gekend, en kon men in Bel- fabriek, die de herinrichting eener tweede Dat weet Colaert maar al le wel, maar dal wil hij niet welen en hel zijn de erg ste domkoppen,die niets begrijpen willen. Vatje 't menheere Colaert? Daarbij wat doen die kapelaans die 't toch zoo lastig?? hebben, ledereen vraagt zich af: Waai toe dienen toch die mannen? Er zijn in alle parochiekerken onderpastoors te veel; zij weten niet wat doen met hunnen liid, gië, de millioenen en millioenen frs. be- onderpastorij vraagt,was er daar niet veel daar zij ten hoogste een uur per dag werk steden aan weldadigheidsvverken, die deze spel mede te maken. x het voorbeeld van zulken, die het duurjgeestelijke nietdoeners opslurpen, dan zou Zooals M. Vermeulen liet heel goed hebben, als hel hunne weel: is. Wij denken le weten waartoe die man- I ?5 k''5\,V>- T- if" YV^.',! _2s r ,.*»-* v H-H ri jl U""1 ^~-"i V ijii»*- DE TOEKOMST

HISTORISCHE KRANTEN

De Toekomst (1862-1894) | 1889 | | pagina 1