N' 107. 28e Jaar, Zondag, 6n October 1880. Zondagsblad van Stad en Arrondissement YPEREN. Men schrijft in.: Te Yperen, DIXMUDESTRAAT, 18, en op al de postbureelen van't land. Alle affichen bij den drukker van dit blad gedrukt, worden onvergeld in hetzelve gejvlaatst tot den dag der verkooping. Men wordt verzocht alle hoegenaamde artikelen .uiterlijk tegen Vrijdag middag, vrachtvrij en onderteekend, toe te zenden. ABONNEMENTSPRIJS VOOROP BETAALBAAR: 3 fr. 's jaars voor de stad; fr. 3-50 voor geheel Bclg'c, Buitenlandsche verzendingen, 't port daarboven. 5 CENTIEMEN HET NUMMER. Aankondigingen: 10 centiemen den regel. Reklamen: 25 id. id. id. Rechterlijke eerherstellingen 1 frank id. id. Akkoord per maand of per jaar. DE SCHOOLKWESTIE. Waarom bekommeren zich de katholie ken zoo zeer om de schoolkwestie Omdat in de school de jeugdige geesten en harten om zoo te zeggen naar vvensch gekneed en gevormd worden, omdat de allereerste indruk, de allereerste grond beginsels door het kind ontvangen, later altijd op den volwassen mensch, in de verschillige omstandigheden van 't leven, een zeker spoor laten, en omdat bij gevolg zij die over de volksschool beschik ken de toekomstige burgers, dat isde macht in handen hebben. Daarom kan de katholieke kerk of partij van geene school willen wier strekking tegenstrijdig met de hare is, en daarom zal ook een oprecht katholiek het zich als eenen plicht rekenen al de scholen te be vechten en ten gronde te helpen die geene geestelijke scholen zijn of die niet recht streeks onder 't gezag van den priester staan. Hoeveel belang onze tegenstrevers, met bet oog op partijbelang, aan de onder wijskwestie hechten, wordt hierdoor be^ wezen dat zij, op schoolterrein,met woeste hardnekkigheid kampen, dat zij elke gele genheid waarnemen om de officiëele school te verguizen en de papensclrool op te he melen, eindelijk, dat de klerikale ga zetten, reeds vóór de opening van den vakanlielijd, en nu nog, bij gelegenheid der heropening van den schooltijd, vol staan met reclamen ten voordeele der ker kelijke gestichten, ja reclamen onder den vorm van hoofdartikels! Ahde klerikalen weten hunnen win kel wel te doen draaien... En dat zij zich soms persoonlijk nog al aanzienlijke op offeringen getroosten voor de inrichting van bet zoogezegde vrije onderwijs waar de geest op band ligtdat be grijpt men licht, daar de school, de oplei ding der jeugd, de grondsteen is van bunnen invloed en van hun gezag,waaruil dan verder al de profijtjes voortvloeien. Baas spelen is al veel weerd voor die mannen en de gedane opofferingen komen immers toch tiendubbel, van ver schillij kanten, terug in den zak ge- stroom^, want in de papenwereld bestaal onderlinge stoffelijke ondersteuning (al weêr eene bron van macht... of ze slim zijn Iloe heviger, hoe dweepzuchtiger kle rikaal, hoe grooter afbreker van hel dege lijk, nationaal, zuiver wetenschappelijl onderwijs, waar zij, die eens (zoo hopen wij!) de macht zullen in handen hebben, onder dn gedaante van een slembriefje, leeren lezen, denken, redeneeren drie dingen waarvan de papen schrikken. zoo en den De school kneedt den mensch vader of moeder is, zoo is de familie de familie is den grondsteen van Staal, Ook wie over de school regeert, regeert ook over 't volk, dat heeft Rome ten alle tijde wonderwel begrepen. Een volk zal of wel slaafsch gehoor zamen aan zijne gekrumde opleiders, of wel vrij en onafhankelijk zijn eigen baan volgen, volgens bet onderwijs dat bet ge noten heeft. Daarom is de schoolkwestie zoo be langrijkdaarom dient zij op den eersten rang te staan onzer bekommernissen en bezorgdheden. WAT ONZE KAE2ER KOST. Onze volksvertegenwoordigers hielden in 1888, zoowat 87 zittingen met een budjel van fr. 704,065-87. Elke zitting van die wetgevers kost dus de som van fr. 8,092-70 per dag. En dat om ons land aan Roomsehe slaven te leveren. Ge moet met ons bekennen dat liet wel betaald is. Nu, onze volksvertegenwoordigers be schikken over onze kas en zien er niet op eenige duizenden franken meer uit te ge ven. 'I Kost hun toch niets, over de belangrijkheid der Belgische af- deeling in den tentoonstelling van Parijs, en voornamelijk over de schitterende overwinning door onze nijverheid behaab in de afdeeling van het spoorwegmateriëel waar België, ver uit de eerste plaats be kleedt. De maatschappij Cockerill heeft een lo comotief tentoongesteld,weegende 4-9,000 kilos, die bestemd is voor den sneldienst tussehen Oostende en de Duitsche grens, en die 95 a 100 kilometers afstand per uur zal afleggen 1 Dit overtreft met een derde den afstand tot hiertoe door de snelipopendste locomotieven afgelegd, on der andere door de beruchte locomotief der Fransche Compagnie van Lyon, die, per uur, slechts 03 kilometers verloopt. Waar is de tijd toen onze ofikens per diligenlie of trekschuit reisden Wal nu is het noodlottig gevolg des vooruilgangs der werktuigkunde; maar voor een die er onder lijdt, zijn er honderden die er wel bij varen. Hel bewijs ligt voor de band. België bezit thans 9 groote werkhuizen waar locomotieven gemaakt worden; 30 werk huizen voor de vervaardiging van spoor wagens; 24 voor vast en beweegbaar ma terieel 40 a 50 voor het maken der bijhoorigheden voor de rijtuigen, de ver lichting, enz., enz. De werkkracht dier verschillige inrich tingen bedraagt meer dan 4500 paarden, en de waarde'der voortbrengst beloopt tot 70 millioen per jaar, waarvan er meer dan 50 millioen door het buitenland be steld worden! De werklieden uitsluilelijk gebezigd in de onderscheidene nijverheden die van de spoorwegen leven, worden geschat op amper geteld wordt als een uitstapje, was 18,000 en de jaarüjksche uitgiften aan toen een belangrijke reis, die lang op voorhand besproken werd, veel voorzorg1 eischte en dagen lang duurde. En toen de eerste spoortreinen liepen, wat een ge jammer Van die spoorwegen kon niets terecht komen duivels vele neringen zouden er door te niet gaan ieder zou er door lijden. En dan de gevaren Waaghalzen waren hel, die per spoor hel geboortedorp durfden verlaten. De spoorwegen waren de abominatie der desolatie. Klein- en groolverslanden waren "er mede bemoeid en lot zelfs Thiers die later een der aanzienlijkste aan- deelbezilters der fransche ijzerwegen werd noemde de instelling der spoorwegen eene nationale ramp. Die tijden zijn voorbij. Thans is het er om te doen, hoe gauwer zij zullen loopen hoe meer er zullen komen. Reeds beslaan DE SPOORWEGEN. et' talrijke stoomtrams, en eer wij twintig België behoudt eervol de plaats welke jaren ouder zijn, zal ieder per stoomrij- het in alle Wereldtentoonstellingen ver-jtuig aan de deur zijner woning willen ge- overde. Op allerlei gebied kunnen wij de bracht worden, mededinging van andere en groolere lan den onderstaan want, ofschoon beperkt De ijzeren wegen zouden veel nadeel door zijnen omvang en klein door zijne doen aan de diligenlies, aan de beurten bevolking, is ons land groot door zijne en aan veel voerlieden. Nijverheid, Handel en Schoone Kunsten.Het valt niet te ontkennen, dat-elke Heel de buitenlandsche pers is het c os nieuwe uitvinding slachtoffers maakt. Dat dagloonen op 46,000,000 fr. Ja, de tijd der dxligenties is voorbij, en niemand beklaagt er zich over. Elke dag brengt eene nieuwigheid,eene verbetering, eene vooruitgang mede. We beleven eenen tijd van koortsige bedrijvigheid op liet gebied der uilvindingen niets schijnt on mogelijk meer. Heden, treinen die in een uur 100 kilometers afleggen morgen, electrische treinen, en overmorgen treinen in de lucht, bij middel van be stuurbare luchtballons. Zoo volgt de wetenschap haren weg, trapsgewijs, zonder schokken maar ooic zonder vertragingen zonder oponthoud. Wat de mensch niet kan of niet wil, zal door de Wetenschap, ondanks den mensch, geschieden. BELASTINGEN. Nooit kan genoeg herhaald worden welke valsche belovers de klerikalen zijn. Zij verminderen de invoerrechten van eenen cent op den koffij, maar ze verdub belen de belasting der saus van den werk man door een hoop recht op den azijn. Er is nog veel meer, het ministerie be houdt al de belastingen en mnakt er nog nieuwe. Telt maar op de vingeren: DE E KOMST

HISTORISCHE KRANTEN

De Toekomst (1862-1894) | 1889 | | pagina 1