STADSNIEUWS.
Nr 229.
29e Jaar.
Zondag, 18n Mei 1890.
Zondagsblad van Stad en Arrondissement YPEREN.
Men schrijft in:
Te Yperen, DIXMUDESTRAAT, 18, en op al de postbureelen ran 'l land.
Alleafïïchen bij den drukker van dit blad gedrukt,
worden onvergeld in hetzelve geplaats tot den dag der verkooping.
Men wordt verzocht alle hoegenaamde artikelen
uiterlijk tegen Vrijdag middag, vrachtvrij en onderteekend, toe te zenden.
ABONNEMENTSPRIJS VOOROP BETAALBAAR:
2-50 fs«. >s jaar» voor de stad; 3 fr. voor gctieel België.
Buitenlandsche verzendingen, 't port daarboven.
5 CENTIEMEN HET NUMMER.
Aankondigingen: 10 centiemen den regel.
Reklamen: 25 id. id. id.
Rechterlijke eerherstellingen 1 frank id. id.
Akkoord per maand of per jaar.
FRANSKILJONISME
De Brusselsche rechters, die het eens
aandurfden den heer Josson van de lijst
der advokalen le schrabben omdat
weigerde naar hun believen zijn gronc
wettelijk recht prijs te geven van zie
vóór hen in zijne taal uit te drukken
drijvende aanmatiging en verwaandhek
al gelijk ver. Een vlaamsch Brusselse
blad, de Flamingant, zendt naar de
rechtszittingen der Brusselsche balie, een
reporter om daar aan te slippen hoe die
heeren de wet op het gebruik van het
Nederlandseh in strafzaken naleven. Men
weet dat ze die op de schaamtelooste
wijze iederen dag verkrachten. De tegen
woordigheid van dien reporter die hunne
vrome daden aan 't licht brengt, geneert
hen fel, dat kan men denken. Juist daar
om, en om aan zijne korzelheid lucht te
geven, heeft de heer Behaeghel,d.d. voor
zitler, zich veroorloofd dien reporter, M
Van Autrève, in volle zitting espion te
noemen. De Brusselsche pers heeft zie
daardoor beleedigd gevoeld en de twaalf
Vlaamsche bladen van Brussel hebben
daartegen krachtdadig protest aangetee
kend en bij den Prokureur des Kcmings is
eene klacht ingediend. Het wordt waar
lijk lijd dat men den overmoed van die
opgeblazen Minossen wat korlwieke.
Ziehier, uit een fransch blad, la Ré-
forme, geknipt, een artikeltje dat aan
toont hoe die heeren de Vlamingen voor
den aap houden
Le Flatnand en Justice.
A l'audience du tribunal correclionnel,
un prévenu prend la parole et, avec un
accent de conviction absolument commu
nicalif, donne de longues explications
pour établir son innocence. 11 a parlé
pendant an quart cl'heare et froidement
letraducteur résumé. Ce sont des rai
sons de familie qui l ont délerminé a
agir de la sorle. Et le pauvre diable a
élé condamné.
Cela rappelle l'audience du même tribu
nal oil un monsieur qui se trouvait dans
le public a dü intervener pour dire h
l'avocat que le traducteur avail fait une
déclaration absolument contraire de celle
du prévenu.
O Vlaamsche volk, hoe lang
nog voor den gek houden
KERMIS OF DEN BUITEN.
We zijn volop in den tijd van de
boerenkermissen.
Geen Zondag gaat er dan voorbij
of in tien,twintig dorpen per provin
cie worden schup en riek opzij ge
steld,en denken boeren en boerinnen
slechts op rust en plezier.
Na volbrachten arbeid, zich eens
lustig vermaken is niet meer dan na
tuurlijk, en kniezers, ja isegrimmen
zijn het, die op deze plezierpartijtjes
wat hebben af te wijzen.
En nochtans loopt er in iedere ge
meente een zwarte ijzerbijt, die de
kermissen naar alle duivels wenscht,
omdat er met die dagen spel gehou
den en geflikkerd wordt.
Dansen is de nachtmerrie der dorps-
zal men u waar niemand iets op te zeggen kan
hebben. Die mensch heeft zijn huis
houden te verzorgen, zijne binders
groot te brengen als hij met de ker
mis no£ al wat te doen heeft,dan kan
hij de nuur van zijn huis verdienen
of een ferm stuivertje over kant ste
ken.
Wie zal brouwer en stoker betalen?
Toch de pastoor niet, zeker Als de
herbergier te kort schiet om eer aan
zijne zaken te doen, zal de drijtik uit
zijnen zak dan bijleggen Attends je
vtens zou Eeman zeggen.
Waarom laten de zwarte knorpot
ten dan de herbergiers niet in rust
hun kostje verdienen
Speihouders zijn toch zoo deftig
en zoo eerlijk als pastoors
Wilden de buitenlieden in deze
zaak hun gezond verstand gebruiken,
ze zonden dedorpsherder fijntjes wan
delen. Met de woorden gij, pas
jastoors. Die kerels kunnenijando-^oor> mfe3ier jn de kerk, maar wij,
ne niet lijden, dat de zon in t water v0Qcien de
schijnt.Gedurig spooken en bulderen.^eia5L^XmeMrag0r£sS^
zij tegen dedansendejeu-d,en ze stel- den bek Aesnoerd wezen,
en daarbij alles m t werk om de hou-
ders van danslokalen den duivel aan Maai Ja> maar
Het is een gekend en bestadigd
feit, dat de kermissen op den huiten
e doen, ja, hen te dwingen van ar
moede de parochie te verlaten.
De klerikale gemeentebesturen,wel-
ie ganseh en geheel onder den duim!aan}10uc[enj verslappen en dat de
van menheer pastoor liggen, helpen danslokalen van jaar tot jaar ver-,
de geestelijken nog een handje, door minderen,dank zij de gedurige tegen
kanting der zwarte rakkers.
dansen en kermissen op den buiten
ééne zware doodzonde uitmaakt,ter
wijl het in de stad zelfs geen biecht-
puntje meer is
Yperen, 17" Mei 1890.
De controleur heeft eindelijk de be
grooting der Burgerlijke Godshuizen van
1890 afgeschreven.Heeft hij dit stuk reeds
behandigd aan den ongeduldigen schrijver
van het Nieuwsblad en hem uiteen gedaan
waarin de heeren der Hospicen binst het
aar 1890, 87,999 frs. meer
schikken te verteeren dan in 1888
Waarschijnlijk van ja. Indien het zoo
is, hopen wij dat de advokaat van het
Nieuwsblad deze kwestie, waarin de
Yperlingen, volgens hem, zoo veel be-
ang stellen, in zijn eerst verschijnende
nummers zal kunnen oplossen.
De klerikale windmaker schreef over
veertien dagen, stout weg. Het publiek
vraagt uitleg, en uitleg zal er komen,
gij zult het zien.
Wij verwachten er; aan hem het woord.
Dals en dansfeesten te verbieden,den
ïerbergier met een zwaar patent te
Delasten of het lokaal om tien ure
avonds te doen sluiten.
Moest men de goesting involgen
vandie scrupuleuze heeren,dan moch-
;en orgel en fluit enkel en alleen in
cerken kapel bespeeld worden. Op
straat, in de estaminet.op deopen-
Dare plaatsen zou het jaarin jaaruit
aan eenbeggijnhof moeten gelijken.
al
Fijn ingezien zijn de pastoors toch
vieze kwasten. Ze worden voor
ueestelijke zaken aangesteld en ze
c oen niet anders dan zich met wereld-
sche dingen bemoeien.
Wat gaat hun dat aan, of er met
de kermis gedanst wordt dat hetklet-
terd Zullen ze daar ne cent armer
om zijn of een flesch wijn minder in
run' botten lappen
Daarbij, spel houden is voor den
lerhergier eene broodwinning, en
nog al eene eerlijke broodwinning,
Het Nieuwsblad van Zondag j.l. ant-
Iwoordende op een artikel van het JFeek-
blad, zegt:
Diens is 't ook al niet meer wel dat
er tegen de dronkenschap gevroclft
wordt? Zeg, wat zouden de heeren der
Hospicen doen, indien de sloetsen steen-
dronken te midden van den nacht aan
de deur van '1 gesticht belden
Zie hiér onze antwoord:
De wees voogden zouden 's anderen
daags zulke reglement-overtreders, voor
11V
hun slecht voorbeeld en ergernis, schan-
met weder-
want
Wint er de openbare zedelijkheid
iets bij
Wel integendeel.
Bras- en slemppartijen, beestig ge
vloek en getier,smerige straatliedjes,
messengevechten en andere walge
lijkheden ziedaar waarin men de
boerenkermissen van jaar tot jaar
ziet ontaarden.
Eene laatste opmerking.
Zoo nijdig als de dansfeesten opj^elijk buiten zeiten,
den buiten bevochten worden, zoo spannigen. valt niets anders te doen.
weinig wordt er in de stad van ge
sproken.
Ze zouden goed gekomen zijn, de
pastoors, indien ze aldaar de bals
moesten verbieden
De katholieken zouden hen eens
ferm uitlachen, want er worden in
klerikale lokalen zooveel dansfeesten
gegeven als in liberale lokalen.
Maar Sint-Job kent zijn volk,zeggen
de zwartjes, en zoo komt het, dat
wij niet gehoord dat
kerel
Maar hebben
onlangs zulk een negentienjarige
alzoo zijn verlof heeft gekregen en is het
waar dat hij den nacht doorgebracht had
in gezelschap van katholieke nachtwa
kers?.
Tramweg.
De klerikalen maken eene kieskwestie
van den tramweg van Yperen naar Ar-
DE TOEKOMST
O O