STADSNIEUWS. w ie de haver verdient, moet hebben. Nr 245. 2He Jaar, bondag, September 1891), Zondagsblad ran Stad en Arrondissement YPEREN. KLERIKALE VERDRAAGZAAMHEID. Men schrijft in.: Y peren, DIXMü DESTRA AT18, en op al-de postbareelen van i land.. Alle affichen bij den drukker van -dit'blad gedrukt, worden on vergeld in hetzelve .geplaatst tot den dag der verkooping. Men wordt verzocht alle hoegenaamde artikelen uiterlijk tegen Vrijdag middag, vraehtvrij en ©ndericckcnd, toe te zenden. ABONNEMENTSPRIJS VOOROP BETAALBAAR: S-50 fi'. isjaacs voor «le stad; 3 fa*, voos* geheel Beïgie.. Buitenfendsdhe verzendingen, 't port daarboven. 5 CENTIEMEN HET NUMMER, Aankondigingen: TO centiemen den regel, id. id. id. id. Reklamen: 25 id. Rechterlijke eerherstellingen 1 frank Akkoord per töaand of per jaar. het DE KLOOSTERS. Zijn onze herinneringen juist, dan ode graaf Goblet d'Alviclla, onder ..Jl „:ig liberaal ministerie een wetsontwerp neer, om een onderzoek te doen aangaande de kloosters. De klerikalen schreeuwden moord en brand hunne gazetten spuwden vuur en vlam I Waarom Vroeg het wetsvoorstel van de pa ters en nonnen in te schepen en ze naar den Congo te verzenden Moest er beslist worden de wel gevulde coffrcs-f'orlx der doodarme kloosterbroeders te plunderen?? Of was er kwestie hunne duizen den kloosters, kapellen, bosschen, weiden en landerijen aan te slaan, en ze te verkoopen ten profijte van den Staat Maar neen, beste lezers; daar was noch schijn, noch gedachte van. De vraag van den heer Goblet be stond enkel hierin, van te onderzoe ken Wie er inde kloosters woont voornaam, naam, ouderdom en ge boorteplaats. b. Op hoeveel hunne eigendom men geschat worden alleen de on roerende goederen. c. Op welke manier broederkens en maseurkens hun dagelijksch brood je verdienen. Voila En was dat nu zoo erg, zoo ver schrikkelijk en zoo monsterachtig ?l En moesten de jappers daarom, schreeuwen,alsof ze gekeeld werden? fVie icoonl er in de kloosters Een van de twee: 'tzijn allen kruis brave menschen of er nestelen schob bejakken tusschen. Zijn al de paters deftige lieden, heefter geen enkele wat aan de Ju stitie in den weg gelegd waarom zijn ze dan zoo vreeseiijk bang van met naam, voornaam en geboorte plaats gekend te worden De lezers van De Toekomst hebben geenen schrik, als politieagenten of gendarmen komen hoorén, wie er bij bun,zoo ai verblijft; ze laten hun heel huis afzien, geven alle noodige inlichtingenen tracteeren nog op den hoop toe met een borrel of een pint. En de paters verschuilen zich ach >ter booge muren, ijzerenpoorten, ven sters met armdikke staven; ze ver- kleeden zich met zwarten, bruinen of witten rok; dragen misschien val- sche baarden en doen zich broeder Alexis, Dominions of i\ipomucenus noemen. Is dat alles niet veel te geheimzin nig? Zijn die vrome broeders soms niet benauwd.dat men in hunne paleizen de kereltjes zoo aantreffen, die voor ce- en en tot lrun meerder schande en debckmgen der necringdoeners.wierstem- smeerpoetserij veroordeeld zijn worden. Chilosa Wie weet het zoo pater Vetbol zeggen. le beloftenvleierijen, leugens en gebene dijde fijemerijen? Wij welen waarlijk niet boe bet mogelijk is den partijgeest zoo ver te drijven dat men tweemaal in min dan éénc maand zooveel schade toebrengt aan handel en nèering. En om hun spel te duiken,om de Yper- li ngen over hunne inzichten te misleiden, vragen zij dal de Bla'uve kousen zouden mogen een concert geven gedurende bet verblijfder soldaten. Kan men wel li indie nen en te doen gelooven dal zij voor niets'iac|,tiger te werk gaan? Natuurlijk, dit Yperen, 6" Sept. 1890. Onze klerikale weekbladen liegen dat zezweelen om onze doorluchtige senateur en volksvertegenwoordigers te vci schoo- zjn in de kiesmaneeuvres, waarvan wij aanbod wcfd van dc ,iand IHelke is de waarde der kloostergoe deren Door den band zijn de burgers hoo /aardig op hunne eigendommen. De meeste blaaskaken, die huizen bezit ten, vertellen het aan Jan en alle man. En van de paterkensmag dat weer al niet geworden Hebben ze dan zoo verschrikkelijk veel aan onroerende goederen, of vreezen de slimmerikken, dat het af kondigen van hunne kolossale for tuinen de oogen van het verblinde; volk zou openen Mysterie en comedie Hoe komen broederkens en nonne- kens achter den kost Maar sacrebleu, dat mag immers van iedereen geweten zijn als 't maar eene eerlijke broodwinning is, wei te verstaan. Het kloostervolkje briescht en schuimt van colère,als men nog maar spreekt van dat gordijntje eens op te heffen. Zijn er dan geheime stokerijen in hunne gebouwen Slaat men er valsche munt Fabrikeert men er artikelen/wel ke de wet verbiedt Of schuurt men er soms wat al te gemoliig zijne luie en vadsige kno ken Altemaalzooveelgewichtige vraag punten, welke het eerstkomend libe raal ministerie zal oplossen, totj verheerlijking van de kloosterlingen als ze recht in hunne schoenen loo- eschaming, als ze vuile rekels ver-men zij j^pen komen afsmecken, met ver bergen oi onwettige praktijken uit voeren. gewezen, het Ycrledene week spraken, liet is algemeen muz;ej, d(?r pompiers, had reeds het bevel gekend en genoegzaam bewezen dat die óntvangen naza krijgs!i||n met concerten mannen niets zoo zeer ter harte nemen' dan schade te berokken^ aan de neering-'i;det ni)mcu doeners van Yperen, met het inzicht de' ,f jte vereeren, en zeker zou hel de plaats voor de Natte kazakken, wier voorzitter niet beter vroeg dan zijne misnoegdheid der Yperimgen op ons stads-mannea (e doen Lcwonderenin ,mcno bestuur te trekken en alzoo de gemocde- ])ruPScLsc!ie kleeding, en aan de burgers ren op te hitsen tegen de aanstaande ge- Van yperen te doen gelooven dat zij ook meentekieziüg. Wal zij ook zeggen en doenhct i,unno wijden bijbrengen om den sol- mogen,zij kunnen zich niet meer wit was- dalen een aangonamen stond te doen door- scheidde daadzaken zijn daar die genoeg- brengen. zaam toonen dat wij gelijk hadden te zeg Neen, die mannen durven dc verant- gen dat indien de neringdoeners der stad woordelijkheid hiinncr daden niet dragen, eenige winst beoogen, zij op de medcwcr-'zjj willen maar altijd doen gelooven dat king der japneuzen niet rekenen mogen. 'zj belang stellen in de welvaart hunner Inderdaad,de snoode iianciclwijze der kle-j medeburgers, maar ongelukkiglijk voor rikaien tijdens bel inrichten van ons festi-.iien zij zijn ontmaskerd zij hebben va),du bekentenissen die ons van alle kan-'schoon zich te verdedigen tegen onze be ten gedaan werden, de beloften en beclrei- sehuldigingen, niemand zal ben nog ge- gingea dat zij gebezigd hebben om hun loovcn, en de kiezers zullen hun Icon doel le bereiken, zijn reeds genoeg om'naar werken geven. Nu, Y is wel besteed: die gewetenlooze ia plunders aan den wtcdc bavcrverdicutaioetzehi'Eitiesii schandpaal te spijkeren maar voor hun y* Tegen dc aankomst der soldaten die in was het nog niet voldoende. Zij moesten nog hunnen invloed bij generaal Pontusl gebruiken om onze stad een dertigduizend Yperen moesten ingekwartierd worden, franken schade aan te doen, met dc geno- mene schikkingen derwijze te veranderen, dat Yperen, die voorzien is van ruime en vooraleer de krijgsoefeningen te beginnen, vroeg dc lieer d.d. Burgemeester, in een manifest dat bij aan al de boeken der schoone lokalen, min soldaten had dan stralen deed aanplakken, dat de inwoners Langemarck,\Tamertingheof Elverdingbe, een goed onthaal zouden doen aan de 'roe- waar de pachters hunne beesten moesten pen en hunne buizen bevlaggen Ier cere in'de weiden jagen om de soldaten in de der inkomst van Prins Boudewyn. De slalleiv-te verschuilen. Strijdt dal niet tegen alle menschelijke cn goddelijke wetten Is dit de eerbied die onze japneuzen voor de kinderen des volks hebben Is dit de bezorgdheid voor kadodders schenen misnoegd om dit ver zoek en hunne gazellen spuwden vuur en vlam legen den ambtenaar die zich ver- oorlofd bad die vraag aan zijne ingezete nen tc doen. wmmm DE TOEKOM

HISTORISCHE KRANTEN

De Toekomst (1862-1894) | 1890 | | pagina 1