STADSNIEUWS.
w ie de haver verdient,
moet hebben.
Nr 245.
2He Jaar,
bondag, September 1891),
Zondagsblad ran Stad en Arrondissement YPEREN.
KLERIKALE VERDRAAGZAAMHEID.
Men schrijft in.:
Y peren, DIXMü DESTRA AT18, en op al-de postbareelen van i land..
Alle affichen bij den drukker van -dit'blad gedrukt,
worden on vergeld in hetzelve .geplaatst tot den dag der verkooping.
Men wordt verzocht alle hoegenaamde artikelen
uiterlijk tegen Vrijdag middag, vraehtvrij en ©ndericckcnd, toe te zenden.
ABONNEMENTSPRIJS VOOROP BETAALBAAR:
S-50 fi'. isjaacs voor «le stad; 3 fa*, voos* geheel Beïgie..
Buitenfendsdhe verzendingen, 't port daarboven.
5 CENTIEMEN HET NUMMER,
Aankondigingen: TO centiemen den regel,
id. id.
id. id.
Reklamen: 25 id.
Rechterlijke eerherstellingen 1 frank
Akkoord per töaand of per jaar.
het
DE KLOOSTERS.
Zijn onze herinneringen juist, dan
ode graaf Goblet d'Alviclla, onder
..Jl „:ig liberaal ministerie een
wetsontwerp neer, om een onderzoek
te doen aangaande de kloosters.
De klerikalen schreeuwden moord
en brand hunne gazetten spuwden
vuur en vlam I
Waarom
Vroeg het wetsvoorstel van de pa
ters en nonnen in te schepen en ze
naar den Congo te verzenden
Moest er beslist worden de wel
gevulde coffrcs-f'orlx der doodarme
kloosterbroeders te plunderen??
Of was er kwestie hunne duizen
den kloosters, kapellen, bosschen,
weiden en landerijen aan te slaan,
en ze te verkoopen ten profijte van
den Staat
Maar neen, beste lezers; daar was
noch schijn, noch gedachte van.
De vraag van den heer Goblet be
stond enkel hierin, van te onderzoe
ken
Wie er inde kloosters woont
voornaam, naam, ouderdom en ge
boorteplaats.
b. Op hoeveel hunne eigendom
men geschat worden alleen de on
roerende goederen.
c. Op welke manier broederkens
en maseurkens hun dagelijksch brood
je verdienen.
Voila
En was dat nu zoo erg, zoo ver
schrikkelijk en zoo monsterachtig ?l
En moesten de jappers daarom,
schreeuwen,alsof ze gekeeld werden?
fVie icoonl er in de kloosters
Een van de twee: 'tzijn allen kruis
brave menschen of er nestelen schob
bejakken tusschen.
Zijn al de paters deftige lieden,
heefter geen enkele wat aan de Ju
stitie in den weg gelegd waarom
zijn ze dan zoo vreeseiijk bang van
met naam, voornaam en geboorte
plaats gekend te worden
De lezers van De Toekomst hebben
geenen schrik, als politieagenten of
gendarmen komen hoorén, wie er bij
bun,zoo ai verblijft; ze laten hun
heel huis afzien, geven alle noodige
inlichtingenen tracteeren nog op den
hoop toe met een borrel of een pint.
En de paters verschuilen zich ach
>ter booge muren, ijzerenpoorten, ven
sters met armdikke staven; ze ver-
kleeden zich met zwarten, bruinen
of witten rok; dragen misschien val-
sche baarden en doen zich broeder
Alexis, Dominions of i\ipomucenus
noemen.
Is dat alles niet veel te geheimzin
nig?
Zijn die vrome broeders soms niet
benauwd.dat men in hunne paleizen
de kereltjes zoo aantreffen, die voor
ce-
en en tot lrun meerder schande en debckmgen der necringdoeners.wierstem-
smeerpoetserij veroordeeld zijn
worden.
Chilosa Wie weet het zoo pater
Vetbol zeggen.
le beloftenvleierijen, leugens en gebene
dijde fijemerijen? Wij welen waarlijk niet
boe bet mogelijk is den partijgeest zoo ver
te drijven dat men tweemaal in min dan
éénc maand zooveel schade toebrengt aan
handel en nèering.
En om hun spel te duiken,om de Yper-
li ngen over hunne inzichten te misleiden,
vragen zij dal de Bla'uve kousen zouden
mogen een concert geven gedurende bet
verblijfder soldaten. Kan men wel li indie
nen en te doen gelooven dal zij voor niets'iac|,tiger te werk gaan? Natuurlijk, dit
Yperen, 6" Sept. 1890.
Onze klerikale weekbladen liegen dat
zezweelen om onze doorluchtige senateur
en volksvertegenwoordigers te vci schoo-
zjn in de kiesmaneeuvres, waarvan wij aanbod wcfd van dc ,iand
IHelke is de waarde der kloostergoe
deren
Door den band zijn de burgers hoo
/aardig op hunne eigendommen. De
meeste blaaskaken, die huizen bezit
ten, vertellen het aan Jan en alle
man.
En van de paterkensmag dat weer
al niet geworden
Hebben ze dan zoo verschrikkelijk
veel aan onroerende goederen, of
vreezen de slimmerikken, dat het af
kondigen van hunne kolossale for
tuinen de oogen van het verblinde;
volk zou openen
Mysterie en comedie
Hoe komen broederkens en nonne-
kens achter den kost
Maar sacrebleu, dat mag immers
van iedereen
geweten
zijn
als 't
maar eene eerlijke broodwinning is,
wei te verstaan.
Het kloostervolkje
briescht en
schuimt van colère,als men nog maar
spreekt van dat gordijntje eens op
te heffen.
Zijn er dan geheime stokerijen in
hunne gebouwen
Slaat men er valsche munt
Fabrikeert men er artikelen/wel
ke de wet verbiedt
Of schuurt men er soms wat al te
gemoliig zijne luie en vadsige kno
ken
Altemaalzooveelgewichtige vraag
punten, welke het eerstkomend libe
raal ministerie zal oplossen, totj
verheerlijking van de kloosterlingen
als ze recht in hunne schoenen loo-
eschaming, als ze vuile rekels ver-men zij j^pen komen afsmecken, met ver
bergen oi onwettige praktijken uit
voeren.
gewezen, het
Ycrledene week spraken, liet is algemeen muz;ej, d(?r pompiers, had reeds het bevel
gekend en genoegzaam bewezen dat die óntvangen naza krijgs!i||n met concerten
mannen niets zoo zeer ter harte nemen'
dan schade te berokken^ aan de neering-'i;det ni)mcu
doeners van Yperen, met het inzicht de'
,f
jte vereeren, en zeker zou hel de plaats
voor de Natte kazakken,
wier voorzitter niet beter vroeg dan zijne
misnoegdheid der Yperimgen op ons stads-mannea (e doen Lcwonderenin ,mcno
bestuur te trekken en alzoo de gemocde- ])ruPScLsc!ie kleeding, en aan de burgers
ren op te hitsen tegen de aanstaande ge- Van yperen te doen gelooven dat zij ook
meentekieziüg. Wal zij ook zeggen en doenhct i,unno wijden bijbrengen om den sol-
mogen,zij kunnen zich niet meer wit was- dalen een aangonamen stond te doen door-
scheidde daadzaken zijn daar die genoeg- brengen.
zaam toonen dat wij gelijk hadden te zeg
Neen, die mannen durven dc verant-
gen dat indien de neringdoeners der stad woordelijkheid hiinncr daden niet dragen,
eenige winst beoogen, zij op de medcwcr-'zjj willen maar altijd doen gelooven dat
king der japneuzen niet rekenen mogen. 'zj belang stellen in de welvaart hunner
Inderdaad,de snoode iianciclwijze der kle-j medeburgers, maar ongelukkiglijk voor
rikaien tijdens bel inrichten van ons festi-.iien zij zijn ontmaskerd zij hebben
va),du bekentenissen die ons van alle kan-'schoon zich te verdedigen tegen onze be
ten gedaan werden, de beloften en beclrei- sehuldigingen, niemand zal ben nog ge-
gingea dat zij gebezigd hebben om hun loovcn, en de kiezers zullen hun Icon
doel le bereiken, zijn reeds genoeg om'naar werken geven. Nu, Y is wel besteed:
die gewetenlooze ia plunders aan den wtcdc bavcrverdicutaioetzehi'Eitiesii
schandpaal te spijkeren maar voor hun y*
Tegen dc aankomst der soldaten die in
was het nog niet voldoende. Zij moesten
nog hunnen invloed bij generaal Pontusl
gebruiken om onze stad een dertigduizend Yperen moesten ingekwartierd worden,
franken schade aan te doen, met dc geno-
mene schikkingen derwijze te veranderen,
dat Yperen, die voorzien is van ruime en
vooraleer de krijgsoefeningen te beginnen,
vroeg dc lieer d.d. Burgemeester, in een
manifest dat bij aan al de boeken der
schoone lokalen, min soldaten had dan stralen deed aanplakken, dat de inwoners
Langemarck,\Tamertingheof Elverdingbe, een goed onthaal zouden doen aan de 'roe-
waar de pachters hunne beesten moesten pen en hunne buizen bevlaggen Ier cere
in'de weiden jagen om de soldaten in de der inkomst van Prins Boudewyn. De
slalleiv-te verschuilen.
Strijdt dal niet tegen alle menschelijke
cn goddelijke wetten Is dit de eerbied
die onze japneuzen voor de kinderen des
volks hebben Is dit de bezorgdheid voor
kadodders schenen misnoegd om dit ver
zoek en hunne gazellen spuwden vuur en
vlam legen den ambtenaar die zich ver-
oorlofd bad die vraag aan zijne ingezete
nen tc doen.
wmmm
DE TOEKOM